eitaa logo
علوم شناختی دین
274 دنبال‌کننده
16 عکس
0 ویدیو
1 فایل
این کانال به معرفی و نقد ایده ها و آثار در علم شناختی دین می پردازد و مطالب آن توسط دکتر علیرضا قائمی نیا تهیه می شود. ارتباط با ادمین @hekmatebaleghe_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📌مسایل علم‌شناختی‌دین ✅محققانِ به مسایل خاصی در باره علاقه دارند. از قبیلِ این که: چگونه به وجود آمد؟ چرا در سراسر جهان رواج دارد؟ چه چیزی باعث گسترش موفقیت آمیز و مذهبی می‌شود؟ اعمال چه تأثیری بر شرکت کنندگان در مناسک دارد؟ اینها برخی از سؤالاتی است که محققان CSR به آنها علاقمند هستند. ✅هدف نهایی دانشمندان دین این است که با تلفیق دانش در مورد تکامل، شناخت، و رفتار، توضیح دهند که چگونه ایده‌ها، باورها و رفتارهای در جمعیت‌های پدید می‌آیند و تکرار می‌شوند. @cognitive_science_of_religion
📌ارتباط با (CSR) در دهه 1990 به عنوان یک زیرشاخه از تأسیس شد. امروزه، تحقیقاتی از زمینه‌های مختلفی مانند ، و تکاملی، و ، تکاملی، رشد، روان‌شناسی و روان‌شناسی ، جامعه‌شناسی، فلسفه، علوم اعصاب، زیست‌شناسی، رفتاری، و تاریخ را در بر می‌گیرد. ✅هرچند دانشمندان دین از فرضیات و روش‌های مرتبط با رشته تخصصی خود استفاده می‌کنند، اما همه آنها در این نکته اشتراک دارند که بر تحلیل نقش شناخت انسانی در اندیشه و رفتار به تمرکز دارند. به بیان دیگر، همه آنها، علی رغم تنوع رشته‌های تخصصی خودشان، به دنبال تحلیلی نسبت شناخت با باورها و مناسک هستند. @cognitive_science_of_religion
و رفتارگرایی ✅ شناختی در اصل نتیجه واکنش افرادی که در حوزه مطالعه ذهن و شناخت فعالیت داشتند، از جمله متخصصان انسان‌شناسی، هوش مصنوعی، علوم کامپیوتر، زبان‌شناسی، اقتصاددانان و روان‌شناسان، به (Behaviorism) بود. رفتارگرایی در دهه 1950م به عنوان نظریه اصلی در مطالعات فرهنگی حاکم بود. ✅، مردم را به گونه‌ای نشان می‌داد که گویی حالات نانوشته و سفید blank states هستند. در مقابل، دانشمندان علوم شناختی ادعا می‌کنند که مردم حالات ناننوشته نیستند و ذهن یک سیستم پیچیده و کنش متقابلی است. آنها ذهن را به عنوان یک سیستم پیچیده و تعاملی تعبیر کردند که به شکل یک کامپیوتر عمل می‌کند، ورودی‌ها را می‌گیرد و خروجی‌ها را تولید می‌کند. این انقلاب به پدیدآمدن مطالعات میان‌رشته‌ای درباره ذهن و فرآیندهای آن منجر شد، که به طور کلی به عنوان «علم شناختی»‌‌ شناخته می‌شود. ✅ادعای محوری این بود که نیازی نیست وجود فرایندهای ذهنی را بپذیریم. زیرا می‌توانیم رفتارهای انسان‌ها و حیوانات را بر حسب یادگیری شرطی شدن تبیین کنیم. رفتارها را باید به عنوان عکس‌العمل‌ها و پاسخ‌هایی به محرک‌های طبیعی در نظر بگیریم که بر پایة تجارب گذشته استوار شده‌اند. در نتیجه، تمام توجه رفتارگرایان به عوامل محیطی در تبیین رفتار انسان‌ها است. @cognitive_science_of_religion
📌افسانه تببین دین ✅بسیاری از دانشمندان در دوره مدرن تلاش کردند تا explanation از دین ارائه دهند؛ یعنی بر اساس علوم طبیعی یا اجتماعی و غیره علت پیدایش باورها و مفاهیم دینی را تبیین کنند. برای مثال، دورکیم بر اساس مبانی جامعه‌شناختی خود و فروید هم بر اساس مبانی روانکاوی‌اش این کار را انجام دادند. دسته‌ای از دانشمندان علوم شناختی هم تلاش کردند تبیینی از علت پیدایش دین و باورهای دینی ارائه دهند و در ادامه این باورها را حاصل توهم یا تمایلات خاص ذهنی بدانند. ✅جیمز جونز به این نکته اشاره می‌کند که به نظر داوکینز در کتاب «توهم خدا»، دین در ادوار نخستین از درجه‌ای از باورپذیری برخوردار بوده، ولی آمدن علوم طبیعی التزام به دین را یکسره نامعقول ساخته است. در مقابل، جونز بی آن که از دین خاصی دفاع کند خطای داوکینز را نشان می‌دهد. علم طبیعی، حتی علم شناختی دین، نشان نمی‌دهد که زیستن به روش دینی انتخاب نامعقولی است. دلایل مخالفان نه قانع‌کننده هستند و نه متقن. بلکه، دلایل متقنی بر خلاف دیدگاه آنها می‌توان اقامه کرد. (نک به: James W. Jones. Can Science Explain Religion?: The Cognitive Science Debate. p. 190) @cognitive_science_of_religion
📌معرفی کتاب ✅کتاب جیمز با عنوان «آیا علم می‌تواند دین را تببین کند؟ نزاع علم شناختی» یکی از آثار انتقادی در زمینه علم شناختی دین است که از مباحث متنوعی از قبیل: مراد از تببین دین، ارتباط گونه‌های فیزیکالیسم با باورهای دینی، کثرت‌گرایی و غیره بحث کرده است. ✅این اثر با ترجمه آقای صالح طباطبایی و با عنوان: «آیا علم می‌تواند پرده از راز دین بردارد؟ مباحثه‌ای در علوم شناختی» توسط انتشارات لوگوس در سال 1401 منتشر شده است. @cognitive_science_of_religion
کانون قرآن اساتید برگزار می‌کند: مجازی تخصصی با موضوع «رویکرد در فهم قرآن» سخنران دکتر زمان: یکشنبه 21 آبان 1402 ساعت: 16:30 لینک شرکت در جلسه: https://vc.sharif.edu/ch/quran @cognitive_science_of_religion @hekmatebaleghe
هدایت شده از حکمت بالغه
🔸کرسی علمی- ترویجی نظریه اعتباریات و هوش مصنوعی قوی 💢 به مناسبت فرارسیدن سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) و روز جهانی فلسفه 🔰 گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ✍️ دبیرعلمی: ⏰ یکشنبه ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۳:۳۰ 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/hekmat 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/hooshmanoeei I 🆔 @iictchannel @hekmatebaleghe @quantum_philosophy_of_mind
🔸 محفل فقاهت | نشست چهارم مناسبات متقابل زبان‌شناسی و اصول فقه چیست؟ با حضور استاد معزز حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمی‌نیا @manaatt @hekmatebaleghe @cognitive_science_of_religion
هدایت شده از حکمت بالغه
📍موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار می‌کند: ☝️فصل اول از «مدرسه فکری علامهٔ طباطبایی» 🔍بررسی آراء و اندیشه‌های حضرت علامه طباطبایی رضوان الله علیه در زمینه‌های مختلف 📌با حضور: ✔️ استاد محمدتقی فیاض بخش ✔️ استاد اصغر طاهرزاده ✔️ حجةالاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی ✔️ حجةالاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی ✔️ حجةالاسلام والمسلمین علیرضا قائمی نیا ✔️ حجةالاسلام والمسلمین علی فرحانی ✔️ حجةالاسلام والمسلمین احسان کرمانشاهانی ✔️ حجةالاسلام والمسلمین علی مهدیان ✔️ دکتر مسعود معینی پور (موضوع بحث دکتر قائمی‌نیا «علامه طباطبایی و دانش‌های زبانی» خواهد بود) 📅زمان برگزاری: ۲۹ آذر لغایت ۱ دی مهلت ثبت‌نام: تا ۲۲ آذر 🖇لینک ثبت نام p.javanan.org/allame ❇️ @Aqr_Javanan @hekmatebaleghe @quantum_philosophy_of_mind
هدایت شده از حکمت بالغه
https://www.aparat.com/v/wagOW ویدیوی فوق نشست کامل جلسه به همراه پرسش و پاسخ است. در این جلسه دکتر در سه مرحله بحث کردند: 📌 بیوگرافی علمی و بیان دلیل روی‌ آوردن به مباحث و 📌 بیان ادعای 📌 تطبیق بر آیات در پایان به نقدهای مطرح بر کتاب «معناشناسی 1 و 2» پاسخ داده شده است. @hekmatebaleghe @quantum_philosophy_of_mind