فارسیستیزی ملکمخان
سالروز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/26
🔹همزمان با كوشش همهجانبه و جوسازى و دروغپراكنىهاى گسترده #سرهنگ_آخوندف و #ميرزا_آقاخان_كرمانى بر ضد اسلام، «روشنفكر» ديگرى به نام #ميرزا_ملكمخان با به راهانداختن تشكيلات «فراماسونرى» در ايران به اسلامستيزى برخاست و كوشيد كه با نام آزادى، برادرى، برابرى و قانون، راه پيشرفت و پيروزى را بر اسلام و دينباوران آزاديخواه ببندد و جهانخواران و زورمداران را از خطر جنبشهاى اسلامى برهاند.
🔸سازمان فراماسونرى از نخستين پيامدهاى موج غربگرايى و «روشنفكرى» در ايران بود كه توسط آموختگان فرهنگ غرب در ايران پديد آمد. ملكمخان نيز مانند ديگر ماسونهاى قلمبهدست به يک سلسله نگارشهاى ضد اسلامى و فرنگىمآبانه دست زد و كوشيد مردم را نسبت به اسلام و روحانيت بدبين و يا دستكم بىتفاوت سازد و به انديشههاى غربى و ليبراليستى آشنا كند.
🔹او نيز مانند سرهنگ آخوندف براى «برچيدن بساط روحانيت» طرحى براى تغيير الفبا و خط فارسى داد و براى پياده كردن آن كوششها كرد.
#روز_شعر_و_ادب_فارسی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعتراض پرویز ناتل خانلری به اسدالله علم بهدلیل کوتاهی وی در کشتار مردم!
سالروز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/27
🔹تاریخنگاران طرفدار پهلوی، امروز نقطه عطف انقلاب و نخستین جرقه نهضت در سال 56 را به «شبهای شعر #کانون_نویسندگان» نسبت میدهند و بر آناند که فضای باز سیاسی دیکتهشده توسط #کارتر و به دنبال آن فعال شدن مجامع روشنفکری و برپایی شبهای شعر و به خشونت کشیده شدن این جلسات، عامل ایجاد جرقه انقلاب در سال 56 بوده است.
🔸صد البته که این دوستان به اصطلاح «انقلابپژوه» در سالهای سرد و سخت مبارزات مردم ایران از سال 42 تا 56، هیچ نشانهای از تحرک و اعتراض حضرات شاعرپیشه به دست نمیدهند تا دریابیم که پیشینه و کارنامه جرقهسرایان سال 56 چه بوده است! و باز این دوستان نمینویسند که بعد از به میدان آمدن مردم و علنی شدن قیام، این شاعران چه سرودند و پژواک شعرشان کدام تکاپوی انقلابی را موجب شد؟
🔹اگرچه در مورد کارنامه #روشنفکران_عصر_پهلوی بسیار گفتهاند و نوشتهاند، اما از این منظر کمتر به این جریان پرداختهایم که ایشان در بزنگاههای تاریخی عصر مبارزه، چه میخواستند و چه میگفتند و از چه میسرودند و چه کسی را میستودند. شاید به عنوان یک نمونه، بازخوانی سخنان بنیانگذار « #مجله_ادبی_سخن» بسیار گرهگشا باشد. #پرویز_ناتلخانلری، منتقد، نویسنده و شاعر شهیر عصر پهلوی در هنگامه وقوع قیام خونین 15 خرداد 42 در کسوت « #وزیر_فرهنگ » مشغول بود. او بعد از واقعه در جلسه هیئت دولت به رئیس دولت حمله کرده و #علم را به کوتاهی در کشتار مردم مسلمان متهم نموده است که چرا با شدت عمل بیشتری با مردم معترض در روز 15 خرداد برخورد نشده است! در واقع از منظر خانلری، میبایست نخستوزیر با شدت بسیار بیشتری در مقابل انقلابیهای طرفدار امام خمینی برخورد میکرده است. خانلری در آن جلسه چنین میگوید:
🔸«این طور که بنده دیدم طبقه روشنفکر سخت عصبانی است و بر لَه [طرفدار] دولت است و میگوید چرا دولت سستی میکند و اقدام شدید [در برخورد با معترضان] نمیکند. مطلب دیگر اینکه شترسواری دولا دولا نمیشود؛ [برای سرکوب مخالفان] تصمیم قاطع باید گرفت. اگر سست بگیریم مملکت از میان میرود. مسئله مربوط به خودمان نیست. ما میتوانیم استعفا بدهیم ولی مملکت از بین میرود. ما تصمیم قاطع باید بگیریم. ما وقتی یک ستوان دوم اگر عملی کرد او را تعقیب میکنیم، به هر صورت حکومت نظامی ضرورت کامل دارد و بسیار شدید باید عمل کرد!»(متن کامل مذاکرات هیئت دولت طاغوت در پانزده خرداد 1342، ص26. )
🔹این تنها یکی از هزاران است. گرچه بازخوانی حقایق تاریخی شاید برخی مریدان چشم و گوش بسته را ناخوشایند به نظر رسد اما تا هنگامی که تاریخ به همان گونه که اتفاق افتاده روایت نشود، قدر و منزلت شاعران انقلابی، نمایان نگردد.
منبع:مقاله «انقلاب واژگان؛ مروری بر پیشینه تاریخی شعر انقلاب اسلامی»، سهراب مقدمی شهیدانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره56، تابستان1397.
#روز_شعر_و_ادب_فارسی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
موضع و موضوع شعر انقلاب
سالروز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/28
🔹شعر انقلاب اسلامی، همچون هر پدیده فرهنگی و هنری دیگری، عاری از تجربه نشیب و فرازهای مختلف (در قالب و محتوا، و در لفظ و معنا) نبوده و نیست. این چکامه پرطنین و آهنگین، همساز چاکاچاک شمشیرهای آهیخته همه مجاهدان راه اسلام، هر آنجا که لازم است سروده و شنیده میشود. بازخوانی تطور و تحول شعر انقلاب اسلامی، حتماً موضوع نوشتاری مبسوط و مستقل است اما در اینجا تنها برخی سرفصلهای آن از نظر خواهد گذشت، باشد که موضوع تأملات محققین ارجمند گردد.
🔸در یک بررسی کلی، نکاتی چند در باب شعر انقلاب اسلامی قابل ذکر است:
🔹1. به نظر میرسد نقطه آغازین شعر انقلاب اسلامی همچنان به اشتباه، پیروزی انقلاب اسلامی تلقی میشود؛ در حالی که همانطور که گذشت، آثار فاخری در این حوزه وجود دارد که نشان از تولد این درخت پرثمر در آستانه نهضت امام در دهه چهل دارد.
🔸2. از انقلاب سرودن غیر از « #انقلابسرایی » است. اگرچه غلبه عواطف و ادبیات بر مفاهیم و معانی، موجب شد که در سالهای مبارزه، برخی اندیشمندان انقلابی، به جای اصالت معنا، شعر و حماسه و انقلابسرایی را اصل قرار دهند. این است که حتماً در بررسی آثار مربوط به «شعر انقلاب اسلامی» ناگزیر باید دست به عصا راه رفت تا برخی نوشتارهای التقاطی و احیاناً انحرافی یا مکتبزده، به عنوان بیتی از غزل شعر ناب انقلاب اسلامی جای نگیرد.
🔹3. در نخستین سالهای انقلاب، بیش و پیش از هر چیز، شاعران به بیان اندیشهها و باورهای انقلابی و دینی پرداختند که با ظهور جنگ، مسائل جنگ چون ستایش مجاهدت مردمی، ستایش شهیدان و تقبیح دشمنان و متجاوزان، محوریترین مضمون و موضوع جاری در سرودهها شد. جریان دیگری در سالهای پایانی دهه شصت و دهه هفتاد ظهور کرد که درگیر نوعی تکاپو در فرم و قالبهای جدید و کشف فضاها و مضمونهای تازه شد.
🔸4. در بررسی شعر انقلاب اسلامی، تفکیک شعر اصیل انقلاب- که پیگیر آرمان اسلام ناب است- با اشعار سیاسی و انقلابی که در عصر انقلاب سروده میشدند، یک ضرورت است. گرچه #ادبیات_چپ بخش مهمی از ادبیات مبارزه را شامل میشد اما نمیتوان بیمحابا آن را در قالب شعر انقلاب دستهبندی کرد. اگرچه برخی از شاعران این عرصه، به رغم دلدادگی به #مکاتب_الحادی، همچنان از مضامین مذهبی بهره میبردند و این نشان میدهد که مخاطب مسلمان و متعهد این شاعران، آنان را مجبور به حرکت در مسیر مضامین دینی نموده است.
🔹5. ...شعر انقلاب اسلامی گرفتار محافل ادبی تخصصی نشد و در میان عامه مردم زبان به زبان چرخید و همهگیر شد. شعارهای خلاقانه و سرودهای انقلابی در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، یک جلوه از این همآمیختگی هنر انقلاب با عامه انقلابیون بوده است.
🔸6. #شعر_دفاع_مقدس نقطه عطف و نقطه رهایی شعر انقلاب اسلامی است که نسلی از شاعران انقلابی و آثار فاخر ادبی، در فضای این حماسه ماندگار متولد شدند.
🔹7. بازتاب مصیبت عظمای فقدان امام عزیز، تکانه و تکاپوی مهم دیگری در شعر انقلاب اسلامی است که البته همچنان ناشناخته مانده است.
🔸8. #شعر_مقاومت و خصوصاً اشعار مربوط به دفاع از سرزمین فلسطین، ژانر مهم دیگر در عرصه شعر انقلاب اسلامی است. این عرصه در صدور انقلاب اسلامی در خارج از مرزهای ایران، و در همصدایی هنروران آزاده در سراسر جهان تکلیف و تعهد ویژه بر دوش داشته و دارد.
🔹9. #شعر_آئینی که در سالهای اخیر تبلوری تحسینبرانگیز یافته، اتفاق مهم دیگر در شعر انقلاب تلقی میشود که رابطه هیئتها و حسینیهها با جریان پویای انقلاب اسلامی را باقی و برقرار و قویم نگه داشته است.
🔸10. ماجرای #شعر_بیداری_اسلامی، وقوع حادثه تلخ و عبرتآموز #منا، و خصوصاً پیدایی جریان دفاع از حرم، هر کدام در جای خویش تحرک و شوک شعری دیگری در دل شعر انقلاب اسلامی بودهاند که جای بررسی مستقل و مبسوط دارد.
منبع:مقاله «انقلاب واژگان؛ مروری بر پیشینه تاریخی شعر انقلاب اسلامی»، سهراب مقدمی شهیدانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره56، تابستان1397.
#روز_شعر_و_ادب_فارسی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
انقلاب واژگان.pdf
316.8K
شعر فارسی پا به پای انقلاب اسلامی
سالروز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/29
مستندات تاریخی فراوانی در دست داریم که نمونههای فراوانی از شعر سیاسی با مضامین اسلامی را به دست میدهد که در بستر حوادث نهضت امام خمینی، در جای جای ایران سروده شدهاند. استفاده از زبان شعر، نقش مهمی در پیشبرد وقایع نهضت داشته، روح مبارزه با مظالم پهلوی را، چونان آتش زیر خاکستر در میان تودههای مردم، زنده نگاه داشته است. این نوشتار با بررسی تعداد زیادی از اشعار سیاسی منتشرشده و بعضاً منتشرنشده، در نهایت یک خط ممتد شعری را برای مخاطب ترسیم مینماید که هم مسیر تحولات انقلابی را نشان میدهد و هم نمایانگر ماهیت و آرمانهای قیام اسلامی مردم ایران است. بازخوانی تنوع مضمونی، زبانی و ادبی، گستره عظیم شعر انقلاب اسلامی را به رخ میکشد که در عین همه تکثراتش، گرد محور امام خمینی به عنوان یگانه راهبر مبارزات اسلامی مردم ایران، به وحدت میرسد. مرور موضوع و موضع شعر انقلاب اسلامی، بخش دیگری از این نوشتار است که تا حدودی عرصههای مختلف و افقهای آینده شعر انقلاب را نشان داده است.
ضمیمه: مقاله «انقلاب واژگان؛ مروری بر پیشینه تاریخی شعر انقلاب اسلامی»، سهراب مقدمی شهیدانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره56، تابستان1397.
#روز_شعر_و_ادب_فارسی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ادب انقلاب
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت سالروز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای کنگره بزرگداشت استاد شهریار/1
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای کنگره بزرگداشت استاد شهریار/2
غزل استاد شهریار بهمناسبت بازگشت امام خمینی بهوطن
خمینیِ بتشکن
ولایتفقیه در آینه شعر شهریار
سروده استاد شهریار در رابطه با تسخیر لانه جاسوسی
پیام آیتالله خامنهای، رئیسجمهور وقت، در پی درگذشت استاد شهریار
افق امروز چرا سرختر است؟!
خشم مقدس
دست ظلم شاه
تندباد حادثه
پردگی بامداد
قسم به جان خمینی
سایبان شعله
سند کمتر دیده شده از ارادت مرحوم شهریار به مقام معظم رهبری
سندی کمتر دیده شده از تقدیم منظومه کمنظیر «حیدر بابایه سلام» به مقام معظم رهبری
شادترین روز زندگانی استاد شهریار
شهریار در صف بزرگترین شاعران تاریخ ایران
شعر به عشق انقلاب
شخصیت معنوی استاد شهریار
آزار درباریها و جیرهخواران شوروی علیه استاد شهریار
استاد شهریار و انقلاب اسلامی ایران
فارسیستیزی جریان ماسون
فارسیستیزی سرهنگ آخوندف
فارسیستیزی میرزاآقاخان کرمانی
فارسیستیزی ملکمخان
اعتراض پرویز ناتل خانلری به اسدالله علم بهدلیل کوتاهی وی در کشتار مردم!
موضع و موضوع شعر انقلاب
شعر فارسی پا به پای انقلاب اسلامی
#روز_شعر_و_ادب_فارسی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
لزوم تعمیر و بازسازی آرامگاه شهید مدرس
🔻 #صحیفهخوانی | 28شهریور
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹در عصر شکوفایی انقلاب اسلامی، بزرگداشت مجاهدی عظیم الشان و متعهدی برومند و عالم بزرگواری که در دوران سیاه #اختناق_رضاخانی میزیست لازم میباشد.
🔸زیرا در زمانی که قلمها شکسته و زبانها بسته و گلوها فشرده بود، او از اظهار حق و ابطال باطل دریغ نمیکرد. در آن روزگار، در حقیقتْ حق حیات از ملت مظلوم ایران سلب شده بود، و میدان تاخت و تاز قلدری هتاک در سطح کشور باز، و دست مزدوران پلیدش در سراسر ایران تا مرفق به خون عزیزان آزاده وطن و علمای اعلام و طبقات مختلف آغشته بود. این عالِم ضعیف الجثه، با جسمی نحیف و روحی بزرگ و شاداب از ایمان و صفا و حقیقت و زبانی چون شمشیر حیدر کرار، رویارویشان ایستاد و فریاد کشید و حق را گفت و جنایت را آشکار کرد، و مجال را بر رضا خان کذایی تنگ و روزگارشان را سیاه کرد.
🔹و عاقبت جان طاهر خود را در راه اسلام عزیز و ملت شریف نثار کرد. و به دست دژخیمان ستمشاهی در غربت به شهادت رسید، و به اجداد طاهرینش پیوست. در واقع شهید بزرگ ما، مرحوم مدرس، که القاب برای او کوتاه و کوچک است، ستاره درخشانی بود بر تارک کشوری که از ظلم و جور رضا شاهی تاریک مینمود. و تا کسی آن زمان را درک نکرده باشد. ارزش این شخصیت عالیمقام را نمیتواند درک کند. ملت ما مرهون خدمات و فداکاریهای اوست.
🔸و اینک که با سر بلندی از بین ما رفته است، بر ماست که ابعاد روحی و بینش سیاسی و اعتقادی او را هر چه بهتر بشناسیم و بشناسانیم؛ و با خدمت ناچیز خود مزار شریف دور افتاده او را تعمیر و احیا نماییم. مناسب دیدم که این خدمت را در اختیار جناب مستطاب حجت الاسلام آقای حاج شیخ عباس واعظ طبسی ایّده الله تعالی- قرار دهم.
🔹مردی خدمتگزار به اسلام و آستان قدس رضوی که در مدت تصدی کوتاهش خدمات شایان تقدیری به آستان ملکوتی حضرت رضا- سلام الله علیه و علی آبائه- نموده است، و پرده از چپاولگریهای پنجاه ساله رژیم ستمگر پهلوی برداشته است- جَزَاه اللهُ عن الاسلام خیراً- امید است ایشان به وجهی مناسب با شخصیت آن بزرگوار این خدمت را همچون خدمتهای ارزشمند دیگرشان به اتمام برسانند، و موجبات رضایت خداوند متعال و خشنودی حضرت رضا- سلام الله علیه- و فرزند عزیزش حضرت بقیه الله- ارواحنا لمقدمه الفداء- را فراهم نماید.
🔸از خداوند متعال رحمت در جوار قدس خود برای آن بزرگمرد تاریخ، و عظمت برای اسلام، و سعادت برای ملت غیور، و پیروزی برای مجاهدین اسلام بر سپاه ظلم و کفر، و غفران برای شهدای در راه خدا، خصوصاً شهدای جنگ تحمیلی، و صحت برای آسیب دیدگان و رهایی برای اسرا و مفقودین و صبر و اجر برای بازماندگان آنان را خواستارم. و السلام علی عباد الله الصالحین و رحمه الله و برکاته.
روح الله الموسوی الخمینی
(28شهریور1363، صحیفه امام، ج19، صص74-73)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: واقعه دفاع مقدس یک برهه برجسته و مهم از تاریخ انقلاب است.
🔹 بخشی از بیانات امروز رهبر انقلاب در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت
📲 پخش زنده مراسم را از اینجا ببینید👇
Farsi.khamenei.ir/live
انقلاب ایران؛ بهترین انقلاب جهان
🔻 #صحیفهخوانی | 29شهریور
...انقلاب ایران بحمد الله از تمام انقلابهایی که در دنیا واقع شده است بهتر است. و این را باید #انقلاب_سفید اسمش را گذاشت؛ نه آن انقلابی که #محمدرضا میگفت؛ یعنی انقلابی است که ضایعاتش کم بوده؛ و لو خوب، داشته است؛ زیاد هم ضایعات داشت؛ اما ضایعات نسبت به انقلابات دیگر بسیار کم بوده است؛ و آن چیزهایی که به دست آمده بسیار زیاد؛ یعنی قدرتی را که هیچ تصور نمیشد که شکسته بشود این انقلاب شکست. و البته محتاج است حالا به قدمهای مثبت برای سازندگی و باید بتدریج و به کمک همه ان شاء الله تحقق پیدا بکند...(29شهریور1358، صحیفه امام، ج10، صص75-74)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید | بخشی از سخنان انقلابی شهید رجایی در تحلیل جنگ تحمیلی-سازمان ملل متحد
شهید رجایی: به مردم جهان اعلام میکنیم آنچه در #جنگ سرنوشت ساز است #ایمان و #اعتقاد جنگندگان میباشد نه سلاح و مهمات.و بر این اساس از هماکنون با قاطعیت اعلام میداریم که در این #جنگ_تحمیلی ایمان اسلامی و انقلابی مردم ما برنده واقعی و اصلی خواهد بود نه #آواکسهای_آمریکایی و نه #توپولوفهای_روسی و میدانیم که این جنگ تحمیلی در نهایت و به طور قطع به پیروزی حق بر باطل خواهد انجامید.
#هفته_دفاع_مقدس
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخهای مورخ خبیر انقلاب اسلامی در رابطه با «هشت سال دفاع مقدس»
🗞بازنشر مصاحبه روزنامه کیهان با حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
در این مصاحبه پاسخ پرسشهای ذیل را خواهید خواند:
چه دستهایی و روی چه انگیزهای این جنگ را بر ایران اسلامی تحمیل کرد؟
آیا استکبار جهانی با تحمیل این جنگ توانست به خواستههای استعماری خود دست یابد؟
این جنگ تحمیلی چه دست آوردهایی برای انقلاب اسلامی به همراه داشته است؟!
آیا استکبار جهانی و ابرقدرتها تلاش داشتند که صلح را نیز بر ایران تحمیل کنند؟ برخی از لیبرالها این پرسش را مطرح میکنند که «چگونه میشود که هم جنگ تحمیلی باشد و هم صلح»؟!
لیبرالها با مطرح کردن صلح با صدام چه غرض و انگیزهای را دنبال میکردند؟
پاسخ به این سؤالات در:
تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
#هفته_دفاع_مقدس
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام امام خمینی بهمناسبت هفته دفاع مقدس
🔻 #صحیفهخوانی | 1مهر
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹خداوندا، همه چیز تویی؛ و غیر از تو همه هیچ. خداوندا، تو عزیزی؛ و غیر از تو همه ذلیل. خداوندا، تو غنیای؛ و غیر از تو همه فقیر. #هفته_جنگ امسال حال و هوای دیگری دارد. پس از سالها دفاع مقدس، یاری دین خدا صورت دیگری به خود گرفته است.
🔸آمادگی جنگی ضرورت بیشتری یافته است. و دشمنان خدا و خلق خدا آنی غافل نیستند، و در کمین نشستهاند تا آنچه را خدایی است نابود کنند. خانوادههای شهدا، تا همیشه تاریخ این #مشعلداران_راه_اولیا، افتخار روشنایی طرق الی الله را به عهده گرفتهاند.
🔹مجروحین و معلولینْ خود چراغ هدایتی شدهاند که در گوشه گوشه این مرز و بوم به دین باوران راه رسیدن به سعادت آخرت را نشان میدهند: راه رسیدن به خدای کعبه را. اسرا در چنگال دژخیمانْ خود سرود آزادیاند، و احرار جهان آنان را زمزمه میکنند.
🔸مفقودین عزیز محور دریای بیکران خداوندیاند؛ و فقرای ذاتی دنیای دون در حسرت مقام والایشان در حیرتند. از شهدا که نمیشود چیزی گفت. شهدا شمع محفل دوستانند.
🔹شهدا در قهقهه مستانهشان و در شادی وصولشان عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون اند؛ و از «نفوس مطمئنهای» هستند که مورد خطاب فَادخُلِی فِی عِبادِی و ادخُلی جَنَّتِی پروردگارند. اینجا صحبت عشق است و عشق؛ و قلم در ترسیمش بر خود میشکافد. و السلام.
روح الله الموسوی الخمینی
(1مهر1367، صحیفه امام، ج21، ص147)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخ به یک شبهه تاریخی؛ چرا امام خمینی مردم عراق را دعوت به قیام کرد؟
بازنشر مصاحبه تسنیم با حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
امام در نجف چه ارتباطی با دولت حاکم و مردم عراق داشت و حزب بعث عراق نیز چه سیاستهایی را در قبال امام پیگیری و اجرا میکرد؟
بخش عظیمی از جمعیت مردم عراق، شیعیان بوده و هستند. ارتباط مردم شیعه عراق و بهخصوص گروههای سیاسی و مذهبی شیعی با امام خمینی(ره) در آن مدتی که ایشان در عراق حضور داشتند، چگونه بود؟ همچنین حزب بعث عراق چه کنترلی بر روابط مردم شیعه عراق با امام خمینی(ره) داشت؟
در دوران حاکمیت حزب بعث بر عراق، ایرانیها و شیعیان ایرانیالاصل بسیاری بهدستور صدام از کشور عراق اخراج شدند. روابط این ایرانیها با امام خمینی چگونه بود و هدف عراق از اخراج ایرانیها چه بود؟ ضمن اینکه در دوران اقامت امام در عراق، گروهها و افراد مبارز بسیاری به نجف سفر میکردند، صدام چه کنترلی بر روابط این گروهها و افراد با امام خمینی داشت؟
آیا واقعاً انقلاب اسلامی تهدیدی برای دولتهای منطقه بود؟ و آیا امام خمینی(ره) میتوانست با اعزام سفرای صلح و اعلام اینکه انقلاب اسلامی اهل دوستی و صلح با همسایگان و دولتهای منطقه است، مانع از وقوع جنگ تحمیلی شود؟
واکنش صدام نسبت به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران چه بود؟ آیا از روی کار آمدن حکومت اسلامی در ایران استقبال کرد یا اینکه اقدامات دیگری انجام داد؟
مجموعه اقدامات صدام مخفی بود یا اینکه صدام جنگ روانی و تبلیغاتی علیه انقلاب اسلامی ایجاد کرده بود؟
شعار اصلی امام خمینی در دفاع مقدس “جنگ جنگ تا رفع فتنه” بود. منظور امام از این شعار چه بود؟ آیا منظورشان این بود که صدام ساقط شود یا اینکه ایران به نقطهای برسد که دیگر هیچ کشوری توان تهاجم به ایران را نداشته باشد؟
پاسخ به این سؤالات در:
تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
#هفته_دفاع_مقدس
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
21.pdf
10.23M
موهوماتی از چرایی وقوع جنگ تحمیلی علیه ایران
✳️سالروز فتح خرمشهر
🔹با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی دریافت که دیر یا زود نبرد سرنوشت ساز و آزادی بخش فلسطین به رهبری ایران و با بسیج امت اسلام آغاز خواهد شد و سرزمین مقدس #فلسطین به آغوش مام میهن باز خواهد گشت. لذا #صدام به مدت ۸ سال به نیابت از صهیونیستها با ایران جنگید تا صهیونیستها در فلسطین به اشغالگری، خونریزی و جنایت ادامه دهند و از نابودی در امان بمانند. امام در مقابل این حرکت ها اتحاد و همسویی و همراهی سران کشورهای اسلامی را تنها چاره رهایی از چنگال استکبار جهانی و صهیونیسم می دانستند و آن را به عنوان سیاست استراتژیک خود دنبال می کردند.
🔸عناصر ضد انقلاب برون مرزی و مهرههای وابسته به امریکا و رژیم صهیونیستی، به منظور زیر سئوال بردن راه امام سالیان درازی تبلیغ کردند که عامل اصلی حمله صدام به ایران را تندروی و موضع گیریهای آتشین امام معرفی نمایند. در خاطرات منسوب به آقای منتظری دنباله روی از این خط فکری کاملاً دیده می شود که در این نوشتار بدان پرداخته خواهد شد و در مقاله ضمیمه پاسخ به این تحریفات را خواهید خواند.
ضمیمه: مقاله«موهوماتی از چرایی وقوع جنگ تحمیلی علیه ایران»، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره21، پاییز 1388.
#هفته_دفاع_مقدس
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روندپژوهی پذیرش قطعنامه 598 توسط امام خمینی(ره.pdf
587.1K
روشنگری تاریخی در رابطه با روند پر رمز و راز تصویب یک «قطعنامه»
🔹یکی از ابعاد پر رمز و راز تاریخ جنگ، مسئله پذیرش قطعنامه ۵۹۸ که با گذشت بیش از سه دهه، هنوز با فقر آثار متقن و تحلیلی در این باب مواجهیم. به تصریح امام، تصمیم قبول قطعنامه مبتنی بر یک سلسله «حوادث و عواملى» بوده که تحلیل محققانه آن را موکول به آینده نمودهاند و به نظر میرسد اکنون وقت رمزگشایی از این تصمیم تاریخی است. چه اینکه بازشناسی فرایند تصمیمسازیهای کلان سیاسی، در پیشگیری از تکرار برخی تصمیمات سخت و بعضاً تلخ، مؤثر خواهد بود.
🔸اجماع مسئولان عالیرتبه سیاسی و نظامی از جمله اموری است که در روند تصمیمسازی و تغییر نظر اولیه امام، در دو مقطع تاریخی سرنوشتساز بعد از فتح خرمشهر و پذیرش قطعنامه، نقش تعیینکننده داشته و به نوعی، متضمن حجت شرعی و عقلی برای تصمیم نهایی امام بوده است. پرسش آن است که در مدت کوتاه تصدی قائممقامی فرماندهی کل قوا در بازه زمانی 12خرداد1367 تا 27تیر1367، چه اتفاقاتی رخ داد که امام در تصمیم قاطع خود پیرامون پایان جنگ، تجدیدنظر کردند؟...
🖇ضمیمه: مقاله «روندپژوهی پذیرش قطعنامه 598 توسط امام خمینی(ره)»، سهراب مقدمی شهیدانی، نشریه علمی مطالعات دولتپژوهی در جمهوری اسلامی ایران، شماره2، آبان1401.
#هفته_دفاع_مقدس
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴تشکیلات عظیم شیعه
▪️«در هیچ زمانی ارتباط شیعه و #گسترش_تشکیلاتی_شیعه در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان #حضرت_جواد و #حضرت_هادی و #حضرت_عسکری نبوده است. وجود وکلا و نواب و همین داستانهایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری نقل میکنند - که مثلا کسی پول آورد و امام معین کردند چه کاری صورت بگیرد- نشاندهنده این معناست.
▫️یعنی علیرغم محدود بودن این دو امام بزرگوار در #سامرا، و قبل از آنها هم حضرت جواد به نحوی، و #حضرت_رضا سلام الله علیه به نحوی، ارتباطات با مردم همینطور گسترش پیدا کرد. این ارتباطات، قبل از زمان حضرت رضا هم بوده. منتها آمدن حضرت به خراسان، تأثیر خیلی زیادی در این امر داشته است.»(مقام معظم رهبری، انسان ٢۵٠ ساله، حلقه دوم، ص ٣٨۶)
#امام_حسن_عسکری
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
لزوم ممیزی کتابها پیش از انتشار
🔻 #صحیفهخوانی | 3مهر
🔹خط مشی را اسلام معیّن کرده است، و ما تابع اسلام هستیم. و آن این است [که] کلیه نشریاتی که شما میخواهید اقدام کنید بر آن، باید اسلامی باشد و منزه از انحرافات. و البته این تشخیص با یک هیاتی باید باشد. آقایان مثلًا هیاتی را تعیین کنند که در این امور وارد باشند؛ و کتابها وقتی که بناست نشر بشود، به نظر آن آقایان برسد. و آن آقایان وقتی که تصویب کردند که نشرش مانعی ندارد و مخالف با اسلام نیست، آن وقت نشر بکنند، چون ممکن است که یکوقت یک کتابی چند سطرش اسلامی باشد، و در خلالش یک مسائلی غیر اسلامی باشد. ابتدایش یک جور باشد؛ بعدش یک انحرافاتی داشته باشد.
🔸شمایی که میخواهید برای اسلام خدمت کنید یکوقت خدای نخواسته این اسباب این نشود که بر خلاف مسیر خودتان باشد. و لهذا باید کتابها تحت نظر اهل علم باشد. اهل علمِ مطلع بر این #مکتبهای_انحرافی، و آنها مطالعه کنند. وقتی این کتابی که میخواهید نشر بدهید مطالعه کنند، بعد که مطالعه کردند آنها، تصدیق کنند که این نشرش مانع ندارد، بعد نشر بدهید. و البته این خدمت بسیار بزرگی است که به اسلام شما میتوانید بکنید. و آن نشر معارف اسلامی، نشر احکام اسلام، نشر حقایق اسلام، نشر مکتب اسلام، و کتبی که این نحو هستند، نشرش بسیار خوب، و ان شاء الله شما ماجور هستید در این امر. لکن با این وضع باید باشد. با این وضعی که عرض کردم؛ مصون باشد از اینکه یکوقت خدای نخواسته شما بخواهید یک کار خیری بکنید، با دست خود شما یک کار خلافی انجام بگیرد.
🔹این باید با یک #کنترل_شدیدی از طرف یک هیات چند نفری، که خودتان تعیین بکنید و مورد تصدیق- مثلًا- اهل علم تهران باشد، آن وقت آنها، آن چند نفر، بررسی کنند؛ و شما هم مشغول باشید. ان شاء الله خداوند حفظ کند شما را. و من هم دعاگوی همهتان هستم ان شاء الله. و کارشان پرارزش؛ و مسئولیتشان هم زیاد پرارزش است. برای اینکه نشر احکام خداست و نشر مکتب الهی است. مسئولیت زیاد است، برای اینکه باید طوری انجام بگیرد که خدای نخواسته یکوقت لغزشی در آن نباشد، و کتابی که مثلًا انحرافی باشد در آن نباشد. و این البته باید یک دستهای، یک جمعی، باشند که این کار را انجام بدهند. ان شاء الله خداوند تاییدتان کند. من شغلم زیاد است، اطلاعاتم هم از این امور و از این افراد کم است؛ باید یک دستهای در تهران تعیین بشوند برای کتابهای مذهبی...(3مهر1358، صحیفه امام، ج10، صص116-115)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🗞فهرست گزیده منتشر شده از کتاب «عمار انقلاب» در روزنامه کیهان
بخش اول
بخش دوم
بخش سوم
بخش چهارم
بخش پنچم
بخش ششم
بخش هفتم
بخش هشتم
بخش نهم
بخش دهم
بخش یازدهم
بخش دوازدهم
بخش سیزدهم
بخش چهاردهم
بخش پانزدهم
بخش شانزدهم
بخش هفدهم
بخش هجدهم
بخش نوزدهم
بخش بیستم
بخش بیست و یکم
بخش بیست و دوم
بخش بیست و سوم
بخش بیست و چهارم
بخش بیست و پنجم
بخش بیست و ششم
بخش بیست و هفتم
بخش بیست و هشتم
بخش بیست و نهم
بخش سیام
بخش سی و یکم
بخش سی و دوم
بخش سی و سوم
بخش سی و چهارم
بخش سی و پنجم
بخش سی و ششم
بخش سی و هفتم
بخش سی و هشتم
بخش سی و نهم
بخش چهلم
بخش چهل و یکم
بخش چهل و دوم
بخش چهل و سوم
بخش چهل و چهارم
بخش چهل و پنجم
بخش چهل و ششم
بخش چهل و هفتم
بخش چهل و هشتم
بخش چهل و نهم
بخش پنجاه
بخش پنجاه و یکم
بخش پنجاه و دوم
بخش پنجاه و سوم
بخش پنجاه و چهارم
بخش پنجاه و پنجم
بخش پنجاه و ششم
بخش پنجاه و هفتم
بخش پنجاه و هشتم
بخش پنجاه و نهم
بخش شصتم
بخش شصت و یکم
بخش شصت و دوم
بخش شصت و سوم
بخش شصت و چهارم
بخش شصت و پنجم
بخش شصت و ششم
بخش شصت و هفتم
بخش شصت و هشتم
بخش شصت و نهم
بخش هفتاد
بخش هفتاد و یکم
بخش هفتاد و دوم
بخش هفتاد و سوم
بخش هفتاد و چهارم
بخش هفتاد و پنجم
بخش هفتاد و ششم
بخش هفتاد و هفتم
بخش هفتاد و هشتم
بخش هفتاد و نهم
بخش هشتاد
بخش هشتاد و یکم
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.06.27.pdf
2.36M
منشاء انحراف فکری برخی مبارزین در بحبوحه انقلاب
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و هشتم
🔹آیتالله مصباح یزدی در رابطه با اثرات منفی افکار شریعتی و در تبیین ضرورت نقد آن چنین میگوید: «من از مقطعی که بـا افـکار ایشان آشنا شدم، تصور ابتدائیام این بود که ایشان یک فرد علاقهمند به اسلام است که در خـانوادهای مـذهبی بـزرگ شده است، مخصوصاً اظهار علاقهای که نسبت به پیشوایان اسلام مثل امیرالمؤمنین علیهالسلام میکرد، این تصور را در من به وجود آورد که تنها مطالعات ایشان در مورد منابع اسلامی، ضعیف است و تعجب هم نمیکردم، چون ایشان از وقـتی که به سن رشـد رسـیده و درصدد پژوهش بر آمده بود، به پاریس رفت و سالهای زیادی در آنجا بود، ارتباطش هم با اشخاصی بود که خودش آنها را «معبودهای من» مینامد و در عین حال، برخی از آنها خدا و اصل دین را قبول نداشتند...
🔸در زمان شاه در ایران فعالیت اسلامی گستردهای انجام نمیگرفت و این نوع تلاشها، سخت تحت کنترل دستگاه بودند، از این رو امـثال بـنده توقع این را نداشتیم که ایشان بینش عمیقی نسبت به اسلام داشته باشد و حدس میزدیم که این سخنان از کمیِ مطالعات باشد. از آنجا که ما حساسیت چندانی به یک شخص یا کتاب خاص نداشتیم، میگفتیم از این جـور انحرافات، زیاد است، این هم یکی!...
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،27شهریور1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.06.29.pdf
1.03M
نقد فکری منصفانه بدون اشاره به اشخاص
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و نهم
🔹 آیتالله مصباح یزدی : «..یادم هست یک شب، بعد از نماز که از #مدرسه_فیضیه آمدیم بیرون، آقای غلامرضا دانشآشتیانی بـحث همین آقا (شریعتی) را مطرح کرد که: «نظر تو چیست؟» گفتم: «اجمالاً ایشان دارد حرفهائی را میزند که خطرناک است». گفت: «چه پیشبینیای میکنی؟» گفتم: «پیشبینی میکنم که حرفهایش خیلی رواج پیدا خواهد کرد». گفت: «چطور؟» گفتم: «برای اینکه زبـان دانـشجو و نسل جوان را میداند، ژستش جوانپسند است و جوانها هم که اطلاعات دینی عمیق و کافی ندارند و نمیتوانند تشخیص بدهند که کجای این حرفها درست و کجا غلط است، به خصوص که بعضی از متدینین و حتی روحـانیین هم از ایشان حمایت میکنند»...
🔸پرسید: «حالا چه بـاید کرد؟» گـفتم: «مـن کاری بلد نیستم. خیلی هنر بکنم، شبهات را مـطرح مـیکنم و جوابش را میدهم». گفت: «شما موافق نیستید بروید و با ایشان یک بحثی بکنید؟» شاید هم اول اینجور نگفت و گفت: «اگر ایشان حاضر شود بـا یـک کـسی بحث کند، به نظر شما چطور است؟» گفتم: «فکر نمیکنم ایشان حـاضر شود با کسی بحث کند». گفت: «حالا اگر حاضر شد، به نظر شما خوب است با چه کسی بحث کند؟» گـفتم: ...«مثلاً آقای #طباطبائی. واقعاً اگر ایشان طـالب حـقیقت باشد، آقای طباطبائی اهل منطق و ملایم است، ولی من باور نمیکنم که حاضر شود».
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،29شهریور1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
1402.7.1.pdf
2.01M
حساسیت ویژه در قبال مسائل اعتقادی
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هشتاد
حجت الاسلام و المسلمین #فلاحزاده، از طلاب مدرسه حقانی که در اوج درگیریها با موضوع دکتر شریعتی در مدرسه حقانی وارد آن مدرسه شده میگوید: «...در سال 55 که من از شيراز به قم آمدم مدرسه فيضيه بسته شده بود و محل تجمع طلاب و بحثهای سياسی، مدرسه خان بود و بحثهای فراوانی درباره دکتر #شريعتی و کتاب #شهيد_جاويد صورت میگرفت. درخصوص جريان شريعتی، #مدرسه_حقانی محل تلاقی افکار موافقان و مخالفان او بود. به طوری که در دو مرحله و مجموعاً شش نفر از موافقان و مخالفان داغ او را با اينکه از طلبههای خوب و درسخوان بودند اخراج کردند. #شهيد_قدوسی برای مصون نگه داشتن مدرسه، عذر تعدادی از طرفين را خواست. از طرفداران شريعتی فرزند آقای #موحدی_کرمانی که نماينده ولی فقيه در سپاه هستند بود و شهيد هم شد و از مخالفان او آقای #کاظمی مسئول مدرسه معصوميه، آقای #بیريا و آقای #نعمتیپور را از مدرسه بيرون کردند. آقايان کاظمی و نعمتیپور که به طرفداران آيتالله مصباح معروف بودند سردسته مخالفان بودند. جناب آقای #مصباح در آن زمان تقريباً ليدر مخالفين بودند و در يک جلسه اخلاقی که در مهديه خيابان چهارمردان تشکيل شده بود بين طرفين درگيری رخ داد و عدهای دستگير شدند...»
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،1مهر1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.7.3.pdf
1.92M
تأکید شهید بهشتی بر روشنگری پیرامون نقاط انحرافی
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هشتاد و یکم
🔹به گفته #آیتالله_مصباح، در آن وقت #شهید_بهشتی و #شهید_مطهری با التفات به برخی اشکالات جدی شریعتی، یکی از علمای مبارز را واسطه قرار داده بودند که پیام انتقادی آنان به مطالب شریعتی را به #حسینیه_ارشاد ببرد: «این مسئله بود که چون روحانیت شیعه بزرگترین دشمن آمریکا است، چرا شریعتی به روحانیت شیعه بدگویی میکند؟ او دارد دشمن آمریکا را میکوبد.
🔸باز تکیه آنها روی این مسئله بود که یک جنبه سیاسی داشت. انتقادهای دیگران هم یک جنبه صنفی داشت. چون خودشان روحانی بودند، به آنها برخورده بود که در معرض چنین اتهامی قرار بگیرند.
🔹البته غرض آنها بیشتر مسئله سیاسی بود؛ ولی باز آن مسائلی که مورد توجه بنده بود، غیر از اینها بود. آنها بُعد سیاسی مذهب را نگاه میکردند و من توجه به بُعد عقیدتی آن داشتم.
🔸توجه من به این بود که شریعتی با چیزهایی که میگوید، دارد عقاید اولیه مسلمانها و جوانها را تضعیف میکند. با توجه به این مورد در آن زمان من کسی را که به عمق خطری که در افکار شریعتی بود، توجه کرده باشد، نمیشناختم.»
به زعم شهید بهشتی، آیت الله مصباح در نقد شریعتی مسئله را زیاد بزرگ کرده بود...
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،3مهر1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اولین سخنرانی امام خمینی پس از تبعید بهمناسبت آغاز سال تحصیلی/1
✳️بازنشر بهمناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه و دانشگاه
🔹خداوندا، زبان ما را از لغو نگهدار؛ دلهای ما را به خودت متوجه بفرما؛ ما را از غیر خودت منصرف بفرما؛ حب دنیا را از قلب ما بیرون کن؛ اخلاق نیک را در ما پابرجا کن؛ ما را در پناه امیرالمؤمنین ـ سلام الله علیه ـ از هر بدی نگه دار؛ ما را نسبت به اسلام و مسلمین خدمتگزار قرار بده؛ ما را نسبت به علمای اسلام قدردان قرار بده؛ علمای اسلام را در هر جا هستند حفظ بفرما؛ دیانت اسلام را، کلمه اش را، مقدم بر همه کلمات قرار بده [آمین حضار]؛ «اللهم أعلِ کلمةَ الإسلام».
رنجهای پیامبر (ص) در دعوت به توحید
🔸آقایان میدانند که پیغمبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ تنها قیام فرمود و در یک محیطی که همه با او مخالف بودند، قیام فرمود و زحمتهای زیاد، مشقتهای زیاد، رنجهای فراوان برد تا اینکه اسلام را به مردم ابلاغ فرمود. دعوت کرد مردم را به هدایت؛ دعوت کرد به توحید. آنقدر مشقتْ ایشان تحمل فرمود که گمان ندارم کسی طاقت آن را داشته باشد. بعد از رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ مسلمین به وظایف خودشان تا یک حدودی عمل کردند؛ اسلام را تقویت کردند؛ توسعه دادند اسلام را، تا اینکه یک #مملکت_بزرگ_اسلامی در دنیا تشکیل شد که بر همه ممالک مقدم بود.
🔹خود رسول اکرم - به طوری که مکتوبشان در صحیح بخاری مضبوط است ـ مکتوبی را که به #هرقل نوشتند، و آنطوری که تاریخ ضبط کرده است ایشان چهار تا مکتوب مرقوم فرمودهاند به چهار تا امپراتور: یکی #ایران، یکی #روم، یکی #مصر، یکی #حبشه. و عین مکتوب ایشان -آنطوری که در ذهنم هست- مضبوط است. عین مکتوب ایشان را ـ به طوری که در ذهن من است ـ در موزه ترکیه زیارت کردهام.
🔸این چهار مکتوبی که مرقوم فرمودهاند به مضمون واحد است به چهار امپراتور و آنها را دعوت به اسلام کردهاند و دعوت به توحید؛ این مقدمه بوده است، شالوده بوده است از برای اینکه #حقایق_اسلام را به تمام دنیا، به تمام امپراتوریهای دنیا ابلاغ بفرمایند و اسلام به آن نحوی که هست معرفی بشود به مردم.
🔹مع الأسف آنها جواب مثبت، الاّ پادشاه حبشه، نداده؛ و لهذا متوقف شده است آن دعوتی که رسول اکرم می خواستند بفرمایند و میخواستند اسلام را معرفی کنند. عَلی أیِّ حالٍ با رنجهای فراوان، چه خود رسول اکرم و چه بعد از رسول اکرم کسانی که متکفل بودهاند ریاست اسلام را، با رنجهای فراوان اسلام را تقویت کردند. و دست به دست، این اسلام آمد تا الآن که به ما محول شده است؛ به این طبقهای که الآن موجودند محول شده است. این طبقه موجودهاند که الآن مسئول اسلام و مسئول احکام اسلام هستند و این مسئولیت به حَسَب اختلاف مراتب اشخاص فرق می کند، بعضیها مسئولیتشان خیلی زیاد است، و بعضی هم مسئولیت دارند لکن به اندازه آنها نیست.(صحیفه امام، ج2، صص29-28)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اولین سخنرانی امام خمینی پس از تبعید بهمناسبت آغاز سال تحصیلی/2
✳️بازنشر بهمناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه و دانشگاه
برنامه زندگی و حکومت در اسلام
🔹کسانی که مسئولیتشان خیلی زیاد است #دولتهای_اسلامی است؛ #رؤسای_جمهور_اسلام، سلاطین اسلام، اینها مسئولیتشان خیلی زیاد است و شاید بیشتر از همه طبقات باشد. اسلام الآن به دست این طبقه، به حسب اراده خدای تبارک و تعالی ـ تکویناً ـ سپرده شده است و آنها مسئولند بر حفظ اسلام و حفظ وحدت کلمه اسلام و حفظ احکام اسلام و معرفی کردن اسلام را به دنیای متمدن که گمان نشود اسلام مثل مسیحیتهست، فقط یک رابطه معنوی ما بین افراد و خدای تبارک و تعالی است و بس.
🔸اسلام برنامه زندگی دارد؛ اسلام برنامه حکومت دارد؛ اسلام قریب پانصد سال ـ تقریباً یا بیشتر ـ حکومت کرده است؛ سلطنت کرده است؛ با اینکه احکام اسلام در آن وقت باز آنطور اجرا نشده است که باید اجرا بشود لکن همان نیمه اجرا شدهاش ممالک بزرگی را، وسیعی را، اداره کرده است با عزت و شوکت از همه جهات، از همه کیفیات.
🔹اسلام مثل سایر ادیانی که حالا در دست است ـ شاید آنها هم در وقت خودش اینطور بودهاند لکن سایر ادیانی که حالا در دست است، خصوصاً مسیحیت که هیچ ندارد جز چند کلمه اخلاقی و راجع به تدبیر مُدُن و راجع به سیاست مدن و راجع به کشورها و راجع به اداره کشورها برنامه ندارد ـ گمان نشود که اسلام هم مثل آنها برنامه ندارد.
🔸اسلام از قبل از تولد انسان شالوده حیات فردی را ریخته است تا آن وقت که در عائله زندگی میکند، شالوده اجتماع عائلهای را ریخته است و تکلیف معین فرموده است تا آن وقت که در تعلیم وارد میشود، تا آن وقت که در اجتماع وارد میشود، تا آن وقت که روابطش با سایر ممالک و سایر دوَل و سایر ملل هست. تمام اینها برنامه دارد، تمام اینها تکلیف دارد در شرع مطهر. اینطور نیست که فقط دعا و زیارت است؛ فقط نماز و دعا و زیارتْ احکام اسلام نیست؛ این یک باب از احکام اسلام است. دعا و زیارت یک باب از ابواب اسلام است لکن سیاست دارد اسلام؛ اداره مملکتی دارد اسلام؛ ممالک بزرگ را اداره میکند اسلام. بر رؤسای جمهور اسلام، بر سلاطین اسلام، بر دوَل اسلامی است که اسلام را معرفی کنند به عالم.
تفاوت کلیسا و مسجد
🔹مسیحیون خیال نکنند که اسلام هم، مسجد هم، مثل کلیساست. #مسجد وقتی نماز در آن بر پا می شده است تکلیف معین میکردهاند؛ جنگها از آنجا شالودهاش ریخته میشده است؛ تدبیر ممالک از آنجا، از مسجد شالودهاش ریخته میشده است. مسجد مثل کلیسا نیست. کلیسا یک رابطه فردی مابین افراد و خدای تبارک و تعالی ـ عَلی زَعْمِهم - هست لکن مسجد مسلمین در زمان رسول خداـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ و در زمان خلفایی که بودند ـ هرجور بودند ـ مسجد #مرکز_سیاست_اسلام بوده است.در روز جمعه با خطبه جمعه مطالب سیاسی است ـ مطالب مربوط به جنگها، مربوط به سیاست مدن، اینها همه درمسجد درست میشده است؛ شالودهاش در مسجد ریخته میشده است در زمان رسول خدا و در زمان دیگران و در زمان حضرت امیر ـ سلام الله علیه.
لزوم معرفی اسلام
🔸باید اسلام را آنطور که هست معرفی کنند؛ مکلفند اینها. کسانی که خدای تبارک و تعالی به آنها ریاست داده است مسئولیت دارند در مقابل ریاستشان؛ باید اسلام را آنطور که هست معرفی کنند. باید یک برنامه رادیویی برای معرفی اسلام تهیه کنند؛ باید به علمای اسلام رجوع کنند تا اینکه آنها حقایق اسلام را برایشان تشریح کنند و آنها در اذاعه و در رادیوها و در سایر مطبوعات نشر بدهند.
هدف پیامبر اسلام
🔹پیغمبر اسلام می خواست در تمام دنیا #وحدت_کلمه ایجاد کند؛ می خواست تمام ممالک دنیا را در تحت یک کلمه توحید، در تحت کلمه توحید تمام ربع مسکون را قرار بدهد، منتها اغراض سلاطین آن وقت از یک طرف و اغراض علمای نصارا و یهود و امثال ذلک از طرف دیگر سد شد؛ مانع شد از اینکه ایشان بتوانند آن کار را انجام بدهند. الآن هم سد است؛ الآن هم آنها مانع هستند؛ الآن هم گرفتاری ما برای خاطر آنهاست؛ الآن هم یهود مانع هستند که اسلام ترویج بشود؛ الآن هم نصارا مانع هستند که اسلام را، آنطور که هست، معرفی کنند. مانع هستند.(صحیفه امام، ج2، صص32-29)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اولین سخنرانی امام خمینی پس از تبعید بهمناسبت آغاز سال تحصیلی/3
✳️بازنشر بهمناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه و دانشگاه
تکلیف سران کشورهای اسلامی، حفظ وحدت کلمه
🔹الآن بر رؤسای اسلام، بر سلاطین اسلام، بر رؤسای جمهور اسلام، الآن تکلیف است که این اختلافات جزئی موسمی را که گاهی دارند، این اختلافات را کنار بگذارند؛ عرب و عجم ندارد، ترک و فارس ندارد؛ اسلام ـ کلمه اسلام ـ پیغمبر اسلام، همان طوری که خودشان طریقه مبارزهشان بوده است، باید آنها هم تَبَع باشند، تبع اسلام باشند. اگر وحدت کلمه خودشان را حفظ کنند، اگر این اختلافات جزئی موسمی را کنار بگذارند، اگر همه با هم همدست بشوند ـ هفتصد میلیون میگویند که جمعیت هست، اما هفتصد میلیون متفرق به قدر یک میلیون هم نیستند؛ هفتصد میلیون متفرق به درد نمیخورد؛ هزارها میلیون متفرق هم به درد نمیخورد؛ اما اگر این هفتصد میلیون، دویست میلیونش، چهارصد میلیونش، با هم دست بدهند، دست برادری بدهند، حدود و ثغورشان را حفظ کنند، حدود خودشان را حفظ کنند لکن در جامعه اسلامی که مشترک مابین همه است، در #کلمه_توحید که مشترک بین همه است، در #مصالح_اسلامی که مشترک بین همه است با هم توحیدِ کلمه کنند. اگر اینها توحید کلمه کنند، دیگر یهود به فلسطین طمع نمیکند؛ دیگر #هندو به #کشمیر طمع نمیکند. این برای این است که نمیگذارند شما متحد بشوید. بدانند آنها ـ میدانند هم ـ دستهایی که میخواهند منابع شما را از دستتان بگیرند، میخواهند ثروت شما را به رایگان ببرند، میخواهند ذخایر تحت الارضی و فوق الارضی شما را به یغما ببرند، آنها نمیگذارند که #عراق و #ایران با هم متحد بشود؛ #ایران و #مصر با هم متحد بشود؛ #ترکیه و #ایران با هم متحد بشود؛ همه شان با هم وحدت کلمه پیدا کنند. نخواهند گذاشت.
🔸ولی شما تکلیفتان این نیست؛ رؤسا تکلیفشان این است که بنشینند با هم تفاهم کنند، حدود و ثغور خودشان را حفظ کنند، هر کدام حدود و ثغورشان محفوظ، لکن آن دشمن خارجی که به شما اینقدر ضرر وارد میکند در مقابل او توحید کلمه کنید. اگر توحید کلمه بکنید، یک مشت یهودی دزد در #فلسطین است، بیش از یک میلیون از مسلمین را ده سال، بیشتر از ده سال است که متفرق کردهاند و ممالک اسلامی نشستهاند با هم عزا گرفتهاند، اگر توحید کلمه باشد چطور میتوانند اینها، این یک مشت یهود دزد، چطور میتوانند فلسطین شما را از دستتان بگیرند و مسلمین را از فلسطین بیرون کنند و نتوانید هیچ کار بکنید؟ اگر توحید کلمه کنید، چطور هندوی بدبخت میتواند #کشمیر عزیز را از ما بگیرد و از مسلمین بگیرد و هیچ کاری از آنها نیاید؟
🔹اینها مطالبی است که جزو واضحات است منتها تذکر لازم است. خود آنها هم میدانند این مطلب را لکن باید فکر کنند، باید بنشینند جلسه کنند، اجتماع کنند، فکر کنند، این اختلافات جزئی [را] کنار بگذارند. الآن اسلام در دست شما است. الآن رؤسای اسلام بدانند، سلاطین اسلام بدانند، رؤسای جمهور بدانند، شیوخ بدانند، آنهایی که ریاست دارند در اسلام، بدانند که خدای تبارک و تعالی این ریاست را به آنها داده است؛ مسئولیت دارد رئیس یک قوم شدن؛ رئیس یک ملت شدن، مسئولیت دارد نسبت به آن ملت، نسبت به آن قوم، نسبت به زندگی آن قوم؛ نسبت به حوادثی که برای آن قوم پیش می آید. مسئولند اینها؛ دیگران محتاج به اینهایند.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اولین سخنرانی امام خمینی پس از تبعید بهمناسبت آغاز سال تحصیلی/4
✳️بازنشر بهمناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه و دانشگاه
حفظ ثروت مسلمین
🔹این از عجایب است.این مطلب از عجایب است که ثروت در دست شرق است، این ثروت مهم #نفت در دست شرق است، در دست مسلمین است ـ اینکه در #ممالک_اسلامی است ـ این مخازن بسیار مهمی که دنیا به واسطه آن [و] هر مملکتی پیشرفت کرده است به واسطه این مخازن پیشرفت کرده است؛ هر جنگی مقدم شده است، هر مملکتی در جنگ مقدم شده است، به واسطه موجهای نفت مقدم شده است؛ اینها در دست شماست، #عراق بحمدالله نفت دارد، #ایران بحمدالله نفت دارد، #کویت نفت دارد، #حجاز نفت دارد، نفت دست مسلمین است. آنها باید بیایند به شما تملق بگویند، دست شما را ببوسند، پای شما را ببوسند و این ذخایر را به قیمت أعلَی القِیَم بخرند؛ شما نباید از آنها یک تملقی بگویید ان شاءالله نمیگویید آنها باید تملق شما را بگویند؛ ثروت دست شماست. مع ذلک انسان می بیند که مطلب اینطور نیست. جوری مستعمِرینْ این مطلب را درست کرده اند که بعض ممالک را بازی دادند و خیال میکنند که نه، باید از آنها هم یک تملقی بگویند، به آنها هم یک تعارفی بدهند، تا اینکه ثروت آنها را هم ببرند. این تأسف دارد.
سیادت در وحدت کلمه
🔸تا وحدت کلمه نباشد، تا رؤسای اسلام، وحدت کلمه در خودشان ایجاد نکنند، تا فکر نکنند بر بدبختیهای ملتهای اسلام، بدبختیهای اسلام، بدبختیهای احکام اسلام، غربت اسلام و قرآن کریم، سیادت نمیتوانند بکنند. باید فکر کنند، عمل کنند، تا سیادت کنند. و اگر این مطلب را انجام بدهند، سید دنیا خواهند شد. اگر اسلام را آنطوری که هست به دنیا معرفی کنند و آنطوری که هست عمل بکنند، سیادت با شماست؛ بزرگی با شماست: لله ِِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسولِه وَ لِلْمؤمنین
مسئولیت علمای اسلام
🔹این راجع به آن دسته که رؤسای سیاسی ما هستند. دسته دیگر که علمای اسلام هستند و مراجع عالیمقام هستند، آنها هم مسئولیتشان خیلی زیاد است؛ خیلی زیاد. شاید به یک معنا مسئولیت علمای اسلام از همه کس زیادتر باشد. بر آنهاست که اسلام را آنطور که میدانند معرفی کنند بر دنیا. البته ما وسایل نداریم؛ این هم از بیعرضگیِ ماست؛ ما وسایل نداریم، همه وسایل دست دیگران است. مسلمین بِما هُمْ مُسْلِمین، علما بِما هُمْ عُلَما، ندارند یک دستگاهی که اسلام را ابلاغ کنند به دنیا و بگویند اسلام این است.
🔸یک کالای به این خوبی، یک کالای به این خوبی دست شما هست و نمی توانید عرضه کنید به عالَم که ما این را داریم. آنها انجیل خودشان را که تویش آن مطالبی است که ملاحظه فرمودید، هر کس دیده، آن انجیل دروغی را، آن انجیل اصلی که نیست، آن انجیل دروغی را آنها به تمام دنیا عرضه داشتهاند و مبلغینشان در همه دنیا رفته، و از قراری که گفتند همین اخیراً که این ممالک اسلامی، این ممالکی که در تحت اسارت بودند، اینها یکی یکی از اسارت بیرون آمدند، اصلاً دنبال آن مبلغین #پاپ رفتند، و آنها را به صورت مسیحیت درآورد[ند] ما در محیط خودمان هم نمیتوانیم، در محیط خودمان هم نمیتوانیم احکام اسلام را آنطوری که هست عرضه بداریم. ما مباحثاتمان از حدود کتاب «طهارت» و کتابِ ـ عرض میکنم که ـ «خمس» و کتاب چه و چه، از این حدود تجاوز نمیکند. سیاست اسلام را بحثْ دیگر نمیکنیم از آن؛ حدود اسلامی دیگر بحث از آن نمیشود. اجرا نشدنْ غیر آن است که نباید عرضه داشت به دنیا؛ باید عرضه داشت آقا. این یک مطلبی است که باید دنیا بفهمد که اسلام برنامه دارد.(صحیفه امام، ج2، صص36-32)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db