eitaa logo
انجمن علمی ادبی ساهور
103 دنبال‌کننده
61 عکس
2 ویدیو
0 فایل
📩انجمن علمی و ادبی ساهور وابسته به گروه تاریخ و امور فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام #بررسی_رمان_تاریخی #نشست_های_تخصصی #کارگاه_های_تخصصی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. خواب دیشب ✍مریم دوست‌محمدیان خواب دیدم فرشی که سه سال پیش بعد از اثاث‌کشی برای خانه جدیدمان خریده بودیم نخ‌نما شده. فرش را با وسواس انتخاب کرده بودم و از اینکه جُل شده بود به این زودی حیران مانده بودم. با صدای جیغ بچه از خواب پریدم. صدا از طبقه بالا بود. بچه کوچک همسایه جیغ می‌زد و گریه می‌کرد و مادرش را صدا می‌زد. زمان را گم کردم. دستم نمی‌آمد چه روزی از چه ماهی از چه سالی هستیم. تبم شکسته بود و عرق سرد، همه تنم را پوشانده بود. تقویم گوشی را باز کردم. امروز درست وسط ماه تموز بود و آخر ماه حج. چشم‌هام را بستم. نفسم به شماره افتاد. سرخی غلیظی تاریکی پیش چشمم را پر کرد. فردا طلوع آفتاب‌نزده مادری، مادری‌اش را شروع می‌کند. پیراهن خونین فرزندش را از عرش آویزان می‌کند و می‌رود پی تدارک عزای فرزندش. چشم باز می‌کنم. زردی طلوع خورشید لب تراس کوچک خانه تیز شده است. باید از جا بلند شوم. حالا وقت مادری‌ست. 🌐https://eitaa.com/bouathI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبديلا
. 🔰انجمن علمی ادبی ساهور وابسته به گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام برگزار می‌کند‌ نشست سنجه‌ی رمان‌های تاریخی رمان صور سکوت با حضور نویسنده: جناب آقای محمد قائم خانی ناقد: سرکار خانم مریم دوست محمدیان دبیر نشست: سرکار خانم دکتر فضه خاتمی زمان:چهارشنبه۱۸ مهرماه ساعت ۱۴ مکان: دانشگاه باقرالعلوم،ساختمان آموزشی علامه طباطبایی، سالن نشست ها 🌐https://eitaa.com/bouath
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ریشه‌های عهد عتیق در خاک یا افلاک؟ یهودیان با اندیشه هاى بى بنیان و موهوم، خود را قوم برگزیده ى خداوند مى‌دانستند و از پذیرش نبوت حضرت عیسى(علیه السلام) و پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله)امتناع مى‌ورزیدند و با عناد و لجاجت، به صف آرایى در برابر پیامبر الهى مى پرداختند. هم چنین اندیشه ى نژادپرستانه و ادعاى بقا و اختصاص دین در آیین حضرت موسى(علیه السلام) را به کتاب مقدس خود نسبت مى دادند و براى تأیید تفکر باطل خویش به قسمت هایى از عهد عتیق تمسک مى جستند; لذا ضرورى است که کتاب عهد عتیق، و وحیانى یا غیروحیانى بودن آن مورد بررسى قرار گیرد، تا روشن شود که اوّلا، قوم یهود قوم برگزیده نیست; ثانیاً، عهد عتیق که سند این اندیشه محسوب مى شود، تحریف شده است. «کتاب مقدس» شامل شصت و شش کتاب جداگانه است که بیش از سى نفر، به سه زبان مختلف عبرى، آرامى و یونانى و در مدت حدود 1600 سال آن را نوشته اند.[1] این کتاب به دو بخش عمده‌ى «عهد عتیق» و «عهد جدید» تقسیم مى‌شود و یهود فقط بخش عهد عتیق را که مشتمل بر 39 کتاب است، کتاب مقدس خود مى داند. در این که مؤلف کتاب هاى عهد عتیق چه کسانى هستند و آیا این کتاب ها وحى الهى‌اند، یا منشأ انسانى دارند، سه رویکرد کلى وجود دارد: رویکرد اول: یهودیان و بیش تر مسیحیان معتقدند، «تورات» که عهد عتیق با آن آغاز مى شود، منشأ وحیانى دارد و وحى الهى در آن مکتوب است و حتى گاهى پا را فراتر نهاده و کل عهد عتیق را وحى الهى مى دانند; این رویکرد وجود وحى و ادیان آسمانى را مى پذیرد، ولى با اصرار بر صحت همه.ى کتاب مقدس، خود مجبور به پذیرش امورى غیرواقعى و مخالف با عقل مى شود و ناخواسته در دام تناقض خودساخته گرفتار مى‌آید. رویکرد دوم: گروهى از دانشمندان غربى معتقدند که تورات نوشته‌ى حضرت موسى نیست و سایر کتاب هاى عهد عتیق نیز، تألیف افرادى که به آنها نسبت داده مى شوند، نیستند و ممکن نیست وحى و کلام الهى باشند. همه‌ى آن‌ها یک سلسله سنت‌هاى شفاهى قوم یهودند که بعدها برخى افراد ناشناس آن را گردآورى و مکتوب کردند. محققین به این نتیجه رسیدند که تورات منشأ ومنبع واحدى ندارد و از «چهار منبع که آنها را «یهوه اى»، «الوهیمى»، «تثنیه اى» و «کاهنى» مى نامند، پس از اسارت بابلى و در دوره ى کاهنان (یعنى 500 سال قبل از میلاد) تألیف شده است». این رویکرد هر چند بر شواهد تاریخى استناد مى کند، ولى با اصرار بیش از حد بر نفى ماوراء الطبیعه و منشأ وحیانى دین، چشم خود را بر پاره‌اى از حقایق مى بندد و با یافتن ضعف در یک کتاب و یک دین، به نفى همه‌ى ادیان و آموزه هاى آنها مى‌پردازد. رویکرد سوم: از دیدگاه اسلام وحی الهی در قالب چند مجموعه و کتاب بر بنی اسراییل و یهودیان نازل شده بود ولی آنان آنها را تحریف کردند و از بین بردند و کتابهایی که امروزه به عنوان کتاب آسمانی در دست دارند وحی الهی نیست. آنان در این کتاب‌ها کارهای ناروایی را به انبیا نسبت دهند و ارتکاب هر نوع گناه و معصیتی را برای آنان روا می دارند و از سوی دیگر ادعا می کنند که این اشخاص گناهکار حاملان وحی الهی هستند، غافل از این که شخص گناهکار نمی تواند واسطه ی بین انسان و خداوند باشد. برگرفته از مقاله ادیان و مذاهب یهودیت نویسنده: رسول رضوی 🌐https://eitaa.com/bouath
. محمد قائم خانی نویسنده "صورسکوت": "پژوهش در رمان تاریخی بسیار سخت و نفس گیر است. اگر بتوانم می گویم نگذارید رمان تاریخی بنویسند." 🌐https://eitaa.com/bouath
. "انجمن ساهور تا می‌توانید کاری کنید رمان تاریخی نوشته نشود!" توصیه تأمل برانگیز محمدقائم خانی در امضای کتاب "صور سکوت" برای انجمن ساهور! 🌐https://eitaa.com/bouath
. 1⃣ دکتر ایزدی، عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام: کانال ایتایی ساهور ظاهرا بخش نظر و پیام ندارد. من در جلسه نقد رمان صور سکوت حضور نداشتم. اما اصلا توصیه نادرست و نابجایی است که رمان تاریخی نوشته نشود توصیه ای که در تضاد با ماهیت ساهور است ضمن این که رمان تاریخی روشنگر و بهترین راهکار ارتباط یک جامعه با تاریخ اش می باشد تا دچار گسیختگی تاریخی نشود. 🌐https://eitaa.com/bouath
. 2⃣ نقد کاملا به جایی هست. امروزه در دنیای غرب رمان های تاریخی جز پرفروش ترین رمان ها هستند و مثل هالیوود که اسطوره های غربی را بازسازی می کند و به سایر کشورها صادر می کند رمان های تاریخی در غرب نه فقط برای مخاطبین غربی بلکه برای کشورهای دیگر تاریخ سازی می کنند .از این رو رمان تاریخی می تواند در حفظ و بازسازی هویت تاریخی و تمدنی یک ملت تاثیر بسزایی داشته باشد. نکته قابل توجه این است که نویسنده رمان تاریخی قبل از نوشتن اثر باید بین رخدادهای تاریخی و روایت ادبی پیوندی پژوهش محور برقرار کند. یعنی ادبیات در اینجا به مثابه شاخه ای از دانش در نظر گرفته می شود که در کنار دانش تاریخ و پژوهش های لازم می تواند از ریشه های تاریخی و تمدنیِ هویت ملت ها در برابر تاریخی که در رسانه های غربی و رمان های غربی تولید و بازتولید می شود محافظت کند. 🌐https://eitaa.com/bouath
. توصیه آقای نویسنده!نجمه صالحی امروز ششمین نشست سنجه رمان تاریخی توسط انجمن علمی ادبی ساهور برگزار شد و به نظرم یکی از خاص‌ترین نشست‌ها شد. نویسنده رمان "صور سکوت" متواضعانه آمد تا حرف‌های ما را بشنود. از ایده اولیه نگارش کتاب در ایام فاطمیه گفت، از پژوهش‌های زیادی که در منابع تاریخی داشته‌است. از اینکه سه بار این رمان را بازنویسی کرده و نسخه سوم منتشر شده است. بارها تاکید کرد،" آمده‌ام‌‌ بشنوم!" در رمان "صور سکوت" بسیار دقیق و به خوبی نکات تاریخی و حتی جغرافیایی فضای داستان، تصویر شده است. به نظرم این کتاب با رمان‌های تاریخی دیگر فرق دارد و در همان گام اول هم به چشم می‌آید. حوادث آن در سه جغرافیای عمده خوزستان عهد ساسانی، حجاز اسلامی و منطقه شامات پیش فتح (یعنی روم شرقی) جریان دارد. زمانش مربوط به سال‌های 12 و 13 هجری قمری است که مورد توجه قرار نمی‌گیرد و از ادیان مختلف و به ویژه یهود نام می‌برد و از مفهوم انتظار و انتظار موعود می‌گوید.   آقای خانی به بخشی از سختی‌های پژوهش در رمان تاریخی اشاره کرد. او با وجود تلاش و زحمتی که کشیده و اولین کار حرفه‌ای و اثر فاخر ادبی تاریخی او نامزد دریافت جایزه شده است، تاکید داشت سمت نوشتن رمان تاریخی نرویم! 🌐https://eitaa.com/bouath
وقتی پژوهش نفس داستان را می‌گیرد. من هر انتقادی به رمان صور سکوت داشته باشم اما پای نثر این اثر ایستاده‌ام. نثری فاخر و درخور با اندک لغزندگی که در این حجم از کلمات، قابل اغماض است. همچنین گنجینه لغات نویسنده غبطه برانگیز است. و سخت‌خوان بودن این کتاب به معنای نخواندن آن نیست؛ بلکه به معنای درگیر کردن مخاطب جدی ادبیات است. پژوهش این اثر نیز، قابل دفاع است؛ اما می‌توان گفت که پژوهش کنید مانند این اثر ولی ننویسید مانند این کتاب. اینکه نویسنده همه‌ی مواد پژوهشی خود را در درام به کار بگیرد سبب می‌شود جنبه‌ی داستانی اثر زیر کوهی از مواد پژوهشی دفن شود. امری که در این اثر شاهد آن هستیم. منتقد : خانم دوست‌محمدیان 🌐https://eitaa.com/bouath