🔴شریعتی و جنجالهای پس از مرگ
🔻جنجالهای #دکتر_شریعتی حتی پس از فوت او نیز ادامه داشت. آنقدر که افرادی همچون #شهید_مطهری و #مهندس_بازرگان را وادار کرد دور هم بنشینند و فکری بکنند تا جلوی افزایش «جنجال و اتلاف وقت طبقات مختلف و انصراف آنها از مسائل اساسی و حیاتی» را بگیرند و از بهرهبرداری هرچه بیشتر «افراد و دستگاههای مغرض» پیشگیری کنند.
📜متن نامه آقای بازرگان و شهید مطهری در تصویر قابل مشاهده است اما سؤالی که #نوشریعتیها به ویژه فرزندان ایشان باید پاسخ دهند این است که آیا فعالیتهای آقای شریعتی در آن زمان به نفع نهضت بود؟ یا تفرقهافکنی و طرح تز استعماری «اسلام منهای روحانیت» علیه رهبران نهضت آبی بود که توسط ایشان در آسیاب رژیم ریخته شد؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
معرفی و بررسی کتاب روزگار قائم مقامی.pdf
563K
🗞معرفی کتاب «روزگار قائم مقامی» در کیهان فرهنگی
«روزگار قائم مقامی» اثری که خبر پیش از انتشار آن بازتابهایی در رسانههای مختلف داشت:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/499
کیهان فرهنگی نیز در شماره 385-384 خود به قلم رمضانعلی ابراهیمزاده گرجی این کتاب را معرفی نمود. او در یادداشت خود ضمن برشمردن غائلههای مختلف ابتدای انقلاب اسلامی همچون: اعلام جنگ مسلحانه سازمان مجاهدین، شورشهای کور مسلحانه چپگرایان در ترکمن صحرا، تحرکات تجزیهطلبان، طغیان اولین #رئیسجمهور بعد از انقلاب و...؛ نشان و رد پای برخی از جریانات یاد شده در #فتنه_قائم_مقامی آقای منتظری را قابل رؤیت دانست و این نشانهها را به استناد کتاب «روزگار قائم مقامی» پی گرفت.
نویسنده در این یادداشت، با مقایسه سیره امام خمینی قدس سره و رویکرد و رفتار آقای منتظری، فرض نفوذپذیری امام را رد نموده و در مقابل سادهانگاری و تأثیرپذیری آقای منتظری از جریاناتی همچون سازمان مجاهدین خلق و نهضت آزادی را اثبات نمود.
🖋متن یادداشت معرفی «روزگار قائم مقامی» جهت مطالعه مخاطبین محترم ضمیمه شده است.
📚روزگار قائم مقامی؛ به زودی در بازار نشر.
◀️راههای تهیه کتاب:
تهران، خيابان ديباجي جنوبي، خيابان شهيد تسليمي، كوچه زاور، كوچه گل، كوچه دادآفرين، پلاك ۶
☎️ 021-22579192-5
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
6.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢آیا حسن روحانی باید عزل شود؟!
🔻به مناسبت سالروز عزل بنیصدر
🎙آقای #حسن_روحانی در زمان نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی؛ یکی از سخنرانان جلسه عدم کفایت ابوالحسن بنیصدر بود. او در نطق خود گفت عزل بنیصدر نیازی به رأیگیری ندارد چراکه وی توطئهگر است و خود به خود منعزل است.
◀️شاید آقای روحانی در آن سال تصور نمیکرد چند دهه بعد خود بر صندلی ریاست جمهوری تکیه زند اما او به این منصب رسید و البته تاریخ هیچگاه فراموش نخواهد شد و باید دید، او که توطئهگری را موجب عدم مشروعیت و انعزال رئیسجمهور میدانست، امروز چه نظری دارد. آیا وضعیت اقتصادی اسفبار فعلی یک امر تصادفی است یا ناشی از توطئهگری #نفوذیهای_داخلی؟ آیا تحریف خط امام با چاپ آثاری همچون #الف_لام_خمینی و تقدیر از آن توسط دولت اتفاقی است یا توطئهای آشکار؟
🔆گوشهای از روشنگریهای حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در رابطه با یکی از توطئههای دولت اعتدال را با هم میخوانیم:
«یکی از توطئههای دولت خراصون این است که خط و راه امام را به طور کلی از یادها حذف کند، راه ایشان را به بن بست بکشاند، فکرها و اندیشهها را بر خلاف آنچه که امام در جامعه حاکم کند، منحرف سازد. اگر امام به این ملت آگاهی بخشیده است، این آگاهی بایستی از مردم گرفته شود! اگر ملت را شجاع، باغیرت و با شهامت بار آورده است، مردم را به بیغیرتی و بیتفاوتی بکشاند زیرا به غیر از راهی برای استیلاء و حکومت سیاست فریبنده بند و بست، تسلیم و سازش ندارد. »(نشست تحریف ظالمانه 1398/3/11)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
نامه شهید مطهری.pdf
97.3K
⁉️میدان انقلاب یا کوچه شریعتی؟!
🔆گاهی اوقات میشود که در گرمای تابستان و شهری غریب دنبال جایی میگردی و از اهالی شهر میپرسی اما آدرس غلط میدهند و مدتها به زحمت میافتی و به کارت هم نمیرسی. حکایت آدرس دادنهای امروز برخی بزرگان نیز همین است. شخصیتهای متعهد و #انقلابی که بعضا به خاطر حبّ و بغضها یا نشناختن جریانات #آدرس_غلط میدهند و بسیاری را به اشتباه میاندازند.
◀️یکم تیر؛ شبکه سه برنامه « #میدان_انقلاب » میزبان جناب آقای #روحالله_حسینیان بود و متأسفانه ایشان در آن برنامه به جانبداری از آقای دکتر شریعتی پرداختند و به جای آنکه مخاطبان خود را در میدان انقلاب جمع کنند آنها را به کوچه دکتر شریعتی حواله دادند.
در این میان مراجعه به اندیشههای دانشمند شهید؛ #آیتالله_مطهری که مرحوم امام قدس سره «آثار قلم و زبانشان را بیاستثناء آموزنده و روانبخش» دانستند؛ بسیاری از نکات را روشن میکند. ایشان در نامه خود به امام خمینی قدس سره نوشتند:
«به خدا اگر روزی مصلحت اقتضا کند که اندیشههای این شخص(شریعتی) حلاجی شود و ریشههایش به دست آید و با اندیشههای اصیل اسلامی مقایسه شود صدها مطلب بدست میآید که بر #ضد_اصول_اسلامی است و به علاوه بی پایگی آنها روشن میشود.»
📜متن کامل نامه شهید مطهری به امام قدس سره را در اختیار مخاطبان محترم قرار میدهیم. امید است که با بصیرت و موقعشناسی شخصیتهای برجسته در مسیر انقلاب آدرس را اشتباه نرویم.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
نامه شریعتی به ساواک.pdf
479.6K
🔸خود را لحظهای در میان نبرد انقلابیها با #رژیم_شاه قرار دهیم. زمانی که ایثار شگفتآور #خمینی_کبیر را میبینیم و شهادت سعیدیها زیر شکنجه گرگصفتان ساواک را از نزدیک حس میکنیم. در این میان کسانی هم بودند که بدون هیچگونه فشار یا تهدید ویژهای نامههای مفصل به ساواک داشتند که ابراز ارادتهای ضمنی به آن دستگاه شیاد بخشی از آن بود. نویسنده نامه چه کسی است؟ کسی که برخی میخواهند او را به عنوان فردی انقلابی و حتی مسلمانی متعهد معرفی کنند: دکتر #علی_شریعتی.
🔹تاریخ امّا سخنگویی صادق است و نامه ایشان موجود است. ایشان در این نامه به صراحت اعلام میکند که به دنبال #مبارزه_با_روحانیت و پروتستانتیزم اسلامی است. ممکن است کسی بگوید این صرفا یک تاکتیک برای رهایی از ساواک بود امّا عمل دکتر شریعتی در هجمه علیه روحانیت چیز دیگری میگوید...
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📜سخنان تاریخنگار انقلاب اسلامی در خصوص اهمیت تاریخنویسی و تاریخ شفاهی:
«ما در دهه ۶۰ و ۷۰ اتفاقات بسیاری را داشتهایم مخصوصا در دهه ۶۰ به دلیل نوپایی #انقلاب_اسلامی، فعالیت گروهکها، ترورهای کور، بمب گذاریها و بسیاری از اتفاقات، با حجم بسیاری از روایتهای ثبت نشده مواجه هستیم، دو بمبگذاری هفتم تیر در #حزب_جمهوری و هشتم شهریور در دفتر نخست وزیری، خود میتواند پروندهای بسیار مفصل باشد که هرچه درباره آن مستندسازی شود هنوز جای کار هست.»
⚪️متن کامل در سایت رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی:
https://b2n.ir/79837
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻پشت پرده جنجالهای دکتر شریعتی
⁉️دکتر #علی_شریعتی در پس هیاهو و هیجان به دنبال چه بود؟ سؤالی اساسی که حتی برخی شخصیتهای انقلابی نیز نتوانستند از عهده پاسخ آن بربیایند و او را شخصیتی انقلابی جلوه دادند و حتّی او را در حدّ امام خمینی قدس سره بالا بردند و آرمانهای شاگرد #ماسینیون و #گورویچ را با آرمانهای امام که جز در مکتب امام باقر و امام صادق درس نخوانده بود یکی دانستند. شریعتی به دنبال چه بود؟ برای پاسخ به این سؤال باید «شریعتی» را در «#دادگاه_تاریخ» دید:
⚖️« شریعتی بر آن بود که اسلام را مانند #مارکسیسم، دینِ ستیز، مبارزه و پیکار محض بنمایاند که گویا جز جنگ و مبارزه راه دیگری برای پیشبرد ایدئولوژی خود نمییابد!! او با تأثیرپذیری از جوی که مارکسیستها ساخته بودند، میکوشید وانمود کند که اسلام نیز مانند مارکسیسم، جریانی #دیالکتیکی دارد و از میان «اضداد» میگذر و برای زیست و پایداری خود راهی جز جنگ و ستیز ندارد...
شماری از نخستین #ماسونهای_ایرانی مانند سرهنگ آخوندف، میرزا آقاخان کرمانی، طالبوف و... برای پیاده کردن تز #اسلام_منهای_روحانیت، طرح « #پرتستانتیزم_اسلامی » را که از برخی از رهبران انقلاب فرانسه فراگرفته بودند مطرح کردند... شریعتی در پی گذشت نزدیک به سدهای از آن جریان بر آن بود که به «پروتستانتیزم اسلامی» در ایران دست بزند... از این رو پیشنهاد داد:
«روشنفکر باید به ایجاد یک پروتستانتیسم اسلامی پردازد تا همچنان که پروتستانتیسم مسیحی، اروپای قرون وسطی را منفجر کرد و همه عوامل انحطاطی را که به نام مذهب، اندیشه و سرنوشت جامعه را متوقف و منجمد کرده بود سرکوب نمود بتواند فورانی از اندیشه تازه و حرکت تازه به جامعه ببخشد.»(شریعتی در دادگاه تاریخ ص178-179)
بنابراین اندیشههای آقای شریعتی، ریشه در اسلام ناب نداشت و حرفهای پرشور او نشانه مناسبی برای انقلابی بودنش نبود. چراکه در همان زمان سران مجاهدین خلق هم دم از اسلام و حرکتهای جهادی میزدند و چه بسا در هزینه دادن و جانفشانی کردن در راه خود از آقای شریعتی هم جلوتر بودند. اما آیا میتوان سران منافقین را انقلابیهای واقعی دانست؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.