eitaa logo
کانون اندیشه جوان
302 دنبال‌کننده
883 عکس
498 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷این شاخص دارای ده نماگر شاخص آزادی اقتصادی است که میتوان آنها را در چهار دسته زیر طبقه بندی نمود. 🔸حاکمیت قانون( حق مالکیت و آزادی از فساد) 🔸اندازه دولت (آزادی بودجه ای و مخارج دولت)؛ 🔸کارآیی مقررات (آزادی کسب و کار، آزادی نیروی کار ، آزادی پولی)؛ 🔸آزادی بازار (آزادی تجاری، آزادی سرمایه گذاری، آزادی مالی). 🔶از میان این شاخص ها، شاخص آزادی تجاری، بیشتر از همه به بحث قاچاق مربوط است. شاخص آزادی تجاری، انعکاسی از آزادی ورود و خروج کالا و خدمات از سراسر دنیا و توانایی خرید و فروش آزاد در بازار بین المللی است. محدودیت های تجاری می تواند به صورت مالیات، تعرفه بندی، تعیین سهمیه واردات یا صادرات و سایر مواقع قانونی باشد. 💢طبق گزارش مؤسسه هریتیج در سال ۲۰۱۸ امتیاز ایران از این معیار ۵۰/۹ بوده است که این امتیاز ایران را در رتبه ۱۵۶ از بین ۱۷۱ کشور و رتبه ۱۳ از ۱۴ کشور در منطقه غرب آسیا قرار داده است. بر اساس این آمار محدودیت های قانونی تجارت در ایران از جمله تعرفه های بالا سهمیه بندی صادرات و واردات و سایر موانع ،قانونی نقش اثرگذاری بر میزان فساد در گمرک داشته است. 📖کتاب به قلم جواد کجوری 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست تعارض تصمیم سیاسی با ساختار حقوقی 🔶بحث ما در این نشست، تعارض تصمیم سیاسی سیاست‌مداران با ساختار حقوقی است. وقتی یک نظام سیاسی روی کار آمده و قدرت را در یک سرزمین مشخص به دست می‌گیرد، برای اینکه تصمیمات و اقداماتی که می‌خواهد انجام بدهد، دارای مقبولیت توسط مردم شده و با کمترین مناقشه‌‌ای در جامعه تحقق پیدا کنند، از ابزارهای حقوقی استفاده می‌کند. در واقع، حقوق در اینجا هموارکننده مسیرِ تحقق و پیشبرد اهدافِ نظام سیاسی و حکمرانی قرار می‌گیرد. 🔷سوالی که در این بین همواره مثل معضلی حل نشده مطرح می‌شود این است که آیا حقوق تنها مثل ابزاری برای حکمران‌هاست که هر تصمیمی را بخواهند بگیرند، برای مردم موجه کرده و آن‌ها را سر جای خودشان نشانده تا تصمیمات سیاست‌مداران پیاده شود یا اینکه حقوق، حد و حدودِ تصمیمات حکمران را هم تعیین کرده و عین مرزی هست که هر تصمیم و اقدامی خارج از آن مرز، بی‌اثر و غیرقابل انجام است؟ اصلاً اگه حقوق یک مرزِ مشخصِ پیشینی برای تصمیم و عملکرد سیاسی ایجاد کرده باشد، دیگر اصلاح ساختاری و انقلاب کردن چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ 💢دقیقاً برخی حقوق‌دان‌ها معتقدند انقلاب کردن هیچ معنای خاصی نمی‌تواند داشته باشد و هر نظام سیاسی که روی ارابه قدرت مستقر بشود، باید اصولِ پیشینی حقوقی را که از قبل، میدانِ عملِ حکمرانی را مشخص کردند، بپذیرد و در آن زمین به ایفای نقش بپردازد. از سمت دیگر، گروهی از حقوق‌دان‌ها به باور قبلی خدشه وارد کرده و معتقدند خودِ مشروعیتِ این اصول حقوقی بواسطه قراردادی است که بین مردم در جهت ایجاد یک نظام سیاسی و حکمرانی جدید پیدا می‌شود و برای مردم یک سرزمین، خودش را موجه نشان می‌دهد. 🗓در همین راستا قصد داریم تا در روز چهارشنبه ۵ مهر ماه ساعت ۱۰:۳۰ صبح با حضور دکتر ابراهیم دهنوی نشستی در اسکای روم کانون اندیشه جوان تحت عنوان «تعارض تصمیم سیاسی با ساختار حقوقی» برگزار نماییم. 🌐این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 📌@canoon_org
🔰 انقلاب اسلامی و نظام حقوقی 🎞 ویدئو نشست «انقلاب اسلامی و نظام حقوقی» 👤با حضور حامد نیکو نهاد 🔶ویدئو این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون بخش اول - بخش دوم ببینید. 📌@canoon_org
39.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰در کشاکش سیاست و حقوق 🔶حقوق ابزاری برای حکمران‌هاست یا خود چهارچوبی برای سیاست ورزی آنان می باشد؟ 🔷تعامل نظام سیاسی و نظام حقوقی موضوعی مهم در حکمرانی جوامع است، در این مقاله تصویری ارتباطات این دو نظام و مواضع اندیشمندان در اینباره بررسی شده است. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶یکی از ویژگی های دین اسلام جاودانگی و خاتمیت است . جهانی و جاودانگی بودن اسلام به معنای این است که دین اسلام ، دین همه مردم روی زمین و دین همه اعصار تا روز قیامت است. این مسأله که جزو اعتقادات ضروری مسلمانان میباشد دلایل قرآنی بسیاری دارد. برخی از آنها عبارتند از : ۱. آیاتی که می فرماید قرآن برای هدایت مردم است؛ مانند آیه ۱۸۵ سوره مبارکه بقره. ۲. آیاتی که مخاطب خود را همه انسان ها قرار داده است؛ مانند آیه ۱۰۸ سوره مباركه يونس ۳. آیاتی که گویای عمومیت رسالت پیامبر اسلام(ص) است؛ مانند آیــه ۲۸ سوره مبارکه سبأ. 🔷جهانی و جاودانگی بودن اسلام ثابت می کند که دین اسلام توسط پیامبر دیگری نسخ نخواهد شد و آخرین دین اللهی است. خاتمیت کـه یکی دیگر از ویژگی های اسلام است به معنای آن است که پس از ظهور اسلام، سلسله پیامبران به نهایت رسیده و پس از پیامبر اسلام هیچ پیامبری نخواهد آمد. از این رو خاتمیت به معنای پایان یافتگی پیامبری است و حتی پیامبری که اسلام را ترویج کند مبعوث نخواهد شد. 💢مسأله خاتمیت نیز که جزو ضروریات اسلام است، دارای مستند قرآنی می باشد. آیه ۴۰ سوره مبارکه احزاب بر خاتمیت دین اسلام دلالت می کند از نظر پرسش گر لازمه خاتمیت و جاودانگی یک دین ثبات آن است ورود تحول و تغییر در اسلام را با خاتمیت و جاودانگی آن ناسازگار می داند... از سوی دیگر در زندگی انسان ها علاوه بر وجود یک سلسله اصول و ضوابط کلی موارد متغیر و متحول بسیاری وجود دارد که در اعصار و زمان های مختلف به وجود می آیند و لازم است که آدمیان درباره این فروعات و جزئیات تصمیم بگیرند و اقدام مناسبی انجام دهند. ♨️نتیجه آن که لازمه خاتمیت و جاودانگی یک دین، ثبات و عدم تغییر در آن است اسلام که دین خاتم و جاودانه است نباید به جزئیات و فروعات زندگی که دائم متغیرند بپردازد. از سویی لازمه گستردگی قلمرو دین آن است که به فروعات و متغیرات زندگی انسان ها نیز بپردازد. با توجه به آن چه گذشت اکنون پرسش این است که چگونه ادعای گستردگی قلمرو اسلام با خاتمیت و جاودانگی آن قابل جمع است؟ 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
26.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰ایده دانشگاه های ما چیست؟ 🔶ایده های مختلفی درباره کارایی و کارکرد دانشگاه در تعامل با جامعه وجود دارد که جایگاه دانشگاه را در زمان های مختلف تحت تاثیر خود قرار داده است. در ایران نیز این ایده وجود داشته و اجرا شده است، در ادامه تحلیلی از فعال دانشجویی در این حوزه را ببینید. 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به چهل و ششمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷در دوره ، او در راستای روحیات جاه طلبانه خود و با نمایش چهره های دموکراتیک از ایران احزاب سیاسی دولتی را بنا نهاد و این، آغاز مرحله‌ای جدید در مسیر فعالیت های حزبی ایران بود. تحزب در ایران قدمت زیادی ندارد. اولین بار پس از مشروطه بود که به تبع وقوع تغییراتی در ساختار سیاسی ایران و شکل گیری مجلس، زمینه تشکیل احزاب فراهم آمد. اما دوران حکومت رضاشاه به رکود و در نهایت فروپاشی احزاب منجر شد. 🔶با سقوط وقوع و اشغال ایران از سوی ، تغییراتی جدید به وجود آمد و سبب احیای مجدد فعالیت احزاب در ایران شد؛ چنانکه از زمان سقوط رضا شاه تا کودتای بیست و هشتم مرداد ۱۳۳۲، شاهد فعالیت های گسترده ای از احزاب هستیم اما احزاب علیرغم رسالتی که بر عهده گرفته بودند و باید به منافع کلی کشور توجه می‌کردند، متأسفانه اهداف و منافع شخصی گروهی و طبقه ای و حتی نفوذ خارجی را برگزیدند و همین مساله باعث تضعیف احزاب شد. 📖  شماره ۳۸ 📌@canoon_org
🔶در قرن گذشته، الگوی مطبوعات و رسانه های لیبرالیسم، گرفتار یک سلسله تناقضات بزرگ و بحرانی شده است. تئوری و الگوی متداول ها در غرب، وظایف و رسانه های جمعی را اطلاع رسانی، تشکل افکار عمومی، انتقال فرهنگ، سرگرم کردن و تفریح مردم، ابزار و آلات سوداگری و پول در آوردن می دانند؛ اما همین لیبرال ها و محافظه کاران در بر این عقیده هستند که مطبوعات و رسانه ها در عمل، به وظایف اطلاع رسانی و نظارت بر امور و آن طور که باید و انتظار می رود، وفادار نبوده اند. 🔷اولویت مطبوعات و کارنامه آنها مملو از ثروت گرایی، دلالی سیاسی، کنترل عقاید و آرای عمومی، انتقال فرهنگ مبتذل و ارزان به نسل های جدید و بالاتر از همه سرگرم کردن مردم و استفاده بازرگانی و سیاسی از آنها بوده است. 💢در سال های اخیر، بسیاری از جامعه شناسان، حقوق دانان، روانشناسان و استادان معتبر علوم سیاسی و ارتباطات به این نتیجه رسیده اند که مطبوعات و رسانه های مسلط و حاکم لیبرالیسم، نمی توانند آن نقشی را که یک جامعه مدنی از آنها انتظار دارد، ایفا کنند. 📖، شماره 14 📌@canoon_org
🔰اربعین و ظرفیت روایت سفر 🎞 ویدئو نشست «اربعین و ظرفیت روایت سفر» 👤با حضور محمدرضا وحیدزاده 🔶ویدئو این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
📖کتاب می‌کوشد تا تعریفی روشن از عدالت به عنوان یکی از مبانی نظام سیاسی اسلام ارائه دهد و تمایز و گسست آن از نظام دموکراسی لیبرال را برجسته سازد؛ أصول بینشی بر راهکارهای دستیابی به عدالت سیاسی در مردم سالاری دینی را از منظرهای گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بازکاوی کند، با تبیین نگرش هستی شناختی و انسان شناختی به عدالت سیاسی در اسلام تمایز آن با مکتب رقیب را جست و جو کند و نقدهای چندگانه‌ای از زوایای مختلف به نوع خوانش دموکراسی لیبرال از عدالت، ارائه دهد. 🔶این کتاب در هفت گفتار به تبیین مفاهیم بحث و هریک از مکاتب، نگرش هریک از این دو مکتب به ، عدالت از منظر دو مکتب و ساز و کارهای تأمین از منظر میپردازد. 💢این کتاب به قلم و از انتشارات کانون اندیشه جوان منتشر شده است. 📌@canoon_org
🔶پوپولیسم را معمولاً در مقابل نخبه گرایی سیاسی قرار می‌دهند که به طور کلی درصدد نفی آن است؛ اعم از اینکه نخبه گرایی، تک حزبی باشد یا چند حزبی. البته نفی نخبه گرایی به معنای نفی دموکراسی نیست و پوپولیسم هم می‌تواند گونه‌ای از دموکراسی به شمار آید. دموکراسی، مقسم پوپولیسم و نخبه گرایی است و پوپولیستی در مقابل دموکراسی حزبی قرار دارد. 🔷پوپولیسم درصدد است به جای نخبگان، مردم را به صحنه وارد کند و تاریخ را به جای نخبگان، برای توده ها رقم زند یا اگر از نخبگان سخن می گوید، آنان را در سایه مردم مطرح می کند. شاید به همین دلایل باشد که در دولت های پوپولیستی، نخبگان پیشین، شخصیت های قدرت سیاسی نیستند. 💢به عبارت دیگر دموکراسی های ، خود به تولید شخصیت های جدید می‌پردازند که برای بسیاری از مردم شناخته شده نیستند و می‌توانند ظرفیت‌های نادیده خود را برای همگان مشهود سازند. بیش از آنکه از نخبگان متن استفاده شود، از اقلیت‌های حاشیه بهره می برد و می کوشد طیف جدیدی از نخبگان را معرفی کند که از حواشی به متن آمده اند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰الگوی اندیشکده‌ای در راهبری سیاست 🔶شروع کار اندیشکده‌ها را می‌توان برای پاسخ به نیاز حکومت‌ها و ارکان اجرایی دولت برای استفاده از نظرات کارشناسی خارج از دولت برای بهبود روند تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات اجرایی در نظر گرفت. شاید اولین اندیشکده‌ها را بتوان مشاوران مستقل حاکمان در اروپای دوره رنسانس تلقی کرد که به حاکمان درخصوص نحوه تعامل با کلیسای کاتولیک در آن دوره مشاوره می‌دادند. به مرور و در طی سال‌ها این شیوه دریافت مشاوره تکمیل شد و نهادهای مستقل مشاوره به حکومت‌ها شکل گرفت. 🔷در صد سال اخیر با توجه به چالش‌های بزرگی که در سطح حکمرانی کشورها از جمله جنگ‌های جهانی، جنگ سرد بین بلوک غرب و شرق، چالش‌های انرژی و اخیراً نیز در هم تنیدگی اقتصاد، سیاست و فرهنگ در بین کشورهای مختلف جهان شکل گرفته، نیاز به نهادهای مستقل برای ارائه مشاوره‌های راهبردی خارج از حکومت ها دو چندان شده است. برای دقیق‌تر شدن بحث می توان از زاویه نگاه دیگری به رشد اندیشکده‌ها پرداخت و این پرسش را مطرح کرد که با توجه به قدمت و سابقه تأسیس نهادهای علمی و دانشگاهی در دنیا چه نیازی به وجود اندیشکده‌ها احساس شده است؟ 🗓در همین راستا قصد داریم تا در روز سه شنبه۱۱مهرماه ساعت ۱۵ عصر با حضور دکتر مهدی رحیمی چاکدل نشستی در اسکای روم کانون اندیشه جوان تحت عنوان «الگوی اندیشکده‌ای در راهبری سیاست» برگزار نماییم. 🌐این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 📌@canoon_org
35.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰بایسته های فساد ستیزی 🔶مطالبه گری فعالان دانشجویی در حوزه مبارزه با فساد و فساد ستیزی در جامعه و دولت ها چیست؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به چهل و پنجمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. بخش اول _ بخش دوم 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله فرمودند: 🔷هركس كه بدون علم و آگاهى كار كند، بيش از آنكه اصلاح كند، خراب مى كند! 📖بحارالانوار، ج 74 ص 150 🌺 میلاد با سعادت خاتم الانبیا محمد مصطفی صلی الله عليه و آله به همه عاشقان مبارک باد.🌺 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸امام جعفر صادق (علیه السلام) : 🔷 چون خدا خير بنده ای خواهد ، او را در دين دانشمند كند . 📖اصول كافی ، ج 1 ، ص 39 🌺 میلاد جامع علم و عمل و عبادت پرچم‌دار شاه‌راه ولایت علوى حضرت امام جعفر صادق علیه السلام گرامى باد 🌺 📌@canoon_org
🔶از نظر مال و اگر خوب سرمایه گذاری شود و نردبان صعود انسان به کمال گردد مطلوب است؛ ولی چنانچه موجب دلبستگی ما گردد و سد راه شود، ناپسند خواهد بود اسلام ثروتی را نکوهش می کند که مانع رسیدن به کمال باشد و موجب دلبستگی انسان شود؛ چنان که قرآن کریم می فرماید: «و کسانی که طلا و نقره را گنجینه می سازند و در راه خدا هزینه نمی کنند همه آنان را به عذابی دردناک بشارت ده.» 🔷افرادی که گمان می کنند تنها هدف زندگی دستیابی به مال از هر راه حلال و حرامی است از هدف خلقت بازمانده اند. از این رو امیر زاهدان علی می فرماید: «زیاده خواهی و زیاده روی، وزر و وبال انسان در قیامت است» همچنین می فرماید: «من پیشوای مؤمنان و مال پیشوای تبهکاران است». 💢اسلام مال و ثروت را امانت الهی می داند. علی می فرمایند: «همانا خدای سبحان روزی فقرا را در اموال سرمایه داران قرار داده است. پس فقیری گرسنه نمی ماند جز به کامیابی توانگران و خداوند از آنان درباره گرسنگی گرسنگان خواهد پرسید. 📖کتاب ، مهارت تدبیر معیشت به قلم 📌@canoon_org
32.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰عرفان شیعی در آینه شرق شناسی 💢اگر بخواهیم عرفان شیعی را در آینه شرق شناسی مشاهده کنیم کربن یکی از گزینه های مطرح در این زمینه است، اما این فیلسوف که بود؟ در ایران از کدام بزرگان تاثیر پذیرفت و چه مسیری را طی کرد؟ 🔶در این مقاله تصویری، ضمن آشنایی با دیدگاه کربن نقاط مزیت او را مرور می کنیم. 📌@canoon_org