eitaa logo
کانون اندیشه جوان
302 دنبال‌کننده
883 عکس
498 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶ژاپن طی تاریخ خود مکرر اندیشه هایی را از بیرون گرفته و درونی کرده است. ژاپنی ها آنچه را می گیرند، با ابتکار در جهت استفاده بهتر و تطابق بیشتر با فرهنگ بومی خویش تغییر می دهند؛ به طور مثال، در ژاپن کمالات و ارزش های فداکاری، وفاداری و حکم فرمایی روح جمعی بخشی از جنبه ثابت فرهنگ به شمار می رود که به آن نسبت به دیگر فرهنگ ها ویژگی و تمایز می بخشد. 🔷این ارزش ها ثابت اند؛ زیرا در بافت فرهنگی ژاپن از دیرباز تاکنون پیوسته وجود داشته اند، اما اینکه ارزش ها ثابت اند به آن معنا نیست که ایستا و منجمدند، بلکه بی گمان محتوای آنها، بر اثر جنبه تحول پذیر که با ضروریات زندگی روزمره و آمیزش با فرهنگ های دیگر ارتباط دارد، دستخوش دگرگونی می شود. 💢اگر فداکاری و روح جمعی در گذشته با شخص پادشاه یا فئودال و دسته های پیوند داشت. امروز با میهن و کار و تلاش، که مفاهیمی نو هستند، پیوند دارد. 📖 ژاپن و ، ماهنامه شماره 70 📌@canoon_org
🔶دلیل این همه قدرتمند بودن سینما بیریشگی آن است؛ بی ریشگی ای که «هرجایی» بودن سینما را در نگاه هستی شناسانه اش پدید می آورد و همین بیریشگی دلیل رشد و توسعه سینماست. 🔷بیریشگی یعنی سینما از خودش آورده ای در دنیای هنر ندارد و تنها کلاژی منطقی از دیگر هنر ها ست به همین دلیل سینما مسیر صدساله دیگر هنرها را در کمتر از چند دهه طی کرده است ‌یا به قولی سینما دلال بی سرمایه ای است که محصول نهایی اش یعنی فیلم به گفته آلن بدیو در کتاب انتقادی معروفش، سینما، ایده ای از خودش ندارد، بلکه حرکت و گذر ایده در میان هنرهاست سینمایی که از آستانه هنر ها به نفع خودش استفاده کرده و محصول نهایی خود یعنی فیلم را در منطقی موزاییک وار پدید آورده است. 💢سینما محصول دنیای مدرن و ماشینی است دنیایی که شوق به حرکت با سرعت های زیاد را دارد قرنی که در آن تئوریهای آینشتین دیگر به تحلیل دنیای مادی نمی پردازد و سرعتهای بیشتر در تنوری نسبیت و سرعت های کمتر در تئوری کوآنتوم از دنیای معمول نیوتونی را دستمایه فرضیه های خودش قرار میدهد. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست قدس در خوانش‌های الهیاتی _ تمدنی 🔶فلسطین را سرزمین ادیان ابراهیمی نامیده‌اند. بیت المقدس در فلسطین شهری است که سه دین بزرگ توحیدی شامل یهود، مسیحیت و اسلام در آن حضور داشته‌اند، آموزه‌ها و سنت‌های خویش را در این شهر ترسیم و تبلیغ کردند و آن را به نقطه تلاقی و زندگی پیروان خود تبدیل نمودند. تاریخ بیت المقدس نشان می‌دهد ادیان سه گانه همواره در این شهر حضور داشته و بر این شهر اثر گذاشته‌اند. گرچه در قرون میانه مسلمانان بر فلسطین و بیت المقدس مسلط بودند؛ اما هیچ‌گاه در قدس یک دین واحد وجود نداشته؛ بلکه پیروان همه ادیان در آن حضور داشتند. نقاط مختلف این شهر بیانگر تاریخ و وضعیت گذشته و معاصر پیروان آیین و دین یهود، اسلام و مسیحیت و مورد احترام و اهتمام آنان بوده است. 🔷برخی پیروان این ادیان معتقدند بیت المقدس نخستین مرکز ثقل و سنگ بنای جهان است و مسلمانان به درستی باور دارند این شهر نخستین قبله آنان بوده است. بر این اساس، هر کدام از ادیان توحیدی نگرش الهیاتی و تمدنی منحصر به خود نسبت به جغرافیای فلسطین به ویژه بیت المقدس دارند. مسئله ما در این نشست بررسی و مقایسه خوانش‌های الهیاتی-تمدنی ادیان توحیدی با تمرکز بر مسیحیت، یهودیت و اسلام است تا نگاه هر کدام از این ادیان به سرزمین بیت المقدس و جایگاه آن در نگرش تمدنی آنها مشخص گردد. 🗓 در همین راستا قصد داریم تا در روز یکشنبه ۲۳ مهرماه ساعت 16:30 با حضور دکتر محمدهادی همایون عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) نشستی در اسکای روم کانون اندیشه جوان تحت عنوان «قدس در خوانش‌های الهیاتی-تمدنی» برگزار نماییم. 🌐 این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 📌@canoon_org
🔶 از جمله معدود رمان هایی است که بیشترین تنوع مخاطب را در گروه های مختلف سنی دارد و موفقیت آن در تاریخ ترجمه در ایران بی سابقه است. علاوه بر فروش ها، محصولات ،فرهنگی پارک های تفریحی و اقتباس های نمایشی از های هری پاتر هشت فیلمی که بر اساس این ها ساخته شد درآمد هنگفتی را به جیب خالق این مجموعه جی کی رولینگ سرازیر کرد مجموعه هری پاتر که به ۶۵ زبان ترجمه شده اند به دلیل کتابخوان کردن جوانانی که تا زمان انتشار این کتاب ها جز تلویزیون کامپیوتر و اینترنت سرگرمی دیگری نداشتند و کتابخوانی را اول بار با هری پاتر تجربه کردند حائز اهمیت است. 📖در کتاب به کوشش ؛ درباره محورهایی چون پیشینه ادبی نویسنده، سیر تولید ها و فیلم ها درون مایه های شخصیت های اصلی و فرعی المان ها و نمادهای استفاده شده، و پیام های اخلاقی و دینی مجموعه هری پاتر با دو کارشناس خارجی خانم منتقد ادبی و آقای (فیلمساز و منتقد سینمایی) و یک منتقد ایرانی آقای گفت و گو شده است. 📌@canoon_org
🔶پوپولیسم را معمولاً در مقابل نخبه گرایی سیاسی قرار می‌دهند که به طور کلی درصدد نفی آن است؛ اعم از اینکه نخبه گرایی، تک حزبی باشد یا چند حزبی. البته نفی نخبه گرایی به معنای نفی نیست و پوپولیسم هم می‌تواند گونه‌ای از دموکراسی به شمار آید. دموکراسی، مقسم پوپولیسم و نخبه گرایی است و دموکراسی پوپولیستی در مقابل دموکراسی حزبی قرار دارد. 🔷پوپولیسم درصدد است به جای نخبگان، مردم را به صحنه وارد کند و تاریخ را به جای نخبگان، برای توده ها رقم زند یا اگر از نخبگان سخن می گوید، آنان را در سایه مردم مطرح می کند. شاید به همین دلایل باشد که در دولت های پوپولیستی، نخبگان پیشین، شخصیت های قدرت سیاسی نیستند. 💢به عبارت دیگر دموکراسی های پوپولیستی، خود به تولید شخصیت های جدید می‌پردازند که برای بسیاری از مردم شناخته شده نیستند و می‌توانند ظرفیت‌های نادیده خود را برای همگان مشهود سازند. بیش از آنکه از نخبگان متن استفاده شود، از اقلیت‌های حاشیه بهره می برد و می کوشد طیف جدیدی از نخبگان را معرفی کند که از حواشی به متن آمده اند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰افسران تحول 💢تحول نیازمند جوان گرایی است که یکی از مصادیق مهم آن توجه به تشکل های دانشجویی است اما برای اینکه این قشر مبدا و تاثیرگذار در امر تحول باشند، باید به چه نکاتی توجه کنند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به چهل و سومین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶در دوره ، او در راستای روحیات جاه طلبانه خود و با نمایش چهره های از ایران دولتی را بنا نهاد و این، آغاز مرحله‌ای جدید در مسیر فعالیت های حزبی ایران بود. تحزب در ایران قدمت زیادی ندارد. اولین بار پس از مشروطه بود که به تبع وقوع تغییراتی در ساختار سیاسی ایران و شکل گیری مجلس، زمینه تشکیل احزاب فراهم آمد. اما دوران حکومت رضاشاه به رکود و در نهایت فروپاشی احزاب منجر شد. 🔷با سقوط وقوع و اشغال ایران از سوی ، تغییراتی جدید به وجود آمد و سبب احیای مجدد فعالیت احزاب در ایران شد؛ چنانکه از زمان سقوط رضا شاه تا کودتای بیست و هشتم مرداد ۱۳۳۲، شاهد فعالیت های گسترده ای از احزاب هستیم اما احزاب علیرغم رسالتی که بر عهده گرفته بودند و باید به منافع کلی کشور توجه می‌کردند، متأسفانه اهداف و منافع شخصی گروهی و طبقه ای و حتی نفوذ خارجی را برگزیدند و همین مساله باعث تضعیف احزاب شد. 📖 شماره ۳۸ 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰ارابه آزادی 🔶آزادی در تمدن غربی تحت سایه شک ویرانگر ناگوار، پدیدار شد؛ حال این آزادی با ژست صلح آمیز ماشین ویرانگری است که ساحت های مختلف را در زندگی بشر متزلزل و نابود ساخته است. 💢با این وجود این چنین کارنامه ای، همیشه انگشت اتهام لیبرالیسم غربی به سمت اندیشه ها و مذاهب دیگر است اما به واقع در جهان که آزاد است و آزادی‌ گراست؟ 📌@canoon_org
🔶جنگ نرم یک تهاجم گسترده فرهنگی، سیاسی، ایدئولوژیک، عقیدتی، روانی و تبلیغاتی است که به منظور دست یافتن به اغراض خاص سیاسی صورت می گیرد. در حقیقت می توان گفت جنگ نرم صورت پیچیده تر تهاجم سازمان یافته و هدفمند فرهنگی با اغراض سیاسی است که در شرایط کنونی با استفاده از سلطه گسترده رسانه ای نظام جهانی سلطه اومانیستی به نحوی بسیار وسیع و درعین حال فریبنده و پیچیده و حتی با اتکا به ژست و ظاهر علمی و آکادمیک صورت می گیرد. 💢ویژگی های جنگ نرم چیست؟ ۱.جنگ نرم صورت پیچیده تر و بسط یافته و متکامل تهاجم فرهنگی و یکی از انحای آن است. ٢.کانون اصلی جنگ ،نرم جنگ عقیده و اعتقاد است. ۳.جنگ نرم به صورتی کاملاً ،نامحسوس ،پنهان زیرکانه و با استفاده از تمام اهرم های فرهنگی و هنری و رسانه ای موجود و ممکن صورت می گیرد. ۴. طراحان و مدیران و هدایتگران جنگ نرم در برخی موارد از اشخاص نفوذی خود که ژستهای موجه و ماهیت های پنهان دارند و در نهادها و سازمان ها و مراکز و وزارتخانه های مختلف فرهنگی و هنری در سطوح مختلف حضور دارند برای تسهیل در ترویج آرا و ایدئولوژی ها و هنر و ادبیات لیبرالی به نحوی کاملاً قانونی و با عناوینی چون بسط و ارتقای فرهنگ و هنر و نام های زیبا و موجه دیگر بهره می برند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
💢سرطان قرن را بشناسیم 🔰برتری قوم یهود در آموزه های صهیونیست 🎥 فیلم کامل اولین جلسه گفتگوی زنده از سلسله نشست های «سرطان قرن» 👤با حضور جناب آقای دکتر محمد تقی تقی‌ پور‌‌‌ 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 🔰اقدامات اسرائیل علیه منافع ایران در یک سده گذشته 🎥 فیلم کامل دومین جلسه گفتگوی زنده از سلسله نشست های «سرطان قرن» 👤با حضور جناب آقای دکتر محمد تقی تقی‌ پور‌‌‌ 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰تحول کارآمد 💢تحول از الزامات حفظ خط پیشرفت کشور است اما چه تحولی می تواند موجب تغییر در جامعه شده و مردم را با خود همراه کند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به چهل و سومین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷 بیداری اسلامی عنوانی است که برای حرکت کلی کشورهای منطقه جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا برگزیده شده است .می توان گفت بیداری اسلامی به طور مشخص در مقابل بیداری عربی یا برگزیده شده است .بیداری اسلامی وجه خوداتکایی و استقلال ملی را وجه مميزه انقلاب های مردمی معرفی می نماید ، درحالی که بهار عربی بر عنصر دموکراسی به مثابه وجه تشخص این حرکتها تأکید دارد . 🔶 بنابراین بیداری اسلامی چشم روی دموکراسی خواهی نمی بندد ؛ چه اینکه در این گفتمان مردم سالاری دینی پدیده ای است موجه و اساسا اجتناب ناپذیر . با قبول ماهیت اسلامی انقلاب ایران نمی توان وجه اسلامی و ضدمدرن انقلاب های اخیر منطقه را نادیده انگاشت . 📖 مجله زمانه شماره 29 📌@canoon_org
🔷 این دیدگاه با تفکیک منافع ملی و منافع آرمانی، اصالت را به منافع ملی داده و مناقع آرمانی را فرع بر آن می‌داند، این دیدگاه که به افکار ناسیونالیستی وابسته است، تکیه گاه اصلی را بر بازسازی ملی داشته و تلاش برای صدور انقلاب را غیر منطقی و به اقتضای شرایط بین المللی وابسته میدانند. 🔶 طرفداران این دیدگاه با در نظر گرفتن بهبود اوضاع ملی و جلوگیری از ایجاد حساسیت‌های جهانی، ادعای احساس مسئولیت نسبت به ملت ایران را مطرح نموده و برخورد ارزشی با نظام جهانی را عملی ناپسند می‌دانستند و در مجموع، صدور انقلاب را خلاف شئونات بین المللی قلمداد نموده و با آن مخالفت داشتند. 🔷 چنانکه اعضای دولت موقت و یاران مهندس بازرگان (طرفداران نهضت آزادی) مخالفت صریح خود را با صدور انقلاب اسلامی اعلام نموده و دکتر ابراهیم یزدی، وزیر خارجه دولت موقت، صریحاً می‌گفت «ما قصد صادر کردن انقلاب را نداریم». 📖 کتاب صدور انقلاب از منظر امام خمینی (ره) به کوشش عباسعلی فرزندی 📌@canoon_org
🔰الگوی اندیشکده‌ای در راهبری سیاست 🎞 ویدئو نشست «الگوی اندیشکده‌ای در راهبری سیاست» 👤با حضور مهدی رحیمی چاکدل 🔶ویدئو این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷ساختار اجتماعی جوامع، همواره نظامی نابرابر است و از آنجا که حکومت ها خود جزئی از این ساختار هستند، طبیعی است که نمی توانند به طور جدی با نابرابری مبارزه کنند. هرگاه در جامعه ای که در آن به طور طبیعی نابرابری وجود دارد، افرادی متعهد به اصول برابری، قیام کرده و با تلاش و کوشش خویش، کل را به مبارزه با عوامل نابرابری ترغیب کنند شاید بتوان نابرابری را کاهش داد. 🔶از نظر فیلسوف فرانسوی قرن هجدهم، از آن جا که طبیعت جامعه به گونه ای است که نابرابری می آفریند، هدف حکومت باید کوشش برای برابری باشد. دستیابی به این هدف، دشوار است؛ از آن رو که همه ی ما در جامعه زندگی می کنیم و جوامع لزوماً نابرابری می آفرینند‌. 📖 کتاب در چهار فصل با عناوین ماهیت کلی نظام پیشرفته غرب، توزیع دارایی ها در کشورهای پیشرفته، توزیع درآمدها در آن نظام ها و فقر و فرهنگ پذیرش نابرابری، به بررسی مسئله ی نظام سرمایه داری و ثروت و درآمد کشورهای پیشرفته می پردازد. این کتاب به قلم توسط کانون اندیشه جوان منتشر شده است. 📌@canoon_org
🔰قدس و چرخش نظم جهانی 🎞 ویدئو نشست «قدس و چرخش نظم جهانی» 👤با حضور مجتبی رحماندوست 🔶ویدئو این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶فلسفه تاریخ دو معنای عام و خاص دارد؛ معنای عام تصوری است که اقوام مختلف در مکان‌ها و زمان‌های متفاوت از سرنوشت و از حوادثی که برایشان اتفاق می‌افتاد، داشته‌اند. اما صرف نظر از اینکه ولتر این اصطلاح را در قرن هجدهم به کار برده باشد، هم قدمت دارد و هم عمومیت. 🔷در معنای خاص، فلسفه تاریخ در عصر جدید احتمالا از قرن هفدهم میلادی بیان شده پس نه قدمت دارد و نه عمومیت و خاص عصر جدید است. البته در مرحله جدید پسامدرن تا حدودی از اهمیت آن کاسته شده و مراد از فلسفه تاریخ معنای امروزی آن است که دارای ویژگی هایی می باشد. 💢از نظر فلسفه نظری تاریخ، تاریخ هویت حقیقی دارد و هویت آن اعتباری نیست؛ یعنی تاریخ، هویت مستقل دارد و انسان چاره‌ای جز کشف آن ندارد. به همین دلیل است که برخی، انسان ها را در برابر تاریخ بدون اراده می‌دانند، چون روح زنده ای در تاریخ حاکم است و تاریخ چون موجود زنده ای متحرک است که روح، جسم، عزم، هدف، نظام و مسیری دارد. فلسفه تاریخ نشان می‌دهد که این رفتن و بالیدن چگونه صورت می گیرد و نقطه نهایی کجاست. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
49.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰در جستجوی حکمرانی خوب 💢حکمرانی خوب یک وضعیت مطلوب است که گفتگو درباره آن در نهادهای اندیشه ورز و سیاستگذار داغ است اما این نوع از حکمرانی چه ابعاد، الزامات و نکاتی دارد؟ آیا مردم در حاکمیت این نوع حکمرانی دارای نقش هستند یا حقوقی که باید حکمرانان برای آنها فراهم آورند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به چهل و دومین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امام حسن عسکری علیه السلام: 🔶هيچ عزّتمندی حقّ را فرو نگذاشت، مگر اين كه به ذلّت افتاد وهيچ ذليل وناتوانی حقّ را نگرفت مگر اين كه عزيز و نيرومند شد . 📜منتخب ميزان الحكمة صفحه ۳۷۸ 🌺🌺ولادت امام حسن عسکری علیه السلام مبارک باد🌺🌺 📌@canoon_org
🔷 هرچند برخی اعضای دستگیر شده و ، جناح مذهبی داخل زندان‌های رژیم شاه را تشکیل می‌دادند، اما عده و تشکیلات آن‌ها در مقابل توده‌ای‌ها و مارکسیست‌ها چندان نبود، تا اینکه با تبعید امام (ره) و قیام پانزده خرداد که به سرکوبی و دستگیری یاران و طرفداران وی انجامید، زندانهای رژیم مملو از نیروهای مذهبی مبارز گردید. 🔶 از آن پس، نیروهای مذهبی نه تنها در اقلیت نبودند بلکه از نظر تعداد و نیز تشکیلات داخلی در موضع بهتری قرار گرفتند. گروه امت واحده که اعضای آن براساس اعتقاد به اسلام، مبارزه با طاغوت و مبارزه با تحجر و قشری گرایی گرد هم آمده بودند، اکثرا از اعضای سابق سازمان مجاهدین خلق بودند که با مشاهده تغییر در ایدئولوژی سازمان، از آن‌ها جدا شده و به عنوان گروهی از زندانیان سیاسی مسلمان تحت عنوان امت واحده اعلام موجودیت کردند. 🔷 این گروه پس از آزادی از زندان، به اتفاق چند گروه مبارز مسلمان دیگر، «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی» را پایه‌گذاری کردند. 📖 شماره ۳۸ 📌@canoon_org