✳️ تاثیر مهارت شوخ طبعی در ارتباط با دیگران(۴)
🔵 شوخی طبعی نباید به مرز حماقت در گفتار و رفتار برسد.
برای شوخ طبعی بامزهتر ، هدفتان باید ترکیب خلاقیت خودجوش با ایدههای لذتبخش باشد. شاید طعنهزدن و جوکهای بیمزه و یا رفتارهای که در شان و شخصیت انسان نباشد و توام با رعایت اخلاق و حرمت خود و دیگران نباشد؛ والا خندیدن و خنداندن به واسطه شوخی های کم ارزش و یا رفتارهای زننده در برخی موارد باعث خندیدن می شوند، اما بامزه بودن چیز دیگری است.
«جورج برنارد شاو در آغاز بسیار بد سخنرانی میکرد و هوشیاریاش به اندازهی سنگریزههای ساحلی بود.به مرور زمان روی نقاط ضعف خود کار کرد و به یکی از بذلهگویان بزرگ دوران خودش تبدیل شد.
چالش بامزگی در خودبهخود (خودانگیختگی) بودن آن نهفته است. شما میتوانید از طریق شوخی کردن با دیگران به طور منظم، روی بامزه بودنتان کار کرده و آن را بهتر کنید. اگر کسی را میشناسید که بامزگی را به اندازهی شما جدی میگیرد، او را شریک خود در تمرین «بامزگی» کنید.
درصورت امکان میتوانید در موقعیتهای واقعی، این هنر را تمرین کنید (مثلا در مهمانیها، محل کار و دورهمیهای خانوادگی).
در این صورت بخشی از هدفِ قرار گرفتن در موقعیتهای واقعی این است که خودبهخودی بودنِ شوخ طبعی را تمرین کنید.
اگر این کار برایتان تازگی دارد یا در انجام آن عصبی یا محتاط میشوید، ممکن است گاهی اوقات در به زبان آوردن سریع مطلب طنزآمیز و زمانبندی درست آن، دچار مشکل شوید. و در نتیجه شوخیهای ناسنجیده و سبک داشته باشید.
پس تمرین مدام و تلاش و دقت ، لازم است همراه هم بوده و در صورت خطا ، صریح و روشن از شوخی بیجا عذرخواهی کنید.
🔵 شوخی طبعی ارزش است یا ضد ارزش؟
متاسفانه در آموزشهای ما جای شناخت و آموختن حدود و مهارت شوخ طبعی خالی است.
تحقیقات نشان می دهد: یادگیری با لبخند و شوخ طبعی عمق و ماندگاری بیشتری می یابد؛ در عین حال آمار نشان می دهد در مدارس ما بیشترین علت اخراج از کلاس خندیدن است!
در نقلهای تاریخی آمده: امام امیرالمؤمنین(علیه السلام) در جامعه به شوخطبعی معروف بود، حتی به همین جهت مورد بیمهری برخی صحابه و خلفای نخستین قرار گرفته بودند.
در «مكارم» از يونس شيبانى آمده: كه امام صادق عليه السّلام به من فرمود: چطور است شوخى كردنتان با يكديگر؟ گفتم: كم. فرمود: چرا با هم مزاح نميكنيد؟ مزاح از خوش اخلاقى است، همانا با شوخى می توانى برادر دينيات را مسرور نمائى، رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله با مردم شوخى میكردند و آنها را مسرور میساخت.( سنن النبى صلى الله عليه و آله ص۴۹)
در كتاب «اخلاق» ابى القاسم كوفى از امام صادق عليه السّلام نقل شده كه فرمود: مؤمنى نيست مگر اينكه از مزاح بهره اى دارد.
و رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله مزاح مىفرمود ولي جز مطالب حق چيزى نمىگفت.
شوخ طبعی ارزش است اگر در آن حد و مرز مراعات شود و موجب نارضایتی پروردگار و ناراحتی دیگران نباشد.
#شوخ_طبعی
#مهارت_کلامی.
@booyebaran313
#شبهه : برخی می گویند حدیث غدیر راازحیث سند تمام میدانیم ودلالت این حدیث برامامت وخلافت حضرت علی علیه السلام را هم قبول می کنیم ولی دراین حدیث اشاره نشده که حضرت علی بعداز رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم بلافاصله امام است ؛ لذا به جهت جمع باسایر ادله، او(علی علیه السلام) راخلیفه چهارم میدانیم.
پاسخ به شبهه :
اولا: هیچ دلیلی برخلافت خلفای قبل از حضرت علی علیه السلام وجود ندارد تابخواهید بین ادله جمع کنید.
ثانیا: باجمع این حدیث غدیر (من کنت مولاه فعلی مولاه )وحدیث ولایت (هوولی کل مومن بعدی )که درآن تصریح شده به( بعدی) می توان فهمید که حضرت علی سلام الله علیه خلیفه بلافصل (جانشین بدون واسطه)بعدازپیامبراکرم است ؛ زیرا مطابق احادیث صحیح السند پیامبر اکرم درباره علی علیه السلام فرمودند: وهو ولی کل مومن بعدی : واوسرپرست هرمومنی بعدازمن است . این بعدیت ظهور دراتصال دارد .
ثالثا: ظهورخود حدیث غدیر خصوصا با قرائن حالیه ومقالیه دراین است که حضرت علی علیهالسلام خلیفه بلافصل پیامبراکرم است.
رابعا : مفادحدیث غدیر آن است که حضرت علی علیه السلام سرپرست همه مسلمین حتی این سه خلیفه است واین باخلافت بلافصل سازگاری دارد .
سادسا : اگرمقصود ، امامت حضرت علی علیه السلام بعداز عثمان( خلیفه سوم )است پس چرا عمربن خطاب درروز غدیر خم به حضرت علی علیه السلام تبریک گفت واورامولای خود وهر مؤمنی خطاب کرد.
#شبهه
@booyebaran313
هدایت شده از ارتباط موثر
✳️ تاثیر مهارت شوخ طبعی در ارتباط با دیگران(۶)
🔵 سرگرمیهای خود را بشناسید.
ما بسیاری از اوقات، برخی از حرفها را فقط به خاطر خشنود کردن دیگران به زبان میآوریم.
مثلا تعریف و تمجیدهایی که از دوستان و همکارانمان میکنیم. و یا موضوعی را برای صحبت پیش میکشیم که میدانیم مورد علاقهی دیگران است.
با وجود این، وقتی کار به بامزه بودن میرسد، از شوخ طبعیتان فقط برای خدمت به دیگران استفاده نکنید. حس شوخ طبعی را به خدمت خودتان درآورید و در عین حال آنچه برای شما جذاب و بامزه بود بسته به علاقه و موقعیت دیگران، آن را در میان بگذارید.
از چیزی شروع کنید که برای خودتان سرگرمکننده است. سپس، اگر فکر کردید فرد دیگری هم سرگرم خواهد شد، حس شوخ طبعیتان را با او به اشتراک بگذارید.
«وقتی به صورت شوخ طبعی میکنید یا دوستانتان را به خنده وامیدارید، مهم است خودتان هم خشنود و سرگرم باشید و شوخ طبعیتان فقط وسیلهای برای خنداندن دیگران نباشد.»
مراقب عزت و حرمت نفس خود باشید.
@ertebatmoaserdini
#ارتباط_موثر
#عزت_نفس
#اخلاق_معاشرت
#شوخ_طبعی
#مهارت_آموزی
#مهارت_کلامی
.
یک سوال درباره غدیر:
چرا باوجود این همه آیات وروایات در شأن آقا امیرالمؤمنین علی علیه السلام ، صحابه به آن ها بی اعتنا می باشند و علی بن ابی طالب علیه السلام را رهاکردند وبه سراغ دیگران رفتند
وآن ها رابه خلافت برگزیدند؟
جواب:
اولا : وجود دو خط فکری درمیان صحابه :
۱- خط فکری اجتهاد درمقابل نص ( این خط فکری معتقد است که لازم نیست به تمام آنچه که پیامبر صلوات الله علیه به آن ،خبر ودستور داده ایمان آورد وتعبدا آن راقبول کنیم ، بلکه می توانیم درنصوص دینی مطابق با مصالحی که درک می کنیم اجتهاد کنیم ودر آن تصرف نماییم) .
۲- خط فکری دوم که مقابل خط فکری اول است معتقدند :( باید درمقابل مجموعه دستورات دین و شریعت تسلیم بوده وتعبد کامل داشته باشیم، که این خط فکری همان طریق ومنش اهل بیت عصمت وطهارت است . وهمان مدرسه اهل بیت سلام الله علیه است ).
پس عامل اول این است که صحابه درمقابلِ نص( که پیامبر اقا امیرالمؤمنین علی علیه السلام را امام وولی بعدازخود معرفی کردند ازطرف خداوند متعال) اجتهاد کردند وگفتند فرقی نمی کند که علی خلیفه باشد یاابوبکر و... ما فقط یک رئیس ومسئول می خواهيم وفرقی نمی کند که باشد. اما اینها جهالت به خرج دادند و اجتهاد بی مورد کردند وابوبکر را به عنوان خلیفه انتخاب کردند ودرمقابل نص و حکم خدا ایستادند وگناه مرتکب شدند وامرامامت علی علیه السلام که امری الهی بودرا درکنار امر مردمی قراردادند .
ثانیا : حقد و کینه ای که نسبت به آقاامیرالمومنین علی علیه السلام داشتند .
آقاامیرالمومنین علی علیه السلام کسی بود که عده ای از پدران واجدادکافر وفاسقِ همین تازه مسلمان شده ها را درجنگ های که درکنار پیامبر اکرم صلوات الله علیه داشتند به قتل رساندند. به همین دلیل کینه عجیبی دردل آن ها نسبت به آقاامیرالمومنین علی علیه السلام بود.
ازآقا امام رضا سلام الله علیه همین سؤال راپرسیدند آقا فرمودند : به این جهت که علی علیه السلام پدران ، اجداد، برادران ،عموها ونزدیکان کافر آن ها که دشمن خدا ورسول خدا بودند راکشتند ؛ لذا به این جهت کینه آقاامیرالمومنین علی علیه را در دل گرفتند ونمی خواستند که علی علیه السلام متولی امورشان شود؛ ولی از غیر علی علیه السلام کینه ای دردل نداشتند بنا بر این امامت امام علی علیه السلام راقبول نکردند وبا شخص دیگری بیعت کردند .( منظور سه خلیفه است )
ثالثا : امام علی علیه السلام مردِ عدالت است.
آقاامیرالمومنین کسی بود که بدون جهاتِ الهی وتقوایی کسی را بردیگری مقدم نمی دارد ، اوکسی است که همه رابایک دید نگاه می کند ، ازاین جهت خلافتش خوشایند عده ای نبود بلکه آن عده مخالف امیرالمؤمنین علی علیه السلام میخواستند کسی خلیفه بشود که بین آن ها تبعیض برقرارکند و اینها بهره بیشتری ازبیت المال مسلمانان ببرند.
ابن ابی الحدید می نویسد : مهم ترین سبب دراعراض ورویگردانی عرب از علی علیه السلام مسأله مالی بود؛ زیرا علی شخصی نبود که بی جهت کسی را برکس دیگری برتری دهد یاعرب رابی جهت برعجم تفضیل وبرتری بدهد ، همانگونه که پادشاهان چنین می کردند . اوکسی بود که هرگز اجازه نمی داد تاشخصی به جهاتی خاص به او متمایل گردد .
رابعا : دشمنی بابنی هاشم .
تاریخ گواهی می دهد که قريش
عداوت و دشمنی خاصی بابنی هاشم داشت تاهنگامی که پیامبر در قید حیات بودن ازهیچ آزار واذیتی فروگذارنکردند . بعدازظهور اسلام ودعوت پیامبراکرم به دین جدید اسلام ، اینها مشاهده کردند که باخسارت عظیمی ازناحیه پیامبرودینش مواجه شدند، خصوصا بافهمیدن اینکه هدف اصلی دین اسلام قلع وقمع کردن بت پرستی واعتقادات آن ها است . آن ها (قریش)مشاهده کردند که روز ایشان درقلوب مردم نفوذ کرده ومردم به او و دین وآیینش جذب می شوند ،ودرمقابل جبهه عظیمی تشکیل شد که اینها نمی خواستند این مسائل راببینند. وکینه پیامبرو علی علیه السلام را به دل گرفتند و درجهت جبهه گیری درمقابل ایشون برآمدند وشدیدا باجانشین پیامبر که امام علی علیه السلام بودند مخالفت کردند ونهایتا جانشینی آقاامیرالمومنین علی علیه راقبول نکردند.
#پرسش_پاسخ
@booyebaran313
لبخندغدیر
😁😊🙃😂
اندر حکایت این روزها
وااای از این قطع برق!
فکر کن اینترنت مون با وای فای منزل باشه دیگه چه شود؟
از طرفی وقتی برق نداریم نت نداریم و از اون طرف وقتی مراکز مخابراتی برق ندارن نت نداریم چه میشود کرد جز صبر؟
البته در حال حاضر چند کار میشه انجام داد :
اول اینکه: آرزو کنم کاش برق مراکز مخابراتی تایمش با ما یکسان سازی بشه یا بسته ای اینترنتی تهیه نمایم از آنجا که از خرید بسته اینترنتی خاطره خوشی ندارم فکرکنم باید بار و بندیلم را بسته و به سمت مراکز مخابراتی کوچ
نمایم.
وقتی هم پیامک میاد جناب برق میخواد تشریفش و ببره که دیگه هیچی چار ستون بدنت می لرزه و اندر افکار خودت غرق میشی و مستٱصل می مونی حالا کدوم کارهات و انجام بدی؟
حالا فکر کن آب هم با رفتن برق تشریفش و ببره
سه غم آمد سراغم هر سه یکبار
بی آبی و بی برقی و بی وای فای
البته میدونم شعرم وزن و قافیه اش مثل اوضاع برق این روزها قطع و وصلی داره ولی چه میشه کرد؟
البته اندر فواید قطع برق این بود که این متن و نوشتم ان شاالله که هیچ وقت برق تون چه با اطلاع و چه بی اطلاع نره و چراغ خونه هاتون همیشه روشن باشه و بدرخشید تو محله.
راستی یادم رفت بگم وقتی برای اولین بار چشمم به پیامک قطع برق افتاد گمون کردم حتما ازدیاد مصرف برق باعث قطع برق مون شده ولی وقتی متوجه شدم پیامکی است از دیار اداره برق جهت اطلاع از خاموشی است نمیدونستم خوشحال باشم یا نا راحت؟ !
انگار کشف کردم این بی برقی ها از کجا آب می خورد. یادتان هست
چقدر بابا برقی حرص می خورد و با تٱکید می گفت:" هرگز نشه فراموش لامپ اضافی خاموووش" و ما فراموش کردیم لامپهای اضافی را خاموش کنیم و خاموشی شهرمان را فرا گرفت.
چقدر بابا برقی گفت :مصرف بی رویه کار خیلی بدیه و ما گوش نکردیم و از قدیم گفته اند هر کس خربزه بخورد پای لرزش می نشیند و ما نصیحتهای بابا برقی رانشنیده گرفتیم و پای کولر خاموش داریم کباب می شویم!
بابا برقی ما فرزندان خوب و حرف شنویی، برایت نبودیم....
ما را ببخش!
هرچند با درک این روزهای گرم تابستان بدون برق به گمانم عاق مان کرده ای....
به امید روز و شبهای روشن.
نویسنده مریم رمضان قاسم
#لبخند_غدیر
@booyebaran313
شهر از بارش خورشید طلاکوب شده است
با علی حال و هوایم چقدر خوب شده است
از بد حادثه هر جا نفسم سنگین شد
یا علی گفتم و کام دل من شیرین شد
می برد گرد ملال از دل هر آئینه
هر کسی سنگ علی را بزند بر سینه
بغض را از نفس باغچه بر می داریم
پا اگر جای قدم های علی بگذاریم
باغ می ساخت و در سایه آن باغ نبود
یک نفس قافلهاش در پی اُطراق نبود
ما نمکگیر غدیریم،غدیر اعجاز است
از ازل تا به ابد سفره مولا باز است
دیر یا زود ولی میرسد از راه آخر
یک نفر عین علی میرسد از راه آخر
می نویسم که "شب تار سحر میگردد"
یک نفر مانده ازین قوم که برمیگردد...
شعر: سید حمید رضا برقعی
یاد آسمانیترین یارانمان(شهداء)گرامیباد...
#یاد_یاران
#غدیر
@ertebatmoaserdini
@booyebaran313