eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.3هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
💠دشواري ادراك (عليه‌السلام) و راه تسهيل آن 🔸ادراك بعضي احاديث و علوم خاندان وحي، دشوار است؛ اما فهم مسئله و حضور مستمر وي در عين استتار و ظهور دائم او در متن اختفا، از دشوارترين معارف است، از اين‏رو نيل به آن در گرو فحص بالغ همراه طهارت ضمير است. 🔸هرگز نمي‏توان بهانه دشواري ادراك برخي از معارف ديني را بهاي ترك آن قرار داد و مجوز اهمال آن دانست، بلكه بهاي هر كالاي گراني، اعتماد به امداد الهي است، همان‏گونه كه حضرت (عليه‌السلام) فرمود: 🔸 الثقة بالله تعالي ثمن لكل غال و سُلّم إلي كلّ عال[1]؛ وثوق و اعتماد به كمك خداي والا بهاي هر متاع گران و نردبان هر مقام بلندي است؛ 🔸و مسلّم است كه شرط لازم براي فوز به فيض الهي و نيل به هماي سعادت كه همانا طاير ملكوتي است، در گرو رها شدن نفس از مكر دامگستري براي بندگان خدا و وصول به مقام آشنايي و آشيانه‏پردازي است: 📝گويد سليمان مر تو را، بشنو لسان الطير را دامي و مرغ از تو رمد، رو لانه شو رو لانه شو 📝گر چهره بنمايد صنم، پر شو ازو چون آينه ور زلف بگشايد صنم، رو شانه شو، رو شانه شو 📝يك مدتي اركان بُدي، يك مدتي حيوان بُدي **يك مدتي چون جان شدي، جانانه شو جانانه شو[2] ◽️[1] ـ اعلام الدين، ص 309؛ بحار الانوار، ج75، ص363. ◽️[2] ـ ديوان شمس تبريزي، ص798، شماره 2130. علیه السلام 💢حضرت آیت الله العظمی مدظله العالی 💢امام مهدي موجود موعود، ص 77 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
از مساله15تا43وارد مسائل طهارت می شویم
حضرت آیت الله العظمی آب مطلق و مضاف مسأله ١٥ . آب يك قسم است و آن, آب مطلق است كه بدون قيد، نام آب بر آن اطلاق مي شود; اما مايعي كه از چيزي گرفته مي شود, مانند آب ميوه يا آبي كه با چيزي ممزوج شد يا چيزي با آن امتزاج يافت, به گونهاي كه بدون پسوند، نام آب بر آن اطلاق نمي شود. نظير آب گِل، از اقسام آب نخواهد بود, بنابراين آب مضاف از اقسام آب نيست. آب، اقسامي دارد: ١ آب كر؛ ٢ آب جاري؛ ٣ آب باران؛ ٤ آب چاه؛ ٥ آب قليل. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅روح لطیف یک محقّق را نرنجانید! ◀️ تزکیه نفس در امور اجتماعی/3⃣ 🔸خُب اگر ما رفتيم جايي آن آقا كار داشت گفت «ببخشيد!»، آن وقت گِله ما از اين به بعد نبايد شروع بشود؛ چون ما پذيرفتيم قرآن وحي خداست، پذيرفتيم آن براي تزكيه است، پذيرفتيم خدا به ما فرمود وَإِن قِيلَ لَكُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا هُوَ أَزْكَي لَكُمْ 🔸چه گله‌اي داريد شما كه وقت قبلي نگرفتيد؟ 🔸اينجا هم فرمود وَلاَ مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ إِنَّ ذلِكُمْ كَانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ 🔸او كه نمي‌تواند به شما بگويد «اين حرف‌ها چيست كه اينجا مي‌زنيد؟!»، ولي بالأخره اذيت مي‌شود. 🔸روح لطيف يك محقّق از شنيدن حرف‌هاي غيرعالمانه رنج مي‌برد، چرا آزارش مي‌كنيد؟! إِنَّ ذلِكُمْ كَانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ 🔸آن وقت او كه خجالت مي‌كشد چيزي بگويد؛ او كه چيزي نمي‌گويد. 🔸من با وحي، با نازل كردن آيات، اين مسائل اخلاقي را با شما در ميان مي‌گذارم؛ آداب اجتماعي را، نظم عمومي را. 🔸كَانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيِ مِنكُمْ، امّا وَاللَّهُ لاَ يَسْتَحْيِ مِنَ الْحَقِّ. 🔹گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره احزاب، آیات 51 الی 53 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٦ . آب كُر, مقداري است كه با دو راه مي توان حداقل اندازهٴ آن را معلوم كرد: يكم: از لحاظ حجم كه با مساحتِ ظرف آن مشخص مي شود; به اين صورت كه اگر در ظرفي که هر يك از درازا و پهنا و گودي آن, سه وجب و نيم باشد ريخته شود، آن ظرف را پر كند. دوم: از لحاظ وزن، ٣٨٤ كيلوگرم باشد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
مسأله 668 .‏برخی از شغل ها مکروه و بعضی از کارها در داد و ستد کراهت دارند؛ مانند برده فروشی،کفن فروشی، فروشندگی گندم و برنج ‏(ماده اصلی غذای جامعه) به انتظار گران شدن، سر بریدن حیوانها را شغل قرار دادن، داد و ستد چیزهایی که ممکن است غالباً به ربا و مانند آن بیانجامد، خرید و فروش با افراد فرومایه، داد و ستد بین اذان صبح و طلوع آفت اب، ورود در داد و ستد دیگری به قصد خریدن کالایی که وی در صدد خریدن آن است.‏ 👈 آیت الله العظمی جوادی آملی رساله توضیح المسائل احکام خرید و فروش احکام خرید و فروش مساله ۶۶۸ . 📖 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٧ . اگر عين نجس, مانند خون و بول يا چيزي كه نجس شده است, مانند لباس نجس, به آب كُر برسد، چنانچه يكي از اوصاف سه گانه آب (يعني رنگ، بو يا مزه) تغيير كند, آب نجس مي شود و اگر تغيير نكرد, نجس نمي شود. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
دو وظیفه اصلی اهل علم و پژوهش ◀️ تزکیه نفس در امور اجتماعی/4⃣ 🔸ما باید محکم حرف بزنیم، متقن حرف بزنیم، طوری که مردم بفهمند. 🔸خدا غریق رحمت کند مرحوم خواجه را! ایشان در نقد حرف‌های ابن‌رازی در شرح اشارات می‌گوید یک مؤلف، یک مصنّف، یک استاد وقتی می‌خواهد سخن بگوید، تألیفی داشته باشد، تدریسی داشته باشد باید این دو عنصر محوری را رعایت کند: 🔸یکی اینکه حرف طوری باشد که مخاطبان بفهمند. 🔸دوم اینکه محقّقان پشت پرده نتوانند نقد کنند. 🔸یعنی کسی که دارد یک جا سخنرانی می‌کند تنها مستمعان آن محفل را نبیند، بگوید در اینجا ده‌تا محقّق نشستند و این مردم هم نشستند، من باید طرزی حرف بزنم که هم مردم بفهمند، هم این محقّقین نقد نکنند. 🔸این طرز حرف زدن و کتاب نوشتن است که توده مردم بفهمند(یک عنصر)، محقّقین بپذیرند و نقد نکنند(این دو عنصر) 🔹گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره احزاب، آیات 53 الی 55 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٨ . سبب تغيير بايد نجاست باشد و مورد تغيير هم بايد يكي از سه وصف ياد شده در مسأله قبل باشد. تغيير, اعم از آن است كه به يكي از اوصاف شيء نجس باشد; يا به وصف شيء ديگر، پس اگر سبب تغيير، خصوصيت شيء نجس شده باشد, نه نجاست، آن آب, نجس نمي شود; همچنين اگر سبب تغيير, مجاورت با نجاست باشد, نه برخورد با آن، آب نجس نمي شود. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٩ . اگر عين نجس يا شيء نجس شده, به آبي كه بيشتر از كُر است برسد و بو يا رنگ يا مزهٴ قسمتي از آن را تغيير دهد, چنانچه مقداري كه تغيير نكرده است كمتر از كُر باشد, تمام آب نجس مي شود و اگر به اندازهٴ كُر يا بيشتر باشد, فقط مقداري كه تغيير كرده, نجس است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli