فصل سوم قسمت 5.mp3
5.94M
کارشکنی مشترک نهضت آزادی و منتظری در مسیر هشت سال دفاع مقدس
📼کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/صوت پنجم از فصل سوم
امام خمینی قدس سره الشریف طبق برخی ظواهر در برهه بعد از فتح خرمشهر با ادامه جنگ مخالف بود ولی بنابر روش خود در مشورت گرفتن و احترام به نظر جمعی خبرگان نظامی و سیاسی تصمیم به ادامه جنگ میگیرد اما نهضت آزادی پس از تصمیم کلی مسئولان نظام بر لزوم ادامه جنگ، نیروهای خود و مسئولان نظام را تضعیف و دائما بر طبل یأس میکوبید.
نهضت آزادی این روش غیرقابل دفاع را تا انتهای جنگ ادامه داد.
گفتنی است آقای منتظری در این زمینه سخت تحت تأثیر مواضع نهضت آزادی بود
◀️در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی خواهید شنید: جنگ و نهضت آزادی صص269-264
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴ردیهای کوتاه بر تشکیکهای بیپایه بیت آقای منتظری در اصالت نامه تاریخی 1.6
🔻غوغاسالاری یکی از راهکارهای برونرفت از #فشار_افکار_عمومی است. بیت آقای منتظری نیز از این حربه استفاده کرده و در اصالت نامه تاریخی 1.6 امام و عزل آقای منتظری تشکیک کرده است. اما چرا این هیاهو بیپایه است؟
🔹1. سند این نامه و دستخط شریف امام رحمهالله موجود است و صاحبنظران درستی و صحت آن را تأیید کردهاند.
🔸2. شخص آقای #منتظری در ابتدای نامه مورخ 68.1.7 خود در پاسخ به نامه 68.1.6 به وصول این نامه تصریح کرده است.
🔹3. این نامه توسط مدافعان قائممقامی آقای منتظری و برخی دوستان دیرین وی تأیید شده است. آقایان #هاشمی_رفسنجانی(از مدافعان قائممقامی آقای منتظری از ابتدا تا پایان)، مرحوم #آیتالله_مشکینی (از دوستان دیرین آقای منتظری)، مرحوم #آیتالله_امینی و #آیتالله_خامنهای و از جمله این افراد هستند.(برای مطالعه بیشتر ر.ک: روزگار قائممقامی، ص137-132)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴قائم مقام و حمایت از جلاد
🔻سالروز نامه تاریخی امام خمینی قدس سره الشریف و عزل آقای منتظری
🔹سیدمهدی هاشمی یکی از جدیترین عناصر نفوذی در بدنه #نظام بود که به اصرار جناب آقای #منتظری ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی وارد #سپاه_پاسداران شد.
🔸جواد منصوری اولین فرمانده کل سپاه در این رابطه میگوید: «شخص آقای منتظری به من خیلی اصرار کردند که از وجود #مهدی_هاشمی در سپاه استفاده کنید. ما سعی می کردیم طفره برویم. آقای منتظری صراحتا می گفت: «مهدی هاشمی از خیلی از شما ها لایقتر است.» و خیلی محکم از مهدی هاشمی دفاع می کرد.» (روزگار قائم مقامی، ص 76)
🔹جنایات سیدمهدی هاشمی پیش از #انقلاب_اسلامی آغاز شد و البته امام خمینی (قدس سره الشریف) نیز به خوبی وی را میشناختند و به واسطه عاملیت در قتل #آیتالله_شمسآبادی و برخی اقدامات ناروای دیگر، نسبت به وی ذهنیتی کاملا منفی داشتند. البته بعضی از شخصیتهای انقلابی این شناخت را نداشتند و هنگامی که وی در زندانهای #رژیم_پهلوی بود در کلیسای #سِنتمری_پاریس به حمایت از وی تحصن کردند. حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی با مشورت ایشان در تحصن شرکت نکردند. امام در پاسخ مشورت ایشان فرموده بود:
🔸« [آیا] میخواهید بروید برای یک «قاتل» تحصن کنید؟»(همان ص81-80)
🔹خط و مشی انحرافی و جنایت بار مهدی هاشمی در پوشش حمایت همه جانبه آقای منتظری در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز ادامه یافت. او در آخرین روزهای قبل از مجازات، به ترور #آیتالله_ربانی_املشی اعتراف کرد.
🔸حجت الاسلام احمد سالک در این باره می گوید:
تا من وارد مجلس شورای اسلامی شدم، دیدم آقای ربانی املشی می لرزد! من ایشان را در بغل گرفتم. می لرزید! به من گفت آقای سالک، مهدی هاشمی من را کشت!
🔹این جمله آقای ربانی املشی به من هست. بعد از این هم فوت کرد. کشتن همیشه با طناب نبود. توی چاه کردن شیخ قنبر و... از این کارها هم می کردند. [سم] می ریزند در استکان فرد، غذایی را آلوده می کنند. آقای ربانی املشی... من را در بغل گرفته بود و میلرزید، به من گفت آقای سالک، شاهد باش، مهدی هاشمی من را کشت!» (همان ص 89)
🔸جنایات سیدمهدی هاشمی تمامی نداشت و تنها راه برای مهار او، برخورد قاطع و قانونی با وی بود. مدارک و مستندات فراوانی علیه او وجود داشت و پس از دستگیری شواهد متقنی برای مردم آشکار گردید اما آقای قائممقام به هیچوجه حاضر به پذیرش تخلفات آشکار برادرِ داماد خود نبود.
🔹آیت الله مسعودی خمینی درباره حمایت منتظری از مهدی هاشمی می گوید:
«... چندی بعد اجسادی را در تلویزیون به نمایش گذاشتند. که مربوط به جنایات باند مهدی هاشمی بود. در این حال بنده و آقای حاج #سیدابوالفضل_میرمحمدی و آقای #راستی و چند تن دیگر از طرف #جامعه_مدرسین ماموریت یافتیم که نزد آقای منتظری برویم و با ایشان صحبت کنیم. وقتی نزد ایشان رفتیم، گفتیم که ما نزد شما آمده ایم تا تقاضایی بکنیم. شما الآن به عنوان قائم مقام هستید، بیایید و آقا سیدهادی و سید مهدی و افراد آنها را رها کنید. بعد به ایشان یادآوری کردم که آیا یادتان هست که در منزل آقای پسندیده یقه شما را گرفتم و گفتم که این باند حیثیت شما را به باد خواهند داد. شما فرمودید: « منزل ما را چه کسی اداره کند؟ » دیدید که مسائل پشت پرده این گروه افشاء شد و فیلم جساد قربانیان باند مهدی هاشمی را تلویزیون به نمایش گذاشت. بعد از صحبتهای فروانی که با ایشان کردیم، ایشان ابراز کرد که من هنوز قبول ندارم که سید مهدی آن قدرها هم که شما می گویید، فرد بدی باشد!»(همان ص86)
🔸جناب آقای منتظری، که آه سوزناکی برای جلادهای منافق بلند میکرد از حمایت سیدمهدی هاشمی نیز دست نکشید و با این وجود، نظام اسلامی بدون در نظر گرفتن جایگاه جناب آقای منتظری عدالت را در خصوص سیدمهدی هاشمی و باند جنایتکارش اجرا کرد و در تاریخ 6مهر1366 او را به سزای اعمالش رساند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️هشدار آیتالله مشکینی به آقای منتظری
🔻سالروز نامه تاریخی امام خمینی قدس سره الشریف و عزل آقای منتظری
آیت الله مشکینی رئیس مجلس خبرگان رهبری، یک ماه قبل از انتخاب ایشان به قائم مقامی رهبری، طی نامه ای به تاریخ۱۳۶۴/۷/۱ نسبت به اطرافیان و بیت آقای منتظری اعلام خطر کرده و باصراحت ایشان را به پاک کردن اطرافش از افراد فاسد دعوت کرده است:
«نظر اغلب دوستان برای روز مبادا شمایید، لكن با یک نگرانی خاص از ناحیه
بعضی حواشی آن جناب، که متأسفانه به قول آن مرحوم، مراجع قبلی پس از مر گرفتار می شدند و شما قبل از آن. من در این باره لامتثال امر، کلی می گویم که پیوسته از دوستان صمیمی تان اظهار ناراحتی می شنوم.»(روزگار قائم مقامی، ص۸۶)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❎حذف آیت الله ربانی املشی، #هزینه_ای که بیت آقای منتظری به انقلاب #تحمیل کرد
🔻سالروز نامه تاریخی امام خمینی قدس سره الشریف و عزل آقای منتظری
🔹ازدواج احمد منتظری با زهرا ربانی املشی در سال ۱۳۵۶ موجب خویشاوندی آیتالله ربانی املشی با آقای منتظری و صمیمیت و ارتباط بیش از پیش آن دو گردید.
🔸همین مساله باعث شد تا آیتالله ربانی فعالیتهای مثبتی را در دفتر و بیت منتظری آغاز کند. سیدمهدی هاشمی که از این اقدامات، سخت به وحشت افتاده بود، درصدد برآمد با روش های مخصوص خودش جلوی فعالیتهای آیتالله ربانی را بگیرد و او را به وسیله سم، مبتلا به سرطان کرده و در روز ۱۷ تیر۱۳۶۴ به شهادت رساند.
🔹 " سیدمهدی هاشمی در آخرین #اعترافات خود در مورد شهادت آیتالله ربانی املشی چنین اقرار میکند:
🔸در رابطه با قتل مرحوم ربانی، قضیه بدین ترتیب بود که بعد از قضيه مجلس خبرگان و آمدن آقای ربانی املشی خدمت آیت الله منتظری در رابطه با جریانات آینده رهبری،چند ماه بعد از خبرگان - که دقیقا یادم نیست چه زمانی بود - روزی با آقای...(در کتاب خاطره ها حذف شده است) در تهران در منزل قبلی ایشان گویا اختیاریه بود، صحبت کردیم که چگونه یک ضربه به ایشان بزنیم.
🔹گفت: ما وسایل و امکانات سنتی و داروهای مسموم کننده و سرطانزا در اختیار داریم که میتوان به صورت نامرئی فرد را مسموم نمود که در اثر این #مسمومیت به سرطان گشنده مبتلا خواهد شد. پس از بحث و بررسی این شیوه به نظرمان مطلوب افتاد.
🔸برای اجرای قضیه، او گفت: یکی از افراد ما که شک دارم منظورش فلانی یا فلانی بود به تازگی با آقای... ارتباط یافته بودند، البته رفاقت قبلی داشتند. وی از نظر کار با نهضتها به تازگی در اختیار آقای... قرار گرفته بودند.
🔹میگفت: میتوانند با آقای ربانی در تماس و ارتباط قرار گیرند. من دقيقا سؤال نکردم شیوه ارتباطی آنان چگونه است ولی آقای... با ضرس قاطع مدعی بود که رابطه گرفتن برای او آسان است.
🔸در مورد شیوه عمل مدعی بود پس از ۱۵ یا ۲۰ روز پس از استعمال و استشمام مواد مزبور طرف تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. مدتی بعد که به قم آمده بود، گفت:عمل انجام گرفته است.»( خاطره ها، ج۴، ص۴۲۷)
🔹همچنین حجت الاسلام احمد سالک در این باره می گوید:
تا من وارد مجلس شورای اسلامی شدم، دیدم آقای ربانی املشی میلرزد! من ایشان را در بغل گرفتم. میلرزید! به من گفت آقای سالک، مهدی هاشمی من را کشت! این جمله آقای ربانی املشی به من هست. بعد از این هم فوت کرد. کشتن همیشه با طناب نبود. توی چاه کردن شیخ قنبر و... از این کارها هم میکردند. سم میریزند در استکان افراد، غذایی را آلوده میکنند. آقای ربانی املشی... من را در بغل گرفته بود و میلرزید، به من گفت آقای سالک، شاهد باش، مهدی هاشمی من را کشت!»
🔸یک هفته بعد، بحث قائم مقامی آقای منتظری در مجلس خبرگان مطرح شد و رحلت آیت الله کی املشی از هزینه هایی بود که دفتر آقای منتظری به انقلاب تحمیل کردند. (روزگار قائم مقامی، ص۸۹ - ۸۸)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فصل سوم قسمت 6.mp3
24.55M
منتظری و نهضت آزادی، تزلزل و ناپایداری نظری و عملی
📼کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/آخرین صوت
🔹عملکرد #نهضت_آزادی و آقای منتظری نشان میدهد که تزلزل در مواضع روش و سیره عملی آنان بوده است. نداشتن عمق فکری و سیاسی لازم و درک درست و کامل از سیره و اندیشه امام خمینی رحمهالله زمینه اصلی این آشفتگی بود.
🔸نهضتیها که تا لحظه آخر به دنبال بقای #سلطنت_شاه بودند، پس از به قدرت رسیدن در #دولت_موقت از ولایت و امامت دم میزدند و اطاعت از امام را وظیفه شرعی و عقیدتی خود میدانستند و آنگاه که ماهیت لیبرالیشان توسط امام رحمهالله افشا شد بیانیه نقد ولایتفقیه دادند.
🔹مشابه همین تذبذب در اندیشه و سیره آقای #منتظری نیز قابل مشاهده است؛ آقای منتظری که روزی دولت بازرگان را #دولتی_غیراسلامی و غیرانقلابی معرفی میکرد روزی دیگر ملجأ و پناهگاه نهضتیها گشت.
🔸آقای منتظری که در کسوت قائممقامی به ولایتمطلقه فقیه معتقد است پس از عزل به یکباره قائل به نظارت فقیه میشود و #اوامر_ولیفقیه را کنار گذاشت و در نامههایش تندترین سخنان را برای امام نوشت تا به زعم خود خواب را از چشمان امام برباید.
◀️در آخرین قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی خواهید شنید: تذبذب نهضت آزادی و آقای منتظری در عملکرد سیاسی صص269 تا آخر فصل سوم.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸اطلاعنگاشت: چرا تشکیکهای بیت آقای منتظری در خصوص صحت نامه 1.6 بیاساس است؟
🔹1. موجود بودن دستخط امام
🔸2. تأیید بزرگان انقلاب اسلامی و مدافعان و یاران دیرین آقای منتظری
🔹3. تصریح آقای منتظری به وصول نامه
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
انتشار کامل کتاب صوتی روزگار قائممقامی
در ایام نامه تاریخی 1.6 امام خمینی قدس سره الشریف و عزل آقای منتظری، کتاب صوتی روزگار قائممقامی به صورت کامل منتشر شد.
🔹فصل اول
صوت اول
صوت دوم
صوت سوم
صوت چهارم
صوت پنجم
صوت ششم
صوت هفتم
صوت هشتم
صوت نهم
صوت دهم
صوت یازدهم
صوت دوازدهم
صوت سیزدهم
صوت چهاردهم
🔸فصل دوم
صوت اول
صوت دوم
صوت سوم
صوت چهارم
صوت پنجم
صوت ششم
صوت هفتم
صوت هشتم
صوت نهم
صوت دهم
صوت یازدهم
🔹فصل سوم
صوت اول
صوت دوم
صوت سوم
صوت چهارم
صوت پنجم
صوت ششم
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک 1210
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان
📞تلفن: 37741698-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تلاش برای خودکفایی
🔻#صحیفه_خوانی | 8 فروردین
🔹بسم الله الرحمن الرحیم
باید همۀ مغزها بکار بیفتند تا خودمان هر چیزی را که #احتیاج داریم بسازیم. خدا با شماست و این بزرگترین پشتوانه است.
(8 فرروردین 64، صحیفه امام، ج 19، ص 210)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️لزوم مراقبت از اعمال
🔹 «نامۀ اعمال ما می رود پیش امام زمان ـ سلام الله علیه ـ هفتهای دو دفعه، به حسب روایت. من میترسم که مایی که ادعای این را داریم که تبع این بزرگوار هستیم، شیعه این بزرگوار هستیم، اگر نامه اعمال را ببیند ـ و میبیند، تحت مراقبت خداست ـ نعوذبالله شرمنده بشود.
🔸شما اگر یک #فرزندتان خلاف بکند، شما شرمندهاید. اگر این نوکر شما خلاف بکند، شما شرمندهاید. در جامعه آدم شرمنده میشود که پسرش این کار را کرده یا نوکرش این کار را کرده، یا اتباعش این کار را کرده.
🔹من خوف این را دارم که کاری ما بکنیم که #امام_زمان ـ سلام الله علیه ـ پیش خدا شرمنده بشود. اینها شیعههای تو هستند دارند این کار را میکنند!نکنید. یک وقت نکند، یک وقت خدای نخواسته یک کاری از ماها صادر بشود که وقتی نوشته برود، نوشتههایی که ملائکةالله که مراقب ما هستند، «رقیب»(مراقب) هستند... نکند که خدای نخواسته از من و شما و سایر دوستان ما و سایر دوستان امام زمان ـ سلام الله علیه ـ یک وقت چیزی صادر بشود که موجب #افسردگی امام زمان ـ سلام الله علیه ـ بشود مراقبت کنید از خودتان»(صحیفه امام ج8 ص390)
میلاد منجی عالم بشریت مبارک!
#میلاد_امام_زمان
#نیمه_شعبان
#ماه_شعبان
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴رضاخان؛ بازیچه انگلستان
🔹ممکن است برخی شخصیتهای داخلی که عناوینی همچون «استاد دانشگاه»، «دکتر» و... نیز دارند ادعا کنند که روی کار آمدن رضاخان ارتباطی با انگلستان نداشت و « #روح_انگلستان هم خبر نداشت که رضاخان قرار است به پادشاهی برسد.»
🔸اما تاریخ گویاست و سخنان #سیاستمداران_انگلیسی موجود است و راه را بر #غربپرستان خواهد بست.
⁉️کاردار سفارت بریتانیا درباره نقش کشورش در پادشاهی رضاخان چه گفت؟/ متن سخنان کمتر دیده شده کاردار سفارت بریتانیا
🖊یادداشت اختصاصی
🔻به زودی از رسانههای رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴 نشریه انتقام کاری از آیتالله مصباح یزدی در دوران اخنتاق سیاسی
✳️سالگرد قمری انتشار اولین شماره از نشریه انتقام
🔹 #انتقام، نشریهای مخفی که محمدتقی مصباح یزدی در دورة اختناق سیاسی- از 29 آذر 1343 تا 15 مهر 1344- آن را در هشت شماره و به صورت #شبنامه منتشر کرد.
🔸پس از #قیام_15خرداد 1342 و علنی شدن نهضت اسلامی ایران به رهبری حضرت #امام_خمینی (ره)، روحانیان مبارز پیرو حضرت امام، #حوزة_علمیه_قم را به کانون فعالیتهای انقلابی تبدیل کردند. طی سالهای اختناق سیاسی، #چاپ_اعلامیه و انتشار نشریات مخفی #طلاب، سرآمد نمونههای مبارزة مخفیانه بود. از مشهورترین این نشریات میتوان به #بعثت و انتقام اشاره کرد.
🔹پس از دستگيری امام خمينی (ره)، گروهی از ياران ایشان اقدام به چاپ و انتشار نشريهای با نام بعثت كردند. نشریه بعثت تا جایی که امکاناتش اجازه میداد، جریاناتی را که در #قم بهوقوع میپیوست، مرتباً منعکس میکرد و به آگاهی خوانندگان خود میرساند. با اوج و گسترش مبارزات مجاهدین حوزه علمیه قم، نشریه دیگری به نام «انتقام» آغاز بهکار کرد.
🔸آیتالله محمدتقی مصباح یزدی از فعالان و نویسندگان اصلی نشریه بعثت بود که همِّ عمده خود را بر تشریح مبانی فکری و تئوریک #نهضت و پاسخ به شبهات گذاشته بود . وی از آذر 1343 تصمیم گرفت به صورت #مستقل نشریهای تحت عنوان #انتقام را با لحنی به مراتب انقلابیتر از نشریه بعثت منتشر کند. در این نشریه، تمامی امور از تهيه مقالات تا چاپ و تكثير و پخش آنها برعهده ایشان بود .
🔹نشریه انتقام با روشی انقلابیتر از بعثت، از ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... حکومت #شاه انتقاد میکرد و در تمام مقالات، #گمنامی را حفظ میکرد؛ این گمنامی باعث سردرگمی عوامل #ساواک بود. ویژگی متمایزکننده انتقام در قیاس با بعثت علاوه بر لحن انقلابیتر آن، جنبه ایدئولوژیک قویاش بود، در حالی که بعثت رویکردی سیاسیتر داشت.
🔸چاپ اين نشريه در زيرزمين منزل پدر آیتالله مصباح یزدی در تهران انجام ميشد و توزيع آن نیز بسيار سرّی بود. تهیه و چاپ این نشریه - چه در قم و چه در شهرستانها با شيوههای بسيار پيچيدهای انجام میشد.
🔹آیتالله مصباح یزدی میگوید: «البته توزیعش دیگر زحمتی برای ما نداشت و هیئتهای مؤتلفه توزیع میکردند؛ چون مرحوم آقای #بهشتی از این جریان اطلاع داشتند، یکی از اعضای هیئت مؤتلفه را بهعنوان رابط معرفی کرده بودند که ما نشریات را تحویل ایشان بدهیم». البته، این برخلاف آنچه برخی اعلام کردهاند به معنای وابستگی تشکیلاتی انتقام به هیئتهای مؤتلفه نبود . چنانکه مصباح یزدی میگوید: «نشریه انتقام، ارگان هیچ سازمان و تشکیلات سیاسی– مذهبی نبود، بلکه در واقع #نشریه_حوزه_علمیه_قم بود. البته برخی از دوستان در توزیع آن شرکت داشتند که اجرهم علیالله» .
🔸انتقام سلسله مباحث خود درباره ایدئولوژی اسلامی را در آخرین شمارهاش در 15 مهر 1344 کامل میکند و ذیل عنوان «#ایدئولوژی_اسلامی: #حکومت_شرعی» ضمن تفکیک میان شرایط #مرجعیت در فتوا با شرایط #زعامت و #حکومت_اسلامی، طرح روشنتری از حکومت اسلامی مطرح میسازد. در این شماره، حضرت امام خمینی(ره) با عنوان «#مظهر_روح_ملت» معرفی شدهاند. همچنین آورده شده است:
🔹«یکسال است که #پناه_ملت، پیشوای بزرگ دین، مرجع عالیقدر جهان تشیع ربوده شده است ... یکسال است که زبان گویای ملت که از حقوق ستمزدگان و از حریم دین و قرآن دفاع میکرد از ملت جدا شده و خاموش مانده است ...»
🔸شماره هشتم، آخرین شماره نشریه انتقام بود که به دلیل دستگیری عوامل انتشار و متواری شدن محمدتقی مصباح یزدی بهعنوان گرداننده اصلی نشریه، دیگر منتشر نشد.
#عمار_انقلاب
#آیتالله_مصباح
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸عکس | صفحه نخست از اولین شماره #نشریه_انتقام
✳️سالگرد انتشار اولین شماره از نشریه انتقام
آیتالله محمدتقی مصباح یزدی که پیش از انتشار نشریه انتقام، از نویسندگان نشریه #بعثت بود، از آذر 1343 تصمیم گرفت به صورت #مستقل نشریهای تحت عنوان #انتقام را با لحنی به مراتب انقلابیتر از نشریه بعثت منتشر کند. در این نشریه، تمامی امور از تهيه مقالات تا چاپ و تكثير و پخش آنها برعهده ایشان بود.
📸در عکس ضمیمه؛ صفحه اول نشریه انتقام را مشاهده میکنید. مرحوم آیتالله مصباح در این شماره اهداف خود را از انتشار این نشریه تشریح مینمایند:
«هدف ما روشن کردن افکار تخدیر شده، بیدار شدن عواطف مذهبی خفته، زنده کردن احساسات سرکوب شده، بیان احکام سیاسی و دفاعی اسلام، رفع شبهات و وساوس شیطانی تنپروران و راحتطلبان، تحکیم پیوندهای مبارزین، تقویت همبستگی تودههای مجاهد و رزمنده، ایجاد وحدت کامل میان نیروهای ملی و مذهبی و بسیج همگان با سلاح ایدئولوژیک ایمان در یک جهاد پیگیر و خستگیناپذیر علیه استعمار و استبداد به سوی یک هدف مقدس یعنی استقلال و حاکمیت ملت شریف ایران در سایه تعالیم حیاتبخش اسلام است.»
🔻برای آشنایی اجمالی با نشریه انتقام بخوانید🔻
نشریه انتقام کاری از آیتالله مصباح یزدی در دوران اخنتاق سیاسی
#عمار
#عمار_انقلاب
#آیتالله_مصباح_یزدی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️یادداشت کمتر دیده شده آیتالله مصباح در خصوص نیمه شعبان
🔻سالروز انتشار اولین شماره از نشریه انتقام
مژده...
مژده ای دل که مسیحا نفسی میآید
🔹هلال امیدبخش و نشاطانگیز شعبان در افق نمایان شد و دلهای مردمی را که چشم به راه یگانه #مصلح_جهانی هستند به طبش انداخت. هر شب که بر فروغ ماه افزوده میشد، آتش اشتیاق در دلهای شیعیان شعلهورتر میگردید تا شبدوشین فروغش به اوج کمال رسیده بود، شور و شوق ایشان به نهایت رسید، سپیده بامداد #نیمه_شعبان سینه سیاهی یأس و نومیدی را درید و جهان را غرق در شادی و سرور کرد.
🔸به ستمدیدگان و حقجویان نوید میدهد که هان افسرده نباشید که فریادرس شما فرا آمد.
🔹به ستمکاران و حقکشان تهدید میکند که عنقریب دست #انتقام_الهی از آستین بیرون آید و زمین را از خون کثیف و پلید شما رنگین میسازدد
🔸این #مولود_مسعود روزی ظهور خواهد کرد و جهانِ مملو از بیدادگری و ناامنی را در دریای عدل و امنیت فروخواهد برد و بتهای خودسری و طاغوتهای دیکتاتوری و عفریتهای استبداد را در هم خواهد کوبید. در آن روز دیگر تازیانه ظلم پایین نخواهد آمد و ناله مظلوم بالا نخواهد رفت.
🔹انتظار چنین روزی است که #روح _مبارزه و انتقامجویی و پیکار با دشمنان دین و انسانیت را در کالبد رزمندگان راه خدا دمیده و به سوی آیندهای درخشان و پیروزیای قطعی پیش میبرد، ولی تنپروران و نازپروردگانی که با روح استثمار تربیت یافتهاند و عادت کردهاند که از دسترنج دیگران بهرهمند شوند، برای اعتذار از تنبلی و راحتطلبی خود میگویند:
◀️ان شاء الله امام زمان میآید و کارها را اصلاح میکند.
🔹غافل از آنکه این اعتقاد بار تکلیف را از دوش کسی برنمیدارد و اصلا از کجا چنین تنآسایان راحتطلبی که با این بهانهها شانه از زیر بار وظایف شرعی و اوامر مراجع تقلید خالی کردهاند، قبل از دیگران مورد خشم و انتقام آن حضرت واقع نشوند؟
🔸ما این عید بزرگ را به عموم شیعیان بلکه به همه جهانیان تبریک میگوییم و امیدواریم پیوسته مشمول عنایات حضرتش باشیم تا روزی جانهای ناقابل خود را نثار مقدم مبارکش سازیم یا در راه پیروی از منویات مقدسش فدا نماییم.(اسناد نهضت اسلامی ایران-نشریه انتقام-صص29-28)
#میلاد_امام_زمان
#شعبان
#نیمه_شعبان
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
شب نیمه شعبان سال 1343 به روایت مرحوم آیتالله مصباح/ روایت اول
🔻سالروز انتشار اولین شماره از نشریه انتقام
شب نیمه شعبان جشن بینظیری در مسجد صاحبالزمان منعقد و وعاظ محترم و مجاهد جناب آقای #مروارید و جناب آقای #محلاتی بیانات ارزندهای در حضور هزاران نفر ایراد و اعتراضهای قانونی ملت ایران را صریحا اعلام داشتند، ولی همچنانکه انتظار میرفت، بلافاصله به وسیله #پلیس جلب و روانه زندان شدند. (اولین شماره از نشریه انتقام، اسناد نهضت اسلامی ایران-نشریه انتقام-ص42)
#میلاد_امام_زمان
#شعبان
#نیمه_شعبان
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
شب نیمه شعبان سال 1343 به روایت مرحوم آیتالله مصباح/ روایت دوم
🔻سالروز انتشار اولین شماره از نشریه انتقام
🔹شب نیمه شعبان جمعیت انبوهی از روحانیون و بازرگانان و اصناف در مسجد اعظم قم اجتماع کرده، یکی از #وعاظ_روحانی، سخنرانی جالبی ایراد و تأیید جامعه روحانیت را از اهداف عالیه #زعیم_عالیقدر_تشیع، حضرت آیتالله خمینی اعلام داشت.
🔸بعد از سخنرانی صدای شعارهای زنده و کوبنده علیه دستگاه حاکمه و به نفع رهبر خردمند مسلمانان، #حضرت_آیتالله_خمینی مسجد را به لرزه انداخت.
🔹در طی چند روز اخیر تظاهرات پرشور و بیسابقه طلاب و فضلا گاه و بیگاه و بدون اطلاع پلیس و مأموران سازمان در مدرسه فیضیه و مسجد اعظم و صحن مقدس و مسجد امام و احیانا در خیابانها مایه اعجاب و حیرت همگان شده است.(اولین شماره از نشریه انتقام، اسناد نهضت اسلامی ایران-نشریه انتقام-ص42)
#میلاد_امام_زمان
#شعبان
#نیمه_شعبان
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🗞استقبال خبرگزاریهای رسمی حوزه علمیه از انتشار یادداشت کمتر دیده شده مرحوم آیتالله مصباح
🔹دوشنبه ۹فروردین مصادف با عید بزرگ میلاد منجی عالم بشریت حضرت حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف، یادداشت کمتر دیده شده مرحوم آیتالله مصباح در خصوص نیمه شعبان توسط بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب منتشر گردید و با استقبال خبرگزاریهای رسمی حوزه علمیه همراه شد.
🔹 متن یادداشت 🔹
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
◀️رابطه آیتالله بروجردی با امام قدس سرهما/ از مشورت آیتالله بروجردی با امام؛ تا تصمیم ایشان برای حمایت ویژه از امامِ جوان
⚫️ سالگرد ارتحال حضرت آیتالله العظمی بروجردی رحمهالله
یکی از برگهای تاریخ انقلاب اسلامی و حوزه علمیه رابطه امام خمینی قدس سره و #آیتالله_بروجردی است. گفتنیها در این زمینه فراوان است که به مناسبت سالگرد رحلت آن عالم بزرگوار به دو خاطره مستند اشاره میکنیم:
🔵« حجتالاسلام و المسلمین حاج سیدعباس مهری نقل کردند: من در محضر آیتالله بروجردی بودم که نمایندهای از طرف دولت به حضور ایشان بار یافت و موافقت ایشان را با موضوعی که دولت در دست اجرا داشت خواستار شدند. آیتالله بروجردی فرمودند: پاسخ را بعد از مشاوره و تبادل نظر با بعضی از علما به دولت ابلاغ خواهم کرد.
من به فکر رفتم که آقای بروجردی در اینگونه امور با کدام یک از علمای قم مشورت میکنند؟ دیری نپایید که دیدم امام خمینی-بنا به درخواست آیتالله بروجردی- به آنجا آمدند و به اتفاق آن مرحوم به اتاق دربستهای رفته به گفت و گو نشستند و ساعتی بعد آیتالله بروجردی نظر خویش را برای دولت فرستادند.»
🔹تاریخ نشان میدهد رابطه امام خمینی قدس سره و آیتالله بروجردی به رابطهای بسیار نزدیک و سازنده برای جهان اسلام تبدیل میشد؛ اگر برخی ایادی نفوذی و مرموز در بیت آیتالله بروجردی میگذاشتند:
« بعضی از افاضل حوزه نجف از مرحوم شیخ محمدتقی بروجردی نقل میکردند که آیتالله بروجردی بارها فرمود: قصد دارم که در موقعیت مناسبی، زیر بازوی جوانی را بگیرم که برای اسلام و مسلمین میتواند مثمر باشد. (و اشاره به امام خمینی قدس سره کرده بود). این موقعیت تا پایان زندگی آیتالله بروجردی هرگز پیش نیامد، یعنی #ایادی_مرموز که در دستگاه ایشان بودند نگذاشتند. (نهضت امام خمینی قدس سره ج۱ ص۱۱۴-۱۱۵)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻وقتی #محمد_مصدق توصیه آیتالله العظمی بروجردی رحمهالله را به سخره گرفت!!
⚫️ سالگرد ارتحال حضرت آیتالله العظمی بروجردی رحمهالله
🔹#مشرب_سکولار #مصدق در نحوه تعامل با گروهها و فرقههای منحرف باعث بیاعتنایی وی به توصیههای مرجعیت اعلای شیعیان، مرحوم آیتالله بروجردی شد به طور مثال حجت الاسلام و المسلمین فلسفی از سوی آیت الله بروجردی مامور شد به ملاقات مصدق برود و با متذکر شدن کثرت شکایات مردم نزد آیتالله بروجردی نسبت به #مسألهسازی_بهائیان، خواستار اقدامی از سوی او شود.
🔸مرحوم فلسفی می گوید:
«#دکتر_مصدق بعد از تمام شدن صحبت من به گونهای تمسخرآمیز قاه قاه و با صدای بلند خندید و گفت: آقای فلسفی، از نظر من مسلمان و بهایی فرقی ندارد. همه از یک ملت و ایرانی هستند... موقعی که به محضر آیت الله بروجردی رسیدم و این جمله را گفتم، ایشان نیز به حالت بهت و تحیر پیام وی را استماع کرد. (خاطرات و مبارزات حجت الاسلام فلسفی، ص۱۳۲)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️نبوغ ذاتی یا دروغ حرفهای؟
⚫️ سالگرد ارتحال حضرت آیتالله العظمی بروجردی رحمهالله
🔻 روایت تحریف/بخش اول
🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری
🔹خاطرات شفاهی یکی از منابع تاریخی است که البته از نظر تاریخپژوهان اعتبار چندانی ندارد و استفاده از آن ضوابط خاص خود را دارد. به ویژه اگر آن خاطرات مربوط به کسی باشد که تحت تأثیر جریانات مختلف قرار گرفته و حتی از شخصی چون امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف فاسق و فاسد و مفسد لقب گرفته باشد.(ر.ک: روزگار قائممقامی صص132-127)
🔸 کتاب «آیتالله العظمی بروجردی به روایت آیتالله العظمی منتظری» اثر آقای مجتبی لطفی (از هواداران قدیمی آقای منتظری) است که در برخی موارد با سیاست #چسب_و_قیچی خاطرات مخدوش وی را که مورد نقد اهل نظر قرار گرفته بود بازنشر داد که در ادامه به برخی از تحریفات تاریخی این خاطرات اشاره خواهیم کرد:
🔹 یکی از روایتهای مخدوش درج شده در این کتاب، مربوط به تأثیر آقای منتظری در ورود #آیتالله_بروجردی به قم است. خاطرهگو در این مجال خود را مدافع حضور آیتالله بروجردی و امام اعلی الله مقامهالشریف را در جایگاه مخالف مینشاند:
🔸 «من یادم هست قبلش به آقای خمینی میگفتیم که از آقای بروجردی بخواهید به قم بیایند و ایشان گفتند:
«میترسیم سه تا آقا چهارتا بشود» باورشان نمیآمد که آقای بروجردی بتواند کاری انجام دهد ولی بعد که آقای بروجردی به قم آمده بود روزی ایشان فرمودند:«آقای بروجردی بیست سال دیر به قم آمد، درس ایشان جوری است که طلبهها غیرمستقیم بدون اینکه بفهمند میبینند مجتهد شدهاند.» این تعبیر آقای خمینی نسبت به درس آقای بروجردی بود.»(آیتالله العظمی بروجردی به روایت آیتالله منتظری ص36-35)
🔹 این خاطره پیش از این نیز به بیانی دیگر در خاطرات منتشر شده آقای منتظری درج شده بود. او در جای دیگر گفته بود:
گاهی اوقات درس اخلاق که تمام میشد، من و آقای مطهری میرفتیم خدمت ایشان [امام خمینی] اگر نظریاتی داشتیم اظهار میکردیم. مثلاً یادم هست که یک وقت با ایشان صحبت کردیم که این اختلافی که در قم هست الان سه تا آقا هستند که مریدهایشان با هم اختلاف دارند، این چیز بدی است. اگر یک جوری میشد که آیتالله بروجردی را از بروجرد دعوت میکردند میآمدند قم و ایشان #زعامت_حوزه را به عهده میگرفتند، این اختلافات کمتر میشد، مرحوم آقای خمینی گفتند میترسیم سه تا آقا، چهار تا بشود ... (خاطرات ص91)
❇️ تاریخنگار انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در نقد این خاطره میگوید:
🔸 آقای منتظری در این فراز از خاطرات کوشیده است برای خود در مورد دعوت آقای بروجردی به قم، نقشی دست و پا کند و چنین بنمایاند که گویا امام به مقام و موقعیت علمی آقای بروجردی و تفوق و برتری او از علمای قم آگاه نبود و او را در ردیف دیگر علمای آن روز قم میپنداشت. لیکن آقای منتظری با اینکه بیش از چند صباحی نبود به قم آمده بود، روی #نبوغ_ذاتی و خارق العادگی که داشت به مقام علمی و موقعیت اجتماعی آقای بروجردی پی برد و اصولاً پیشنهاد دعوت از آقای بروجردی به قم برای نخستین بار از جانب او مطرح شد و از ابتکارات ذهنی او بود!! در این مورد بایسته است چند موضوع مورد بررسی قرار گیرد:
🔹 نخست اینکه آقای منتظری در سال 1320ش به قم آمد و در آن برهه هنوز «سطح» میخواند و خود اعتراف کرده است که «هنوز درس خارج برایم زود بود... و سطح را هم آن جور که باید مسلط نشده بودم...»(خاطرات ص100) بیتردید طلبه تا چند سالی در حوزههای درسی فقها و علما زانو نزند و با مبانی علمی آنان به صورت ریشهای آشنا نشود، نمیتواند تفوق و برتری برخی از آنان را بر دیگری به دست آورد.
🔸تشخیص اعلمیت نیازمند آن است که طلبه در #علوم_اسلامی خبره باشد و خبرگی بدون گذراندن چند دوره #درس_خارج و به دست آوردن مبانی قوی علمی، محقق نمی شود. بنابراین آقای منتظری در آن روز به عنوان یک محصل مبتدی نمیتوانست چنین پیشنهادی را به عنوان یک نظر ابتکاری داشته باشد مگر اینکه از زبان دیگری شنیده باشد.(منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره2 زمستان1383)
◀️ ادامه دارد...
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.