eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
296 دنبال‌کننده
560 عکس
192 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جشن فارغ التحصیلی دانشگاهیان در آمریکا با پرچم فلسطین ▪️ دانشجویان فارغ التحصیل یک دانشگاه امریکا پس از دریافت مدرک فارغ التحصیلی پرچم فلسطین را به یکی از مسؤولان دانشگاه هدیه میدهند. https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۲:"الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ" ⛓بحث: 🟨 : در جمله (فأخرج به من الثّمرات)، «باء» در «به» براي است و خداوند با اين كلام نظام سبب و مسبّبي در جهان عيني را تأييد مي‏كند. گرچه علل و عوامل مادّي در رويش گياهان و پرورش ميوه‏هاي متنوع سهم به سزايي دارد، ليكن گذشته از آن كه همه آنها مخلوق خداوند است، تأثير آنها در پيدايش و رويش تأثير اِعدادي است، نه . ⬜️ : ثمر عبارت است از هر چيزي كه از چيز ديگر و متولد شود؛ مطلوب باشد يا نامطلوب و مادي باشد يا معنوي و در امور مادي خوراكي باشد يا غيرخوراكي. ◻️در قرآن كريم ثمر بر ميوه‏هاي درختان ومحصول بوته‏ها، يعني مجموع فرآورده‏هاي باغداري و كشاورزي اطلاق شده‏است؛ مانند: (ثم كلي من كلّ الثمرات)، (ونقص من الأموال والأنفس‏والثمرات). در آيه محل بحث نيز مراد از «ثمرات» چنين معنايي است. ◽️تذكّر: چون اعم از مأكول و ملبوس و... است، بنابراين، هر چه براي بشر سودمند است خواه به واسطه و خواه بي‏واسطه، رزق است. از اين‏رو قرآن چنين مي‏فرمايد: (متاعاً لكم ولأنعامكم)(كلوا وارعوا أنعامكم). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۲:"الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ" ⛓بحث: 🟣 : «انداد» جمع «نِدّ» است و «نِدّ» به معناي مثل و شبيه نيست، بلكه به معناي چيزي است كه در مقابل شي‏ء و مخالف آن باشد و ادّعاي مماثلت در اعمال و امور نيز داشته باشد. پس در معناي ندّ سه عنصر ملاحظه شده: ، و و اگر در موردي هر سه قيد ملاحظه نشود، كاربرد واژه نِدّْ مَجاز خواهد بود. 🟡 بر اين اساس، ندِّ خدا شامل مي‏شود آنچه را كه در مقابل خدا قرار گيرد و مخالف اراده او باشد و ادّعاي معبود و مطاع بودن نيز داشته باشد و اين معناي جامعْ دارد؛ مانند هواي متَّبَع، امير مطاع و مال محبوب و همچنين اصنامي كه بت‏پرستان به تأثير آنها در امور معتقد بودند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سی‌ان‌ان: در اعتراضات ضداسرائیلیِ دانشگاه‌های آمریکا دست‌کم ۵۰ استاد و ۲۴۰۰ دانشجو بازداشت شده‌اند. https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۲:"الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ" ⛓بحث: 🧷 : جمله (وأنتم تعلمون) براي فاعل (فلا تجعلوا) و متعلَّق آن محذوف است. حذف متعلق است؛ يعني، شيئي از اشيا و شخصي از اشخاص (فرد يا گروه) را شريك و ندّ خداوند قرار ندهيد، در حالي كه همه شما از آگاهي توحيدي برخورداريد. 🔗علل و متعدد است: برخي از آنها مشترك است؛ مانند و نيز توان استدلال في‏الجمله، نه بالجمله و برخي از آنها مختص به اهل كتاب است؛ مانند آنچه در آثار پيامبران گذشته و كتابهاي آسماني آنان ثبت شد. 📎بنابراين، اگر شخصيت حقيقي يا حقوقي مورد اطاعت قرار گيرد به اميد انتفاع مادي يا معنوي، چنين كار مذمومي شرك خواهد بود و هرگز با دانش توحيدي سازگار نيست. قرآن كريم در عين حرمت نهادن به همه علل و عوامل اقتصاد، تنها منبع مستقل ارتزاق را خداوند مي‏داند: (إنّ الله هو الرزاق ذوالقوة المتين)، (فابتغوا عند الله الرزق واعبدوه واشكروا له إليه ترجعون). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹می‌خواهید خدا عاشق شما شود ؟ قلم میزنید برای خدا باشد ... ‌گام ‌برمی‌دارید برای خدا باشد ... ‌سخن می‌گویید برای خدا باشد ... ✅همه چی و همه چی برای خدا باشد ؛ https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سردار قاآنی: 🔹عملیات با حساب و کتاب برگزار شد. وعده‌ٔ صادق ویژگی‌های خودش را داشت. فقط در دریای سیاه ۷-۸ گروه ناو مستقر شدند تا جلوی عملیات را بگیرند. 🔹بیش از ۲۰۰# هواپیما از اوایل شب عملیات تا پایان عملیات در آسمان منطقه بودند. متراکم‌ترین نقطهٔ دنیا به لحاظ پدافند هوایی منطقه‌ای بود که ما عملیات کردیم؛ در این اتفاق را پیدا نمی‌کنید. https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۲:"الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ" ⛓بحث: نعمتها و متنعّمان ↙️خداي سبحان در آيه قبل همه انسانها را مخاطب قرار داد و با خطاب (يا أيّها الناس) آنان را به عبادت ربِّ خالقِ مدبّر فرا خواند و در اين كريمه به ذكر نعمتهايي مي‏پردازد كه به انسانها ارزاني داشته است. تبيين نعمتها در قرآن كريم با مخاطباني است كه خداوند با آنان سخن مي‏گويد. ⬅️خداوند در جايي كه مخاطبان او باشند ربوبيّت خويش را در قالب ذكر نعمتهاي ظاهري تبيين مي‏كند؛ نعمتهايي كه حيوانات نيز با انسان در بهره‏برداري از آنها شريكند و با تعبيرهاي لطيفي مانند (متاعاً لكم ولأنعامكم) يا (كلوا وارعوا أنعامكم)از آنها ياد مي‏كند، ولي در جايي كه مخاطب خداوند هستند ربوبيّت خود را در قالب ذكر نعمتهاي باطني، مانند ، انزال كتب و جعل نبوّت و امامت و خلافت تبيين مي‏كند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
این زن فلسطینی را با این وضعیت دارن از زیر آوار درش میارن از شدت خونریزی و ورم اصلا چیزی از سر و صورتش مشخص نیس بازم کشیده سرش موهاش دیده نشه، اهالی غزه عجیبن خیلی https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۲:"الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ" ⛓بحث: نعمتها و متنعّمان 🟢همه عوامل مؤثر در پيدايش و پرورش پديده‏ها، مجاري فيض و سربازان الهي هستند: (ولله جنود السّماوات والأرض). چنين نيست كه خداوند تنها سرحلقه سلسله علل باشد، بلكه ربوبيّت الهي نامحدود است و در كارهاي جزئي ظاهري هم دست خدا را مي‏توان ديد: (فأينما تولّوا فثمّ وجه الله). در بحثهاي بطلان دور و تسلسل كه زنجيره علل را ذكر مي‏كنند، براي اين است كه ذهن را آشنا كنند، نه اين كه خدا فقط سرحلقه زنجيره علل باشد و حلقه‏هاي وسط و نازل جداي از خدا باشند؛ چون او بر هر چيزي احاطه دارد و انسان سالك صالح وقتي به سرحلقه مي‏رسد، آنگاه مي‏فهمد كه بر همه، خداست. چنين سالكي هر چيزي را مشاهده مي‏كند مي‏تواند به عنوان اين كه آيت حق و محاط خداست، همان جا خداي سبحان را نيز با چشم جان مشاهده كند. 🟣حاصل اين كه، با توجه به مفاد آيه مورد بحث كه توحيد ربوبي است اداره همه امور كلّي و جزئي عالم به دست خداست و همه عالم امكان مجاري فيض و آيات اوست. از اين‏رو قرار دادن خداوند در سرسلسله حلقات علّي و معلولي تنها براي آشنايي ذهن است وگرنه خداوند در همه حلقات بدون امتزاج، اتحاد و حلولْ حضور مستقيم دارد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۲:"الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ" ⛓بحث: از توحيد عبادي 📢پس از تبيين بُعد اثباتي توحيد عبادي با (اعبدوا)، بُعد سلبي آن را با جمله (فلا تجعلوا لله أنداداً) بيان مي‏كند. اين جمله با در ديگر آيات قرآن كريم نيز آمده است؛ مانند: (قل أإنّكم لتكفرون بالّذي خلق الأرض في يومين وتجعلون له أنداداً ذلك ربّ العالمين). 🔇مادّه جعل در اين بخش از آيه شريفه به معناي است؛ يعني، عمل مشركان كه براي خداوند مِثْل و شريك قرار مي‏دهند كاري دروغين و باطل است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
أمن يجيب الْمُضْطَرَّ إِذَا دعاه و يَكْشِفُ السُّوءَ
الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ https://eitaa.com/bourhan
📷 «یا ضامن خادم» اثر جدید حسن روح‌الامین به‌مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی https://eitaa.com/bourhan