✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت76 ( 3 )
🔹 #روش_تحلیل_رویدادها
2⃣ بخش دوم از شرح حکمت ۷۶ نهج البلاغه، پیرامون آثار عبرت و عبرت انگیزی است؛
🔸 ۱. اثر اول ؛ حفظ شدن از سقوط در شبهات
🔻 مولا علی (علیهالسلام)، در خطبه ۱۶ نهجالبلاغه (که ظاهراً اولین سخنرانی ایشان پس از پذیرش حکومت است)، میفرمایند:
" هرکس از آنچه که در گذشته اتّفاق افتاده و عبرت های روشن دارد عبرت بگیرد، از افتادن در ورته شبهات حفظ میشود. "
🔻 در خطبه ۱۵۳ نهجالبلاغه، مولا علی (علیهالسلام)، بصیر را کسی میدانند که از عبرت ها موعظه میگیرد و سود میبرد.
🔻 همچنین در خطبه ۱۰۳ هم میفرمایند که:
«رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً تَفَكَّرَ فَاعْتَبَرَ وَ اعْتَبَرَ فَأَبْصَرَ»
" خدا رحمت کند کسی را که فکر کند و عبرت بگیرد و به بصیرت برسید."
🔸 ۲. بنابراین دومین فایده و اثر عبرت گرفتن، بصیرت یافتن است.
🔸 ۳. سومین موضوع که به عنوان آثار عبرت در نهجالبلاغه بیان شده، حفاظت از باقیمانده عمر، به واسطه عبرت گرفتن از عمر گذشته است؛
🔻 مولا علی(علیهالسلام) در نامه ۴۹ میفرمایند:
" اگر از آنچه گذشت عبرت بگیری، میتوانی مابقی عمرت را هم، محافظت کنی. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
شرح حکمت ۷۶ بخش ۳ روش تحلیل رویدادها.mp3
2.2M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت76 3⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت76 ( 4 )
🔹 روش تحلیل رویدادها
3⃣ بخش سوم از شرح حکمت ۷۶ نهجالبلاغه، پیرامون مایه های عبرت است؛ ما از چه چیزهایی میتوانیم عبرت بگیریم؟
🔻در نهجالبلاغه، یازده موضوع به عنوان سرمایه های عبرت انگیزی و عبرت گیری، معرفی شدند:
🔸۱. اول، آثار باقی مانده از گذشتگان است؛
🔻حضرت در خطبه ۸۳ میفرمایند:
«واللَّهُ خَلَّفَ لَكُمْ عِبَراً مِنْ آثَارِ الْمَاضِينَ قَبلَکُم» ؛
" خداوند متعال برای شما از آثار گذشتگان تان در بین شما چیزهایی را برای عبرت گرفتن نگه داشت و باقی گذاشت."
🔸۲. دوم اموات هستند؛
🔻در خطبه ۲۲۱ حضرت درمورد اموات میفرمایند:
« لَأَنْ يَكُونُوا عِبَراً أَحَقُّ مِنْ أَنْ يَكُونُوا مُفْتَخَراً» ؛
" اینکه اموات و قبور آنها برای شما زنده ها مایه عبرت باشد، شایسته تر است تا اینکه تعداد قبرها و مرده های شما مایهٔ فخرفروشی تان بشود."
🔸۳. سوم، انسان محتضر و در حال از دنیا رفتن است؛
🔻حضرت در خطبه ۱۴۹ پیرامون خودشان در ساعات آخر میفرمایند: «أَنَا الْيَوْمَ عِبْرَةٌ لَكُمْ وَ غَداً مُفَارِقُكُمْ» ؛
" امروز من مایهٔ عبرت شما هستم و فردا از شما جدا خواهم شد."
🔸۴. چهارم اسلام است؛
🔻 مولا علی (علیهالسلام) در بیان عجیبی، در خطبه ۱۰۶ نهجالبلاغه میفرمایند: « وَ جَعَلَ الإسْلَامَ عِبْرَةً لِمَنِ اتَّعَظَ » ؛ " خداوند متعال اسلام را مایه عبرت گیری هرکسی که اهل موعظه پذیرفتن است قرار داد."
🔸۵. پنجم، گذشته دنیاست؛
🔻آنچه که از دنیا گذشته، از نظر مولا علی (علیهالسلام) میتواند مایهٔ عبرت باشد برای آنچه که باقی مانده؛ لذا در نامه ۶۹ خطاب به حارث همدان مینویسند: «وَ اعْتَبِرْ بِمَا مَضَى مِنَ الدُّنْيَا لِمَا بَقِيَ مِنْهَا» ؛ " از آنچه که از دنیا گذشته، عبرت بگیر برای آنچه که از دنیا باقی مانده. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
شرح حکمت ۷۶ بخش ۴ روش تحلیل رویدادها.mp3
3.36M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت76 4⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت76 ( 5 )
🔹 روش تحلیل رویدادها
🔸۶. ششمین مورد از مواردی که مایه عبرت انگیزی و عبرت آموزی هستند در نهج البلاغه، عبارت است از اینکه ما الان در خانه هایی سکونت داریم که صاحبان قبلی آن مرده اند؛ و چه بسا فردا هم ما میمیریم و دیگران ساکن میشوند.
🔻 همچنین دلبسته رفقایی هستیم که دیر یا زود، از آنها باید قطع ارتباط کنیم و از دنیا برویم.
🔻 حضرت در خطبه ۱۱۷ میفرمایند:
" عبرت بگیرید از اینکه شما در منازلی سکونت یافته اید که قبل از شما کسانی بودند و در آنها زندگی می کردند و مردند و عبرت بگیرید از اینکه از صمیمی ترین برادران دینی خودتان به زودی منقطع خواهید شد.»
🔸۷. هفتمين مورد کسانی هستند که تقوا را ضایع کردند و بلا بر سر آنها نازل شده ؛
🔻 در خطبه ۱۹۱ میخوانیم:
« وَاعتَبِروا بِمَن اَضائَها» ؛
" عبرت بگیرید از کسی که تقوا را ضایع کرده است."
🔸 ۸. هشتمین مورد، آن بلایی است که خداوند بر سر ابليس ملعون، به خاطر استکبار در سجده بر آدم(علیهالسلام) نازل کرد؛
🔻 در خطبه ۱۹۲، مولا میفرمایند :
" عبرت بگیرید از آن بلایی که از فعل خدا، بر سر ابلیس آمد. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
شرح حکمت ۷۶ بخش ۵ روش تحلیل رویدادها.mp3
2.03M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت76 5⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت76 ( 6 )
🔹 روش تحلیل رویدادها
9⃣ نهمین مورد، آن بلایی است که خدا بر سر امّت های مستکبر پیش از ما آورد؛
🔻در خطبه ۱۹۲ حضرت میفرمایند:
« فَاعْتَبِرُوا بَمَا أَصَابَ الْأُمَمَ المُسْتَكْبِرِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنْ بَأْسِ اللهِ وَصَوْلاَتِهِ » ؛
" عبرت بگیرید از عذاب و بلا و سختی هایی که خدا، بر سر امّت های مستکبر قبل از شما آورد."
🔟 دهمین مورد، پدران و آباء و اجداد درگذشته خود ما هستند؛
🔻مولا در عبارتی تحوّل آفرین، در خطبه ۹۹ میفرمایند: «أَوَ لَیْسَ لفِی آبَائِکُمُ الْمَاضِینَ تَبْصِرَةٌ وَ مُعْتَبَرٌ إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ»
" اگر شما عاقل باشید آیا در مرگ پدران گذشته شما، مایهٔ روشن بینی و عبرت گیری نیست؟! "
1⃣1⃣ و یازدهمین مورد و آخرین مورد، مرگ است؛ که حضرت در خطبه ۱۹۰ میفرمایند:
" برای انسان عاقلی که بخواهد واعظی داشته باشد، مرگ کافیست(یاد مرگ) و برای انسان جاهل اگر بخواهد عبرت بگیرد و بیدار شود، مرگ کفایت میکند."
🔻 نکته دیگری هم به عنوان آخرین نکته درمورد حکمت ۷۶ هست، که در نهجالبلاغه شریف، مولا علی (علیهالسلام ) یک شرط برای عبرت گرفتن، قائل شدند و آن تفکّر است؛
🔻در خطبه ۱۰۳ میفرمایند:
« رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً تَفَكَّرَ فَاعْتَبَرَ » ؛
"رحمت خدا بر هر کسی که تفکّر کند تا عبرت بگیرد."
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
شرح حکمت ۷۶ بخش ۶ روش تحلیل رویدادها.mp3
2.34M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت76 6⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺پیام جوان مکزیکی به مردم ایران
🔹«مردم عزیز #ایران من از مکزیک مقلد حضرت آیت الله خامنه ای هستم.
🔺ما از نزدیک اخبار شما را دنبال می کنیم.
⛔️نگران اعمال نفوذ خارجیها در ایران هستیم
✅ولی رهبری عزیز خودش بهتر داره جامعه ایران را در مقابل فتنه ها هدایت میکنه و پیروزی نزدیک هست.
👈فقط صبور باشید.»
آتش به اختیار
@brjko1402
┄┄┄┅═✧❁💌❁✧═┅┄┄┄
*این عکس یکی از دردناکترین و در عین حال حماسیترین لحظات فکه، ماجرای گردان حنظله است که ٣٠٠ نفر از نیروهایش درون یک کانال به محاصرۀ عراقی ها در میآیند آنها چند روز با تکیه بر ايمان خود به مقاومت ادامه میدهند و به مرور همگی توسط آتش دشمن و یا عطش مفرط به شهادت میﺭﺳﻨﺪ
این وعدہ خداست*
*ڪہ حق النــــــاس را نمے بخشد!*
*خـــــــون شهدا حق الناس است*
*نمے دانم با این حق النـــــاس*
*بزرگے ڪہ بہ گردن ماســــــت،*
چکارکنیم.......🥀
آتش به اختیار
@brjko1402
┄┄┄┅═✧❁💌❁✧═┅┄┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بوسه درخواستی و دیدنی !!!!!❤️
البته خیلی خالصانه و خیلی عاشقانه و خیلی تاثیرگذار .
( فقط برای اهل خرد ارسال شود)
آتش به اختیار
@brjko1402
┄┄┄┅═✧❁💌❁✧═┅┄┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تنهایی رهبر در فتنه ها
آتش به اختیار
@brjko1402
┄┄┄┅═✧❁💌❁✧═┅┄┄┄
✅ لازمه احساس مسئولیت چیست؟
🌷 امام خامنه ای:
فرداى اين كشور، فرداى اين ملت، به احساس مسئوليت امروز شما نيازمند است. احساس مسئوليت كنيد كه چه بشود؟ كه خود را بسازيد؛ از لحاظ علمى بسازيد، از لحاظ ايمان و #تقوا بسازيد. (08/ 08/ 1387)
✍️ شرح: تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #محرمات در امور فردی و اجتماعی
آتش به اختیار
@brjko1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ان شاءالله بزودی دورش بگردید
#تصاویر_اختصاصی
🖤🥀
آتش به اختیار
@brjko1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اربعین تمرین زندگی بعد از ظهور و همراهی با امام زمانه (عج)
آتش به اختیار
@brjko1402
#
┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پویش همسفر من| قسمتی از وصیتنامه شهید ذوالفقاری: وصیت میکنم در ایران دفنم نکنید
اگر شد، ببرند امام رضا (ع) طواف بدهند و برگردانند و در نجف و سامرا و کربلا و کاظمین طواف بدهند و در وادی السلام دفن کنند.
آتش به اختیاد
@brjko1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
- چه حسی داشتین وقتی حجاب رو انتخاب کردین؟
+ فهمیدم که صاحاب دارم. یکی داره منو نگاه میکنه. به ملائکهش میگه ببینین این سهیلای منه ها.
یادی کنیم از این فیلم زیر خاکی ؛ خانم سهیلا آرینِ تازه مسلمان شده
#زن_عفت_افتخار
#دختران_زینبی
#زینبیات
آتش به اختیار
@brjko1402
1623739897_D1kA7.mp3
5.35M
عاشقان وقت نماز است اذان میگویند🌺 🕌
اذان با صوت زیبا و دلنشین استاد موذن زاده اردبیلی🤗
ان شاءالله شرح نامه ۳۳و خطبه ۳۳ نهج البلاغه مولای متقیان را خواهیم داشت
عزیزان یکمقدار شرح خطبه ۳۳ طولانیست که در چند بخش تقدیم عزیزان میشود
حتما با دقت مطالعه کنند
پیشاپیش از لطف و حسن توجه و صبوری همه عزیزان کمال تشکر را دارم
#باما_همراه_باشید_بانسخه_سعادت_بششریت
✨﴾﷽﴿✨
🔹#شرح_نامه۳۳🔹
آن گاه امام(عليه السلام) به اين حقيقت اشاره مى کند که هرکس کار نيک و بدى کند پاداش و کيفر آن را خواهد ديد مى فرمايد: «در حالى که هيچ کس جز انجام دهنده کار نيک به پاداش آن نمى رسد و کسى جز فاعل شر، کيفر آن را نمى بيند»; (وَلَنْ يَفُوزَ بِالْخَيْرِ إِلاَّ عَامِلُهُ، وَلاَ يُجْزَى جَزَاءَ الشَّرِّ إِلاَّ فَاعِلُهُ).
اين نکته برگرفته از آيات شريفه قرآن است که مى فرمايد: (فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّة خَيْراً يَرَهُ * وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّة شَرًّا يَرَهُ).
اشاره به اينکه اين افراد که براى ايجاد مفسده و اختلاف در ميان مسلمانان به تلاش و کوشش بر مى خيزند و همچنين فرمانده اصلى آنها هيچ کدام سودى نخواهند برد و شر و فساد دامن آنها را نيز خواهد گرفت.
سپس قثم بن عباس را مخاطب ساخته مى فرمايد: «حال که چنين است براى حفظ آنچه در دست دارى قيام کن، قيام شخصى دور انديش و محکم و نيرومند، قيام شخصى خير خواه و عاقل که از سلطان خويش پيروى مى کند و مطيعِ فرمان امام خويش است»; (فَأَقِمْ عَلَى مَا فِي يَدَيْکَ قِيَامَ الْحَازِمِ الصَّلِيبِ، وَالنَّاصِحِ اللَّبِيبِ، التَّابِعِ لِسُلْطَانِهِ، الْمُطِيعِ لاِِمَامِهِ).
بدين وسيله امام(عليه السلام) اراده او را تقويت مى کند و براى انجام وظيفه در مقابل توطئه معاويه و خراب کاران شام آماده مى سازد و در ضمن بر نظارت خود نسبت به اعمال وى تأکيد مى ورزد.
امام(عليه السلام) در اين بيان کوتاه و پر معنا شرايط فرماندارى موفق را بيان کرده است: دورانديش بودن، محکم در برابر حوادث ايستادن، خيرخواه مردم و پيشوا و امام بودن، و چشم و گوش بر امر و فرمان داشتن. به يقين اگر اين شرايط در هر مدير و فرمانده اى جمع شود در کار خود موفق خواهد بود و توطئه هاى دشمن را در هم خواهد شکست.
آن گاه در پايان اين نامه هشدار ديگرى به او مى دهد و مى فرمايد: «از انجام عملى که ناگزير شوى در برابر آن عذرخواهى کنى بپرهيز. و هرگز به هنگام اقبال نعمت مغرور وسرمست مباش و نه در شدايد و مشکلات سست و ترسو. والسلام»; (وَإِيَّاکَ وَمَا يُعْتَذَرُ مِنْهُ، وَلاَ تَکُنْ عِنْدَ النَّعْمَاءِ بَطِراً، وَلاَ عِنْدَ الْبَأْسَاءِ فَشِلاً، وَالسَّلاَمُ).
ضرب المثل معروفى در ميان توده مردم هست که مى گويند: «عذرخواهى روى انسان را سفيد نمى کند» درست است که انسان در مقابل خطاهاى خود بايد معذرت بطلبد; ولى بايد توجّه داشت که اين معذرت خواهى هرگز انسان را به جايگاه اولى باز نمى گرداند، پس چه بهتر که مراقب باشد کارى نکند که مجبور به عذرخواهى شود. همچنين بايد چنان پر ظرفيت و خويشتن دار و مسلط بر نفس باشد که اقبال و ادبار نعمت ها در او اثر نگذارد. نه همچون افراد کم ظرفيت که با اندک پيروزى چنان خوشحال مى شوند که در پوست خود نمى گنجند و در مقابل اندک شکست چنان پريشان مى شوند که دست و پاى خود را گم مى کنند.
هر گاه در اين چند خط نامه مختصر و فشرده امام(عليه السلام) دقت کنيم مى بينيم همه چيز در آن هست و اين نشانه روشنى از فصاحت و بلاغت فوق العاده امام(عليه السلام) و آگاهى او بر همه مسائل سياسى و اجتماعى و اخلاقى است.
*
#نکته:
قثم بن عباس کيست؟
«قثم» در اصل «قاثم» بوده به معناى شخص سخاوتمند و پربخشش (سپس الف آن افتاده است). اين اسم براى قثم بن العباس اسمى با مسمّا بوده، زيرا او را صاحب بخشش و سخاوتمند شمرده اند. او پسر عموى پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) و امير مؤمنان على(عليه السلام) و فرزندزاده عبدالمطلب و مادرش ام الفضل لبابه دختر حارث از ياران رسول خدا(صلى الله عليه وآله) بود و نوشته اند مادرش پس از خديجه(عليها السلام) اوّلين زنى بود که اسلام آورد. در کتب رجال و تاريخ او را مردى با فضيلت و قوى شمرده اند. در زمان حکومت امير مؤمنان على(عليه السلام) مدتى والى مدينه و سپس والى مکّه شد و در اين سِمت تا زمان شهادت امير مؤمنان(عليه السلام) باقى ماند و در سال 38 هجرى به عنوان اميرالحاج از سوى آن حضرت انتخاب شد. مى گويند هنگامى که امير مؤمنان(عليه السلام) در محراب عبادت در خون خود غلطيد، قثم در مسجد کوفه حاضر بود و هنگامى که ابن ملجم در حال فرار بود او را دستگير کرد.
در ايام معاويه به موجب دوستى که با سعيد بن عثمان، والى خراسان داشت به خراسان رفت و در جنگى که در سمرقند واقع شد حضور داشت و در آنجا به شهادت رسيد.
✔️پایان
#هرشب_یاشرح_نامه_های_نهج_البلاغه_همراه_باشید
#بیاییم_دیگران_راتشویق_وترغیب_کنیم_به_خواندن_نهج_البلاغه