eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
905 ویدیو
632 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴خرداد خونین/7 💥انتشار متن حاج آقا مصطفی خمینی در خصوص قیام ۱۵ خرداد؛ برای اولین بار در فصلنامه پانزده خرداد 💢 متن حاضر بخشی از یادداشت‌های آیت‌الله شهید حاج سید مصطفی خمینی در خصوص قیام خودجوش ملت ایران در 15 خرداد 1342ش است که برای اولین‌بار از طرف فصلنامه پانزده خرداد منتشر شد. متنی که نشان می‌دهد فرزند برومند امام به اصطلاح امروزی«آقازادگی» نداشت بلکه در پیشانی مبارزات حضور داشت و جان‌فشانی می‌کرد و در نهایت نیز در همین مسیر به شهادت رسید. «🔺شاه مردی خبیث و لجوج و خودخواه بود و فکر نمی‌کرد که بعد از مرحوم بروجردی دیگر در ایران مردی باشد که بتواند در مقابل خواسته او کلمه‌ای بگوید. بعد از آن که دید چنین نیست به فکر کوبیدن قم افتاد و ابتدا حمله‌ای شدید به نمودند و تا آنجا که ممکن بود قشون چنگیزی دمار از روزگار چندین صد نفر از شاگردان حضرت صادق(ع) در روز وفات آن حضرت کشیدند. گرفتند و زدند و بردند و سوزاندند و غارت نمودند و بیماران حادثه شوم 25 شوال را که مطابق با دومین روز فروردین سال 1342 بود از بیمارستان بیرون کردند و آنچه که نباید دشمن با دشمن در سخت‌ترین جنگ‌های جهانی کند اینان با ملت خود و طبقه روحانیت کشور کردند. 🔻از این هنگام وظیفه دو قسمت می‌شد: یک طایفه عقب‌نشینی کردند... و یک طایفه که در رأس آنان "پدر من" بود ایستادگی به خرج دادند و کار بالا گرفت و اعلامیه‌های ایشان شدید شد و در نتیجه مقاومت ملت ایران که از این خانواده (خانواده شاه) نهایت نفرت را داشته و دارند به ایشان گرویدند و از خارج و داخل او را تأیید کردند و در نتیجه شخصیت ایشان تا حدودی بارز گشت. او مردی بود جامع از جهت شجاعت و از حیث عقل و از جهت علم و عمل. 🔺از این روی تمام فداکاری خود را ممحض در آن کردند و در این هنگام نطق‌ها و خطابه‌های آتشی ایشان که صریحاً علیه آن مرد [شاه] بود ابراز گشت و او خوب فهمید که بعد از خطابه مدرسه فیضیه که در روز عاشورای سال 1383 مطابق با 15 خرداد ماه سال 1342 در مقابل ده‌ها هزار نفر جمعیت قم و مسافرین صورت گرفت دیگر نمی‌تواند زندگی کند و چارگی جز قیام مسلحانه علیه ملت نیست و در نتیجه روز 12 محرم همان سال [1342ش] قبل از طلوع فجر به منزل شخص ایشان [امام خمینی] با قوای مسلح حمله کردند و حضرتش را به جانب تهران و زندان بردند. 🔻من به فراز منبر رفتم.روز عجیبی بود، هر مردی انگار بهترین عزیز خود را از دست داده بود هر زنی گویی جوان ناکام خود را در شعله آتش می‌دید. بگویم که چه روزی بود. تمام دکاکین بسته، مردم گرسنه هوای گرم تابستان، چنان جمعیت در هم فشرده شدند که من فکر کردم الان ممکن است چند صد نفر تلف شوند. از این رو جمعیت را به خارج صحن سوق دادم که از خطر نجات پیدا کنند 🔺هم آغاز با این سر و صدا که در قم از اول آفتاب پیدا شد در تهران قریب دو یا سه ساعت بعد از آن بود که صدایی چند صد برابر این صدا به گوش می‌رسید و همگی با یک جنبش همه‌جانبه می‌گفتند: ؛ مسلسل‌های بیگانگان که از پول این ملت تهیه شده بود به روی این ملت بستند و گفته شد که قریب 15 هزار نفر را در مدت بسیار کوتاهی از بین بردند و مطابق نقل صحیح در میدان سپه توپ می‌انداختند و خدای می‌داند که قوای دشمن ملت تا چه حد بی‌شرمی کرد. 🔻ابتدا دستور نداشتند و بعد از آن که دیدند کار ملت بالا گرفته است و در نزدیکی بی‌سیم رسیدند دستور زدن به هدف توسط رئیس پلیس وقت به نام سرهنگ وثیق ابلاغ شد. ولی این دستور همراه با آن بود که به قسمت پایین‌تنه بزنند ولی باز خطر نزدیک‌تر شد از این جهت توسط بی‌سیم شخص شاه خائن لعنه‌الله تعالی به شماره 25/27 که رمز مخصوص آن وقت بود فرمان صادر کردند و مردم بی‌گناه شهر تهران را به آتش کشیدند. این خبر تا عصر روز پانزدهم خرداد یعنی دوازدهم محرم به گوش می‌رسید. فردای آن روز هم صدایی از گوشه و کنار به پا خواست ولی دیری نپاید که باز در هم شکسته شد. 🔺تهران و اطرافش تعطیل بودند، از ورامین جماعتی با اسلحه سرد حمله به تهران ‌کردند. در اواسط راه مصادف شدند با قوای مسلح، همگی را کشتند و یکی از دوستان موثق به من که از مشهد در آن ساعت رسیده بود می‌گفت گویا تپه‌ای از کشته مردم ساخته‌اند و از کنار آن مسیر خون جاری به چشم می‌خورد همراه با این سر و صدا که در تهران و قم و ورامین بود در سایر شهرستان‌ها خصوصاً شیراز که آقای محلاتی را از آنجا روز شانزدهم گرفتندولی کشتاری در آنجا به طور مسلم معلوم نگشت. 📄فصلنامه پانزده خرداد،ش۵۵،بهار ۱۳۹۷» @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻خرداد خونین/8 🔸قیام ۱۵ خرداد و غرب‌زدگان عقب‌افتاده از ملت برخی از جریان‌های همیشه مدعی که قدمت خود را از نهضت امام بیشتر می دانند و خود را پیشکسوت حرکت مبارزه بر علیه می‌پندارند، پس از واقعه ۱۵ خرداد در تردید و ترس از همراهی با دریای خروشان ملت فرو رفتند. جریان‌هایی که با پیروزی نهضت قصد داشتند انقلاب اسلامی ملت ایران را مصادره کنند و امروز هم به این و آن انگ می‌زنند. بازخوانی مدعی؛ همچون جبهه ملی و نهضت آزادی از قیام اسلامی-ملی پانزده خرداد جایگاه حقیقی جریانات شبه‌روشنفکری در صحنه نهضت را مشخص می‌کند: 🔹« رهبر« جبهه ملی ایران» با تمام موقعیت ویژه‌ای که در میان دانشگاهیان و طبقه روشنفکر داشت، به علت بی تفاوتی و پیش گرفتن روش غیر متعهدانه در برابر قیام ملی و اسلامی ۱۵ خرداد و عدم پشتیبانی از امام به گونه‌ای منفور و مبغوض شد که دیگر نتوانست در میان اجتماع موقعیت از دست رفته خود را بازیابد؛ تا آنجا که "دکتر " ناگزیر شد برای حفظ آبروی «جبهه ملی » رهبران آن را برکنار کند. 🔸در همان وقت ابتدا اعلامیه ای به مناسبت قیام ۱۵ خرداد از سوی نهضت آزادی منتشر شد که اصل آن بعدها در کتاب اسناد نهضت آزادی؛ج اول ،ص۲۹۶ منتشر شد، لیکن سران و رهبران این گروه در آن روز این اعلامیه و چند اعلامیه مشابه آن را تکذیب کردند و ساختگی خواندند. شگفت آور اینکه نهضت آزادی (به دلیل اینکه میخواسته از دو جهت مورد هجوم واقع نشود و حفظ ظاهر نماید) در کتاب اسناد نهضت آزادی عین اعلامیه «جامعه روحانیت ایران» را آورده است و فقط گویی امضای آنان را از اعلامیه حذف نموده است.به طوری که در فراز«..وظیفه ما گفتن و اعتراض بود، ما در منابر گفتیم و در کتاب ها نوشتیم و به ستمگران تذکر دادیم..» که در این اعلامیه آمده است،نشان می دهد که نویسندگان اعلامیه روحانیون هستند، نه « نهضت آزادی»؛ و دیگر اینکه نگارنده(استاد سید حمید روحانی) به یاد دارد که این اعلامیه به قلم آقای مکارم شیرازی به رشته نگارش کشیده شد و متن چاپ شده آن که با امضای « جامعه روحانیت ایران» می باشد، هم اکنون در آرشیو( بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی) موجود است.»(نهضت امام خمینی، ج۱، صص۶۴۶-۶۴۸) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❇️بازتاب خبر پیش‌انتشار «روزگار قائم مقامی» کتاب روزگار قائم مقامی که پیش از این به معرفی‌اش پرداختیم. اثری جامع و مرجع که خبر آن حتی پیش از انتشار نیز بازتاب مناسبی در خبرگزاری‌های مختلف داشت. کتابی که به دست پژوهشگران بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی نوشته شد و سدّی محکم در برابر وارونه‌نمایی تاریخ انقلاب خواهد بود. 🔆خبرگزاری مهر: 🔹🔸https://b2n.ir/77394 🔆خبرگزاری رسمی حوزه علمیه: 🔹🔸https://b2n.ir/63545 🔆خبرگزاری ایکنا: 🔹🔸https://b2n.ir/56386 🔆فردانیوز: 🔹🔸https://b2n.ir/82522 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻خرداد خونین/9🔻 🔵قیام ۱۵ خرداد؛ نماد اتحاد ملت و روحانیت و شکست تحلیلهای حزبی در صحنه سیاسی 🔹 امام خمینی علاوه بر آنکه مغز متفکر و طراح ایدئولوژی انقلاب اسلامی بود، نقش اساسی و مهمی نیز در بسیج قشرهای مختلف مردم و هدایت آنان به سوی هدف نهایی انقلاب، که سرنگونی رژیم شاهنشاهی بود داشت. رهبری ایشان در این مرحله از دو ویژگی بر خوردار بود: الف. تکیه بر حضور همه گروه‌ها و قشرها در صحنه انقلاب و ایجاد وحدت کلمه میان آنان ب. حاکم ساختن ایدئولوژی اسلام بر مبارزه مردم در انقلاب 🔸یروآند آبراهامیان از نویسندگان مخالف انقلاب اسلامی، با وجود آنکه تلاش دارد روایتی مغلوط و مخدوش از انقلاب اسلامی ارایه دهد، نتوانسته نقش بی بدیل امام خمینی را در بسیج توده های مردمی نادیده بیانگارد. این است که ضمن اشاره به این توانمندی ویژه روحانیت در پیوند با مردم، به ناتوانی احزاب سیاسی غیر مذهبی در عرصه بسیج مردمی نیز اعتراف کرده است. البته او در عبارت پردازی جهت دار خود، تلاش کرده است این ویژگی تاریخی پیوند مردم- روحانیت را امری موقتی و گذرا قلمداد کند ولی با این همه نتوانسته است ظرفیت اجتماعی بی رقیب روحانیت را در پیدایی انقلاب اسلامی، یکسره نادید بگیرد. وی چنین می نویسد:« آن عوامل گذرا و موقتی که قدرت یابی روحانیون را ممکن ساخت، عبارت بودند از شخصیت کاریزمایی آیت الله خمینی،نفرت شدید مردم از شاه و ناتوانی های سازمانی احزاب غیر مذهبی». 🔹به دیدگاه حامد الگار، امام خمینی در ایفای نقش عظیم و بی نظیر خود در امر رهبری از ویژگی‌های روحانی و معنوی خویش نیز کمک گرفت.خصوصیات و شایستگی هایی که حتی کسانی که تعهد و التزامی به اسلام نداشتند، در آن شک و تردید نکردند و تحت تاثیر فضیلت های اخلاقی امام، اسلام را به عنوان یک ایدئولوژی و نیروی انقلابی پذیرفتند. 📄مقاله قیام۱۵ خرداد؛ تبلور اجتماعی ظرفیت های مردمی روحانیت و افول تحلیل های حزبی؛ سهراب مقدمی شهیدانی؛ فصلنامه پانزده خرداد،ش۴۷،بهار۹۵ 🔵پی نوشت: اتحاد روحانیت و ملت در دوران معاصر با وجود فراز و فرودها همواره اتحادی قوی و گسست ناپذیر بوده است. از همین رو احزاب و جریاناتی همچون جریان اصلاحات که به مقابله صریح با دستگاه روحانیت پرداختند سرانجام به دست ملت حذف شدند. از همین رو سیاستمداران غربگرایی که از زیرکی بیشتری برخوردار بودند تلاش کرده و میکنند که فعالیتهای خود را با روکش دین و مذهب پیش ببرند. آنها هر هفته به دیدار مراجع عظام قم میروند و به ظاهر ابراز ارادت میکنند اما در صحنه عمل هیچ کدام از توصیه های اساسی علمای دغدغه مند را پیاده نمی کنند. باید این جریان غربگرا و خطرناک را شناخت. جریانی که در پوشش یکی از افراطی ترین جریان غرب گرای کشور محسوب می شود. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
هدایت شده از خبرگزاری رسا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم ‌‌| تحریف های صورت گرفته در رابطه با امام خمینی 🔹️ حجت الاسلام و المسلمین روحانی 🆔 @rasanews_agency
✳️جشن تولد به سبک انگیسی جشن تولد و هدیه دادن‌هایش برای همه ما خاطره‌انگیز است؛ روزی به یادماندنی با دورهمی‌های شیرین که در آن میزبان با احترام مهمانان خود را دعوت می‌کند و با خرجی مناسب از آنان پذیرایی محترمانه‌ای انجام می‌دهد. اما ظاهرا این سنّت در فرهنگ انگلستان به گونه‌ای دیگر تعریف شده است و آن‌ها رسم دارند پیش از آغاز جشن به مهمانان کرده؛ خرج مهمانی را هم از جیب آنان بردارند. 💢قضیه حرف‌های سخیف را لابد شنیده‌اید که گفته ما پول مالیات انگلیسی‌ها را خرج ایرانی‌ها نمی‌کنیم و اگر می‌خواهید جشن تولد داشته باشید باید پولش را بدهید. گویی ایرانی‌ها محتاج دست کرم اینان هستند و عاشق سینه‌چاک که ملکه‌اش می‌خوانند. فارغ از سخافت کلام؛ این اتفاق ما را به این نکته می‌رساند که انگلیسی‌ها بعد از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب و کوتاه شدن دست‌شان از منابع مالی ایرانی‌ها هنوز ادب نشده‌اند و در سودای پیش از انقلاب به سر می‌برند و هنوز خصلت غارت‌گری‌شان را از دست نداده‌اند. خصلتی که در اسناد و مدارک فراوانی از جمله خاطرات سفیر خودشان در عصر پهلوی پیداست: 🖊«پارسونز(سفیر انگلیس در ایران پیش از انقلاب) در جایی از خاطرات خود به صریح‌ترین شکل ممکن، ایران و بی‌اهمیتی کامل رشد و توسعه زیربنایی و پایدار کشور ما را به عنوان اصل و اساس روابط اقتصادی توصیه‌شده از سوی دولت انگلستان به بازرگانان انگلیسی و کسانی که دست‌اندرکار تجارت و معاملات مالی با ایران بودند مطرح می‌سازد: «اولین کاری که می‌کنید این است که تا می‌توانید کالاهایتان را بفروشید و فقط در صورتی سرمایه‌گذاری کنید که برای فروش کالاهایتان چاره‌ای جز این کار نداشته باشید. اما اگر مجبور باشید در اینجا سرمایه‌گذاری کنید به میزان حداقل ممکن سرمایه‌گذاری نمایید و صنایعی را انتخاب کنید که قطعات و لوازم آن از انگلستان وارد شود. مانند صنایع که در واقع سوار کردن قطعات صادراتی انگلیسی در ایران است. »(مقاله بازخوانی حقارت رژیم پهلوی و غارت منافع ملی ایران در خاطرات سفیر آمریکا و انگلیس، فصلنامه پانزده خرداد، شماره23، 252-251) البته خوی چنگیزی انگلیسی‌ها محدود به همین امور نمی‌شود و ملت ایران خاطره تلخ کودتای بیست و هشت مرداد و حمایت از رژیم دیکتاتور پهلوی و غارت منابع نفتی و... را فراموش نمی‌کند. 🔹با این اوصاف باید گفت که ملت ایران سال‌هاست طلبکارِ دولت انگلستان است و اگر مسؤولین مربوط به تعبیر عامیانه عُرضه لازم را داشتند در پی وصول مطالبات ملت برمی‌آمدند که در این صورت یک جرأت توهین به ملت بزرگ ایران را به خود نمی‌داد. 🔸پی نوشت: سفیر انگلیس در سال‌های 56 و 57 یکی از نزدیک‌ترین مشاوران بود به گونه‌ای که به همراه سولیوان (سفیر آمریکا) یک روز در میان مهمانش بود و به او در امور مختلف مشاوره می‌داد. اما در نهایت چه شد؟ پس از پیروزی انقلاب اسلامی سفیر انگلیس به محمدرضا پهلوی کرد و به مارگارت تاچر اجازه نداد که به پناهندگی بدهد.(همان ص235) این; وضع و حال نزدیک‌ترین سیاست‌مدار ایرانی به رژیم انگلستان بود؛ حال سوال اینجاست که برخی سیاست‌مداران غرب‌زده امروزی می‌خواهند با یک افطاری و احتمالا چند وعده و وعید با طناب پوسیده ملکه به کدام چاه بروند؟ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻خرداد خونین/10 💢محبوبیت انقلابی امام یکی از مسائلی که در حال حاضر مطرح می‌شود و البته بدون پایه علمی و آماری است افول جایگاه روحانیت در میان مردم است. با نگاهی به تاریخ مبارزات روحانیت و ملت می‌بینیم که روحانیون انقلابی مورد توجه و علاقه ملت بودند و روحانیون منزوی و غیرانقلابی آن‌چنان مورد علاقه مردم نبوده‌اند. علت نیز واضح است مردم کسانی که دردشان را بفهمند، ظلم‌ستیز باشند و برای برطرف نمودن آن مبارزه کنند دوست دارند و کسانی که گوشه‌گیر باشند و کاری از آن‌ها جز درس و بحث برنیاید آن‌چنان نمی‌توانند محبوب باشند. نمونه تاریخی ؛ محبوبیت ویژه امام خمینی پس از قیام پانزده خرداد بودکه حتی توطئه‌های رژیم نیز نتوانست در آن تزلزلی ایجاد کند: ✴️ ساواک در گزارش های فراوانی به این واقعیت اعتراف کردن است که ملت ایران تهمت ها و نارواگویی های رژیم شاه بر ضد امام را هرگز باور نکرده اند و علاقمندی مردم نسبت به او روز به روز افزایش می یابد.در یکی از این گزارش ها آمده است: «روز گذشته در بازار بین متعصبین مذهبی که شدیدأ طرفدار آیت الله خمینی هستند، گفته می شد: اگر قرار باشد در کشور اسلامی آیت الله را از بین ببرند، طبعا در چنین کشوری باید ظل الله هم وجود نداشته باشد.مطلعین بازار می گویند تاکنون هیچ یک از مراجع تقلید تا این درجه مورد علاقه بازاری ها و مخصوصا جوانان متعصب مذهبی نبوده اند. بازداشت خمینی و مطالبی که علیه او از طرف مقامات دولتی عنوان گردید، بیشتر او را مورد توجه قرار داده و مردم را به او علاقه مند کرده است و کسی جرات ندارد و در بازار نام خمینی را به بدی یاد کند. در گزارش دیگر ساواک می خوانیم: طبق اطلاع واصله در بین طبقات مختلف گفته می‌شود که آیت الله خمینی بزودی از طرف مقامات دولتی آزاد خواهد شد و همچنین گفته می‌شود که موضوع پول گرفتن آیت الله خمینی از دول عربی اتهامی است که دولت به ایشان زده است، زیرا اگر آیت الله خمینی می خواست پول بگیرد، از دولت ایران می گرفت و به علاوه کسی که با یک سخنرانی بتواند هزارها تومان پول برای مدرسه فیضیه جمع کند، احتیاجی به پول خارجی ندارد.( اشاره به ماجرای تجدید بنای مدرسه فیضیه که بنا به خواست امام در کمتر از دو روز ۳۰۰ هزار تومان به شماره حساب امام واریز شد این در حالی بود که امام از مردم خواسته بود که هر نفر تنها یک تومان واریز کند، تا از این راه ابعاد پیوند علما و حوزه های دینی و مردم مشخص شود.). ✴️ مردم با تیز بینی و ژرف نگری، فاجعه ۱۵خرداد و کشتار فجیع تظاهرکنندگان آن روز را نقشه از پیش طراحی شده رژیم شاه می دانستند تا « ایجاد آشوب و قتل و کشتار در تهران و شهرستانها، دستگیری خمینی را موجه جلوه دهند». ساواک اذعان می دارد که: «...اکثر مردم عامی و کلیه بازاری ها و اغلب از کسبه خیابان ها از دستگیر(ی) خمینی ناراحت هستند..و ناراحتی اکثریت مردم و عصبانیتی که از اقدامات دولت دارند، این است که معتقدند مبارزه دولت با خمینی برای این است که به نفع اقلیت بهایی، قید دین اسلام و شیعه را در قوانین مملکتی از بین ببرند..» ✴️ مأموران ساواک همچنین در گزارشات دیگر اذعان به پشتیبانی سایر اقشار از نهضت اسلامی امام را دارد: « روز گذشته رضا معرفت،رئیس جامعه لیسانسیه ها در وزارت فرهنگ تلگرافی تهیه کرده بود که به نفع دستگاه و علیه مقامات مذهبی به دربار مخابره نماید.موقعی که از آنان خواست امضا کند، هیچ یک حاضر به امضای آن نشده اند.دوستان رضا گفته اند ما مقام سلطنت را قبول داریم و آن را تایید می کنیم ولی حاضر نیستیم بر علیه هیچ یک از مقامات مذهبی تلگرافی امضا نماییم.این روحیه در اکثریت کامل فرهنگیان وجود دارد. ✴️ همچنین ساواک در گزارشی دیگر اذعان دارد که بسیاری از نظامیان و نیروهای ارتشی نیز از کشتار ۱۵خرداد و سرکوب مردم ناراحت بودند و آن را از جانب 'آمریکا' برای تقویت باند صهیونیستی' بهایی ها' می دانستند.درگزارش ساواک آمده است: « بین افسران جسته و گریخته گفته می شود چنانچه دیسیپلین نظامی ما را مجبور به اطاعت کورکورانه از دستورات مقامات بالا نکند ما هرگز آماده انجام شدت عمل با روحانیون و حتی مردم کوچه و بازار نیستیم. زیرا مبارزه با روحانیت از طرف جناحی از دستگاه حاکمه آمریکا که خواهان تقویت از فرقه بهایی در ایران می باشد دنبال می شود..» 📔نهضت امام خمینی،ج۱، صص۶۶۴_۶۶۶؛(اسناد شماره ۱۳۶ تا ۱۴۳ ساواک) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢از طیبهای بازار ۴۲ تا اندک لیبرالهای بازار ۹۸ 🔻باز خوانی نقش شهید طیب حاج رضایی در حادثه۱۵ خرداد۱۳۴۲ ✴️ برش اول: در روز ۱۳ خرداد که مصادف با روز عاشورا بود، دسته طیب به عادت هر ساله به راه افتاد..در حالیکه این بار عکس آیت الله خمینی بر روی پرچم ها و علامت دیده می شد..به گزارش ساواک در دسته طیب، علاوه بر حمل تصاویر آیت الله خمینی شعارهایی نیز به نفع ایشان داده می شد. ✴️ برش دوم: حاج رضا حدادعادل می گوید: در همان شب من تقریبا در سه،چهار قدمی طیب ایستاده بودم که اتومبیل دربار کنار خیابان توقف کردو رسول پرویزی ، معاون علم پیاده شد و سریعا خود را به طیب رسانید و پس از سلام کردن گفت:« طیب خان، این کاری که کرده ای کار درستی نیست.آن عکس ها را بردار» وی چندین مرتبه این خواسته خود را تکرار کرد و چون با مخالفت طیب روبرو شد، گفت:«می خواهم بد شود خلاصه آن شب، حادثه ای پیش نیامد اما اولین سنگ بنای جرأت در بین مردم گذاشته شد». ✴️ برش سوم: به دنبال آغاز تظاهرات از میدان بارفروش ها، بازار نیز تعطیل شد، در همین موقع رئیس پلیس تهران طی تماسی از طیب خواست تا میدانی ها را از تظاهرات باز دارد. اما طیب پاسخ داد که این تظاهرات جنبه مذهبی داشته و وی قادر نیست مردمی را که از روی مبانی مذهبی برخاسته اند کنترل کند..بالاخره هجدهم خرداد، طیب حاج رضایی به عنوان یکی از محرکین اصلی پانزده خرداد دستگیر و روانه زندان شد.(۱) ✴️ برش چهارم: رژیم شاه و دستگاه جاسوسی او طیب را مدت ها در زندان شکنجه دادند و حتی ناخن های او را کشیدند تا به دروغ اعتراف کند که از امام برای دست زدن به«آشوب» و « بلوا» پول دریافت کرده است،حتی به او وعده دادند که اگر به چنین دروغی اعتراف کند، مورد عفو ملوکانه قرار خواهد گرفت و آزاد خواهد شد، لیکن او به چنین خیانتی تن در نداد.(۲) (۱)طیب حاج رضایی به روایت اسناد؛ زندگی و عملکرد سیاسی،فصلنامه۱۵ خرداد، سال سیزدهم، ش۴۵ (۲) نهضت امام خمینی(ره)، ج۱، ص۷۸۴ ✴️ پی نوشت: امام با دم مسیحایی خود دلها را گره بند اسلام کرد و از تمام گوشه کنار ها به میدان مبارزه با دژخیمان پهلوی کشانید. در این بین برخی ها مثل شهید طیب حاج رضایی از گوشه کنار های میدان تره و بار به صف عظیم بازاریهای انقلاب پیوستند و ثابت کردند که پای آرمانهای امام و امت و برای رسیدن به استقلال و عزت کشور حاضرند از جان خود نیز بگذرند. درست در مقابل بازاریهایی که محصول تفکر بازار آزاد و اقتصاد لیبرال اند و در لحظات حساس برای رسیدن به منفعت بیشتر خون ملت را در شیشه حرص و طمع خود می کنند.آیا پس از چهل سال زمان آن فرا نرسیده که روحیه فداکاری را به اقتصاد کشور تزریق و بدنه اقتصاد را از حرص و طمع سم زدایی کنیم؟! خرداد خونین/11 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔺حرکت دسته عزاداری از میدان تره بار تهران،۱۳ خرداد۱۳۴۲ 🔴 در روز ۱۳ خرداد که مصادف با روز عاشورا بود، #دسته_طیب به عادت هر ساله به راه افتاد... درحالیکه این بار عکس امام خمینی بر روی پرچم ها و علامت ها دیده می شد..به گزارش ساواک در #دسته_طیب، علاوه بر حمل تصاویر آیت الله خمینی شعارهایی نیز به نفع ایشان داده می شد. 📄 فصلنامه پانزده خرداد، سال سیزدهم، ش ۴۵ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔺روزنامه کیهان، عصر ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ 🔴 روزنامه های عصر تهران در روز ۱۵خرداد با تیتر درشت، اعلامیه ای را که به نام آقای میلانی و قمی جعل شده بود منتشر ساختند! عنوان درشت« حضرت آیت الله میلانی و آیت الله قمی مردم را به آرامش دعوت کرده اند» در بالای صفحه اول روزنامه های عصر تهران جلب نظر می کرد که خود بازگو کننده ترس و وحشت و اضطراب شاه از قیام مردمی ۱۵خرداد بود که از طرفی آقای قمی را دستگیر و از طرفی به نام او و آقای میلانی اعلامیه جعل می کرد تا از نفوذ آنان برای فریب و اغفال مردم سو استفاده کند! 📔 نهضت امام خمینی، ج ۱، ۵۸۶ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔺 روزنامه اطلاعات، عصر ۱۵خرداد ۱۳۴۲ 🔴پاکروان- رئیس سازمان جاسوسی سراسیمه در ساعت یک و نیم بعد از ظهر روز ۱۵ خرداد به مصاحبه مطبوعاتی نشست و بی‌شرمانه ترین ناسزاها و نسبت های ناروا را متوجه جامعه روحانیت و قائد بزرگ اسلام کرد و ضمن دم زدن از مذهب اثنی عشری و آمادگی رژیم برای فداکاری در راه دین و..که جز نشخوار عوام فریبی های همیشگی شاه چیزی در برنداشت. 📔 نهضت امام خمینی، ج۱، ص۵۸۶ @Bomyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔺 حضور تانک های زرهی در خیابان های تهران 🔴 روزنامه الاهرام چاپ مصر در ۱۷ خرداد زیر عنوان« آتش در تمام شهرهای ایران شعله ور شده است» می نویسد: " انقلاب مردمی سراسر ایران را فرا گرفته است و تلاش بی امان ارتش که به تانک و زره پوش مسلح است، در سرکوب انقلاب به جایی نرسیده است." این روزنامه همچنین می افزاید " شاه شخصا رهبری سرکوبی انقلاب مردمی را بر عهده دارد.. 📔نهضت امام خمینی، ج۱، ص۶۱۲ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔺حضور حماسی مردم در روز ۱۵خرداد۱۳۴۲ در خیابان های تهران 🔴روزنامه دی ولت چاپ آلمان در ۶ژوئن زیر عنوان « تظاهرکنندگان خواهان سقوط شاه شده اند» با درج اخبار نا آرامی های تهران و شیراز اینچنین آورد: " تظاهرکنندگان پلاکارت هایی در دست داشتند که روی آن ها نوشته شده بود: «نابود باد دشمنان اسلام»،« ما خواهان آزادی رهبر مذهبی خود هستیم». 📔 نهضت امام خمینی، ج۱،ص۶۷۲ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔺صحن امامزاده هلال بن علی،آران و بیدگل ۱۵خرداد۱۳۴۲ 🔴همزمان با قیام کاشان اهالی آران و بیدگل نیز با همه نیرو به صحنه آمدند و فریاد « یا مرگ یا خمینی، مرگ بر شما » سر دادند؛از این رو انبوهی از آنان به رهبری برخی از روحانیون محل در دستی قرآن و در دست دیگر پرچم عزا گرفته، با پای پیاده به سوی شهر راه افتادند.. دژخیمان شاه با حمله و سرکوب برای ایجاد رعب و وحشت، بی هدف به سوی مردم تیراندازی کردند. 📔 نهضت امام خمینی،ج۱، ص۵۵۸ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔺سرکوب مردم تهران در ۱۶ خرداد ۱۳۴۲ 🔴 با دامنه یافتن تظاهرات در روز ۱۶ خرداد شاه فرمان #آتش_به_قصد_کشت صادر کرد و برای اینکه جنبش را سریعتر بکوبد به دژخیمان دستور اکید داد که از هدر دادن فشنگ و تیر هوایی خودداری ورزند و در نشانه گیری، قسمت بالا تنه را هدف قرار دهند تا مجروح کمتر داشته باشد تا بتوان آن را به آسانی دور از چشم همه زیر خاک پنهان کرد و جنایات خونین رژیم شاهنشاهی را از نظر ها پوشیده نگه داشت. به«فرمان ملوکانه»! تانک ها و مسلسل های سنگین و سبک فعالانه وارد عمل شدند و وحشیانه قهرمانان فداکار خرداد خونین را زیر آتش گرفتند و مردم مسلمان را همانند برگ درخت بر زمین ریختند. 📔 نهضت امام خمینی،ج ۱، ص۵۳۸ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆نهضت و هدیه‌های اشتباهی 🔹ما ایرانی‌ها اهل هستیم و این عادت پسندیده‌ای است اما این کار همیشه هم خوب نیست. هدیه دادن به فرد متکبّری که با اشتباهاتش دیگران را به دردسر جدی انداخته و نه تنها حاضر به پذیرش اشتباهاتش نیست بلکه طلبکار دیگران هم هست؛ چه معنایی جز او و همراهی با کار اشتباهش دارد؟ 🔸در طول تاریخ نهضت از این و تأییدات نابجا مواردی را داشته‌ایم. به طور مثال در ابتدای نهضت یک فرد معمم به شاه جنایتکار خود را هدیه داد که این عمل در بیانات امام قدس سره پس از پیروزی انقلاب نیز بازتاب داشت: «در آن وقتى كه اول نهضت بود، يك شخص سرشناس از اين اشخاص گفته بود كه ايرانيها ديوانه شدهاند! قيام در مقابل محمد رضا را و ايستادگى در مقابل ظلم را، با تعبير ديوانگى، يكى از اشخاص سرشناس معرفى كردند. آن كاسب يا تاجرى كه در منزل او بود و از او شنيد اين را، گفته بود كه آقا، بعضى از اينها مردم كذا و كذا هستند و اينها بعضيشان هم شهيد شدهاند. آن گفته بود: اين از خريّتشان بوده است! آدم كه نمىرود در توى خيابان مقابل مسلسل بايستد! و همان آقاى سرشناس پروندهاش از ساواك بيرون آمده و آن وقتى كه جوانهاى ما در خيابانها كشته مىشدند، انگشتر براى سلامت محمد رضا فرستاده بود. يك دسته اين طورند كه حضرت امير- سلام اللَّه عليه- از اينها تعبير مىكند كه اينها همّشان علفشان است.»(صحیفه امام خمینی ج14 ص520) 🔹با تداوم نهضت طبیعی است که این تکرار شود امّا ارتکاب این خطا از برخی افراد قابل قبول نیست از جمله که در حرکتی قابل تأمل انگشتری مخصوص مرقد منور حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) را به شیخ اهدا کرد؛ کسی که را امضا نمود و سند 2030 را پیاده کرده و می‌کند که از حیث اخلاقی و دینی مورد اعتراض مراجع عظام تقلید نیز قرار گرفت. 🔸در هر صورت جناب آقای مروی در حال حاضر تولیت آستان قدس رضوی را دارند که مهم‌ترین پایگاه معنوی کشور و یکی از راهبردی‌ترین قرارگاه‌های فرهنگی منطقه است. در نتیجه ایشان باید به عنوان متولی عنایت بیش‌تری به حفظ حرمت آن آستان مقدس داشته باشند و کسانی را که مسبب مشکلات کمرشکن کنونی‌اند و مردم از آنها دل خون اند به آستان مقدس متصل نکنند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽تبلیغ‌نمای «روزگار قائم مقامی» 🎙چند سال پیش بود که فایل صوتی آقای #حسینعلی_منتظری در حمایت از اعضای #سازمان_تروریستی_منافقین پخش شد و جنجالی عجیب به وجود آورد و طبیعی بود که #نسل_جوان در میان روایت پرهیاهوی بیت قائم مقام سابق نتواند حقیقت را به راحتی پیدا کند. 🔸سال‌ها بود که اعضای بیت آقای منتظری با پشتیبانی تمام عیار #رسانه‌های_ضدانقلاب بحث قائم مقامی ایشان را در محافل مختلف مطرح می‌کردند و با طلب‌کاری روایت یک‌سویه خود را رواج می‌دادند. اما واقعا ماجرا چه بود؟ آیا مرجعیت ایشان یک مرجعیت طبیعی بود یا #مرجعیت_سیاسی ؟ چه چیزی باعث شد که آقای منتظری جلوی محاکمه قانونی برادر دامادش بایستد؟ نهضت آزادی و سازمان منافقین چه تأثیری بر تصمیمات آقای قائم مقام داشتند؟ 🔹در کتاب «روزگار قائم‌‌مقامی» سرگذشت نامه اجمالی و سیرتاریخی ماجرای انتخاب و کناره‌گیری آقای منتظری از منصب قائم مقام رهبری به صورت مستند مطرح شده است و در این اثر برای نخستین بار رابطه بیت آقای منتظری با سازمان تروریستی منافقین و نقش #نهضت_آزادی در سوق دادن آقای منتظری به تقابل با نظام، مورد بحث استدلالی و مستند قرار گرفته است. 📚«روزگار قائم مقامی» به زودی در بازار نشر. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️به مناسبت مرگ ناگهانی رئیس جمهور سابق مصر؛ محمد مرسی 🔻متن نامه محمد مرسی به شیمون پرز؛ رئیس سابق رژیم صهیونیستی 📜« بسم الله الرحمن الرحیم از محمد مرسی رییس جمهوری مصر به جناب آقای شیمون پرز رییس دولت عزیزم و دوست بزرگوارم! نظر به علاقه شدیدم برای نشان دادن که خوشبختانه دولت‌های ما را به یکدیگر پیوند داده است، آقای «عاطف محمد سالم سید الاهل» را به عنوان سفیر از سوی خود به حضرتعالی معرفی می کنم. با توجه به اخلاص و همت و توانمندی وی در پست‌های جهانی که داشته است، امید زیادی را در من به وجود آورده است که در ماموریت محوله (سفیر جدید در رژیم صهیونیستی) موفق باشد و امیدوارم مورد لطف جنابعالی و حمایت‌های شما قرار گیرد و مقبول و مورد اعتماد شما باشد. به ویژه این‌که افتخار دارم که برای حضرتعالی سعادت و خوشبختی و برای کشور شما رفاه و شکوفایی و آسایش آرزو کنم. شما محمدمرسی کاخ ریاست جمهوری مصر/ قاهره 29شعبان 1433)» (مقاله انقلاب اسلامی و مسئله فلسطین، فصلنامه پانزده خرداد، ص228، شماره34، زمستان91) 🔸پی‌نوشت: سرنوشت تلخ و انقلاب ملت مصر عبرتی برای همه به ویژه سیاست‌مداران ماست. آمریکا که هیچ؛ اگر برای اسرائیل هم «سعادت و خوشبختی و رفاه و شکوفایی و آسایش» بخواهیم آن‌ها برای ما یک چیز خواهند خواست:«نابودی کامل». @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️دکتر شریعتی؛ مارتین لوتر انقلابی یا گزینه‌ای بی‌آزار برای رژیم؟! 🔻به بهانه سال‌گرد فوت دکتر شریعتی ◀️شاید نسل اول و دوم انقلاب صدایش را هنوز به خاطر داشته باشد. سخنرانی‌های پرشور و که هیجان‌ها را برمی‌انگیخت. شاید همین سخنرانی‌ها باعث شد که او جای خود را در میان انقلابی‌ها پیدا کند: . شاید عده‌ای، به ویژه فرزندان او بخواهند آقای شریعتی را فردی انقلابی و مقاوم جلوه دهند اما آیا واقعا آقای شریعتی اینگونه بود؟! اسناد و واقعیات سخن می‌گویند: 📄« شريعتى در پى آزادى از زندان، طبق اسناد موجود، هيچگونه ديدار رسمى كه در پروندۀ اوثبت شده باشد با مقامات ساواك تا سال 1347 نداشته است؛ ليكن ساواك او را زير نظر داشته و كاركرد او را ارزيابى می‌كرده است. بارها در گزارش ساواك دربارۀ شريعتى آمده است كه «از نامبرده فعاليت مضرهاى ديده نشده است»؛ ليكن در سال 1347 گزارشى پيرامون ارتباط نامبرده با برخى از عناصر كمونيست به ساواك می‌رسد. ساواك مشهد براى به دست آوردن درستى يا نادرستى گزارش يادشده با شريعتى به گفتگو و «مصاحبه» می‌نشيند. در اين گفتگو « »، « » و زمينۀ فكرى شريعتى براى همكارى با رژيم شاه، براى ساواك مشهد روشن می‌شود... نيز به ساواك تهران گزارش می‌دهد: «اين فرد اگر خوب هدايت و رهبرى شود، براى مملكت خواهد بود»! متن گزارش اينگونه است: ... على اكبر مغمومى دانشجوى دانشكدۀ ادبيات دانشگاه در بازجويى خود ضمن اعتراف به فعاليت كمونيستى دانشجويان بازداشتى اظهار داشته بود كه دانشجويان موصوف به وسيلۀ مصدق رشتى دانشجوى دانشكدۀ ادبيات با دكتر على شريعتى ارتباط دارند. در بازجويى از مصدق رشتى مشارٌاليه اين موضوع را تكذيب و ساير متهمين نيز منكر فعاليتهاى مضرۀ دكتر شريعتى بودند، معهذا نامبرده به ساواك احضار و در مصاحبه‌اى كه با وى گرديد با صراحت گفتار مشروحاً فعاليتهاى گذشتۀ خود و سياستهاى وقت را تشريح و عوامل و علل اين طرز تفكر را توضيح داد كه كاملاً قابل ملاحظه و در خور بررسى و بهرهبردارى است، لذا اظهارات وى كتباً اخذ و به پيوست تقديم و استنباط مىگردد اين فرد اگر خوب هدايت و رهبرى شود عضو مفيدى براى مملكت خواهد بود. رئيس سازمان اطلاعات و امنيت خراسان، سرتيپ بهرامى» ◀️بدين گونه زمينۀ داد و ستدهاى سياسى و نامه پراكنی‌هاى شريعتى با مقامات ساواك آغاز می‌شود و شريعتى نخستين نامۀ خود به ساواك را در 40 صفحه تسليم می‌كند. (شریعتی در دادگاه تاریخ، ص56، نوشته حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔸 دکتر علی شریعتی؛ مطیع دستگاه و منتظر اوامر ملوکانه 🔹بازخوانی بخشی از ملاقات ساواک با دکتر علی شریعتی؛ به بهانه سال‌روز مرگ وی 📄 «... با آقاى ملاقات، مراتب زير را عيناً اظهار نمودند كه به عرض مىرسد: 🔻(موقعى كه آقاى دكتر پويان رئيس دانشگاه ملى و آقاى مهندس خسرو هدايت قائم مقام مدير عامل شركت نفت و رئيس دانشگاه تبريز و ساير دانشگاهها از من دعوت نمودند حتى شخصاً به فرودگاه آمده و از من استقبال نمودند، اين فكر برايم پيشآمد كه اين عمل طبق طرحى است كه از طرف ، پيشبينى شده و چون ساواك مىداند كه من در حال حاضر در دو جبهه (آخوندها و چپىها) مشغول مبارزه هستم و فكر نوينى ارائه مىدهم، ساواك خواسته است از اين سخنرانىهاى علمى بهرهبردارى نمايد. متأسفانه حالا مىفهمم كه اصلاً ساواك در جريان نبوده و به جاى اينكه از آن آقايان بپرسند كه چرا مرا دعوت كردهاند، به من مىگويند دعوتها را قبول نكن، ضمناً به خاطر دارم در يك جلسۀ سخنرانى كه در دانشگاه ملى نمودم آقاى دكتر پويان به من گفتند: از طرف ساواك دستور داده شده شما سخنرانى بكنيد ولى اجازه ندهيد دانشجويان سؤال كنند. من هم به همين نحو عمل نمودم. بهتر مىداند كه من از طرف آخوندها و چپىها تا چه حد مورد اهانت قرار مىگيرم. آنها مىگويند دكتر شريعتى را از اروپا آورده كه با آخوندها و چپىها مبارزه كند. به هر حال من مطيع دستگاه هستم و مؤمن به كشور و آمادگى خدمتگزارى دارم، استفاده يا عدم استفاده از من، بسته به است. من بعد هر وقت از من دعوت كردند ساواك را در جريان مىگذارم. اكنون از طرف دانشگاه تبريز از من دعوت شده ولى تا به حال جواب ندادهام). با عرض مراتب فوق به نظر اين سازمان، ساواك بايد از فكر و روشن بينى اين شخص در جهت منويات خود حداكثر استفاده را بنمايد و به وى كه فرد دانشمند و مطلعى است ميدان فعاليت بيشتر بدهد و در خفا وى را راهنمايى كند. رئيس سازمان اطلاعات و امنيت خراسان، سرتيپ بهرامى »(شریعتی در دادگاه تاریخ ص110-109) ✳️پی‌نوشت: سخنان جنجالی دکتر شریعتی در مورد را حتما شنیده‌اید که ایشان را به خاطر ارتباط با دستگاه صفوی با انواع اتهامات و توهین‌ها مورد تعرض قرار می‌دهد. نقش علامه مجلسی با حکومت زمان خود مشخص بود. هیچ‌گاه نبود و از ارتباطش با آن حکومت هدفی جز اصلاح امور از طریق تعدیل سیاست‌ها نداشت. اما آقای دکتر... شریعتی که بود؟ در مشخص می‌شود اما او هرچه بود یک رهبر یا حتی یک انقلابی واقعی نبود. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴شورش جلادها 🔹حتما هیجان انتخابات اخیر و تبلیغات خاص برخی کاندیدها را به یاد دارید. مخصوصا جناب که با استفاده از انواع امکانات علیه رقبای خود هر سخنی را گفت و در این راه از عوض کردن جای و شهید و حمایت تلویحی از منافقین هم ابایی نداشت. آن سال گذشت امّا باید از فیلم‌ها ساخت و کتاب‌ها نوشت. سی‌ام خرداد سال‌گرد اولین حرکت جدی و عمومی منافقین برای ورود به بود. به همین مناسبت «» را با هم می‌بینیم. 📽کوتاه‌نمای «شورش جلادها»؛ به مناسبت سال‌گرد فتنه 30خرداد1360 - برشی از کتاب روزگار قائم مقامی. 📚«روزگار قائم مقامی»؛ اثری جامع و مستند پیرامون زمانه قائم مقامی آقای حسینعلی منتظری- به زودی در بازار نشر. ◀️راه‌های تهیه کتاب: تهران، خيابان ديباجي جنوبي، خيابان شهيد تسليمي، كوچه زاور، كوچه گل، كوچه دادآفرين، پلاك ۶ ☎️ 021-22579192-5 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢چهره نظامی ایران در دو صحنه: مشتری بی‌عقل دیروز و حریف بی‌رقیب امروز 🛍حتما شما هم تجربه خرید با کودکان را دارید. وقتی با آن‌ها وارد مغازه‌ای می‌شوید با همان سادگی کودکی‌شان هرچه را می‌بینند می‌خواهند و البته شما هم با ترفندهای مختلف جلوی خریدهای اضافه را می‌گیرید و پول‌تان را نگه می‌دارید. تاریخ را که می‌خوانیم حس می‌کنیم وقتی پای معاملات نظامی با بیگانگان می‌رفته، حالش حال همان کودکی بوده که وارد مغازه‌ای شده و هرچه می‌بیند می‌خواهد با این تفاوت که متأسفانه پول هم دست همان کودک بوده و سرمایه را به باد می‌داده است. خریدهای غیرعاقلانه محمدرضا پهلوی در زمینه امری آشکار بوده که واکنش‌های منفی فراوانی را حتی در اطرافیانش برانگیخته به گونه‌ای که حتی هم نتوانسته نگرانی خود را از این بابت پنهان کند. اسدالله علم در این باره می‌گوید: 🖋«52/3/17 صبح زود سفیر انگلیس دیدنم آمد که مطلبی را که وزیر خارجه می‌خواهد با شاهنشاه صحبت کند به من بگوید... در آخر ملاقات گفت می‌خواهم یک حرف به تو بزنم و آن این است که با آن‌که کشور من و دولت من و نخست‌وزیر من همه میل دارند این معامله تمام شده و [آن‌ها را] زودتر تحویل بدهند، چون برای مردم ما کار پیدا می‌شود و برای خزانه ما پول، ولی من ترس دارم که هشتصد تانک به این بزرگی بار سنگینی بر دوش شما بگذارد... و این مسئله مآلا روابط بین ما را که حالا در نهایت خوبی است به هم بزند.»(مقاله انتقادات یک دیکتاتور از دیکتاتوری(نقدی بر خاطرات اسدالله علم)، فصلنامه پانزده خرداد، ص226 ، شماره 28 ) ✳️امروز بیش از چهار دهه از این مکالمه گذشته است و دست آن کودک از منابع مالی و نظامی کوتاه شده و فرماندهی کل قوا به شخصیتی برجسته و متفکر سپرده شده است. نتیجه را هم می‌بینیم، چهره نظامی ایران از خریداری نابخرد و ناتوان به شخصیتی مستقل و قدرت‌مند تغییر کرده که برای دفاع از کشورش نه تنها نیازی به خریدهای بیهوده ندارد بلکه خود توان ساقط کردن پیشرفته‌ترین هواپیماها و پهپادهای آمریکایی را دارد به گونه‌ای که مسؤولین آمریکایی جرأت کوچک‌ترین پاسخ‌گویی را هم ندارند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴شریعتی و جنجال‌های پس از مرگ 🔻جنجال‌های #دکتر_شریعتی حتی پس از فوت او نیز ادامه داشت. آن‌قدر که افرادی همچون #شهید_مطهری و #مهندس_بازرگان را وادار کرد دور هم بنشینند و فکری بکنند تا جلوی افزایش «جنجال و اتلاف وقت طبقات مختلف و انصراف آن‌ها از مسائل اساسی و حیاتی» را بگیرند و از بهره‌برداری هرچه بیش‌تر «افراد و دستگاه‌های مغرض» پیشگیری کنند. 📜متن نامه آقای بازرگان و شهید مطهری در تصویر قابل مشاهده است اما سؤالی که #نوشریعتی‌ها به ویژه فرزندان ایشان باید پاسخ دهند این است که آیا فعالیت‌های آقای شریعتی در آن زمان به نفع نهضت بود؟ یا تفرقه‌افکنی و طرح تز استعماری «اسلام منهای روحانیت» علیه رهبران نهضت آبی بود که توسط ایشان در آسیاب رژیم ریخته شد؟ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
معرفی و بررسی کتاب روزگار قائم مقامی.pdf
563K
🗞معرفی کتاب «روزگار قائم مقامی» در کیهان فرهنگی «روزگار قائم مقامی» اثری که خبر پیش از انتشار آن بازتاب‌هایی در رسانه‌های مختلف داشت: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/499 کیهان فرهنگی نیز در شماره 385-384 خود به قلم رمضانعلی ابراهیم‌زاده گرجی این کتاب را معرفی نمود. او در یادداشت خود ضمن برشمردن غائله‌های مختلف ابتدای انقلاب اسلامی همچون: اعلام جنگ مسلحانه سازمان مجاهدین، شورش‌های کور مسلحانه چپ‌گرایان در ترکمن صحرا، تحرکات تجزیه‌طلبان، طغیان اولین #رئیس‌جمهور بعد از انقلاب و...؛ نشان و رد پای برخی از جریانات یاد شده در #فتنه_قائم_مقامی آقای منتظری را قابل رؤیت دانست و این نشانه‌ها را به استناد کتاب «روزگار قائم مقامی» پی گرفت. نویسنده در این یادداشت، با مقایسه سیره امام خمینی قدس سره و رویکرد و رفتار آقای منتظری، فرض نفوذپذیری امام را رد نموده و در مقابل ساده‌انگاری و تأثیرپذیری آقای منتظری از جریاناتی همچون سازمان مجاهدین خلق و نهضت آزادی را اثبات نمود. 🖋متن یادداشت معرفی «روزگار قائم مقامی» جهت مطالعه مخاطبین محترم ضمیمه شده است. 📚روزگار قائم مقامی؛ به زودی در بازار نشر. ◀️راه‌های تهیه کتاب: تهران، خيابان ديباجي جنوبي، خيابان شهيد تسليمي، كوچه زاور، كوچه گل، كوچه دادآفرين، پلاك ۶ ☎️ 021-22579192-5 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.