روزشمار انقلاب اسلامی
🗓15آبان1357
خبرنگار روزنامه یونانی #توویما مصاحبهای در پاریس با امام خمینی صورت داد. امام در این مصاحبه به تظاهرات میلیونی مردم، تزلزل در نظام سلطنتی شاه و سیاست کشورهای بیگانه که اقتصاد ایران را بر هم زده و ارتش ایران را وابسته و فرهنگ ایران را آلوده کردهاند، اشاره کردند و با اعتقاد به پیروزی نزدیک ملت ایران فرمودند که این پیروزی سرمشق خوبی برای سایر ملل ستمدیده جهان به خصوص خاورمیانه خواهد بود که با اتکا به ایدئولوژی انقلابی اسلام، بر قدرتهای عظیم فائق آیند. امام غیر از این مصاحبه با خبرنگار مجله عربی زبان #المستقبل و خبرنگار شبکه تلوزیونی #آلمان به طور جداگانه گفتگو کردند. همچنین در جمع دانشجویان و ایرانیان مقیم خارج از کشور سخنانی ایراد نمودند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص397
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
همسو بودن تشکیل «نهضت آزادی» با سیاستهای آمریکا
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/128
🔹اعضاى «نهضت آزادى» پيش از بنياد «نهضت»، از وابستگان به #جبهه_ملى و همانند ديگر سردمداران آن جبهه، دنبالهرو سياست امريكا در ايران بودند. در پى روى كارآمدن دمكراتها در امريكا و در دست اجرا قرار گرفتن #دكترين_كندى گروهى از اعضاى جبهه ملى كه رنگ مذهبى
داشتند، از آنان جدا شده، به بنياد #نهضت آزادى دست زدند و مىتوان گفت كه جدايى آنان از جبهه ملى و پديد آوردن سازمانى نوين با پوشش مذهبى، با سياست امريكا نيز دمساز بود، زيرا:
🔸1. «جبهه ملى» به سبب يک سلسله ناتوانىها و نارسايىها، نفوذ، پايگاه و شخصيت سياسى خود را در ميان ملت ايران از دست داده بود و ديگر نمىتوانست در پياده كردن سياست نوين امريكا در ايران، نقش شگرف و بهسزايى داشته باشد و ميتينگ «جبهه ملى» در سال 1339 در
ميدان جلاليه تهران اين حقيقت را براى امريكا روشن كرد.
🔹2. «جبهه ملى» در ميان مذهبىها و تودههاى دينباور هيچگاه نفوذ و توانى نداشت و بايد گروهى به صحنه مىآمدند كه بتوانند در ميان مذهبىها نيز پايگاهى به دست آورند. مهندس #بازرگان در نخستين نطقى كه به مناسبت اعلام موجوديت «نهضت آزادى» ايراد كرد چنين گفت:
.🔸.. ساير احزاب ملى و اجتماعات صالح قابل احترامند و مؤسسين آنها مردمان خوبى هستند اما اكثريت مردم در مرام و روش و سوابق آنها، انعكاس عقايد و آمال خود را كاملاً نيافتهاند و ممكن است بعضىها در اصول مرامى و مبانى و فكرى «نهضت آزادى ايران» بهتر و بيشتر جواب مكنونات و معتقدات خود را بيابند.
🔹3. برخورد كوبنده و توفنده مرجع بزرگ آن روز، حاجآقا #حسين_بروجردى با #رژيم_شاه و سياست امريكا در ايران، در واپسين سالهاى زندگى خود، نيز به سوگ نشستن جهان اسلام در مرگ آن مرجع توانا، امريكايىها را به توانمندى و پايگاه شگرف مردمى جامعه روحانيت آگاه ساخت. آنها دريافتند كه روحانيان با وجود ضربههاى سنگينى كه در دوران #مشروطه، #رضاخان و در دوران #ملى_كردن_صنعت_نفت خوردهاند، بار ديگر توانستهاند نيرو و توان خود را بازيابند و بر ناتوانىها و نارسايىها چيره شوند. از اين رو پيشبينى مىكردند كه بهزودى نهضت روحانيت آغاز مىشود، چون بهدرستى آزموده بودند كه علماى شيعه در هر زمان كه توانمندى و پايگاه مردمى خود را بتوانند بازيابند در رويارويى با جهانخواران، زورمداران و دستياران آنها درنگ نمىكنند.
🔸از اين رو براى پيشگيرى از نهضت «قريبالوقوع» علماى اسلام، لازم مىديدند كه گروهى را با طرح اسلام يکبعدى ـ اسلامى كه در سياست خلاصه مىشود ـ به صحنه آورند و به دست آنها تودههاى باورمند مسلمان را به سوى اسلام يکبعدى (اسلام امريكايى) بكشانند و پايگاهى براى اين گروه در ميان مذهبىها پديد آورند، به گونهاى كه اگر حركتى و نهضتى از سوى علما و روحانيان آغاز شد خواه ناخواه دنبالهرو سياست آن گروه قرار بگيرد.
🔹اگر در دوران مشروطه ماسونها نهضت اسلامى علما را در آستانه پيروزى به كژراهه كشانيدند، در اين دوران كه نهضت اسلامى هنوز بهدرستى آغاز نشده است در دام دستافزارهاى امريكا بيفتد و به بيراهه كشيده شود.
🔸«نهضت آزادى» در ارديبهشت ماه سال 1340 (يک سال و اندى پيش از آغاز #نهضت_امام) پا در صحنه سياسى ايران گذاشت.(نهضت امام خمینی، ج3، صص174-173)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓16آبان1357
🔹200 نفر از طلاب علوم دینی #قم پس از اجتماع در ایوان طلای حرم حضرت معصومه(س) شعارهایی علیه رژیم سر دادند.
🔸بنابر گزارش خبرگزاری پارس #دولت_انگلستان رسماً از روی کار آمدن #دولت_نظامی در ایران حمایت نمود و برقراری نظم در ایران را به نفع مصالح بریتانیا اعلام کرد.
🔹بهدنبال روی کار آمدن دولت نظامی و سخنان روز گذشته #محمدرضا_پهلوی، امام خمینی پیامی خطاب به ملت ایران فرستادند و در آن تأکید کردند که فریبکاریها و نرمش لفظی و ارعاب عملی شاه صف فشرده ملت را در سرنگونی سلطنت متزلزل نخواهد کرد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص408-409
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شريعتى در انديشه «پروتستانتيزم اسلامى»
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/129
🔹شريعتى [که تأثیرپذیریاش از اندیشههای چپ مستند و مبرهن است] بر آن بود كه اسلام را مانند #ماركسيسم، دين ستيز، مبارزه و پيكار محض بنماياند كه گويا جز جنگ و مبارزه راه ديگرى براى پيشبرد ايدئولوژى خود نمىيابد!! او با تأثيرپذيرى از جوى كه ماركسيستها ساخته بودند، مىكوشيد وانمود كند كه اسلام نيز مانند ماركسيسم، جريانى ديالكتيكى دارد و از ميان «اضداد» مىگذرد و براى زيست و پايدارى خود راهى جز جنگ و ستيز ندارد، بنابراين اسلام اصولاً دين مبارزه و انقلاب است و پيشواى اسلام بايد پيوسته در جنگ با مخالفان اسلام و پيشتاز حركتهاى چريكى و پارتيزانى باشد.
🔸بنا بر ديد او، آن دسته از علما، فقها و بزرگان اسلام مىتوانند براستى رهبر «اسوه» و «الگو» باشند كه با مخالفان اسلام پيوسته به جنگ و ستيز برخيزند و كارهاى «ويتكنگ»ها و «چريک»ها را بكنند! ليكن آنان كه از راهها، شيوهها و تاكتيکهاى ديگرى با مخالفان اسلام رويارويى مىكنند، هر چند سنگينترين ضربهها را بر بنياد كفر و ظلم وارد كنند، نه تنها ـ از ديد او ـ رهبر و پيشواى اسلامى نيستند بلكه «آخوند دربارى»اند! و بايد كنار گذاشته شوند...
🔹او بر اين باور بود كه با بهرهگيرى از جوّ انقلابى و رزمجويى كه به دنبال قيام خونين 15 خرداد در ايران پديد آمده و رو به گسترش است، اينگونه بنماياند كه اسلام جز مبارزه و ستيز معناى ديگرى ندارد و آيين اسلام تنها در نهضت و انقلاب مفهوم مىيابد و با اين شگرد، علما و روحانيان اسلام را يکباره از صحنه كنار بزند و خود را در جايگاه #مارتين_لوتر پيشتاز «انقلاب كبير و ناسيوناليستى» ايران بنشاند و همانگونه كه «مارتين لوتر» و ديگر روشنفكران فرانسه توانستند با شعار «مسيحيت آرى ـ قدرت مطلقه پاپ نه» كليسا و كشيش را از صحنه سياسى حذف كنند و به «پروتستانتيزم» دست بزنند، او نيز با اينگونه شعارها و موضعگيرىها بتواند مسجد و مسجديان را از صحنه بيرون براند و «پروتستانتيزم اسلامى» را در ايران پديد آورد!
🔸چنانكه پيشتر آورده شد شمارى از نخستين ماسونهاى ايرانى مانند #سرهنگ_آخوندف، ميرزا آقاخان كرمانى، طالبوف و... براى پياده كردن تز اسلام منهاى روحانيت، طرح «پروتستانتيزم اسلامى» را كه از برخى از رهبران انقلاب فرانسه فرا گرفته بودند، سردادند و روى آن ساليان درازى پا فشردند، ليكن از اين ترفند نيز طرفى بر نبستند. شريعتىدر پى گذشت نزديک به سدهاى از آن جريان، بر آن بود كه به «پروتستانتيزم اسلامى» در ايران دست بزند و آرمان ديرينه ماسونهاى ايرانى را بر آورده سازد. از اين رو پيشنهاد داد:
🔹... روشنفكر بايد به ايجاد يك پروتستانتيسم اسلامى پردازد تا همچنانكه پروتستانتيسم مسيحى، اروپاى قرون وسطى را منفجر كرد و همه عوامل انحطاطى را كه به نام مذهب، انديشه و سرنوشت جامعه را متوقف و منجمد كرده بود سركوب نمود بتواند فورانى از انديشه تازه و حركت تازه به جامعه ببخشد... پس نقطه آغاز كار روشنفكر و مسئوليت او در احيا و نجات و حركت بخشيدن به جامعهاش ايجاد يک پروتستانتيسم اسلامى است تا... با ايجاد يک نهضت پروتستانتيسم اسلامى بهويژه تشيعى كه خود مذهب اعتراض است... روح تقليدى و تخديرى و مذهب فعلى توده را به روح اجتهادى تهاجمى اعتراضى و انتقادى بدل كند....
🔸شريعتى براى پياده كردن اين ترفند، اسلام را مكتب «اعتراض»، پرخاشگرى و ستيزهجويى تنها مىنماياند، غافل از اينكه با اين روند همه امامان، پيشوايان و علماى اسلامى را كه در راه پيشبرد مكتب اسلام نتوانستند به ستيز و شورش دست بزنند و ناگزير شدند از شيوهها و
تاكتيکهايى بهره گيرند، به زير سؤال خواهد برد. او در ميان امامان و بزرگان اسلام، تنها على، فاطمه، حسين، زينب و ابوذر را بر مىگزيند و شايسته رهبرى و در خور پيروى مىداند و درباره ديگر امامان و بزرگان دين سخنى به ميان نمىآورد، ليكن با پرخاش و تاخت و تاز به علما و
روحانيانى كه در راه دفاع از اسلام و پيشبرد آيين خداوندى ناگزير شدند راه حضرت رضا، حضرت صادق، سلمان، علىبن يقطين و... را پى بگيرند، زمينه كوبيدن، به زير سؤال بردن و بدنام كردن عالمان دينى و يکبعدى نشان دادن اسلام را فراهم مىكند! (نهضت امام خمینی، ج3، صص294-292)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓17آبان1357
🔹فرهنگیان #خمین با صدور اعلامیهای روی کار آمدن دولت نظامی را محکوم کردند و در ادامه افزودند تا برقرار شدن #حکومت_اسلامی بر سر کار خود حاضر نخواهند شد.
🔸در پی پرتاب بطریهای حاوی مواد آتشزا به خانههای امریکاییان در #تهران خبرگزاری فرانسه از قول منابع سفارت امریکا با تأیید این حملات نوشت سفارت امریکا از پلیس تهران تقاضا کرده است که از محلههای امریکایینشین محافظت کند.
🔹 بنابر گزارش بولتن خبرگزاری پارس روزنامه آلمانی زود دویچه سایتونگ به تحلیل روی کارآمدن دولت نظامی در ایران پرداخت و با توجه به سخنرانی شاه آن را شرمآور دانست و در گوشهای از تحلیل خود آورد: «تا کنون هیج دولت نظامی موفق نشده است نابسامانیها را ریشهکن کند... آرامشی که از طریق تفنگ به دست آید نمیتواند تجدید قدرت شاه باشد. انتصاب یک ژنرال به نخستوزیری نمیتواند این حقیقت را بپوشاند که دوران سلطنت شاه شاهان مرحله به مرحله به پایان خود نزدیک شده است.»
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص416-419
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓18آبان1357
🔹سولیوان سفیر امریکا در گزارشی زیر عنوان «فکر کردن به آنچه فکر نکردنی است» با تحلیل موقعیت سیاسی ایران و ناکارآمدی دولت نظامی پیشبینی کرد: «آیتالله خمینی پیروزمندانه به ایران باز میگردد و مرتبتی مانند #گاندی به دست میآورد و در قانون اساسی جدید، رژیم سلطنتی به #جمهوری_اسلامی تبدیل میشود.»
🔸بنابر گزارش بولتن خبرگزاری پارس گروهی از دانشجویان ایرانی در #کانزاسسیتی امریکا در مقابل هتلی که #جیمی_کارتر رئیسجمهور آمریکا نشست مطبوعاتی داشت اجتماع کردند و شعار سردادند. این عده پس از انتقاد از حکومت #محمدرضا_پهلوی، کارتر را نیز که یکی از حمایتکنندگان شاه بود محکوم کردند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص424-425
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓19آبان1357
🔹بعدازظهر امروز تظاهرات پراکندهای در #قم برپا شد و پلیس نسبت به پراکندهکردن تظاهرکنندگان اقدام کرد. در پایان امروز نیز، 100 نفر از مردم این شهر در صحن حرم حضرت معصومه(س) تظاهرات کردند.
🔸روزنامه #فیگارو چاپ فرانسه از سیاستهای دوگانه دولت شاه خبر داد که از یک سو به دستگیری شخصیتهای فاسد و تشکیل دادگاه برای رسیدگی به وضع آنها پرداخته و برای مذاکره با مخالفان رژیم اظهار آمادگی میکند و از سویی دیگر به دستگیری مبارزان سیاسی میپردازد.
🔹به گزارش روزنامه #لوماتن_دوپاری در اروپا #سیمون_دوبوار، #ژان_ژاک_دوفلیس، #ماکسیم_رودسون، #روسانا_روساندا و دیگران با اعلام یک حساب بانکی، خواستار کمک به اعتصابیون ایران شدند. این روزنامه اضافه کرد که بازاریان ایران تاکنون به اعتصابیون کمک کردهاند اما ممکن است کافی نباشد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص430-432
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓20آبان1357
تابلوی دبیرستان محمدرضاشاه شاهرود به دست دانشآموزان خرد شد و نام این دبیرستان به #امام_خمینی تغییر کرد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص437
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓21آبان1357
🔹 #سولیوان #سفیر_امریکا در ایران با ارسال پیام بلند و ناامیدانهای به #واشنگتن گفت دولت امریکا باید با این واقعیت که حکومت شاه نمیتواند پابرجا بماند روبهرو شود. او با شدیدترین لحن به دولت خود توصیه کرد که دنبال جایگزینهایی برای شاه باشد و بیدرنگ با افرادی که پس از سقوط شاه ممکن است به قدرت برسند، تماس گیرد.
🔸بنابر گزارش بولتن محرمانه خبرگاری پارس جیمی کارتر رئیسجمهور امریکا، در نخستین اظهارنظر خود پس از روی کار آمدن دولت نظامی در ایران گفت: «ما با شاه به عنوان یک دوست و یک متحد وفادار مینگریم و روابط حسنهای که ایران با ما و سایر کشورهای دموکراتیک جهان با قدرتهای غربی داشته است و اکنون نیز دارد، بسیار سازنده و ارزشمند میباشد»
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص440-441
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گفتگوى امام با حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی پيرامون سازمان/1
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/130
🔹امام با وجود رنج و نگرانى شديدى كه از كجانديشىهاى سازمان داشت و با آنكه از سوى بسيارى از مبارزان اسلامى براى يارى و پشتيبانى از بنيانگذاران و اعضاى سازمان، سخت زير فشار بود، از هرگونه سخنى بر ضد آنان بهشدت خوددارى مىكرد.
🔸نگارنده* گاهى درباره سازمان با امام گفتگو كرد و پشتيبانى از مبارزه قهرآميز و مسلحانه را خواستار شد ليكن در بيشتر موارد امام با سكوت و خويشتندارى از كنار مسأله مىگذشت، گاهى در پاسخ تنها به: «صلاح نيست» بسنده مىكرد و گاهى نيز پيرامون خيزش قهرآميز اظهارنظر مىكرد كه مبارزه مسلحانه بدون رهبرى و نظارت عالمان وارسته و آزموده و خيزشى فراگير و همهجانبه، مايه هرج و مرج و خونريزى ناروا و از ميان رفتن افراد بیگناه خواهد شد و بُردى نخواهد داشت؛ ليكن درباره سازمان و اعضاى آن هيچگونه سخنى نمىگفت و پاسخى نمىداد؛ ليكن نگارنده را از هر گونه تجليل و ستايش از كشتههاى سازمان نيز باز مىداشتند؛ از اين رو «ماهنامه 15 خرداد» كه از سوى اين نويسنده با همكارى شمارى از برادران روحانى پراكنده مىشد، از نخستين تا واپسين شماره كه از سوى رژيم بعثى عراق توقيف شد، در هيچ شمارهاى از سازمان و اعضاى آن نامى و سخنى به ميان نيامد.
🔹البته ما از ماهيت سازمان هيچگونه آگاهى و اطلاعى نداشتيم و تنها روى پايبندى به «ولايت» امام و باورمندى به اينكه امام مرد وظيفه و رهبرى فروهيده است و هرگز روى خواستههاى مادى و نفسانى سخن نمىگويد، از رهنمودها و دستورات او بىچون و چرا پيروى مىكرديم ليكن در درون، از اينكه امام به ما رخصت نمىدهد تا از سازمان و كشتههايشان تجليل و ستايشى داشته باشيم افسرده و ناراحت بوديم، تا اينكه در سال 1353 دفترچهاى زير عنوان «شركتهاى صهيونيستى در ايران» از سوى سازمان به دست من رسيد. در اين دفتر نشانى شركتهايى كه از سوى اشغالگران فلسطين در ايران پديد آمده همراه با نام و اعضا و مديران آن آورده شده بود، اين نوشته چون در اصل تايپى و از روى آن فتوكپى شده بود. كمرنگ و ناخوانا بود، از اين رو دفتر يادشده را به نزد امام بردم و از او خواستم در صورتى كه صلاح بداند براى چاپ آن اقدام كنم. امام پس از مطالعه آن از آنجا كه نسبت به صهيونيستها سخت خشمگين و از رخنه و نفوذ آنان در ايران بهشدت نگران و انديشناک بود، با چاپ آن موافقت كرد.
🔸نگارنده آن را همراه با مقدمهاى زير عنوان «ايران، فلسطين ديگر» به چاپ رسانيد و پيش از پخش آن، بنا بر روش هميشگى، نخستين نسخه چاپشده را به نزد امام فرستاد تا اگر نظرى و پيشنهادى روى آن دارد اعلام كند و چون از سوى امام بىدرنگ واكنشى نشان داده نشد به گمان اينكه امام با پخش اين دفتر مخالفت ندارد به پراكندن آن دست زد و چند نسخهاى از آن را براى اتحاديه انجمنهاى اسلامى دانشجويان در اروپا و برخى ديگر از پارسىزبانان برونمرزى فرستاد.
🔹ديرى نپاييد كه امام نويسنده را به حضور فرا خواند و دستور داد كه از پخش اين دفتر خوددارى شود! نگارنده كه سخت شگفتزده شده بود از علت اين امر جويا شد: امام پاسخ داد: شما در مقدمه از سازمان ستايش كرده و نوشتهايد: «سازمان مجاهدين خلق كه خدا يارشان باد» و اين روا نيست! نگارنده با لحنى تأسفبار اظهار داشت: در اين شرايط كه كمونيستها همه نوشتهها، اعلاميهها و كتابهاى «چريکهاى فدايى خلق» را به عربى و به زبانهاى ديگر ترجمه مىكنند و در دسترس همگان قرار مىدهند، ما روى پيروى از شما هيچگونه پشتيبانى تبليغاتى از سازمان تاكنون نكردهايم و در مقدمه اين دفتر نيز تنها وظيفه خود دانستيم كه براى آنان كه با نام خداوند يكتا به مبارزه با رژيم شاه برخاستهاند دعا كنيم، آيا دعا براى سازمانى كه با نام خدا حركت مىكند به نظر عالى نارواست؟!
🔸امام در پاسخ فرمود: «شاه نيز از خدا دم مىزند بنابراين براى او نيز دعا كنيد»!! اين سخن امام مانند پتكى بود كه بر سرم فرود آمد، با شگفتزدگى گفتم: «آخر ما درباره اين سازمان چنين بدگمانى نداريم». بىدرنگ پاسخ داد: «نخير، داشته باشيد»! و اين جمله را دو بار
تكرار كرد.
🔹اين نگارنده كه در بهت و شگفتى ژرفى فرو رفته بود، از امام خواست كه ديد خود را درباره سازمان براى اين نويسنده آشكار كند تا بيش از اين در تاريكى و ناآگاهى نماند و سرگردان نباشد.
🔸در پى اين درخواست، امام زبان به سخن گشود و درباره سازمان براى نخستينبار چنين گفت...
* نگارنده کتاب نهضت امام خمینی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گفتگوى امام با حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی پيرامون سازمان/2
🔹در پى اين درخواست، امام زبان به سخن گشود و درباره سازمان براى نخستينبار چنين گفت:
قبل از اينكه اين دسته در داخل ايران به فعاليتى دست بزنند يک نفر از جانب آنها به نزد من آمد و اظهار داشت كه ما جمعيتى هستيم كه بر مبناى قرآن مىخواهيم قيام مسلحانه كنيم، به مبارزه چريكى دست بزنيم و از شما مىخواهيم كه ما را تأييد و حمايت كنيد. به قرآن و نهجالبلاغه خيلى تمسک مىكرد و از خدا و پيغمبر دم مىزد.
🔸به او گفتم كه من جمعيت شما را نمىشناسم و از عقايد و افكار شما هم بىاطلاعم و به اين حرفها هم نمىتوانم اعتماد كنم. او براى اينكه اطمينان مرا بتواند جلب كند، حدود يک ماه هر روز نزد من مىآمد و از عقايد و افكار جمعيت خود براى من حرف مىزد، من فقط گوش مىدادم و هيچگونه اظهارنظرى نمىكردم، بعضى از نوشتههايشان را آورد من مطالعه كردم و روى انحرافاتشان انگشت گذاشتم و در كنار نوشتههايشان حاشيه زدم و آنچه را كه بر خلاف اسلام و مبانى قرآن بود به آنها تذكر دادم. چون اظهار كرد كه مىخواهيم قيام مسلحانه كنيم، فقط يك كلمه به او گفتم اين كار را نكنيد چون موفق نمىشويد و خود را به هدر مىدهيد.
🔹من از مجموع اظهارات او و نوشتههايشان به اين نتيجه رسيدم كه اين جمعيت به اسلام اعتقاد ندارد، ليكن چون مىداند كه در كشورى مانند ايران كه بيش از هزار سال است اسلام در رگ و پى اين ملت ريشه دوانيده است جز با نام اسلام نمىتوان پيشرفت كرد لذا اسلام را ملعبه كردهاند، بالاى نوشته خود نام خدا را مىگذارند ليكن ذيل آن همان حرفها و بافتههاى ماركسيستها و ماديون است.
🔸اين فكر در آن روز فقط در حد يک گمان بود ليكن هر چه گذشت و نوشتههايشان بيشتر منتشر شد اين گمان در من بيشتر تقويت شد، البته من نمىخواهم بگويم همه آنهايى كه با اين جمعيت هستند اينجورىاند. ممكن است در ميان آنها افرادى باشند كه واقعاً به اسلام اعتقاد داشته باشند و چه بسا افرادى كه فريب آنها را خورده باشند ليكن اساس تشكيلات اين جمعيت روى اعتقاد به اسلام نيست....
🔹آنگاه امام افزود:
🔸البته من اين فكر و گمان خود را درباره سازمان علنى نكردم چون آن كسى كه از طرف آنها آمده بود وعده مىداد كه بهزودى درصدد رفع انحرافهاى خود برمىآيند و خود را اصلاح مىكنند، ليكن به هيچ وجه آنها را تأييد هم نكردم، البته رفقا و دوستان از ايران خيلى مرا زير فشار گذاشتند.
🔹آقاى طالقانى به من نوشتند:انهم فتية آمنوا بربهم و زدناهم هدى. آقاى منتظرى به من نامه نوشتند، آقاى هاشمى رفسنجانى همينطور، بعضى علماى بلاد نامهها و پيغامهايى را درباره اين جمعيت براى من فرستادند و خودشان هم با تمام قوا از اين جمعيت حمايت كردند و حتى از وجوههاى شرعيه در اختيار آنها گذاشتند، هنوز هم به من فشار مىآورند كه از آنها حمايت كنم ليكن من آنها را يک جمعيت منحرف و گمراه مىدانم و به هيچ وجه نمىتوانم آنها را حمايت و تقويت كنم. من خطر اينها را براى اسلام از ماركسيستها بيشتر مىدانم. (نهضت امام خمینی، ج3، صص600-598)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حالات معنوی مجتهد شهید بهروایت مرحوم آیتالله سیدجعفر طباطبائی
▪️بهمناسبت ارتحال مرحوم آیتالله سیدجعفر طباطبائی
#اختصاصی
#انتشار_برای_نخستینبار
▫️آقامصطفی راخدا رحمت کند یک حالات خاصی داشت... بعد از یکسال سال ایشان را در مکه دیدم و گویی [آن جسم] فربه اصلاً تراشیده شده بود.
▪️به ایشان گفتم آقا خدای نکرده [مشکلی] پیش آمده؟
▫️فرمودند: نه میخواستم یکسال به [تمام اعمال] مفاتیح عمل کنم و همه مستحبات را شروع کردم دارم انجام میدهم. الحمدالله تا اینجا موفق شدم. از محرم پارسال شروع کردم باقیمانده زیارت را انجام بدهم انشاءالله .
▪️ایشان به خودش ریاضتهای اینجوری میداد واقعاً ملا هم بود. جوان ملای طلبه بسیار فاضل بود که حیف از دست رفت.
#سیدجعفر_طباطبائی
#مجتهد_شهید
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db