انگلیس ثروت خود را از کجا آورد؟
ملکه وحشت و جنایت؛ بهمناسبت مرگ ملکه انگلیس/۱۹
مقام معظم رهبری: ثروتی که انگلستان در قرن هجدهم و نوزدهم بدست آورد و توانست به وسیله آن ثروت و پول نقد و طلای نقد، سیاست خودش را بر کل اروپا و مناطق دیگر سیطره بدهد، بخاطر پولی بود که انگلیسیها از #استعمار_کشورهای_شرقی و عمدتاً شبه قاره هند بدست آورده بودند؛ شبه قاره #هند و کشور سیام سابق و بقیه کشورهای آن منطقه را غارت کردند! شما به تاریخ مراجعه کنید، مطالعه کنید؛ واقعاً در یکی دو کلمه نمیشود گفت که اینها با هند چه کردند؛ انگلیسیها ثروت هند را و ثروت آن منطقه را - که منطقه بسیار پرثروتی بود - مثل یک انار آبلمبوئی فشردند و همه رفت توی خزانه دولت انگلیس و کشور انگلیس تبدیل شد به یک ثروتمند! دیگر سؤال نمیشود این ثروت از کجا آمد. این ثروت احترام دارد! خب پیشرفت در این کشور یک معنا پیدا میکند؛ اما در کشوری که استعمار را حرام میداند، استثمار را گناه میداند، غارت را ممنوع میداند، غصب را حرام میداند، تجاوز به حقوق دیگران و گرفتن مال دیگران را ممنوع میداند، پیشرفت یک معنای دیگری پیدا خواهد کرد. بنابراین مبانی معرفتی، مبانی اخلاقی و تفکرات اصولی و فلسفی، در تعریف پیشرفت در یک کشور تعیین کننده است.(۱۳۸۸.۲.۲۷)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بلاهای فراموشنشدنی انگلیس علیه ایران
ملکه وحشت و جنایت؛ بهمناسبت مرگ ملکه انگلیس/۲۰
مقام معظم رهبری: بلاهایی که #دولت_استعمارگر_انگلیس در طول دهها سال بر سر ملت ایران آورد، فراموشنشدنی است. #انقلاب_مشروطیت را مصادره کردند، دیکتاتوری سیاه رضاخان را بر این مردم تحمیل کردند، نفت را غارت کردند، کشور را عقب نگه داشتند، ملت را مورد اهانت قرار دادند و ذلیل کردند و حقّ عمومی یک ملت را در طول دهها سال پامال نمودند. بعد هم که قدرت انگلیسیها در سطح بینالمللی رو به کاهش رفت، امریکاییها خود را سرِ این سفره رساندند و تطاول را شروع کردند.(۱۳۸۲.۱۱.۱۵)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
کار؛ کار انگلیسیهاست
ملکه وحشت و جنایت؛ بهمناسبت مرگ ملکه انگلیس/٢١
🔹كالدول(وزیر مختار آمریکا) اولين گزارش خود را از كودتا در ۲۲ فوريه ۱۹۲۱، ساعت ۱۰ صبح مخابره میكند: «نزديك به ۱۰۰۰ قزاق ايرانی روز گذشته از قزوين به سمت تهران حركت كردند و بدون رو به رو شدن با هيچ مقاومتی، پايتخت را به تصرف خود درآوردند. آنها به غير از رئيسالوزرا مابقی اعضای كابينه را فوراً دستگير كردند. همچنين مقامات بلندپايه پيشين، ثروتمندان ايرانی، مشروطهخواهان و #ناسيوناليستها نيز در امان نماندند. به تعويق افتادن حقوق قزاقها علت اين اقدام قلمداد شده است. رئيسالوزرا دست به دامان انگليسیها شده و به #سفارت_بريتانيا پناه برد. بريتانيا منكر هرگونه دخالت در اين قضايا شده، اما كاملاً روشن است كه اوضاع فعلی بر وفق مراد آنهاست و شواهد حاكی از آن است كه نيروی نظامی آنها اين حركت را تقويت میكند.
🔸 سيدضياء الدين، سردبير روزنامه رعد و از #تحت_الحمايگان_بريتانيا، رهبری اين جريان را بر عهده دارد. وی در زمان وثوقالدوله، در مقام مشاور محرمانه رئيسالوزرا خدمت میكرد. مردم ايران تقريباً مطمئن شدهاند كه تمام اين قضايا يك نقشه و #توطئه_انگليسی است. [با اين حال] نظم و آرامش بر شهر حكمفرماست. » (از قاجار به پهلوی بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا، محمد قلی مجد، ص154)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1_1675246269.pdf
655K
🖊اقدامات و تدابیر آیتالله کاشانی پس از کودتای ٢٨ مرداد
ملکه وحشت و جنایت؛ بهمناسبت مرگ ملکه انگلیس/٢٢
🔹نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران به عنوان یکی از تأثیرگذارترین رویدادهای #تاریخ_معاصر_ایران به شمار میآید که هرچند فصل جدیدی در مسیر مبارزاتی مردم ایران گشود؛ اما سرانجام با توطئههای مستبدان داخلی و استعمارگران خارجی به ویژه #انگلیس به شکست انجامید.
🔸در مقاله پیشرو اقدامات و فعالیتهای #آیتالله_سیدابوالقاسم_کاشانی در تداوم نهضت ملی شدن صنعت نفت بعد از کودتای آمریکایی-انگلیسی ٢٨ مرداد مورد بازبینی قرار گرفته است و به اتهام کسانی که معتقدند آیتالله کاشانی بعد از کودتا با حکومت همکاری کرد و سکوت اختیار نمود پاسخ داده است.
🖇ضمیمه: مقاله «آیتالله کاشانی و تداوم جنبش ملی شدن صنعت نفت بعد از کودتای ۲۸ مرداد»،وحید کارگر جهرمی، فصلنامه تخصصی 15خرداد، شماره 32
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اتحاد استکبار خارجی و ارتجاع داخلی در کودتای انگلیسی عراق
ملکه وحشت و جنایت؛ بهمناسبت مرگ ملکه انگلیس/٢٣
🔹به دنبال حمله وحشيانه #اشغالگران_فلسطين به كشورهاى عربى در خردادماه 1346 و شكست سهمگينى كه بر #جمال_عبدالناصر وارد آمد، قدرت ناصرىها در كشورهاى عربى تضعيف شد و سردمداران #حزب_بعث كه در زندان عراق به سر مىبردند، آزاد شدند و زير نظر #سرويسهاى_جاسوسى به منظور به دست گرفتن قدرت و بازگرداندن انگليس به عراق، به توطئه نشستند.
🔸سردمداران حزب بعث، پس از آزاد شدن از زندان به ظاهر خود را از فعاليتهاى سياسى كنار كشيدند و به منظور اغفال رژيم حاكم بر عراق، به كسب و كار مشغول شدند و به گاودارى و دامدارى پرداختند، ليكن در پشت پرده به بند و بستهايى جهت به دست گرفتن قدرت و ادامه خدمت و مأموريت براى استكبار جهانى سرگرم بودند و زير نظر انگليس به فعاليتهاى ضدميهنى خود ادامه مىدادند.
🔹تلاش حزب بعث، در داخل و خارج عراق به منظور انجام كودتاى نظامى و به دست گرفتن قدرت، بهشدت و سرعت دنبال شد؛ ليكن اشكال كار در اين بود كه اين حزب هيچگونه پايگاهى در عراق نداشت، نه در ارتش و نه در ميان ملت؛ و بيم آن مىرفت كه اگر دست به كودتا بزند همانند سال 1343 با نافرجامى و شكست روبهرو شود، بهويژه اينكه خونريزىها و وحشيگرىهاى حزب بعث در آن سال سبب وحشت و نفرت ملت عراق را فراهم آورده بود
🔸انگليس به منظور رفع اين مشكل و پيشگيرى از شكست كودتا، حزب بعث را بر آن داشت كه با كمونيستهاى هوادار شوروى در عراق رسماً ائتلاف كند و نيز از عناصر ارتجاعى در آن كشور و از #مهرههاى_امريكايى در ارتش عراق كمک بگيرد؛ و به اين ترتيب موافقت همه ابرقدرتها را در انجام كودتا عليه رژيم #عبدالرحمن_عارف فراهم آورد. از آنجا كه رژيم عبدالرحمن عارف وصله ناجورى در منطقه بود، نه امريكا از آن دلِ خوشى داشت و نه انگلستان، و نه شوروى مىتوانست به وسيله آن به منافع استعمارى خود در عراق و خليجفارس برسد؛ به همين دليل توافق ابرقدرتها جهت سرنگونى آن رژيم را آسان مىكرد.
🔹بنابه نوشته «حردان تكريتى» در خاطرات خود، حزب بعث پيش از دست زدن به كودتا به منظور نشان دادن قدرت توانست علاوه بر كمونيستها از قدرت نيروى مذهبى نيز استفاده كند، و با همكارى كمونيستها و #مذهبىهاى_ارتجاعى، تظاهرات بزرگى عليه رژيم عبدالرحمن عارف در #بغداد راه بيندازد و با حركت #احمد_حسنالبكر، #عماش، #حردان و ديگر سردمداران بعثى در پيشاپيش تظاهركنندگان، افراد و عناصر شركت كننده در آن تظاهرات را همگى بعثى و هواداران حزب بعث وانمود كند و به اين ترتيب زمينه را براى دست زدن به كودتا بهتر فراهم سازد.
🔸 #صدام_حسين كه از طرف حزب بعث به #لبنان رفته بود تا با بعضى دولتها راجع به كودتايى كه بنا بود در عراق راه بيندازند گفتگو كند، موفق شد موافقت امريكا را براى انجام آن جلب كند و از كمک مهرههاى امريكايى در ارتش تكريتى عراق برخوردار شود.
🔹انگليس پس از موفقيت در جلب موافقت امريكا به كودتا، نگران آن بود كه از طرف افراد گارد رياست جمهورى مقاومتهايى صورت گيرد و كودتا را به خطر اندازد؛ از اين رو بر آن شد كه با بهكار گرفتن حربه هميشگى ابرقدرتها كه همانا پخش ليره و دلار است، افراد و عناصر مؤثر در ارتش عراق را خريدارى كند، تا با پركردن جيبشان بتواند آنان را از وفادارى نسبت به رژيم عبدالرحمن محمد عارف بازدارد و راه را براى كودتاى مهرههاى خود در عراق كاملاً هموار سازد.
🔸 در تاريخ سه شنبه 25 تيرماه 1347 يعنى درست يک شب پيش از انجام #كودتاى_حزب_بعث_عراق، سفارت انگلستان در بيروت مبلغ 250 ميليون دينار عراقى در اختيار #بشيرالطالب قرار داد. نامبرده وابسته نظامى سفارت بغداد در بيروت و قبلاً نيز رئيس ارتش لشكر 20 عراق بود.
🔹بشيرالطالب مبلغ مزبور را بىدرنگ به #ناصر_الهانى، يكى از اعضاى حزب بعث عراق و سفير آن كشور در لبنان تسليم كرد و از طريق او بين بعضى از صاحبمنصبان ارتش و افراد گارد رياست جمهورى توزيع شد و #ابراهيم_الداوود، فرمانده گارد رياست جمهورى و #سعدون_غيدان، فرمانده نيروهاى زرهى نيز به كودتاچىها پيوستند و به اين ترتيب انگليس، توانست جلوى هرگونه پيشامد احتمالى را بگيرد و مهرههاى ورزيده خود را بدون كوچكترين مقاومتى بر گرده ملت عراق سوار كند.
🔸در نيمه شب چهارشنبه 26 تيرماه 1347 (20 ربيعالثانى 1388) كودتاى سياه انگليس در عراق به وقوع پيوست و حزب بعث عراق بدون دغدغه و زحمتى بر اريكه قدرت نشست و دوران تيرهبختى، سيهروزى، اسارت و ذلت مردم عراق آغاز شد.(گزیدهای از نهضت امام خمینی، ج2، صص516-512)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سندی کمتر دیده شده از دخالت انگلیسیها در طلیعه قرن گذشته ایرانی/١
🖊یادداشت اختصاصی
ملکه وحشت و جنایت؛ بهمناسبت مرگ ملکه انگلیس/٢۴
🔹سال گذشته؛ در طلیعه قرن ١۵ ام شمسی، #مقام_معظم_رهبری، مقایسهای جالب میان چگونگی آغاز قرن کنونی و قرن پیشین داشتند. در طلیعه قرن ١۴ ام هجری شمسی با #کودتای_سیاه_اسفند ١٢٩٩ و چیرگی #رضاخان بر ایران، سلسلهای بر این کشور اسلامی حاکم شد که نسبت به پشینیانش، بیشترین ضدیت را با دین و در عین حال کمترین علقه را نسبت به وطن، علیرغم شعارهای پوچ ملیگرایی افراطی و باستانگرایی کور داشت.پهلویها علاوه بر ننگ استبداد، ننگ وابستگی به بیگانه نیز بر پیشانی داشتند!
🔸اما قرن ١۵ ام شمسی در حالی آغاز میشود که #ایران_اسلامی، برای نخستین بار پس از مدتها افول و عجز در برابر قدرتهای خارجی، دارای حکومتی مقتدر، آن هم بر پایه آموزههای دینی است؛ ایرانِ کنونی، قدرتمندترین کنشگر در منطقهای است که ابرقدرتهای پوشالیِ معارض با اسلام ناب محمدی(ص)، تمام امکانات و تلاش خود را برای سلطه بر آن به کار گرفته و میگیرند ولی کاری از پیش نبردهاند.
با حساب و کتاب مادی سیطرهیافته بر اذهان مادیگرا، این امر چیزی شبیه به یک معجزه است.
🔹قرن ١۵ ام هجری شمسی در حالی آغاز میشود که برای اولین بار در تاریخ کشور ما، حکومتی بر پایه خواست واقعی مردم به وجود آمده، در حالی که در طلیعه قرن ١۴ ام، با حکمرانی جبارانه و سبوعانه یکی از نافهمترین و نادانترین دیکتاتورهای درندهخو در تاریخ ایران همراه بود. حکومتی که با خباثت و دخالت #بریتانیاییها بر ایران حاکم شد و با تمام وجود، به باورهای مذهبی و #مؤلفههای_قدرت_فرهنگی و حتی اقتصادی این کشور یورش برد بدون آنکه مؤلفههایی از جنس قدرت را به صورت مستقل به این خطه زرخیز بیافزاید؛ حکومتی مبتنی بر فریب که بدون تکیه بر انتخاب مردم بر سر کار آمده بود.
🔸 #انتخابات در عصر پهلوی به یک شوخی تلخ سیاسی شبیه بود؛ به نحوی که علاوه بر کابینه، حتی ترکیب نمایندگان مجلس نیز توسط پادشاه دیکتاتور پهلوی تعیین میشد؛ حکومتی با چپاول داراییهای ملی به بهانه هزینههای ارتشی که حتی از انجام یک نمایش در برابر تجاوزهای متفقین در جنگ جهانی دوم ناکام بود؛ حکومتی مملو از غارت اموال خصوصی مردم توسط بیسابقهترین زمینخوارِ ایرانزمین و…
🔹 دخالت بریتانیاییها در #انقراض_قاجاریه و تأسیس #سلسله_منحوس_پهلوی، همواره مورد انکار بریتانیا و نوکرانِ مزدور یا سمپاتهای بیمزد و مواجب آنها در ایران(غربگرایان تسلیم طلب)بوده است تا جایی که برخی از این متوهمین خوشخیال (البته با حسن ظن فراوان، وگرنه ممکن است این تبلیغات از سر خیانت باشد)بارها با صدای بلند، این ادعای مضحک را مطرح کردهاند که «حتی روح بریتانیا نیز از این کودتا خبر نداشته است!» جالب است که این محققنمایان برای اثبات عدم دخالت بریتانیا در این انتقال قدرت، به منابع گزینشی و غیر قابل اعتمادی استناد میکنند که توسط این حکومت منتشر گردیده است.
🔸در واقع آنها برای تبرئه یک مجرم، به ادعاهای او استناد میکنند. این پیشگامانِ عرصه غربزدگی، در رویکردی کاملا متناقض، آنچه توسط جمهوری اسلامی از اقرارهای سران پیشین پهلوی به چاپ رسیده را غیرقابل استناد میدانند که از آن جمله، کتاب « #ظهور_و_سقوط_پهلوی» است که بر اساس خاطرات #حسین_فردوست، محرم راز محمدرضا پهلوی و رئیس دفتر ویژه اطلاعات نوشته شده است.
🔸 موضع رسمی بریتانیا نیز عموما بر انکار جنایتهایی است که آنها در پهنه گستردهای از این کره خاکی مرتکب شدهاند. در این مورد نیز بر اساس اسناد منتشر شده توسط این حکومت، ارتباط بریتانیا با روی کار آمدن رضاخان انکار میگردد. در یکی از این اسناد، ماجرا به گونهای ترسیم کشیده میشود که انگار بریتانیایی که خورشید در قلمرو استعماریاش هیچگاه غروب نمیکرد و همواره از پرنفوذترین قدرتهای اخلالگر در سراسر جهان بوده است، هیچ ارتباطی با روی کار آمدن پهلوی اول، در زمانه اوج تاثیرگذاری بر خطه ایران، یعنی اشغال توسط بریتانیا نداشته است.
🔻پس از مقدمات پیشین، پرسشی که مطرح میشود آنکه، آیا ردپایی از اسناد دخالت انگلیسیها در آثار کارگزاران بریتانیا نیز وجود دارد یا خیر؟
این یادداشت به بازنمایی یکی از مهمترین اسناد دخالت انگلیس در کودتای سیاه ١٢٩٩ میپردازد.
🔸 در این سند که مورد استقبال غربگرایان بیهنر نیز قرار گرفته، از قول یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه بریتانیا، لنسلوت آلیفنت (Lancelot Oliphant)در سال ١٩٢٨ آمده: «عمر آن دورانهایی که میتوانستیم در تهران کابینهها بسازیم و کابینهها براندازیم و حتی شاهان را تغییر دهیم برای همیشه سپری شده است.»
بخش دوم یادداشت
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴سندی کمتر دیده شده از دخالت انگلیسیها در طلیعه قرن گذشته ایرانی/٢
🔹آلیفنت سپس می افزاید:
«افکار عمومی در ایران کماکان بر این اعتفاد باقی است که این ما بودیم که #رضاشاه را بر تخت سلطنت نشاندیم.
در این باره شکی نیست که دولت انگلستان نخستین دولتی بود که سلطنت او را به رسمیت شناخت و باعث این پیشقدمی، تلگرافات مکرر #سرپرسی_لرن (Sir Percy Lorain)، وزیرمختار سابق ما در تهران بود که چنین سیاستی را جدا توصیه میکرد. اما این عقیدهای که به ذهن ایرانیان فرو رفته که ما رضاشاه را خلق کردهایم، با توجه به حقایق اوضاع، کاملا صحیح نیست.» (ترجمه به نقل از شیخالاسلامی، جواد، قتل اتابک و شانزده مقاله تحقیقی دیگر، مقاله «گوشهای از فعالیتهای سیاسی شکرالله خان صدری(قوامالدوله)و روابط نزدیک او با سفارت انگلیس در تهران»، ص١٩۴)
🔸 آنچه در ابتدای نقل قول آمده است، اعتراف صریحی از سوی یک #مجرم است مبنی بر تلاش همیشگی بریتانیا برای اثرگذاری بر رخدادهای درونی ایران به منظور کسب منافع نامشروع. اما آنچه در قسمت دوم آمده، ادعایی است از سوی این کارگزار اخلالگر و تبهکار انگلیسی جهت پاک کردن ردپای بریتانیا در کودتای انگلیسی.
اما بر خلاف این سندنگاریها، مدارک دیگری وجود دارد که نشان میدهد ادعای #آلیفنت، کذب محض بوده و یا اینکه او از اقدامات مقامات منسوب به بریتانیا در تهران اطلاعی نداشته است!
🔹 اما برخلاف اظهارات آلیفنت، یکی دیگر از مقامات رسمی سفارت تهران در زمانه روی کار آمدن پهلویها، اعترافات جالبی در زمینه دخالتهای انگلستان در ایران دارد.
#هارولد_نیکلسون، متولد ١٨٨۶ (پسر آرتور نیکلسون، کاردار سفارت بریتانیا در تهران در سالهای ١٨٨۵ تا ١٨٨٨)، در سال ١٩٢۵ به مقام رایزن ارتقا یافته و پس پایان ماموریت سر پرسی لورن در تهران و انتقال پادشاهی از قاجار به پهلوی به سمت کاردار سفارت بریتانیا میرسد. ارتباطات وثیق و اشراف اطلاعاتی وی در ماجرای کودتا و برآمدن سلسله منحوس پهلوی به گونهای است که همسر وی #ویکتوریا_ماری(به اختصار «ویتا»)سکویل-وست (Victoria Marry(Vita)Sackville-West)که همانند او یکی از نویسندگان در حوزه ادبیات بریتانیا است، به گفته برخی از منابع در برگزاری مراسم تاجگذاری رضاخان شرکت و یا بر آن نظارت داشته است. هارولد نیکلسون، با چنین پسزمینهای از مسئولیت و اطلاعات در سفارت بریتانیا، آن هم در زمانه تغییر پادشاهی ایران، در کتابی با عنوان صبحهای جمعه (Friday Mornings, 1941-1944)در این رابطه مینویسد:
🔸 It was to Lord Ironside that Reza owed his elevation from the ranks. The British general, inspecting one morning a detachment of the Persian Cossacks, was pardonably impressed by the martial bearing and the determined features of the trooper from Savad Kuh. It was as Sartib Reza that, but a few months later, he dashed with his Cossacks along the road from Kasvin and arrested the whole Persian Cabinet in Teheran. It was largely owing to another Englishman, Sir Percy Loraine, that he owed his subsequent rise to power. After the collapse of Lord Curzon’s Anglo-Persian Treaty of 1919 it was evident that Persia was heading for complete disintegration;the only hope was that she could be renovated under strong leadership from within;Sir Percy rightly foresaw that Reza Khan was capable of such regeneration. And thus it came about that the Q^ajar dynasty was deposed by the Majlis, and Reza Khan was able to affix the great diamond of the Moghuls, the Darya-i-Nur, to his khaki hat.
◀️ ترجمه متن
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سندی کمتر دیده شده از دخالت انگلیسیها در طلیعه قرن گذشته ایرانی /٣
🔹ترجمه:
#رضا، ترفیع درجههای نظامی خود را مدیون #لرد_آیرونساید بود. این ژنرال بریتانیایی، یک روز صبح که در حال سرکشی به دستهای از قزاقهای ایرانی بود، شیفته سلوک نظامی آن سوارهنظامِ جزءِ سوادکوهی شد. تنها چند ماه بعد، #سرتیپ_رضا، همراه با قزاقان خود، جاده قزوین را در نوردید تا تمامی اعضای کابینه را در تهران بازداشت کند. او صعود بعدیاش به قدرت را نیز بیش از همه مدیون یک انگلیسی دیگر به نام #سرپرسی_لورین (وزیر مختار وقت بریتانیا در ایران از سال ١٩٢۶-١٩٢١) بود. پس از فروپاشی قرداد انگلیسی-ایرانی ١٩١٩ (که طراح آن لرد کرزن، نائبالسلطنه هندوستان، بود) کاملا مشخص بود که ایران به سمت یک تجزیه تمامعیار میرفت[!]؛ تنها امید برای بازسازی آن، از طریق یک رهبری قدرتمند داخلی میسور بود. سر پرسی، به درستی دریافت که رضاخان قابلیت چنین کاری را دارد. این چنین شد که سلسله قاجار توسط مجلس عزل و #رضاخان، الماس بزرگ مغولان، یعنی همان دریای نور را به کلاه خاکی خود چسباند. (Nicolson, Friday Mornings 1941-1944, 1944, p.7)
🔸 به اعتراف #نیکلسون، رضاخان صعودش در #درجات_نظامی و همچنین تکیه زدن بر اریکه قدرت را مدیون دو انگلیسی بود؛ یکی او را ظرف چند ماه از یک سوارهنظام جزء، یعنی پایینترین درجه نظامی در واحد موتوری، به درجه سرتیپی رسانده و با استفاده از او یک کودتا را در تهران به راه انداخت؛ و در ادامه نیز توسط یک انگلیسی دیگر به نام سر پرسی لورن بر اریکه قدرت نشست. لفاظی بعدی در مورد تلاش انساندوستانه انگلستان در حفظ موجودیت ایران و جلوگیری از تجزیه آن نیز صرفا از این رو قابل اعنتاست که به عنوان پیامدی ناشی از شکست قراداد ١٩١٩ ذکر گردیده که خود متضمن اعترافات جالبی میباشد. حقیقتا چرا باید لغو این قرارداد، ایران را در معرض تجزیه قرار دهد با آنکه متضرر اصلی از لغو آن انگلیسیها بودهاند؟! این عادت انگلیسیها ( و در کل غربیهاست) که جنایات خود را در قالب لفاظیهایی مملو از وقاحت، به عنوان الطافی در حق یک ملت مظلوم جلوه دهند.
🔸 در این میان نقش دستها و ذهنهای پوسیده و عناصر وابسته و بیگانهپرستان را میتوان در این وقایع به صورت واضح دید که چگونه برخلاف افادههای پرطمطراقشان از ستایش آزادی، دیکتاتوری به نام رضاخان را به جان ایران انداخته و تمام تلاششان را برای استحکام قدرت وی و تمشیت اسلامزدایی تحت حکومت وی به کار گرفتند. همچنانکه پس از پیروزی انقلاب، دستاوردهای بیبدیل و بینظیر (حداقل در مقایسه با چند سده اخیر) را انکار میکنند. آنها تمام تلاش خود را برای وارونهنمایی حقیقت به کار میگیرند تا آن دیکتاتور بیآبرو را تبرئه کرده یا حداقل دست اربابان انگلیسی و همچنین اسلاف حقیر خود را از مداخلههای جنایتگونه در تاریخ ایران پاک کنند.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ملکه وحشت و جنایت
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی به مناسبت مرگ ملکه انگلیس
وابستگی شاه به دربار انگلیس به روایت پارسونز
رسالهای ناشناخته در تبیین شیوههای نفوذ استعمار انگلستان
نقش انگلستان در فرقهسازیهای معاصر ایران
سؤال نماینده پارلمان انگلیس از امام خمینی
تنفر ملت ایران از انگلیس به روایت امام
انگلیسپرستی غربزدگان به روایت امام
تبعات اقتصادی وابستگی به انگلیس
حزب توده انگلیسی بود
روحانیتستیزی انگلیس به روایت امام
کشف حجاب توطئه انگلیسی
مبالغههای دروغین در خصوص قدرت انگلستان
عدم امضای قرارداد استعماری انگلیس، زمینه حذف قاجار
جنایات پانزده ساله انگلستان؛ از مشروطه تا کودتای رضاخانی
توحش فرهنگی انگلیس
جنایت فرهنگی انگلیس در هند
جنایت انگلستان علیه مسلمانان هند
جنایات اقتصادی انگلیس در هند
ایستادگی در برابر زورگویی بیگانگان وظیفه همیشگی علما
انگلیس ثروت خود را از کجا آورد؟
بلاهای فراموشنشدنی انگلیس علیه ایران
کار؛ کار انگلیسیهاست
اقدامات و تدابیر آیتالله کاشانی پس از کودتای ٢٨ مرداد
کودتای انگلیسی عراق
سندی کمتر دیده شده از دخالت انگلیسیها در طلیعه قرن گذشته ایرانی/١
سندی کمتر دیده شده از دخالت انگلیسیها در طلیعه قرن گذشته ایرانی /٢
سندی کمتر دیده شده از دخالت انگلیسیها در طلیعه قرن گذشته ایرانی/٣
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جشن روحانیون مبارز به مناسبت ورود امام به نجف اشرف
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/83
🔹به مناسبت ورود امام به نجف، جشن باشكوهى از طرف روحانيان مبارز و متعهد در #مدرسه_بروجردى_نجف برگزار شد كه بسيارى از مقامات روحانى و نيز برخى از مردم نجف در آن جشن شركت كردند و قصيدههاى زيبايى كه از طرف بعضى از شعراى عرب سروده شده بود خوانده شد، كه فقط يک بيت آن را توانستم به دست بياورم.
نجم الخمينى فىالافق العراق بدا
بشرى لقد أنجز الاقبال ماوعدا
🔸آقاى #غديرى يكى از فضلاى حوزه نجف نيز قطعه شعرى را در آن جشن باشكوه قرائت كرد كه فقط اين چند بيت آن به دست آمده است.
ديدى كه عاقبت ز پس ابر قيرگون
خورشيد بهر نورفشانى گشود راه
ديدى كه دى گذشت و خزان رفت و گل دميد
بلبل به گلشن آمد و شد تازه هر گياه
ديدى كه خصم از بر خورشيد تابناک
خفاشوش گريخت كه نتوان كند نگاه
آن مرجعى كه هست به او فخر مسلمين
روحاللّه است نام وى و ارواحنا فداه
🔹حاج شيخ #مجتبى_لنكرانى از علماى نجف كه گفته مىشود حدود سى سال با حاج #سيدابوالقاسم_خويى هممباحثه بوده است، درباره امام چنين سروده است:
مادر دوران نزاد همچو خمينى
هم نتوان گفت تا قيامت كبرى
كعبه اسلاميان و ركن شريعت
حامى دين مبين و آيت عظمى
خُلق نكويش تراث ختم رسولان
مفرد آن مهر، زين مه است مثنى
تالى علامه است و خواجه طوسى
گوى سبق زبن فهد برده به تقوى
من به شگفتم كه زندهگشت محقق
نامده رجعت چگونه آمده دنيا
ران ملخ را كند قبول سليمان
حاتمى ار نشمرند نظم تو شيوا
(نهضت امام خمینی، ج2، ص174-173)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓22شهریور1357
🔹آقای محمد صدوقی با انتشار اعلامیهای از همه طبقات مردم که با بذل مال و جان، نهضت اسلامی را یاری می کنند تشکر کرد؛ ایشان تعطیلی اماکن کسب را بزرگترین ضربه به حکومت شاهنشاهی دانست و خواستار ادامه آن شد.
🔸بازماندگان شهدای واقعه 17شهریور میدان ژاله(شهدا)، به مناسبت هفتمین روز شهادت آن عزیزان مراسمی در #بهشت_زهرا برگزار کردند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص 524-525
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقابله روحانیون انقلابی با توطئه شریعتمداری و باند وی
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/84
🔹آقاى #شريعتمدارى از طرفى با مخابره تلگرام براى علماى شهرستانها مىخواست وانمود كند كه اقدامات فراوان او سبب بردن امام به #نجف_اشرف شده است و از طرف ديگر بر آن بود كه اين تغيير محل تبعيد را آزادى امام قلمداد كند! از اين رو يكى از سخنگويان او در روز شنبه 1344.7.17 (13 ج 2 85) طى نطقى كه به مناسبت به اصطلاح افتتاح دارالتبليغ ايراد مىكرد، اعلام داشت:
🔸 ... امروز از دو جهت روز مسرتبارى است و درخور آنکه به علماى اسلام و ملت مسلمان عرض تبريک و تهنيت بشود، يكى آنكه به مباركى #دارالتبليغ افتتاح مىشود و دوم آنكه مژده آزادى و پايان تبعيدى آيتاللّه خمينى را دريافت كردهايم!...
🔹ليكن آگاهى و هوشيارى مقامات متعهد روحانى و در رأس آنان امام خمينى اجازه نداد كه اين توطئه جامه عمل پوشد. امام در پاسخ تلگرامها و نامهها بر اين نكته فراوان تكيه كرد كه نجف اشرف #دومين_تبعيدگاه او مىباشد آنجا كه آورده است:
🔸«... اينجانب در اين تبعيدگاه ثانوى در تحت قباب مطهره دعاگوى اسلام و مسلمين و حوزههاى علميه و طبقه جوان زحمتكش رنجديده مىباشم».
🔹«... مرقوم محترم آقايان كه در حال تبعيد اينجانب از تركيه به عراق مرقوم شده بود...».
🔸«... تبعيد اينجانب به تركيه و از آنجا به عراق موجب نگرانى نيست...».
🔹«... فضلا و اعلام قم كه حقاً وفادارى خود را اثبات فرموده، مايه اميد اينجانب مىباشند... و در اول وقت رفع منع، به خواست خداوند تعالى خود را در بين آنها خواهم ديد...».
🔸 #روحانيت_متعهد و حوزه علميه قم نيز نقش خود را در درهم شكستن اين توطئه به بهترين نحوى انجام داد، از طرفى با تهيه طومار و تلگراف و اعلاميه كوشيد كه ملت ايران را به اين واقعيت آگاه سازد كه نجف اشرف، دومين تبعيدگاه امام است. از طرف ديگر با اجراى يک سلسله برنامهها كوشيد تا نام خمينى و راه او را بيش از پيش در ميان اجتماع مطرح كند.(نهضت امام خمینی، ج2، ص206)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓23شهریور1357
🔹امام خمینی در شهر نجف با خبرنگاران رادیو و تلوزیون فرانسه مصاحبه کردند و به سوالات آنان پاسخ دادند.
🔸امام در پیامی به ملت ایران، هفتمین روز کشتار واقعه 17شهریور را عزای عمومی اعلام کردند و مردم را به اعتصاب عمومی فراخواندند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص 525 - 526
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ماجرای دیدار امام با مرحوم آیتالله حکیم/صفحه نخست
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/85
🔹امام خمينى به دنبال اقامت در #نجف_اشرف بدون ترس از هياهو و دسيسههايى كه از طرف دشمنان در اطراف او جريان داشت، بر آن شد كه رسالت مقدس خود را در راه مبارزه با افكار و پندارهاى انحرافى و غير اسلامى در نجف كه از طرف عوامل و ايادى كارآزموده استعمار ايجاد
شده بود، آغاز كند و با در جريان گذاشتن مقامات روحانى از رويدادها و مسائل روز كشورهاى اسلامى با توطئههاى استعمار كه حوزه علميه نجف را در بىخبرى، تاريكى و خمودى فروبرده بود، به مقابله برخيزد. براى اين منظور در شب 44.7.27 به ديدار علما و مقامات روحانى
پرداخت و با آقايان #حكيم، #شاهرودى و #خويى ملاقات كرد و در ديدار با آقاى حكيم كوشيد كه او را آگاه كرده، از دسيسههاى توطئهگرانى كه مىكوشيدند علماى نجف را از جوّ حاكم بر ايران و منطقه دور نگهدارند برحذر دارد.
🔸از اينرو در اين ديدار آنگاه كه از كسالت آقاى حكيم سخن به ميان آمد امام فرصت را غنيمت شمرد و رسالت تاريخى خود را چنين آغاز كرد:
🔹خوب است براى تغيير آب و هوا به ايران برويد و اوضاع آنجا را از نزديک ببينيد و مشاهده كنيد كه بر اين ملت مسلمان چه مىگذرد. در زمان مرحوم بروجردى عدم اقدام ايشان را عليه دولت جابره، حمل بر صحت مىكردم و مىگفتم مطالب را به ايشان نمىرسانند. نسبت به جنابعالى هم اينطور معتقدم كه فجايع حكومت ايران را به سمع شما نمىرسانند و الا شما هم ساكت نمىمانديد. در تهران به عنوان 25 سال سلطنت پهلوى جشن گرفتند و به زور چهارصد هزار دلار از اين مردم فقير براى مصارف جشن گرفتند، 800 دختر و 800 پسر به عنوان دعا در محلى به جان هم انداختند. به عنوان دعا چه كردهاند از گفتنش خجلم.
🔸آقاى حكيم: شما كه اينجا هستيد به من لطفى ندارد ايران بروم، وانگهى چه مىشود كرد، چه اثرى دارد.
🔹امام: قطعاً اثر دارد، ما با همين قيام تصميمات خطرناك دولت را متوقف كرديم، چطور اثر ندارد اگر علما اتحاد داشته باشند قطعاً مؤثر است.
🔸آقاى حكيم: اگر احتمال عقلايى نيز داشته باشد و از طريق عقلايى اقدام شود، خوب است.
🔹امام: قطعاً تأثير دارد، چنانچه اثر هم ديديم و منظور ما از اقدام، اقدام عاقلانه است و اقدام غير عاقلانه اصلاً مورد بحث نيست. مقصود اقدام علما و عقلاى ملت است.
🔸آقاى حكيم: اقدام حاد كنيم مردم ما از تبعيت نمىكنند، مردم دروغ مىگويند، آنها پىشهوتند. براى دين سينه چاک نمىكنند.
🔹امام: چطور مردم دروغ مىگويند؟! اين مردم كه جان دادند، زجر ديدند، حبس كشيدند، تبعيد شدند، اموالشان به غارت رفت. چطور مردم بقال و عطار سر محل كه سينه جلو گلوله دارند دروغ مىگويند؟!
🔸آقاى حكيم: تبعيت نمىكنند، مريد شهوات و اغراض ماديه هستند!
🔹امام: عرض كردم كه مردم در 15 خرداد جوانمردى و صداقت خود را نشان دادند.
🔸آقاى حكيم: اگر قيام كنيم و خونى از بينى كسى بريزد، سر و صدايى بشود، مردم به ما ناسزا مىگويند و سر و صدا راه مىاندازند.
🔹امام: ما كه قيام كرديم از احدى به جز مزيد احترام و سلام و دستبوسى نديديم و هر كه كوتاهى كرد، حرف سرد شنيد و مورد بىارادتى مردم واقع شد. در تبعيد تركيه به يكى از دهات تركيه كه اسمش يادم نيست رفتم، اهالى آن ده گفتند: وقتى #آتاتورک مشغول عمليات ضد دينى خود شد علماى تركيه جمع شدند و به اتفاق، مشغول فعاليت عليه تصميمات آتاتورک شدند. آتاتورک ده را محاصره و چهل نفر از علماى تركيه را به قتل رسانيد. من شرمنده شدم، پيش خود فكر كردم كه آنها سنى مىباشند، وقتى خطر را به دين اسلام نزديک مىبينند، چهل نفر كشته مىدهند، ولى علماى شيعه در اين خطر عظيمى كه بر ديانتمان وارد آمده خون از دماغمان نيامد (نه از دماغ من و نه شما و نه ديگرى). واقعاً جاى خجلت است.(نهضت امام خمینی، ج2، صص223-221)
ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ماجرای دیدار امام با مرحوم آیتالله حکیم/صفحه دوم
🔸آقاى حكيم: چه بايد كرد بايستى احتمال اثر بدهيم، كشته دادن چه اثر دارد.
🔹امام: عمليات ضد دينى دو جور است: يكى مثل #رضاخان بىدينى مىكرد و مىگفت من مىكنم و نسبت به شرع نمىداد. البته موضوع اقدام عليه او از باب #نهى_از_منكر بود، ولى شاه فعلى هر عمل ضد #قرآن و #مذهب مىكند و مىگويد از دين است، نظر قرآن چنين است. من از قرآن كريم مىگويم. اين بدعت عظيم كه بر اساس ديانت لطمه وارد مىكند قابل تحمل نيست. بايد جانبازى كرد، بگذاريد تاريخ ثبت كند كه وقتى دين مورد حمله واقع شد عدهاى از علماى شيعه قيام كردند و دستههايى از آنها كشته شدند.
🔸آقاى حكيم: تاريخ چه فايدهاى دارد بايد اثر داشته باشد.
🔹امام: چطور فايده ندارد؟! مگر قيام #حسين_بن_على ـعليهماالسلامبه تاريخ خدمت مؤثرى نكرد؟ و چه بهره بزرگى از قيام آن حضرت مىگيريم؟
🔸آقاى حكيم: راجع به #امام_حسن چه مىفرماييد؟ ايشان كه قيام نكردند.
🔹امام: اگر امام حسن هم به اندازه شما مريد داشت قيام مىكرد. در اول امر قيام كرد ديد مريدها فروخته شدهاند، لذا فتح نكرد. اما شما در تمام ممالك اسلامى مقلد و مريد داريد.
🔸آقاى حكيم: من كه نمىبينم كسى را داشته باشم كه اگر اقدامى كرديم تبعيت نمايد.
🔹امام: شما اقدام و قيام نماييد من اولين كسى خواهم بود كه از شما تبعيت خواهم كرد!
🔸آقاى حكيم، لبخند و سكوت....(نهضت امام خمینی، ج2، صص223-221)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓24شهریور1357
🔹حدود 2 هزار نفر از مردم گنبد کاووس به مدت چهار و نیم ساعت در این شهرستان راهپیمایی کردند.
🔸تظاهراتی در واشنگتن با حضور 600نفر علیه رژیم حاکم در ایران برپا شد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص 526- 527
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴عاشقانه های #مجتهد_شهید با ابی عبدالله(علیه السلام)؛ از پیاده روی با معرفت تا موکبداری و خرجی روضه
اختصاصی/بخش اول
آیت الله شب زنده دار:
🔹واقعاً زندگی #حاج_آقا_مصطفی، زندگی علمی ایشان و حتی زندگی معنوی ایشان، [الگوست؛] ایشان از کسانی است که ولاءاش نسبت به ائمه و سیدالشهدا سلاماللهعلیه [مثالزدنی است] که پیاده مشرف شدن به کربلا از سیره ایشان است.
🔸آقای حلیمی کاشانی میگفتند که #حاج_آقا_مصطفی در مقطعهایی سالی چند بار کاروان راه میانداختند از نجف به کربلای معلی. آن وقت در این مسیر هم بحثهای علمی میکردند. «لا يشغله شان عن شان» این اظهار ولاء به اهل بیت(ع)، التزام به تشرف به زیارت کربلا در مقاطع مختلف، اینها روحیات بسیار بلندی است که ما طلبهها باید [در این جهات] به ایشان اقتدا بکنیم؛ هم در جهت معنویت و هم در جهت تلاش علمی. انشاءالله
منبع: مصاحبه با آیتالله محمدمهدی شبزندهدار، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره53، پاییز 1396
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️عاشقانه های #مجتهد_شهید با ابی عبدالله(علیه السلام)؛ از پیاده روی با معرفت تا موکب داری و خرجی روضه
اختصاصی /بخش دوم
حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا حیدری یزدی:
🔹ما با #حاج_آقا_مصطفی چندین بار با هم پیاده کربلا رفتیم. چون مراجع نجف هر کدام پیادهروی داشتند. مثلاً آقای #خویی داشتند، آقای #حکیم داشتند، آقای #شاهرودی داشتند، امام هم داشتند. آن وقت ما در کاروان امام بودیم و من هم جزء آشپز کاروان بودم. زودتر میرفتیم فرشها را پهن میکردیم. #حاج_آقا_مصطفی و کاروان هم میآمدند مینشستند و ما از آنها پذیرایی میکردیم.
🔸در آن وقت امام فرموده بودند که به حائرین حرم امام حسین علیهالسلام و هم زوارش، ناهار و شام و یا غذای سرپایی بدهند. آن وقت یک جا با #حاج_آقا_مصطفی که بودیم، آن فرد [میزبان عرب] آمد گفت که ما هنوز ناهار نخوردیم. ما رسم داریم که اول زوار غذا بخورند بعد ما بخوریم. گفتیم: ما ناهار خوردیم.#حاج_آقا_مصطفی گفتند: نه، بنشینید، بنشینید اینجا، ناهار بخوریم، کم بخوریم، که اینها بتوانند ناهارشان را بخورند. آن وقت یکی از این طلبهها این قاشق برنج تو راه تنفسیاش گیر کرد، و برنجها از دهانش درآمد و ریخت توی سینی. آنجا توی سینی غذا میدادند. برای ایرانیها قاشق هم میدادند. آن وقت #حاج_آقا_مصطفی اینها را فوری همش زد خودش، و گفت: بهبه، شفا شد، شفا شد. همه را #حاج_آقا_مصطفی هم زد. ما هاج واج مانده بودیم.
🔹یک جا دیگر هم نزدیک کربلا که رسیدیم، به همه زوارها چای میدادند، #شب_اربعین بود. بعد از نوزدهم، آن وقت من و آقای محدث (باجناق آقای خاتم [یزدی]) زوارهایی که از مسیر آب [=از راه شط] میآمدند را شمارش کردیم، هر پنج دقیقه 450 نفر وارد میشدند. از جاهای دیگر هم میآمدند. اینها میخواهند این همه زوار را چای بدهند. آب را توی این دیگهای آش میجوشاندند و آب گرم را توی کتری میریختند و سینی سینی چای میبردند برای زوار.
🔸استکان را هم نمیتوانستند بشورند چون هر 5 دقیقه باید 700-600 تا چای بدهند. آن وقت ما پسندمان نبود؛ همه تویش چای خوردهاند، مریض و غیر مریض و... حاج آقا مصطفی گفت: بچهها بنشینید. آن استکانها را از ظهر تا حالا نشسته بودند. گفت این [استکان] چای به دهن 30 تا 40 تا زوار رسیده است؛ شفای شفا است. #حاج_آقا_مصطفی خودش هم یکی برداشت خورد، بعدش هم ما همه خوردیم. وقتی من دیدم ایشان خورد دیگر بعدش ما هم خوردیم. خودش هم پیاده از نجف میآمد کربلا.
منبع: مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا حیدری یزدی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره53، پاییز1396.
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️عاشقانه های حاج آقا مصطفی با ابی عبدالله(علیه السلام)؛ از پیاده روی با معرفت تا موکب داری و خرجی روضه
اختصاصی/بخش سوم
حجتالاسلام والمسلمین سجادی:
🔹در تفسیر #حاج_آقا_مصطفی هست که میگوید: «خدایا اگر این تفسیر من ثوابی دارد، من هدیه میکنم به اباعبدالله(ع)». تعبیر ایشان در این مورد، به قرار ذیل است:
🔸«روحی و ارواح العالمین لک الفداء یا اباعبدالله و یا سیدالشهدا فیا رب ان کان فیما اسطره و اضبطه حول الکتاب الالهی شیء لی یسمی بالجزاء و الثواب، فنهدیه الیه و نرجوا من حضرته التفضل علی بقبول و المنة علی المفتاق المفتقر الی شفاعته بعدم رده».
🔹ترجمه: ای اباعبدالله و ای سرور شهیدان! روح من و همه عالمیان فدای تو باد. پروردگارا اگر آنچه که در پیرامون کتاب الهی (قرآن کریم) مینگارم و ضبط میکنم، چیزی از ثواب و جزای خیر برای من دارد، آن را هدیه میکنم به سیدالشهدا(ع) و امیدوارم که حضرتش آن را از روی تفضل قبول فرماید و بر من محتاج به شفاعت منت نهاده، رد نفرمایند.
🔸ایشان یک علاقه خاصی به #کربلا و به #سیدالشهدا(ع) داشتند؛ سالی چند مرتبه ایشان در #پیادهروی_به_کربلا شرکت میکردند، با 40، 50 نفر از طلاب. ما هم در خدمتشان بودیم. گاهی هم بندهخدا پابرهنه میآمد و پایش زخم میشد.
🔹یک مدتی پابرهنه میآمدند، پایشان هم خیلی زخم میشد اما به این راه خیلی علاقه داشتند. مثلاً ایشان یکی از چیزهایی که خیلی علاقه داشت، شرکت در #روضه بود؛ مثلاً [میفرمود] من همه هفته را پیدا کرده بودم کجا روضه برقرار است، مثلاً شنبه را خواستم پیدا کنم، یکجا که شنبه روضه باشد. آن را هم پیدا کرده بود! بعد از نماز امام در #مسجد_شیخ_اعظم، یک شیخ افغانی بود دو کلمه، یک، دو، سه دقیقه روضه میخواند، خیلی مخالف داشت و بعضی از علما میگفتند نخواند و فلان. #حاج_آقا_مصطفی یواشکی به او پول میداد میگفت بخوان! تنهایی من مینشینم گوش میدهم! خیلی سر این قصه [پیگیر] بود گاهی وقتها آخر [آن شیخ افغانی] یک چیزهایی میگفت [که به مذاق برخی خوش نمیآمد] یک شیخ پیرمردی بود، باحال بود. یک چیزهایی میگفت به یک عدهای برمیخورد.
🔸میگفت که اگر شما یک خروستان گم بشود چقدر دنبالش میگردید؟ به اندازه یک خروس دنبال امام زمان(عج) [نمیگردید]! خیلی شیرین بود. یک، دو دقیقه روضه میخواند، مرحوم #حاج_آقا_مصطفی_خمینی خیلی حمایت میکرد، به او پول میداد و میگفت بخوان. بعد یکی دو کلمه روضه میخواند. یکی دیگر هم بود که برای ایشان روضه میخواند. اسمش را یادم رفته، آقای #دُریاب، مرحوم دریاب یک شیخ پیرمردی بود. [آقا مصطفی] به او گفته بود بیاید خانهشان مثلاً روضه بخواند و هر وقت هم [اگر در خانه] نیست به او گفته بود بنشین، تکیه بده به درِ خانه، روضه را بخوان و برو! بعد من پولش را به تو میدهم هر وقت دیدی ما نبودیم اینها، [این کار را بکن] آن فرد هم مینشست تکیه میداد به درِ خانه ایشان، روضه را میخواند [و میرفت]. میگویم یک علاقه باطنی عاشقانهای به سیدالشهدا(س) و به روضه به روضهخوانها داشت. اینها خیلی جالب بودند. رحمتالله علیه.
منبع: مصاحبه با حجتالاسلام والمسلمین سجادی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره53، پاییز1396.
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نخستین سخنرانی امام در نجف اشرف
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/86
🔹امام بحق مىدانست در محيطى كه عوامل و ايادى استعمار روى شعار «تفكيک دين از سياست» فراوان تبليغ كردهاند و آن پندار غلط و انحرافى را رسوخ و نفوذ دادهاند و انديشهها و اذهان را از اسلام راستين دور ساختهاند، از #نهضت_اسلامى ايران سخن گفتن و از مردم آن محيط انتظار يارى داشتن، دور از انديشمندى و عينيتگرايى است.
🔸از اينرو، بر آن شد كه پيش از هر كار، مسئوليتهاى عالمان اسلامى، روحانيان و طلاب و زمامداران كشورهاى اسلامى را بازگو كند و گرد و غبار تيرهاى را كه بر چهره اسلام نشسته بود بزدايد و حقايق را آشكار كند. براى اين منظور با آنكه خود را در #نجف، تبعيدى و موقت مىديد، بر آن شد كه به تدريس بپردازد و در كرسى درس، ضمن شكافتن دقايق و ظرايف علوم، حقايق اسلامى را بازگو كند و به رشد فكرى شاگردان خود همت گمارد.
🔹از اين رو، در طى نخستين نطقى كه در نجف به مناسبت آغاز درس ايراد كرد، بدون آنكه كوچکترين اشارهاى به اوضاع ايران كند، تاريخ صدر اسلام، موقعيت والا و بالنده سرزمينها و كشورهاى اسلامى، وظايف و مسئوليتهاى سنگين طبقات مختلف جامعه اسلامى را تشريح
كرد.(نهضت امام خمینی، ج2، ص226)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓25شهریور1357
🔹اعلامیهای با امضای جامعه فرهنگیان کاشان منتشر شد.
🔸تظاهراتی با حضور حدود 3هزار نفر از دانشجویان ایرانی در شهر #فرانکفورت_آلمان برپا شد. در این تظاهرات 5نفر از دانشجویان بازداشت شدند.
🔹عصر امروز تظاهراتی در رم با حضور جمعی حدود 3هزار نفر برای افشای ماهیت رژیم سرکوبگر شاه و حمایتهای امپریالیسم #امریکا از او برپا شد. تظاهر کنندگان آزادی زندانیان سیاسی و پایان بخشیدن به بیاحترامی نسبت به میهنپرستان ایرانی را خواستار شدند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص 527
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تعصبات جاهلی ارتجاع نجف/صفحه نخست
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/87
🔹عوامل و ايادى استعمار و ارتجاع در نجف كه انتظار داشتند، امام در همان نخستين سخنرانى خود با موضعگيرى تند و پرخاشجويانه عليه شاه در آن محيطى كه اسم سياست را بر زبان آوردن كفر شمرده مىشد، زمينه كوبيدن خود را در سطح حوزه نجف هموار كند و سوژهاى به دست آنان دهد، تا با برچسب « #آخوند_سياسى » او را در آن حوزه ساقط كنند، از موضع تاكتيكى و اصولى او در اولين نطق، سخت در شگفت ماندند و از روشنگرى ريشهدار و دگرگونكننده او كه رشتههاى چندين ساله آنان را پنبه مىكرد، نگران شدند و تمام نيروى خود را به كار گرفتند تا از هر راه ممكن فرياد اين فريادگر بزرگ قرن را خاموش كنند و او را در ميان حوزه و جامعه عراق به انزوا بكشانند و براى پيشبرد نقشه خود، شمارى از كارآزمودههاى زبردست حوزه را واداشتند كه در درس امام شركت كنند و با ايراد و اشكال بكوشند كه او را درمانده سازند و يا دستكم او را در مسائل علمى ناتوان جلوه دهند و از اين راه طبل بیسوادى را عليه او به صدا درآورند و او را براى هميشه از سطح مراجع و علما پايين آورند و خاطر آشفته و نگران شاه و #ساواک و «C.I.A» را براى هميشه از خطر او آسوده سازند.
🔸رژيم شاه كه از روآوردن فراوان تودههاى مسلمان به امام و تقليد از او، سخت وحشتزده و بيمناک بود كمترين انتظارى كه از مهرههاى كهنهكار استعمار در نجف داشت پايين آوردن امام از مقام مرجعيت و از جرگه مراجع بود كه از طريق ايجاد اشكال و ترديد در اذهان تودههاى مسلمان نسبت به درجه علمى او، امكانپذير مىشد.
🔹از اين رو با شروع درس امام، كارآزمودههاى مجامع علمى و روحانى نجف كه در بحث و ايراد و اشكال و كوبيدن حريف، تخصص ويژه داشتند، به حوزه درس امام هجوم آوردند، تا با اشكالتراشىها، نكتهگيرىها و به كار انداختن فوت و فن ويژه خود، به اصطلاح كار امام را يكسره كنند! آنان را عقيده بر اين بود، و عمرى چنين آموخته بودند، كسى كه در حوزه علميه نجف تحصيلنكرده باشد اساساً عالم و مجتهد نيست، از اين رو مغرور بودند كه امام چون فارغالتحصيل حوزه نجف نيست نمىتواند در برابر محققان و كاوشگران مقاومت كند و زود از پا در مىآيد!
🔸امام درس رسمى خود را از مكاسب محرمه آغاز كرد و درهاى تازهاى از ژرفاى دانش خود را بر روى دانشپژوهان حوزه نجف گشود و مطالب ارزنده و ناشنيدهاى به حوزه علميه نجف عرضه كرد كه بسيارى از علماى فارغالتحصيل و بىنياز از تحصيل را به شگفتى واداشت و بهتزده كرد
تا آنجا كه بعضى از مقامات برجسته روحانى آنگاه كه در حوزۀ درس امام حضور يافتند، صريحاً اعتراف كردند...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تعصبات جاهلی ارتجاع نجف/صفحه دوم
🔹ما پيش از آمدن آيتاللّه خمينى به نجف اشرف باور نمىكرديم كه در دنياى علوم اسلامى حرف تازهاى باشد كه ما نشنيده باشيم ولى آنگاه كه ايشان به نجف اشرف منتقل شدند و درس شروع فرمودند، دريافتيم كه خيلى مطالب علمى و پرارزش است كه ما نشنيدهايم، نيز پيش از تشريففرمايى ايشان به نجف اشرف ما خود را فارغالتحصيل پنداشته، گمان مىكرديم كه از تحصيل بىنيازيم؛ ليكن وقتى در محضر درس آيتاللّه خمينى حاضر شديم فهميديم كه هنوز بايد درس بخوانيم....
🔸ارتجاع نجف كه از تعصبات دوران جاهليت كاملاً برخوردار بود، در برابر اين اعتراف صادقانه موضع گرفته، به آنان كه چنين اعترافى كرده بودند پيام داد: «آبروى خود را كه برديد، ديگر آبروى حوزه و اساتيد را نبريد». عناصر كارآزموده حوزه نجف كه به منظور درمانده ساختن و يا دستكم در منگنه علمى قراردادن امام، در جلسه درس او حضور يافته بودند، در برابر موقعيت علمى او آنچنان بهتزده شدند كه نتوانستند اصولاً لب به اشكال و ايراد بگشايند، تا آنجا كه خود امام در مقام اعتراض برآمد كه «چرا در جلسه درس ساكتيد، مگر در مجلس روضه نشستهايد؟» امام، «هل من مبارز» گفت و در ميدان علم و تحقيق رقيب طلبيد، نه به منظور آنكه برترى و كمالى براى خود ثابت كند بلكه چون از آغاز طلبگى به بحث و تحقيق عادت كرده بود.
🔹آنان به جاى آنكه در مقابل عظمت علمى امام سر تعظيم فرود آورند و كينهتوزى و عصيان را كنار بگذارند، آنگاه كه دريافتند مقام علمى او تا آنجا محرز و روشن است كه نمىتوان كوچكترين خدشهاى در آن وارد كرد، از شركت در حوزه درس امام خوددارى كرده، كوشيدند ديگران را نيز از استفاده از حوزه درس او باز دارند و هر كه براى شركت در حوزه درس او اصرار مىورزيد، با تهمت و افترا و نسبتهاى نارواى عناصر وابسته به استعمار حوزه نجف رو به رو مىشد، تا آنجا كه بسيارى بر خلاف ميل و اشتياق وافرى كه براى استفاده از حوزه درس امام داشتند ناچار شدند
كه از شركت در آن خوددارى ورزند. بعضى از آنان با افسوس فراوان به بعضى از فضلاى حوزه كه منافع كمترى در حوزه نجف داشتند توصيه مىكردند: «ما كه متأسفانه جرأت شركت در حوزه درس آقاى خمينى را نداريم شما حتماً از اين فرصت استفاده كرده، به درس ايشان برويد كه ارزنده و قابل استفاده است».(نهضت امام خمینی، ج2، صص255-253)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓26شهریور1357
🔹در ساعت 18 عده ای از جوانان مشهد با سینه زنی و سردادن شعارهایی در حمایت از امام وارد صحن حضرت امام رضا(ع) شدند. این عده مورد حمله پلیس قرار گرفتند و 7نفر از آنها دستگیر شدند.
🔸در ساعت 2 بامداد عده ای از جوانان 18 تا 20 سال #لاهیجان_ استان گیلان_ با همراه داشتن پلاکاردهایی که روی آنها شعارهای «ما حکومت اسلامی می خواهیم» و «الله اکبر» نوشته شده بود و با سردادن شعارهایی در حمایت از امام، در میدان چهارپادشاهان تجمع کردند و به تظاهرات پرداختند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص 528
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db