بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
🎁ب: #عابدي كه ابتدا معبود را مي بيند و او را به عنوان جمال محض و كمال صرف مي شناسد، سختي و سنگيني عبادت برايش #آسان مي شود. عبادت براي سالكان و راهيان كوي حق در #آغاز، دشواري هايي دارد و بر اين اساس، صبر بر طاعت از بهترين فضايل و رأس ايمان است: «فإن الصبر من الإيمان كالرأس من الجسد...صبر، رأس و سر ایمان است همان گونه که سر، رأس تن است».
🔮خداي سبحان از #نماز به عنوان امري بزرگ و سنگين ياد كرده است و اين براي كساني است كه به پايگاه «خشوع» راه نيافته اند: (وإنّها لكبيرة إلاّ علي الخاشعين...و این نماز دشوار و گران است مگر برای کسانی که در برابر حق فروتن باشند).
🚨گرچه اقامه نماز #فرصت چنداني نمي خواهد، امّا گروه هاي فراواني از آن، سر باز مي زنند؛ چون #خود_خواهي به انسان اجازه اقرار و اظهار بندگي نمي دهد و برخاك ساييدن پيشاني براي انسانِ مدّعي استقلال دشوار است، ولي خاشعاني كه جمال و زيبايي معبود را مشاهده كرده اند، اظهار بندگي سهل و عبادت برايشان #شيرين_و_آسان است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
💬كسي كه با #دشواري نماز مي گزارد، گرچه به تكليف خويش عمل كرده است، ولي نماز براي او #لذّت_بخش نيست؛ امّا شاهدان جمال معبود، به حق از آن لذّت و از هجران آن رنج مي برند. از اين رو مي گويند: «اگر همه عمر دنيا يك شب بود همه را به سجده يا ركوع سپري مي كرديم».
💎رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) كه همواره مستغرق(غرق) در شهود جمال خداي سبحان بود و فراق خداوند براي او مايه #رنج بود، نماز را مايه روشني چشم خود مي دانست: «جعلت قرة عينى فى الصلاة»، و هنگام نماز به مؤذن مخصوص خودْ بلال حبشي مي فرمود: «أرحنا يا بلال...شادمان و اشتغال ده ما را به نماز ای بلال».
🔅ج: #شيطان گرچه در #همه_حالات، انسان را وسوسه مي كند، ولي در حال نماز با بسيج همه نيروهايش مي كوشد تا #مانع حضور قلب نمازگزار گردد. وسوسه و مزاحمت شيطان در كارهاي عادي چندان جدّي نيست، ولي وقتي انسان در مسير #عبادت قدم نهاد، او همه جنود و ذرّيّه اش را براي اِغفال عابد سالك آماده مي كند.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
✨براي #مصونيت از اين تهاجم همه جانبه، ابتدا بايد معبود را
1)تعيين كرد
2)و آنگاه از عبادت #سخن گفت تا شيطان براي انسان، معبود سازي نكند و اگر #قبل از تعيين معبود، از عبادت سخن بگوييم شيطان با اِلقاي خاطراتي براي ما معبودي #دروغين مي سازد.
🐚شيطان با #القائات خود براي كافران و بت پرستان #بت مي تراشد و براي مؤمنان، #نجات از آتش سوزان جهنّم و #دستيابي به نعيم بهشتي را #معبود قرار مي دهد.
🌺[پاورقی]عبادت براي رسيدن به بهشت يا رهيدن از دوزخ، گر چه از نظر #علم_فقه صحيح است، ولي مربوط به انساني است كه بر اثر #كم_همّتي، از خدا نجات از آتش يا ورود به بهشت را مي طلبد، نه لقاي او را.
🌻اگر #هدف_اصلي و معبود واقعي عابد، نجات از جهنّم يا ورود به بهشت بود و خدا را براي رسيدن به چنين معبودي «وسيله» قرار داد، نه هدف و مقصود بالذات، عبادتش باطل است و مقصود برخي كه عبادت براي رسيدن به بهشت يا دوري از جهنّم را باطل مي دانند، همين است؛ زيرا در اين صورت اگر دستيابي به بهشت بدون عبادت خدا ممكن بود، او را عبادت نمي كرد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
🏮البته گرچه #معبود_بالذاتِ(اصلی) اكثر انسان ها خداوند است،و از اين رو عبادت آن ها درست است؛ اما نمي دانند كه از او جز #او_را خواستن، بي همّتي است: «... لانريد منك غيرك ولا نعبدكبالعوض والبدل كما يعبدك الجاهلون بك، المغيبون عنك...از تو غیر تو را اراده نمی کنیم و تو را بخاطر عوض و بدل عبادت نمی کنیم همانگونه که جاهلان به تو، تو را عبادت می کنند...»
💈د: عبادت #سه_ركن دارد: «معبود»، «عابد» و «عمل عبادي»، و ركن اصيل از اين اركان سه گانه «معبود» است.
💡عابد اگر، هم #خود را ديد و هم #عبادت و هم #معبود را، گرفتار «تثليث» است و از توحيد ناب كه مقام #فناي_محض است بهره اي نبرده.
💬و اگر #عبادت و #معبود را ديد و خود را نديد، گرفتار «ثنويّت» و دوگرايي است و به مرحله #فنا نايل #نيامده است و در هر صورت موحّد ناب و فاني نيست.
⏳ولي اگر خود و عبادت خود را نديد و تنها #معبود را مشاهده كرد، #فاني و #موحّد_ناب است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
💥با تقديم «إيّاك» نمازگزار تنها #معبود را مي بيند و ديگر سخن از عابد و عبادت نيست؛ زيرا همه همت او متوجه #لقاي_معبود شده است و ديدن عابد و عبادت نيز تحت الشعاع مشاهده معبود است.
✨ه: هر #گفت و گويي سه ركن دارد: متكلّم، مخاطب و خطاب. از اين اركان سه گانه، #گاهي متكلم اصيل است و دو ركن ديگر فرعي و گاهي مخاطب اصل است و گاهي مانند خطاب هاي عادي بين دو انسانِ هم سطح، متكلم، خطاب و مخاطب همه در عرض هم و در يك سطحند.
☀️در خطاب هاي اعتباري براي رعايت ادب، ابتدا مخاطب را ذكر مي كنند.
💫اين كه ما در محاورات عرفي براي حفظ حرمت مخاطب ابتدا نام او را مي بريم، امري قراردادي و اعتباري است، ولي در خصوص خطاب به خداي سبحان، حرمت و اصالتِ مخاطب ريشه اي تكويني دارد و مخاطب اصل است و خطاب و متكلم فرع. اين خطاب اعتباري، محصول خطابي تكويني است كه در آن، متكلم اصل است و خطاب و مخاطب فرع.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
💬توضيح اين كه، در خطاب هاي اعتباري، اوّل متكلم است و سپس خطاب و در مرحله سوم، ديگري با خطابِ متكلم به عنوان مخاطب «متّصف» مي شود، ولي در خطاب هاي تكويني در آغاز متكلّم و خطاب اوست و آنگاه مخاطب بر اثر خطاب «پيدا مي شود»؛ زيرا خطاب تكويني، خود مخاطب آفرين است: (إنّما أمره إذا أراد شيئاً أن يقول له كن فيكون)؛ امر خدا چنين است كه اگر اراده ايجاد #چيزي كند به آن مي گويد: باش! (كُنْ) و آن چيز، موجود مي شود (يكون).
💈در خطاب تكويني، خطابِ متكلم و «كُنِ» ايجادي او مخاطب آفرين است، نه اين كه خداي سبحان به مخاطبِ موجود بگويد: «كن»: «إنّما كلامه سبحانه فعل منه أنشأه ومثّله».
🐚پس چون خطاب هاي اعتباري ما در نماز و مانند آن مسبوق به خطاب حقيقي است ريشه اي تكويني دارد؛ يعني ابتدا ما با خطاب تكويني خداوند آفريده شده ايم و آنگاه آفريننده خود را مخاطب قرار مي دهيم. پس #او اصل است و #هستيِ_ما فرع و از اين رو بايد در سخن گفتن با خداي سبحان ادب را رعايت كرده، ابتدا نام او را ببريم، نه اين كه از خود شروع كرده، بگوييم: «من با تو سخن مي گويم».
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii