eitaa logo
بازاریابی سیاسی | CPMS
120 دنبال‌کننده
221 عکس
24 ویدیو
8 فایل
Center for Political Marketing Studies(CPMS) وابسته به مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) ▫️اینستاگرام: https://www.instagram.com/cpmstudy.ir/ 🔻سوال، نقد، پیشنهاد: @MKazemi110
مشاهده در ایتا
دانلود
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ▪️ شهادت خادم ملت، رئیس جمهور عزیز ایران آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان را به رهبر معظم انقلاب و مردم ایران تسلیت عرض میکنیم. ➖➖➖➖➖➖ 🌐 @cpmstudy.ir 🆔 @cpmstudy_ir
🔮 چهارم | سلسله جلسات انتخابات دوازدهم و چشم انداز آینده 🔰 این نشست روز سه‌شنبه یکم خرداد ماه با حضور آقای دکتر عبدالکریم خیامی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام، آقای دکتر مصباح‌الهدی باقری کنی و اعضای هسته بازاریابی سیاسی برگزار شد؛ در این نشست انتخابات از منظر ارتباطات و با تمرکز بر جامعه تحلیل شد. همچنین با توجه به حادثه تاسف‌بار شهادت رئیس جمهور و همراهانشان، چشم‌انداز متصور برای انتخابات ریاست جمهوری پیشرو مورد بررسی قرار گرفت. 🔹 آقای دکتر خیامی ضمن اشاره به مسئله مشارکت به عنوان یک مسئله چندوجهی، اشاره فرمودند که وضعیت مشارکت برآیند کنشگری کارگزاران در سایر بخش‌ها از جمله فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است. . 🔸 آقای دکتر خیامی در ضمن تبیین یک کلان مسئله تحت عنوان "قبض مدیریتی ۳۶۰ درجه" تلاش داشتند تا در ضمن تبیین وضعیت مشارکت، در سایر بخش‌ها از جمله فرهنگی به مصادیقی مانند صنعت سینمایی بپردازند. . 🔹 در این جلسه همچنین انتخابات ریاست جمهوری ۸ تیر به صورت مختصر مورد بررسی قرار گرفت و در خصوص سیاست‌های رسانه‌ای درست صدا و سیما در این انتخابات صحبت شد. ⏪ این جلسات در قالب برنامه مدونی در حال پیگیری هستند و به زودی فراتحلیلی از برداشت‌های کارشناسی در ابعاد مختلف از سوی هسته منتشر خواهد شد. همچنین پژوهشگران و تحلیل‌گران محترم می‌توانند نکات تحلیلی و برداشت‌های تخصصی خود پیرامون انتخابات ۱۴۰۲ در نرم افزار بله را با ما در میان بگذارند: @admincpms ✅ هسته بازاریابی سیاسی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) ➖➖➖➖➖➖ 🌐 cpmstudy.ir 🆔 @cpmstudy_ir
📖 | بازی انتخابات ریاست جمهوری: پیش بینی ناپذیری انتخابات در ایران ✍️  نویسنده:  رحمن قهرمان‌پور 📚  انتشارات: تیسا 🗓️ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶ 🔰نویسنده در این کتاب از ۱۷ زاویه به وارسی انتخابات ریاست جمهوری در کشور ایران می‌پردازد و سعی می‌کند به این پرسش پاسخ دهد که چرا پیش‌بینی نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران تا چند روز قبل از انتخابات، امری بسیار سخت و دشوار است. 🔸هرکس در بازی انتخابات مهارت و توانایی بیشتری از خود نشان دهد، احتمال پیروزی او بیش از دیگران می‌شود. سخنی که این کتاب به دنبال اثبات آن است، چندان پیچیده نیست؛ انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران یک بازی سیاسی با سرعت زیاد و با حضور مجموعه‌ای از بازیگران است. یک بازی در یک فاصله زمانی یک ماهه که به سرعت آغاز می‌شود، ادامه پیدا می‌کند و در روزهای آخر به اوج خود می‌رسد و تعیین می‌کند چه کسی برنده خواهد‌‌‌‌ شد. 🔹برخی‌ها از عبارت «سونامی سه‌شنبه آخر» سخن می‌گویند که تعیین می‌کند احتمال برنده شدن چه کسی بیشتر است. انتخابات ریاست‌جمهوری یک بازی است؛ به این معنا که در آن عقل و هیجان در کنار هم و شانه به شانه هم پیش می‌روند. هیجان باعث می‌شود تأثیرگذاری محاسبات عقلانی از نوعی که طرفداران نظریه‌های عقلانیت‌گرا (ازجمله نظریه بازی‌ها) می‌گویند، کمتر شود. انتخابات نه در ایران و نه در هیچ کجای دنیا یک بازی عقلانی تمام و کمال و کاملاً قابل پیش‌بینی نیست. در این بازی مردم در همان حال که تماشاگرند، در جریان بازی و تعیین سمت‌وسوی آن هم سهیم‌اند. ادامه در پست بعدی
ادامه 🔸در اینجا منظور از بازی، بعد منفی آن، یعنی متوسل شدن به دروغ و کلک و حقه برای پیروزی نیست. البته ما می‌پذیریم انتخابات ریاست‌ جمهوری یک بازی سیاسی و نه اخلاقی است که در آن رقبا بیشتر از آنکه به دنبال اصول اخلاقی باشند، به دنبال کسب پیروزی‌اند و دست‌کم در ایام خاصی از مبارزات انتخاباتی، پیروز شدن، هدف اصلی آن‌هاست. 🔹نویسندهٔ کتاب در مقدمۀ کتاب می‌گوید: در این بازی احتمال برد نامزدی بیشتر است که دانش انتخابات را با هنر مبارزات انتخاباتی درهم آمیزد و جسارت و توان لازم را برای ادامه بازی داشته باشد. در این بازی، عقل، دانش، تجربه و احساس و قدرت روانی در کنار هم عمل کرده به کمک هم می‌آیند یا برعکس همدیگر را تضعیف می‌کنند. آن‌هایی شانس و اقبال بیشتری دارند که بتوانند تا دقیقه‌های آخر، در صحنه حضوری جدی داشته باشند و کار را به دیگران و سرنوشت و حوادث و دست‌های پنهان واگذار نکنند. ✅ هسته بازاریابی سیاسی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) ➖➖➖➖➖➖ 🌐 cpmstudy.ir 🆔 @cpmstudy_ir
📝 | یک نگاه تشکیلاتی به آرایش انتخاباتی پیش رو 1️⃣ حادثه اخیر برای رئیس جمهور عزیز ملت بسیار گرانبار و تأثرانگیز بود. خواه از جایگاه خبرویت و فقاهت نگاه کنیم یا از زاویه رئیس دستگاه اجرایی کشور، این رفتن ضررهای زیادی را به همراه داشته است. اما اگر از منظر تشکیلاتی و جریانی به این اتفاق نظر کنیم، بُعد دیگری از این خسارت برای ما روشن می‌شود. 2️⃣ خسارت تشکیلاتی و جریانی شهادت آقای رئیسی اولا برای جریان اصولگرایی است اما جریان اصلاح طلب نیز از خسارت آن بر کنار و مصون نبوده و نیست. از جمله خسارات این ضایعه، ناآمادگی و عدم تجربه اندوزی کافی ظرفیت جوان مدیریتی‌ای بود که رئیسی- با ریسکی که برای دولت خود خرید-به کار گرفته بود. به عبارتی افرادی که از مدیریت جز به مدیریت کل و سپس مقامات کلان رسیده بودند فرصت کمی یافتند تا پخته شوند و بتوانند در آینده مدیریت کشور نقش‌های بهتری ایفا کنند. 3️⃣ جریان اصلاح طلب هم که مدت‌هاست قوه تربیت و به کارگیری نیرویش خفته و از کار افتاده است نیز نه تنها این فرصت سه ساله را غنیمت نشمرد بلکه در آستانه انتخاباتی قرار گرفت که عملا چهره جدید و قابل قبولی برای معرفی به عرصه ریاست جمهوری نمی‌تواند ارائه کند. بر این اساس در هر دو جریان اصلی شاهد خبری شدن کاندیداتوری افرادی هستیم که پیش از این بارها برای این آوردگاه معرفی شده بودند. ادامه در پست بعد
ادامه 4️⃣ با توجه به وضعیت فعلی انتخابات و نیز با نگاهی به نحیف شدگی تشکل‌ها و ناپختگی قوه مدیریتی ایشان در رؤوس هر دو جریان(تحول خواهان با محوریت زاکانی؛ پایداری‌ها و طیف‌هایی از دولت با محوریت بذرپاش یا فتاح؛ اعتدالیون با محوریت آذری جهرمی و اصلاح طلبان و کارگزاران با محوریت محسن هاشمی) به نظر می‌رسد دولت آینده باید دولتی باشد که فرصت و توان تشکل‌یابی و پختگی مدیران آینده نظام را فراهم آورد تا با گذشت دهه آینده(دو دوره ریاست جمهوری احتمالی فرد منتخب)، کشور که الان به گزینه های ۶۰+ رسیده است در آن دوره به گزینه‌های ۷۰+ سال و نحوه ارائه ایشان به جامعه نرسد! 5️⃣ از این رو بنظر می‌رسد شخصیت اصلی دولت آتی باید چهره‌ای آزموده، پخته، مردمی، دارای توان اجرایی و هماهنگ با سیاست‌های نظام و رهبری و دارای روحیه جوانگرایی باشد تا اولا چرخه‌ای که توسط آیت‌الله رئیسی ضرب گرفته بود از ضرب نیفتد و هم فرصتی که برای مدیران جوان فراهم شده بود و پنجره ای که بر روی ایشان باز شده بود، ناظر به آینده بسته نگردد. ✍️ مصطفی آقاجانی، پژوهشگر هسته بازاریابی سیاسی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) ✅ هسته بازاریابی سیاسی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) ➖➖➖➖➖➖ 🌐 cpmstudy.ir 🆔 @cpmstudy_ir
| در احوالات عقل و عجب و عجله 🔰 کنش انتخاباتی علی لاریجانی در انتخابات چهاردهم شامل یک توییت ابتدایی با نقشه مسیریاب به سمت پاستور، یک نطق ۵ دقیقه‌ای در ستاد انتخابات و یک توییت یک خطی دوپهلو است؛ این موارد در کنار آرایش و نحوه کمپین سازی بدنه سیاسی و رسانه‌ای همراه او، بیانگر نوعی دست پاچه‌گی و حاوی سه خطای راهبردی است. امری که با عقلانیت ادعایی سازگاری ندارد. 🔸 یک. اطمینان از پیروزی؛ لاریجانی فاتحانه وارد شد، درست مثل ۱۴۰۰. احتمالا تکیه او در هر دو دوره بر حمایت اصلاح طلبان و دوقطبی سازی با افرادی نظیر جلیلی است. لاریجانی اما سیاست ورزی اصلاح طلبان را به درستی نشناخته است. آنها در این سالها بیش از آنکه به دنبال برنده شدن باشند، دنبال بازنده نبودن هستند و تا اطمینان از پیروزی او نیابند، وارد نخواهند شد. انتظار لاریجانی برای حمایت آنها ممکن است خیلی طولانی شود. این اعتماد بی پشتوانه اگر بیانگر تعجیل نباشد، بی شک اضطرار را نمایان کرده است. 🔹 دو. انحصار رقابت با جلیلی؛ دولت زمینه ساز و دوگانه آن با دولت مداخله گر و قرار دادن جلیلی در مقابل خود، حکایت از آن دارد که لاریجانی و همراهان او به جای تلاش برای یافتن راه حل مسئله، با ساده سازی و ساره انگاری پیچیدگی مسئله رقابت را زدوده‌اند. یقینا اضلاع دیگری در این انتخابات خواهند بود که حتی ممکن است این دوگان را بلاوجه کنند. بی توجهی لاریجانی به این مهم، جنبه دیگری از تعجیل و دست پاچگی او را نمایان ساخته است. ادامه در پست بعدی
ادامه 🔸 سه. هدف‌گیری همزمان بخش‌های رای متضاد و متعارض؛ لاریجانی ۱۴۰۳، بر خلاف سه سال قبل، سبد رای واحدی را انتخاب نکرده و عجولانه بخش‌های متنوع و بعضا متعارض را برگزیده و در این راه از پیمودن مسیر پوپولیسم با آن ادبیات فاخر فیلسوفانه هم ابا نکرده است. این رفتار شلخته نشان می‌دهد، هرچند او پز ارتفاع گرفتن می‌دهد، اما در عمل حسابی فرود آمده و در حال دستبرد به سبد رای سید محرومان است. در حالی که از حل مشکلات اقتصادی‌ از مسیر عدالت سخن می‌گوید تا دل عدالتخواهان را برباید، همزمان از اهمیت رفع تحریم در دیپلماسی سخن می‌گوید تا از سبد آراء خاکستری بهره برد. به عبارت ساده‌تر او همزمان می‌خواهد رای رییسی و ظریف را یکجا به حساب خود واریز کند. این هدفگیری شلخته و ناپخته، تجلی دیگر تعجیل در رفتار انتخاباتی لاریجانی است. ☑️ به این موارد این نکته مهم را باید افزود که عرصه رقابت در محدوده مشارکت شکل می‌گیرد. امری که لاریجانی نسبت به آن هم التفات چندانی نداشته است. مضافا اینکه جناب آیت الله زاده‌ی داماد آیت الله! اذکروا موتاکم بالخیر. قداست شهید و طهارت خون او که بماند. ✍️ دکتر محمدامین باقری، استاد هادی هسته بازاریابی سیاسی مرکز رشد ✅ هسته بازاریابی سیاسی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) ➖➖➖➖➖➖ 🌐 cpmstudy.ir 🆔 @cpmstudy_ir