eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
894 ویدیو
628 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی: در عصر غیبت، نظام و امور مردم در دست فقها است به مناسبت ارتحال آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی ▪️ما حکومت و اسم های شریفی مانند « » و « » و امثال‏‎ ‎‏این ها را از اختصاصات خداوند متعال می دانیم و حکومتی را مشروع تلقی می کنیم که‏‎ ‎‏منشعب و مقتبس از این حکومت باشد. قبلاً حکومت هایی وجود داشت که نوعاً علما‏‎ ‎‏آن ها را « » می نامیدند، لذا کسانی که متعهد و متدین بودند در مواردی که‏‎ ‎‏لازم می دانستند، بدون اجازه علما کاری را انجام نمی دادند؛ یعنی قائل به این مطلب‏‎ ‎‏بودند که این ها چون در عصر غیبت از طرف فقها نیستند و حاکمانی هستند که بر مردم‏‎ ‎‏مسلط شده اند از این جهت حکومتی ندارند و این افراد ناچار بودند در کارهایی که با‏‎ ‎‏فقها در ارتباط است از آن ها اجازه بگیرند.‏.. ▫️همان طور که در توقیع شریف‏‎ ‎‏آمده است ما معتقدیم که در ، نظام و امور مردم در دست فقها می باشد. این‏‎ ‎‏موضوع را من در کتاب های «التعزیر»، «ولایت تکوینی و تشریعی» و «ضرورت‏‎ ‎‏حکومت» یادآوری کرده و نوشته ام که در عصر غیبت حکومت باید باشد و ضرورت دارد. این ها مسائلی است که بین شیعه مشهور و معروف بوده است. ▪️ در طول زمان‏‎ ‎‏موقعیت هایی برای فقها پیش آمده است و مثلاً در آن حکمی که برای‏‎ ‎‏ صادر کردند نوشتند: «من به عنوان حق شرعی تو را معین می کنم» و یا میرزای‏‎ ‎‏شیرازی یا سید محمد مجاهد در جنگ با روس ها در حکومت دخالت داشتند یا حاجی‏‎ ‎‏محمد باقر حجة الاسلام در اصفهان اقامه حدود می کردند. در تمام این مدت حکومت به‏‎ ‎‏دست فقهای شیعه بوده است و هر چند حکام غاصبی بر سر کار بودند، ولی در امور غیر‏‎ ‎‏سلطنتی و حکومتی باز هم دستور و حکم علما نافذ بوده است.‏(امام خمینی و حکومت اسلامی(مصاحبه‌های علمی)، ص ۱۵_۱۳) 🔺آیت‌الله العظمی شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی؛ دومین دبیر شورای نگهبان‎ ‎ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻مقاومت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی و شورای نگهبان در برابر نامزدی انتخاباتی احسان طبری و نورالدین کیانوری ⚫️به مناسبت ارتحال آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی ١٣۶٠ /۴ /٢٨ وزارت كشور در مورد صلاحيت نامزدهاى نمايندگى مجلس شوراى اسلامى چون در ضمن آنها افرادى را مثل آقايان احسان طبرى و نورالدين كيانورى كه مشهور به داشتن عقايد ماركسيستى و ضد اسلامى مى‌‏باشند اعلام كرده‌‏اند لازم به تذكر است كه اين موضوع در جلسه رسمى شوراى نگهبان مطرح و بدين شرح اعلام نظر شد: «آنچه از قانون اساسى مخصوصاً اصل ۶٧ در مورد سوگند به خداوند متعال و پاسدارى از حريم اسلام و مفهوم اصل ۶۴ استفاده مى ‏شود، فقط كسانى صلاحيت نمايندگى مجلس شوراى اسلامى را دارند كه يا مسلمان و متعهد به مبانى اسلام و يا از اقليت هاى مذكور در اصل ۶۴ باشند. بنابراين دستور دهيد اسامى اين ‏گونه افراد را از ليست نامزدها حذف و به اطلاع عموم برسانند.» دبير شورای نگهبان - لطف‌الله صافی به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت رحلت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی ▫️بسم الله الرحمن الرحیم با تاسف خبر درگذشت فقیه عالی‌مقام و ، حضرت آیة‌الله آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی رضوان الله علیه را دریافت کردم. ▪️ایشان از استوانه‌های حوزه‌ی علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پر سابقه‌ترین عالم دینی در آن حوزه‌ی مبارک بودند. در دوران مرحوم در شمار برترین تلامذه‌ی آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم همراه و مشاور علمی و عملی ایشان، و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمة الله علیهم به شمار می‌رفتند. ▫️سال‌ها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب می‌شدند و پس از آن هم همواره درباره‌ی مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود می‌کردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورت‌های خود مطلع و بهره‌مند می‌ساختند. ▪️قریحه‌ی شعری، حافظه‌ی تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود. ▫️رحلت ایشان برای جامعه‌ی علمیِ دینیِ کشور مایه‌ی تأسف است. اینجانب به خاندان مکرّم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزه‌ی علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان بویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻جایگاه ولایت فقیه در نظام اسلامی از منظر آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی ⚫️نطق تاریخی مرحوم آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در مجلس بررسی نهائی قانون اساسی جمهوری اسلامی بسم الله الرحمن الرحیم. ▫️عرض کنم آن چیزی که برای افرادی که می‌خواهند مکتبی را عرضه کنند لازم است، اول است و دوم . اینکه مکتب خودشان را عرضه بکنند. ▪️یکی از اسرار موفقت‌های مسلمانان در صدر اسلام این بود که مکتب خودشان را به دنیا عرضه کردند و تحت تأثیر مکتب‌های دیگر قرار نگرفتند و مثل اینکه یک استضعاف فکری به نظر من می‌رسد که باز در جو این مجلس که ان شاء الله نیست ولی اینطور است که ما آنطور که باید، مکتب خودمان را عرضه نمی کنیم. ▫️یک الفاظی را در این قانون وارد کردیم که این الفاظ در یک مفاهیم خاصی دارد که با مفاهیمی که در مکتب ما است اینها مخالف است. حالا می‌خواهیم با آنها، اینها را تطبیق بدهیم با آن سابقه ذهنی که هست به اشکال برمی‌خوریم. ▪️حالا در این اصل چون وقت نیست که عرایضم را کاملا بگویم خلاصه می کنم. در این اصل وقتی که انسان ملاحظه می‌کند می‌بیند آن چیزی که را برقرار می‌کند آن مساله اصل حکومت است که آن در این اصل نیست در وظایف و اختیارات رهبری هیچ معلوم نیست که نقش رهبر در تعیین چه نقشی است و اگر رهبر در اینجا نقشی نداشته باشد، اصلا این نظام شرعی نیست. هر چه شما از این اختیارات برای رهبر تعیین بکنید درست نیست. ما اصلا اصل مطلب را فراموش کرده‌ایم. ولایت فقیه اساسش آنجا هست. ▫️اگر همینطوری که آقای دستغیب فرمودند که ما می‌خواهیم حکومت ظلمه نباشد و آن حکومت‌ها پایان پیدا کرده باشد، باید اینجا را درست کنیم و اول باید این مطلب معلوم بشود که نقش فقیه و ولایت فقیه در تعیین ریاست جمهوری چه نقشی است. روح مطلب اینجا است و اینطور که متاسفانه تنظیم شده است اصلا مفهومش این است که فقیه در اینجا هیچ نقشی ندارد. حالا بگوییم بعدها معین می‌کنیم یا چطور می‌‌شود، یا در فصل‌های بعد می‌آید باید بگویم که جایش همین‌جا است ▪️وقتی که می‌گویند وظایف و اختیارات رهبری، باید اول معلوم بشود اگر غیر از این هم باشد اصلا حکومت، حکومت شرعی نیست. خوب اینجا در مجلس فقها هستند اگر این را ما بخواهیم که فقط به عزل اکتفا بکنیم فایده‌ای ندارد. باید معلوم بشود که فقیه باید در اینجا چه کارهائی را بکند. اصل براین است که نصب بتواند بکند. حالا اگر خیلی ما بخواهیم دقت کنیم باید در اینجا اینطور قرار بدهیم که نامزدهای ریاست‌جمهوری را منحصرا باید صلاحیت آنها را در شورا بررسی کند و به مردم معرفی کند، این مطلب در اینجا ذکر نشده. ▫️حالا ما آمده‌ایم یک فروعی را آورده‌ایم مثلا تعیین فقهای شورای نگهبان، اصل مطلب را رها کرده‌ایم و به اینجا رسیده‌ایم. ▪️مطلب بنده همین است که اگر بخواهیم نظام، نظام شرعی باشد حتما باید در نصب، نقش فقیه معلوم بشود و فقیه باید اینجا پیاده و شروع بشود و اگر این نصب نباشد هر مطلب دیگری را برای فقیه در نظر بگیریم، باز همان نظام است و نمی‌توانیم به این نظام، نظام شرعی اطلاق بکنیم. حالا حاکمیت ملی می‌گویند و حاکمیت ملی را با معانی و مفاهیم غربی در نظر می‌گیرند و می‌بینند با این جور در نمی‌آید. ما باید ان شاء الله شجاعت این را داشته باشیم که آقایان حتما دارند. ▫️ما اصلا برای این آمده ایم که مکتب اسلام را در اینجا عرضه کنیم و بفهمانیم که اسلام هم خودش یک نظام مستقلی است و یک نظامی است غیر از نظام‌های دیگر، نه حکومت مردم بر مردم است به آن معنائی که عرض کردم، نه اینکه مردم در حکومت وارد نیستند و نمی‌توانند دخالت کنند و ما به آن معنی حکومت بر مردم که «ان الحکم الا لله» نباشد این نمی‌شود، در اسلام حکومت خدا بر مردم است. حکومت شرع بر مردم است و از جمله همین مساله ولایت فقیه است. لذا بنده با این اصل تا آن مطلب ریاست جمهوری و نقش فقیه در اینجا کاملا معلوم نباشد، مخالفت دارم.(صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهائی قانون اساسی جمهوری اسلامی، جلد جلسه سی و دوم تا پنجاهم، ص ١١۶١ و ١١۶٢) به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📂سند کمتر دیده شده|| جایگاه ولایت فقیه در نظام اسلامی از منظر آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی مرحوم آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی : اگر بخواهیم نظام، نظام شرعی باشد حتما باید در نصب [رئیس‌جمهور] ، نقش فقیه معلوم بشود و فقیه باید اینجا پیاده و شروع بشود و اگر این نصب نباشد هر مطلب دیگری را برای فقیه در نظر بگیریم، باز همان نظام است و نمی‌توانیم به این نظام، نظام شرعی اطلاق بکنیم.(صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهائی قانون اساسی جمهوری اسلامی، جلد جلسه سی و دوم تا پنجاهم، ص ١١۶١ و ١١۶٢) متن کامل: https://eitaa.com/bonyadtarikh/3591 به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید|| دعای مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی بعد از تحویل وصیتنامه الهی-سیاسی امام خمینی 🔲آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی خطاب به امام خمینی: 🔹خداوند سایه‌ی مبارک را مستدام بدارد. وظیفه همه ما این است که حضرتعالی را دعا کنیم که در ظل عنایت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) پایدار باشید. 🔹البته همینطور که فرمودید با ائتمار به الطاف حضرت ولی عصر (عجل الله فرجه الشریف) ان شاالله همین منویات حضرتعالی و مقاصدی که الحمدلله تعالی تحقق پیدا کرده است و بیشتر از اینها هم ان شاالله زیر سایه خود حضرتعالی امیدواریم به احسن وجه، محقق شود. ▫️جلسه تحویل وصیت‌نامه الهی_سیاسی امام خمینی با حضور سران نظام_ ۱۹ آذر ۱۳۶۶. 🔴به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شگفتی مهماندار هواپیمای امام از آرامش روحی ایشان 🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ١٣۵٧.١١.١٢ 🔹امام حدود ۱۲/۳۰ به وقت فرانسه و ٣/٣٠ بعد از نیمه شب به وقت تهران به سمت فرودگاه حرکت کرد. صدها خبرنگار در برابر اقامتگاه امام در اجتماع کرده و از آخرین لحظه‌های اقامت امام در آن محل و حرکتش به سمت فرودگاه عکس و فیلم تهیه می‌کردند. ده‌ها دستگاه ماشین پلیس و سرویس امنیتی امام را تا فرودگاه اسکورت کردند. هزاران نفر از ایرانیان در فرودگاه اجتماع کرده بودند و در پشتیبانی از امام و پر ضد شاه و بختيار شعار می‌دادند. 🔸امام پس از پرواز به طبقه دوم هواپیما رفتند و پس از به استراحت پرداختند. یکی از میهمانداران از آرامش امام در آن شرایط حساس و خطرناک شگفت‌زده شده بود می‌گفت من چندین‌بار از بالای سرشان رد شدم تا مطمئن شوم که به خواب رفته‌اند یا نه با کمال تعجب دیدم که با آرامش کامل در خواب به سر می‌برند. 🔹آنگاه که هواپیما در ساعت ٩/٣٠ بامداد در بر زمین نشست، آقای نخستین کسی بود که در استقبال امام وارد هواپیما شد. او می‌خواست امام را هنگام پایین آمدن از هواپیما همراهی کند، لیکن امام نپذیرفت و از او درخواست کرد که پیش از ایشان از هواپیما بیرون بیاید، آقای مطهری نیز برای استقبال از امام وارد هواپیما شد، همزمان با بازگشت امام به ایران نیروهای نظامی شاه و سربازان گارد شاهنشاهی در تیراندازی‌های خود ده نفر را در تهران به شهادت رسانیدند در اطراف و اکناف کشور نیز شماری به دست دژخیمان شاه شهید شدند. 🔸در سمنان نیز دو نوجوان به نام‌های ۹ ساله و ۱۶ ساله از اهالی مهدی‌شهر به شهادت رسیدند. آنان به همراهی جمعی از اهالی مهدی‌شهر به یمن بازگشت امام به خاک میهن با پنجاه دستگاه کامیون و سواری در حالی که چراغ‌های خود را روشن کرده و با بوق‌های ممتد شادی می‌کردند وارد سمنان شدند. نیروی انتظامیِ سرسپرده به رژیم شاه در به این کاروان شرف و شعف یورش برد که به شهادت محمود بلوری، علی همتیان و مجروح شدن على طالب منجر شد. 🔹امام پس از سخنرانی تاریخی در (س) با هلیکوپتر از آن محل بیرون برده شد این هلیکوپتر در بیمارستان یکصد تختخوابی فرود آمد و امام با وسیله‌ای به منزل خواهرش واقع در بلوار کشاورز رفت و تا پاسی از شب در آنجا به سر برد.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ۶، صص ٢٩٨-٢٩٧) به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ابتکار جوان سبزواری در انتقال سخنرانی امام خمینی به شهر خود 🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ١٣۵٧.١١.١٣ امام حدود ساعت ۱۲ نیمه شب وارد مدرسه رفاه شد و مورد استقبال جمعی از علما، مردم و کمیته استقبال که ساعت‌ها بود از امام بی‌خبر و نگران بود قرار گرفت. امام در لحظه ورود به اتاق استراحت خود، روی په ایستاد و خطاب به حاضران سخنانی ایراد کرد و این نکته را يادآور شد که آنچه تحقق يافت از توان بشر خارج بود. عنایت خداوند شامل حال این ملت شد و این دودمان شر و فساد را از میان برد و ملت را از شرشان آسوده ساخت، بنابراين، همه ما باید شکرگزار او باشیم و قدر این نعمت را که او به ما ارزانی داشته است، بدانیم. امام در ملاقات با جمعی از نیروی هوایی به بختیار هشدار داد که اگر یک نفر از این همافران دستگیر شده به دست جلادان از بین بروند همه آنان را به کیفر اعمالشان می‌رسانم. اهالی سبزوار زودتر از دیگر هموطنان ما توانستند سخنرانی امام در بهشت زهرا(س) را بگیرند و به آن گوش فرادهند. یک سخنرانی امام را در بهشت زهر الأس) ضبط کرد و تلفنی به سبزوار فرستاد. از ساعت ۴ تا ٨ بعد از ظهر سخنرانی امام در سبزوار چندین‌بار به وسیله فرستنده محی که پنجاه کیلومتر برد داشت پخش شد. این فرستنده به ابتکار یک جوان سبزواری ساخته شد که پیام‌های انقلابی را در شهر پخش می‌کرد. به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻دفاع آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی از پیوند سیاست و دیانت در سال ١٣۴۴ بخشی از یادداشت کم‌تر دیده شده آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی «این نکته ناگفته نماناد که در اسلام سیاست و زمامداری از رهبری روحانی و دینی و معنوی جدا نیست. جانشینان پیغمبر باید مثل اعلی و نمونه کامل اخلاق و فضایل و علوم پیغمبر باشند و بتوانند مردم را به جمیع حقایق دین و دقائق احکام شرع هدایت کنند و به عبارت دیگر جانشینی پیغمبر یعنی ادامه علم و کمال و اخلاق و هدایت و رهبری پیغمبر و عهده‌داری امور امت در جمیع آنچه راجع به مصالح دین و دنیا است، و این همان معنایی است که بعد از پیغمبر تا حال منقطع نشده و باقی است و منقطع هم نخواهد شد.»(نشریه «مسجد اعظم»، اردیبهشت ١٣۴۴، شماره ۶، صص ١٨-١٧) به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیشینه و ادله اصل «ولایت‌فقیه» در کلام مرحوم آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی بخشی از مصاحبه کم‌تر دیده شده از آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی 🔹 اصل ولایت فقیه در میان فقها مطرح بوده است. مرحوم شیخ مفید در کتاب المقنع و مرحوم شیخ صدوق در مقنعه و شیخ طوسى در النهایه و دیگران درمنابع فقهى، آن را مطرح کرده‌اند، لکن بحث در محدوده و اختیارات ولى‌فقیه بوده است. برخى به ولایت مطلقه و عموم الولایه معتقد بوده اند و برخى در حد امورحسبیه که در عصر غیبت کبرى به فقهاى عادل سپرده شده است، یعنى تنها فقها صلاحیت دخالت در امور مسلمانان را طبق آنچه مصلحت‏اقتضا مى‏کند، دارند و هر تصمیمى که‏در مورد مسائل مسلمانان و اداره جامعه بگیرند و حتى قوانینى که تشریع مى‏کنند و هرحکومتى که با نظارت ایشان شکل‏گیرد، ناشى از ولایت مطلقه امام معصوم(ع)است. بنابراین با توجه به این که امام باید مصالح امت را رعایت کند و مواظب حفظ دین و احیاى سنت و دفع بدعت و حفظ شریعت و سرپرستى امت باشد و ازهرچه باعث تباهى و فساد و انحراف امت اسلامى مى‏گردد، ممانعت کند، این مسوولیت در عصرحضور امام(ع) با حضور امام و اعمال ولایت وى امکان‌پذیراست، اما در عصر غیبت این مسوولیت به عهده فقهاى جامع‌الشرائط سپرده شده و رهبرى تنها زیبنده آنان‏است و آنان جانشینان امام و قائم مقام او در شوون‏حکومتى هستند و حلال و حرام خدا را بیان و احکام را اجرا مى‏کنند. 🔸اگر به ضرورت ولایت و حکومت فقیهان درعصرغیبت قائل نباشیم، نه تنها با دلایلى مثل‏مقبوله و توقیع شریف مخالفت کرده ایم، بلکه دین مندرس و آثار شریعت مبین، محو مى‏گردد. در بستر تاریخى آنچه تاکنون دین را حفظ کرده وحلال و حرام خدا درجامعه بیان‏گشته، نفوذ فقها درقلب و دل مردم بوده است. به نظر ما قوى ترین سبب بقاى‏تشیع‏و حفظ آثار معصومان(ع) تا روزگار ما، اشراف فقها برامور و جایگاه معنوى و موقعیت اجتماعى و نفوذ کلمه آنان بوده است. [سؤال:] 🔹 دلایل شما بر ضرورت ولایت و حکومت فقها در عصر غیبت چیست؟ [پاسخ آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی:] 🔸علاوه بر اجماع و اتفاق امت که زعامت و سرپرستى به‏عنوان نیابت‏عامه تنها از آن فقهاى عادل است، عبارتست از: روایاتى مثل توقیع شریف از این روایت بخوبى استفاده مى‏شودکه حکومت مشروعى که از روزگار حضرت خاتم انبیاء(ص) شروع شد، هرگز منقطع نشده و تا زمانى که‏تکلیف باقى است، همچنان استمرار خواهد یافت و درتحقق این حکومت میان آن که ولى امر در هر آنچه خداوند در حوزه حکومتش یعنى دین و مافیها قرار داده کاملا مبسوط الید باشد و یا تنها در بخشى از آن‏اختیار داشته باشد و یا هیچ اختیارى نداشته باشد و یا آن که در برابر دیدگان حاضر و یا از چشم ما غایب باشد،تفاوتى وجود ندارد. 🔹فقهاى عادل درعصر غیبت، حاکمان شرع و سرپرستان امور مردم هستند و این همان حکومت مشروعى است که برمکلفان واجب است که از آن اطاعت کنند وبرهر مسلمان‏واجب است حتى اگر در سرزمین دیگرى جز دارالاسلام به سرمى برند زیر پرچم حکومت اسلامى در آیند و واجب است از آن اطاعت‏کنند. بنابر این مومنان اگر چه در سرزمین کفر و کشورهاى خارجى غیر مسلمان(دارالکفر) زندگى کنند و یا آن که سرزمین مسلمانان تحت سلطه‏ء نامشروعى باشد،برآنان واجب است که از این حکومت مشروع که امام معصوم(ع) در عصر غیبت به فقیهان جامع‏الشرائط سپرده است، تبعیت کنند. دلایل دیگر حکومت فقیهان را مى‏توانید در وسائل الشیعه کتاب القضاء ملاحظه کنید، افزون برآن که مرحوم فاضل نراقى برخى از روایات را در عائده ۵۴ کتاب شریف‏عوائد الایام آورده است.(فقه اهل‌بیت، شماره ٢٠ - ١٩، ١٣٧٨ ه.ش.) به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حوزه اختیارات ولی‌فقیه از نگاه آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی بخشی از مصاحبه کم‌تر دیده شده از آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی [سؤال:] ▪️حوزه اختیارات و صلاحیت ولایت فقیهان را بیان کنید.ولى فقیه تا چه حدى مى‏تواند درزندگى خصوصى مردم دخالت کند؟ آیا عملکرد ولى فقیه‏مشروط به مصلحت نظام یا مصحلت مردم است؟ [پاسخ آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی:] ▫️با توجه به اتفاق و اجماع امامیه و با توجه به مفاد توقیع شریف و روایاتى که به معناى آن است فقیهان داراى همان مناصبى هستند که درعرف و شرع از شؤون والى به شمار مى‏رود که برخى از آن اختیارات عبارتند از: ▪️١. خمس، ▫️٢. میراث بلا وارث، ▪️٣. تصرف دراموال مردم به منظور حفظ کیان اسلام ▫️۴. دفاع از حریم دین، ▪️۵. اقدام به امورى که موجب شوکت و عزت شرع مبین و تقویت جماعت مسلمانان مى شود، مانند تأسیس حوزه‌هاى علمیه، کمک به طلاب علوم دینى که وجودشان مانع هدم و اندراس آثار دین است و باعث آشنایى مردم با معارف دین وحلال و حرام مى‌گردد، ▫️۶. گسترش دعوت به اسلام، ▪️٧. تأسیس بنیادهاى اقتصادى و تربیتى، ایجاد مؤسسات خیریه، چاپ و نشر کتاب‌هاى اسلامى، مساجد و مدارس با تصرف در وجوهات و اموال مردم، ▫️٨. صرف اموال مردم و وجوهات درجهت کمک به بینوایان و ناتوانان و هر موردى که اگر امام(ع) ،حاضر بود، درآن هزینه مى‌کرد، ▪️٩. اعلاى کلمه توحید با رعایت اهم و مهم، ▫️١٠. اعمال ولایت درجهت تامین مصالح مسلمانان و رفع تباهى و فساد از جامعه اسلامى.(فقه اهل‌بیت، شماره ٢٠-١٩، ١٣٧٨ ه.ش.) به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقد کوتاه آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی بر کتاب تنبیه‌الأمة مرحوم نائینی ▫️ کتابی استدلالی است؛ اما در مقابل این سؤال که بالاخره درباره رأی اکثریت چه باید کرد، طرحی ندارد و معلوم نیست که چه می‌خواهد بگوید. ▪️آیا منظورش این است که قوانین در بیاید و تصویب شود و عده‌ای هم قیام و قعود کنند و عده‌ای دیگر هم حق داشته باشند که بلند نشوند و رأی ندهند، و آن قانون با رأی اکثریت به رسمیت برسد؟ ولو این‌که با اسلام و اصول اسلامی موافقت نداشته باشد! قطعا چنین چیزی نمی‌تواند صحیح باشد و به یقین می‌دانیم که منظور مرحوم نائینی نیز این نبوده است؛ چراکه بارها در همان کتاب؛ به مبانی اسلامی اشاره می‌کند. اما این‌که چه باید کرد، [در این کتاب] معلوم نیست. بر این اساس شما می‌بینید که بعدا خودشان دستور می‌دهند که کتاب را جمع‌آوری کنند. به هرحال آنچه ایشان می‌خواستند تحدید حکومت حاکم و شاه است [و این‌]که در حدی باید تعدیل شود.(فصلنامه آموزه، شماره ١، ص ٨٠، ١٣٨١ ه.ش.) به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
معارضه کشورهای استکباری و نهادهای بین‌المللی با استقلال کشورهای اسلامی در کلام مرحوم آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی «بیگانگان در واقع در پی تغییر هویت اسلامی مسلمانان بوده و هستند و می‌خواستند استقلال فکری و سیاسی ممالک اسلامی را از بین ببرند. همان‌طور که می‌بینید، کشورهای بسیار کوچک اروپایی هم استقلال دارند؛ اما اگر یک کشور اسلامی بخواهد استقلال داشته باشد اگر بتوانند، فورا صدای استقلال‌خواهی او را خفه می‌کنند. مسأله این است که این‌ها با اسلام طرفند و بسیاری از برنامه‌های تحمیلی مثل یکسان‌سازی شکل لباس و کشف حجاب، همه برای تغییر هویت اسلامی بود. توجه به مدنیت قبل از اسلام و ایران باستان و احیای مدنیت‌های مرده در نقاط دیگر؛ همه برای همین مقصد بود. در کتابی به نام «فی ذکر الهداس» درباره این مسأله (بازگشت دادن ملل اسلامی به عنوان فولکلور) مطالب جالبی دارد که نشان می‌دهد حتی سازمان ملل و یونسکو و یونیسف نیز در این امر دخالت دارند.»(فصلنامه آموزه، شماره1، ص69، 1381ه.ش.) به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ابراز تأسف آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی از بی‌اطلاعی برخی از اهل علم از تحریفات تاریخ معاصر و مسائل روز «شما کتاب «مهدی بامداد» را نگاه کنید؛ چقدر علما را بد جلوه می‌دهد، چهره مرحوم آقانجفی را چقدر وارونه جلوه می‌دهد... نکته‌ای که خیلی مهم است، این است که بعضی از اهل علم متأسفانه به این مسائل اطلاعات کافی ندارند و نمی‌دانند منشأ این حرکت‌ها که هنوز هم ادامه دارد از کجاست. گاهی من در زمان شاه می‌گفتم: این کارهایی که شاه انجام می‌دهد برنامه‌های خودش نیست؛ چراکه او انقدر عقلش نمی‌رسید، بلکه این نقشه‌های بیگانگان، منحرفان و متخصصان استعمار در ضدیت با اسلام بود و او فقط اجرا می‌کرد. مثلا در بلاد عربی که اکنون در تجزیه به سر می‌برند، از ماسینیون می‌گویند برای حفظ جدایی و تفرقه آن‌ها از یکدیگر و بیگانه شدن آن‌ها از زبان و این‌که زبان همه است نظر می‌خواهند او پیشنهاد می‌کند که در هرجا زبان محلی، زبان رسمی باشد تا به تدریج زبان مشترک آن‌ها که زبان قرآن است فراموش شود، در نتیجه همه ملیت‌ها جدایی پیدا کنند و از اسلام و قرآن هم بیگانه گردند.»(فصلنامه آموزه، شماره ١، ص ٧١، ١٣٨١ ه.ش.) به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻خودبرتربینی و غرب‌زدگی مهدی بازرگان 🔴سالگرد تشکیل دولت موقت 🔹پس از اشغال لانه جاسوسی طبیعی بود که مهدی بازرگان تاب نیاورد و استعفا دهد. سابقه وی و فکر و عملکرد او غرب‌اندیشی‌ش را تأیید می‌کرد اما عجیب آن‌که همه را به کیش خویش می‌پنداشت و زمین و زمان را غربی می‌دید. او مدت کوتاهی پس از تسخیر لانه جاسوسی این‌گونه سخن گفت: 🔸«... زندگی که ما امروز داریم همه‌اش فرنگی است. طرز فکرما، درس خواندن ما، مبارزه ما، انقلاب ما، ضدیت با استثمار و استعمار ما، تمام ارمغان غرب است.»روزنامه انقلاب اسلامی، شماره، ١٢۶، ١٣۵٨.٩.٣ ص١٠. 🔹مهدی بازرگان به حدی غرق در غرب بود که حتی از تصور این‌که انقلاب و مبارزه‌ای بر اساس قوانین اسلامی شکل بگیرد ناتوان بود و طبیعی بود که با این نگاه به روحانیتِ اصیل اسلامی دهن‌کجی کند. او روحانیون را فاقد تربیت مدیریتی (!) دانست و با بی‌ادبی هرچه تمام آن‌ها را، که زیر سخت‌ترین شکنجه‌های رژیم پهلوی مقاومت کردند، «نازک‌نارنجی‌ترین صنف مملکت» خطاب کرد. او حضور روحانیت در صحنه اجرایی کشور را مخل نظم عنوان کرد: 🔸 « روحانیت ما تربیت جدید که امروز اسمش را مدیریت گذاشته‌اند ندارد...» (همان) 🔹مهدی بازرگان در مدت کوتاه مدیریت خود کارآمدی حداکثری نداشت و در صورت عدم هوشیاری روحانیت اصیل امکان تجزیه کشور در زمان ریاست وی وجود داشت و در آخر نیز در پی قطع دست ایالات متحده آمریکا از منابع ملی ایران، استعفا داد. معلوم نیست او، با این همه ادعا و کارنامه ضعیف، چطور دیگران را به ضعف مدیریتی متهم می‌کند. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔰اولین دولت بی حال 🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی ⏬بخش اول 🔹جبهه ملی و نهضت آزادی که سرآمد سایر گروه‌ها بودند به شاه بودند. 🔸اگر شما کتاب‌هایی را هم که الان نهضت آزادی منتشر کرده است ملاحظه کنید می‌بینید كه در آن‌ها آمده است که باید نظام شاهنشاهی همیشه برقرار باشد و خاندان پهلوی به ادامه بدهند. 🔹 نخستین اختلاف آن‌ها با امام در این زمینه بود که آن‌ها طرفدار نظام شاه بودند و فقط حرف‌شان این بود که شاه باید طبق قانون اساسی سلطنت بکند نه حکومت. 🔸آن‌ها قانون اساسی را قبول داشتند و تا آخر هم نسبت به قانون شاهنشاهی و وفادار ماندند حتی در سال1357 که فریاد «مرگ بر شاه» درسراسر کشور طنین‌انداز شده بود به نوفل‌لوشاتو رفت که با امام ملاقات کند و از ايشان بخواهد که شاه را بیرون نکند يعنی آنها تا این حد نسبت به نظام شاهنشاهی وفادار بودند. 🔹این یک موضوع بود که باعث اختلاف بین آن‌ها و امام بود چون امام از آغاز هدف داشت اما آنها با موافق نبودند. 🔸دومين موضوعی كه بین امام و آن‌ها تضاد ايجاد كرده بود اين بود كه امام با شعار «»به صحنه آمدند و در جهت مبارزات‌شان به هیچ قدرت خارجی‌ای اتکا نداشتند و معتقد بودند که بیگانگان هیچ‌وقت به ما وفادار نخواهند بود و ما را در جهت رسیدن به اهداف ملی و دینی‌مان یاری نخواهند کرد اما این تز در میان گروه‌ها كاملاً جا افتاده بود که برای مبارزه با دیکتاتور حاکم باید به یک قدرت خارجی اتکا داشت. آن‌ها خواهان آزادی انتخابات، مطبوعات، قلم و بیان در چارچوب بودند اما معتقد بودند که اگر کمک خارجی و حمایت بیگانگان نباشد آن‌ها در همین چارچوب هم نمی‌توانند به مبارزه ادامه بدهند. 🔹البته این تز تنها در ایران نبود؛ در مدتی كه من در در خدمت امام بودم گاهی به دفاتر سازمان‌های آزادیبخش می‌رفتیم اولین سؤالی که آن‌ها از ما می‌پرسيدند این بود كه «شما در مبارزات‌تان از قدرت و پشتیبانی کدام برخوردار هستید؟» وقتی جواب می‌دادیم که ما جز به خدا و ملت به هیچ قدرتی اتكا نداريم آن‌ها باور نمیکردند و تعجب می‌کردند. حتی یادم است كه در یک‌بار با يك گروه از مائوئيست‌ها ملاقات داشتیم. آن‌ها از ما همین سؤال را پرسيدند وقتی جواب دادم: اتکا و تکیه‌گاهمان خدا و ملت است. يكی از آن‌ها با پوزخندی گفت: شما اصلا را نفهمیده‌اید. 🔸حتی بزرگ‌ترين انتقادی كه‌گروه‌های مذهبی کشورهای اسلامی مانند ، و به امام داشتند اين بود كه امام لبه تیز حمله را متوجه و کرده‌اند و در نتیجه در آینده، شوروی در ایران پیروز خواهد شد و این دليل دومی بود که امام با این گروه‌ها اختلاف نظـر داشتند زيرا امام می‌گفتند ما در پیشبرد اهداف‌مان نه تنها به هیچ قدرت خارجی‌ای نیاز نداریم بلکه آن‌ها ما را بدبخت خواهند کرد و اتکا به قدرت خارجی یک نوع است. 🔹 آن‌ها بر این باور بودند که بدون به قدرت‌های خارجی نمی‌توان در ایران کرد. 📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔰ریشه‌های سازش‌طلبی و التقاط در دولت موقت 🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی ⏬بخش دوم 🔹در جریان کاپیتولاسیون که در سال 1343 اتفاق افتاد و رژیم شاه به اتباع امریکایی درایران داد امام تنها شخصیتی بودند که عکس‌العمل نشان دادند و اعتراض کردند اما نه جبهه ملی، نه نهضت آزادی، نه آنهایی که دم از می‌زدند و نه آنهایی که می‌دادند «چو ایران نباشد تن من مباد!»در این قضیه نفس نکشیدند 🔸چه حرفشان این بود كه هرگونه موضع‌گیری علیه موضع‌گیری علیه امریکا است و ما بدون نمی‌توانیم زنده بمانیم؛ این اختلاف دوم بود. 🔹مسئله سوم اين بود كه گروه‌های سیاسی‌ای كه اعتقاد به داشتند و ملی- مذهبی خوانده می‌شدند معتقد نبودند که اسلام می‌توان پاسخگوی مشکلات جامعه باشد و یا اینکه می‌تواند انقلابی را به ثمر برساند. 🔸 نظرشان این بود كه برای پیشبرد اهداف سیاسی باید از ایسم‌های وارداتی کمک گرفت لذا آن‌ها را می‌خواندند چون آن‌ها می‌گفتند اسلام يك دین مترقی است اما دین مبارزه نیست و ما برای مبارزه باید از مارکسیسم و کمک بگيريم. 🔹امام توانستند بدون وام گرفتن از ، اسلام را عرضه بدارند و آن هيجان و موج انقلابی را به وجود بیاورند. 🔹وقتی انقلاب به اوج خودش رسید و نهضت امام فراگیر شد گروه‌ها و احزاب سیاسی دیدند كه چاره‌ای ندارند جز این‌که بیایند و به این موج بپیوندند البته اول شروع کردند به دنبال كردن خودشان اما امام با ايشان برخورد کردند. 🔸شما اگر الان به کتاب نهضت امام یا به کتاب صحیفه امام مراجعه کنید می‌بينيد كه اعلامیه‌های و جبهه ملی در چارچوب است و امام در آنجا گفتند: «کسانی که تا دیروز ساکت بودند و یا با رژیم همراه بودند امروز از این استفاده کردند و با دم زدن از قانون اساسی می‌خواهند مجرم اصلی را از سقوط نجات بدهند.اگر دست از این برندارند با این‌ها برخورد خواهم کرد.» 🔸 یادم است كه وقتی كه ما با امام در نجف بودیم پیامی از داریوش فروهر، دکتر سنجابی و مهندس بازرگان برای امام آمد كه گفته بودند: «ما تسلیم هستیم و هر چه شما بگویید ما اجرا می‌کنیم» منظورم این است كه آن‌ها ناچار شدند به بپیوندند. حتی این را به شما بگویم كه وقتی آقای مهندس بازرگان در سال 57 به نوفل‌لوشاتو آمدند و از امام خواستند كه شاه را بیرون نکنند، امام به شدت با ايشان برخورد کردند و گفتند: «کسی که دستش تا مرفق به خون ملت ایران آغشته است ما چگونه می‌توانیم به این آدم بگوییم آقا بفرما بنشین بالا الواطی‌ات را بکن، شاه باش و در کارهای اجرايی دخالت نکن؟ کدام وجدان، کدام انسانیت، کدام اخلاق و كدام دین اجازه می‌دهد كه چنین جانی بالفطره‌ای را کنار نزنيم؟» مهندس بازرگان بدون خداحافظی از ديدن امام برگشت؛ برخورد بدی کرد. 🔹 نهضت آزادی خارج کشور كه همین آقای ابراهیم یزدی و آقای قطب‌زاده بودند دیدند كه این حرکت مهندس بازرگان باعث می‌شود كه آن‌ها در جامعه بی‌اعتبار بشوند و سقوط کنند در نتيجه علیه مهندس بازرگان اعلاميه دادند و حرکت او را محکوم کردند و گفتند: «ما به آیت‌الله خمینی وفادار هستیم و هر چه ایشان بگوید اجرا می‌کنیم.» 🔸 من الان اعلامیه‌شان را دارم منظورم این است كه آن‌ها تا این حد در مسئله پیوستن به موج ملت خودشان را ناگزیر می‌دیدند، اما بعد از انقلاب کم‌کم ماهیت‌ها رو شد. 🔹 دولت موقت آقای مهندس بازرگان كه متشكل از خود ايشان، ابراهیم یزدی به عنوان وزیر خارجه و آقای شهید چمران بود به الجزاير رفتند و با برژینسکی، مشاور کارتر، کردند. 📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.