eitaa logo
علوم و سواد شناختی | بهادران
1.7هزار دنبال‌کننده
370 عکس
63 ویدیو
24 فایل
🌐 پایگاه علمی پژوهشی علوم و سواد شناختی🌐 Cognitive Science ✅ اطلاع رسانی رویداد ها ✅ تازه های علوم شناختی ✅مطالب آموزشی مشاوره و راهنمایی 🆔 @sbb4962 تبادل و تبلیغات 🆔 @CC4962
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تازه‌های 🔻 Creatine supplementation increases memory performance, study finds مطالعات جدید نشان می دهد مکمل کراتین عملکرد حافظه را افزایش می دهد 🔻 مشخص شده است که مکمل کراتین عملکرد حافظه را به ویژه در افراد مسن بهبود می بخشد. یک متاآنالیز مطالعات روی مکمل‌های کراتین نشان داد که این مکمل‌ها بدون در نظر گرفتن مدت زمان، جنسیت یا منشاء جغرافیایی شرکت‌کنندگان، تأثیر مفیدی بر حافظه دارند. کراتین ترکیبی است که به طور طبیعی در بدن و در برخی غذاها یافت می شود و عمدتاً در ماهیچه ها ذخیره می شود و به عنوان منبع انرژی برای فعالیت های با شدت بالا عمل می کند. در حالی که مکمل‌های کراتین معمولاً برای افزایش عملکرد فیزیکی استفاده می‌شوند، این مطالعه بر روی تأثیرات آن‌ها بر حافظه متمرکز شده است. محققان دریافتند که مکمل کراتین عملکرد حافظه را در افراد سالم به ویژه در افراد مسن بهبود می بخشد. با این حال، نویسندگان مطالعه خاطرنشان می‌کنند که کیفیت آزمایش‌های تحلیل‌شده متوسط بود و ابزارهای ارزیابی متفاوت بودند که دقت یافته‌ها را محدود می‌کرد. 📣 منبع و متن کامل: https://www.psypost.org/creatine-supplementation-increases-memory-performance-study-finds/ 🔻کانال تخصصی علوم شناختی 🔻 https://eitaa.com/cognitiveScience
تازه‌های علوم شناختی 🔻 تکنیک میکروسکوپی تصویربرداری جدید از بافت مغز 🧠 تحقیقات اخیر در دانشگاه MIT منجر به توسعه یک تکنیک میکروسکوپی جدید شده است که امکان تصویربرداری با وضوح بالا از بافت مغز انسان را فراهم می کند. این تکنیک به محققان امکان مشاهده و تجزیه و تحلیل سلول ها و ساختارهای جدید در بافت مغز را می دهد. به علاوه، این تکنیک باعث شناسایی تومورهای مغزی با درجه پایین ولی با قدرت تهاجم بالا می شود که این امر می تواند در تشخیص و درمان این نوع تومورها موثر باشد. برای انجام تصویربرداری با وضوح 70 نانومتر، این تکنیک از گسترش بافت و برچسب گذاری پروتئین ها با آنتی بادی های فلورسنت استفاده می کند. این امر به محققان کمک می کند تا ساختارهایی که تا الان به درستی بررسی نشده بودند را در بافت مغز مشاهده کنند. این تحقیق زمینه را برای بهبود گزینه های تشخیصی و درمانی سرطان مغز فراهم می کند و توسط سازمان های بزرگی مانند NIH حمایت مالی شده است. 🔻 با استفاده از این تکنیک میکروسکوپی پیشرفته، انتظار می رود که انقلابی در حوزه های نوروآنکولوژی و نوروپاتولوژی ایجاد شود و این نوآوری می تواند به بهبود تشخیص و درمان بیماری های مغزی کمک کند. منبع : https://news.mit.edu/2024/imaging-method-reveals-new-cells-structures-human-brain-tissue-0131 کانال تخصصی علوم شناختی 🔻 https://eitaa.com/cognitiveScience
قاب بندی ذهنی .mp3
3.18M
قاب بندی ذهنی چیست ؟ 🤔 چرا دنیای ذهنی افراد با هم متفاوت است ؟ چرا تصمیمات هر فرد در حیطه‌های مخصوصی صورت می‌گیرد ؟ 🔦 در این صوت کمی در این زمینه صحبت کردیم 😊 با بنده همراه باشید 🌹 کانال تخصصی علوم شناختی 🧠 @cognitivescience
هدایت شده از CogniPlus - کاگنی پلاس
➕وقتی مدتی طولانی غذا نمی‎خوریم، چه اتفاقی برای سیستم عصبی می‎افتد؟ 📌 مطالعه‎ی محققان دانشگاه کویین مری لندن تغییرات مولکولی گسترده‌ای را که در طول ناشتایی طولانی‌مدت در بدن رخ می‌دهد، روشن کرد. این مطالعه با نظارت بر ۱۲ داوطلب سالم در یک رژیم روزه‎داری یک هفته‎ای مبتنی بر آب خوردن، تغییرات قابل توجهی را در حدود ۳۰۰۰ پروتئین در تمام اندام های اصلی شناسایی کرد. 📈 تغییرات قابل توجهی در سطح پروتئین در تمام اندام های اصلی پس از سه روز روزه داری مشاهده شد که نشان دهنده سازگاری کل بدن با محدودیت کالری است. همچنین شواهدی در مورد فواید سلامتی پرهیز از غذا خوردن فراتر از کاهش وزن، از جمله حمایت بالقوه عصبی و تغییر منبع انرژی از گلوکز به چربی بدن ارائه می دهد. ✅ این نتایج راه را برای توسعه مداخلات درمانی که این اثرات را برای افرادی که قادر به روزه گرفتن نیستند، هموار می‌کنند. این تحقیق بینش های جدیدی را در مورد سازگاری قابل توجه بدن با محدودیت کامل کالری ارائه می دهد و تغییرات در سطوح پروتئین را که از سلامت عصبی و متابولیسم انرژی حمایت می کند برجسته می‎کند. 🆔 @CogniPlus 🔗 Nature Metabolism (2024) : https://neurosciencenews.com/prolonged-fasting-neuroscience-25686/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پدیده خودکارسازی در مغز در این پدیده با تکرار یک عمل، به مرور این عمل از حالت آگاهانه و هوشیار به سمت اتوماتیک و ناخودآگاه پیش می‌رود این پدیده یا بهتر بگوییم این مکانیزم، اساس مهارت آموزی و حرفه‌ای شدن در اعمال و رفتار است در صوت بالا با این ساز و کار بیشتر آشنا خواهیم شد سلمان بهادران 📣 کانال تخصصی علوم شناختی 🔰 @cognitivescience
پردازش زبان طبیعی NLP : برنامه‌های پردازش زبان طبیعی (NLP) برنامه‌هایی هستند که به کمک الگوریتم‌ها و متد‌های مختلف، می‌توانند متون یا داده‌های مرتبط با زبان‌های طبیعی را تحلیل و پردازش کنند. یکی از ابزارهای پرکاربرد برای پیاده‌سازی برنامه‌های NLP، زبان برنامه‌نویسی پایتون می‌باشد. یک مثال ساده از یک برنامه NLP به کمک پایتون، پردازش و تحلیل متن یک جمله می‌باشد. در این مثال، قصد داریم یک جمله را ورودی گرفته و تعداد کلمات موجود در آن را بشماریم. برای پیاده‌سازی این برنامه به کمک پایتون، می‌توان متن ورودی را از کاربر گرفته و سپس با تفکیک متن به کلمات، تعداد کلمات را محاسبه کرد. به عنوان مثال: python def count_words(sentence): words = sentence.split() return len(words) input_sentence = input("Enter a sentence: ") word_count = count_words(input_sentence) print("Number of words in the sentence:", word_count) در این برنامه، متن جمله از کاربر گرفته شده و سپس تعداد کلمات محاسبه و چاپ می‌شود. این یک مثال ساده از برنامه‌های پردازش زبان طبیعی با استفاده از پایتون می‌باشد. کانال تخصصی علوم شناختی 🔰🔰🔰 https://eitaa.com/cognitiveScience
علوم و سواد شناختی | بهادران
نظریه‌های بازنمودگرایی درباره آگاهی⏫⏫
یادگیری زبان دوم و تسلط بر چند زبان، امکانات و فرصت‌های بیشتری را برای فرد فراهم می‌کند. این مهارت می‌تواند به فرد در زندگی شغلی و اجتماعی کمک کند و به او کمک کند تا در جهانی گسترده‌تر و متنوع‌تر با دیگران ارتباط برقرار کند. به علاوه، یادگیری زبان دوم می‌تواند موجب تقویت مهارت‌های شناختی، ارتباطی و اجتماعی فرد شود و به او کمک کند تا در محیط‌های مختلف با مشکلات و چالش‌ها مواجه شده و با آن‌ها برخورد کند. ✍ فصلنامه مغز و شناخت شماره 27 کانال تخصصی علوم شناختی 🔰 @cognitivescience
پیدایش علوم شناختی 🔰 در سال ۱۹۵۶ همایشهای مهمی در حوزه و نظریه خبر برگزار شد که نقطه شروعی برای تولد به معنای امروزی به شمار می‌رفت. در همان سال، مقالات مهمی در حوزه‌های ، و منتشر شد که به تحولات مهمی در علم شناختی اشاره داشتند. چامسکی با نقد رویکرد‌های رفتاری و ساخت‌گرایانه در زبان شناسی، رویکردی جدید به نام "زبان شناسی نحوی" را معرفی کرد. تحقیقات در حوزه علوم اعصاب شناختی و رابطه مغز و شناخت، توجه محققان و پزشکان را به خود جلب کرد. با توسعه فناوری و روش‌های مختلف مشاهده و دستکاری سیستم عصبی، حوزه علوم اعصاب شناختی به یکی از محوری‌ترین حوزه‌های علوم شناختی تبدیل شد. مطالعات بروکا و تحلیل آسیب‌های مختلف در مغز، به پیشران جدیدی برای درک مراکز فرایندهای شناختی تبدیل شد. علوم اعصاب شناختی، یک میدان جدید و پیشرو در زمینه مطالعه کارکردهای شناختی مغز و سیستم عصبی است. برای اولین بار، محققان به صورت مستقیم به مطالعه کارکردهای شناختی مغز پرداختند و توانایی دستکاری سیستم عصبی را پیدا کردند. این اتفاقات منجر به ایجاد زمینه‌ای برای تطبیق زبان شناسی با علوم شناختی شد و نقش مهمی در تولد علوم شناختی ایفا کرد. در نهایت، تحولات در زمینه‌های مختلف علمی در سال ۱۹۵۶، به تدریج به شکل دهنده اصلی علوم شناختی به شمار می‌رفتند. اقتباس از: کتاب درباره‌ی علم شناختی دکتر حاتمی 📕 کانال تخصصی علوم شناختی 🔻 https://eitaa.com/cognitiveScience
تورماهیگیری و علم تجربی 🔹 روش تجربی مثل تور ماهیگیری است که هر شبکه آن یک اندازه مشخص دارد. حال فرض کنید یک ماهیگیر، تور خود را به دریا انداخته و پس از صید چند ماهی می‌گوید: این دریا دیگر ماهی ندارد. 🔺آیا شما به او نمی‌خندید؟! 🔹آیا به او نمی‌گویید: تور ماهیگیری تو اندازه‌ای خاص دارد که برخی از ماهی‌ها را صید کرد ولی شاید ماهی‌های ریز‌تر در همین نقطه باشند یا اینکه در نقاطی دیگر از دریا ماهی‌هایی باشند که تو آن‌ها را صید نکردی اینکه تو صید نکردی و ابزارش را نداشتی، دلیل بر نبودن ماهی نیست... 🔸قصه‌ی و افراطی نیز همین است. با ابزار‌های تجربی (که برای زندگی بشر لازم است) نمی‌توان گفت که چون خدا را نمی‌توان در آزمایشگاه پیدا کرد و چون خدا اساسا موجود مادی و فیزیکال نیست پس این جهان خدایی ندارد. 📌 ابزار تجربی مثل همان تور ماهیگیری، محدودیت‌هایی دارد که خدا را صید نمی‌کند ولی ماهیگیر هم نمی‌تواند بگوید خدا چون در تور من نیامد پس وجود ندارد. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
💠تأثیر گوشی‌های هوشمند بر ذهن 🔸 تحقیقات جدید نشان می‌دهد. هنگامی که گوشی‌های هوشمند در دسترس قرار دارند حتی در صورتی که خاموش باشند، ظرفیت شناختی افراد به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. شناخت (Cognition) معانی گوناگونی را در زمینه‌های مختلف به خود اختصاص داده است. در علم روان‌شناسی منظور از شناخت، عملکردهای روان‌شناختی فرد می‌باشد. ظرفیت شناختی به ، ، سازی، و قرار دادن دانش می‌پردازد. عوامل مختلفی همچون ، ، ، و از جمله فرایندهای ذهنی هستند که در مراحل گوناگون شناخت دخالت دارند. 🔹محققان دانشگاه " تگزاس آستین" آزمایشاتی را روی استفاده کنندگان از گوشی‌های هوشمند انجام دادند تا ببینند افراد وقتی گوشی‌هایشان در دسترشان است حتی در صورتی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنند، چگونه امور مختلف را انجام می‌دهند و تمام می‌کنند. در یک آزمایش از افراد خواسته شد تا برای انجام امتحاناتی که نیاز به تمرکز کامل داشت پشت یک رایانه بنشینند. این امتحانات برای اندازه‌گیری ظرفیت شناختی شرکت کنندگان طراحی شده بود. قبل از شروع از همه شرکت کنندگان خواسته شد تا گوشی‌هایشان را در حالت بی‌صدا قرار دهند و محققان به صورت تصادفی از برخی خواستند تا گوشی‌هایشان را به پشت روی میز قرار دهند یا در جیب و کیفشان بگذارند و از برخی دیگر خواسته شد تا گوشی‌هایشان را در اتاق دیگری قرار دهند. 🔸جالب است بدانید نتایج امتحانات افرادی که گوشی‌هایشان در اتاقی دیگر قرار داشت به طور قابل توجهی بهتر از دسته دیگر بود. محققان دریافتند تنها حضور گوشی هوشمند کنار فرد ظرفیت شناختی و عملکرد مغز را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد، با این که فرد به اشتباه تصور می‌کند تمام حواس خود را معطوف به کار خود کرده است. محققان می‌گویند هنگامی که گوشی در دسترس شماست و از آن استفاده نمی‌کنید ذهن خودآگاه شما به گوشی فکر نمی‌کند اما همین اهتمام به فکر نکردن به استفاده از گوشی، موجب می‌شود تا مغز از برخی منابع محدود شناختی خود استفاده کند و این چنین است که در انجام کار دچار اختلال می‌شوید و نتیجه مطلوبی کسب نمی‌کنید. 🔹محققان طی این آزمایشات دریافتند، روشن یا خاموش بودن گوشی هوشمند اهمیتی ندارد. داشتن گوشی هوشمند در هر صورت توانایی تمرکز و انجام امور به نحو احسن را در فرد کاهش می‌دهد، چرا که به هر حال بخشی از مغز در حال تمرکز و فکر کردن روی استفاده نکردن از گوشی هوشمند و فکر نکردن به استفاده از آن است! لازم به ذکر است که این پیام‌های ورودی به گوشی نبودند که حواس شرکت کنندگان را پرت می‌کرد، بلکه همین حضور گوشی هوشمند کنار فرد موجب کاهش تمرکز وی می‌شد. 📌این پژوهش در "Journal of the Association for Consumer Research" منتشر شده است. ┄┅┅┅✿✾❀✾✿┅┅┅┄ 💠 مدرس سواد و تربیت رسانه‌ای شوید 📱 💠https://eitaa.com/joinchat/225181696C454655872b ┄┅┅┅✿✾❀✾✿┅┅┅┄
💠تأثیر گوشی‌های هوشمند بر ذهن 🔸 تحقیقات جدید نشان می‌دهد. هنگامی که گوشی‌های هوشمند در دسترس قرار دارند حتی در صورتی که خاموش باشند، ظرفیت شناختی افراد به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. شناخت (Cognition) معانی گوناگونی را در زمینه‌های مختلف به خود اختصاص داده است. در علم روان‌شناسی منظور از شناخت، عملکردهای روان‌شناختی فرد می‌باشد. ظرفیت شناختی به ، ، سازی، و قرار دادن دانش می‌پردازد. عوامل مختلفی همچون ، ، ، و از جمله فرایندهای ذهنی هستند که در مراحل گوناگون شناخت دخالت دارند. 🔹محققان دانشگاه " تگزاس آستین" آزمایشاتی را روی استفاده کنندگان از گوشی‌های هوشمند انجام دادند تا ببینند افراد وقتی گوشی‌هایشان در دسترشان است حتی در صورتی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنند، چگونه امور مختلف را انجام می‌دهند و تمام می‌کنند. در یک آزمایش از افراد خواسته شد تا برای انجام امتحاناتی که نیاز به تمرکز کامل داشت پشت یک رایانه بنشینند. این امتحانات برای اندازه‌گیری ظرفیت شناختی شرکت کنندگان طراحی شده بود. قبل از شروع از همه شرکت کنندگان خواسته شد تا گوشی‌هایشان را در حالت بی‌صدا قرار دهند و محققان به صورت تصادفی از برخی خواستند تا گوشی‌هایشان را به پشت روی میز قرار دهند یا در جیب و کیفشان بگذارند و از برخی دیگر خواسته شد تا گوشی‌هایشان را در اتاق دیگری قرار دهند. 🔸جالب است بدانید نتایج امتحانات افرادی که گوشی‌هایشان در اتاقی دیگر قرار داشت به طور قابل توجهی بهتر از دسته دیگر بود. محققان دریافتند تنها حضور گوشی هوشمند کنار فرد ظرفیت شناختی و عملکرد مغز را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد، با این که فرد به اشتباه تصور می‌کند تمام حواس خود را معطوف به کار خود کرده است. محققان می‌گویند هنگامی که گوشی در دسترس شماست و از آن استفاده نمی‌کنید ذهن خودآگاه شما به گوشی فکر نمی‌کند اما همین اهتمام به فکر نکردن به استفاده از گوشی، موجب می‌شود تا مغز از برخی منابع محدود شناختی خود استفاده کند و این چنین است که در انجام کار دچار اختلال می‌شوید و نتیجه مطلوبی کسب نمی‌کنید. 🔹محققان طی این آزمایشات دریافتند، روشن یا خاموش بودن گوشی هوشمند اهمیتی ندارد. داشتن گوشی هوشمند در هر صورت توانایی تمرکز و انجام امور به نحو احسن را در فرد کاهش می‌دهد، چرا که به هر حال بخشی از مغز در حال تمرکز و فکر کردن روی استفاده نکردن از گوشی هوشمند و فکر نکردن به استفاده از آن است! لازم به ذکر است که این پیام‌های ورودی به گوشی نبودند که حواس شرکت کنندگان را پرت می‌کرد، بلکه همین حضور گوشی هوشمند کنار فرد موجب کاهش تمرکز وی می‌شد. 📌این پژوهش در "Journal of the Association for Consumer Research" منتشر شده است. ┄┅┅┅✿✾❀✾✿┅┅┅┄ 💠 مدرس سواد و تربیت رسانه‌ای شوید 📱 💠https://eitaa.com/joinchat/225181696C454655872b ┄┅┅┅✿✾❀✾✿┅┅┅┄
نقش استعاره‌های مفهومی و مفهوم سازی در تبلیغات و محتوای تصویری