هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
احساس می کنم در ازای هرکدام از این مسلمانان که بی خانمان شدند، در ازای هرکدامشان که شهید و زخمی شدند، میلیون ها گناه برای من مینویسند که «پس تو کجا بودی؟»
و من که هیچ پاسخی ندارم...
#غزه
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از ابوقاسم
📌نشست آگوست
تاخیر ایران در حمله به اسرائیل می تواند برای مجموعه ای از مسائل از جمله جنگ روانی، تقویت ماشین پدافندی و تهاجمی و در نهایت نشان دادن تبعات تنش در خاورمیانه ارزیابی شود اما باید اضافه کرد این تاخیر، سناریوی مشخص تهران در تحولات جاری است
نتانیاهو امروز پاسخ محور مقاومت و ایران را درباره مذاکرات ۱۵ آگوست دریافت کرد.
خروج حماس از مذاکرات آتش بس و حمله موشکی القسام به تل آویو پیام واضح مقاومت به نشست آگوست و ناکامی نتانیاهو برای نابودی حماس است که هوشمندانه انجام شد
آنالیز رفتار محور مقاومت نسبت به تحریم نشست آگوست و زمان بندی پاسخ ایران و محور مقاومت می تواند دو جنبه مهم داشته باشد.
اول اینکه نشست آگوست بی نتیجه پایان یابد در این صورت حمله ایران به اسرائیل مشروعیت بیشتری پیدا خواهد کرد(اگر حمله بعد از نشست ۱۵ آگوست (پنجشنبه پیش رو) باشد،خروج حماس از مذاکرات آتش بس و حمله موشکی القسام به تل آویو در این مقیاس ارزیابی می شود تا نتانیاهو بفهمد که حماس همچنان در غزه حضور دارد.
ما در این مرحله قرار داریم و بعید بنظر می رسد که تهران تا دو روز آینده یعنی قبل از نشست آگوست پاسخ نظامی دهد.
دوم اینکه فرض کنید (علی رغم تحریم نشست آگوست توسط حماس و حمله قسام به تل آویو) نتانیاهو به فرمول آتش بس(نمادین) چند مرحله ای تن دهد و برای رسیدن به آن متقاعد شود(کما اینکه آمریکا و مصر و امارات بدنبال پیگیری این موضوع هستند)
یعنی نشست ۱۵ آگوست به پروسه چند مرحله ای برای فرسایشی کردن تنش تبدیل شوید مثل همان بازی های سیاسی چند ماه قبل اما این بار جدی تر و عمیق تر بازی سازی می شود.
خروجی این پروسه بر حمله تهران به اسرائیل تاثیر خواهد گذاشت.
بر اساس شنیده ها مقامات امنیتی آمریکا، فرانسه و انگلیس در قطر و مصر حضور دارند تا شرایط را برای اقناع نتانیاهو و پایان جنگ در غزه مهیا کنند.
بنابراین نشست آگوست نقطه عطف تحولات جاری در خاورمیانه است،تهران و مقاومت پاسخ خود را پیش از نشست اعلام کرده است
ابوقاسم
https://eitaa.com/aboghasm
هدایت شده از علوم عقلی و تجربیات نزدیک به مرگ
💠 گزارشهای ظهور روح در کتاب «علم و زندگی پس از مرگ»1⃣
«ظهورِ روح» (Apparition) به پدیدهی ظاهر شدن ارواح در برابر دیگران گفته میشود. بسیاری از افراد گزارش میدهند که ارواح را رویت کردهاند و در بسیاری از اوقات روح ظاهرشده کاملا شبیه به جسم زمینی فرد است.
🌱 گاهی، روح افراد زنده نیز هنگام تجربهی خروج از بدن، در برابر دیگران ظاهر میشوند. همچنین گزارشهایی وجود دارد که نشان میدهد، روح تجربهگران نزدیک به مرگ، در زمانی که در وضعیت خارج از بدن در زمین هستند، توسط افراد دیگر رویت شدهاند.
🌱 در مورد کودکانی که زندگی گذشتهشان را به یاد میآورند نیز، تعدادی که خاطرات «بینِ دو زندگی» را به یاد میآورند و در بین دو زندگی مدتی بر روی زمین به صورت روح حضور داشتهاند، گزارشهایی وجود دارند که حاکی از رویت روح آنها توسط افراد دیگر است.
⭐️ مثالهایی از همهی این موارد در این کتاب آورده شده است.
#باشگاه_کتابخوانان_NDE
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
هدایت شده از علوم عقلی و تجربیات نزدیک به مرگ
💠 رویت روح قبل از اطلاع از مرگ متوفی2⃣
📓 بریده_کتاب
🌱 یکی از قویترین شواهدی که نشان میدهد ظهور روح صرفا ناشی از سوگ یا آرزواندیشی نیست، این واقعیت است که بسیاری از افراد قبل از اینکه از مرگ متوفی خبردار شوند، روح او را رویت میکنند.
🌱 مواردی از این دست به سالهای اولیهی تحقیقات پاراسایکولوژی برمیگردند. به عنوان نمونه، در سال 1890، رابرت دیل اوون تحقیقات شخصی خود را در مورد ماجرای فرماندهی ارتش بریتانیا «کاپیتان ویتکرافت» منتشر کرد. ویتکرافت در هندوستان بود، اما در شب 14 - 15 نوامبر، همسرش در کیمبریج انگلستان او را در کنار تخت خود رویت کرد. همسرش گفت که «او را دیدم که خم شده بود و انگار درد داشت؛ به نظر میرسید که میخواست حرفی بزند اما صدایی از او درنمیآمد». بعد از یک دقیقه یا بیشتر، او ناپدید شد. این تجربه باعث شد که همسر کاپیتان گمان کند که شوهرش کشته شده یا به شدت مجروح شده است.
🌱 او ماه بعد خبر مرگ شوهرش را دریافت کرد که در پانزدهم نوامبر کشته شده است. زمانی که این خبر را شنید مطمئن بود که این تاریخ اشتباه است و تاریخ درست مرگ کاپیتان چهاردهم نوامبر بوده است؛ یعنی یک روز قبل از ظاهر شدن روح او. وکیل ویتکرافت نیز متعاقبا متوجه شد که زن دیگری از آشنایان او، در ساعت 9 شب چهاردهم نوامبر، روح فردی با مشخصات کاپیتان را دیده که از شدت درد خم شده است. این واقعه نیز ایدهی نادرستی تاریخ مرگ کاپیتان را تقویت میکرد.
🌱 چند ماه بعد، فردی که شاهد عینی مرگ ویتکرافت بود، تایید کرد که او در چهاردهم نوامبر فوت شده است. این تاریخی بود که بر روی سنگ قبر او در هندوستان هم حک شده بود و متعاقبا در سوابق ادارهی جنگ بریتانیا نیز این تاریخ تصحیح شد.
📔 کتاب «علم و زندگی پس از مرگ»؛ نوشتهی شارون رالت؛ ترجمهی احمد بهزادی
#باشگاه_کتابخوانان_NDE
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
هدایت شده از جذبه عشق
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ببینید | موشنگرافیک
🔹 از اختراع در مدرسهی آلمانیها تا تألیف ۹۰جلد (۳۰هزارصفحه) علوم و معارف اسلام
🔸با استادِ سلوکی آیتالله شهید #مطهری آشنا شوید
🔹 رهبر معظم انقلاب: علامه طهرانی از جمله فرزانگان #معدودی بودند که مراتب برجسته #علمی را با درجات والای #معنویت و #سلوک تواماً دارا بودند
◾️نهم صَفر؛سالگرد رحلت مرحوم علّامه آیتالله حاج سیدمحمّدحسین حسینی طهرانی
⚪️ @jazbeh_eshgh
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
12.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 آمار تکاندهنده رابرت اف. کندی، نامزد انتخابات ۲۰۲۴:
1️⃣ یکچهارم آمریکاییها شب گرسنه میخوابند.
2️⃣ ۳۳هزار نظامی سابق آمریکایی بیخانماناند.
3️⃣ روزانه به صورت میانگین ۲۳ نظامی سابق خودکشی میکنند.
4️⃣ جوانان اوکراینی قربانی سیاست دولت آمریکا برای تضعیف و براندازی دولت روسیه هستند.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از ابوقاسم
📌بنظر می رسد تحولات خاورمیانه در پیچیده ترین شرایط ممکن قرار دارد
و همین امر تشخیص و تصمیم را برای تهران سخت کرده است که به اعتقاد اینجانب در یک سری از جنبه ها غیر طبیعی است که فعلا اشاره ای نمیکنم
اما آنسوی ماجرا تصمیم گیری تنش مستقیم با تهران و هزینه های آن برای نتانیاهو آسان ارزیابی شده است.
علت عمده آن مصونیت جهانی و حمایت آمریکا و جبران شکست عمیق ۷ اکتبر و تداوم آتش تنش است و از همه مهم تر گزینه او برای بقا صرفا تهاجم است
نتانیاهو از اینکه آمریکا و غرب را با عمل انجام شده روبه رو کند خوشحال است و ما با آن فاصله چندانی نداریم.گاهی ممکن است آمریکا از عمل انجام شده استقبال کند، گاهی خیر و الان مذاکرات آتش در این مرحله ارزیابی می شود و آمریکا سعی میکند جلوی وضعیت کنونی را بگیرد
او می داند که هر یک از دموکرات و جمهوری خواه برای پیروزی در انتخابات آمریکا به حمایت از اسرائیل نیاز مبرم دارند.
نتانیاهو از پاسخ نظامی تهران اطمینان دارد
به این ترتیب که اگر حمله ای رخ ندهد موازنه قدرت به نفع او تمام می شود و اگر پاسخ را دریافت کند با زنجیره ای از تنش دامنه دار روبه رو خواهیم شد.
حتی اگر ایران به پاسخ نمادین نیز بسنده کند بهانه برای بازی گردان ماجرا یعنی نتانیاهو حاصل خواهد شد.
اما هیچ یک از این عوامل نمی تواند مانع پیگیری موازنه قدرت مقابل اسرائیل شود اگر تهران پاسخ ندهد ضربات اسرائیل عمیق تر خواهد شد و زنجیره تنش را به شکل یک طرفه پیش خواهد برد
پاسخ نظامی تهران اگر با ارائه قابلیت های جدید و شوکه کننده و پر هزینه برای اسرائیل باشد ممکن است اسرائیل را از ادامه تنش مستقیم با تهران باز دارد و هر دوطرف به فعال سازی جبهه درگیری میان لبنان و اسرائیل به توافق نانوشته برسند
دقیقا چیزی که از هر دو طرف مطرح است
هرچند هیچ تضمینی وجود ندارد که اسرائیل زخمی شده از ۷ اکتبر پاسخ حملات ایران را ندهد
در این صورت درگیری با مقیاس بزرگ منطقه ای(هرچند از حیث زمانی محدود) شکل خواهد گرفت و مذاکرات صلح در خاورمیانه و مذاکرات هسته ای با اروپا از دستور کار خارج خواهد شد و تنش ها از سوی تل آویو به نقاط بسیار مهمی خواهد رسید و تهران را با تشخیص جدیدی درباره برنامه های هسته ای خود روبه رو می کند و طبیعتا زمینه های فعال سازی مکانیسم ماشه و بازگشت همه تحریم ها فراهم خواهد شد.
این یکی از دوگانه های مهم و سرنوشت ساز است که دوماه بعد از عملیات ۷ اکتبر نسبت به آن هشدار دادم
مذاکرات آتش بس آخرین ابتکار آمریکا و کشورهای منطقه برای قطع زنجیره تنش در خاورمیانه است تا راهکار سیاسی برای برون رفت از وضعیت نامشخص همچنان باقی بماند.
ابوقاسم
https://eitaa.com/westanews
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻علامۀ انقلابی -۱
🖊مهدی جمشیدی
۱. نهم صفر، سالگرد رحلت حضرت آیتالله علامه سیّدمحمدحسین طهرانی - رحمهاللهعلیه – است. من ایشان را به واسطۀ استاد مطهری شناختم و دریافتم که استاد شهید با اشارت علامه طباطبائی، باطن و نفس خویش را به تربیت توحیدی و سلوکی ایشان وانهاد و در ده سال پایانی حیاتش، مطیع دستورات عارفانۀ ایشان بود. دستکم از این منظر، شایسته بود که در دوران پساانقلاب، قدر و قیمت علامه طهرانی، شناخته میشد و ایشان از انزوا و مهجوریّت در عرصۀ عمومی خارج میگردید، اما به دلایل ناصواب و موهوم سیاسی، خطّ و تفکّر ایشان کنار زده شد و کسانی، ایشان را در برابر امام خمینی و منطق انقلاب، تعریف کردند. این امر، سببساز ناشناختهگی و چهبسا بدشناختهگی ایشان شد و بدینترتیب، جامعه از تجلّیّات معنوی و معرفتی ایشان، محروم و بینصیب ماند. در این مجال، اندکی از مواضع سیاسی ایشان را باز خواهیم گفت.
۲. علامۀ طهرانی همچون استاد مطهری، صیرورت تاریخِ انقلابی را بر اساس ارادۀ انسان معنوی تعریف میکند و معتقد است که امام خمینی، جامعۀ ایران را به حرکت قدسی واداشت و این تاریخ جدید، بر این نقطۀ مرکزی تکیه داشت: به «همّت عالی»، «ارادۀ استوار و متین»، «ثباتقدم» و «تصمیم راسخ» این زعیم عالیقدر، خدا شما را نجات داد و از گردابهای بلا و غَمرات سهمگینِ لُجّههای تاریکِ این دریای ژرف و طوفانی رهانید، شما را از رِقّ عبودیّت به مقام عزّت و استقلال رسانید(وظیفۀ فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام، ص۴۳۳). در جایی دیگر نیز میگویند: حقی که این رهبر عالیقدر بر شما دارد، اگر تا روز قیامت به سپاس و شکرانهاش برخیزید، از عهده برنیامدهاید؛ چون شما همه، «مردمان مرده»ای بودید؛ او زنده کرد. ملّت قیام کرد؟ اینها همه حرف است. جز «اراده و عزم قویم ایشان»، هیچکس کار نکرد؛ به دلیل اینکه ملّت، همیشه بوده است، ولی تا «روح» در ملّت پیدا نشد و «جان» نگرفت، حرکت نکرد(وظیفۀ فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام، ص۴۳۴). تاریخ انقلابی، تاریخ تودهای و بدون سر نیست، بلکه این انقلاب، از یک مبدأ عاملیّتی آغاز کرد و ارادۀ معنوی و ایمانی او، به جامعه راه یافت و جامعه را برانگیخت. در غیر این صورت، آن خواب تاریخ و غفلت جمعی، همچنان ادامه مییافت و عهد دینی، مستقر نمیشد. این ارادۀ الهی او بود که تاریخ جدید را پدید آورد و تودههای مردم را با وای تنبّه سوق داد. به تعبیر استاد مطهری، آن تذکّر رسولانه، بیتالغزل انقلاب ایران بود که فطرتهای غبارگرفته و جانهای بهخوابرفته را احیاء کرد و به صحنۀ انقلاب آورد. این انقلاب، چنین گرانیگاه و مداری داشت و بدون او، امکان چرخش تاریخی فراهم نبود. ازاینرو بود که همۀ خواستها و ارادههای مردمی، در وجود او مستحیل و هضم شده بود و او به قبلۀ آمال و تعلّقات مردم تبدیل گردیده بود. استاد مطهری بر این باور بود که کمتر در تاریخ رخ میدهد که یک انسان بتواند اینچنین سیطرۀ معنوی بیابد و در قلوب و ارواح، تصرّف کند و همگان را در یک امتداد، به حرکت درآورد.
۳. بدین سبب بود که ایشان، امام را بر امّت ترجیح میداد و میگفت هر وقت که میخواهید صدقه برای خود بدهید، اوّل برای او بدهید، سپس برای خود و زن و فرزند و قوم و عشیره(وظیفۀ فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام، ص۴۳۷)، و اگر خواستید مجلس دعا و توسّل برای رفع گرفتاریهای شخصی فراهم آورید، اوّل برای بهثمررسیدن نهضت اسلام و برقراری حکومت عدل اسلام و صحت و سلامت مزاج و آرامش فکر و طول عمر این رهبر که بر شما حقّ حیات دارد دعا کنید، سپس برای مقاصد شخصی(وظیفۀ فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام، ص۴۳۷). هنگامیکه این تاریخ، بر مدار ارادۀ قدسی او میچرخد و دوام و ثبات دارد، روشن است که او را ترجیح داد و مقدّم انگاشت؛ چنانکه استاد مطهری بر این باور بود که جانِ امام خمینی، معادل جانِ صد میلیون نفر است. این گفته، ارزش و اعتبار امام خمینی را در مقام انسان قدسیای که میتواند تاریخ را وارد عهد دینی نماید، نشان میدهد، بهطوریکه اگر او در میان نباشد، تاریخ در مردابِ توقف فرو خواهد افتاد و زمانه در انتظار درآمدن کسی چون او، باید مدّتها در انتظار بنشیند. این نگاه، حاکی از آن است که علامه طهرانی، بر اساس تفکّر اجتماعی به قضاوت نشسته و مسأله و دغدغهاش، استقرار اجتماعیِ دین است؛ یعنی فضیلت انقلاب این است که دین را در عرصۀ عمومی و ساختاری، مستقر کرده و از این جهت، امام خمینی، حق حیات معنوی بر مردم دارد.
https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
هدایت شده از غرب آسیا
📌ایران یک قدم تا سلاح هستهای!
به گزارش رسانه اینتلاسکای، ایران تحت نظارت سازمان سپند شروع به ساخت "خرج انفجاری" کرده است. خرج انفجاری، آخرین قطعه از پازل ساخت سلاح هستهای است.
https://eitaa.com/westanews
✍️ مصاحبه از پیتر کینگزلی و روندهای بازگشت به معنویت در جهان معاصر
بسم الرب الحکیم
#فلسفه #عرفان
بعد از خواندن پنج کتاب از کینگزلی و شواهد حیرتانگیزی که او از مبدأ عرفانی و شرقی فلسفه یونان جمعآوری کرده اما قرنها در غرب مغفول بوده اما مورد التفات فیلسوفان مسلمان چون سهروردی بوده، یکی دیگر از روندهای بازگشت به معنویت را در غرب شناسایی کردم.
دو روند دیگر از مطالعات فراروانشناسی و فلسفه ذهن نشأت میگیرد و این یکی از بازخوانی صحیح تاریخ فلسفه.
روند دیگری را از مطالعات مسیحیت و اثبات حقانیت نگاه اسلام به عیسی علیه السلام باید انتظار داشت.
خلاصه همزمان با روندهای انحطاطی، چند روند فکری-پژوهشی مهم در غرب در حال زمینهسازی برای بازگشت به معنویت و در حقیقت استقبال از تمدن توحیدی آینده است!
در این مصاحبه نشانۀ اصالت معنوی و عرفانی در کینگزلی واضح است: قلبی آرام و حلیم که با سکینه سخن میگوید و از حرکات گزاف و هیجانهای کاذب گفتارهای مدرن در او اثری نیست! مردی آرام نشسته و فقط لبانش تکان میخورد و حکمت میبارد!
https://youtu.be/Ow-_G26lpOk?si=fCYF2qMNu-Bi6cjJ
@criticalknowledge 🧬 دانش حیاتی
May 11
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻علامۀ انقلابی -۲
🖊مهدی جمشیدی
۴. دربارۀ فضائل امام خمینی، علامه طهرانی معتقد بودند که در «جرأت»، «بلندی همّت»، «استقلال فکر»، «از خود گذشتگی» و «نهایتنگری» و امثالها، دربارۀ آن رهبر عظیمالشأن هرچه بخواهند بگویند و بنویسند کم است. او -رحمهاللهعلیه- حقّاً و حقیقتاً در این امور، اسوه و الگو بود(امامشناسی، ج۱۸، ص۲۲۲). در جایی دیگر نیز گفتهاند آیتاللهِ فقیدِ سعید خمینی آنقدر نکات درخشان و جالب و تابناک در زندگی خود دارد که اگر روی آنها بحث شود، برای این نسل و نسلهای آتیه، کافی خواهد بود(امامشناسی، ج۱۸، ص۲۳۱)، و همچنین ایشان آنقدر فضائل دارند که اگر تا قیامت از فضائل ایشان برای مردم بگویند و تجلیل به عمل آورند، تمام نمیشود(نورمجرّد، ج۳، ص۲۲۴). بنابراین، هیچ تردیدی در میان نیست که در نظر ایشان، امام خمینی از آنچنان وزانت و منزلتی برخوردار بودند که قابلمقایسه با دیگران نیستند و بهراستی، درخور و شایستۀ رهبری این انقلاب بودند. ایشان، سرآمد زمانه بودند و باید تا مدّتها همچنان از ایشان گفت و فضائلشان را بازخوانی و تکرار کرد. امام خمینی، نادرۀ دوران بود و او بود که توانست با همّت قدسی خویش، جامعۀ ایران را به حرکت درآورد و بساط طاغوت و تجدّد و استعمار برچید. همچون او در تاریخ، بسیار اندک هستند؛ اگر نگوییم نیستند. او، اقیانوسی از فضائل بود که همچنان پنهان مانده است. در تاریخ، انسانهای تکبُعدی و ناقص به چشم میخورند که فضیلتهای ناتمام و نیمهکاره دارند و ازاینرو، قادر به ایجاد چرخش تاریخی نیستند، اما امام خمینی، یک مجموعۀ متراکم و درهمتنیده از فضائلی بود که کمتر همۀ آنها در یک فرد، جمع میشوند. مسأله نیز همین است که یک شخص بتواند از خویش، یک انسان متضلّع و چندبُعدی بسازد و در قامت یک «حکیم» – که جامع نظر و عمل است – ظاهر بشود. دیگران از چنین بضاعت و ظرفیّتی، بیبهره یا کمبهره بودند. خودسازیِ چندلایۀ امام خمینی، این قابلیّت را در ایشان ایجاد کرد و از وی، یک شخصیّت عظیم تاریخی آفرید. دراینحال است که بر اساس آن «خودسازی»، امکان «جامعهسازی» فراهم میآید و تاریخ بر اساس ارادۀ چنین فردی، عهد دیگری را آغاز میکند.
۵. در زمینۀ نسبت با نظام اسلامی، علامه طهرانی تصریح میکنند که در مسائل اجتماعی، در هر کاری که به نوعی «تأیید نظام ولایت فقیه» است، باید شرکت کرد(نور مجرّد، ج۳، ص۲۱۷). ایشان به مناسبتی دیگر میگویند در این حکومت، ما دو وظیفه داریم: یکى اینکه کارهاى خوب را تقویت کنیم و بگوییم باید با مشکلات بسازید و شکّى نیست که «عزّت» با «تنّعم» نمیسازد، بلکه عزّت با تحمّل مشکلات و صبر و قناعت، توأم است؛ پیامبر و ائمّۀ ما، اینطور بودهاند و راه همین است. امّا وظیفۀ دیگر ما این است که کارهاى منفى و خرابیها را هم اصلاح کنیم؛ اگر دیدیم یک جاى این دیوار، یک آجرش کم شده است نباید بگوییم حالا که اینطور است ما هم بزنیم یک آجر دیگرش را بشکنیم(نور مجرّد، ج۳، ص۲۰۵). ایشان بر این باور بودند که اگر کسى در مجلسى حضور یافته باشد که در آن از نظام اسلامى، بدگویى مىشود، اگر میتواند دفاع کند واجب است دفاع نماید؛ وگرنه، نشستن در آن مجلس، جائز نیست(نور مجرّد، ج۱، ص۱۹۹). پس ملاک کنشگری اجتماعی، افزودن بر جاهت و اعتبار ولیّفقیه است و نباید تضعیف و تخریب ایشان را برتابید. باید نسبتِ همدلانه و دلسوزانه و متعهدانه با نظام اسلامی برقرار کرد و از آفتهای آن کاست و در برابر بهانهجویان و مغرضان و بدگویان، موضعگیری کرد. این نگرش، دینی است و نه سیاسی به معنای بریده از دین؛ به این معنی که ایمان، چنین اقتضایی دارد و اگر کسی به این امور، بیاعتنایی کند، در دینداریاش خلل افتاده است. قوام و دوام دین و دینداری در لایۀ ساختاری، وابسته به بقاء و اقتدار نظام اسلامی است و ضربه به آن، اثر منفیِ مستقیم و بزرگ بر حاکمیّت احکام دین خواهد گذاشت. چنین محاسبهای، ملاک طراحی نسبتِ خود با نظام اسلامی است. کسانیکه نگاه محدود و بسته دارند، این معادله را لحاظ نمیکنند و به دین، نگاه ساختاری و اجتماعی ندارند. نظام اسلامی، آنچنان اهمّیّت و فضیلتی دارد که حتی نباید در برابر کجروایتها از آن، سکوت اختیار کرد و مجال تولید بدبینی و اغوا را دربارۀ آن داد، بلکه باید در مقام یک مدافع سرسخت و جدّی ظاهر شد و با گفتن و بازگفتن و روشنگری و تبیین، اجازه نداد که ذهنیّت اجتماعی نسبت به آن تغییر کند. اینها نشان میدهد که نظام اسلامی، تکیهگاه دین است و گزند دیدن آن، در حکم مخدوششدن دین است.
https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60