eitaa logo
کانون اندیشه جوان
302 دنبال‌کننده
883 عکس
498 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
35.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰رنسانس خاورمیانه 🔶ایران و عربستان بعد از هفت سال قطع روابط دیپلماتیک، رسماً روابط خود را از سر گرفتند؛ رخدادی تحول‌آفرین در منطقه که افزون بر رفع اختلافات دوجانبه، بستر را برای بازشدن گره‌های کور بحران‌های خاورمیانه هموار می‌کند. بی‌تردید آمریکا و رژیم صهیونیستی، بزرگترین بازندگان این رنسانس ‌هستند. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶در کشور ما اقداماتی از جمله نقل امکانات رفاهی، آموزشی و بهداشتی به اقصی نقاط کشور صورت گرفته است. نباید ارزش عدالت به عنوان یک ارزش درجه دو کم کم در مقابل ارزش های دیگر به فراموشی سپرده شود؛ ارزش های دیگر نیز مثل پیشرفت و توسعه، سازندگی، آزادی و مردم سالاری از اهمیت بالایی برخوردار است و مطرح کردن ارزش عدالت مطلقا به معنای نفی این ها نیست؛ اما وقتی این ارزش ها را برجسته کنیم و مسئله عدالت و نفی تبعیض و توجه به نیازهای طبقات محروم در جامعه کمرنگ شود، خطر بزرگی است. 🔷تحقق عدالت به معنای حقیقی خودش در جامعه، با دو مفهوم دیگر به شدت در هم تنیده است؛ عقلانیت و معنویت. اگر عدالت از عقلانیت و معنویت جدا شد، دیگر عدالتی که شما دنبالش هستید نخواهد بود؛ اگر عقل و خرد در تشخیص مصادیق عدالت به کار گرفته نشود، انسان به گمراهی و اشتباه دچار میگردد، خیال میکند چیزهایی عدالت است در حالی که نیست و چیزهایی را هم که عدالت است گاهی نمیبیند؛ بنابراین عقلانیت و محاسبه، یکی از شرایط لازم رسیدن به عدالت است. 💢اسلام، معنویت بدون نگاه به مسائل اجتماعی و سرنوشت انسانها ندارد: «من اصبح ولم يهتم بامور المسلمين فليس بمسلم». بنابراین معنویت و عدالت در هم تنیده است. برخی می گویند عدالت یعنی توزیع فقر؛ اینطور نیست؛ بلکه عدالت، توزیع عادلانه امکانات موجود است. آنهایی که می گویند عدالت توزیع فقر است، مغز و روح حرفشان این است که دنبال عدالت نروید، دنبال تولید ثروت بروید تا آنچه تقسیم می شود ثروت باشد. دنبال تولید ثروت رفتن بدون نگاه به عدالت، همان چیزی می شود که امروز در کشورهای سرمایه داری مشاهده میکنیم. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
33.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰چالش صنفی برای تشکل ها! 🔶آیا مسائل صنفی دانشجویی در حوزه ماموریت ها و حوزه فعالیت تشکل های دانشجویی قرار می گیرد؟ 🔷این مسائل چه تاثیری بر فرآیند تشکل ها و هویت تشکیلاتی دارد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت شصت و هفت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶موضوع خاورمیانه جزو شاخص هایی است که امکان ایجاد هماهنگی کشورهای با آن در کوتاه مدت، کار دشواری خواهد بود. ساختار سیاسی کشورهای خاورمیانه بر اساس شاخص های مختلفی پیدا کرده اند. هر یک از کشورهای منطقه می کوشند مطلوبیت ساختار سیاسی خود نسبت به واحدهای همجوار را مورد تأکید قرار دهند. 🔷بر اساس تمایزهای ساختاری کشورهای ، نوع نگرش آنان در ارتباط با موضوعات منطقه ای متفاوت شده است. با توجه به چنین شاخصهایی است که دلایل بنیادی رویکرد متفاوت کشورهای مختلف خاورمیانه نسبت به حساس ترین موضوعات امنیت منطقه ای درک می شود. 💢به طور کلی، هویت سیاسی در خاورمیانه، زیربنای تفکری محسوب می شود که بر ضرورت در برابر بیگانگان تأکید می کند. یعنی اینکه نباید در برابر سلطه غیر مسلمانان بر به خصوص اشغال سرزمین های اسلامی در خاورمیانه مانند آنچه در و وجود دارد، بی تفاوت ماند. این رویکرد، زیربنای هویت سیاسی مقاومت در خاورمیانه را شکل داده است. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔶با ابتنا بر اینکه علم تجربی از مبادی غیر تجربی خود، مستقل نیست و آن مبادی غیر تجربی - که همان گزاره های کلان نسبت به آدم و عالم است - علم است و آن گزاره های کلان، نگاهی به عالم داشته باشند (یعنی متافیزیک قدسی داشته باشیم) در این صورت این علم، دینی است؛ چرا که علوم جزئی و علوم انسانی و از جمله علوم تربیتی از بی نیاز نیستند. 🔷حال اگر این علوم از متافیزیک قدسی بهرمند شدند، ساختار درونی علم هم به لحاظ آن متافیزیک تغییر می کند و مصداق می شوند. البته باید توجه داشت که این سخن به این معنا نیست که این علم، دین است؛ همان طور که علم به خدا دین نیست. برخی گمان میکنند قائلان به «علم دینی» آن را جزء دین می دانند که صحیح نیست. 💢در واقع، دین کاری است که باید انسان انجام دهد؛ یعنی کار است؛ بنابراین شناخت دین، دین نیست؛ یعنی این طور نیست که چون دین را خوب شناختم، پس متدین هستم؛ اتفاقاً بدترین کافران به این دلیل بدترین هستند که دین را شناختند؛ زیرا اگر نشناخته باشند که حجت بر آنها تمام نیست و معذورند. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔷ادبیات و هنر، آینه فرهنگ هر ملت و کشوری است که نویسندگان و هنرمندان، تصور و تصویر ذهنی شان از آن جامعه را در آثارشان به نمایش می گذارند. در آمریکا مانند بسیاری از کشورها، نویسندگان برای نشان دادن اعتراض‌ها و مخالفت‌هایشان به فرم‌های ادبی نظیر داستان کوتاه، رمان، شعر و نمایشنامه روی آورده و می‌آورند. 🔶اگرچه در جامعه آمریکایی تقریبا همیشه نویسندگان مخالف وضعیت، وجود داشته است اما گاهی مخالفت‌ها شکل جریان به خود گرفته و آثاری را با درون‌مایه‌های اعتراضی به‌وجود آورده است. 📖در کتاب ، جریان‌های مخالف و اعتراضی در آمریکا به همراه معرفی برخی از آثار در این جریان‌ها، بررسی می‌شود. این کتاب که به کوشش و محصول نشر کانون اندیشه جوان است، دارای هشت فصل می باشد و عناوین آن به این شرح است: 🔹فصل اول: ادبیات ضد برده داری 🔸فصل دوم: ادبیات سوسیالیستی 🔹فصل سوم: نسل گمشده 🔸فصل چهارم: رنسانس هارلم 🔹فصل پنجم: ادبیات ضد جنگ جهانی دوم 🔸فصل ششم: اعتراض های اجتماعی دهه شصت 🔹فصل هفتم: مکتب زیباشناسی و جنبش هنری سیاه پوستان 🔸فصل هشتم: ادبیات ضد جنگ ویتنام 📌@canoon_org
🔷هویت سیاسی، انعکاس پیشینه تاریخی کشورهای مختلف است. به عبارت دیگر، می توان بر این امر تأکید کرد که هر گروه اجتماعی دارای شکل خاصی از هویت سیاسی محسوب می شود. به طور کلی، زمانی که هویت سیاسی در کشورهای منطقه شکل می گیرد، دردهای مشترک، الگوهای مشترک، نظم سیاسی و روش مشترک زندگی اجتماعی را منعکس می سازند. 🔶این به مفهوم آن است که هویت سیاسی تا حد زیادی در ساختارهای عمومی کشورهای یک منطقه ته نشین شده و یا به موضوعات پایدار و ریشه دار تبدیل می شوند. از سوی دیگر می توان بسیاری از مؤلفه های همکاری، مشارکت و تعارض کشورهای منطقه ای را در چارچوب هویت سیاسی تحلیل کرد. چنین الگویی قبلاً در کشورهای اروپایی عامل اصلی تعارض محسوب می شد. 💢آنچه به عنوان تئوری همگرایی منطقه ای بعد از جنگ جهانی دوم مورد توجه نظریه پردازان کارکردگرا قرار گرفت، زمینه ایجاد هم بستگی در کشورهای اروپایی در قالب هویت سیاسی همگون را فراهم آورد. می توان به چنین شاخصی در ارتباط با کشورهای خاورمیانه نیز توجه کرد. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
27.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰عدالت طلبی 🔶عدالت خواهی چه نسبتی با امر به معروف و نهی از مدرک دارد و مطالبه عدالت چگونه است؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت شصت و شش برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶در عصر جدید و در شرایط اصالت و اعتبار انسان (اومانیسم) و فردیت، بی تردید، نیاز انسان به عقلانیت، یک نیاز اساسی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. اما در کنار اصول عقلانی، فروع جامع و زندگی ساز اسلام نیاز است. لذا باید در سراسر جهان ندا دهیم که ما نه موافق دیکتاتوری هستیم و نه ليبرال – دموکراسی؛ 🔷زیرا در نظام استبدادی، شخصیت و اعتبار انسان آسیب می بیند و در نظام لیبرال - دموکراسی غرب، قدرت، بازیچه سرمایه داران و نیرنگ بازانی می گردد که رسانه ها و منابع تولید را در دست دارند. نظام لیبرال - دموکراسی غرب، قدرت را از آسمان به زمین آورده و آن را ابزاری برای تأمین منافع کانون های زور و زر و تزویر ساخته است. 💢تأکید اسلام همواره بر این است که پیامبر اسلام (ص) و همه پیامبران عیناً مانند مردم دیگر، انسان اند و همه انسانها برابر و یکسان. و نیز اعلام این اصل اساسی و سازنده که قدرت در انحصار قلمروی است بیرون از دسترس انسان، یعنی خدا. پس باید همه جهانیان یک خدا را بپرستند و هیچ کس بر دیگری جز در تقوا و دانش برتری نداشته باشد. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
38.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰افسانه استبدادپذیری 🔷وقتی صحبت از ایران و ایرانی می‌شود، عده ای هستند که استبدادزدگی را تکرار می کنند؛ آنها می گویند استبداد، انتخاب جامعه ایرانی است که قرن ها شاهد حاکمیت نظام های استبدادی و خودکامه در ایران بوده ایم! 🔶اما آیا واقعاً آن‌گونه که می گویند، خاک ایران استبدادخیز است و تاریخ ایران با استبداد گره خورده؟ 💢آیا ایرانیان افرادی استبدادمدار، اقتدارگرا، خودمدار و در یک کلام، استبدادزده‌ اند؟ «استبداد ایرانی» یک «افسانه» است یا یک حقیقت انکارنشدنی؟! 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶اسلام برای زن و مرد در همه موارد، حقوق واحد یا وظیفه و حکم واحدی قائل نشده است، بلکه بین این دو جنس، تفاوتهایی قائل شده که به دلیل مراعات تفاوت های جسمی و روانی مهمی است که بین زن و مرد وجود دارد و لازمه نظام احسن آفرینش می باشد. هرچند اشتراک زن و مرد در انسانیت و برابری در داشتن نوا و اميال بشری، برابری دینی آنها را در احکام و اصل فعالیت اجتماعی و اقتصادی در پی داشته اما از سوی دیگر، دوگانگی در ویژگی های جنسی مرد و زن و تفاوت در نیروی بدنی، انفعال و تأثیر پذیری و نیز قدرت تدبیر و کنترل عواطف ـ که همه برای حفظ نسل بشر ضروری است ـ حقوق و تکالیف دوگانه ای را به بار می آورد. 🔷اختلاف در وظایف خانوادگی، مهریه، نفقه، مدیریت خانه و جامعه، دیه و قصاص، سهم الارث، حجاب، قضاوت و شهادت، مرجعیت و امامت، همه در اختلافات طبیعی و جنسی زن و مرد ریشه دارند. آنچه امروزه از سوی طرفداران حقوق بشر و برخی روشنفکران پی گرفته می شود، تشابه و تماثل مرد و زن در همه حقوق و تکالیف است. اما تا زمانی که زن، زن است و مرد، مرد و اشتراکات و اختلافات تکوینی متعدد آنها پذیرفته شده است، سخن گفتن از تشابه كامل حقوق، مبنای صحیح عقلی، فلسفی و دینی ندارد. 💢برای رسیدن به سعادت جامعه و افراد، همان طور که نمی توان اصل انسانیت و اشتراکات زن و مرد را نادیده گرفت، اختلافات فراوان بدنی و روانی آن دو را نیز نباید فراموش کرد. از نگاه اسلام، زن و مرد آنجا که در ویژگی هایشان برابرند، هیچ تفاوت حقوقی و اجتماعی ندارند و آنجا که ویژگی های مختلفی دارند، قهراً احكام متفاوتی هم شامل هر کدام از آنها می شود. به عبارت دیگر تفاوت های قانونی به انسانیت زن و مرد برنمی گردد، بلکه به جنسیت آنها مربوط می شود. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰عامل جدی انحراف 🔶عدالت خواهی چگونه به انحراف کشیده می شود؟ با یک جمله از شهید شریف واقفی در این‌باره بیاندیشیم. 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت شصت و شش برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰حضور متفاوت کانون در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران 🔷همزمان با آغاز به کار سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، کانون اندیشه جوان با بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب میزبان شما خواهد بود. 🔶رونمایی از مجموعه ۱۰ جلدی “آنان که می اندیشند” حاوی کتب نقد و بررسی آرا و اندیشه های اندیشمندان معاصر که زاویه دید متفاوتی به غرب داشته اند، و مجموعه ۲ جلدی نقد گفتمان، که به نقد و بررسی جریانات و گفتمان های رایج فکری معاصر پرداخته اند کارویژه امسال کانون در نمایشگاه کتاب می باشد. 📚این مجموعه کتب برگرفته از همایش های علمی آنان که می اندیشند، پیرامون اندیشمندانی چون هایدگر، فردید، فوکو، سید قطب، سید حسین نصر، سید مرتضی آوینی، امام موسی صدر، شهید بهشتی، رالز و کربن و در بخش نقد گفتمان شامل نقد و بررسی مقوله علم دینی و روشنفکری دینی است. مقالات و بیانات چهره های مطرح دانشگاه و حوزه همچون علی اکبر رشاد، رضاداوری اردکانی، شهریار زرشناس، حسن رحیم پور ازغدی، حســــــین کچوئیان، علیرضاقائمی نیا، سعیدزیباکلام، تقی آزادارمکی، عــــبدالحسین خســـروپناه، داوود فیرحی، موسی نجفی، محمد رضا زائری، عادل پیغامی، ابراهیم فیاض، سهیل اسعد و….. در این مجموعه ها ارایه است. 🏢علاقمندان می توانند در ساعات بازدید به آدرس: مصلی امام خمینی (ره) شبستان، راهرو ۷، غرفه ۳۵ مراجعه نمایند.قابل ذکر است کانون اندیشه جوان امسال در کنار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی میزبان علاقمندان به حوزه اندیشه و کتاب است. 💢کانون طبق سنوات گذشته در کنار انتشارات خود با حضوری جامع به ارائه سایر خدمات و محصولات خود در نمایشگاه پرداخته و در خدمت همراهان گرامی می باشد، برگزاری نشست های گفتگو محور با حضور شخصیت ها، کنش گران و فعالان حوزه اندیشه از جمله برنامه های غرفه کانون خواهد بود که اطلاعات تکمیلی در اینباره، متعاقبا از رسانه های کانون اندیشه جوان اعلام خواهد شد. 🖥همچنین برای علاقمندان امکان خرید مجازی کتب به آدرس https://book.icfi.ir/book?title=&publisher=%DA%A9%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86+%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87+%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86&distributor=&author=&subject=&issueYear=&edition=&isbn=&bookLang=&bookType= فراهم است. 📌@canoon_org
🔰چرا جان رالز بخوانیم؟ 🔶عمق بخشی به تدوین نظریه عدالت بر پایه آموزه های لیبرالی 🔷نقش ویژه او در احیای فلسفه سیاسی در دوران مدرن 🔶تاثیر رالز بر سازش میان مفاهیم "آزادی" و "برابری" در غرب 🔷بررسی نقاط اشتراک و افتراق نظریه رالز با قانون اساسی ایران 💢برای تهیه این کتاب به غرفه کانون اندیشه جوان در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به نشانی: مصلی تهران، شبستان اصلی، راهرو ۷، غرفه ۳۵ مراجعه کنید. 📌@canoon_org
🔷برخی اندیشمندان، به تشریح ابعاد پرداخته و از ویژگی های جامعه استبدادی و چگونگی تأثیر ساختار سیاسی بر فرهنگ و خلقیات جامعه سخن گفته اند. از جمله افرادی است که از دولت و انسان خوب و بد در رابطه با یکدیگر سخن گفت و اهمیت وجود دولت در تکوین هویت فردی را در نظر داشت. 🔶به نظر او سعادت و شقاوت فرد در گرو عملکرد زندگی سیاسی و نقش قرار داشت. سخن اصلی افلاطون این بود: زندگی فردی جدا از محیط سیاسی- اجتماعی نمی تواند شکل بگیرد. به گفته در نظام سیاسی استبدادی، فرمانروایی، نفع شخصی است و در حکومت استبدادی، هر خانه، یک حکومت جداگانه است. 💢از این دو گزاره می توان فهمید که استبداد، فرمانروایی «نفع خصوصی» در کل است. برخی نظریه پردازان، تلازم و پیوستگی خاصی میان استبداد و روحیه خودمدارانه مردمان جوامع قائلند. آنها معتقدند خودمداری و ارزشهای فردگرایانه یکی از مشخصه های بارز جوامع سنتی و است که پیامد آن جدایی انسانها از یکدیگر و در نتیجه حاکمیت استبداد خواهد بود. 📖کتاب به کوشش و 📌@canoon_org
🔰نشست اول گپی با نویسنده 💢در سی و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب، نشست های گپی با نویسنده در غرفه کانون اندیشه جوان برگزار می شود. 🔷نخستین گفتگو از این برنامه به نقد و بررسی «کتاب سید محمدحسینی بهشتی» از مجموعه آنان که می اندیشند اختصاص داده شده است. 🗓این گفتگو، روز پنج شنبه ۲۱ اردیبهشت ساعت ۱۰:۳۰ با حضور محمدرضا زائری «رئیس اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی ایران» برگزار خواهد شد. 🕌 در مصلی تهران، شبستان اصلی، راهرو ۷، غرفه ۳۵ منتظرتان هستیم. 📌@canoon_org
🔰نشست دوم گپی با نویسنده 💢در سی و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب، نشست های گپی با نویسنده در غرفه کانون اندیشه جوان برگزار می شود. 🔷دومین گفتگو از این برنامه به نقد و بررسی «کتاب رسم شاعری» اختصاص داده شده است. 🗓 این گفتگو، روز پنج شنبه ۲۱ اردیبهشت ساعت 16 با حضور محمدرضا وحید زاده «نویسنده و محقق» برگزار خواهد شد. 🕌 در مصلی تهران، شبستان اصلی، راهرو ۷، غرفه ۳۵ منتظرتان هستیم. 📌@canoon_org
🔶در دوره جدید، زمینه جدایی فلسفه از الهیات توسط اندیشمندانی نظیر فراهم شد. دکارت امور را به دو قسم تقسیم می کند: امور الهی و غیرالهی. در امور الهی می‌بایست الهام خداوند را پذیرفت و آنها را بر عقل، مقدم دانست. اما در امور غیر الهی نمی تواند چیزی را که حقیقتش معلوم نشده بپذیرد و یا به حواس خویش اعتماد نماید. 🔷 معتقد است که دکارت در دوره جدید، مبدع جدایی حکمت فلسفی از حکمت الهی است. به عقیده وی، دکارت اعتقاد دارد که دین، موضوع ایمان است و نه موضوع معرفت عقلی. دکارت، حکمت مسیحی را از هم گسیخت و الهیات، دیگر مسئله مناسبی برای تفکرات فلسفی تلقی نشد. 💢از نظر دکارت مراد از عقل، همان عقل جزئی و استدلالی و محاسبه گر است و نه عقل کلی. دکارت عقل کلی را به کناری نهاد و توجه خویش را به عقل جزئی و دوراندیش معطوف نمود. وی در تفکیک حوزه عقل از می نویسد: اما این امر مانع این نمی شود که ما به موضوعاتی باور داشته باشیم که از طریق الهی به عنوان یقینی تر از یقینی ترین معارف ما برای ما آشکار شده است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔰چرا «سید محمد حسینی بهشتی» بخوانیم؟ 🔶آگاهی از عدالت خواهی مطلوب جمهوری اسلامی 🔷تاثیر ایشان در اسناد بالا دستی نظام چون تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی 🔶راهکارهای عملی فعالیت تشیکلاتی برای دانشجویان و فعالین فرهنگی انقلاب 🔷آشنایی با سازوکارهای کار تعلیم و تربیت مطلوب انسان 💢برای تهیه این کتاب به غرفه کانون اندیشه جوان در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به نشانی: مصلی تهران، شبستان اصلی، راهرو ۷، غرفه ۳۵ مراجعه کنید. 📌@canoon_org