eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.3هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی چهار پرسش مهدوی پاسخ گفتند. متن سئوالات و پاسخ معظم‌له به شرح ذیل است: 1. چگونه مي‏توان امام زمان‏(عج) را شناخت؟ شناخت بر دو قسم است: «شناخت تاريخي» و «شناخت واقعي» كه از قسم نخست مهم‏تر است. مسئله مهم اين است كه ما آن حضرت را به حقيقت بشناسيم و ايشان نيز ما را ببيند؛ نه اينكه ما حضرت را ببينيم. در زمان پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم (كه مقامش از همه امامان بالاتر است) عده زيادي آن وجود مبارك را مي‏ديدند، اما خداي سبحان درباره آنها فرمود: ﴿و تراهم ينظُرُون اِليك و هُم لايُبصرون﴾[5]؛ آنها را مي‏بيني كه به تو مي‏نگرند؛ ولي تو را نمي‏بينند. اهل نظر هستند، اما اهل بصيرت نيستند. هنر اين است كه به گونه‏اي باشيم كه وجود مبارك امام زمان(عليه‌السلام) ما را ببينند. در قرآن كريم آمده است: خدا كه بر همه چيز بصير است، در روز قيامت به عده‏اي نگاه نمي‏كند: ﴿ولايُكلّمهم اللّه و لاينظرُ اِليهم يومَ القيامةِ و لايزكّيهم﴾[6] و نگاه تشريفي خود را نسبت به عده‏اي اعمال نمي‏كند. اگر ما در مسير صحيح حركت كنيم، آن حضرت ما را مي‏بيند. 2. دليل قرآني وجود حضرت حُجّت (عج) چيست؟ مرحوم كليني (رضوان اللّه عليه) در كتاب شريف كافي[4] طي بابي از ائمه(عليهم‌السلام) نقل كرده است كه به سوره قدر احتجاج كنيد، زيرا در سوره قدر آمده است، هر سال ليلة القدري دارد و فرشتگان در شب قدر، هر سال با همراهي روح (جبرئيل سلام اللّه عليه)، همه احكام و امور را به زمين نازل مي‏كنند. وقتي فرشتگان احكام و امور را به زمين مي‏آورند، بايد آن را به كسي بسپارند، چون افراد عادي نمي‏توانند ميزبان فرشتگان باشند و احكام صادره را تحويل بگيرند، پس تنها كسي كه در روي زمين مهمان‏دار فرشتگان و تحويل گيرنده اين امور و مقدّرات است، وجود مبارك ولي عصر(عليه‌السلام) است، بنابراين با توجه به رواياتي كه مرحوم كليني نقل كرد، از نظر قرآن، در شب قدر كه همه فرشتگان به همراهي جبرئيل(سلام اللّه عليه) يا روح، مقدّرات امور را نازل مي‏كنند، بايد آن را به كسي بسپارند و به او گزارش بدهند؛ گيرنده اين امور وجود مبارك ولي عصر(ارواحنا فداه) است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
3. حيات حضرت ولي عصر(عليه‌السلام) از نظر علمي چگونه توجيه مي‏شود؟ حيات طولاني امام زمان(عليه‌السلام) بر خلاف عادت است، نه بر خلاف علّيّت؛ يعني به طور عادي كسي نمي‏تواند، هزار يا ده هزار سال زندگي كند؛ اما به صورت غير عادي (خرق عادت) اين كار ممكن است. دوم. اگر بدانيم انسان چيست و چه كسي بدن او را اداره مي‏كند، اصلاً اين پرسش براي ما مطرح نمي‏شود؛ براي مثال براي عرفا و حكماي بزرگ، اصلاً چنين پرسشهايي مطرح نمي‏شود. بنده زماني به دندانپزشك محترمي مراجعه كردم. او مي‏گفت دندانهاي بعضي صد سال سالم مي‏ماند و نمي‏پوسد؛ ولي اگر فولاد صد سال شب و روز كار كند، فرسوده مي‏شود. چون اگر فولاد و آهن فرسوده شود، ديگر چيزي جايگزين آن نمي‏شود؛ امّا دندان انسان هر روز عوض مي‏شود و هر روز سلولهاي جديدي جاي سلولهاي مرده و قديمي را مي‏گيرد. با اين توضيح، همه ذرات بدن در حركت و تعويض است و روح آدمي همه حركات اين ذرات را تحت كنترل دارد. حال اگر روح انسان كاملي، بر خلاف عادت (نظم عادي)، بهترين سلولها را جايگزين كند و دقيق‏ ترين كنترلها را روي قسمتهاي مختلف بدن داشته باشد، يك انسان كامل مي‏تواند، ميليونها سال زنده بماند (اين مطلبي است كه در علم پزشكي امروز به اثبات رسيده است). مُلاي رومي طي مثالي مي‏گويد: اگر شما روز يا شبي در كنار نهر رواني كه آب آن به آرامي در حركت است، بنشينيد و تصوير خورشيد يا ماه را در آن ببينيد، متوجه مي‏شويد كه صدها عكس مي‏آيد و مي‏رود و شما همچنان خيال مي‏كنيد كه ساعتها با عكس نخست روبه‏رو بوده‏ايد، در حالي كه آينه‏ها و عكسهاي متعدد، هر لحظه مي‏آمدند و مي‏رفتند. آب مبدَل شد در اين جو چند بار عكس ماه و عكس اختر برقرار[1] اين بزرگوار در جاي ديگر مي‏گويد: اي برادر تو همان انديشه‏اي ما بقي تو استخوان و ريشه‏اي[2] بنابراين، اگر كسي روح و سلطه آن بر بدن خود را بشناسد، و سَيَلان، حركات و تعويض ذرات بدن را تحت كنترل روح بداند و نيز كمي با حكمت و عرفان آشنا شود، اين اشكال كه چگونه يك انسان مي‏تواند يك يا دو ميليون سال يا بيشتر بماند، براي او مطرح نمي‏شود. اگر پيوند روح با خالق جهان هستي به اندازه‏اي بود كه قدرت خاصي ما فوق قدرت افراد عادي يافت، مي‏تواند همان طور كه بدن خود را مي‏گرداند، خارج از بدن خود را هم اداره كند، زيرا خارج از روح او هم حكم بدن او را دارد. وجود مبارك اميرمؤمنان(سلام اللّه عليه) در خطبه قاصعه نهج ‏البلاغه مي‏فرمايد: من در حضور پيامبر اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم بودم كه مشركان حجاز به پيامبر اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم گفتند، اگر تو پيامبري معجزه‏اي (حسّي) بياور تا تو را بپذيريم. آنگاه گفتند: دستور بده نيمي از درختي كه روبروي تو است، از نيمه ديگر جدا شود و به حضور تو بيايد. حضرت فرمود: اگر اين كار را انجام بدهم، ايمان مي‏آوريد؟ گفتند: بلي. حضرت علي(عليه‌السلام) در ادامه مي‏فرمايد: من ديدم كه اين درخت دو نيم شد و نيمي از آن در جاي خود ايستاد و نيم ديگر حركت كرد و جلو آمد، به طوري كه شاخه‏هاي آن روي دوش ما قرار گرفت. مشركان گفتند: دستور بده نيمه ديگر آن هم از جاي خود حركت كند و نزد تو بيايد. پيامبر اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم اين كار را هم انجام دادند. بعد گفتند: دستور بده دو نيمه درخت به هم متصل شود و در جاي اول قرار گيرد؛ با اين همه، مشركين باز هم ايمان نياوردند.[3] همه كرامات محال عادي هستند؛ نه محال عقلي كه محال عقلي (مانند 2*2=5) كرامت يا اعجازبردار نيست؛ به هر حال، حيات حضرت ولي‏عصر(عج) محال عادي است؛ نه محال عقلي. 4. مسئله وجود مقدس امام زمان‏(عج) از نظر فلسفي چگونه توجيه مي‏شود؟ آيا دليل فلسفي بر اثبات وجود آن حضرت وجود دارد؟ درباره وجود مبارك حضرت حجّت‏(عج) «برهان عقلي بر امكان» اقامه مي‏شود؛ يعني بر اساس حكم عقل، ممكن است انسان كاملي عمر طولاني داشته باشد.ما به ديدن عمرهاي كوتاه عادت كرديم. اما اگر شخصي، از همه علل و عوامل طبيعي آگاه باشد و آنچه براي او سودمند است، فراهم كند و از آنچه براي او زيانبار است بپرهيزد، مي‏تواند عمر طولاني داشته باشد. اين مسئله خارق عادت است؛ نه خارق عقل. معجزه هم چيزي خارق عادت است، نه خارق عقل. علم نيز به چنين چيزي راه نيافته است، زيرا علم به امور عادي راه دارد؛ نه امور غير عادي. كرامت نيز در امور خلاف عادت جاري است. [1] ـ مثنوي معنوي، دفتر ششم، بيت 3178. [2] ـ همان، دفتر دوم، بيت 277. [3] ـ ر.ك: نهج البلاغه، خطبه 192 (قاصعه). [4] ـ الكافي، ج 1، ص 242 (باب في شأن «اِنّا اَنزلناه في ليلة القدر» و تفسيرها). [5] ـ سوره اعراف، آيه 198. [6] ـ سوره آل‏عمران، آيه 77. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 همچنان که نتابیدن خورشید هر چند از پس ابر، به فراگیری ظلمت و شدت برودت می انجامد و حیات زمین و زمینی را ناممکن می سازد، اگر عنایت و افاضه ولی خدا و انسان کامل عصر (عج)، هر چند از پس پرده غیبت نبود سختی ها و تنگنای معیشت و کینه توزی دشمنان، به دوستان خاندان عصمت امان نمی داد. 🔹 همچنان که امام عصر (عج) در توقیع مبارک به شیخ مفید چنین فرمود: ما در مراعات حال شما سهل انگار نیستیم و هرگز شما را فراموش نمی کنیم و گرنه سختی ها و تنگناهای فراوانی به شما می رسید و دشمنان، شما را نابود می کردند. 📚 امام مهدی موجود موعود ص ۱۳۸ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
99-01-16_000 mp3 ss.mp3
8.5M
💠 صوت 🔸 موضوع: 🔹 تاریخ: 1399/01/16 💠 فرمایشات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ویژه فرارسیدن ایام ولادت قطب عالم امکان، حجت بن الحسن العسکری(عج) (شعبان ۱۴۴۱ه‍) از شبکه های ملی سیما، همچنین شبکه های مختلف استانی پخش و مورد توجه علاقمندان به معارف اهل بیت علیهم السلام قرار گرفت. 🔸معظم له در این پیام خود به تبیین «ره آورد وجود مبارک حضرت ولی عصر(عج)» پرداختند. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
27.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری حضرت آیت الله العظمی 🔸 موضوع: 🔹 تاریخ: 1399/01/16 💠 فرمایشات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ویژه فرارسیدن ایام ولادت قطب عالم امکان، حجت بن الحسن العسکری(عج) (شعبان ۱۴۴۱ه‍) از شبکه های ملی سیما، همچنین شبکه های مختلف استانی پخش و مورد توجه علاقمندان به معارف اهل بیت علیهم السلام قرار گرفت. 🔸معظم له در این پیام خود به تبیین «ره آورد وجود مبارک حضرت ولی عصر(عج)» پرداختند. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
هر كه امامش را بشناسد و بداند كه او از اعمالش به اذن خدا آگاه است و بپذيرد كه امام مظهر (قائِم عَلي كُلِّ نَفسٍ بِما كَسَبَت)[2]است[3] ، قهراً منتظر حضرتش خواهد بود . منبع ؛ کتاب {امام مهدي (عج) موجود موعود، صفحه 32} نویسنده : آیت الله العظمے جوادے آملے [2]ـ سوره رعد، آيه 33. [3]ـ التوحيد، صدوق، ص189 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_2996 ss.mp3
9.24M
💠 صوت حضرت آیت الله العظمی 🔹 سخنرانی در همايش بين المللی ▪️ تاریخ: 1396/02/21 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
moredi_2996 p2.pdf
230.4K
💠 متن حضرت آیت الله العظمی 🔹 سخنرانی در همايش بين المللی ▪️ تاریخ: 1396/02/21 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
حضرت آیت الله العظمی مساله 14. اگر کسی بدون تقلید،اعمال دینی را انجام دهد،در صورتی می تواند به آن ها اکتفا کندکه بفهمد مطابق با واقع یا موافق احتیاط یا مطابق فتوای مرجع بوده که وقت عمل لازم بود طبق فتوای او عمل کند؛یا اکنون لازم است موافق با آن عمل نماید. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠دشواري ادراك (عليه‌السلام) و راه تسهيل آن 🔸ادراك بعضي احاديث و علوم خاندان وحي، دشوار است؛ اما فهم مسئله و حضور مستمر وي در عين استتار و ظهور دائم او در متن اختفا، از دشوارترين معارف است، از اين‏رو نيل به آن در گرو فحص بالغ همراه طهارت ضمير است. 🔸هرگز نمي‏توان بهانه دشواري ادراك برخي از معارف ديني را بهاي ترك آن قرار داد و مجوز اهمال آن دانست، بلكه بهاي هر كالاي گراني، اعتماد به امداد الهي است، همان‏گونه كه حضرت (عليه‌السلام) فرمود: 🔸 الثقة بالله تعالي ثمن لكل غال و سُلّم إلي كلّ عال[1]؛ وثوق و اعتماد به كمك خداي والا بهاي هر متاع گران و نردبان هر مقام بلندي است؛ 🔸و مسلّم است كه شرط لازم براي فوز به فيض الهي و نيل به هماي سعادت كه همانا طاير ملكوتي است، در گرو رها شدن نفس از مكر دامگستري براي بندگان خدا و وصول به مقام آشنايي و آشيانه‏پردازي است: 📝گويد سليمان مر تو را، بشنو لسان الطير را دامي و مرغ از تو رمد، رو لانه شو رو لانه شو 📝گر چهره بنمايد صنم، پر شو ازو چون آينه ور زلف بگشايد صنم، رو شانه شو، رو شانه شو 📝يك مدتي اركان بُدي، يك مدتي حيوان بُدي **يك مدتي چون جان شدي، جانانه شو جانانه شو[2] ◽️[1] ـ اعلام الدين، ص 309؛ بحار الانوار، ج75، ص363. ◽️[2] ـ ديوان شمس تبريزي، ص798، شماره 2130. علیه السلام 💢حضرت آیت الله العظمی مدظله العالی 💢امام مهدي موجود موعود، ص 77 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
از مساله15تا43وارد مسائل طهارت می شویم
حضرت آیت الله العظمی آب مطلق و مضاف مسأله ١٥ . آب يك قسم است و آن, آب مطلق است كه بدون قيد، نام آب بر آن اطلاق مي شود; اما مايعي كه از چيزي گرفته مي شود, مانند آب ميوه يا آبي كه با چيزي ممزوج شد يا چيزي با آن امتزاج يافت, به گونهاي كه بدون پسوند، نام آب بر آن اطلاق نمي شود. نظير آب گِل، از اقسام آب نخواهد بود, بنابراين آب مضاف از اقسام آب نيست. آب، اقسامي دارد: ١ آب كر؛ ٢ آب جاري؛ ٣ آب باران؛ ٤ آب چاه؛ ٥ آب قليل. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅روح لطیف یک محقّق را نرنجانید! ◀️ تزکیه نفس در امور اجتماعی/3⃣ 🔸خُب اگر ما رفتيم جايي آن آقا كار داشت گفت «ببخشيد!»، آن وقت گِله ما از اين به بعد نبايد شروع بشود؛ چون ما پذيرفتيم قرآن وحي خداست، پذيرفتيم آن براي تزكيه است، پذيرفتيم خدا به ما فرمود وَإِن قِيلَ لَكُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا هُوَ أَزْكَي لَكُمْ 🔸چه گله‌اي داريد شما كه وقت قبلي نگرفتيد؟ 🔸اينجا هم فرمود وَلاَ مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ إِنَّ ذلِكُمْ كَانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ 🔸او كه نمي‌تواند به شما بگويد «اين حرف‌ها چيست كه اينجا مي‌زنيد؟!»، ولي بالأخره اذيت مي‌شود. 🔸روح لطيف يك محقّق از شنيدن حرف‌هاي غيرعالمانه رنج مي‌برد، چرا آزارش مي‌كنيد؟! إِنَّ ذلِكُمْ كَانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ 🔸آن وقت او كه خجالت مي‌كشد چيزي بگويد؛ او كه چيزي نمي‌گويد. 🔸من با وحي، با نازل كردن آيات، اين مسائل اخلاقي را با شما در ميان مي‌گذارم؛ آداب اجتماعي را، نظم عمومي را. 🔸كَانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيِ مِنكُمْ، امّا وَاللَّهُ لاَ يَسْتَحْيِ مِنَ الْحَقِّ. 🔹گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره احزاب، آیات 51 الی 53 @daftar_ayatollah_javadi_amoli