eitaa logo
کانون اندیشه جوان
309 دنبال‌کننده
927 عکس
540 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون اندیشه جوان
🔶یکی از ویژگی های دین اسلام جاودانگی و خاتمیت است . جهانی و جاودانگی بودن اسلام به معنای این است که دین اسلام ، دین همه مردم روی زمین و دین همه اعصار تا روز قیامت است. این مسأله که جزو اعتقادات ضروری مسلمانان میباشد دلایل قرآنی بسیاری دارد. برخی از آنها عبارتند از : ۱. آیاتی که می فرماید قرآن برای هدایت مردم است؛ مانند آیه ۱۸۵ سوره مبارکه بقره. ۲. آیاتی که مخاطب خود را همه انسان ها قرار داده است؛ مانند آیه ۱۰۸ سوره مباركه يونس ۳. آیاتی که گویای عمومیت رسالت پیامبر اسلام(ص) است؛ مانند آیــه ۲۸ سوره مبارکه سبأ. 🔷جهانی و جاودانگی بودن اسلام ثابت می کند که دین اسلام توسط پیامبر دیگری نسخ نخواهد شد و آخرین دین اللهی است. خاتمیت کـه یکی دیگر از ویژگی های اسلام است به معنای آن است که پس از ظهور اسلام، سلسله پیامبران به نهایت رسیده و پس از پیامبر اسلام هیچ پیامبری نخواهد آمد. از این رو خاتمیت به معنای پایان یافتگی پیامبری است و حتی پیامبری که اسلام را ترویج کند مبعوث نخواهد شد. 💢مسأله خاتمیت نیز که جزو ضروریات اسلام است، دارای مستند قرآنی می باشد. آیه ۴۰ سوره مبارکه احزاب بر خاتمیت دین اسلام دلالت می کند از نظر پرسش گر لازمه خاتمیت و جاودانگی یک دین ثبات آن است ورود تحول و تغییر در اسلام را با خاتمیت و جاودانگی آن ناسازگار می داند... از سوی دیگر در زندگی انسان ها علاوه بر وجود یک سلسله اصول و ضوابط کلی موارد متغیر و متحول بسیاری وجود دارد که در اعصار و زمان های مختلف به وجود می آیند و لازم است که آدمیان درباره این فروعات و جزئیات تصمیم بگیرند و اقدام مناسبی انجام دهند. ♨️نتیجه آن که لازمه خاتمیت و جاودانگی یک دین، ثبات و عدم تغییر در آن است اسلام که دین خاتم و جاودانه است نباید به جزئیات و فروعات زندگی که دائم متغیرند بپردازد. از سویی لازمه گستردگی قلمرو دین آن است که به فروعات و متغیرات زندگی انسان ها نیز بپردازد. با توجه به آن چه گذشت اکنون پرسش این است که چگونه ادعای گستردگی قلمرو اسلام با خاتمیت و جاودانگی آن قابل جمع است؟ 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
26.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰ایده دانشگاه های ما چیست؟ 🔶ایده های مختلفی درباره کارایی و کارکرد دانشگاه در تعامل با جامعه وجود دارد که جایگاه دانشگاه را در زمان های مختلف تحت تاثیر خود قرار داده است. در ایران نیز این ایده وجود داشته و اجرا شده است، در ادامه تحلیلی از فعال دانشجویی در این حوزه را ببینید. 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به چهل و ششمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷در دوره ، او در راستای روحیات جاه طلبانه خود و با نمایش چهره های دموکراتیک از ایران احزاب سیاسی دولتی را بنا نهاد و این، آغاز مرحله‌ای جدید در مسیر فعالیت های حزبی ایران بود. تحزب در ایران قدمت زیادی ندارد. اولین بار پس از مشروطه بود که به تبع وقوع تغییراتی در ساختار سیاسی ایران و شکل گیری مجلس، زمینه تشکیل احزاب فراهم آمد. اما دوران حکومت رضاشاه به رکود و در نهایت فروپاشی احزاب منجر شد. 🔶با سقوط وقوع و اشغال ایران از سوی ، تغییراتی جدید به وجود آمد و سبب احیای مجدد فعالیت احزاب در ایران شد؛ چنانکه از زمان سقوط رضا شاه تا کودتای بیست و هشتم مرداد ۱۳۳۲، شاهد فعالیت های گسترده ای از احزاب هستیم اما احزاب علیرغم رسالتی که بر عهده گرفته بودند و باید به منافع کلی کشور توجه می‌کردند، متأسفانه اهداف و منافع شخصی گروهی و طبقه ای و حتی نفوذ خارجی را برگزیدند و همین مساله باعث تضعیف احزاب شد. 📖  شماره ۳۸ 📌@canoon_org
🔶در قرن گذشته، الگوی مطبوعات و رسانه های لیبرالیسم، گرفتار یک سلسله تناقضات بزرگ و بحرانی شده است. تئوری و الگوی متداول ها در غرب، وظایف و رسانه های جمعی را اطلاع رسانی، تشکل افکار عمومی، انتقال فرهنگ، سرگرم کردن و تفریح مردم، ابزار و آلات سوداگری و پول در آوردن می دانند؛ اما همین لیبرال ها و محافظه کاران در بر این عقیده هستند که مطبوعات و رسانه ها در عمل، به وظایف اطلاع رسانی و نظارت بر امور و آن طور که باید و انتظار می رود، وفادار نبوده اند. 🔷اولویت مطبوعات و کارنامه آنها مملو از ثروت گرایی، دلالی سیاسی، کنترل عقاید و آرای عمومی، انتقال فرهنگ مبتذل و ارزان به نسل های جدید و بالاتر از همه سرگرم کردن مردم و استفاده بازرگانی و سیاسی از آنها بوده است. 💢در سال های اخیر، بسیاری از جامعه شناسان، حقوق دانان، روانشناسان و استادان معتبر علوم سیاسی و ارتباطات به این نتیجه رسیده اند که مطبوعات و رسانه های مسلط و حاکم لیبرالیسم، نمی توانند آن نقشی را که یک جامعه مدنی از آنها انتظار دارد، ایفا کنند. 📖، شماره 14 📌@canoon_org
🔰اربعین و ظرفیت روایت سفر 🎞 ویدئو نشست «اربعین و ظرفیت روایت سفر» 👤با حضور محمدرضا وحیدزاده 🔶ویدئو این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
📖کتاب می‌کوشد تا تعریفی روشن از عدالت به عنوان یکی از مبانی نظام سیاسی اسلام ارائه دهد و تمایز و گسست آن از نظام دموکراسی لیبرال را برجسته سازد؛ أصول بینشی بر راهکارهای دستیابی به عدالت سیاسی در مردم سالاری دینی را از منظرهای گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بازکاوی کند، با تبیین نگرش هستی شناختی و انسان شناختی به عدالت سیاسی در اسلام تمایز آن با مکتب رقیب را جست و جو کند و نقدهای چندگانه‌ای از زوایای مختلف به نوع خوانش دموکراسی لیبرال از عدالت، ارائه دهد. 🔶این کتاب در هفت گفتار به تبیین مفاهیم بحث و هریک از مکاتب، نگرش هریک از این دو مکتب به ، عدالت از منظر دو مکتب و ساز و کارهای تأمین از منظر میپردازد. 💢این کتاب به قلم و از انتشارات کانون اندیشه جوان منتشر شده است. 📌@canoon_org
🔶پوپولیسم را معمولاً در مقابل نخبه گرایی سیاسی قرار می‌دهند که به طور کلی درصدد نفی آن است؛ اعم از اینکه نخبه گرایی، تک حزبی باشد یا چند حزبی. البته نفی نخبه گرایی به معنای نفی دموکراسی نیست و پوپولیسم هم می‌تواند گونه‌ای از دموکراسی به شمار آید. دموکراسی، مقسم پوپولیسم و نخبه گرایی است و پوپولیستی در مقابل دموکراسی حزبی قرار دارد. 🔷پوپولیسم درصدد است به جای نخبگان، مردم را به صحنه وارد کند و تاریخ را به جای نخبگان، برای توده ها رقم زند یا اگر از نخبگان سخن می گوید، آنان را در سایه مردم مطرح می کند. شاید به همین دلایل باشد که در دولت های پوپولیستی، نخبگان پیشین، شخصیت های قدرت سیاسی نیستند. 💢به عبارت دیگر دموکراسی های ، خود به تولید شخصیت های جدید می‌پردازند که برای بسیاری از مردم شناخته شده نیستند و می‌توانند ظرفیت‌های نادیده خود را برای همگان مشهود سازند. بیش از آنکه از نخبگان متن استفاده شود، از اقلیت‌های حاشیه بهره می برد و می کوشد طیف جدیدی از نخبگان را معرفی کند که از حواشی به متن آمده اند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰الگوی اندیشکده‌ای در راهبری سیاست 🔶شروع کار اندیشکده‌ها را می‌توان برای پاسخ به نیاز حکومت‌ها و ارکان اجرایی دولت برای استفاده از نظرات کارشناسی خارج از دولت برای بهبود روند تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات اجرایی در نظر گرفت. شاید اولین اندیشکده‌ها را بتوان مشاوران مستقل حاکمان در اروپای دوره رنسانس تلقی کرد که به حاکمان درخصوص نحوه تعامل با کلیسای کاتولیک در آن دوره مشاوره می‌دادند. به مرور و در طی سال‌ها این شیوه دریافت مشاوره تکمیل شد و نهادهای مستقل مشاوره به حکومت‌ها شکل گرفت. 🔷در صد سال اخیر با توجه به چالش‌های بزرگی که در سطح حکمرانی کشورها از جمله جنگ‌های جهانی، جنگ سرد بین بلوک غرب و شرق، چالش‌های انرژی و اخیراً نیز در هم تنیدگی اقتصاد، سیاست و فرهنگ در بین کشورهای مختلف جهان شکل گرفته، نیاز به نهادهای مستقل برای ارائه مشاوره‌های راهبردی خارج از حکومت ها دو چندان شده است. برای دقیق‌تر شدن بحث می توان از زاویه نگاه دیگری به رشد اندیشکده‌ها پرداخت و این پرسش را مطرح کرد که با توجه به قدمت و سابقه تأسیس نهادهای علمی و دانشگاهی در دنیا چه نیازی به وجود اندیشکده‌ها احساس شده است؟ 🗓در همین راستا قصد داریم تا در روز سه شنبه۱۱مهرماه ساعت ۱۵ عصر با حضور دکتر مهدی رحیمی چاکدل نشستی در اسکای روم کانون اندیشه جوان تحت عنوان «الگوی اندیشکده‌ای در راهبری سیاست» برگزار نماییم. 🌐این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 📌@canoon_org
35.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰بایسته های فساد ستیزی 🔶مطالبه گری فعالان دانشجویی در حوزه مبارزه با فساد و فساد ستیزی در جامعه و دولت ها چیست؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به چهل و پنجمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. بخش اول _ بخش دوم 📌@canoon_org