eitaa logo
کانون اندیشه جوان
302 دنبال‌کننده
883 عکس
498 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون اندیشه جوان
🔷 مرحوم علامه (ره) معتقد است که ما بدون این که تردیدی داشته باشیم با شعور فطری و وجدان خدادادی خود می فهمیم که سیر جهان هستی و گردش نظام آفرینش بدون هیچگونه استثنایی روی قانون علیت جریان دارد و هر موجودی یک راه رشد و کمال مخصوص به خود را می پیماید که اگر در آن مجرا قرار بگیرد، همه اجزای جهان با او سازگار خواهند بود. 🔶 قرآن کریم بیان میکند که حیات انسانی زندگی جاودانی است که با مرگ قطع نمی شود و در نتیجه باید روشی را در زندگی انتخاب کند که هم برای این سرای گذران و هم برای آن سرای جاویدان فایده داشته باشد و راهی را سپری کند که او را به سر منزل سعادت دنیا و آخرت برساند؛ این روش همان است که قرآن آن را «دین» می نامد و از نیروی عمومی و اقتضای کلی و دستگاه آفرینش الهام و سرچشمه میگیرد. 🔻 بنابراین دین از نظر منطق قرآن یک روش زندگی اجتماعی است که انسان اجتماعی به منظور تأمین سعادت زندگی انتخاب کرده است. البته با توجه به این که زندگی انسان، محدود به این جهان پیش از مرگ نیست این روش باید بر مقرراتی مشتمل باشد که با اعمال و اجرای آنها سعادت و خوشبختی دنیوی انسان تأمین شود و نیز باید شامل یک سلسله عقاید اخلاق و عبادات باشد که سعادت آخرت را تضمین کند. 🔺با توجه به این که زندگی انسان یک زندگی متصل است هرگز این دو جنبه دنیوی و اخروی از همدیگر جدایی نمی پذیرند از این رو اساس دین باید همان دستگاه واقعی آفرینش قرار گیرد نه امیال و عواطف بی بند و بار انسانی. یعنی آفرینش انسانی نیازمندی های وجودی ایی دارد و برای رفع آنها انسان بالقوه به تجهیزاتی مجهز شده است در دین که یک روش اجتماعی است بر اساس همان تجهیزات اولیه در آفرینش انسان، رفع آن ها به طور عادلانه تعبیه و تنظیم شده است نه بر اساس آنچه خوشایند و دلخواه انسان باشد. 📖 کتاب سیری در زندگی و‌ افکار علامه طباطبایی(ره) به کوشش 📌@canoon_org
🔰 سلسله نشست های «فرهنگ سیاسی» 🎥 فیلم کامل اولین جلسه با موضوع : «رتوریک سیاسی و انتخابات» 👤با حضور سرکار خانم دکتر تینا امین 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 🎥 فیلم کامل دومین جلسه با موضوع : «فضای مجازی و تاثیر آن بر انتخابات» 👤با حضور محمد امین ایمانجانی 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 🌀 بازنشر به بهانه دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی 📌@canoon_org
🔶 عوامل بسیاری بر آسیب‌پذیری نظام نقش داشتند اما از عواملی که کمتر بدان پرداخته شده است، نقش عوامل اقتصادی در این‌باره است. مشروطه هر چند در اصول خود ترقی کشاورزی، صنعت، تجارت و بهبود معیشت مردم را در نظر داشت اما بعد از پیروزی مشروطه این عوامل کمتر مورد توجه قرار گرفتند که خود بر آسیب رسانی بدان نقش داشتند. 🔷 اما وضعیت اقتصاد که یکی از نقش‌آفرینان ضربه به مشروطه بود، در سال‌های پس از مشروطه را به‌طور مختصر می‌توان این‌گونه توصیف کرد: تولیدکننده مواد خام مورد نیاز بازارهای بین‌المللی، واردکننده کالاهای فرنگی، کسر تراز بازرگانی در نتیجه فزونی واردات (دولت برای برقراری موازنه تراز پرداخت‌ها، به صدور طلا و نقره کشور اقدام می‌کرد)، فقدان ذخایر ارزی، کسری مزمن بودجه، فقدان بانک ملی، غارت منابع و ذخایر کشور به ویژه نفت توسط کشورهای استعمارگر و شرکت‌های فراملیتی، تسلط بیگانگان بر گمرکات و منابع پولی کشور به ویژه نفت توسط کشورهای استعمارگر و شرکت‌های فراملیتی، تسلط بیگانگان بر گمرکات و منابع پولی کشور و بدهی کلان خارجی. 📖ماهنامه ، شماره ۴۷ 📌@canoon_org
🔶 یکی از مهم ترین اقدامات امام هادی و برای ورود به ، تقویت « » بود. این سازمان که همان نظام ارتباط امام با شیعیان به وسیله وكلا بود، ریشه در عصر (ع) داشت و طی ده‌ها سال به فعالیت خود با فراز و نشیب‌هایی ادامه داد. 🔷 در عصر و عسکری (ع) اقداماتی از سوی آن بزرگواران برای سازماندهی و تقویت این سازمان صورت گرفت. این کار بدان علت انجام شد که شیعه رفته رفته به عصر غیبت نزديک‌تر می‌شد و در چنین عصری، نهاد وکالت تنها راه ارتباطی شیعه با امام معصوم (ع) بود. ⭕️ از اقدامات امام هادی (ع) برای تقویت و سامانمند کردن فعالیت‌های سازمان وکالت، سفارش مؤکد آن حضرت به وکلا برای حفظ نظم در امور و رعایت محدوده و قلمرو خاص خود و دخالت نکردن در امور سایر وکلا بود. اهتمام آن امام بر تعیین جانشین برای وكيل قبل و عدم بروز گسستگی در کار وکالت نواحی، از اقدامات دیگر بود. 💢 نکته درخور توجه اینجاست که امام زمان از حدود ۱۱ سالگی در منزل امام هادی (ع) حضور داشت و تحت تربیت ایشان بود. امام هادی (ع) روزی خطاب به احمدبن اسحاق قمی فرمود: «ابوعمرو عثمان بن سعيد عمری (نایب اول)، مورد اعتماد و امين من است. آنچه به شما می گوید، از من می‌گوید و آنچه به شما می‌رساند، از من می رساند». 📖 کتاب ، به کوشش 📌@canoon_org
🔶 مفهومی است که تا چند دهه اخیر به عنوان مؤلفه ای جدا از مؤلفه های دینی مطرح نبود در حوزۀ عرفان و دین عرفان ، و مطرح می شد و از آن جدای از این ادیان سخنی به میان نمی آمد. با آمدن مدرنیته و جایگزینی علم و تکنولوژی به جای ادیان و مذاهب به سرعت خلائی عمیق در انسان غربی به وجود آمد که برای پرکردن این خلا مفهومی مستقل به نام معنویت به کار گرفته شد. 🔷 این مفهوم در حوزه ای شخصی به کار رفت و برای هر فرد، در قالب تاریخ، فرهنگ و مذهب خود معنا یافت؛ معنایی که خصلت جهان شمولی نداشت. این معنویت که هرکس تعریف خاص و مختلفی از آن داشت به مرور در هنر جای خود را پیدا کرد و موضوعاتی را به این تزریق نمود؛ موضوعاتی مانند جاودانگی، بدون هوس های اغراق آمیز و تعالی و تحول شخصیت ها در مسیر داستان فیلم از مهم ترین عواملی بود که امر قدسی و معنا را در اثر متجلی می کرد. 📖 کتاب به کوشش و از انتشارات در پنج فصل به موضوع سینمای غرب و می پردازد: 🔸فصل اول: از کدام معنویت حرف می زنیم؟ 🔹فصل دوم: سیمای پیامبران الهی در سینمای غرب 🔸فصل سوم: ؛ غول بی شاخ و دم؟! 🔹فصل چهارم: الگو های دینی و سینمای غرب 🔸فصل پنجم: روایت ایمان 📌@canoon_org
🔷 داروین به عینه شاهد بود که وسایل امرار معاش و تغذیه جاندارانی که به کندی رشد می کنند، به راحتی پاسخ گوی نیاز جاندارانی که از رشدی شتابنده و تصاعدی برخوردارند می باشد. این امور، معمای پیچیده ای را در ذهن به وجود آورده بود. او سرانجام پس از مطالعه آثار اقتصاددان انگلیسی، ، به راز معمای بزرگ خود دست یافت و اصل و کشمکش برای زندگی عنوان یکی از اصول نظریه خود برگزید. 🔶 داروین با بهره گیری از همین اصل به اضافه مشاهدات خود در خصوص تغییر پذیری جانداران، به این نتیجه رسید که در تنازع دائمی جانداران برای زندگی، آن دسته از جاندارانی که از تغییرات مطلوب و مفید برخوردار شده اند می توانند جان سالم به در برند و در نتیجه دسته دیگری که فاقد چنین تغییرات مفیدی بوده اند به اجبار راه زوال و نیستی را در پیش می گیرند این امر از یک سو به پیدایش انواع جدید منتهی می شود و از سوی دیگر تعادل بین جانداران و منابع امرار معاش آنان را برقرار می کند. 💢 بخش نسبتا بزرگی از انواع به توضیح و تبیین این اصل اساسی اختصاص یافته است. در همین بخش، داروین به بهره گیری خود از آرای مالتوس تصریح نموده و می گوید: این است قانون مالتوس که نسبت به عالم حیوان و نبات عمیقانه ثابت نموده است. 📌@canoon_org
49.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 چالش های یک اعتراض مسالمت آمیز 🔶 حق آزادی تجمعات, راهپیمایی ها و تظاهرات مسالمت آمیز یکی از اساسی ترین مسائل حقوق فردی و جمعی در قانون اساسی است که از مهم ترین نمود های مردم سالار دینی به شمار می رود. اما، طی سالیان اخیر روند این اعتراضات همواره به گونه ای پیش رفته که دستگاه مختلف را با چالش جدی مواجه کرده است. 💢 از سویی و با سابقه پیشین اعتراضات پرداختن به این وضعیت ها، امکان ایجاد یک بحران امنیتی را دو چندان می کند. بحرانی که لزوم بازشناسی حکمرانی امنیتی_فرهنگی را افزایش می دهد. 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به بیست و سومین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶 ميان ثبات و كاركرد بهينه ، و كارگزاران حكومتی، ارتباط مستقيمی وجود دارد. هرچه اين كاركرد رو به رشد باشد، تداوم نظام حكومتی نيز تضمين می‌شود؛ زیرا ، با اجتماعی كردن مفاهيم جزئی حكومت، پشتوانه‌های سياسی حكومت را ــ كه همان آرا و مشاركت مردم است ــ تأمين می‌کنند. 🔷 اين اجتماعی كردن فقط در سايه فرايند نهادينه‌سازی ارزش‌ها و جامعه‌پذيری به وسیله نخبگان و ساختارها ممکن است. افراد به خواص اعتماد می‌كنند و آنها را مرجع قضاوت‌ها و داوری‌های خود درباره مسائل داخلی و قرار می‌دهند. 💢 حال اگر خواص، بر اثر اشتباه‌های مداوم و فاحش، كاركردی را كه از آنها انتظار می‌رود، به منصه ظهور نرسانند، اعتماد به آنان سلب می‌شود و مرجع داوری‌ها و قضاوت‌ها از به لايه‌های ديگر، چون نيروهای فرصت‌طلب و صاحبان و سرمايه‌داران جامعه منتقل می‌گردد، كه پيامدهای بدی را برای جامعه خواهد داشت. 📖 ماهنامه ، شماره 10 و11 📌@canoon_org
44.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰سوخت زیر خاکستر 💢 یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی اقتصاد ایران، نحوه نگرش و عملکرد دولت و مردم در خصوص یارانه‌هایی است که در جامعه پرداخت می شود که عمده این یارانه‌ها به حوزه انرژی و سوخت مربوط می‌شود. چالشی که با رفع آن بخش زیادی از کسری بودجه دولت رفع و دست دولت را برای اعمال طرح های توسعه ای باز می کند. اما طی این سال‌ها، با بروز اعتراضات مختلف هر تغییری در این حوزه را برای دولت و مردم امکان نا پذیر کرده است... 📌@canoon_org
🔷 در واقع، هر کسی برای کارکردن دلیلی خاص دارد؛ این دلیل با انگیزه درونی افراد همخوانی دارد.انگیزش به مجموعه شرایط و اوضاع و احوالی گفته می‌شود که باعث می‌شود فرد از درون فعال شود.یکی از راه‌های بالا بردن انگیزه در تشکیلات فراهم کردن زمینه پیشرفت افراد در تشکیلات است. 🔶 هنگامی که افراد از نظر تخصصی، فنی و پست سازمانی مدت‌های متمادی درجا می‌زنند و هیچ گونه پیشرفتی برایشان میسر و فراهم نمی‌شود، به تدریج دچار کسالت و خمودگی شما می‌توانید با توسعه وظایف شغلی از احساندن یکنواختی کارکنان سازمان جلوگیری کنید . برخی افراد از وضعیت شغلی خود احساس نارضایتی کرده و چندان خوشبین نیستند. 💢 شما می‌توانید با ارتقای دانش سازمانی افراد با آموزش تخصصی هر فن و حرفه آن‌ها را با چشم‌انداز وسیع درباره شغل سازمانی خود آشنا کنید. این حرکت در سازمان باعث می‌شود هر حرفه تا آنجا که امکان دارد حالت تخصصی به خود بگیرد و به فرد احساس ارزشمندی بدهد. 📖 کتاب به قلم 📌@canoon_org
47.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 پیشگیری قبل از اعتراض 🔷 حل و فصل نشدن مسئله اعتراض در جامعه باعث شده است که در مواقع حساس اعتراضات به سرعت تبدیل به ناامنی و اغتشاش شود. 🔶 بی توجهی به مسئله گلایه مندی، مطالبه و اعتراض باعث شده است تا مسائل جامعه به جای فرصت تبدیل به تهدید شوند. 💢 اما راهکارهای فرصت محور نسبت مطالبه و اعتراضات چیست و تا چه میزان راه‌گشا خواهد بود؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به بیست و سومین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷 یک سلسله اصول اسلام بر قوانین دیگر حاکم است و مایه پویایی اسلام در پرتو اجتهاد می شود؛ مانند: قاعدة لا ضرر و قاعده لاضرار. 🔶 در حالات و شرایطی که مکلف نتواند به احکام واقعی اولی عمل کند. شارع اصول و ضوابطی را معین فرموده است: که بر اساس آن به احکام ثانوی عمل کند احکام ثانوی احکامی هستند که با توجه به اوضاع و احوال خاص تحقق می.یابند مهمترین این اوضاع و شرایط عبارتند از: الف. عسر و حرج ب اضطرار؛ ج ضرر و ضرار .. تقيه؛ هـ . اهم و مهم. 💢 البته احکامی که بر اساس این شرایط تحقق می یابد موقتی میباشند. از این رو یکی از تفاوت های احکام اولی با احکام ثانوی آن است که احکام ثانوی موقتی میباشند و با عوض شدن شرایط و اوضاع دوباره احکام اولى لازم الامتثال می شود. این اصول و ضوابط مانند قوانینی هستند که برای کنترل احکام اولی و تعیین حکم موضوعات احکام اولی در شرایط خاصی در اسلام تعبیه شده است و با در پرتو این ضوابط و قوانین به تعیین حکم موضوعاتی که دارای عناوین ثانویه شده اند می پردازد. 📖 کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔶 هم‌ و هم‌ مفاهيمي‌ مانند‌ يا از شئونات‌ عالم‌ مدرن‌ است‌. به ‌عبارت‌ ديگر شما تمايز چنداني‌ به لحاظ روح جاری در مبادي‌ شرق‌شناسی و جهاني‌شدن‌ يا جهانی سازی نبايد ببينيد. اين ها از اين‌ جهت‌ كه‌ از اندیشه و ‌نگاه‌ خاصی‌ به‌ عالم‌ نشأت‌ گرفته‌اند نسبت‌ مستقيمی‌ با يكديگر دارند. 🔷 درواقع‌ جهانی شدن‌ يا جهانی سازی‌ با نگاه‌ شرق‌شناسی تقويت‌ و توجيه‌ می شود؛ يعنی آن‌ شرقی كه‌ شرق‌شناسان‌ توليد مي‌كنند نيازمند آن‌ است‌ كه‌ در فرايند جهانی سازی ‌قرار گيرد؛ چون‌ در جهانی سازی‌ يا جهانی شدن‌، عالم‌ به‌سان‌ يك‌ مركز و پيرامون ‌فرض‌ مي‌شود؛‌ در مركز عالم‌ غرب‌ قرار دارد و پيرامون‌ آن‌، غير غرب‌ است‌. 💢 اين‌ مركز بايد پيرامون‌ خودش‌ را كه‌ عبارت‌ است از غير خودش‌، يعني‌ همان‌ شرق‌ را تغذيه‌ كند و به ‌نوعي‌ آموزش‌ دهد. در‌ واقع‌ نه‌ تنها بايد فرآورده‌ها و محصولات ‌خودش‌ را به‌ آنجا صادر نماید، بلكه‌ بايد بتواند آنها را به‌ و آدم‌ شدن‌ و مدنيت‌ رهنمون ‌كند. 📖 ماهنامه ، شماره ۷ 📌@canoon_org
🔶 هرچند مانند یکی از و زنده جهان است، اما دین مسیح در طول تاریخ دستخوش حوادث و تغییرات و انحرافاتی شده است؛ با این وجود، شناخت مسیحیت برای مسلمانان از جهاتی دارای اهمیت است که می توان به دلایلی مانند ریشه مشترک عقاید مشابه، پرداختن و روایات به شخصیت ها و عقاید این دین، روابط تاریخی طولانی بین این دو دین، پس زمینه های مسیحی آرای بسیاری از اندیشمندان غربی، تبلیغات فراوان و… اشاره داشت. 📖 کتاب از به کوشش از به بیان سرگذشت مسیحیت در خلال تاریخ دوهزار ساله اش می پردازد. اما تلاش شده است که بیان تاریخ از قصه گویی فراتر برود و بتواند در مسیر نقل پستی و بلندی های تاریخ مسیحی، تصویری از برخی جنبه های اعتقادی و اجتماعی این دین نیز به دست بدهد. بیان جزئیات تاریخی از عهده کتابی در این حجم خارج است. اما سعی شده است مهمترین و حساس ترین وقایع و جریانات تاریخی با نگاه منصفانه بیان شوند. 💢فصل های کتاب عبارتند از: 🔸فصل اول: 🔹فصل دوم: نهضت اصلاح دینی 🔸فصل سوم: 📌@canoon_org
🔰 آیین تکریم و معارفه مدیر عامل کانون اندیشه جوان برگزار شد 💢 با حضور آیت الله رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آیین تکریم و معارفه مدیران پیشین و فعلی کانون اندیشه جوان برگزار شد. 📋 گزارش خبری : در آیین تکریم و معارفه مدیران پیشین و فعلی کانون اندیشه جوان چه گذشت؟ 📸گزارش تصویری: گزارش تصویری آیین تکریم و معارفه مدیرعامل کانون اندیشه جوان 📌@canoon_org
🔰سید حمیدرضا میررکنی مدیر عامل کانون اندیشه جوان شد 🔶 ایشان با حکم آیت الله رشاد به عنوان مدیر عامل جدید کانون اندیشه جوان منصوب شد. این حکم در مراسم تودیع و معارفه مدیر عاملان سابق و جدید کانون اندیشه جوان تقدیم حمیدرضا میررکنی شد. 🔷 از سوابق وی می توان به قائم مقامی مرکز هنری و رسانه‌ای سلوک، عضو تحریریه ماهنامه سوره، عضویت در موسسه علم و سیاست اشراق و سردبیر برنامه تلویزیونی کلمه اشاره داشت. ⭕️میررکنی همچنین دارای سوابق و فعالیت های تشکیلاتی و علمی می باشد که از آن جمله موارد زیر قابل اشاره است: -درباب آنچه می‌باید پیش از آموختن فلسفه بیاموزیم . ترجمه دو رساله از فارابی -منطق سنجش حدیث . تحلیل و بررسی شیوه اعتبارسنجی رجالی در خصوص احادیث توحیدی و اخلاقی -یاد استاد؛ مجموعه مصاحبات با شاگردان مرحوم آیت‌الله -پهلوانی (تعلیق و گردآوری) -الفت‌نامه(ملامحسن فیض کاشانی)؛ تصحیح و تعلیق 💢جهت مطالعه متن حکم سید حمیدرضا میررکنی، اینجا را بخوانید. 📌@canoon_org
🔷 در نزد ارسطو هم عقل در یک سلوک صرفاً عقلانی و بی آنکه از سوی غیب فراخوانده شود یا مورد موهبت و لطف قرار گیرد یا به انکشاف و شهود دست یابد، یک استدلالی برای فهم کلیات را طی می کند و در نظر ارسطو این «» وجود عینی ندارند، بلکه محصول انتزاع از محسوسات هستند. 🔶 عقل ارسطویی تقریباً یک عقل جزوی است اما عقل جزوی معرفت جو و نه کارافزا و صرفاً حسابگر و استیلاجو است. عقل ارسطویی نیز در خود نحوی خود بنیادی پنهان دارد و عقل منقطع از وحی و شهود است. 💢 معنای افلاطونی «» بیش از معنای ارسطویی آن به عقل قدسی نزدیک است هر چند که در هر دو اینها در یک نگاه کلی صور مختلف اجمالاً (جزوی) معرفت جو هستند؛ عقل افلاطونی - ارسطویی عقل جزوی اعداد اندیش معرفت جو است یعنی هدف غایی عقل (برخلاف دکارتی بیکنی) نه تصرف در هستی و استیلاجویی که کسب معرفت و درک عقلانی عالم با ابزار استدلال قیاسی و اعداد اندیشی و بی مدد از نور هدایت غیب و شهود است. 📖 کتاب اثر 📌@canoon_org
47.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 چالش های پسا برجامی 💢 در حالیکه غرب در رویای «پایان تاریخ» به سر می‌برد، جهان به تدریج با «آغازی در تاریخ» مواجه شده است. بدون شک نظام بین الملل دیگر تک قطبی نیست. با این اوصاف اما مسئله ارتباط با آمریکا و دیگر قدرت های بین المللی همواره از مهم ترین مسائل کشور ما در مواجه با این کشور ها بوده است. چالشی که در عصر حاضر و پس از ملغی شدن یک طرفه برجام نیز همچنان بر سیاست خارجه ما حکم فرما است... 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به بیست و دومین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷 آیت الله خامنه‌ای در اواسط دهه عدالت و پیشرفت، از « » به عنوان الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی سخن به میان آوردند. یکی از نکات مهم درباره اقتصاد مقاومتی، تبیین هویت اسلامی این الگو و همچنین تبیین رابطه آن با مفاهیم هم طراز آن همچون ، و ایرانی پیشرفت است. 🔶 اقتصاد مقاومتی را اقتصادی می‌داند که از استحکام درونی برخوردار است و به رغم تحریم‌های اقتصادی پیش رو، روند رو به رشد خود را با قدرت ادامه می‌دهد. ⭕️ در نگاه ایشان، اقتصاد مقاومتی، اقتصادی دارای استحکام، مقاوم، انعطاف‌پذیر، غیر شکننده، مستحکم، تاثیر ناپذیر از سوی دشمن می‌باشد که آسیب‌پذیری‌های آن کاهش یافته است این نگاه اقتصاد مقاومتی را می‌توان در چارچوب رویکرد اسلامی به نظام اقتصادی مطلوب تبیین کرد . 💢 در نظام اقتصادی اسلام، در کنار توجه به اهمیت رشد اقتصادی و عدالت به هدف محوری استحکام و امنیت اقتصادی نیز توجه شده است. 📖 کتاب نوشته 📌@canoon_org
41.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰خواب پادشاه 💢آموزه‌هایی از این دست که مردم خاورمیانه برای دموکراسی «آماده» نیستند یا اسلام با یک نظام حکومتی دموکراتیک «سازگار» نیست، از برجسته‌ترین مضامین شرق‌‌شناسانه‌ای هستند که در مباحث دانشگاهی و سیاسی مطالعات خاورمیانه رخنه کرده است. تعاریفی که بیش از آنکه از سوی کشور های غربی مطرح شود از بلندگو حاکمان عربی مستبد مطرح است. روایتی که مسیر اسلام خوب را در نظام پادشاهی تعریف می کند. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
⭕️ شریعتی اهتمام بالایی به حقانیت شیعه و ضرورت جریان آن در زوایای جامعه دارد؛ اما در بیان مطالب و ارائه نظریه ها دچار آسیب هایی است که مانع پذیرش کامل دیدگاه های او می شود. 💢 نگاه گزینشی به تشیع: شریعتی شیعه را تنها به مکتب «نه» و «مبارزه» توصیف کرده است؛ در حالی «آری»؛ هم که تشیع حقیقی هم «نه» است و هم انقلاب اسـت هـم اصلاحات؛ هم فرهنگ است و هم ایدئولوژی؛ هم نهضت است و هم نظام؛ هم علم است هم عمل. 🔻 فروکاستن شیعه به یک حزب سیاسی: تبيين عناصر شیعه به عنوان یک حزب نشانگر اشتغال ذهنی شریعتی برای حضور فعال شیعه در صحنه جامعه است؛ اما هرگز نمیتوان تشیع را در قالب تشکل سیاسی گنجاند. حزب یعنی یک تشکل سیاسی که با تکیه بر مردم به حکومت میرسد؛ حال آنکه تشیع فرهنگی الاهی و برنامه جامع زندگی حق پرستانه، رو به کمال و بیانگر راه و رسم تحصیل سعادت دنیوی و اخروی انسان است. 🔺 نقد یک جانبه فقه شیعه: شریعتی عنصر مصلحت را نابود کننده شیعه میداند؛ در حالی مصلحت در فرهنگ شیعه ،اولاً معنایی خاص داشته و غیر از مصلحت اندیشی است؛ و ثانياً، ائمه معصومین اهتمام بالایی به تأمین مصالح امت داشته اند و تدبيرها و تاکتیک های ایشان برای تأمین همین هدف بوده است. 🔷 نفی همه جانبه صفویه: شریعتی در مقایسه تشیع علوی با تشیع صفوی، آنچه نماد بی مسئولیتی خمود دین گریزی نفاق و معامله شیطانی با دین و تشیع است را به صفویه نسبت داده است؛ اما باید پرسید آیا صفویه در هیچ زمینه ای توفیق و اثر ارزشمندی نداشته است؟ این سخن به معنای تصویب قاطع صفویه نیست. صفویه دارای مشکلات مهمی در عرصه فرهنگ و سیاست بوده است؛ آلودگی های دربار و تردد افراد ناصالح و تفویض اختیار به ناشایستگان و حاکمیت ریا و خدعه در مقاطعی از این دوره قابل انکار نیست؛ اما می توان امتیازاتی نیز برای آن برشمرد. 🔶 نقصان در گزارش تاریخی: شریعتی در گزارش تاریخ تشیع تنها قیام های مسلحانه مانند قیام سربداران را ارزشمند شمرده است؛ حال آنکه بزرگانی همچون شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی بودند که با پیروی از پیشوایان معصوم، به جای قیام مسلحانه به قیام فکری و علمی دست زدند. 🔷 نبود مدرک در برخی سخنان: شریعتی در کتاب «زن» معروفی را ذکر میکند که «الطرق الي الله بعدد نفوس الخلائق»؛ و مقصودش را با استناد به این جمله به اسلام نسبت میدهد؛ حال آنکه این جمله نه روایت است و نه آیه؛ بلکه جمله ای مشهور میان عرفاست و با منابع روایی و دینی شیعه ارتباطی ندارد. 📖 کتاب به کوشش و 📌@canoon_org
50.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰اجبار برجام 💢با خروج آمریکا از برجام بار دیگر تحریم های زیادی به ایران متحمل شد. تحریم هایی که بیش از هر چیز بخش های اقتصادی، تولیدی و صنعتی ما را تحت الشعاع قرار داد. نظام اقتصادی متصل به به واردات مواد اولیه، همواره از مشکلات بخش های تولیدی کشور ما بوده است. واردات بی رویه ای که ممکن است سیاست خارجه ما را تحت تاثیر خود قرار دهد... 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به بیست و دومین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org