مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام برگزار میکند:
🛑 جلسۀ بررسی و نقد کتاب مقتل پیوسته؛ گزارش مستند واقعۀ عاشورا🛑
🎙با حضور:
🔵 سید محمود طباطبایی نژاد (از پژوهشگران همکار در تألیف کتاب)
🔵 محمد اسفندیاری (ناقد)
⏰ زمان: چهارشنبه، 25 مرداد 1402، ساعت 17:30
مکان: قم، خیابان دورشهر، کوچۀ 15، پلاک 4
شرکت به صورت حضوری و مجازی
لینک شرکت مجازی در جلسه از طریق آپارات:
https://aparat.com/CHSIQS/live
اطلاعات کتابشناختی و مقدمۀ رئیس پژوهشکدۀ علوم و معارف حدیث بر کتاب مقتل پیوسته را در اینجا بخوانید.
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:
@chsiqs
May 11
اختلاف روش امام حسین (علیه السلام) در مدت قیام
علامه طباطبایی:
البته مراد از اینکه میگوییم مقصد امام از قیام خود شهادت بود و خدا شهادت او را خواسته بود این نیست که خدا از وی خواسته بود که از بیعت یزید خودداری کند، آنگاه دست روی دست گذاشته به کسان یزید اطلاع دهد که بیایید مرا بکشید. بلکه وظیفۀ امام این بود که علیه خلافت شوم یزید قیام کرده، از بیعت با او امتناع ورزد و امتناع خود را که به شهادت منتهی خواهد شد، از هر راه ممکن به پایان برساند.
از اینجاست که میبینیم روش امام در خلال مدت قیام به حسب اختلاف اوضاع و احوال مختلف بوده. در آغاز کار که تحت فشار حاکم مدینه قرار گرفت، شبانه از مدینه حرکت کرده و به مکه پناهنده شد و چند ماهی را در مکه در حال پناهندگی گذراند.
در مکه تحت مراقبت سری مأموران آگاهی خلافت بود تا تصمیم گرفته شد توسط گروهی اعزامی در موسم حج کشته شود یا گرفته شده به شام فرستاده شود و از طرف دیگر سیل نامه از جانب عراق به سوی حضرت باز شده، در صدها و هزارها نامه وعدۀ یاری و نصرت داده، او را به عراق دعوت کردند و در آخرین نامه که صریحاً به عنوان اتمام حجت «چنانکه برخی از مورخین نوشتهاند» از اهل کوفه رسید، آن حضرت تصمیم به حرکت و قیام خونین گرفت. اول به عنوان اتمام حجت مسلم بن عقیل را به عنوان نمایندۀ خود فرستاد.
امام به ملاحظۀ دو عامل که گفته شد، یعنی ورود مأمورین سری شام به منظور کشتن یا گرفتن وی و حفظ حرمت خانۀ خدا و مهیا بودن عراق برای قیام، به سوی کوفه رهسپار شد. سپس در اثنای راه که خبر قتل فجیع مسلم و هانی رسید، روش قیام و جنگ تهاجمی را به قیام دفاعی تبدیل فرموده، به تصفیۀ جماعت خود پرداخت و تنها کسانی را که تا آخرین قطرۀ خون از یاری وی دست بردار نبودند، نگه داشته و رهسپار مصرع خود شد (کتاب معنویت تشیع به ضمیمۀ چند مقالۀ دیگر، ص212).
#عاشورا #علامه_طباطبایی
@chsiqs
يادنامه استاد مهدي پيشوايي.pdf
3.71M
23 مرداد سالگرد درگذشت استاد مهدی پیشوایی
یادنامۀ مرحوم استاد مهدی پیشوایی شامل زیستنامۀ استاد، معرفی کتابها و مقالات ایشان، مصاحبه با مرحوم استاد پیشوایی و مصاحبه با اساتید درباره شخصیت علمی و اخلاقی مرحوم پیشوایی
پژوهشهای تاریخ اسلام
مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام برگزار میکند: 🛑 جلسۀ بررسی و نقد کتاب مقتل پیوسته؛ گزارش مستند واقعۀ عا
فهرست تفصیلی.pdf
1.15M
فهرست تفصیلی چهاردهصفحهای کتاب مقتل پیوسته
چهارشنبه، 25 مرداد، ساعت 17:30 با حضور استاد سید محمود طباطبایینژاد و محمد اسفندیاری در مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام به بررسی و نقد این کتاب خواهیم پرداخت.
مکان: قم، خیابان دورشهر، کوچۀ 15، پلاک چهار
لینک شرکت مجازی در جلسه:
https://aparat.com/CHSIQS/live
اطلاعات کتابشناختی و مقدمۀ رئیس پژوهشکدۀ علوم و معارف حدیث بر کتاب مقتل پیوسته را در اینجا بخوانید.
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:
@chsiqs
بررسی جریان وفات دختری از امام حسین (علیه السلام) در خرابۀ شام در کتاب مقتل پیوسته:
تا آنجا که بررسیها نشان میدهد نخستین کتابی که ماجرای شهادت کودکی در شام را مطرح کرده است، کامل بهایی، کتابی فارسی، نوشتۀ عمادالدین طبری (زنده در 701 ق) است. متن نسخۀ چاپی کامل بهایی [این متن در کتاب مقتل پیوسته آمده] با آنچه اکنون درباره وفات رقیه شهرت دارد، تفاوتهایی دارد؛ اولاً در این متن نام دختر مشخص نشده، و ثانیاً او را چهارساله میداند، نه سهساله و ثالثاً محل وفات او را خانۀ یزید میداند نه خرابه و رابعاً وفات او را پس از چند روز از دیدن سر مبارک امام حسین میداند نه همزمان با دیدن سر ایشان.
پاورقی صفحۀ 590 کتاب مقتل پیوسته:
گفتنی است این متن اولین بار با چاپ سنگی کتاب کامل بهایی در بمبئی هند در سال 1323 قمری شهرت یافت ... نسخۀ خطی مورد استفاده در چاپ بمبئی تا کنون به دست نیامده است؛ اما این متن چاپی با نسخۀ خطی کتاب - که به هر حال بسیار نزدیکتر از متن چاپی به عصر مؤلفاند - تفاوتهای قابل توجه دارد ... [متن اقدم نسخۀ کامل بهایی از قرن هشتم در کتاب آمده]. از جمله تفاوتهای نسخۀ خطی کتاب و خصوصاً نسخۀ اقدم (قرن هشتم) با چاپ بمبئی (حسب آنچه جناب آقای رحیم قاسمی بررسی کردهاند) این است که در نسخۀ خطی:
یک. «عورات اصحاب حسین» به جای «زنان خاندان نبوت» آمده است
دو. «کودک چهارساله» به جای «دختر چهارساله» آمده است
سه. «من این ساعت پدر را به خواب دیدم» به جای پدر من حسین کجاست؟ این ساعت او را به خواب دیدم» آمده است و نامی از امام حسین و سخنی از نسبت کودک با امام در میان نیست.
چهار. از مصدری به نام کتاب حاویه یاد نشده است (ر.ک: پایگاه علمی تحلیلی بزم قدسیان).
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
چهارشنبه 25 مرداد، در مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام میزبان حجة الاسلام والمسلمین سید محمود طباطبایینژاد و استاد محمد اسفندیاری خواهیم بود و به بررسی و نقد کتاب مقتل پیوسته خواهیم پرداخت.
مکان: قم، خیابان دورشهر، کوچه 15، پلاک 4
لینک شرکت مجازی در جلسه:
https://aparat.com/CHSIQS/live
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:
@chsiqs
مقتل پیوسته 25-5-1402_01.mp3
32.91M
صوت جلسۀ بررسی و نقد کتاب مقتل پیوسته
این جلسه با حضور استاد سید محمود طباطبایینژاد و استاد محمد اسفندیاری در 25 مرداد 1402 در مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام برگزار شد.
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:
@chsiqs
مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام برگزار میکند:
سلسله نشستهای عاشوراپژوهی 2
🗓 از یکشنبه 29 مردا تا پنجشنبه 2 شهریور
⏰ هر روز ساعت 17:30
یکشنبه
🎙ارائهدهنده: ابراهیم گودرزی
موضوع: تأملی در پاسخ «شهید جاوید» به چرایی حرکت سیدالشهدا پس از رسیدن خبر شهادت مسلم
دوشنبه
🎙ارائهدهنده: حسین قاضیخانی
موضوع: کاوشی درباره نخستین منزلگاه مسلم در کوفه
سهشنبه
🎙ارائهدهنده: حامد قرائتی
موضوع: مناسک عزاداری در دولتهای شیعه
چهارشنبه
🎙ارائهدهنده: سید محمود طباطبایینژاد
موضوع: بررسی رویکردهای مشهور در تفسیر واقعۀ عاشورا 1
پنجشنبه
🎙ارائهدهنده: سید محمود طباطبایینژاد
موضوع: بررسی رویکردهای مشهور در تفسیر واقعۀ عاشورا 2
شرکت در جلسات به صورت حضوری و مجازی امکانپذیر است.
نشانی: قم، خیابان دورشهر، کوچۀ 15، پلاک چهار
📱لینک شرکت مجازی در جلسه:
https://aparat.com/CHSIQS/live
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:
@chsiqs
May 11
آیا ماه صفر نحس است؟
استاد یوسفی غروی:
حدیثی را به پیغمبر اکرم نسبت میدهند که ایشان فرمودند: «من بشرنی بخروج صفر فله الجنة». و از این استفاده کردهاند که پس ماه صفر نحس است که پیامبر بهشت را برای کسی قرار داده که به خروج از این ماه بشارت دهد. اما صحیح آن «من بشرنی بخروج آذار» هست و این تحریف شده است به «من بشرنی بخروج صفر». «آذار» از ماههای رومی است. جریان این حدیث این است که اهل قبا به پیامبر پیشنهاد داده بودند که روزهای شنبه را به آنها سر بزند و این حدیث مربوط به همین دیدارهاست. پیامبر برای اینکه نشانهای به مؤمنان بدهد تا در نزاعهای پس از او (در اینجا نزاع ابوذر با خلیفۀ سوم) حق را گم نکنند در مسجد قبا به اصحابش فرمود: «اولین کسی که هم اکنون بر شما وارد میشود مردی از اهل بهشت است». کسانی که این مطلب را شنیدند از یک در مسجد خارج شدند تا از در دیگر وارد شوند تا مصداق این حدیث باشند. پیامبر که از این موضوع آگاه بودند به اصحاب داخل مسجد فرمود: «انه سیدخل علیکم جماعة یستبقون فمن بشرنی بخروج آذار فله الجنة؛ هم اکنون عدۀ زیادی وارد میشوند و کسی که مرا به پایان ماه آذار خبر دهد از اهل بهشت است». ابوذر در بین کسانی بود که وارد مسجد شده بودند. پیامبر از آنان پرسید اکنون در کدام یک از ماههای رومی قرار داریم؟ فقط ابوذر بود که گفت یا رسول الله از ماه آذار خارج شدهایم. و این گفتۀ پیامبر به خاطر این بود که مردم به محق بودن ابوذر پی ببرند و اصلاً ربطی به ماه صفر و نحوست آن ندارد.
عدهای از علمای ما مخصوصاً علمای اخلاق ما از جمله مرحوم نراقی پدر و پسر اعتقاد به نحوست و سعد ایام را جز شرک خفی دانستهاند. یعنی اگر کسی معتقد باشد خود این روزها و ماهها مؤثر در سعد و نحس زمان باشد مرتکب شرک خفی شده است. اما آنچه در قرآن آمده است به خاطر این است که در بعضی روزها عذاب الهی نازل شده است، نه اینکه چون آن روز نحس بوده است عذاب الهی نازل شده است، بلکه چون در آن روز عذاب نازل شده تعبیر به نحس بودن داریم.
#صفر #نحوست #یوسفی_غروی
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:
@chsiqs
فرق مسانید و صحاح
آیتالله جعفر سبحانی:
مسند و صحیح که جمع آن مسانید و صحاح است دو نوع گردآوری حدیث نبوی است که از نخستین روزهای تدوین حدیث در میان محدثان رایج بوده است. مؤلفان صحاح مانند بخاری و مسلم و ... احادیث نبوی را تبویب نموده و هر حدیثی را در باب مخصوص خود گردآوردهاند؛ مثلاً روایات کفر و ایمان در یک باب، روایات مربوط به علم در باب دیگر. همچنین روایات مربوط به احکام فقهی و عملی را در باب ویژۀ خود نقل کردهاند.
علاوه بر این نویسندگان صحاح ملتزم بودهاند احادیثی را در کتب خود بیاورند که رجال و اسناد حدیث از نظر آنان صحیح باشد، در حالی که این دو شرط در کتابهای مسند رعایت نشده است. برای احادیث در مسانید باب خاصی نیست و نه نویسندگان مسندها مقید به آن بودهاند که آنچه در نظر آنان صحیح و پابرجاست در کتاب خود بیاورند.
نظمی که در مسانید رعایت میشود این است که روایت هر صحابی را یکجا گرد آورند و پس از فراغ از روایت آن صحابی به نقل روایت صحابی دیگر بپردازند؛ چنانکه این مطلب در مسند احمد کاملاً مشهود است، وی مسانید امام علی را در یکجا و مسانید هر یک از خلفا و دیگران را در باب ویژۀ خود آورده است.
هنوز سه قرن از تاریخ هجرت نگذشته بود که از طرف محدثان اسلامی صحاحی که معروفترین آنها صحاح ششگانه است تألیف یافته و به مرور زمان در میان آنان معروف و مشهور گردید. البته به جز صحیح بخاری و صحیح مسلم، چهار صحیح دیگر را «سنن» نیز میگویند، از این نظر که اکثر یا همۀ آنها مربوط به سنن و احکام فقهی اسلام است و حق این است که این چهار کتاب اخیر «سنن» است نه صحاح، زیرا شرایطی را که نویسندگان دو صحیح نخست در راوی رعایت کردهاند، نویسندگان سنن در نظر نگرفتهاند (برگرفته از کتاب سیمای فرزانگان، ج2، ص 535).
#صحیح #مسند #سبحانی #بخاری
دوستان خود را از طریق لینک زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:⬇️⬇️
@chsiqs
اولین جلسه از سلسله نشستهای عاشوراپژوهی ۲ مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
ارائهدهنده: استاد ابراهیم گودرزی
موضوع: تاملی در پاسخ «شهید جاوید» به چرایی ادامه حرکت سیدالشهداء علیه السلام پس از رسیدن خبر شهادت مسلم
یکشنبه ۲۹مرداد، ساعت ۱۷:۳۰
قم، خیابان دورشهر، کوچه ۱۵، پلاک چهار
شرکت به صورت حضوری و مجازی
📱لینک شرکت مجازی در جلسه:
https://aparat.com/CHSIQS/live
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:
@chsiqs