eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
322 دنبال‌کننده
584 عکس
250 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:لطایف و اشارات 🎁ب: كه ابتدا معبود را مي‏ بيند و او را به عنوان جمال محض و كمال صرف مي‏ شناسد، سختي و سنگيني عبادت برايش مي‏ شود. عبادت براي سالكان و راهيان كوي حق در ، دشواري هايي دارد و بر اين اساس، صبر بر طاعت از بهترين فضايل و رأس ايمان است: «فإن الصبر من الإيمان كالرأس من الجسد...صبر، رأس و سر ایمان است همان گونه که سر، رأس تن است». 🔮خداي سبحان از به عنوان امري بزرگ و سنگين ياد كرده است و اين براي كساني است كه به پايگاه «خشوع» راه نيافته ‏اند: (وإنّها لكبيرة إلاّ علي الخاشعين...و این نماز دشوار و گران است مگر برای کسانی که در برابر حق فروتن باشند). 🚨گرچه اقامه نماز چنداني نمي‏ خواهد، امّا گروه هاي فراواني از آن، سر باز مي ‏زنند؛ چون به انسان اجازه اقرار و اظهار بندگي نمي ‏دهد و برخاك ساييدن پيشاني براي انسانِ مدّعي استقلال دشوار است، ولي خاشعاني كه جمال و زيبايي معبود را مشاهده كرده ‏اند، اظهار بندگي سهل و عبادت برايشان است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:لطایف و اشارات 💬كسي كه با نماز مي‏ گزارد، گرچه به تكليف خويش عمل كرده است، ولي نماز براي او نيست؛ امّا شاهدان جمال معبود، به حق از آن لذّت و از هجران آن رنج مي ‏برند. از اين رو مي‏ گويند: «اگر همه عمر دنيا يك شب بود همه را به سجده يا ركوع سپري مي ‏كرديم». 💎رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) كه همواره مستغرق(غرق) در شهود جمال خداي سبحان بود و فراق خداوند براي او مايه بود، نماز را مايه روشني چشم خود مي ‏دانست: «جعلت قرة عينى فى الصلاة»، و هنگام نماز به مؤذن مخصوص خودْ بلال حبشي مي‏ فرمود: «أرحنا يا بلال...شادمان و اشتغال ده ما را به نماز ای بلال». 🔅ج: گرچه در ، انسان را وسوسه مي ‏كند، ولي در حال نماز با بسيج همه نيروهايش مي‏ كوشد تا حضور قلب نمازگزار گردد. وسوسه و مزاحمت شيطان در كارهاي عادي چندان جدّي نيست، ولي وقتي انسان در مسير قدم نهاد، او همه جنود و ذرّيّه ‏اش را براي اِغفال عابد سالك آماده مي ‏كند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:لطایف و اشارات ✨براي از اين تهاجم همه جانبه، ابتدا بايد معبود را 1)تعيين كرد 2)و آنگاه از عبادت گفت تا شيطان براي انسان، معبود سازي نكند و اگر از تعيين معبود، از عبادت سخن بگوييم شيطان با اِلقاي خاطراتي براي ما معبودي مي ‏سازد. 🐚شيطان با خود براي كافران و بت ‏پرستان مي ‏تراشد و براي مؤمنان، از آتش سوزان جهنّم و به نعيم بهشتي را قرار مي‏ دهد. 🌺[پاورقی]عبادت براي رسيدن به بهشت يا رهيدن از دوزخ، گر چه از نظر صحيح است، ولي مربوط به انساني است كه بر اثر ، از خدا نجات از آتش يا ورود به بهشت را مي‏ طلبد، نه لقاي او را. 🌻اگر و معبود واقعي عابد، نجات از جهنّم يا ورود به بهشت بود و خدا را براي رسيدن به چنين معبودي «وسيله» قرار داد، نه هدف و مقصود بالذات، عبادتش باطل است و مقصود برخي كه عبادت براي رسيدن به بهشت يا دوري از جهنّم را باطل مي ‏دانند، همين است؛ زيرا در اين صورت اگر دستيابي به بهشت بدون عبادت خدا ممكن بود، او را عبادت نمي‏ كرد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:لطایف و اشارات 🏮البته گرچه (اصلی) اكثر انسان ها خداوند است،و از اين رو عبادت آن ها درست است؛ اما نمي ‏دانند كه از او جز خواستن، بي ‏همّتي است: «... لانريد منك غيرك ولا نعبدك‏بالعوض والبدل كما يعبدك الجاهلون بك، المغيبون عنك...از تو غیر تو را اراده نمی کنیم و تو را بخاطر عوض و بدل عبادت نمی کنیم همانگونه که جاهلان به تو، تو را عبادت می کنند...» 💈د: عبادت دارد: «معبود»، «عابد» و «عمل عبادي»، و ركن اصيل از اين اركان سه‏ گانه «معبود» است. 💡عابد اگر، هم را ديد و هم و هم را، گرفتار «تثليث» است و از توحيد ناب كه مقام است بهره‏ اي نبرده. 💬و اگر و را ديد و خود را نديد، گرفتار «ثنويّت» و دوگرايي است و به مرحله نايل است و در هر صورت موحّد ناب و فاني نيست. ⏳ولي اگر خود و عبادت خود را نديد و تنها را مشاهده كرد، و است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:لطایف و اشارات 💥با تقديم «إيّاك» نمازگزار تنها را مي ‏بيند و ديگر سخن از عابد و عبادت نيست؛ زيرا همه همت او متوجه شده است و ديدن عابد و عبادت نيز تحت الشعاع مشاهده معبود است. ✨ه: هر و گويي سه ركن دارد: متكلّم، مخاطب و خطاب. از اين اركان سه گانه، متكلم اصيل است و دو ركن ديگر فرعي و گاهي مخاطب اصل است و گاهي مانند خطاب هاي عادي بين دو انسانِ هم سطح، متكلم، خطاب و مخاطب همه در عرض هم و در يك سطحند. ☀️در خطاب هاي اعتباري براي رعايت ادب، ابتدا مخاطب را ذكر مي ‏كنند. 💫اين كه ما در محاورات عرفي براي حفظ حرمت مخاطب ابتدا نام او را مي ‏بريم، امري قراردادي و اعتباري است، ولي در خصوص خطاب به خداي سبحان، حرمت و اصالتِ مخاطب ريشه ‏اي تكويني دارد و مخاطب اصل است و خطاب و متكلم فرع. اين خطاب اعتباري، محصول خطابي تكويني است كه در آن، متكلم اصل است و خطاب و مخاطب فرع. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:لطایف و اشارات 💬توضيح اين كه، در خطاب هاي اعتباري، اوّل متكلم است و سپس خطاب و در مرحله سوم، ديگري با خطابِ متكلم به عنوان مخاطب «متّصف» مي ‏شود، ولي در خطاب هاي تكويني در آغاز متكلّم و خطاب اوست و آنگاه مخاطب بر اثر خطاب «پيدا مي ‏شود»؛ زيرا خطاب تكويني، خود مخاطب ‏آفرين است: (إنّما أمره إذا أراد شيئاً أن يقول له كن فيكون)؛ امر خدا چنين است كه اگر اراده ايجاد كند به آن مي ‏گويد: باش! (كُنْ) و آن چيز، موجود مي‏ شود (يكون). 💈در خطاب تكويني، خطابِ متكلم و «كُنِ» ايجادي او مخاطب ‏آفرين است، نه اين كه خداي سبحان به مخاطبِ موجود بگويد: «كن»: «إنّما كلامه سبحانه فعل منه أنشأه ومثّله». 🐚پس چون خطاب هاي اعتباري ما در نماز و مانند آن مسبوق به خطاب حقيقي است ريشه ‏اي تكويني دارد؛ يعني ابتدا ما با خطاب تكويني خداوند آفريده شده ‏ايم و آنگاه آفريننده خود را مخاطب قرار مي‏ دهيم. پس اصل است و فرع و از اين رو بايد در سخن گفتن با خداي سبحان ادب را رعايت كرده، ابتدا نام او را ببريم، نه اين كه از خود شروع كرده، بگوييم: «من با تو سخن مي‏ گويم». 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii