eitaa logo
کانون اندیشه جوان
309 دنبال‌کننده
926 عکس
540 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امام رضا علیه السلام: 📜برترین خرد، خود شناسى انسان است. 📖بحار الأنوار: ج۷۸، ص۳۵۲، ح۹ 🌸میلاد با سعادت امام رضا (علیه السلام) مبارک باد🌸 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔷عوامل فرهنگی، از جمله عوامل زمینه ساز بروز مفاسد مالی در یک جامعه می باشند. اگر فرهنگ جامعه در زمینه پیشگیری و مقابله با معضل فساد مالی دچار ضعف باشد، این عارضه، رشدی سرطانی پیدا کرده و دیگر پایه های جامعه را تهدید خواهد کرد. اگر فرهنگ جامعه، توجه و بیداری لازم را از دست بدهد، موجب فساد مالی شده و علاوه بر مسخ کردن فرهنگ جامعه، اقدامات مهم در امر مبارزه با این پدیده را مبهم و مشکوک جلوه خواهد داد و اعتماد عمومی از بین خواهد رفت؛ در این صورت، بازیابی اعتماد عمومی بسیار مشکل خواهد بود. 🔶حاکم شدن رویه های غیررسمی و غیرقابل پیش بینی و نیز رویه های مستبدانه، موجب شیوع فساد مالی خواهد بود. آمار و اطلاعات نگران کننده ای در سطح جهان وجود دارد که مدعی است اگر فساد مالی در جامعه نهادینه شود و فرهنگ ضعیف و ناکارآمد آن جامعه، تجویزش کند و با آن مقابله نکند، وقایع خطرناکی به وجود خواهد آمد. حاکمیت فساد مالی و ارتشاء در جامعه به ضرر مصالح جامعه و منافع عمومی خواهد بود. نمونه های زیادی از این موارد در کشورهای مختلف وجود دارد که تمام آنها ناشی از غفلت فرهنگ و هوشیاری جامعه نسبت به مسئله فساد مالی می باشد. 💢اگر فرهنگ جامعه بیدار، هوشیار و در مقابل اقدامات فاسد، واکنش قاطع از خود نشان ندهد، ریشه فساد و مصادیق آن، خشکانده نخواهد شد و از طرفی درمان دردهای دیگر نیز آسان نیست؛ چرا که فرهنگ مسخ شده و غفلت زده جامعه، فساد را ترویج می کند و فساد گسترده، روز به روز اعتماد عمومی، بیداری جامعه و فرهنگ عامه را تخریب می کند. از طرفی، اگر جوّ فرهنگی حاکم بر جامعه در مقابل هر عارضه ای همچون مفاسد مالی آرام ننشیند، همگان خود را ملزم به تعظیم در برابر فرهنگ جامعه می دانند و قدرت انجام اقدامات فاسد را نخواهد داشت. 📖کتاب به کوشش و 📌@canoon_org
33.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰انتظار از دروس معارف 🔶دروس معارف و هدف از تعمیق بخشی ناشی از آن، یکی از اقدامات اساسی در اسلامی کردن دانشگاه ها است اما آیا محتوا و نحوه ارائه این دروس در این راستا موفقیت آمیز و موثر بوده است؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت شصت و سه برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
💢انسان دارای چهار وجه تسمیه می باشد: 🔸انسان از انسیان و نسیان، به معنی فراموشی است. 🔸انسان مشتق از ایناس، به معنی رؤیت و دیدن است. 🔸انسان مشتق از نوس به معنی تحرک و فعالیت است. 🔸انسان مشتق از انس به معنی الفت افراد با یکدیگر است. 🔷بنا بر تلقی مادی، انسان در ذات خود فاقد شخصیت انسانی است. هیچ امر ماورای حیوانی در سرشت او نهاده نشده و هیچ اصالتی در ناحیه ادراکات و یا در ناحیه احساسات و گرایش ها ندارد. هر چه محیط به انسان بدهد، او همان می‌شود. در این نگرش، اصالت انسان با جنبه های حیوانی و غریزی است و آدمی اسیر منافع مادی و جبر ابزار تولید و در اسارت شرایط مادی و اقتصادی بوده و تمایلات و اندیشه او انعکاسی از شرایط طبیعی و اجتماعی محیط اوست. 🔶اما بنا بر تلقی فطری، انسان دارای سرشتی الهی، حق جو، حق طلب و حاکم بر خویشتن است. توانایی ایستادگی در برابر جبر محیط و سرنوشت را دارد و خواهان عدالت و مکارم اخلاق است. انسان حتی بر فرشتگان نیز برتری دارد. ملاک برتری آدم بر فرشتگان، معرفت آدمی به خداوند و عبادت با اختیار است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔷 به لحاظ تفکر، امتداد رویکرد پسامدرنیستی است. او متوجه این حقیقت شد که متافیزیک فلسفی غرب، پس از افلاطون، با فراموش کردن حق و «وجود»، رو به موجودانگاری آورده و مظاهر وجود را مورد پرسش قرار داده است. این سیر نیست انگاشتن وجود را، نیست انگاری و تاریخ غرب از سقراط به بعد را تاریخ نیست انگاری و تاریخ «خود فراموشی وجود» می نامد. 🔶 علی رغم کوشش خود برای تکیه بر زبان و تفکر شاعرانه و نیز عبور از مرزهای محصور تفکر متافیزیکی (به ویژه متافیزیکی نیست انگار اومانیستی)، همچنان گرفتار رویکرد متافیزیکی به امور باقی می ماند و از این منظر، خود نیز به عنوان متفکر دارای مایه های متافیزیکی و نیست انگارانه، مطرح می شود. 💢هرچند در مسیر عبور از بیش از نیچه جلو رفته بود، اما به هر حال، به حریم ایمان دینی و معرفت قدسی وحیانی که یگانه طریق عبور از است، راه نیافت. از این رو و علی رغم همه کوششی که کرد، توفیق عبور تام و تمام (حداقل در نظر) از قلمرو نیست انگاری را نیافت. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔶فقهای شیعه در طول تاریخ هرگاه امکانی برای تحقق می‌یافتند، بی درنگ به اجرای آن می پرداختند. البته شرایط زمانی و مکانی نیز همواره در نظر گرفته می‌شده به این معنا که هرگاه آنان بیشتر به مسائل می‌پرداختند، مباحث اندیشه سیاسی نیز گسترش می‌یافت و هرگاه این توجه کم می‌شد، مباحث سیاسی نیز کمرنگ می شد. 🔷با این حال هرگز نظریه‌های ولایت فقیه در زمان غیبت کبری نتوانست مورد انکار قرار گیرد که دلایل بی‌شماری برای اثبات آن وجود داشته و دارد. نخستین کسی که موفق شد در مدتی کوتاه این نظریه را جامة عمل بپوشاند و بیازماید بود. اما توفیق بیشتر توسط (ره) به دست آمد که توانست حکومتی اسلامی تشکیل دهد. 📖کتاب به قلم و محصول نشر کانون اندیشه جوان، نوشتار یک طرح تاریخی و موضوعی بسیار مختصر و مفید در رابطه با ولایت فقیه است که با بررسی زمینه‌های تاریخی این امر، دیدگاه‌های نظریه‌پردازان را در سرفصل هایی با عنوان: اثرپذیری، حوزه ولایت، فقیه (نایب امام)، نقطه عطف تاریخ، مشروطه مشروعه و نتیجه گیری مطرح می‌سازد. 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مقام معظم رهبری (مد) : 📜 امام خمينی يک حقيقت هميشه زنده است ، نام او پرچم انقلاب ، راه او راه انقلاب و اهداف او اهداف این انقلاب است . 1369/3/13 ◾️سالروز رحلت معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) تسلیت باد. 📌@canoon_org
◾️سالروز قیام 15خرداد با یاد و خاطره شهدای گرانقدر آن روز گرامی باد. 📌@canoon_org
🔷ظهور امام خمینی (ره) و تجلی مظاهر رهبری او با دیگر رهبران انقلاب‌ها متفاوت بود. امام خمینی با رهبری پیامبرگونه اش، انقلابی را به پیروزی رساند که منشأ شکل گیری عصری جدید در جهان شد که به حق، می‌توان آن را عصر خمینی، دین گرایی، معنویت گرایی و توجه بشریت به ارزش های الهی-انسانی دانست. 🔶انقلاب اسلامی ایران معیارها و ارزشهای نوینی را به جهانیان عرضه و راه سعادت آینده جوامع را ترسیم و ملت ها به ویژه مسلمانان را، شیفته راه و رسم خود کرد. امام، بیش از همگان بر مشکلات و مصائب ملت ها آگاهی داشت و برای غلبه آنها بر مشکلات، تنها راه نجات را اتخاذ شیوه ای همانند انقلاب اسلامی می‌دانست؛ 💢لذا علی رغم موانع متعددی که نظام بین المللی موجود و قدرتهای حاکم جهانی برای انقلاب اسلامی به وجود آورده بودند، آن حضرت "نظریه صدور انقلاب" را مطرح و تا پایان عمر شریف، با قاطعیت بر آن پافشاری نمود و اقدامات لازم را در این زمینه انجام داد تا جایی که این مهم، در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، جایگاه رسمی یافت. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
35.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰معرفت معیار 🔶برای معرفت افزایی دو شیوه کل به جز و جز به کل قابل برنامه ریزی است اما کدام رویکرد برای جامعه تشکل های دانشجویی مناسب تر است؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت شصت و دو برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷در زبان انگلیسی واژه Order و Design برابر نهاده نظم و طرح مندی است. تعریف اصطلاحی نظم نیز، به گونه های مختلفی بیان شده است. برخی از فیلسوفان، نظم را به هماهنگی بین اجزاء عناصر و امور مختلف در ارتباط با یک هدف و غرض معین تعریف می کنند. 🔶برخی دیگر در تعریف آن آورده اند: نظم عبارت است از «نوعی پیوند و همکاری بین اجزاى يك مجموعه در راستای تحقق هدفی معین، به گونه ای که هر جزئی از اجزا مکمل دیگری است و فقدان هر جزء موجب می شود مجموعه فاقد اثر مطلوب و هدف مد نظر باشد». 💢در توضیح نظم طبیعی نیز آورده اند: واقعیت نظم در يك پدیده طبیعی جز این نیست که اجزای مختلفی از نظر کیفیت و کمیت دور هم گرد آیند تا در پرتو همکاری اجزای آن، هدف مشخص تحقق یابد. اندیشمندان غربی نیز تعریف نسبتاً مشابهی از نظم به دست داده اند. برای مثال: ویلیام پی آلستون، نظم را عبارت از تناسب یا هماهنگی هدفدار و برسازنده الگویی معین یا نتیجه ای مشخص خوانده و ساتنگ آن را به سامانمندی هماهنگ تعبیر کرده است. 📖کتاب به قلم حمیدرضا شاکرین 📌@canoon_org