eitaa logo
کانون اندیشه جوان
303 دنبال‌کننده
882 عکس
497 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶در اگزیستانسیالیسم یا هستی‌گرایی، نقطه آغاز فرد به وسیله آنچه «نگرش به هستی» یا احساس عدم تعلق و گم‌گشتگی در مواجهه با دنیای به ظاهر بی‌معنی و پوچ خوانده می‌شود مشخص می‌شود. 🔷مکتب اگزیستانسیالیسم که در قرن نوزدهم در بستر بی توجهی فلاسفه و جامعه غرب به مباحث ریشه ای و بنیادین انسان به وجود آمد، مباحث اساسی و پرسش های فراگیر بشریت را با عنوان «اوضاع حدی» انسان ها مورد توجه قرار داد. 🔻مسائلی از قبیل آرزوی جاودانگی، مرگ، امید، عشق، ایمان، يأس و ناامیدی، معناداری یا بی معنایی زندگی، هدفداری یا بیهودگی جهان، آزادی انسان، رنج و بی عدالتی، دلهره و اضطراب، غربت و تنهایی. و اینکه انسان کیست؟ آیا به مثابه یک ماشین و دارای یک مکانیسم جبری است یا آزاد و دارای تفرد و شخصیت فردی است؟ 💢دغدغه اصلی این مكتب، خودشناسی و «من» شناسی و بررسی آن با روش درون نگری و روش وجدانی است و توجه به مسائل دیگر از قبیل دین و تاریخ هم به لحاظ ارتباط آنها با «من» و انسان می باشد. 📖کتاب ، دفتر دوم از مجموعه کتاب های چلچراغ حکمت، به قلم 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰کتابی متفاوت برای مسلمان اجتماعی 🔶طرح کلی اندیشه اسلامی درباره چه صحبت می کند؟ چه ویژگی هایی دارد؟ نقطه مزیای آن نسبت به کتاب های موضوعی مشابه چیست؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و سه برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌 @canoon_org
🔶امانوئل کانت معتقد بود که جهان برای ما آن اندازه موجود است که درباره آن فکر می کنیم، یعنی آن اندازه که تابع قوانین تفکر است. فلسفه کانت، توانایی های ذهن آدمی را تحلیل می کند و سرانجام اعتراف می کند که ذهن آدمی که در تفکر وی قائم به خود (بدون ارتباط با عاملی مافوق عالم ماده) می باشد، قدرت شناخت حقیقت را ندارد. 🔷به بیانی دیگر فلسفه ی کانت، عالم نمودها و ظواهر است و در آن اثری از حقیقت نیست. وی در پاسخ به مشکل ثنویت دکارتی، اصولا حقیقت و معنای واقعی موجودات را دست نیافتنی معرفی کرد و در نظریات وی نه تنها اثری از جوهر واحد اسپینوزا به عنوان آشتی دهنده ی دو بعد ماده و معنا نیست بلکه حتی ارتباط فکر با امتداد و به بیانی دیگر ماده نیز قطع شده است؛ 💢او می گوید: اصولا راهی به حقیقت امور حتی عمق و حقیقت «من» از لحاظ روان شناختی وجود ندارد و محدوده ی معرفت، فقط در نمود ذهنی موجودات خلاصه می شود. و این نتیجه طبیعی تلاش کانت است که می کوشید اشیا را مطابق معرفت «من» تنظیم کند و ذهن آدمی را محور و اصل در صورت دادن به اشیا می دانست. 📖کتاب به قلم 📌 @canoon_org
42.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰همایش درباره علم دینی 💢کانون اندیشه جوان چهارمین محصول از گنجینه آرشیو خود را منتشر کرد. 🔷همایش درباره علم دینی شامل بررسی نسبت علم و دین با موضوعات «جامعه‌شناسی مواجهه با علم در ايران»،«نسبت علم و تمدن»،«مواجهه مسلمين با دانش يونانی»،«علوم اجتماعی دينی»، «مناسبات الهيات و علوم انسانی» و «عقل و ايمان» می باشد که آیت الله علی اکبر رشاد، آیت الله سید مهدی میرباقری، دكتر يوسف اباذری، دكتر بیژن عبدالکریمی، حجت الاسلام دکتر داوود فیرحی، حجت الاسلام دكتر حميد پارسانيا، سعيد زيباكلام و دكتر رضا داوری اردكانی در آن به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداخته اند. 📌 این همایش در خرداد1391برگزار شده و از مجموعه های با ارزش گنیجه آرشیو کانون اندیشه جوان است و به صورت یک دوره آموزشی تصویری در بخش همدرس سایت کانون اندیشه جوان در دسترس می باشد. 💠 برای مشاهده این دوره به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐https://canoon.org 📌@canoon_org
47.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰آرمان کلیدی 🔶جامعه‌ آرمانی ایران اسلامی، برای پیشرفت نیازمند دو جریان و دو بال است. اگر این دو جریان، همراه و همگام با یکدیگر نباشند، یک ستون از دو ستون اصلى پیکر جامعه، خراب و ویران است و آرمان کلیدی ما محقق نخواهد شد. اما این دو ستون چیستند و در چه وضعیتی قرار دارند؟ 📌@canoon_org
🔶در نگرش سکولار، هدف از سیاست و حکومت چیزی جز تامین منافع مادی و دنیایی نیست. چنین نگرشی برخاسته از تعریفی مادی و حیوانی از سیاست و برخاسته از نظام ارزشی سکولار می باشد. اما رویکرد اسلامی به سیاست، چنین محدودیتی را بر نمی تابد. در نگرش اسلامی و در میان اندیشمندان مسلمان، تعریف سیاست و هدف از آن، فراتر از نگرش سکولار است. اندیشمندان مسلمان هدف سیاست را تلاش در جهت تأمین سعادت دنیا و آخرت می دانند بنابراین جدایی و تفکیک در هدف و قلمرو دین و سیاست در نگاه اسلامی کاملاً ناممکن می نماید. 🔷حتی اگر هدف از سیاست را صرف تأمین منافع دنیوی بیانگاریم، باز هم نمیتوان قلمرو آن را از قلمرو دین جدا انگاشت، زیرا دنیا شمولی اهداف و قلمرو دین باعث می شود که تنظیم مناسبات این جهانی را نیز جزئی از دین به حساب آوریم؛ با این تفاوت که بنابر نگاه دینی از سیاست نیز می توان در جهت خیر آخرت سود جست، ولی در نگاه سکولار، سیاست فاقد کارکرد آخرت گرایانه است. برخلاف دیدگاه سکولار اندیشان از دیدگاه قرآن، هدف دین منحصر به امور روحانی و اخروی نیست. 💢اهدافی که قرآن برای دین بر می شمرد عبارت است از: خداپرستی، طاغوت گریزی، برقراری عدالت اجتماعی، تهذیب و تزکیه نفس، آموزش کتاب و حکمت، قضاوت و داوری، امر به معروف و نهی از منکر، گشودن زنجیرهای اسارت و... بسیاری از اهداف یاد شده، اموری اجتماعی و مربوط به چگونگی تدبیر و تنظیم مناسبات این جهانی است. سیاست در نگاه اسلامی، گسسته از مسائل اخروی نیست و لاجرم اسلام،تفکیک بین اهداف و قلمرو دین و سیاست را بر نمی تابد. 📖کتاب نوشته‌ی 📌 canoon_org
29.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰کتاب مبانی معرفتی تشکل های دانشجویی 🔷کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن مکمل دیگر لایه های جهان بینی است که اندیشمندانی همچون شهید مطهری و علامه مصباح مطرح کرده اند و این کتاب خود بخشی از پازل تکمیل کننده منظومه فکری اسلامی است. در این کتاب دین همچون طرحی جامع در نظر گرفته شده است که دارای اجزایی یک آهنگ و منسجم است. 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و سه برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌 @canoon_org
🔶فرهنگ دینی حاکم بر جامعه ایرانی، ضمن تقویت و توصیه به رفتارها و کارهای جمع گرایانه و خیرخواهانه، از بروز شکاف و فاصله میان فقیر و غنی در جامعه جلوگیری می کند و افراد به انگیزه های مختلف سعی در دستگیری از طبقات پایین جامعه را دارند. 🔷پولاک معتقد است ایرانیان در کمک به فقرا و نیازمندان از اروپایی ها برترند و این کار را بدون ریا و تظاهر انجام می دهند. او به برخی قوانین مذهبی اسلام که ناظر بر بذل مال به فقراست، اشاره دارد و این ویژگی جامعه ایرانی را عامل برتری بر اروپائیان می داند. 💢از نظر گوبینو، همگرایی خاصی میان طبقات مختلف مردم در ایران وجود دارد و هیچ کینه و عداوتی بین طبقه فقیر و غنی مشاهده نمی شود چرا که طبقات غنی همواره در کارهای خیر و عام المنفعه پیش قدم هستند و کمک به طبقات ضعیف و فقیر را وظیفه خود می دانند.آرنولد لندور نیز می گوید:«مردم ایران از هر طبقه که باشند،اهل خیرات اند و در همه مراسم های ایرانی فقرا فراموش نمی شود و این نکته خوبی است که در فرهنگ ایرانی وجود دارد. 📖کتاب به کوشش و 📌 @canoon_org
🔷عرفا می گویند که سراسر جهان هستی، براساس جریان نزول و صعود، دانسته و ندانسته جویای اصل خویش و به دنبال روزگار وصل خویش است و عرفان، منادی این بازگشت و داستان نی های از نیستان بریده و جدا مانده است لذا بیش از هر مکتب و مذهب دیگر، مورد علاقه انسان ها بوده و هست. 🔶این آتش همیشه روشن و زوال ناپذیر دل و درون انسان ها برای رسیدن به حق و حقیقت و فانی شدن در آن است که اجاق عرفان را در همیشه تاریخ گرم نگه داشته است. پس دلیلی ندارد که ما به خاموش کردن زمزمه عشق انسان ها بپردازیم. در هر ملت و در میان پیروان هر قومی، حتی در میان بومیان نیز، خبری از عرفان هست. 💢به خاطر همین جاذبه هاست که در جهان اسلام نیز، با همه مخالفت ها و تعقیب و آزارهایی که به کار رفت، این آتش نه تنها خاموش نشد بلکه روز به روز روشن تر شد. براساس همین پیوند فرخنده، ایرانی، امروز نیز مانند و دیروز، نه تنها نباید مخالف عرفان باشد بلکه باید منادی عشق و عرفان باشد و از برکت این پیوند، برتری صورت اسلامی-ایرانی عرفان، بر اشکال و صور گوناگون آن در سراسر جهان، تحقق یابد. 📖کتاب به قلم 📌 @canoon_org
🔷روح در برزخ، به ادامه همان راه برای مومنان یعنی راه نزدیکی به پروردگار و برای کافران، فرورفتن بیشتر در عمق گمراهی خواهد رفت. برزخ، محیط بر عالم ماده است و از نظام تجرد نشات می گیرد و درک آن از حواس مادی انسان خارج می باشد مگر اینکه انسان با کنار زدن حجاب تعلق به ماده بتواند به ادراک و دریافت آن نائل شود. 🔶در این زمینه، کتاب به قلم تالیف شده است. این کتاب به تعریف مرگ و حقیقت آن و نیز چگونگی نظام برزخی پرداخته و آیات و روایات موجود در این باره را بیان می‌کند. کتاب حاضر که محصولی از انتشارات کانون اندیشه جوان می باشد، دفتر دوم از سلسله دروس استاد شجاعی در مورد معادشناسی است. 📖کتاب عروج روح، با تحلیلی گویا و روان و ضمن پرهیز از پیچیده گویی، به تشریح حقیقت مرگ به عنوان سرفصل آغاز حرکت به سوی خداوند می پردازد. همچنین با استفاده از اصطلاحات فلسفی و سیر منطقی در طرح مباحث خود و نیز ویژگی قرآن محور بودن و جامعیت مسائل، به چگونگی نظام برزخی، بدن برزخی، عالم قبر و عالم برزخ، فشار در برزخ، چگونگی و چرایی آزمون برزخی و تکامل برزخی پرداخته است. 📌 @canoon_org
🔷عادل شمردگی یعنی خداوند به وسیله ی عملی مخصوص به خود، انسان را عادل ساخته و از وضعیت گناه آلود به وضعیت عادل شمردگی وارد می کند. این نظریه در زمان آغاز نهضت اصلاح دینی، دارای اهمیت بسیاری بود. در یک بیان مختصر، عادل شمردگی عبور شخص از حالت گناهکاری به درستکاری است. 🔶اهمیت این باور و ارتباط آن به نهضت اصلاح دینی و پروتستانتیزم مسیحی از چالشی که این اعتقاد با مناسک مسیحی به وجود می آورد، روشن می شود؛ زیرا آموزه توبه و برخی دیگر از مناسک سنتی که کلیسای کاتولیک بدان معتقد بود و مومنان را نیز به انجام آن ملزم می کرد، بدون هرگونه پشتوانه ی عقیدتی می ماند؛ لذا مصلحان پروتستان هر یک به فراخور تفسیر و فهم خویش، تبیینی از این آموزه ارائه نمودند. 💢درباره ی این آموزه، مارتین لوتر مهم ترین نظریه پرداز است. او پس از انجام عبادات بسیار و زندگی رهبانی در این اندیشه فرو غلتید که اگر بنا باشد خدا با عدالت خود بر بندگان رفتار کند، با توجه به گناهان بندگان، همگی راهی جهنم خواهند شد. این باور با تلاش های او بود که بارور شد. 📖کتاب به قلم 📌 @canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰آینده انقلاب اسلامی 🔶آیا از کودتای 1299 تا چهلمین انتخابات در سال 1400، پدیدار شدن پدیده مردم و فعال شدن اراده مردم حاصل شده است؟ 🔷موانع و بحران های پیش روی انقلاب برای فعال تر شدن این اراده چیست؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و دو برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌 @canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد🏴 📌@canoon_org
💢سه شیوه عمده تحقیق در اختیار بشر قرار دارد که در جای خود پسندیده و ارزشمندند: 🔸شيوه تعقلى: تمام علوم فلسفی و عقلی بشر با روش تعقلی به دست آمده اند. دین اسلام بر این شیوه مهر تأیید زده و تنها راه ارزیابی اعتقادات دینی به شمار می آورد. البته موافقت دین با روش تعقلی فلسفه، به معنای پذیرش تمامی آرای فلاسفه نیست. 🔹شیوۀ تجربی: تنها راه تحقیق در علوم طبیعی، روش تجربی است. اسلام این شیوۀ تحقیق را نیز به رسمیت می شناسد و آن را معرفت بخش می داند. در آیات فراوانی از قرآن کریم بر تحقیقات و مطالعات تجربی و مشاهده ای تکیه و تأکید شده است. 🔸شیوه کشف و شهود: یکی دیگر از راه های معرفت بخش، شیوه کشف و شهود عرفانی است. اسلام، این شیوه را به رسمیت می شناسد اما دست یابی به نتیجه درست را به وجود برخی از شرایط و نبود پاره ای از موانع وابسته می داند. لذا تایید شیوه مکاشفه ای به معنای موافقت با تمامی مشاهدات و مکاشفات عرفا نیست. 📌به همین جهات یکی از معانی درست و سودمند هماهنگی عقل و دین، هماهنگی دین اسلام با شیوه تحقیق علمی است. 📖کتاب به کوشش و 📌 @canoon_org
50.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جزایر پارسی 🔷هر زمان که بیگانگان، اقدام به گستاخی و جسارت نسبت به تمامیت ارضی ایران کرده اند، با کنش کوبنده ی مردانی از سرزمین پارس مواجه گشته اند. 🔶امروز نیز در پاسخ به ادعاهای واهی مالکیت بر جزایر سه گانه ایرانی باید گفت که این جزایر، پارسی بوده، پارسی هستند و پارسی خواهند ماند و این یک عقلانیت سیاسی مبتنی بر منطق تاریخی است! 📌 @canoon_org
🔷حیات حضرت فاطمه (س) چه در مکه و چه در مدینه، از وقایع و رخدادهای مهم اجتماعی، سیاسی و نظامی سرشار است. حضرت فاطمه در همان حال که به مسائل خانه و خانواده و همچنین مسائل عبادی می پرداخت، در عرصه های مبارزاتی و سیاسی نیز تا آنجا که وظیفه ایجاب میکرد، حضور فعال داشت. احساس مسئولیت سیاسی از همان ابتدا در وجود فاطمه (س) پدیدار شد. حضرت زهرا در تمامی جبهه های رویارویی پیامبر(ص) با طاغوت های زمان خویش، همراه و پشتیبان، یار و غمخوار رسول الله بود. 🔶پس از ازدواج با حضرت علی (ع) نیز سنگر به سنگر او را همراهی کرد و در دفاع از جایگاه رفیع امامت و ولایت، از هیچ کوششی دریغ نورزید. حضور ایشان در صحنه سیاست با تمام اشتغالات خانوادگی و مشکلات دیگر، حائز اهمیت بسیار است. حضرت در فضای مسموم و پرفتنه، در چهره یک زن مسلمان مسئول در برابر رخدادهای جامعه خویش، وارد میدان سیاست شد و با اتخاذ مهمترین و مؤثرترین راه ها و شیوه های مبارزاتی، به ایفای رسالت الهی خویش پرداخت. 💢نکته مهم که اساس و پایه تمامی تلاش های سیاسی حضرت فاطمه (س) را تشکیل می دهد و در مقایسه با دیگر محورها از برجستگی خاصی برخوردار است، تبیین جایگاه پیروی از پیشوایان حق و تبعات سرپیچی از آن است. حضرت زهرا (س) در خطبه های حماسی خود با اشاره به جایگاه ولایت و امامت در نظام سیاسی اسلام، در پی نمایاندن این حقیقت بر همگان است که تنها راه ثمر بخشی و سامان پذیری شریعت و یگانه محور وحدت، پذیرش ولایت اهل بیت و سرسپردگی عملی به آن است. 📖کتاب به قلم 📌 @canoon_org
51.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰تمدن نوین اسلامی 🔷آیا تمدن ساختنی است یا شدنی؟ فرآیند تشکیل و تسریع تمدن چیست؟ در مقابل مشکلات موجود برای تحقق این هدف چه رویکردی باید داشت؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و دو برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌 @canoon_org
🔷استاد مطهری در سخنی جامع و روشنگرانه می گوید: اعلامیه حقوق بشر از نوع امور قراردادی نیست که قوای مقننه کشورها آن را تصویب کنند. اعلامیه حقوق بشر، حقوق ذاتی و غیر قابل سلب و غیر قابل اسقاط انسانها را مورد بحث قرار داده. حقوقی را مطرح کرده است که به ادعای این اعلامیه، لازمه حیثیت انسانی است و دست توانای آفرینش، آنها را برای انسانها قرار داده؛ 🔶یعنی مبدأ و قدرتی که به انسانها، عقل، اراده و شرافت انسانی داده است، این حقوق را هم طبق ادعای اعلامیه حقوق بشر به انسانها داده است. اعلامیه حقوق بشر فلسفه است نه قانون و باید به تصدیق فیلسوفان برسد. مجلسی ها نمی توانند با اخذ رأی و قیام و قعود، فلسفه و منطق برای مردم وضع کنند. 💢وقتی اعلامیه ای از طرف متفکرین صادر می شود، ملت ها باید آن را در اختیار فلاسفه و مجتهدین حقوق خویش قرار دهند. اگر از نظر فلاسفه و متفکرین آن ملت، مورد تأیید قرار گرفت، همه افراد ملت وظیفه دارند آن ها را به عنوان حقایقی فوق قانون رعایت کنند. قوه مقننه نیز موظف است قانونی برخلاف آنها تصویب نکند. 📖کتاب به قلم 📌 @canoon_org
🔶تأثیر گذاری عمیق انقلاب اسلامی ایران بر فضای سیاسی و فرهنگی جهان و تقابل جدی مبانی نظری این نظام با مبانی نظام سلطه از یک سو و ناکامی سران غرب از روش های سخت در مقابله با ایران، آنها را به برنامه ریزی جدی و پر هزینه برای جنگ نرم در ایران واداشته است. موسسات تحقیقی بسیاری درباره ایران و نقاط ضعف و قوت آن، پژوهش کرده و نتایج تحقیقات خود را برای سیاست گذاران غربی ارائه می دهند. 🔷در عرصه عملیات ادراکی، ترویج سکولاریسم، پلورالیسم، اومانیسم، مغایرت عقل و دین، شریعت گریزی، فمنیسم، عرفان های کاذب و نیز مخالفت با اسلام فقاهتی و نظام ولایت فقیه در دستور کار قرار گرفت. در همین راستا سعی شد اسلام و دین، مغایر علم، آزادی، حقوق بشر و تمدن مدرن نمایانده شود. 💢در حوزه تغییر رفتار نیز می توان در کنار شبکه های ماهواره ای جدید فارسی زبان، به فیلم ها و سریال های متعدد خارجی و داخلی اشاره کرد که اباحه گری، عادی بودن انواع ارتباطات، برتر بودن سبک زندگی غربی، عشق های مجازی و بیرون از فضای خانواده و نیز خانواده های بی سامان را ترویج می کنند. 📖کتاب به کوشش 📌 @canoon_org
🔷کنفرانس ‌ها، دوره ‌ها، حکایت‌ ها و رفت و آمدهای دانشگاهی، رکن جدایی‌ ناپذیر حیات علمی در هر تمدن است. اگر مهارت‌ها و زیر و بم این کنش ‌گری را به زبان ساده و تجربی بدانیم، فقط لازم است داشته‌ها و یافته‌ هایمان را به زبان مشترک علمی طرح و در این مسیرها قرار دهیم. 🔶در این حوزه، کتاب نوشته‌ی‌ و توسط انتشارات کانون اندیشه جوان منتشر شده است. این کتاب، نگرانی‌ها و غفلت‌ های ما را از مشارکت در رویدادهای علمی و بسط ارتباطات علمی در فضای دانشگاهی امروز، رفع خواهد کرد. 💢این‌اثر شامل ۱۰ فصل با عناوین: ارتباطات علمی؛ چرا؟، بسترهای مجازی کنشگری علمی در آکادمیای جهانی، الگوهای برجسته روابط عمومی دانشگاهی جدید و فرصت مطالعاتی؛ پر اثر و زودبازده، سازوکار ادامه تحصیل در کشورهای دیگر، اخذ حمایت های تحصیلی، انتشار مقالات در مجلات علمی معتبر بین المللی، میزبانی آکادمیک، جامعه علمی بین الملل و کنفرانس ها و رویدادهای معتبر است. هر فصل هم دارای چند بخش است که در انتهای آن فصل، جمع بندی‌ آن هم آمده است. 📌 @canoon_org
🔶تحقق معناهای متعدد از یک متن، ممکن است توسط افراد مختلف که هر یک متناسب با رشته علمی و مقصود ویژه خود از زاویه ای خاص به متن نگریسته اند، پدیدار شود. اینگونه کثرت معنایی، هیچ گونه اشکال عقلی و منع زبان شناختی ندارد و در متون دینی و غیردینی، تحقق یافته است. 🔷کثرت طولی یعنی یک معنا مدلول مطابقی لفظ و متن باشد و معناهای دیگر، مدلول التزامی لفظ و متن. برای مثال، آیه ای که بر مطلوب بودن عبادت خداوند دلالت می کند، بر مطلوب بودن معرفت خدا و نیز مطلوب بودن تدبر و تفکر در آیات و آموختن آنچه مقدمات لازم شناخت و عبادت خدا می باشد نیز دلالت می کند. 💢کثرت طولی معنا، به عبارتی دیگر، معانی مختلف مراتب و درجات یک حقیقت می باشد؛ یعنی معنا ناظر به یک حقیقت است که دارای مراتب و درجات است. در این صورت، دلالت لفظ بر معناهای مختلف، دلالت مطابقی بوده که اذهان معمولی، سطح نخستین آن را درک می کنند و اذهان دقیق تر، درجات و سطوح بالاتر آن را می فهمند. کثرت معنایی طولی، امری است مقبول و در متون دینی و غیردینی، متداول و مرسوم است. 📖کتاب به قلم 📌 @canoon_org
🔷میشل فوکو می گوید: تجربه نشان داده است که علوم انسانی در سیر تکامل خود، به جای عروج انسان سبب ناپدید شدن او شده است. از مسائل مهمی که از اوایل قرن بیستم مدنظر قرار گرفته، توجه به مدرنیته به منزله دوره ای متمایز از دوره های قبلی در سیر تمدن بشری است. به عبارت دیگر، قرن بیستم، عصر خودآگاهی انسان به مدرنیته است. 🔶بشر در این دوره با نظر به تاریخ تمدن غربی، ویژگی های متمایزی را از رنسانس بدین سو در می یابد؛ ویژگی های متمایزی که تاریخ بشر را به مرحله ای نوین وارد کرده است. از جمله ویژگی های متمایز مدرنیته، مسئله انسان محوری (اومانیسم) است که می توان آن را ویژگی اصلی این دوره نیز به شمار آورد. 💢مقصود از انسان محوری، نگاهی خوش بینانه و سکولار به انسان است که از حق آدمی برای غلبه بر جهان دفاع می کند. اما در سالهای پس از جنگ جهانی دوم، موجی ضد اومانیستی شکل گرفت که نمونه آن انتشار مقاله ای درباره اومانیسم از سوی هایدگر در آلمان و نیز مناقشه میان چهار چهره مشهور ساختارگرا و پساساختارگرا یعنی لوی اشتراوس، لاکان، آلتوسر و فوکو بود. 📖ماهنامه زمانه، سال نهم، شماره 9، ص 54 📌 @canoon_org
49.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰تشکل ها و جنبش تبیین 🔷جمهوری اسلامی در حرکت است، اما تشکل های دانشجویی در تبیین این حرکت چه کردند و چه باید بکنند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و یک برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org