eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
17.2هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
در روايات شيعه براي روز اربعين حسيني دستورهايي وجود دارد؛ مانند خواندن زيارت مخصوص آن روز در پيش از ظهر كه پس از آن دو ركعت نماز نيز خوانده مي‏شود و دعا در آن وقت مستجاب است. در زيارت اربعين، هدف قيام امام حسين (عليه‏السلام) همان هدف رسالت نبي اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) دانسته شده است. براساس قرآن و نهج‏البلاغه، هدف رسالت انبياي الهي، دو چيز است: يكي عالم كردن مردم و ديگري عاقل نمودن آن‏ها با تهذيب نفس. كساني كه علم ندارند، دستور خدا را نمي‏دانند و توان تربيت خود يا ديگران را ندارند. برخي نيز عالمند، ولي در اثر نداشتن عقل به دانش خود عمل نمي‏كنند. از اين‏رو، انبيا (عليهم‏السلام) براي تعليم و نيز تزكيهٴ مردم مبعوث شده‏اند كه به مردم خوبي‏ها را بشناسانند و راه خوب را به آنان بنمايانند تا مردم خوب بفهمند و به خوبي‏ها عمل كنند. چنين جامعه‏اي مهد پرورش اولياي الهي است. شكوفايي عقل در پرتو نهضت حسينی صفحه 232 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
به ديگر سخن، براساس فرمودهٴ رسول خدا (ص): عصارهٴ رسالت (نبوي (ص)) قرآن و عترت است؛ «إنى تارك فيكم الثقلين... كتاب الله و... عترتى أهل بيتى» عصارهٴ كتاب الهي كه دين خداست، ستوني دارد كه نماز است و عصارهٴ عترت نيز ستونش زيارت اربعين است ، كه اين دو ستون در روايت امام عسكري (ع) در كنار هم ذكر شده است؛ امّا مهمّ آن است كه دريابيم نماز و زيارت اربعين انسان را چگونه متدين مي‏كنند. انسان، فطرتاً موحّد است، ولي طبيعت او به هنگام حوادث تلخ، جزع دارد و در حوادث شيرين از خير جلوگيري مي‏كند، مگر انسان‏هاي نمازگزار كه آنان مي‏توانند اين خوي سركش طبيعت را تعديل كنند و از هلوع، جزوع و منوع بودن به‏درآيند و مشمول رحمت‏هاي خاص الهي باشند؛ ﴿إنّ الإنسان خلق هلوعاً ٭ إذا مسّه الشرّ جزوعاً ٭ و إذا مسّه الخير منوعاً ٭ إلّا المصلّين﴾ زيارت اربعين نيز انسان را از جزوع، هلوع و منوع بودن باز مي‏دارد. کتاب ؛ شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
اهميت زيارت اربعين، تنها به اين نيست كه از نشانه‏هاي ايمان است، بلكه طبق اين روايت در رديف نمازهاي واجب و مستحب قرار گرفته است. برپايهٴ اين روايت، همان‏گونه كه نماز ستون دين و شريعت است، زيارت اربعين و حادثهٴ كربلا نيز ستون ولايت است . شكوفايي عقل در پرتو نهضت حسينی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5965060608880542841.mp3
2.77M
💠 صوت جلسه اول ▪️ سال 1392 - دهه آخر ماه صفر 1435 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5965060608880542842.pdf
147.3K
💠 متن جلسه اول ▪️ سال 1392 - دهه آخر ماه صفر 1435 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی : 💢 زیارت قبر امام حسین (ع) به چه میزان در بیان نورانی اهل بیت (ع) تأکید شده است؟ ☑️ امام صادق (عليه‏ السلام) فرمود: امام حسين (عليه‏ السلام) را زيارت كنيد، هرچند كه سالي يك بار باشد؛ زيرا هر كس عارف به حقّ او باشد و زيارتش كند، پاداشي جز بهشت ندارد، از رزق واسعي بهره‏مند مي‏شود و خداوند گشايشي در كار او ايجاد مي‏كند. ☑️ امام صادق (عليه ‏السلام) فرمود: خداوند چهار هزار فرشتهٴ ژوليده موي غبارغم گرفته را موكّل قبر امام حسين (عليه‏السلام) كرده كه تا روز قيامت براي او گريه مي‏كنند. پس كسي كه عارف به حق آن حضرت باشد و زيارتش كند، آن ملائكه، وي را همراهي مي‏كنند تا به مأمنش برسانند، اگر مريض شود صبح هنگام و شبانگاهان عيادتش مي‏كنند و اگر بميرد تشييع جنازه‏اش كرده، تا روز قيامت براي وي استغفار مي‏كنند. ☑️ همچنين به بشير فرمود: كسي كه قبر حسين بن علي (عليه ‏السلام) را همراه با معرفت زيارت كند، همانند كسي است كه خدا را در عرش زيارت كرده است؛ «يا بشير! من زار قبر الحسين بن على صلوات الله عليه عارفاً بحقّه كان كمن زارالله فى عرشه» 📚 ادب فنای مقربان،ص42 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
▪️مراسم عزاداری اربعین حسینی(ع) در محضر آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار شد همزمان با اربعین شهادت سید و سالار شهیدان، مراسم عزاداری در محضر آیت الله العظمی جوادی آملی با حضور جمعی از مسئولین استانی و علاقمندان به خاندان عصمت و طهارت(ع)، پس از اقامه نماز مغرب و عشاء به امامت معظم له، در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد. در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم طاهری به ذکر مصیبت حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام و اهل بیت ایشان پرداخت. این مراسم تا آخر صفر المظفر ادامه خواهد داشت #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
راه ماندگار.mp3
806.9K
💠 روز بیست و یکم ماه #صفر 🔹راه ماندگار حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
دانش هدایتگر ج2.mp3
2.98M
💠 صوت #دانش_هدایتگر جلسه دوم ▪️ سال 1392 - دهه آخر ماه صفر 1435 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
دانش هدایتگر ج2.pdf
145.8K
💠 متن #دانش_هدایتگر جلسه دوم ▪️ سال 1392 - دهه آخر ماه صفر 1435 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
نگاه حقیقت بین.mp3
895K
💠 روز بیست و دوم ماه #صفر 🔹نگاه حقیقت بین حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق بیان داشتند: ✳️قضای الهی از مسیر اراده و اختیار بشر می‌گذرد حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق در شرح کلمه 78 از سخنان گهربار مولا امیرالمومنین در : در جریان جنگ صفین یک سائلی از حضرت سؤال می‌کند آیا اینکه ما به طرف شام می‌رویم قضا و قدر خداوند است؟ خود سید رضی دارد که پاسخ حضرت به این سوال مفصل و طولانی است، ولی این گوشه‌ای از آن حدیث است. وجود مبارک حضرت امیر در اینجا فرمود: تو خیال کردی یک قضای لازم و اراده حتم و تخلف‌ناپذیر در جریان است؟ «لَوْ كَانَ ذَلِكَ كَذَلِكَ لَبَطَلَ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ»؛ خیر! قضای الهی سرجایش محفوظ است، اما اختیار ما هم سرجایش محفوظ است و خدای سبحان در نظام تکوین یک قضایی دارد یک قدری و در نظام تشریع نیز یک قضایی دارد یک قدری، قدر یعنی اندازه. خدا یک قضایی دارد، یک اصلی کلی مثل اینکه هر انسانی می‌میرد: ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾؛ یک قَدَری دارد که اندازه‌گیر است که فلان شخص اگر این شرائط را رعایت کند فلان مقدار عمر دارد و اگر مثلاً بهداشت را رعایت نکند فلان مقدار عمر دارد، این می‌شود قَدَر و آن ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾ می‌شود قضا. حضرت در پاسخ آن فرد می فرماید، قضای الهی از مسیر اراده بشر می‌گذرد، از مسیر اختیار بشر می‌گذرد؛ «إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ أَمَرَ عِبَادَهُ تَخْییراً وَ نَهَاهُمْ تَحْذِیراً وَ كَلَّفَ یسِیراً وَ لَمْ یكَلِّفْ عَسِیراً وَ أَعْطَى عَلَى الْقَلِیلِ كَثِیراً وَ لَمْ یعْصَ مَغْلُوباً وَ لَمْ یطَعْ مُكْرِهاً»؛ هیچ اجباری در کار نیست، آن کسی هم که معصیت کرده اینطور نیست که علیه قدرت خدا کار کرده باشد، خدا او را امتحان کرده و دستش را هم باز گذاشته؛ آن کسی هم که اطاعت کرده این طور نبود که مجبور باشد اطاعت کند. 25 مهر98 @daftar_ayatollah_javadi_amoli 🆔 https://t.me/joinchat/AAAAAFVyBKnJUt7BixwEpA