eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
895 ویدیو
629 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
ضرورت تبلیغ دین توسط روحانیت و جایگاه شورای عالی تبلیغات اسلامی 🔻 |١٢ تیر 🔹همه می‌دانیم در این موقع حساس، که جمهوری اسلامی و اسلام عزیز مورد‏‎ ‎‏تهاجم تبلیغاتی رسانه های گروهی مرتبط با قدرت‌های بزرگ و وابستگان آنان قرار گرفته‏‎ است و آنان در باطل خود آن فعالیت‌ها و تبلیغات وسیع را به راه انداخته‌اند، ما و شما و‏‎ ‎‏همه طرفداران اسلام برای حق خود باید به این حربه برّنده روز مجهز باشیم؛ و چهره‎ ‎‏واقعی اسلام و جمهوری اسلامی را در داخل، و بیش‌تر در خارج، در معرض شناخت‏‎ ‎‏همگان درآوریم. و این وظیفه الهی و انسانی بر عهده ماست. و در این  زمینه تذکراتی را‏‎ ‎‏لازم می‌دانم:‏ 🔸١. با تشکر عمیق از علما و فضلای محترم حوزه علمیه قم، که در هر گرفتاری وظیفه ‎‏الهی خود را انجام داده‌اند و در نقاط مختلف کشور بویژه در جبهه‌های جنگ تحمیلی و‏‎ ‎‏مناطق دورافتاده محروم و مراکز کارگری حضور یافته و شایستگی خویش و حوزه‌های‏‎ ‎‏دینی و علمی را به ثبوت رساندند، لکن نظر به حساسیت موقع و موقعیت آنان در اولویت‏‎ ‎‏دادن به امور تبلیغی، به نظر می‌رسد که فعالیت چشم‌گیرتر و دقت بیش‌تری برای این امر‏‎ ‎‏حیاتی اختصاص دهند، و علاوه بر اوقات تعطیل، در ایام اشتغال بخشی از اوقات شریف‏‎ ‎‏خود را در این امر صرف نمایند؛ و با انتخاب افراد شایسته به طور متناوب، نگذارند این‏‎ ‎‏پست حساس خالی بشود. از خداوند تعالی  توفیق همگان را خواستارم.‏ 🔹‏‏٢. لازم است نهادهای دولتی و ارگان‌های انقلابی و ذی‌ربط در این وظیفه الهی با‏‎ ‎‏شورای مذکور همکاری جدی نمایند.‏ 🔸٣. بدیهی است که تبلیغات خارج از کشور از  ویژگی خاص  و اهمیت مخصوصی‏‎ ‎‏برخوردار است. و چون «وزارت ارشاد» عهده‌دار این امر است، لازم است شورایعالی‏‎ ‎‏تبلیغات در جذب و آموزش نیروهای صالح و افراد شایسته برای اعزام به خارج از کشور‏‎ ‎‏و برای مقصد نشر فرهنگ اسلامی به وزارت ارشاد کمک و همکاری نمایند، و با‏‎ ‎‏هماهنگی  کامل این وظیفه الهی را عمل نمایند.‏ 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همه باید در خط امامت باشند شهید آیت‌الله بهشتی: 🔹 امام و در نظام مدیریت جامعه ما اصل است و همه چیز دیگر باید در پرتو این اصل پرشمول در جای خودش ساخته و شناخته شود و قرار گیرد و به این ترتیب همه ما این‌ها باید در باشند و باید در خط امام باشد باید در خط امام باشند و مسئولان باید در خط امام باشند نیروهای نظامی و انتظامی باید در خط امام باشند و آن وقت است که امت و دلبسته و پیوسته به امام همه این نهادها را از خودش می‌داند و آن وقت است که دولت و ملت، حکومت و ملت یکی می‌شود و یک‌پارچه آن آرمان متعالی که ما برای نظام مدیریت در جمهوری اسلامی‌مان آرزو می‌کرده‌ایم. ◀️پی‌نوشت: دولت حسن روحانی به پایان رسید اما شبهات و انحرافات عقیدتی که شخص اول دولت در جامعه منتشر کرد فراموش‌شدنی نیست. حسن روحانی 18دی1396 بر خلاف اصول اعتقادی و مبانی عقلانی شیعه نقد امام معصوم علیهم‌السلام اجمعین را نیز جایز دانست که با واکنش سنگین علمای متعهد حوزه علمیه روبرو شد. دوران سیاه دولت یازدهم و دوازدهم به پایان رسید و عملکرد و افکار دولتمردانِ این دوره را می‌توان با گفتار شخصیت‌های اصیل انقلابی هم‌چون مقایسه کرد و سنجید. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حفظ وحدت؛ تکلیفی مهم 🔻 |14 تیر ‏🔹بسم الله الرحمن الرحیم‏ من تکلیف را در آنجایی که بودم تعیین کردم. اگر آقایان تشریف داشتند و شنیدند،‏‎ ‎‏که ما تکلیف را عرض کردیم. و اگر تشریف نداشتید، حالا دو کلمه عرض می کنم که‏‎ ‎‏تکلیف همه مان چیست. ‏ ‏🔸، آنی است که متوجه به این قشر است، و این قشر یعنی ،‏‎ ‎‏دانشگاهی‌ها و . آنکه جامعه است همین دو طایفه اند. اینها مغز‏‎ ‎‏متفکرند. دانشگاهی‌ها، چه آن‌هایی که از دانشگاه بیرون آمده اند و حالا وکیل دادگستری‏‎ ‎‏شده اند، یا حقوقدان شدند یا هر چیز، چه این قشر روحانی که مشغول تحصیل اند یا از‏‎ ‎‏تحصیل فارغ شده اند و مشغول ترویج و کارهای دیگر هستند، مغز متفکر جامعه، شما دو‏‎ ‎‏طایفه هستید. و آن قشری که می تواند خنثی کند آن توطئه هایی که با کمال دقت برای‏‎ ‎‏شکست دادن نهضت در شُرُف تکوین است، آن هم شماها هستید. تکلیف برای شما دو‏‎ ‎‏طایفه از سایرین زیادتر است؛ و مسئولیتتان بسیار زیاد، همه مسئول اند، لکن شما دو‏‎ ‎‏طایفه مسئولیتتان زیادتر است. و آنها در صدد هستند که بین شما دو طایفه ای که با هم‏‎ ‎‏مربوط شدید و دیگر صحبتی نبود که دانشگاهی کذا و روحانی کذا، همه با هم بودید و‏‎ ‎‏پیش بردید ـ بحمدالله ـ و فهمیدید با هم بودن پیش می برد. شما دو قشری که مغز متفکر‏‎ ‎‏بودید، وقتی با هم شدید قشرهای دیگر کردند با شما، تکلیف شما و این‏ ‏قشر روحانیون و شما آقایان دانشگاهی‌ها این است که دست از هم برندارید. ... 🔹سر چی دعوا دارید؟ سر اینکه یک نفر آدم آیا خیلی آدم خوبی است، یا خیلی آدم‏‎ ‎‏بدی است؟ یک دسته ای بگویند بالای منبر و پایین منبر که این آدم کافر است، و یک‏‎ ‎‏دسته ای هم بگویند که این آدم مُسْلِم است و از اولیا است؟ نتیجه چی؟ نتیجه این است که‏‎ ‎‏شماها، از اینها جدا، این‌ها از شما جدا. هر دو مقابل هم ایستاده‌اید و آن وحدت کلمه‌ای‏‎ ‎‏که داشتید از دست دادید، سر هیچی! سر هیچْ وحدت کلمه را از دست بدهید، و جدا‏‎ ‎‏شدن شما از هم اسباب این می‌شود که سایر قشرها هم از شماها جدا بشوند، مختلف‏‎ ‎‏بشوند؛ این اختلافات اسباب این بشود که این نهضت نتواند کار خودش را عمل کند.‏‎ ‎‏آنکه همه خارجی‌ها می‌خواهند: آنی که شرقی‌ها و غربی‌ها همه می‌خواهند، این را که‏‎ ‎‏شماها از هم جدا و متفرق باشید. ‏ (١۴ تیر ۵٨، صحیفه امام، ج ٨، ص ۴۶۵-۴۶۴) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.‎ ‎
🔰 دستخط اجازه اجتهاد و روایت آیت‌اللّه نائینی به آیت‌الله حاج سیدجواد خامنه‌ای به مناسبت ایام سالگرد وفات حضرت آيت‌الله سيد جواد خامنه‌ای؛ پدر گرامی رهبرانقلاب 🔻 آیت‌الله حاج سیدجواد خامنه‌ای -پدر رهبر انقلاب-، روحانی زاهد و ساده‌زیست و فرزند آیت‌الله سیدحسین خامنه‌ای از روحانیون آزاداندیش و حامی مشروطه‌ی آذربایجان بود. 🔹 ایشان حوالی سال‌های ۱۲۹۷ هجری شمسی بود که راهی مشهد شد و بعد از حدود نه سال اقامت در مشهد برای تکمیل مراتب علمی‌ راهی نجف اشرف و حوزه‌ی علمیه‌ی این شهر شد. آیات عظام محمدحسین نائینی و سیدابوالحسن اصفهانی از جمله اساتیدی بودند که سیدجواد در این مدت پای درسشان حاضر بود. 🔸حاج سیدجواد پس از چند سال حضور در درس آیت‌الله نائینی از ایشان اجازه‌ی روایت و اجتهاد گرفت و بعد از پنج سال دوباره راهی مشهد شد. 🔹تصویر بالا نسخه‌ای از دستخط اجازه اجتهاد و روایت آیت‌اللّه نائینی است به آیت‌الله حاج سیدجواد خامنه‌ای که حضرت آیت‌الله عبدالکریم حائری یزدی آن را تأیید کرده است. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.‎ ‎
📚معرفی کتاب ولایت و حکمرانی فقیه توسط پایگاه تخصصی رنگ ایمان 🔹کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» با عنوان فرعی «ترجمه رساله ولایت فقیه »، به همت دو محقق و فاضل ارجمند آقایان سهراب مقدمی شهیدانی و ابوالقاسم کریمی از سوی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی منتشر شده است. کتاب حاضر در ۲۴۱ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه به بهای ۶۵ هزار تومان، از سوی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در بهار ۱۴۰۰ راهی بازار نشر شد. 🔸این کتاب ترجمه و تعلیقه‌ای روان و جذاب از رساله ولایت فقیه نوشته شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی است که در دوران اوج مبارزات امام خمینی (ره) در نجف و در لبیک به ندای ایشان نوشته شد که نمادی از حضور فعال آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در عرصه مبارزات سیاسی و تکاپوی تئوریک در جهت تحقق حکومت دینی به‌شمار می‌رود. متاسفانه تاکنون در محافل علمی حوزوی و دانشگاهی به این اثر گرانسگ، توجه شایانی صورت نگرفته و بسیاری از علاقه‌مندان و محققین از وجود چنین اثری اطلاع نداشتند! 🔹این اثر بنا بود برای چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی، یعنی ۱ آبان ۱۳۹۶، منتشر شود ولی مشکلاتی که از سوی وزارت ارشاد و موسسه حفظ آثار امام (ره) برای صدور مجوزهای چاپ و نشر به وجود آوردند و موانعی که برای چاپ این کتاب گذاشتند باعث طولانی مسیر چاپ و نشر این کتاب گردید و چند بار این کتاب ویرایش شد که آخرین بار آن تیرماه ۱۳۹۸ بود. در نهایت در اواخر خردادماه ۱۴۰۰ شمسی این کتاب از زیر چاپ خارج شد. 🔸تقدیم این کتاب، بسیار پرمعناست و به این ترتیب است: «تقدیم به صاحب جواهر، رحمه الله، که منکران ولایت فقیه را بی بهره از فقه می دانست.» 🔹جا داشت که متن اصلی و عربی این کتاب هم در این کتاب درج میشد، چرا که تا کنون جایی به صورت مستقل منتشر نشده است. میشد یک بخش ضمیمه یا فصل اول به آن اختصاص می یافت. 🔸نویسندگان در مقدمه به زمان تالیف این کتاب اشاره نکردند، با توجه به اینکه طرح حکومت اسلامی از سوی امام خمینی ذیل عنوان باب «ولایت فقیه» از کتاب مکاسب در درس خارج فقه ایشان، در در بین روزهای ۱ بهمن ۱۳۴۸ تا ۲۰ بهمن مطرح شده بود و متن کامل سخنان امام در آن جلسات، بعد از مدت کوتاهی با کوشش حجج اسلام سیدحمید روحانی و سیدهادی موسوی گیلانی در قالب کتاب «حکومت اسلامی یا ولایت فقیه» به فارسی منتشر شد و خیلی زود ترجمه عربی آن هم در نجف بیرون آمد. پس می توان گفت این کتاب در همین ایام توسط حاج آقا مصطفی در ضمن مطالب کتاب البیع ایشان نگارش یافت. جای یک ابهام باقی است و آن اینکه آیا حاج آقا مصطفی بحث ولایت فقیه را همزمان با امام در درس خارج خودش هم مطرح کرده بود یا نه؟ و اگر مطرح کرده بود، این مباحث آن مربوط به چه تاریخی بود. متن کامل معرفی کتاب 🔹 علاقه‌مندان برای تهیه کتاب می‌توانند به آدرس‌های «تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱ و قم تلفن: ۳۲۹۰۴۲۳۱-۰۲۵» یا «قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبه‌روی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» مراجعه کنند. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴عدالت‌خواهی امام 🔻توصیه امام خمینی به کارخانه‌داران و کارفرمایان در حمایت از کارگران 🔻 |١۵ تیر 🔹‏‏ ...این معنا در امروز دیگر عملی نیست که یک دسته‌ای آن بالاها باشند و همه چیزهایی‏‎ ‎‏را که بخواهند، به طور اعلی تحقق پیدا بکند؛ پارک‌ها و اتومبیل‌ها و بساط. یک دسته هم‏‎ ‎‏این زاغه‌نشین‌ها باشند که اطراف تهران‌اند، و می‌بینید آن‌ها را. این نمی شود، این نه دارد، نه دارد، نه صحیح است. 🔸و اگر خدای نخواسته این‌ها‏‎ ‎‏صدایشان درآید، دیگر قابل خاموشی نیست. شماها باید یک فکری بکنید برای این‌ها.‏‎ ‎‏شما برای حفظ خودتان، حفظ خانواده‌تان، حفظ ثروت‌تان، حفظ حیثیت‌تان، خودتان‏‎ ‎‏بنشینید با هم تفاهم کنید. دسته‌های دیگر هم که ‏‏[‏‏پیش‏‏]‏‏ من آمدند ـ از یک‏‎ ‎‏دسته ای آمده بودند ـ من همین حرف‌هایی که به نظرم می آید به آن‌ها گفتم، که باید یک‏‎ ‎‏فکری خودتان بکنید که این تفاوت طبقاتی به این‌طور نباشد؛ یک تعدیلی بشود. 🔹اسلام‏‎ ‎‏تعدیل می خواهد؛ نه جلو سرمایه را می گیرد، و نه می گذارد سرمایه آن‌طور بشود که یکی‏‎ ‎‏صدها میلیارد دلار داشته باشد و برای سگش هم اتومبیل داشته باشد و شوفر داشته باشد‏‎ ‎‏و امثال ذلک؛ و یکی شب برود پیش بچه هایش نان نداشته باشد. نمی شود این؛ این‏‎ ‎‏عملی نیست. نه اسلام با این موافق است، نه هیچ انسانی با این موافق است.‏‏ این با دست شماها نصفش حل می شود؛ نصفش. اگر نگویم همه اش، نصفش با‏‎ ‎‏دست شما حل می شود. یک قسمت دیگرش هم با دولت است...(١۵تیر١٣۵٨، صحیفه امام ج٨ ص۴٧٠-۴۶٩) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴حذف آیت‌الله ربانی املشی، که بیت آقای منتظری به انقلاب کرد 🔻به‌مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله ربانی املشی ▫️ازدواج احمد منتظری با زهرا ربانی املشی در سال ۱۳۵۶ موجب خویشاوندی آیت الله ربانی املشی با آقای منتظری و صمیمیت و ارتباط بیش از پیش آن دو گردید. ▪️همین مساله باعث شد تا آیت الله ربانی فعالیت های مثبتی را در دفتر و بیت منتظری آغاز کند. سید مهدی هاشمی که از این اقدامات، سخت به وحشت افتاده بود، درصدد برآمد با روش های مخصوص خودش جلوی فعالیت های آیت الله ربانی را بگیرد و او را به وسیله سم، مبتلا به سرطان کرده و در روز ۱۷ تیر۱۳۶۴ به شهادت رساند. ▫️" سید مهدی هاشمی در آخرین خود در مورد چنین اقرار می کند: در رابطه با قتل مرحوم ربانی، قضیه بدین ترتیب بود که بعد از قضيه مجلس خبرگان و آمدن آقای ربانی املشی خدمت آیت الله منتظری در رابطه با جریانات آینده رهبری،چند ماه بعد از خبرگان - که دقیقا یادم نیست چه زمانی بود - روزی با آقای...(در کتاب خاطره ها حذف شده است) در تهران در منزل قبلی ایشان گویا اختیاریه بود، صحبت کردیم که چگونه یک ضربه به ایشان بزنیم. ▫️گفت: ما وسایل و امکانات سنتی و داروهای مسموم کننده و سرطان زا در اختیار داریم که می توان به صورت نامرئی فرد را مسموم نمود که در اثر این به سرطان گشنده مبتلا خواهد شد. پس از بحث و بررسی این شیوه به نظرمان مطلوب افتاد. ▪️برای اجرای قضیه، او گفت: یکی از افراد ما که شک دارم منظورش فلانی یا فلانی بود به تازگی با آقای... ارتباط یافته بودند، البته رفاقت قبلی داشتند. وی از نظر کار با نهضت ها به تازگی در اختیار آقای... قرار گرفته بودند. ▫️می گفت: می توانند با آقای ربانی در تماس و ارتباط قرار گیرند. من دقيقا سؤال نکردم شیوه ارتباطی آنان چگونه است ولی آقای... باضرس قاطع مدعی بود که رابطه گرفتن برای او آسان است. ▪️در مورد شیوه عمل مدعی بود پس از ۱۵ یا ۲۰ روز پس از استعمال و استشمام مواد مزبور طرف تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. مدتی بعد که به قم آمده بود، گفت:عمل انجام گرفته است.»( خاطره ها، ج۴، ص۴۲۷) ▫️همچنین حجت الاسلام احمد سالک در این باره می گوید: تا من وارد مجلس شورای اسلامی شدم، دیدم آقای ربانی املشی می لرزد! من ایشان را در بغل گرفتم. می لرزید! به من گفت آقای سالک، مهدی هاشمی من را کشت! این جمله آقای ربانی املشی به من هست. بعد از این هم فوت کرد. کشتن همیشه با طناب نبود. توی چاه کردن شیخ قنبرو... از این کارهاهم می کردند. سم می ریزند در استکان افراد، غذایی را آلوده می کنند. آقای ربانی املشی... من را در بغل گرفته بود و می لرزید، به من گفت آقای سالک، شاهد باش، مهدی هاشمی من را کشت!» ▪️یک هفته بعد، بحث قائم مقامی آقای منتظری در مجلس خبرگان مطرح شد و رحلت آیت الله کی املشی از هزینه هایی بود که دفتر آقای منتظری به انقلاب تحمیل کردند. (روزگار قائم مقامی، ص۸۹ - ۸۸) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️معنویت و سیاست 🔴گزیده‌ای از تفسیر قرآن کریم توسط شهید آیت‌الله ربانی املشی 🔻به‌مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله ربانی املشی «نصرت خدا یعنی اخلاص در عمل پاکی، درستی، صفا، یعنی از پیغمبر متابعت کردن علی مگر رئیس حکومت نبود این چه رئیس حکومتی بود که شبها در نخلستانها از خوف خدا غش میکرد چه کار میکرد در این نخلستان‌ها؟!» 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⁉️نقش آقای سیدمحمدکاظم شریعتمداری در کودتای نقاب (نوژه) چه بود؟/بخش اول 🔴به مناسبت سال‌گرد کشف کودتای نوژه 🔹 آمریکا از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، شروع به طراحی انواع توطئه‌ها در جهت تضعیف و جمهوری اسلامی ایران کرد که طراحی کودتاهای مختلف به منظور سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از این اقدامات بود. ، که نمونه‌های بسیار کوچک‌تر آن، رژیم‌های بسیاری را در سراسر جهان سرنگون کرده بود و به جرات می‌توان ادعا کرد که کودتای 28 مرداد 1332 در مقایسه با آن بازی کودکانه‌ای بیش نبود، در تاریخ 19 تیر ماه 1359 خنثی شد (کامران غضنفری، آمریکا و براندازی جمهوری اسلامی ایران، تهران، بسیج دانشجویی،1381، فصل چهارم) یکی از موضوعات مهمی که در خصوص این کودتای نافرجام وجود دارد، نقش است. وی ضمن تامین برخی از وجوه مالی گروه‌های مخالف امام و انقلاب، مترصد نقش جایگزین حضرت امام در دولت کودتا بود و سعی داشت بعد از ایشان «مرجع تقلید و رهبر آینده کشور» (منوچهر محمدی، تحلیلی بر انقلاب اسلامی، تهران، انتشارات امیرکبیر، 1366، ص172-171.)باشد. 🔸1- برنامه آمریکا برای بهره‌برداری از شریعتمداری غرب و آمریکا در راستای مبارزه با انقلاب اسلامی، روی حساب ویژه‌ای باز کرده بودند. در تاریخ 29 اکتبر 1979 (هفتم آبان1358) رئیس پایگاه در تهران، گزارش زیر را برای استانسفیلد ترنر رئیس سازمان سیا، ارسال می‌کند: «شما از من خواستید که در یک فرصت راجع به امکانات در جریان امور اظهار نظر کنم. من نظر خود را فقط به طور حاشیه‌ای و جزئی و تا زمانی که ارتش دوران نقاهت خود را طی کند، اعلام می‌کنم و این هم مرحله‌ای است که برای طی آن از دست ما تقریباً کاری ساخته نیست. کاری که از دست ما برمی آید و من هم اکنون درگیر آن هستم، این است که سران بالقوه یک ائتلاف متشکل از ، چهره‌های دینی میانه‌رو و سران نظامی متمایل به غرب-هنگامی که ظهورشان شروع شد-را شناسایی کرده و آماده حمایت از آن‌ها شویم. کسی که بیش از دیگران احتمال داده می‌شود این ائتلاف را سرعت بخشد، آیت‌الله شریعتمداری است.»( حمایت آمریکا از گروه‌های میانه‌رو در ایران، ص6) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️نقش آقای سیدمحمدکاظم شریعتمداری در کودتای نقاب (نوژه) چه بود؟/بخش دوم 🔴به مناسبت سال‌گرد کشف کودتای نافرجام نوژه 🔹در یکی از سندهای که گزارش ملاقات با رهبر نهضت رادیکال ( ) بوده است، ذکر شده است که؛ «خیلی‌ها از به خاطر انتقاد می کنند در صورتی که این انتقاد نابجاست و خمینی قدرتمندتر از آن است که شریعتمداری فعلاً بتواند با او مقابله کند؛ ولی البته وقتش خواهد رسید.» (اسناد لانه جاسوسی، جلد 1، ص۵۴.) 🔸این موضوع به خوبی نشان می دهد که دشمنان انقلاب اسلامی از مدت ها قبل بر روی شریعتمداری برنامه‌ریزی کرده بودند و مترصد فرارسیدن زمان مناسب برای بهره گیری از او برای اقدامت و بودند. همانگونه که برخی از رهبران نهضت‌های رادیکال بر این موضوع تاکید داشتند. البته صحبت‌ها و اظهارنظرات شریعتمداری نسبت به غرب و علی الخصوص آمریکا منجر به نزدیک شدن به وی شده بود. به عنوان مثال، اعضای سفارت آمریکا در خصوص ملاقات با شریعتمداری در ١٠ ژانویه ١٩٧٩ (دی ۵٧) اظهار می دارند که؛ «شریعتمداری آشکارا از دیدن شخصی از جانب دولت آمریکا خوشحال است و موضعش کاملاً منطقی و مساعد (موافق برای همکاری) بود.»( اسناد لانه جاسوسی، جلد ١، ص٨١.) 🔹٢- تایید کودتای نوژه توسط شریعتمداری براساس طرحی که از پیش ریخته شده بود، قرار بود با محوریت نیروی هوایی باشد و از هواپیماهای جنگنده و بمب‌افکن استفاده شود. در جریان انقلاب، از سربازان برای سرکوب مردم استفاده شده بود اما در کودتای نوژه، ارتشیان متخصص شامل خلبانان و کماندوها که در زمان شاه برای جنگ با ابرقدرت شوروی آموزش دیده و تربیت شده بودند، در مقابل مردم و نظام قرار می‌گرفتند. 🔸علیرغم به کار بردن سلاح های سنگین و هماهنگی و همکاری گروه های ضد انقلاب هنوز یک مشکل وجود داشت. مشکل این بود که اولاً چگونه نیروهای درگیر در کودتا، در اجرای مأموریت‌های محوله دچار تردید نشوند و ثانیاً پس از چنین کشتار وحشتناکی چگونه می توان به دولت کودتا مشروعیت بخشید؟ کلید حل هر دو مشکل در نهفته بود. سران کودتا، با علمایی که احتمال می‌دادند از و امام خمینی کینه داشته باشند تماس گرفتند و از آنها درخواست کمک کردند. در رأس این افراد، سید محمدکاظم شریعتمداری قرار داشت. سران کودتا، برای اینکه به افراد خود درباره سرنوشت کودتا اطمینان دهند آنها را به قم می فرستادند تا با شریعتمداری دیدار کنند و پس از تایید شریعتمداری، با اطمینان خاطر در عملیات شرکت کنند. بسیاری از این افراد مقلد شریعتمداری بودند و واضح است که وی تا چه حد بر آنها نفوذ داشت. یکی از کودتاگران که به قم و بیت شریعتمداری رفته بود از تجمع و در بیت وی خبر می‌دهد که برای استفسار از جریان کودتا به قم آمده بودند. سید محمدکاظم شریعتمداری در پاسخ به مراجعین مرتباً تکرار می‌کرد «ظلم هرگز پایدار نمی‌ماند». این جمله توسط کودتاگران به معنای تایید کودتا تفسیر می‌شود .(محسن ردادی، «آیت الله شریعتمداری»، مجله امید انقلاب، شماره ۴0٣،صص٢٧-٢۶.) 🔹٣- اطلاع از کودتای نوژه و سکوت به نفع سازمان سیا با نگاهی به اعترافات شریعتمداری آشکار می‌شود که وی مدت‌ها پیش از کودتا اطلاع داشت. چنان که وی می‌گوید: «اولاً من از نیت این‌ها مطلع شدم ولی چون کارشان در یک مدت کوتاه غیرعملی به نظرم می‌ر‌سید و قهراً خیال می‌کردم که دولت آگاهی دارد تصور نمی‌کردم که این‌ها بتوانند کاری را انجام دهند و این که کاری‌نشدنی است، من خبر کنم و باعث گرفتاری یک عده‌ غیردخیل شود. به علاوه احتمال دادم که ممکن است اگر بگویم خود ما را ترور کنند ...»( محمد محمدی ری‌شهری، خاطره‌ها،ص٢۶٨) 🔸از این رو، یکی از خیانت‌های شریعتمداری، عدم اطلاع نسبت به از آغاز روند کودتا بود و این در حالی بود که وی با وجود آگاهی از میزان خسارت‌های جانی و سیاسی این کودتا به نظام جمهوری اسلامی ایران، هیچگونه ممانعتی از این کار نداشت و حتی به مسئولان نظام نیز خبر نداد تا به صورت مناسبی این تحرکات ضد نظام مدیریت شود. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️نقش آقای سیدمحمدکاظم شریعتمداری در کودتای نقاب (نوژه)چه بود؟/بخش سوم 🔴به مناسبت سال‌گرد کودتای نافرجام نوژه 🔹آقای نیز طی مصاحبه‌ای با در تاریخ اول اردیبهشت ١٣۶1 می‌گوید؛ «یک مرجعی که لااقل خود را می‌داند بشنود که بنا است کودتایی شود . این حداقل آن است که خودشان هم اعتراف کرده‌اندکه از این کودتا مطلع شده‌اند. بالاخره در کودتا عده زیادی شهید و کشته و زخمی می‌شوند. چطور می‌تواند یک نفر که خود را مرجع می‌داند این مسئله برایش اهمیت نداشته باشد. کوچک‌ترین چیزی که در این رابطه وجود دارد این است که ایشان از توطئه کودتا مطلع شده و آن را به امام و مسئولان و مردم اطلاع ندادند. اگر همین مقداری که خودشان اعتراف کردند باشد یک چنین شخصی نمی‌تواند مرجع تقلید باشد.»( افشای چهره دوم شریعتمداری، ١٣) 🔸۴- تأمین وجوه مالی برای رویارویی مسلحانه علیه انقلاب اسلامی شریعتمداری از وجوه دریافتی از ، برای خرید اسلحه به منظور رویارویی مسلحانه با نظام اسلامی استفاده می‌کرد. در گزارش سرّی سازمان سیا به تاریخ ٢٨ تیر ١٣۵٨، مرتضی موسوی (از سران ) با صراحت به این موضوع اشاره کرده و می‌گوید: «...شریعتمداری از پول ما جهت خرید اسلحه لازم استفاده می‌نمود.» گزارشی که بعداً در بهمن ماه ١٣۵٨ منتشر شد نیز حاکی از آن بود که حزب خلق مسلمان مبلغ ٣۶ میلیون تومان وجه نقد به فرستاده بود تا از طریق گروه‌های ضدانقلابی حزب دمکرات کردستان و سازمان کومله، سلاح خریداری نماید. سازمان سیا همواره مترصد اعمال نفوذ در جمهوری اسلامی و حمایت از اشخاص و جریان‌هایی بود که در راستای ساقط کردن نظام اسلامی ایران، تلاش می‌کردند( حمایت آمریکا از گروه‌های میانه‌رو در ایران، ص۶.) 🔹چنانچه می‌گوید: «عباسی داماد آقای شریعتمداری، گفته است که آقای شریعتمداری نه تنها در جریان امر بوده بلکه مبلغ ۵٠٠ هزار تومان نیز به مهدوی پرداخت کرده بود...» 🔸علاوه بر این براساس اعترافات خود شریعتمداری: «...ین که به پول فرستادم هرچند به عنوان قرض به ایشان داده شده است و این کار را نوعی تأیید عملی از فرد توطئه‌گر تلقی کرده‌اند، پشیمانم و استغفار می‌کنم.»( محمد محمدی ری‌شهری، خاطره‌ها ، ص٢۶٨.) 🔹 ۵- تلاش برای ایفای نقش رهبر جایگزین شریعتمداری در مرحله دوم کودتا نقش مهم‌تری را برعهده داشت. براساس نقشه کودتا قرار بود بعد از حمله به (که هدف از آن از میان برداشتن حضرت امام بود) شریعتمداری وارد عمل شود. در طراحی کودتا، خانه‌ای در حوالی یوسف آباد برای انتقال شریعتمداری از قم به تهران اجاره شده بود. شریعتمداری در این خانه مستقر می‌شد و به عنوان رهبر مذهبی، کودتا را تایید می‌کرد. در مراحل بعد زمانی که رادیو و تلویزیون به دست کودتاچیان تصرف می‌شد، وی مستقیماً یا به وسیله نوار و اعلامیه با مردم سخن می‌گفت و مردم را به همکاری با کودتا فرامی‌خواند. کودتاگران به منظور اجرای این مراحل به صورت مستقیم با پسر شریعتمداری در ارتباط بودند. به اعتراف یکی از عوامل کودتا: «با آقای شریعتمداری با پسر ایشان وارد صحبت شدیم. پسرشان از جانب آقای شریعتمداری قول همه گونه هم‌کاری را دادند.»(مؤسسه‌ مطالعات سیاسی، کودتای نوژه، ص١٧١.) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️نقش آقای سیدمحمدکاظم شریعتمداری در کودتای نقاب (نوژه) چه بود؟/بخش چهارم 🔴به مناسبت سال‌گرد کودتای نافرجام نوژه 🔸۶- برای کودتاگران و توجیه اقدامات خشونت‌بار یکی دیگر از کارکردهای شریعتمداری در کودتای نوژه، مشروعیت‌زایی برای کودتا بود.به طوری که این مسئله برای جذب افراد جدید و کسانی‌که در همکاری با کودتاگران دچار تردید شده بودند، بسیار مفید واقع شد. از عوامل اصلی کودتا برای اقناع یکی از خلبانان که نسبت به ماموریت محوله دچار بیم و تردید شده بود، به او می‌گوید: «خیلی‌ها از جمله شریعتمداری این کودتا را تایید کرده‌اند.»(روزنامه جمهوری اسلامی، ۱۶ مرداد ۱۳۵۹) 🔹 از ساواکی‌های فعال در کودتا نیز پس از دستگیری در این ارتباط می‌گوید: «بنی‌عامری می‌گفت با علما و روحانیونی که طرفدار آیت‌الله شریعتمداری می‌باشند، دست‌به‌دست هم داده‌ایم تا یک اسلام نوین در سطح مملکت پیاده کنیم.»( همان) بدین‌ترتیب راه هرگونه مخالفت اعضا با اهداف کودتا که بعضاً ضد انسانی و ضد اسلامی بود، بسته می‌شد. 🔸بنا به اعترافات تیمسار محققی، مسئولان شاخه سیاسی در پاسخ به پرسش عوامل کودتا، مبنی بر این‌که در برابر واکنش مردم چه اقدامی باید انجام دهند، چون در صورت تیراندازی عده زیادی از مردم کشته خواهند شد، به آنان می‌گفتند: «وقتی امام‌خمینی را از میان بردارند، فرد دیگری به‌جای ایشان خواهد نشست و از طریق رادیو و تلویزیون تمام آنچه را که امام گفته است، او بر غلط‌ بودن آن فتوا خواهد داد.»(همان) 🔹تایید کودتا به‌وسیله یک روحانی برجسته که توسط سران کودتا به اعضا تفهیم می‌شد، تا اندازه‌ای برای این افراد مهم بود که بسیاری از آنان شخصاً به بیت شریعتمداری مراجعه کرده و درصدد دریافت پاسخ بودند. استوار از عوامل کودتا در پایگاه همدان نیز در اعترافات خود اذعان می‌کند که به‌هنگام مراجعه به بیت شریعتمداری، تعدادی نظامی و خلبان را در آنجا دیده است که آنها نیز برای کسب اجازه در مورد یک برنامه به آنجا آمده بودند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
با روحیه قوی و ایمان به خدا مشکلات حل خواهد شد 🔻 |١٨ تیر 🔹... و ما نباید روحیه خودمان را از دست بدهیم برای مشکلات. با شما‏ جوان‌ها و متوجه‌های به این مشکل بزرگی که عبارت از این رژیم فاسد بود آن را‏‎ ‎‏پس زدید و از بین بردید، این روحیه را حفظ کنید، این روحیه قوی را حفظ کنید؛ ‏‎_شماست. وقتی خدا با کسی باشد کارها درست می‌شود. البته پشت سر هر انقلاب‏‎ ‎‏مشکلات زیاد هست. لکن آن‌هایی که به این انقلاب دارند، به این ‏‎ ‎‏دارند، این روحیه قویی‌ای که با آن روحیه قوی و آن ایمان راسخ و آن توجه به خدای‏‎ ‎‏تبارک و تعالی شما را پیش برد، مادامی که این روحیه محفوظ باشد، شما پیش می‌روید.‏‎ ‎ 🔸حالا گاهی کندی دارد، گاهی تندی دارد، گرفتاری دارد، گرفتاری دارد؛ هر راه‏‎ ‎‏حقی مشکلات دارد. نشسته‌اند سر راه حق که مردم را کنند، مال حالا‏‎ ‎‏نیست، زمان پیغمبر هم همین‌طور بوده، مشکلات پیغمبر از مشکلات ماها زیادتر بوده‏‎ ‎‏است. مشکلات امیرالمومنین ـ سلام الله علیه ـ از مشکلات ما بیشتر بوده، گرفتاری آن‌ها ‎‏از گرفتاری ما بیش‌تر بوده، آن‌ها هم از دوستان‌شان مخالفت می‌دیدند، این دسته‌ای که قیام‏‎ ‎‏کردند در صفین‏‎ ، در مقابل حضرت امیر ایستادند و شمشیر کشیدند به روی حضرت،‏‎ ‎‏این‌ها از دوستان حضرت بودند؛ مخلصین حضرت بودند، گرفتاری حضرت از‏‎ ‎‏مخلصینش شاید بیشتر بود تا از سایرین. امام حسن ـ سلام الله علیه ـ آن‌قدر گرفتاری که‏‎ ‎‏از این دوستان و اصحابش داشت از دیگران نداشت. اصحابی که توجه نداشتند که امام‏‎ ‎‏زمان‌شان روی چه نقشه دارد عمل می‌کند، با خیال‌های کوچکشان، با افکار ناقص‌شان در‏‎ ‎‏مقابلش می‌ایستادند و غارتش کردند و اذیتش کردند، و ـ عرض می‌کنم که ـ شکستش‏‎ ‎‏دادند، معاهده با دشمنش کردند و هزار جور بساط درست کردند. 🔹شما گمان نکنید که‏‎ ‎‏این برای من و شماست. هر چه مشکلات زیادتر باشد، اجرش زیادتر است؛‏‎ ‎‏الهیتش زیادتر است. اگر آدم در حال خیلی وسعت، و در حال خیلی تفریح و تفرح،‏‎ ‎‏گرایش به بکند این‌که چیزی نیست. خوب، همه وقتی که وقت نتیجه بردن ‏‏[‏‏است‏‏]‏‎ ‎‏حاضرند. آن روزی که برای اسلام زحمت پیش می‌آید، آن روزی که زحمت و مرارت‏ ‏دارد، آن روزی که خون دارد، آن روزی که رنج دارد، آن روزی که با سرنیزه آدم‏‎ ‎‏مقابل است، آن روزی که با توپ و تانک مقابله می‌کند، آن روز، روزی است که مرد از‏‎ ‎‏غیرمرد تمیز داده می‌شود، مسلمان از غیرمسلمان. آن روز، روزی است که روز اجر‏‎ ‎‏است؛ روزی است که خداوند توجهش را به این ملت کرد.‏ ... (١٨ تیر ۵٨، صحیفه امام، ج ٩، ص ٣١-٢٩) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.‎ ‎
حضرت امام جواد علیه‌السلام و تشکیلات تمام‌نشدنی شیعی دنیاى اسلام آن روز بخش عظیمى متوجه به امام جواد بودند و هدف امام جواد (علیه الصّلاة و السّلام) و ائمه‌ى بعد از حضرت رضا تا حضرت ولىّ‌عصر -سه امام- این بود که زمینه را آماده کنند براى شکل گرفتن یک اعتقاد تمام‌نشدنىِ شیعى به لزوم ایجاد حکومت علوى و قرآنى، یک تشکیلاتى درست کنند، یک طرز فکرى را در میان این تشکیلات رائج کنند، آن‌چنان این تشکیلات را محکم کنند، به هم پیوند بزنند که با غیبت امام عصر (علیه الصّلاة و السّلام)، این تشکیلات متلاشى نشود؛ و این کارى بود که خلفاى آن زمان بشدت از این کار بیمناک بودند. (مقام معظم رهبری ۱۳۶۴/۰۵/۲۶) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ای آقایان نویسندگان! اینقدر تضعیف نکنید روحانیت را 🔻 |٢٠ تیر 🔹... امروز هست برای همه ما، ما باید این وظیفه را انجام بدهد. امروز روزی‏‎ ‎‏است که قدرت‌های بزرگ با داخل و خارج می‌خواهند این را به‌کلی‏‎ ‎‏به هم بزنند، و را که الان از آن ضربه دیدند زیرپا بگذارند، و قطع کنند ریشه‌های او‏‎ ‎‏را. امروز همه اهالی مملکت ما و کشور ما باید به حال آماده‌باش باشند. 🔸نروید سراغ زمین‏‎ ‎‏و ـ نمی‌دانم ـ این چیزهایی که مال دنیاست. این‌قدر دنبال این چیزها نروید. شما باید‏‎ ‎‏ را حفظ کنید. در پناه اسلام همه این چیزها را هم داشته باشید. 🔹اگر اسلام را از دست‏‎ ‎‏شما بگیرند، خیال نکنید که اسلام را که گرفتند یک ملتی می‌گذارند و یک ملیتی که این‏‎ ‎‏آقایان ، هی دهن خودشان را پر می‌کنند، ملت، ملت! اگر اسلام را از دست شما‏‎ ‎‏گرفتند و آخوند و ملت را جدا کردند، شما چهار نفر نمی‌توانید هیچ کاری بکنید، اگر‏‎ ‎‏بین شما امثال بختیار‏‎ نباشد و حال این‌که ممکن است باشد، اینقدر ایجاد نکنید.‏‎ ‎‏ای آقایان نویسندگان! اینقدر نکنید را. ای آقایان ! اینقدر‏‎ ‎‏مملکت را از این طرف به آن طرف نکشید تا اینکه خدای نخواسته بیایند همه تان را‏‎ ‎‏عذرتان را بخواهند. با هم باشید. آماده باشید. 🔸ملت باید آماده باشد برای این اموری که‏‎ ‎‏دارد پیش می آید، که آن روزی که خدای نخواسته فرض کنید فانتوم آن‌ها آمد و اینجا را‏ ‏خراب کرد و من هم رفتم سراغ کارم، ملت دستش باز و با مشت محکم حفظ بکند ‏‎ ‎‏را. روحانی، بازاری، کارگر، کشاورز، کارمند، قوای مسلح، همه باید حال آماده باش‏‎ ‎‏داشته باشند... ( ٢٠ تیر ۵٩، صحیفه امام، ج ١٣، ص ١٧ و ١٨) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.‎ ‎
🔻اطلاعیه بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به مناسبت درگذشت احمد جبرئیل 🔹احمد جبرئیل از رهبران نسل اول فلسطین در مصاف و هماوردی لاینقطع و پر استقامت در جبهه ضد صهیونیستی بود. 🔸اگرچه هم قطاران او در ابتدای این راه، درگیر دسته‌بندی‌ها و مرزبندی‌های فکری متعدد و متنوعی بودند ولی او به سرعت و بصیرت راه خود را در همراهی با انقلاب اسلامی در ایران و پیروی از حضرت امام (ره) و خلف صالح ایشان دید و تا آخرین لحظات از عمر سراسر مجاهدت خود به این اصل متعهد ماند و حتی در زمانی‌که بحران سوریه در صف مقاومت ریزش‌های غیرقابل باوری را به خود دید، با هدف پایبندی به آرمان آزادی قدس شریف، در فتنه پر تب و تاب سوریه، راه صواب یافت و را ترک نکرد. 🔹با سازش ناپذیری، ایثار، اخلاص و جدیت در قاموس فکر و رفتار احمد جبرئیل، شاخص و معیاری به نسل جدید از جوانان انتفاضه و سنگ عرضه شد که همانا آزادی قبله اول بوسیله مردان بی‌ادعا رقم خواهد خورد و نه سیاست‌بازانی که قدس و آزادی آن تضمین حیات دنیوی و تمتع مادی آنها است. 🔸نسل آینده جوانان فلسطینی نوید دهنده پرورش رادمردانی چون احمد جبرئیل با یک هدف مقدس است. و گوارا باد بدست این مردان. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.‎
روشنفکران غرب‌زده؛ هم‌گامان رضاشاه در جنایت کشف حجاب 🔻به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف 🔹یکی از راه‌های آماده‌سازی مردم برای در ایران نشر افکار اروپایی بود و این کار از راه‌های مختلفی صورت می‌گرفت. گاه غربی‌ها در نوشته‌های خود انتقاداتی از حجاب می‌نمودند و گاه ایرانیانی که به شکل‌های مختلف به غرب‌ علاقه‌مند می‌شدند اندیشه‌های غربیان را در میان ایرانیان مطرح می‌کردند. 🔸رژیم شاه ماحصل تلاش‌های پس از مشروطه بود. آنان به دنبال اجرای برخی شیوه‌های حکومت غربی شامل سکولاریسم و قضاوت بر اساس معیارهای دنیای مدرن بودند و چنین حاکمیتی با سلطنت پهلوی در ایران انجام پذیرفت و غرب‌زدگان و استعمارگران را به آرزوی خود رساند. 🔹حکومت با هرگونه گرایش مذهبی مخالف بود و برخی از مقامات مسئول نیز مخالف اسلام بودند؛ ، و از جمله افراد بی‌اعتقادی بودند که همگام با رضاخان مقدمات کشف حجاب را فراهم می‌کردند. کار مهم‌تری که تیمورتاش درصدد آن بود و آمدن پادشاه افغانستان راه آن را هموار می‌کرد، قبولاندن کشف حجاب زنان و تغییر لباس مردان به رضاشاه بود. در این کار به سخنان مخبرالسلطنه و دیگران که از واکنش مردم مسلمان و معتقد نگران بودند وقعی نمی‌نهاد. شاه هم کم‌کم داشت نرم می‌شد. 🔸امور فرهنگی از جمله مشغولیات مهم تیمورتاش بود.برپا داشتن کنسرتی عمومی که برای نخستین‌بار زنی در آن با لباس باز بخواند، برپاداشتن گاردن پارتی‌ها و مجالس جشن، سینما و اپرت‌ها از جمله این اقدامات بود. در این کار تنها زنی که وی را همراهی می‌کرد ایران دخترش بود که بی‌پروا گیسوان خود و لباس‌های خوش‌دوخت خود را به نمایش گذاشته بود و در مراسم رسمی حضور می‌یافت.(مقاله کشف حجاب تمدن بیگانه یا اسلام‌ستیزی شاهانه، فصلنامه تخصصی 15خرداد، ش14 صص227-226) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴ویروس غربی ضدیت با حجاب از چه طریقی وارد ایران شد؟! 🔻به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف 🔹بحث از آزادی زنان و کشف حجاب، پیش از آن‌که در ایران مطرح شود، در مطرح شد و به تدریج در سایر کشورهای عربی نفوذ کرد. دلیل این امر چنان بود که مصر زودتر از دیگر مردمان شرق اعم از عرب و ایرانی، با غرب به‌ویژه با افکار فرانسوی‌ها آشکار شد. 🔸از راه‌های نشر اندیشه‌های مربوط به کشف حجاب ورود اندیشه‌هایی از به ایران بوده است که از طریق نشریاتی از قبیل «حبل‌المتین» که حاوی مقالاتی درباره لزوم کشف حجاب بود، صورت می‌گرفت. 🔹علاوه بر آن کشف حجاب در در سال 1307 ه.ش. نیز زمینه‌های گرایش متجددان را به این موضوع فراهم می‌کرد. با مسافرت امان‌الله خان، امیر افغانستان به ایران سیاست فرهنگی جدید علنی‌تر گردید. امان‌الله خان به دنبال سفر اروپایی خود همراه با همسرش و هیأت همراه با لباس اروپایی و بدون چادر در مهمانی‌هایی در ایران شرکت می‌کردند و در بازگشت به افغانستان نیز با لباس و کلاه اروپایی از شهرهای ایران عبور کردند.(مقاله کشف حجاب تمدن بیگانه یا اسلام‌ستیزی شاهانه، فصلنامه تخصصی 15خرداد، ش14 صص228-227) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴زمینه‌سازی کشف حجاب 🔻به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف 🔹از مدت‌ها قبل از آغاز رسمی کشف حجاب رضاخان، عوامل وی اقداماتی برای زمینه‌سازی آن انجام داده شده بودند و به دنبال سفر آن اقدامات جنبه جدی‌تری به خود گرفت. 🔸یکی از نمایش‌هایی که با همین هدف در 17 تیر 1305 از سوی « » اجرا شد. تئاتری با عنوان «تمدن نسوان» بود که دست‌اندرکاران آن قصد داشتند تا زیر پرده این‌گونه نمایش‌ها، حضور زنان در مجالس عمومی را عادی جلوه داده و آنان را برای بی‌حجابی ترغیب کنند که البته چاپ خبر اجرای این نمایش در روزنامه‌ها باعث شد تا علمای عالی‌قدری چون سیدحسن مدرس، محمد بهبهانی، میرزا هاشم آشتیانی، نامه اعتراض‌آمیزی به رئیس‌الوزرا « » نوشته خواستار جلوگیری از پخش نمایش شدند. 🔹در سال 1313 با اجازه رضاشاه « » با حضور نمایندگان ده کشور از جمله ، ، ، و در (تالار وزارت فرهنگ) تشکیل شد. در این کنگره درباره پیشرفت‌های زنان اروپایی، محرومیت زنان در کشورهای اسلامی و لزوم انجام اقداماتی از سوی زنان روشنفکر بحث و گفتگو شد. مخبرالسلطنه درباره آثار این کنگره می‌نویسد: پس از تشکیل کنگره نسوان شرق، متأسفانه پرده کنگره را دریدند و سراسیمه در میدان هوا و هوس دویدند، مسکری نماند که نخوردند و منکری نماند که نکردند.»(مقاله کشف حجاب تمدن بیگانه یا اسلام‌ستیزی شاهانه، فصلنامه تخصصی 15خرداد، ش14 صص229-228) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقش مخرب علی‌اصغر حکمت در کشف حجاب 🔻به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف 🔹با روی کار آمدن به جای از 21 شهریور1312 سیاست‌های تجددگرایانه با سهولت بیش‌تری دنبال شد. نه ماه بعد از آن سفر رضاخان به ترکیه صورت گرفت. رضاشاه در ادامه از علی‌اصغر حکمت، وزیر معارف، می‌خواهد که اقداماتی در زمینه کشف حجاب انجام دهد: 🔸سابقا به کفیل معارف دستور دادم برای رفع رو پوشیدن زنان اقدام نماید. اما او نخواست یا نتوانست و کاری نکرد. حالا باید شما در این کار با کمال متانت و حسن تدبیر اقدام کنید که این رسم دیرین، که برخلاف تمدن است، از میان برداشته شود. 🔹حکمت در اردیبهشت 1314 تعدادی از بانوان تحصیلکرده را گرد هم آورد و با تشکیل « » قدم دیگری در اجرای کشف حجاب برداشته شد. در جلسات آن کانون که اغلب با حضور و تشکیل می‌شد مشکلات مربوط به عدم پذیرش ترک حجاب از سوی جامعه مورد بررسی قرار گرفت. بدرالملوک بامداد یکی از اعضای کانون بانوان در کتاب خود می‌نویسد: 🔸در 22اردیبهشت1314 به اشاره اعلیحضرت رضاشاه کبیر و با دعوت وزیر معارف وقت آقای علی‌اصغر حکمت، عده‌ای از زنان فرهنگی انتخاب و به محل دارالمعلمات در کوچه دعوت شده به آن‌ها گفته شد که مأموریت دارند تا جمعیتی تشکیل بدهند و اساسنامه آن را به وزیر معارف برسانند و با حمایت دولت پیشقدم نهضت آزادی زنان ایران باشند. این جمعیت در جلسات بعد نام «کانون بانوان» را برای خود اختیار کرد. 🔹برنامه‌های علی‌اصغر حکمت، وزیر معارف دوران رضاشاه، از مخرب‌ترین برنامه‌ها در راه اسلام‌ستیزی بود. وی طرح‌هایی که شامل برپایی جشن در مدارس دخترانه و ایراد سخنرانی در آن جشن‌ ها، حضور وزرا و مقامات در مجالسی با شرکت بانوان در شهرستان‌ها، تأسیس کانون بانوان و فعالیت زنان تحصیلکرده در آن کانون‌ها و مختلط نمودن مدارس ابتدایی بود، پس از موافقت رضاشاه به اجرا درآورد.(مقاله کشف حجاب تمدن بیگانه یا اسلام‌ستیزی شاهانه، فصلنامه تخصصی 15خرداد، ش14 صص230-229) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
از قلم حکمت تا تفنگ رضاخان به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف رهبر معظم انقلاب اسلامی: «شخصیتهای فرهنگی معروف زمان رضاشاه- مثلاً علی اصغر حکمت- در قضیه کشف حجاب نقش استعماری ایفا کردند، رضاشاه تفنگ دستش بوده و اینها فکرمی‌ساختند و به او جهت‌گیری میدادند که تفنگ را کجا به کار ببرد.»۹۶/۰۱/۰۸ 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ترکیه‌زدگی رضاخان از عوامل مؤثر در کشف حجاب 🔻به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف 🔹از مهم‌ترین عوامل حرکت مقامات کشور به سوی کشف حجاب بود. اخبار تجددگرایی در ترکیه و به قدرت رسیدن تجددگرایان به داخل کشور می‌رسید و رضاشاه تأثیرات بسیاری از آن می‌گرفت. در سال 1313 رضاخان به ترکیه مسافرت کرد، وی تا سال 1314 اقدامات وسیع تبلیغاتی به منظور فراهم نمودن زمینه‌های کشف حجاب انجام داد. 🔸رضاشاه در جریانات [به‌اصطلاح] اصلاحی اجتماعی خود، خود را پیوسته در عمل با مقایسه می‌کرد. زمانی که به دیدن ترکیه رفت، با احساس اسف از واپس‌‌ماندگی ایران برگشت و به اقدامات تند و تیزی برای وارد کردن شاپو و برداشتن چادر اقدام نمود، روش هیأت حاکمه ترکیه حتی در زمان قاجار نیز تأثیر زیادی در روش هیأت حاکمه ایران داشت. 🔹 با تأکید بر این‌که عاملی که رضاشاه را مصمم به اقدام جهت کشف حجاب کرد، سفر ترکیه بود، درباره عکس‌العمل وی و اظهاراتش به (سفیر ایران در ترکیه) راجع به مشاهداتش در ترکیه یعنی حشر و نشر مرد و زن در آن کشور و اشتغال زنان ترک می‌نویسد: 🔹شبی بعد از ضیافت رسمی، وقتی شاه به محل اقامت خود مراجعت کرد تا پاسی از شب نخوابید و قدم می‌زد و فکر می‌کرد... و به مستشارالدوله گفت: من تصور نمی‌کردم ترک‌ها تا این اندازه ترقی کرده و در اخذ تمدن اروپا جلو رفته باشند. حالا می‌بینم که ما خیلی عقب هستیم، مخصوصا در تربیت دختران و بانوان و فورا باید با تمام قوا به پیشرفت سریع مردم مخصوصا زنان اقدام کنیم. در نشریات خارجی نیز اشارتی به تأثیرپذیری رضاشاه از اقدامات آتاتورک و تحولات ترکیه شده است. نشریه در تاریخ 29مه1935 (7خرداد1314) می‌نویسد: 🔸شاه ایران به پیروی از ترکیه تجدد و اصلاحات را در کشور خود آغاز کرده است. 🔹نشریه « » در تاریخ 5 اوت1937 (14مرداد1316) اشاره مستقیمی به پیروی رضاشاه از اقدامات آتاتورک می‌کند: با آن‌که رضاشاه خواندن و نوشتن نمیدانست به همسایه خود آتاتورک اعتقاد عجیبی داشت و با دیده تحسین به او می‌نگریست. کاتم درباره تأثیرات آتاتورک بر رضاشاه می‌نویسد: 🔸ناسیونالیسم رضاخان به ناسیونالیسم آتاتورک شباهت داشت و این دو رژیم از بسیاری جهات همانند بودند. رضاخان عمیقا دیکتاتور ترکیه را تحسین می‌کرد و بسیاری از اصلاحات انجام شده در ترکیه را عینا در ایران پیاده کرد.(مقاله کشف حجاب تمدن بیگانه یا اسلام‌ستیزی شاهانه، فصلنامه تخصصی 15خرداد، ش14 صص232-231) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
توهین وقیحانه رضاشاه به حجاب اسلامی 🔻به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف 🔹محمود جم (نخست‌وزیری که کشف حجاب رسمی در زمان او صورت گرفت) درباره دستورات رضاشاه در مورد آن می‌گوید: ... اعلیحضرت روبروی من ایستاده و فرمودند: این چادر چاقچورها را چطور می‌شود از بین برد؟ دو سال است که این موضوع فکر مرا به خود مشغول داشته: از وقتی که به رفتم و زن‌های آن‌ها را دیدم که و را دور انداخته و دوش به دوش مردها کار می‌کنند دیگر از هرچه زن چادری بود بدم آمده است. اصلا چادر و چاقچور دشمن ترقی و پیشرفت مردم ما است، درست حکم یک دمل را پیدا کرده که باید با احتیاط به آن نیشتر زد و از بینش برد. 🔸محمود جم پیشنهاد می‌کند که در روز افتتاح ملکه و دختران شاه بدون حجاب در کنار وی حضور یابند و بانوان وزرا و رجال نیز به همین شکل در آن مراسم حاضر شوند. 🔹برای برداشتن حجاب بانوان مجالس جشن و سخنرانی ابتدا در تهران و شهرهای شمال ایران و سپس به تدریج در سایر شهرها برقرار می‌گردید ولی پیشرفت زیادی نداشت و اکثریت مردم نه تنها استقبالی نمی‌کردند بلکه با نظر تنفر می‌نگریستند.(مقاله کشف حجاب تمدن بیگانه یا اسلام‌ستیزی شاهانه، فصلنامه تخصصی 15خرداد، ش14 صص232-231) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️پنج ویژگی مثبت رساله ولایت‌فقیه آیت‌الله سیدمصطفی خمینی به روایت خبرگزاری فارس 🔻معرفی کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»؛ ترجمه رساله ولایت‌فقیه آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در خبرگزاری فارس 🔹١. بهره‌گیری حداکثری از منابع چهارگانه استنباط در عین اختصار و ایجاز 🔸٢. ارائه بهترین تقریرها از ادله و شبهات مخالفان ولایت سیاسی فقها و پاسخ به آن 🔹٣. ارائه شاکله‌ای تازه‌ به مباحث مربوط به «ولایت فقیه» 🔸۴. اثبات ضرورت حکومت و لزوم تصدی‌گری سیاسی- حاکمیتی فقیهان با نگاهی تیزبینانه و کلان‌نگر به همه ابواب فقه از یک‌سو و تحلیلی جامع و عمیق به مناسبات اجتماعی و ملزومات حیات بشری از سوی دیگر 🔹۵. تبیین مسئله «تزاحم فقها با ولی فقیه» معرفی «ولایت و حکمرانی فقیه» در خبرگزاری فارس 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db