استاد مجاهدی ۳۰ آبان ۱۴۰۳.mp3
زمان:
حجم:
20.72M
#استاد_مجاهدی
⏰ ۳۰ آبانماه ۱۴۰۳
📎 شرح فرازهایی از دعای کمیل
🔸️جلسه ۱۶
#صوت
🔔@borhan_maaref
🌐borhan.org
هدایت شده از مؤسسه معارفی فقهی برهان
🔰سلســــــــله جلســــــــات
شــرح حــدیـث شــریــف
عـــــنوان بـــــــــــــــصـری
🔹با محـــوریت بــــــــیانات
اســــــتـــــاد مـــعــــظـــــم
حـــــاج آقــــــا وطن خواه
(از شاگردان عـارف واصـل
آیــت الله سعادت پرور ره
و از مربیان نفوس)
⏰شـــنـبـه شـــــبها
بلافاصله پس از نماز عشا
📌قم، صفائیه، کوچه ممتاز،
کـــوچه ســــوم، پــــلاك۴۱
🪴حضور بهمراه خانواده
🔹مؤسسه معارفی فقهی برهــــــان
@borhan_maaref
💠 خلاصه جلسه شنبه ۲۶آبان ماه ۱۴۰۳
🖇️ استاد مجاهدی (حفظ الله)
شرح خطبه هفتم نهجالبلاغه:
🔰 امام علی (ع):
«اتَّخَذُوا الشَّيْطَانَ لِأَمْرِهِمْ مِلَاكاً»
ترجمه: «آنان شیطان را برای کار خود اساس و ملاک قرار دادند.»
🔸در بیان مصداق این عبارت، برخی شارحان آن را به گروه پیروان عایشه در جنگ جمل تطبیق دادهاند، هرچند میتواند شامل بسیاری از گروهها و جریانها در طول تاریخ باشد.
🔹در مورد مفهوم شیطان در این عبارت، نکته مهم این است که لزوماً منظور شیطان به عنوان اسم خاص (ابلیس) نیست، بلکه میتواند به معنای وصفی - یعنی هر کس که خصلت شیطانی دارد - باشد. تفاوت ظریفی بین ابلیس و شیطان وجود دارد: ابلیس در «وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ... فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ» صرفاً سرپیچی کرد، اما شیطان در «إِذْ قَالَ لِلْإِنسَانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ» به فتنهگری و گمراهسازی میپردازد.
🔸این خصلت شیطانی میتواند در هر کسی - از طلبه گرفته تا غیر طلبه - ظهور کند. مثال روشن آن، روحانی سخنوری است که در مشهد با ظاهری مذهبی به مداحی شاه میپرداخت و با شروع انقلاب، با چمدانی از طلا و جواهرات فرار کرد.
🔹در جریان جنگ جمل نیز، وقتی عدهای عایشه را ملاک قرار دادند و پشت سر او راه افتادند، حضرت علی(ع) برای از بین بردن این فتنه، دستور داد پای شتر را قطع کنند. این اقدام شبیه تخریب مسجد ضرار است که با وجود ظاهر مقدس، چون محل فتنه بود، به دستور پیامبر(ص) ویران شد.
🔰نکته کلیدی این است که شیطانِ وصفی - یعنی کسی که خصلت شیطانی دارد از طریق فتنهگری، ایجاد انحراف و گمراهی شناخته میشود و باید هوشیار بود که چنین افرادی را ملاک و معیار قرار ندهیم.
#خلاصه_جلسه
🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان:
🌐وبسایت|borhan.org
🔔کانال رسمی|@borhan_maaref
🎥 نشر محصولات|@bourhan_media
💠 خلاصه جلسه شنبه ۲۶آبان ماه ۱۴۰۳
🖇️ استاد وطن خواه (حفظ الله)
🔰امام صادق(ع) در بیان حقیقت عبودیت میفرمایند: « و جُملَةُ اشتِغالِهِ فيما أمَرَهُ اللّه ُ تَعالى بهِ وَ نَهاهُ عَنهُ » یعنی تمام مشغولیت بنده در آنچه خداوند به آن امر یا از آن نهی کرده است باشد.
🔸در هر ساعت و هر روز، انسان مکلف است به اوامر الهی توجه کند. معمولاً زمینههای گناه و منهیات پیش میآید و باید انسان خودش را مشغول اوامر و تقوا و مراقبه نسبت به مناهی و حرامها کند. این مراقبت تنها در افعال ظاهری نیست، بلکه شامل قلب انسان، مکارم اخلاق و فضائل هم میشود.
🔹آیتالله بهجت میفرمودند: "بالاترین نعمت این است که انسان بفهمد وظیفهاش چیست" و افزودند: "بالاتر از آن، موفق به عمل شود." گاهی تشخیص وظیفه آسان است، مثل نماز اول وقت، اما گاهی حتی بزرگان در تشخیص تکلیف خود مشکل پیدا میکنند.
🔸مرحوم آیتالله سعادت پرور نمونه خوبی است. ایشان در شهرری امام جماعت بودند، اما وقتی دیدند از وجودشان استفاده کافی نمیشود، با اینکه از نظر مالی وضع خوبی داشتند، تصمیم گرفتند به قم برگردند. همین تصمیم باعث شد خداوند درهای دیگری به رویشان بگشاید و توفیق تألیف کتابهای ارزشمندی مثل "پاسداران حریم عشق" را پیدا کنند.
🔹در مورد انجام مستحبات، بزرگان میفرمودند لازم نیست همه را یکجا انجام دهید. مثلاً برای خواندن زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام، میتوان اصل زیارت را صبح خواند و لعن و سلام را در طول روز و در فرصتهای مختلف انجام داد. یا برای هزار صلوات روز جمعه، میتوان در فاصلههای مختلف روز این ذکر را گفت.
🔸روایت قدسی میفرماید: « ما يَتَقَرَّبُ إلَيَّ عَبدٌ مِن عِبادِي بشيءٍ أحَبّ إلَيَّ ممّا افتَرَضتُ علَيهِ». علامه طباطبایی میفرمودند واجبات موجب قرب ذاتی میشود و انسان را به مقام مشاهده ذات میرساند. و نوافل باعث محبوبیت نزد خداوند میشود تا جایی که «فإذا أحبَبتُهُ كنتُ سَمعَهُ و بَصَرَهُ و لِسانَهُ».
🔹نمونه کامل این عبودیت، حضرت زهرا(س) است که در تمام شئون زندگی، از عبادت تا شوهرداری، با نگاه توحیدی عمل میکرد. ایشان جمال و جلال الهی را در چهره امیرالمؤمنین(ع) میدید و هر عملش برای رضای خدا بود.
#خلاصه_جلسه
🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان:
🌐وبسایت|borhan.org
🔔کانال رسمی|@borhan_maaref
🎥 نشر محصولات|@bourhan_media