🔸 توسعه و موانع فرهنگی آن از منظر قران کریم 🔸
از سلسله نشستهای علمی با موضوع «حکمرانی در قرآن» (جلسه 167)
👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر کریم خان محمدی
⬅️ دبیر علمی: دکتر سیدسجاد آل غفور
📅 زمان: شنبه 26 آذر ماه 1401، ساعت 12:45 الی 14
🌐 لینک ورود به جلسه: dte.bz/hokmconf
📒 مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی
📖 «الگوهای علم سیاست در حکمت متعالیه» نوشته دکتر محمد پزشگی، جدیدترین اثر گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی منتشر شد.
#حکمت_متعالیه
@cpt_isca پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
⤴ 📖 هدف این کتاب، اتصال حکمت متعالیه به علم سیاست از طریق بازنمایی تصویر گونه و ساده شده پدیدههای سیاسی است.
ادعای کتاب حاضر آن است که آموزهای حکمت متعالیه میتواند برای ورود به علم سیاست نقش، جایگاه و کارکرد داشته باشد و الگوهای سیاسی را برای مطالعه و تحلیل سیاسی فراهم کند و برای انجام این مهم، از روش شناسی تحلیل فرآیند استفاده شده است.
این مهم از طریق روش فلسفی انجام میپذیرد که بر اساس آن، قوانین حاکم بر موجودیت اشیا از طریق استعدادهای منتهی به مصادرات (اصول موضوعه) انجام میگردد.
از دستاوردهای این اثر میتوان به فراهم آمدن ابزارهایی برای تحلیل و تبیین سیاسی اشاره کرد. نتایج این کتاب میتواند برای تحلیل و مطالعه موضوعات وسیعی در علم سیاسی کاربرد داشته باشد.
#حکمت_متعالیه
@cpt_isca پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
🔸 هم اندیشی بررسی امتداد اجتماعی آثار گروه سیاست
💢 در راستای تعامل و همفکری
🔻 به همت گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار میشود:
🎙 باحضور:
🔹 اعضای هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه
🔹 اعضای هیأت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
⏰ پنجشنبه 24 آذرماه، ساعت 19
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/emtedade
#نشست
⤴ نهمین نشست از مجموعه نشستهای «فلسفه فقه سیاسی متعالیه و مباحث شریعت» با موضوع «اصول حاکم بر اجتهاد» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار شد.
استاد مبلغی، در ابتدای بحث در خصوص اصول حاکم بر اجتهاد گفت: «مقصود از اصول حاکم بر اجتهاد، اصول الفقه نیست؛ آن اصول الفقه ابزاری است که فقه را میسازد ولی اجتهاد یک فرآیندی است که درون او از ابزار اصول فقه استفاده میشود. لذا اصول حاکم بر اجتهاد بحث نویی است و جایگاهش هم در فلسفه فقه است. چون فقه همان اجتهاد است یا اجتهاد فقه را میسازد که به معنایی اجتهاد و فقه یکی هستند.»
@cpt_isca پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
نشست علمی «فلسفه فقه سیاسی متعالیه و مباحث شریعت» با موضوع «اصول حاکم بر اجتهاد»
🔳 ملاصدرا قصد دارد شریعت رو به نظم درآورد
💬 استاد مبلغی در خصوص نگاه ملاصدرا به فقه و شریعت، بیان داشت: «یک بار میخواهیم نگاه فلسفوی فقهی داشته باشیم، یک بار میخواهیم کمی بالاتر یعنی از فراتر از فلسفه فقه، فلسفه شریعت را در نظر بگیریم. ملاصدرا در فضای فلسفه فقه سخن چندانی ارائه نکرده مگر به صورت غیرمستقیم. چون هر بحثی که در فلسفه شریعت مطرح میشود لاجرم در سبد فلسفه فقه قرار میگیرد به نفع فلسفه فقه. از این جهت ملاصدرا در ارتباط با فلسفه فقه کالاهای مهمی برای ما دارد اما رسماً، شخصاً، عیناً و به شکل ملموس و مباشر و مستقیم حرفی در باب فلسفه جز موارد خیلی اندکی در آثار ایشان مشاهده نکردهام. چون ایشان کار فقهی نکرده و موارد فقهی ایشان و بالطبع فلسفه فقهی ایشان زیاد نیست. فلسفه فقهی از فقهیاش بیشتر است. نگاه عقلانی فلسفی بوده؛ اما فلسفه شریعت زیاد دارد. ملاصدرا قصد دارد شریعت رو به نظم درآورد. نگاه به شریعت، نگاهی نظم یافته باشد. شریعت خودش نظم دارد، اما نگاهی که ما به شریعت داریم میبایست نظم یافته و چارچوبمند باشد؛ لذا به سراغ فلسفه میرود تا ابعاد و اضلاع و قلمرو و اجزاء و آیات آنها را با هم هماهنگ کند. از این رو اصول حاکم بر اجتهاد ملاصدرا، اصول حاکم بر اجتهاد از نوع رایج در حوزهها نیست.
مثلا اگه شهید صدر به عنوان فیلسوف فقه نکتهای فرمودن، در حوزهها به کسانی که در حوزه فلسفه فقه نیستند هم میتوان عرضه کرد، چون با این فلسفه آشناتر هستیم. ولی اگر بخواهید ملاصدرا را در ارتباط با فقه یا شریعت و اجتهاد در نظر بگیرید از بس خیمه را در یک دوردستی بنا کرده، نیاز دارد به ادبیات سازی، تحلیل، تجمیع و کنار هم نهادن. اینها کار اساسی است و حیف است که حوزههای علمیه غافل بمانند از ملاصدار با این ذهنیت قدر و نیرومند و این اندیشه منظم که دغدغه شریعت و دین داشته است. این نگاه فلسفوی ایشان ولو اینکه به صورت مستقیم ناظر نیست اما آوردههای بسیاری میتواند هم برای فقه و هم برای فلسفه داشته باشد ولو ادبیاتش نامانوس با فضای اصول حاکم باشد.»
#ملاصدرا
@cpt_isca پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
نشست علمی «فلسفه فقه سیاسی متعالیه و مباحث شریعت» با موضوع «اصول حاکم بر اجتهاد»
🔳 تفاوت ملاصدرا و علامه طباطبایی
💬 استاد مبلغی در خصوص تفاوت ملاصدرا و علامه طبابایی گفت: «ملاصدرا یک نظم فلسفی به گناهان و به طاعات داده است. این نگاه و این نظم ممکن است مورد نقد باشد. علامه طباطبایی با ملاصدرا هر دو فیلسوف هستند ولی تفاوتی که دارند هرچند ملاصدرا ذهن فلسفیش قابل وصف نیست اما علامه جامعه شناس هم هست؛ یعنی یک مطالعات اجتماعی دارد ولذا تفسیر المیزان ایشان تفسیر عجیبی است. به نظر من تا جایی که تتبع کردم نگاههای جامع شناختی در ملاصدرا ندیدم، البته مواردی دارد که مثلا میفرماید انسان با غذا زنده است، همه چیز به غذا منوط است و غذا هم با مدنیت به دست میآید. خیلی نگاه مهمیاست، که در آن روزگار، توجهی که امروزه به این موضوع میشود مورد توجه نبوده، توجه کند و سپس مربوط کند به اجتماع، جامعه و مدنیت. البته باید بیشتر گشت، چون آثارش خیلی زیاد است و ادبیاتش نیز ادبیات خاصی است.»
وی همچنین در خصوص تفسیر مرحوم ملاصدرا بیان کرد: «کسی که تفسیر فلسفی را باب کرد به صورت قوی و توانمند، ملاصدرا است. یعنی تفسیر به این شکل که نقد و عقل را با هم درآمیزد. طبعا تفسیر ایشون یک لذت بخشی دارد که بقیه تفسیرها ندارند. علیرغم این که تفسیر ایشان محجور است و یا کم محل مراجعه قرار میگیرد اما این دستگاه تنظیم کننده فلسفی، آیات را مرتبط میکند به مقولهای که از نظر ظاهری ارتباطی در آن دیده نمیشود.»
.
#ملاصدرا #علامه_طباطبایی
@cpt_isca پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
⤴ تحلیل مولفههای مدیریت سیاسی آیت الله محمدتقی شیرازی در کامیابی انقلاب 1920 عراق
سومین همایش از سلسله همایشهای بینالمللی تجلیل از علمای کربلا با محوریت اندیشه و رهبری آیت الله العظمی میرزا محمدتقی شیرازی در شهر کربلا برگزار گردید. در این همایش علاوه بر معرفی جوانب مختلف زندگی مرحوم آیت الله العظمی میرزا محمدتقی شیرازی، اندیشه و جایگاه علمی و سیاسی ایشان مورد بررسی قرار گرفت.
در همایش «الإحیاء تراث علماء کربلاء؛ الشیخ محمدتقي الشیرازي - فکر وقیادة» که با حضور دهها مهمان از خارج از عراق برگزار شد، مقاله دکتر مختار شیخ حسینی با عنوان «تفسیر مکونات الاداره السیاسیه لایه الله محمد تقی الشیرازی فی ثوره العشرین» ارائه گردید.
شیخ حسینی، رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در خصوص مقاله ارائه شده گفت: «در انقلاب 1920 مردم عراق که علیه استعمار بریتانیا صورت گرفت، نقش رهبری آیت الله محمدتقی شیرازی در آن زمان بسیار برجسته بود. از مولفههای مدیریتی ایشان در انقلاب میتوان به توجه به افکار عمومی، استفاده از ظرفیت عشایر، نهادسازی و ... اشاره کرد.»
شایان ذکر است این همایش به همت مرکز مطالعات و پژوهشهای کربلا، آذرماه در حرم مطهر امام حسین(ع) و مجتمع سید الاوصیاء(ع) شهر کربلاء برگزار گردید و همایش آینده مرکز به بررسی اندیشههای آیتالله شیخ جعفر کاشف الغطاء اختصاص خواهد داشت.
#آیت_الله_محمدتقی_شیرازی #شیخ_جعفر_کاشف_الغطا #کاشف_الغطا
@cpt_isca پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
⤴
📖 کتاب «تطبیق قاعده نفی سبیل بر قوانین افغانستان و سند استراتژیک آمریکا» اثر سید امیرحسین حسینی ترکستانی، تهیه شده در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی به چاپ دوم رسید.
این کتاب در صدد است با توجه به مبانی فقه اهل بیت(ع) و نگرش های فقهی و سیاسی فقیهان، سلطه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و اطلاعاتی غیرمسلمانان بر مسلمانان را بررسی کند.
در فقه سیاسی اسلام، از اصل نفی سلطه پذیری با عنوان نفی سبیل یاد شده است. اصل نفی سبیل، اساس سیاست خارجی و بین المللی اسلام است؛ زیرا اسلام همواره به استقلال و عزت مسلمانان اهتمام داشته و اجازه نمی دهد بیگانگان بر مسلمانان مسلط شوند و در حاکمیت آنها نفوذ داشته باشند.
ملاک در این پژوهش، کاوشی در کاربست قاعده نفی سبیل به عنوان اصل اساسی حاکم بر تمام معاملات، سیاسات، احکام و قوانین شرعی، عرفی، عقلایی در قانون اساسی و قوانین دیگر افغانستان است و به تبع آن اثبات کننده عدم مشروعیتِ استیلای بیگانگان در کشور اسلامی افغانستان است.
علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir مراجعه کنند.
#افغانستان
@cpt_isca پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی