eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
315 دنبال‌کننده
568 عکس
214 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر (آرای مفسران) ⛱️در تأييد اين رأي گفته شده: ذكر حروف براي دلالت بر كلمات، در فرهنگ عرب ‏زبانان مرسوم است؛ مانند قول شاعر: قلنا لها: قفي قالت: قاف لاتحسبي إنّا نسينا الإيجاف حرف «ق» در اين شعر حرف رمز و علامت اختصاري «قد وَقَفْتُ» است. در حديث نيز آمده است: «كفي بالسيف شا»، كه «شا» كلمه «شافياً» است. 🕯️مرحوم شيخ رئيس ابوعلي سينا نيز در رساله نوروزيّه خود كه در شرح و تفسير حروف مقطعه نگاشته، معتقد است كه هر يك از اين حروف، و كلمه‏ اي خاص است؛ مانند اين كه «الف» ناظر به باري تعالي است و «ب» ناظر به عقل اوّل و «ج» ناظر به نفس كلّي و «د» ناظر به عالم طبيعت. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر (آرای مفسران) ✔️در تأويلات كاشاني نيز آمده است:خداوند با اين حروف [الم] به اشاره كرده است؛ زيرا 《الف》 اشاره به ذاتي است كه است و 《لام》 اشاره به كه به جبرئيل موسوم است و... و 《ميم》 اشاره به الله عليه و آله و سلم كه آخر وجود است و به او دايره هستي پايان مي‏ پذيرد و به آغاز آن متصل مي ‏گردد. 💠پاسخ: اين احتمال نيز محال عقلي نيست، ولي چنانكه در پاسخ رأي سوم گفته شد اثبات آن مي ‏طلبد و دليلي بر آن اقامه نشده جز رواياتي كه يا از نظر سند مرسل و يا از نظر دلالت ضعيف است و در بحث روايي ذكر خواهد شد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر الم(آرای مفسران) ✔️اين گونه احتمالات() در معنا و تفسير حروف مقطعه قرآني، هم نقلي معتبر است و هم فاقد برهان عقلي. 🎋آنچه در تأييد اين احتمال از اشعار عرب ذكر شد نيز ناتمام است؛ زيرا استفاده از و اختصاري براي دلالت بر كلمات در نثر، در ميان عرب ‏زبانان و اشعاري كه مفسران بدان استناد كرده ‏اند، بر فرض صحت به جهت ضرورت شعري است و روشن است كه آنچه در نثر و كلام عادي روا نيست در نظمْ هنگام ضرورت رواست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر الم (ویژگی مفسران) 🦋استاد (قدس ‏سره) در پاسخ به اين احتمال مي‏ گويد: ☑️استفاده از در جايي است كه گوينده نمي‏ خواهد جز مخاطب، كسي به مراد او پي ‏ببرد؛ در صورتي كه اسماي حسناي الهي كه صاحبان اين رأي، حروف مقطعه را نشانه آن مي ‏دانند در موارد فراواني از سوره ‏هاي قرآن به تصريح يا تلويح ذكر شده است و با اين وجود، ‏اي در اشاره به آن اسماء به وسيله حروف رمزي باقي نمي ‏ماند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر الم(ویژگی مفسران) 🔖رأي پنجم 💠حروف مقطعه الهي است و اگر به درستي و از روي بصيرت تركيب شود، اسم اعظم ظهور مي ‏كند و اسم اعظم نامي است كه با آن مي ‏توان در جهانِ هستي، تصرف كرد و انسانهاي عادي به معرفت آن دسترسي ندارند. 🚨تفاوت اين رأي با رأي چهارم آن است كه در آن قول، از حروف مقطعه علامت اختصاري و رمز يكي از اسماي الهي معرفي شد، ليكن در اين قول مدّعا اين است كه از اين حروف اسم اعظم پديد مي‏ آيد؛ مانند اين كه از تلفيق حروف مقطّعه «الر» و «حم» و «ن» 《 》 كه اسم اعظمِ لفظي است، پديد مي‏ آيد؛ چنانكه براي اشاره به نام مبارك حضرت مهدي(عجل ‏الله ‏تعالي‏ فرجه‏ الشريف) از حروف مقطعه م ح م د استفاده مي ‏شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث: و ‏_ثمر 💬 نمونه بارز اين محبت، علاقه به وجود مبارك حضرت امير مؤمنان علي(عليه‌السلام) يا سالار شهيدان و سرور آزادگان حضرت حسين ‏بن‏ علي(عليه‌السلام) در و فراوان است. حادثه كربلاي حسيني را همه كساني كه دستي در انديشه، عُلقه‏ اي به فضائل اخلاقي و مطالعه ‏اي در تاريخ دارند به رسميت مي ‏شناسند و از همين رهگذر، هر كس آن امام بزرگوار را به عنواني دوست مي‏دارد. 📢 انسان هنگامي كه فراروي شخصيتي تابناك همچون حسين ‏بن‏ علي(عليهماالسلام) قرار مي‏گيرد و انوار فضائل انساني او را درمي ‏يابد، در خود حالتي از و فروتني نسبت به آن حضرت حس مي‏كند؛ خواه مسلمان باشد يا كافر؛ شيعه باشد يا غير شيعه. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر الم(ویژگی مفسران) 🔻صاحبان اين رأي( ) به برخي روايات استناد كرده ‏اند كه در بحث روايي به آن اشاره خواهد شد. 🔊پاسخ: «اسم اعظم» گاهي بر اسماي خدا اطلاق مي‏ شود و گاهي بر اسم هاي او. 💬نام هاي لفظي كلماتي است كه بر و الهي دلالت دارد و برخي است، مانند قدير، عليم، حكيم، حي و رزاق و برخي است، مانند الله و الرحمن. 📢 بودن اين دو نام آن است كه ساير نام هاي خداي سبحان را زير پوشش دارد؛ چنانكه اسم «شافي» زير پوشش اسم «رازق» است و اسم رازق زير پوشش اسم «خالق» و آن زير پوشش اسم «قادر» و آن زير پوشش اسم جامع و اعظم «الله» كه بر ذات جامع همه كمالات دلالت دارد و همچنين زير پوشش نام اعظم «الرحمن» كه بر دلالت دارد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر (ویژگی مفسران) 🗯️۱ ـ قرآن كريم درباره نام هاي « » و « » مي‏ فرمايد: (قل ادعوا الله أو ادعوا الرحمن أيّاً ما تدعوا فله الأسماء الحسني)؛ «الله» را بخوانيد يا «الرحمن»، هر يك از اين دو نام خداوند، خود داراي نام هاي نيكوتر است. 💬 مرجع ضمير در «فله»، « » است، نه الله و معناي آيه اين نيست كه خداوند اسماي حسنايي دارد، بلكه بدين معناست كه هر يك از الله و الرحمن اسم هاي حسنايي دارد. تناسبي ندارد كه ضمير در «فله» به الله برگردد. ☑️از اين رو مرحوم فاضل هندي مي‏ گويد: «محققان برآنند كه الرحمن نيز همانند الله است و در آيه بسم الله... بدل از الله است و از اين‏ رو بر الرحيم كه صفت است مقدم شده است». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر (ویژگی مفسران) 🔬شايان ذكر است كه، غير از «الله» و «الرحمن» كه بر نام ديگر احاطه دارد، نسبت به نام زير پوشش خود اسم اعظمِ نسبي است، اما 《الله》 و 《الرحمن》 است. 💭گاهي نيز مراد از اسم اعظم، است، نه لفظي و مفهومي و اين مصطلح اهل معرفت است كه از ادعيه و روايات اهل‏بيت(عليهم ‏السلام) اتخاذ شده است. 🔳در اصطلاح اهل معرفت، عبارت است از «ذات حق با تعيّن خاص»؛ يعني، ذاتي كه صفتي از صفات وي مورد نظر ما باشد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر (ویژگی مفسران) 🎯درباره براي دستيابي به اسم اعظم الهي، به چند نكته بايد توجّه داشت: 🎗️1 ـ اين وجه را به عنوان تفسير حروف مقطعه نمي ‏توان پذيرفت؛ زيرا فاقد هر گونه معتبر است. 🎲2 ـ نام هاي «الله» و «الرحمن» كه از اسماي اعظم لفظي خداوند سبحان است، به در قرآن كريم آمده است و نيست تا از تلفيق و تركيب حروف مقطعه به آنها دست بيابيم. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i