بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:سه احتمال در کلمه(بالغیب)
🌙۲. اين كه براي سببيّت(بوسیله) باشد؛ نظير «كتبت بالقلم» و مراد از غيب، قلب يعني همان حقيقت انسان باشد كه نامحسوس و از مصاديق غيب است. طبق اين احتمال معناي آيه اين است كه پرهيزكاران با #قلب خود ايمان مي آورند، بر خلاف منافقان كه تنها با #زبان اظهار ايمان مي كنند ولي ايمان قلبي ندارند: (قالوا آمنّا بأفواههم ولم تؤمن قلوبهم).
🌱3. اين كه براي صله و تعديه باشد و مراد از غيب، #عالم_غيب، به ويژه خداي سبحان و اسماء و صفات او باشد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:سه احتمال در کلمه(بالغیب)
✨اين احتمال راجح است؛ زيرا اگر مراد از بالغيب وجه اوّل يا دوم باشد لازمه اش آن است كه ايمان به خدا در مجموعه صفات متقين مطرح نباشد؛ يعني، متعلّق ايمان كه از اهميّت ويژه اي برخوردار است اصلاً بازگو نشده باشد.
📢افزون بر آن كه، #وحدت_سياق اقتضا مي كند كه باء براي صله و تعديه باشد؛ زيرا ظاهر تعبير ايمان به غيب همان است كه غيب متعلَّق ايمان باشد؛ چنانكه ظاهر لفظِ باء در (بما اُنزل إليك) و (بالآخرة هم يوقنون) قطعاً براي تعديه وصله است، چنانكه در موارد فراواني از قرآن كريم، در كنار ايمانْ متعلّق آن كه توحيد الهي و اسماي حسناي اوست بيان مي شود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:پاسخ به سه اشكال بر احتمال سوم
بر احتمال سوم سه اشكال شده كه به طرح و نقد آنها مي پردازيم:
🍃1 ـ اگر مراد از «بالغيب» ايمان به عالم غيب باشد، لازمه اش #تكرار است؛ زيرا در آيه بعد ايمان به وحي و يقين به آخرت مطرح شده است: (يؤمنون بما أُنزل إليك ... وبالآخرة هم يوقنون) و وحي و آخرت هر دو از مصاديق عالم غيب است.
🦋پاسخ: اوّلاً لازمه احتمال سوم تكرار نيست، بلكه #تفصيل بعد از اجمال است و ثانياً در آيه بعد، برخي از مصاديق غيب ذكر شده است، نه همه آنها.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:پاسخ به سه اشکال بر احتمال سوم
۲ـ ايمان بدون علم ميسور نيست، پس لازمه ايمان متقين به غيب آن است كه آنان از غيب #آگاه باشند در حالي كه علم به غيب در انحصار خداي سبحان است: (فقل إنّما الغيب لله).
☀️پاسخ: اوّلاً، علم به غيب گرچه بالأصاله در انحصار خداي سبحان است، ليكن اجمال آن با اعطا و لطف او براي #همه ميسور است؛ همان گونه كه با اقامه براهين عقلي مي توان به مبدأ، معاد و ضرورت وحي و رسالت، علم حصولي پيدا كرد و اين سه از مصاديق روشن غيب است.
💫ثانياً، در آيه بعد سخن از ايمان متقين به وحي و معاد است و وحي و معاد از مصاديق #غيب است و چون ايمان متفرع بر علم است پس آنان عالم به غيب اند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:پاسخ به سه اشکال بر احتمال سوم
🎲ثالثاً، غيب داراي مراتب و مصاديق #متفاوتي است؛ آن قسم از غيب كه متعلَّق علم كسي نيست و جزو مُسْتَأثَرات است، ايمان به آن نيز وظيفه كسي نبوده، صفت هيچ متقي قرار نمي گيرد و آن قسم از غيب كه متعلَّق ايمان قرار مي گيرد، علم به آن با تعليم الهي از راه برهان يا وجدان، به طور اجمال يا تفصيل، مقدور انسان مؤمن است.
🔳مراد از آيه شريفه (فقل إنما الغيب لله) نيز اين است كه علم به غيب اصالةً از آنِ #خداست و او به #هر_كس بخواهد، بخشي از آن را مي دهد: (عالم الغيب فلا يظهر علي غيبه أحداً إلاّ من ارتضي من رسول...دانای غیب است و هیچ کس را بر غیب خود آگاه نمی کند،مگر پیامبرانی را که برگزیده است)، (ذلك من أنباء الغيب نوحيه إليك..اینها از اخبار غیب است که به سوی تو وحی می شود).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:پاسخ به سه اشکال بر احتمال سوم
💡 ۳ـ لازمه احتمال سوم آن است كه غيب به معناي #غايب بر خدا اطلاق شود، در حالي كه غايب وصف كسي است كه گاهي حضور دارد و گاهي ندارد، امّا خدايي كه وصف حاضر درباره او اصلاً روا نيست، اطلاق غايب نيز بر او نارواست.
🕯️پاسخ: اوّلاً، ادعاي #ملازمه بين صحّت اطلاق غايب و صحّت اطلاق حاضر، بي دليل است، و ثانياً، بين «حاضر» و «ظاهر» فرقي نيست و خداوند به #ظاهر وصف شده است: (الله نور السماوات والأرض)، (هو الأوّلّ والآخر والظاهر والباطن). پس او حاضر نيز هست.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:پاسخ به سه اشکال بر احتمال سوم
💎اما حرمان(بی بهره بودن) از مشاهده او بر اثر #پرده_اي است كه انسان بر چشم دل خود مي افكند: (وعلي أبصارهم غشاوة)، (الّذين كانت أعينهم في غطاء عن ذكري). اينان در قيامت نيز كوردلانند: (إنّهم عن ربّهم يومئذٍ لمحجوبون).
⏳ثالثاً، اگر چيزي حضور و غيابي #محدود داشت، غياب و حضورش در برابر يكديگر است، امّا خدايي كه حضور و غيبي نامحدود دارد، غيب وحضورش عين يكديگر است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:پاسخ به سه اشکال بر احتمال سوم
🌈اميرالمؤمنين(عليه السلام) مي فرمايد: هر #باطني جز خداوند غير ظاهر است و هر ظاهري جز او غير باطن: «كلّ ظاهرٍ غيره غير باطنٍ وكل باطنٍ غيره غير ظاهرٍ». غير خدا ظهورش در مقابل بطون و بطونش در برابر ظهور است، امّا ذات اقدس خداوند ظهورش عين بطون و بطونش عين ظهور است؛ زيرا ظهور و بطون غير خدا محدود است و مي تواند از يكديگر جدا باشد، ولي ظهور و بطون خدا كه نامحدود است عين يكديگر است.
🌴 خداي سبحان از شدّت نورانيّت #محجوب است و اين محجوب بودن به ضعف باصره شاهد برمي گردد، نه غيبت مشهودْ از صحنه شهود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:پاسخ به سه اشکال بر احتمال سوم
🎀برخي آيات قرآن نيز #غيبت را از خداوند نفي مي كند و به نحو التزام حضور او را مي فهماند؛ مانند (... وما كنّا غائبين).
🎈حاصل اين كه، #پرهيزكاران به همه مصاديق غيب(خداي سبحان، وحي و نبوّت، فرشتگان، قيامت و بهشت و جهنّم) ايمان دارند: (والمؤمنون كل امن بالله وملائكته وكتبه ورسله). ايمان به #رسولان_الهي نيز ايمان به غيب است؛ زيرا گرچه اشخاص و ابدان آنان محسوس و مشهود است: (قل إنّما أنا بشر مثلكم)، ولي شخصيّت حقوقي و منصب وحي يابي آنان، به ويژه #مقام (دنا فتدلي)،غيب است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:پاسخ به سه اشکال بر احتمال سوم
📖در مقابل مؤمنان، عدّه اي به عنوان كافران و مشركان هستند، كه گروه اوّل غيب را به طور كلّي #منكرند: (وقالوا ما هي إلّا حياتنا الدّنيا نموت ونحيا وما يهلكنا إلّا الدهر...و گفتند:زندگی و حیاتی بجز زندگی دنیای نیست و ما را فقط روزگار هلاک می کند).
🔅و امّا #مشركان گرچه خداي سبحان را خالق آسمان ها و زمين مي دانستند: (ولئن سألتهم من خلق السّماوات والأرض ليقولن الله)، ولي در #ربوبيّت و عبادت خدا شرك مي ورزيدند و ديگر مصاديق غيب، مانند رسالت بشر و زندگي پس از مرگ را منكر بودند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:اقامه نماز، عامل اقامه دين
📖 #اقامه_نماز غير از خواندن آن است. خواندن نماز و تداوم بر آن عملي است واجب و در قرآن كريم از اوصاف مؤمنان شمرده شده است: (والّذين هم علي صلواتهم يحافظون)، امّا مهم تر از آن، اقامه و #برپاداشتن نماز است كه از اوصاف تقوا پيشگان به شمار آمده و آن برپا داشتن حقيقت نماز است.
❄️برپا شدن حقيقت و روح نماز به اين است كه گذشته از تلفّظ اذكارِ قرائت و كلمات ذكر ركوع، سجود، تشهّد و مانند آن و صرف نظر از هيئت هاي خاصّ استوا و انحناي تام و غيرتامّ و نشستن و نظير آن و قطع نظر از تصوير مفاهيم اذكارِ آن در ذهن، پيام اصلي آن از وجود لفظي و ذهني بيرون آيد و به وجود #عيني برسد و در محدوده روح نمازگزار متمثّل گردد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i