eitaa logo
کانون اندیشه جوان
302 دنبال‌کننده
883 عکس
498 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امام زمان عجل الله تعالی فرجه: 🔶براى تعجيل در فرج بسيار دعا كنيد ، که در فرج من فرج شما نيز هست. 📖كمال الدّين ، ص 485 🌸ولادت حضرت مهدی علیه السلام بر شما مبارک باد🌸
کانون اندیشه جوان
🔷، زمانی پویا و جاودانه خواهد بود که در بطن خود، نیرو و توان انطباق با مسائل و حوادث جزئی و متغیر را در هر عصری داشته باشد و متخصصان آن دین بتوانند مسائل جزئی را از اصول کلی و ثابت استخراج کرده و بدین سان، پویایی و بالندگی آن را حفظ کنند. دین اسلام دارای یکسری اصول و احکام ثابت و کلی می باشد که متخصصان می توانند امور جزئی و از آن جمله، شکل را در هر عصری با توجه به مقتضیات آن، ترسیم کنند. 🔶، شکل کلی حکومت را مشخص و تعیین کرده اما ترسیم جزئیات آن را به عهده عقلا و متخصصان واگذار کرده است. راز قدرت اسلام در رویارویی با اوضاع دگرگون و متحول اعصار مختلف به خصوص در عرصه سیاست و حکومت، به قدرت اسلام در انطباق احکام کلی با مصادیق جدید یعنی است. وظیفه این است که بدون انحراف از اصول کلی، مسائل جزئی و متغیر و تابع گذشت زمان را بررسی کند و براساس همان چارچوب های اصلی که توسط وحی عرضه شده است، مناسب را صادر کند. 💢در طول تاریخ، حکومت هایی از دینی و خودکامگی سر در آوردند. نمونه بارز آن، حکومت های است که با محوریت کلیسا به حکومت های مستبد و خودکامه مبدل شده بودند. بنابراین، در سده های متمادی گذشته، حکومتی به وجود نیامده که در آن، دین و مردم، محترم و عزیز شمرده شود. با پیروزی ، رهبران آن و در راس آنها تئوری تلفیق حقوق خدا و مردم را در یک حکومت مطرح کردند و آن را در قالب نظام به جهانیان عرضه داشتند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
27.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰هیئت ها از جنبش روایی تا اجتماعی 🔷هیئت ها یک جنبش روایی برای ترویج ارزش های دینی و ملی ایران اسلامی بوده و هستند که در زیست اخیرشان فراتر از این ویژگی، به یک گنشگر اجتماعی نیز تبدیل شده اند! 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و سه برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷از آنجا که برخی پنهان بودن زمان ظهور را مانند زمان رستاخیز دانسته و در احادیث فراوانی از ظهور حضرت مهدی(عج) در کنار قیامت یاد شده، برخی از ویژگیهای آن همانند رستاخیز است. با پنهان بودن قیامت، يك نوع آزادی عمل برای همگان پیدا می شود و از سوی دیگر چون هنگام آن به طور دقیق معلوم نیست و در هر زمان محتمل است، نتیجه اش حالت آماده باش دائم است. 🔶درباره قیام نیز اگر تاریخ، تعیین می شد و زمان ظهور دور بود، همه در غفلت و بی خبری فرو می رفتند و اگر زمانش نزديك بود، ممکن بود آزادی عمل از دست برود و اعمالشان جنبه اضطراری پیدا کند. علم به زمان ظهور ولی عصر و وقوع قیامت در عهده خداوند می باشد و خدا آگاهی به آن را حتی از پیامبر خود منتفی ساخته. 💢لذا یکی از آسیب های جدی و خطرناک تطبیق ها، تعیین وقت ظهور و نزدیک دانستن آن است. وقتی فرد و یا جریانی بر نشانه ظهور تطبیق داده شود، روشن است که فاصله نامتعارفی بین آن و ظهور نیست. این خود به نوعی تعیین وقت ظهور است که به شدت از سوی پسشوایان معصوم، مذمت شده است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔷بر اساس مبانی معرفت شناسی ، تجربه فرد، تنها ملاک شناخت حقیقت است. در این نگاه، حقایق تضمین شده که از خارج به فرد داده می شود، تا زمانیکه به وسیله تجربه شخصی او محک نخورد، معتبر نیست. ، و ، سه فیلسوف تجربه گرای قرن ۱۸ نیز بر این باور بودند که تنها ابزار رسیدن به حقیقت، تجربه حسی فرد است. 🔶اما اعتماد به تجربه فرد، آزمون قضایای کلی از طریق تجربه و مقایسه با تجربه حسی شخصی، و نیز تمایز میان واقعیات و ارزش های انسانی، فردگرایی را با اصول دانش جدید هماهنگ میسازد. بر این اساس، وظیفه فرد است که هنگام شکل بخشیدن به یک عقیده یا اخلاقی، قبل از هر چیز، به مشاهده، گردآوری و بررسی واقعیات بپردازد؛ همانگونه که یک دانشمند این کار را می کند. 💢همچنین باید بیشترین دقت خود را به کار گیرد تا مبادا شائبه داوری ، بر توصیف واقعی موقعیت، خدشه وارد سازد. پس از شناخت واقعیت خالی از ارزش به وسیله ی تجربه ی شخصی، این فرد است که تصمیم می گیرد آن را خوب یا بد به شمار آورد. 📖کتاب ، دفتر اول، به قلم 📌@canoon_org
🔷در این عصر، دیگر آن چیزی نیست که می‌شناختیم؛ شاید ضد خودش است؛ و حتی گاهی به ضد خودش بودن هم راضی نیست! هم همین‌طور. سردمداران جریان‌های نوپدید، دیگر آنچه را در قرن نوزدهم به اسم «رمان» شناخته می‌شد، به رسمیت نمی‌شناسد. 🔶می توان تطور رمان در این چهارصدساله را به دو بخش مهم «عصر واقع گرایی» و «عصر پساواقع گرایی» تقسیم کرد؛ در قدم بعد، درباره آینده آن می توان حدس هایی زد. در این زمینه، کتاب به کوشش توسط انتشارات کانون اندیشه جوان به چاپ رسیده است. این اثر، ادامه معنایی دفتر اولِ درباره رمان (چیستی و پیدایش رمان) می باشد که از ماهیت رمان و چگونگی پدیدآمدنش روایت کرد. 📖دفتر پیش رو سه فصل دارد که حکایتگر رمان عصر ، رمان عصر و رمان اکنونِ اکنون، با نیم نگاهی به فردا، بدین شرح می باشد: فصل اول: داستان زندگی رمان از کودکی تا جوانی؛ نئوکلاسیسم تا پایان عصر رئالیسم فصل دوم: طغیان علیه واقعیت؛ دوران پسارئالیسم؛ بزرگسالی رمان فصل سوم: در جستجوی «رمان» از دست رفته؛ اکنونِ رمان و تاملی درباره آینده اش 📌@canoon_org
🔷برای روشن شدن مفهوم «ژئوپلیتیک» ابتدا باید و ژئوپلیتیک را تعریف کنیم. جغرافیای سیاسی علمی است که نقش را در بررسی می کند، در حالی که علم ژئوپلیتیک به بررسی نقش عوامل محیطی جغرافیایی در سیاست می پردازد. 🔶اگر دولت ها به مبانی سیاسی توجهی ویژه داشته باشند، گره مشکلات داخلی، منطقه ای و گسترده خواهد شد و برعکس، توجه نکردن به آن، بسیار مصیبت بار خواهد بود. در نتیجه باید گفت علم علمی است که می خواهد این نکته را اعلام کند که قدرت، عاملی تعیین کننده در سیاست و خواهد بود. 💢اگر بخواهیم به درستی ژئوپلیتیک را تعریف کنیم، در یک جمع بندی کلی باید گفت: ژئوپلیتیک عبارت است از درک واقعیت های محیط جغرافیایی به منظور دستیابی به قدرت؛ به نحوی که بتوان در بالاترین سطح، وارد شد و و را حفظ کرد. 📖کتاب جزایر سه گانه ایرانی به کوشش محمود عرب اسماعیلی و سلمان قاسمیان 📌 @canoon_org
36.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰درباره طرح ولایت 🔹طرح ولایت چرا و چگونه شکل گرفت؟ 🔸توصیه مقام معظم رهبری به محسن رضایی که در نهایت منجبر به شکل گیری این طرح شد، چه بوده است؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و دو برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷برخی از تکثرگرایان کوشیده اند اختلاف مردم در دین و انتخاب دین خاص و نپذیرفتن دین دیگر را به عوامل طبیعی و فطری استناد دهند. مثلا عدم پذیرش اسلام از سوی اهل کتاب می تواند به دل بستگی آنان به قوم و ملیت و دین و پیغمبر خودشان منوط باشد و همین طور اقوام دیگر. 🔶بر این اساس، چون خداوند از این نکته آگاهی داشت، برای هر قومي پیامبر و دینی جدا فرستاد. او می دانست که هر پیامبری برای قوم خودش پیام وحیانی الهی را ببرد، مردمی که به آن ایمان بیاورند، دلبسته ايمان خود خواهند شد و اگر در نسل های بعدی، پیامبر جدیدی بیاید و بگوید دعوت پیشین را رها کنید و به دین جدیدی که من آورده ام بگروید، این کار برای مردم آسان نیست. 💢به همین دلیل یهودیت تاب قبول دعوت جدید مسیحیت را نداشت و مسیحیت تاب قبول دعوت دین جدید یعنی اسلام را و جنگ و جدل بین این سه دین توحیدی همواره در گرفته است. علامه طباطبایی در تفسير خود، بین اختلاف مردم در امور دنیا و معیشت و بین دین تفصیل قائل شده و تأکید می کند که منشا اختلاف مردم در دین چیزی جز بغی و حسادت نیست. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
47.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰اسلام پژوهی غربی! 🔶مطالعه و پژوهش درباره اسلام، قدمتی طولانی دارد و اسلام، از دیرباز مورد توجه بسیاری از خاورشناسان و اسلام شناسان بوده است. 🔷امروزه نیز اسلام شناسی از چنان اهمیتی برخوردار است که نمی‌توان آن را در مرزهای جغرافیایی، زبانی و عقیدتی محصور کرد و محققان را از پژوهش درباره متون مقدس آن و عقاید و اعمال مسلمانان بازداشت. 💢اما به واقع، غرب چگونه اسلام را مطالعه کرده و درباره آن چه می گوید؟ 📌 @canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔷هالیوودی ها بر پایه اندیشه فيلسوفان ملحد به صراحت بیان می دارند که ما تا چیزی را نبینیم قبول نمی کنیم و تا چیزی را احساس نکنیم نمی پذیریم. صراحت بیانی که مبتنی بر تفکر بشر محور در کاملترین منظر، عالم محسوسات را به دو بخش و تقسیم می کند و این در حالی است که صرف نظر از انحرافات موجود در برخی از ادیان، آنچه در تفکر خدا محور مورد نظر می باشد و به عنوان وجه تمایز این تفکر با تفکر بشر محور مطرح می گردد، ایمان به غیب است. 🔶حضور هالیوود به جهت خلق آثاری با محور قرار دادن موضوعات مختلفی از جمله حضور بیگانگانی فرا انسانی و زیست ایشان در قسمتی دیگر از زمین و یا در دنیایی خارج از کره زمین را می توان در این راستا ارزیابی نمود؛ آثاری مبتنی بر وجود عالم غیب که در عرصه تقابل دوران و به منظور تقویت قدرت نظام در مواجهه با نظام سوسیالیستی موضوعیت پیدا می نمود؛ آثار شاخصی که به صورتی ویژه اقدام به ایجاد ذهنیتی غیب باور از برای مخاطبان سینمایی خود مبادرت می ورزید؛ 💢ذهنیتی که با هوشمندی بسیار عجین بوده و در این راستا اگر چه هیچ گاه به تقویت تفکر خدامحور ناب و اصیل منتج نمی شد، اما در عین حال بر بستر تفکر بشر محور یا ، ضمن خلط میان مبانی تفکر خدامحور و باورمندی نسبت به وجود عالم غیب، اقدام به ارائه تصویری با عنوان ماوراءالطبیعی نموده و پاسدار معنویتی مدرن می گردد؛ معنویتی که را به چالش می کشد و در عین حال اقدام به ارائه تصویری منحرف، فانتری و البته سرگرم کننده به مخاطبان خود می نماید. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
29.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰سه مزیت طرح ولایت 🔶خوانش تربیتی از طرح ولایت مبتنی بر تفسیر المیزان چیست؟ و این طرح چه مزیت های تربیتی ای دارد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و دو برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷توصیفی: داستان ها روشی برای درک بدون واسطه جهان هستند و وقایع را به روش های قدرتمند توصیف می کنند و این کار به مخاطبان کمک می کند تا اطلاعات پیچیده را درک کنند. وقتی داستانی به خوبی روایت می شود، معنی را منتقل می کند و بر مخاطب تأثیر می گذارد. 🔶تجویزی: نحوه روایت داستان می تواند به اندازه مطالب، داستان را شکل دهد. اینکه چگونه در داستان، چارچوب مسئله و راه حل های ممکن تعریف شود. داستان ها، شکل قدرتمندی از ترغیب و ابزاری برای شکل گیری یا باز شکل گیری عمدی گفتمان است. 🔷تشکیل دهنده: سرانجام، قلمرو عمیق و غالبا ناشناخته ای از قدرت روایی وجود دارد. روایت های قدرتمند، تار و پود فرهنگ مشترکی را تشکیل می دهند و در این میان، جنبه هایی از روابط اجتماعی را ایجاد می کنند. 💢این ها روایاتی هستند که جهان بینی، هویت و مرزهای امکان سیاسی را تعریف می کنند. تحلیل روایی قدرت، با طرح مفروضات بی حد و حصر، «فهم عرفی» را زیر سوال می برد و راه های تغییر گفتمان و تغییر داستان بزرگ تر را بررسی کرده و هنجارهای جدید خلق می کند. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔷در این نظریه، جهان واقعیات علمی و تجربی، از ارزش ها تهی و از بعد اخلاقی برکنار می باشد و فی نفسه نه خوب است و نه بد. اما وقتی ارزش ها از دنیای تجربی علم جدا می شود، تکلیف اخلاقیات چه می شود؟ جواب لیبرالیسم این است که ارزش های اخلاقی در حوزه انتخاب فرد قرار می گیرد و به نوعی به اراده انسان وابسته است؛ هرچه انسان بخواهد و انتخاب کند، خوب است وگرنه بد است. 🔶بدین ترتیب، ارزش ها به دامان اراده فرد سقوط می کند؛ پذیرش فرمان های اخلاقی دینی یا دنیوی، بر کسی واجب نیست. هرکس مکلف است تنها به ندای وجدانش، درباره ارزش های اخلاقی، گوش فرا دهد. اصل منفعت طلبی که براساس آن «هر چه به نفع فرد باشد خوب است و هر چه به ضرر اوست، بد است» بر همین نظریه تکیه دارد. 💢لیبرالیسم در اصول، الزام های اخلاقی فرد را محترم می شمارد و حقوق اخلاقی فرد در پیروی از فرمان های وجدانی اش را تا جایی که پیامدهای ضداجتماعی شدید نداشته باشد، به رسمیت می شناسد. بنابراین، اساسا فردگرایانه است و ارزش ها را در کالبد جهان تنیده نمی داند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔷سکولاریسم به طور کلی به معنای دوری گزیدن از دین است. بنابر این مکتب، انسان نیازی به دین و خداوند ندارد و تنها با کمک عقل خود می‌تواند به سعادت برسد. اولین نتیجه مکتب سکولاریسم، جریان سکولاریزاسیون است که طی آن دین از وجوه زندگی بشری جدا گردیده و به حاشیه رانده می‌شود. 🔶عامل اصلی در سلیقه‌ای شدن دین، در غرب ریشه دارد که دین را نه تنها اجتماعی نمی‌داند، بلکه در حوزه فردی نیز آن را همچون مد، سلیقه‌ای تلقی می‌نماید. در کتاب، مبانی اصلی سکولاریسم در مقایسه با اندیشه‌های اسلامی، طرح و بررسی می‌شوند. این اثر به کوشش توسط انتشارات کانون اندیشه جوان به چاپ رسیده است. 💢نگارنده در کتاب حاضر، ابتدا کاربرد واژه‌ی سکولاریسم و چیستی سکولاریزاسیون را مطرح ساخته و در ادامه، مباحثی چون تلقی غربی ها از دین و مبانی سکولاریسم را در قالب اصولی چون عقل‌محوری، اومانیسم، نسبیت‌گرایی، سنت‌ستیزی، لائیسیزم، اباحی‌گری و سیانتیسم، شرح و بررسی نموده است. در بخشی از این کتاب آمده: "از دیدگاه سکولاریزم، ارزش‌های مطلق و ثابت و کلی و دائمی، وجود ندارد" 📌@canoon_org
🔷تساهل فرهنگی در دو سطح جریان می یابد: یکی میان حکومت و گروه های موجود در جامعه و میان اکثریت و اقليت و دیگری میان گروه های هم رتبه در جامعه. در سطح اول را می توان تساهل و مدارای «تجویزی» نامید. در این نوع تساهل فرهنگی، حکومت با آنکه قدرت دارد در فرهنگ گروه اقلیت دخالت کند، اما مدارا می کند و فعالیتهای فرهنگی را تا آنجا که آسيب رسان نباشند، تحمل می کند. 🔶مبنای تساهل فرهنگی تجویزی می تواند مبنایی پراگماتیستی باشد یا مبنایی اصولی و على القاعده؛ یعنی ممکن است تنها از آن روی به مدارا تن دهیم که بهترین و کم هزینه ترین راه برای حفظ آرامش و ثبات جامعه، تسامح ورزیدن با اقلیت های فرهنگی باشد و ممکن است تسامح و مدارا را به خاطر یک اصل اخلاقی بپذیریم که تساهل فرهنگی با مهندسی فرهنگی و ارزش گذاری ها سر ناسازگاری دارد. 💢فرهنگ وارداتی و هواخواهان آن از حقوقی همانند فرهنگ بومی برخوردار است و باید با بی طرفی حاکمان و دستگاه های دولتی، صحنه جامعه را باز گذارد تا مردم با گرایش یا عدم گرایش خود سرنوشت فرهنگ وارداتی را رقم بزنند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸ز کوی یار می آید نسیم باد نوروزی 🌸از این باد آر مدد خواهی چراغ دل برافروزی 🌸به صحرا رو که از دامن غبار غم بیفشانی 🌸به گلزار آی کز بلبل غزل گفتن بیاموزی 🔹یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ 🔹یا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ 🔹یا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ 🔹حوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ 🔶 حلول سال نو و بهار طبیعت را خدمت تمام شما همراهان گرامی کانون اندیشه جوان تبریک عرض می نماییم. 🔹سالی سرشار از معنویت، دانایی و سلامت را برای شما آرزومندیم. 💢امیدواریم در سال نو گام های موثری در کنار هم برداریم. 📌 @canoon_org
🔷داستان و مداخله آمریکا در برکناری از منافع انحصاری منابع نفتی ایران که پس از ترور و تصویب قانون ملی شدن آغاز شده بود، با سقوط دکتر مصدق در شامگاه 28 مرداد ماه ۱۳۳۲ پایان یافت و آمریکا بر ارتش، دربار، نظام اداری و اجرایی و به ویژه بر منابع نفتی ایران مسلط شد. 🔶آنچه در ماجرای ۲۸_مرداد و مسئله تسلط بر بازار نفت ایران، اهمیت استراتژیک داشت، بازیگری دو پهلوی آمریکاییان بود؛ به ویژه در دوره که حتى را حق ملی اعلام کرد اما از زمان سیاست خارجی آمریکا به بهانه مبارزه با به کلی طرف انگلیس را گرفت؛ در حالیکه با مهرۀ انگلیس وارد بازی شد تا خودش را مات کند و به دوران تسلط انحصاری بر بازار نفت ایران خاتمه دهد. 💢کودتای ۲۸ مرداد، دیوار بلندی از بدگمانی و تاریکی میان ملت ایران و ملت ایجاد کرد که هنوز این سوءظن در اذهان عمومی ما وجود دارد اما به هر حال اصل ملی شدن صنعت نفت اجرا شد؛ هرچند خود نیز نوع دیگری از سلطه بر ملت ایران بود. 📖ماهنامه زمانه، سال هفتم، شماره ۶۹، ص ۳۱ 📌@canoon_org
🔰سال ۱۴۰۲؛ سال مهار تورم و رشد تولید 🔷رهبر انقلاب اسلامی درباره ارزیابی از وضعیت اقتصادی کشور این نکته را متذکر شدند که باید در ارزیابی‌ها، تلخی‌ها و شیرینی‌ها را کنار یکدیگر دید و مجموع آنها را محاسبه کرد. 🔶حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید براینکه مشکلات اقتصادی فقط مخصوص ایران نیست بلکه تقریبا همه کشورها از جمله کشورهای دارای اقتصاد قوی و پیشرفته نیز گرفتار مشکلات اقتصادی و حتی ورشکستگی بانکها و بدهکاری‌های فوق‌العاده هستند، گفتند: مسئولان دولتی و همچنین فعالان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باید تمام تلاش خود را بکار گیرند تا با کاسته شدن تلخی‌ها و افزایش موفقیت‌ها، امسال یک سال شیرین برای ملت ایران باشد. 💢مسئله اصلی و محوری کشور در سال جاری نیز، اقتصاد است. البته این به معنای نبود مشکل در بخش‌های دیگر نیست. در کشور مشکلات گوناگونی در زمینه‌های فرهنگی و سیاسی وجود دارد اما اگر دولت و مجلس و فعالان اقتصادی و گروه‌های مردمی جوان و پرانگیزه تمام تلاش خود را برحل مشکلات مردم قرار دهند، بسیاری از مسایل دیگر نیز حل خواهند شد. 📜پیام نوروزی رهبر انقلاب به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲ ۱۴۰۲/۱/۱ 📌@canoon_org
🔷اساسی ترین ویژگی انسان کامل، توحید محوری است؛ انسان کامل به واقع در مورد خدای متعال، معترف است که: تو خدایی هستی که به جز تو خدایی نیست. چنین انسانی می یابد که آدمی از خود چیزی ندارد و هر آنچه هست، از خداست. چنین انسانی می داند که از خود نه مُلکی دارد، نه قدرتی، نه سلطنتی و نه اراده ای؛ انسان، عبد و بنده است و هر آنچه هست، تحت امر خداست. 🔶آدمی را اگر فعلی هست، به قضای اوست و اگر خیری هست، به عطای اوست. در این نگاه ، خداست که گره های فروبسته را باز می گشاید و دشواری ها و پیچیدگی ها را آسان می سازد؛ رهایی از تنگناها به مدد هدایت اوست و خلاصی از سختی و رسیدن به آسانی با مساعدت اوست و این لطف اوست که موجب تحقق اسباب است. 💢 دارای بالاترین درجات انسانیت است و همه انسانها نیز به حکم عقل و فطرت در پی رسیدن به مراتب بالای هستند. معقول ترین راه برای رسیدن به این مراتب، ایجاد نوعی ارتباط با انسان کامل و الگوپذیری از اوست. این ارتباط در سه بعد شناخت، و اطاعت قابل تحقق است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔶یقین از موضوعات مهم در حوزه است که براساس اصول نقدگرایانه نظریه اش، نقش آن را مورد تحلیل قرار داده است. پوپر در تحلیل مسئله ، دو مقام را از هم جدا می کند: یکی مقام زندگی عادی و عرفی ما و دیگری مقام معرفتی و معرفت شناختی. 🔷وی معتقد است که وجود ندارد چرا که معرفت های ما همواره حدسی اند. از این رو، به صحت و اعتبار آن ها نمی توان قطع و یقین داشت. این مربوط به جنبه است اگرچه مربوط به زندگی عملی ماست و برای گذران امور کفایت می کند ولی ارزش معرفت شناختی ندارد. 💢 هیچ ارزشی برای یقین قائل نیست و آن را امری می داند و می گوید: تجربه های درونی یا احساس یقین، هرگز نمی تواند هیچ گزاره علمی را تصویب کند و در ، منزلتی ندارد جز آنکه موضوع پژوهش روان شناختی قرار گیرد. احساس یقین هر اندازه هم شدید باشد، نمی تواند هیچ گزاره ای را تصویب کند. او در پایان کتاب ، یقین را مانع پیشرفت علم دانسته و همگان را در مسیر حقیقت، به سوی بی نهایت فرا می خواند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مقام معظم رهبری (مدظله العالی)‌: 🔶خلاصه محصول بیست‌ و دو بهمن روز جمهوری اسلامی روز دوازدهم فروردین بود. یک خصوصیت دیگر هم در روز جمهوری اسلامی ما هست و آن این‌که آن روز عید فقط ما مردم ایران نیست، بلکه عید همه‌ی کسانی می‌تواند باشد که مسلمانند. ۱۳۶۴/۱/۱۰ 📌 @canoon_org