بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۱۶: "أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَت تِّجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ"
⛓بحث: #روایی
✉️«ولا تجارة کالعمل الصالح ولاربح کالثواب».
📨«وما أخسر المشقّة وراءها العقاب وأربح الدعة معها الأمان من النار».
📜 اشاره: در مسیر حرکت امیرالمؤمنین(علیه السلام) به شام، گروهی از مردم شهر «انبار» با او ملاقات کردند و به #احترام آن حضرت کاری که نشانه #ذلّت در برابر فرمانروایان غیر دینی بود انجام دادند. امام پس از سخنانی به آنان فرمودند: «چه زیانبار است مشقّتی که کیفر الهی را در پی داشته باشد و چه پر سود است آرامشی که امان از آتش دوزخ را به همراه داشته باشد».
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۱۶: "أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَت تِّجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ"
⛓بحث: #روایی
📢«الدنیا دار ممرّ لا دار مقرّ والناس فیها رجلان: رجل باع فیها نفْسَه فأوْبقها ورجل ابتاع نفْسَه فأعْتقها».
🔈 اشاره: در گذرگاه دنیا برخی انسانها خود را #میفروشند و به هلاکت می رسند و برخی خود را #میخرند و آزاد می شوند. مراد از خودفروشی در گفتارِ بلند امیر مؤمنان(علیه السلام) خودفروشی به #شیطان است که از آن پس، فروشنده بَرده و بنده شیطان خواهد بود. امّا مراد از خریدن خود و آزاد ساختن آن این است که انسان، با ایمان و عمل صالح سند آزادی خود را امضا کند.
📣 از نظر فقهی انسان مالک خود نمی شود. پس به مجرّد این که خود را #خرید آزاد می شود؛ همانند عبد مُکاتَبْ، که اگر خود را از مولایش خرید به محض خریدن آزاد می شود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۱۶: "أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَت تِّجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ"
⛓بحث: #روایی
🔘پیامبران و امامان(علیهم السلام) که با #تعلیم معارفی همچون «عبْد الشهوة أذلّ من عبْدالرقّ» و ارائه رهنمودهایی چون «ولا تَکنْ عبْد غیرک وقد جعلک الله حرّاً»انسان را از قید و بند هر نوع بندگی غیر خدا می رهانند، به حقیقتْ مولای او هستند؛ زیرا: «کیست مولا آن که آزادت کند» و امیرمؤمنان(علیه السلام) که سخن از احسان خود به مردم دارد و اعلام می کند که آنها را از بند هر ذلّت و حلقه های زنجیر هر بردگی و ستم آزاد ساخته است: «ولقد أحسنت جوارکم وأحطتُ بِجُهدی من ورائکم وأعْتقتُکم من ربق الذُلّ وحلق الضیم».
☑️ سخن از اصلاح وضع مالی و امور رفاهی مردم #ندارد؛ زیرا در این امور فرعی اگر کافران از مسلمانان پیشتازتر نباشند، دست کم در حدّ آنان هستند، بلکه آن حضرت می فرماید: چون شما را از بندگی شیطان ظاهری و باطنی رهانیدم حق مولویت بر شما دارم. با این بیان چگونگی رهیابی جامعه بشری به آزادی معلوم می شود و امتیاز آزادی از رهایی روشن می گردد؛ چون انسان آزاد، تحت #ولایت_خدا، و بشرِ رها تحت ولایت شیطان است و بین این دو ولایت فرقهای وافری است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
#وحشت_از_پایان
صهیونیست بخاطر همین استقامت و لبخندهای زیبای شماست که در هراس اند...
https://eitaa.com/bourhan
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷)
صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨)
⛓بحث: #گزیده_تفسیر
⏳ انسان مسافری است رهسپار لقای حق و نیازمند #نوری است تا راه او را روشن کند و سرانجام به لقای مهر و جمال حق باریابد. منافق که نه از خود نوری دارد و نه از نور خدا بهره مند است، همواره در تاریکی به سر می برد و مَثَل آنان همچون کسی است که در تاریکیهای انبوه، آتشی برافروزد تا پیرامونش را روشن کند، ولی خدا با تندبادی آن را خاموش کند و او را در تیرگیها رها کند.
🕰سرّ این که خداوند به منافقان فرصت افروختن آتش می دهد و سپس آن را خاموش می کند، آن است که عذابِ #ماندن در میانه راه، بیشتر و تحیرش افزونتر است. منافقان که سرمایه های عظیم سعادت علمی و عملی(نیروهای ادراکی و تحریکی سالم) را باخته اند، کر و لال و کورند و راهی برای بازگشت به فطرت اصیل خویش ندارند؛ زیرا راه کفر و نفاق راه بی بازگشت و مایه هلاکت ابدی است. قرآن کریم منافقان را #بدترین جنبندگان روی زمین می داند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷)
صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨)
⛓بحث: #تفسیر
🔶 #ظلماتٍ: تنوین در کلمه «ظلماتٍ» برای تنکیر و اشاره به #انبوه_بودن ظلمتهاست. همین مطلب در جای دیگر با تعبیر « ظلماتٌ بعضها فوق بعض »از آن یاد شده است.
🔷 #بنورهم: باء در «بنورهم» برای تعدیه است. فعل لازم(مانند ذهب) گاهی با همزه باب اِفعال(أذهبه) و گاهی با حرف جرّ(ذَهَبَ بِه) متعدّی می شود و در تعدیه با حرف جرّ #تأکید_بیشتری است؛ زیرا تعدیه با حرف جرّ، مفید #مباشرت است، ولی تعدیه با همزه باب افعال با وساطت نیز سازگار است. بنابراین، جمله « ذهب الله بنورهم » بدین معناست که نور اینان در قبضه قدرت خداست و خداوند هر گاه بخواهد، آن را خاموش می کند. تعبیر «أذْهَبَ» مفید این نکته لطیف نیست.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🔴تصویر جانسوز از جوان فلسطینی که در صف کفن کردن، منتظر کفن کردن خواهر کوچکش ایستاده
#غزه
#فلسطین
اسرائیل
#غده_سرطان
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan