eitaa logo
کانون اندیشه جوان
309 دنبال‌کننده
926 عکس
540 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷مصلحت، مبنا و منشا صدور است. گستره مصلحت هایی که مبنای صدور احکام حکومتی است، به منطقه مباحات محدود نیست؛ بلکه حاکم می تواند در قلمرو ، به منظور پاسداری از اسلام، نظام اسلامی و بالندگی جامعه اسلامی و عزت مسلمانان، را در نظر گیرد و بر اساس آنها احکام را صادر کند. 🔶مطابق با نظر (ره)، فقیه عادل، دارای همه اختیاراتی است که پیامبر و ائمه در امور حکومتی و دارا بوده اند و فرق گذاشتن بین این دو عقلانی نیست؛ زیرا حاکم، شریعت و حدود الهی را اجرا می کند. بنابراین، رهبری حکومت اسلامی قاطعانه باید در پی تحقق مصلحت های باشد و اگر نیاز دانست میتواند مهمترین احکام شرع-مانند حج را-به دلیل مراعات مصلحتها به طور موقت تعطیل کند. 💢امام، مخاطبین احکام حکومتی مصلحتی را عموم مسلمین معرفی می کرد: در احکام حکومتی باید از حاکم اسلامی تبعیت کنند ولی در احکام اولیه، تابع مراجع خویش هستند؛ به همین دلیل، پیروی سایر از حاکم اسلامی نیز واجب و لازم است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔷شاید شنیده باشید که برخی می‌گویند ایران، گورستان ایده‌هاست! ما سعی کردیم گزندگی این حرف را بگیریم؛ آن‌هم با توجه کردن به یک ایده‌ای که در زمان طرحش، حواشی زیادی به پا کرد، موافقان و مخالفان قد علم کردند و… یک استراتژیست فرهنگی، ایده‌ای در نوع خود قابل تأمل، به ذهنش رسیده و آنرا با دانشجویان درمیان گذاشته! 🔶اما آیا این ایده قابلیت توجه دارد؟ آیا به‌کار‌گیری راهبردی نظامی در حوزه فرهنگ درست است؟! آیا این ایده فرزند زمانه خود است؟ دغدغه نویسنده کتاب این بوده که سوالاتی این‌چنینی، پاسخی استدلالی یابند! همچنین وی سعی نموده به کاربردی‌سازی ایده فکر کند! قرار است این کتاب که محصول نشر کانون اندیشه جوان است، راهنمای عملی باشد برای هر کسی که قلبش برای اعتلای کشور می‌تپد. 📖این کتاب، چهار فصل داشته و عناوین آن بدین شرح است: 🔸فصل اول: مبادی جنگ فرهنگی در وضعیت آتش به اختیار 🔸فصل دوم: دلایل مخالفان جنگ فرهنگی در وضعیت آتش به اختیار 🔸فصل سوم: لایه عملیاتی جنگ فرهنگی در وضعیت آتش به اختیار 🔸فصل چهارم: گفتمان پردازی فرهنگی در وضعیت آتش به اختیار 📌@canoon_org
🔶مصلحت در لغت عبارت است از کار نیک، سود، فایده، بهره و خیر. این مفهوم از ماده بوده و مطابق با برخی آرا مصدر است؛ به معنای «صلاح دیدن» و مطابق با برخی دیگر از آراء اسم مصدر است که جمع آن، مصالح خواهد بود. در این واژه را در «جلب منفعت و دفع ضرر» می داند. 🔷برخی دیگر از زبان شناسان، برابر واژه ، کلمه «شایستگی» را می نهند. در کتاب نیز مصلحت هر آنچه انسان انجام می دهد، از اعمالی که باعث نفع خود یا نفع قومش می شود، معرفی شده است. اهل لغت برای مصلحت برابرهای زیادی را عنوان نموده اند که «صوابدید» و «خیراندیشی» مهمترین آنهاست. 💢مصلحت را می توان در دو مجرا مطرح نمود؛ اول به معنی ضرورت حفظ و حاکمیت که امری ضروری است و فقها معمولا آن را یک قاعده و اصل حاکم بر احکام دیگر و حتی مقدم بر احکام اولیه تلقی نموده اند و دوم به معنی رعایت صلاح عمومی و عبور از تنگناها به هنگام دشوار بودن اجرای اولیه و نجات از بن بست ها که در صورت تحقق شرایط لازم، ذیل بروز می یابد. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰عدالت ورزی درست 🔶رهبری درباره مطالبه گری در حوزه عدالت چه ادبیات و خط مشی ای تولید و ترسیم کرده اند و چنبش دانشجویی برای مطالبه گری در این زمینه چه باید بکند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت شصت و هشت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶کل خلقت، ظهوراتی است از اسما و صفات حق و اصلا وجود، جلوه حضرت حق می باشد. این وجود و هستی در واقع جلوات، مظاهر و مجالی صفت حق اند. از آن نظر که این چنین است، کل وجود، جلوه خداوند متعال بوده و اسمای الهی منشا و سرچشمه عالم هستی می باشد و به همین جهت اسمای حسنای الهی نقش زیاد و بسزایی در وجود دارند. 🔷علاوه بر آن که اسمای الهی منشا وجودند، تاثیرات قابل توجهی در عالم هستی نیز دارند. در حقیقت آن که وجود را تربیت می کند، حرکت می دهد و در مسیر پیش می برد و تکمیل می سازد، اسمای خداوند است. به بیان دیگر، هنگامی که می گوییم کل وجود از اسمای خداست، یعنی کل وجود، آثار یا جلوه خداست با اسما و صفاتی که دارد و خداوند متعال با چنین اسمایی چنین نظامی را به وجود آورده است. 💢از این رو، قسمتی از اسماء خداوند، تربیت عالم هستی را برعهده دارد که موجودات را به حرکت وا می دارد و در سیر تکاملی آن ها به سوی خداوند، در مسیرهایشان پیش می برد. بنابراین، جایگاه اسمای خداوند متعال را نباید در تربیت خلقت فراموش کرده و با غفلت از کنار آن بگذریم. 📖کتاب به قلم استاد 📌@canoon_org
36.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰چالش حکمرانی 🔷امروز دولت ها با چالشی بزرگ در حکمرانی مواجه شده اند تا جایی که مرزهای سیاستگذاری و سیاست ورزی با تغییر و تاثیرات قابل توجهی مواجه شده است. 🔶اما این چالش چیست و نوع کنش و واکنش دولت ها در قبال آن چگونه است؟ 💢این چالش در ایران چه وضعیتی دارد؟ 📌@canoon_org
💢در بررسی نیازهای رسانه ای انسان از دیدگاه پژوهشگران غرب، به سرفصل های متنوع و گوناگونی بر می خوریم. برای نمونه، هاس و گورویچ در پژوهش و گونه شناسی خود از نیازهای رسانه ای انسان، به پنج دسته از نیازها اشاره کرده اند: 🔸۱. نیازهای شناختی: این نیازها مربوط به تقویت اطلاعات دانش و فهم محیط در مخاطب می شوند. در بسیاری از موارد، مخاطب به دلیل میلی که به اضافه کردن اطلاعات خود دارد، از رسانه استفاده می کند. 🔸۲. نیازهای احساسی: نیازهایی هستند که مربوط به تجربه های زیبایی، لذت و احساس می شوند و رسانه به تقویت و تهییج این تجربه ها می پردازد. مخاطبان در جست وجوی لذت و تفریح هستند و این نیاز میتواند در رسانه برآورده شود. 🔸۳. نیازهای همبستگی فردی: این نیاز، ناشی از تمایل فرد برای رشد و تعالی خود است. فرد در رسانه به دنبال تقویت اعتبار و موقعیت اجتماعی خود است و در برنامه ها و تولیدات مختلف این موضوع را پیگیری می کند. 🔸۴. نیازهای همبستگی اجتماعی: فرد، نیاز به احساس همبستگی با اطراف دارد. رسانه، پیوندهای خانواده، دوستان، اجتماع محلی و ملی و... را تقویت می کند یا خود، برخی از این پیوندها را می آفریند. 🔸۵. نیاز به فرار: گاهی زندگی مدرن امروزی نقش هایی به افراد می دهد که از ایده آل ها و خواست های آنان دور است و یا افراد را با فشارهایی روبرو می کند که حاصل آنها فرسایش روح و روان است. فرد نیز به دلیل تنگناهای زندگی، توان اجتناب از آنها را ندارد. رسانه، بهترین ابزار برای فرار از این سختی هاست. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon.org
9.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جنبشی تحول خواه یا منفعل 🔶 جنبش های دانشجویی تا چه حد توانسته اند در جریان سازی و تحقق اهداف و آرمان ها یشان موثر واقع شوند؟ 🔷در این مسیر با چه آفاتی مواجه اند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت شصت و هشت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶نسبی گرایی یکی از قدیمی ترین و سرسخت ترین عقاید در است. حدود ۲۵۰۰ سال پیش، پروتاگوراس کتابش را با این ادعا که «انسان مقیاس هر چیز است؛ برای آن چیزهایی که هست و آن چیزهایی که نیست» شروع میکند. از این واقعیت، تحت تاثیر قرار گرفت که موقعیت هایی وجود دارد که ظاهرا در آنها دو طرف با هم اختلاف نظر دارند اما با این حال هر دو حق دارند. 🔷در ادعا می شود هستی شناسی طبقه بندی و مفهوم سازی مطلق نیست. کسانی هستند که مبانی ایمن را برای و انکار میکنند و با انجام این کار، همسو با تفکر هراکلیتی، انبوهی از هویت های متغیر را مطرح میکنند که هیچ گونه ثباتی ندارد. در این حالت، هرگونه تلاش فلسفی برای تحمیل یک نظر، گمراه کننده و محکوم است. 💢در مقابل، کسانی هستند که نسبی گرایی را به عنوان نوعی خودکشی فکری رد میکنند و نسبی گرایی را ناخوشایند می بینند. نسبی گرایی از سویی با در ارتباط و به نحوی صورتی از نهیلیسم است و از سویی دیگر با مرتبط است و از بنیانهای آن به شمار می رود. 📖کتاب نوشته ی 📌@canoon_org
🔷سهروردی در یک نگاه کلی، تمام اشیاء عالم را به دو قسم نور و ظلمت تقسیم می کند. وی معتقد است طبیعت نور، امری بدیهی است؛ زیرا تمام اشیاء به کمک نور شناخته می شوند. قاعده شناسایی نور این است که در حد خودش آشکار بوده و موجب آشکار شدن غیر خود نیز می شود. 🔶سهروردی از دو راه به نظریه هستی شناسی خود در باب نور و نقش کلیدی آن دست می یابد. نخست، دلیل های فلسفی در اثبات بدیهی بودن طبیعت نور عرضه می کند. بدین ترتیب که می گوید نور آشکارترین پدیده است زیرا هرچیز دیگری با توجه به نور شناخته و تعریف می شود. راه دیگر دستیابی به این مسئله، تجربه شهودی و عرفانی است که سهروردی آن را مهمتر از قبلی می داند. 💢او می گوید هر یک از نور و ظلمت، بر حسب مراتبی که دارند، دارای شدت و ضعف هستند. در اوج نورهای مختلف به مقامی برمی خوریم که ویژه خداوند است و به همین دلیل، از وی به عنوان نورالانوار یاد می شود. تمام نورهایی که در طبقات نازل تر خود تاثیر می گذارند، در وجود و باقی ماندن خودشان، به نورالانوار وابسته هستند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org