eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
323 دنبال‌کننده
588 عکس
255 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: تقوا هدف یا ؟ ❇️ آیا ظاهر آیه این است که تقوا هدف «خلقت» است یا هدف «عبادت»؟ دو احتمال وجود دارد: ✳️یکی آن که، تقوا هدف خلقت باشد؛ یعنی، خدا را عبادت کنید؛ خدایی که شما را تا به تقوا برسید. دیگر آن که، تقوا هدف عبادت باشد؛ یعنی، خدا را کنید تا به تقوا برسید. ✅گرچه ممکن است بازگشت هر دو معنا به یک اصل مشترک باشد، لیکن باید تبیین شود کلمه « لعلّکم » برای « اعبدوا » است یا « خلقکم » و ظاهر آیه به کدام یک از دو معنا نزدیکتر است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: تقوا هدف یا ؟ 🥇 مؤیدهای وجه اوّل (که تقوا هدف است) دو چیز است: 1⃣ و قرب جوار « لعلّکم تتّقون » با « خلقکم » . 2⃣آیه « وما خلقت الجنّ والإنس إلاّ لیعبدون » که هدف خلقت را معرفی کرده است. بدین تقریب که روح عبادت همان تقواست و اگر عبادت هدف باشد به لحاظ روح آن که همان تقواست هدف خلقت خواهد بود. البته تقوا هدف خلق (به معنای مخلوق) است، نه خالق؛ یعنی، کمال مخلوق در عبادت متقیانه خداست، نه این که اگر خدا بخواهد کامل شود باید معبود قرار گیرد. خدای سبحان عین کمال و کمال محض است؛ عابدان او را عبادت کنند یا عبادتش را رها کنند برای او یکسان است؛ زیرا خداوند نیازی به عبادت انسانها ندارد تا برای رفع آن نیاز عابدان را بیافریند. ✔️خدای سبحان می فرماید: اگر همه مردم روی زمین کافر شوند، آسیبی نمی رسانند؛ چون خدا است: « إن تکفروا أنتم ومن فی الأرض جمیعاً فإنّ الله لغنی حمید ». پس خدا منزه از آن است که هدف داشته باشد؛ چون کمال محض و غنی محض است بلکه خود او هدف است. امّا از آن جا که خدا حکیم است و کار بیهوده نمی کند، عالَم که فعل اوست، هدف دارد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: تقوا هدف یا ؟ 💡مؤیدهای وجه دوم (که تقوا هدف باشد) عبارت است از: 1⃣ پایان جمله باید در سیاقِ آغاز آن باشد و گفته اند: در تعارض بین صدر و ذیل، ظهور مقدّم است؛ زیرا کلام برای آن سوق داده شده است و اگر این سخن به طور مطلق نیز پذیرفته نشود در خصوص آیه مورد بحث قابل قبول است؛ زیرا منظور اصلی این آیه، دعوت مردم به عبادت است، نه تبیین معرفتی درباره خلقت و اگر سخن از خلقت به بیان آمده به عنوان دلیل لزوم عبادت است، نه به عنوان مطلبی مستقل. 2⃣ خالقیّت در آیه مورد بحث حدّوسط برهان از طریق علت فاعلی بر ضرورت عبادت است، (با این بیان که: خداوند خالق است و هر خالقی باید عبادت شود؛ پس خداوند باید عبادت شود). در حالی که محور اصلی بحث در آیه، است. از این رو تقوا هدف عبادت است، نه هدف خلقت، مگر با واسطه؛ یعنی، هدف خلقت عبادت است و هدف عبادت، تقوا. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا