eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.3هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
✅استهزاءِ استغفار دو گناه دارد. 🔸به تعبیر سیدناالاستاد مرحوم علامه طباطبایی اگر کسی این استغفار را وسیله گناه قرار بدهد بگوید گناه می‌کنیم بعد هم استغفار می‌کنیم، این دو گناه کرده: 🔸یکی خودِ گناه را مرتکب شده، یکی اینکه حریم استغفار را حفظ نکرده، استغفار را به استهزا گرفته. 🔸حالا گناه می‌کنیم بعد استغفار می‌کنیم، حالا پیر شدیم بعد توبه می‌کنیم، این گرفتار دو گناه است. 🔸این‌طور نیست که حریم استغفار را حفظ نکرده باشد گناه نکرده باشد. 🔹گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره احزاب، آیات 64 الی 71 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
ahkam-rozeh.pdf
1.08M
احکام و فتاوای حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی درباره روزه، از سوی دفترمعظم له در اختیار مومنین قرار گرفت. این احکام شامل دو بخش احکام روزه و زکات فطره می باشد که دارای 253 مسئله می باشد. http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
03.pdf
157.2K
💠 متن ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 فصل اول جلسه 3 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی اقسام روزه مسئله ۱۶۲۹. روزه چهار قسم دارد: روزهٔ واجب؛ روزهٔ مستحب؛ روزهٔ حرام؛ روزهٔ مكروه. مسئله ۱۶۳۰. روزهٔ واجب، هشت قسم دارد: ۱. روزهٔ ماه مبارک رمضان. ۲. روزهٔ قضای ماه رمضان. ۳. روزهٔ كفاره. ۴. روزهٔ بَدَل قربانی حج واجب. ۵. روزهٔ نذر و عهد و قسم. البته در این فرض، وفا به نذر و عهد و قسم واجب است؛ نه آنکه خود روزه واجب باشد. ۶. روزهٔ استیجاری و مانند آن؛ مثل روزهٔ مشروط ضمن عقد. ۷. روزهٔ روز سوم اعتكاف. ۸. روزهٔ فوت‌شده از پدر (نیز به احتیاط واجب از مادر) بر پسر بزرگ. مسئله ۱۶۳۱. روزهٔ حرام چهار قسم دارد: ۱. روزهٔ عید قربان. ۲. روزهٔ عید فطر. ۳. روزهٔ ایام تشریق برای حج‌گزار. ۴. روزه گرفتن در شب که بدعت است. مسئله ۱۶۳۲. روزه گرفتن در هر روز از ایام سال ـ جز موارد یادشده در مسئله چهارم ـ صحیح و مستحب است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب ارشمند حکمت عبادات در خصوص تبیین فلسفه روزه و پاداش شخص روزه‏ دار فرمودند ؛ در بعضی از روایات آمده است كه روزه بگیرید برای آنكه طراوت، خرمی و شادابی غیر ماه مبارك را از دست بدهید؛ زیرا آنها نشاط كاذب و زودگذر است. وقتی انسان روزه گرفت و به آن دل بست، كم كم به باطن روزه پی می‏ برد. باطن روزه انسان را به لقای حق می‏ كشاند كه خدای سبحان فرمود: «الصّوم لى وأنا أجزى به» روزه مال من.. ✅ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
توسط دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی اعلام شد؛ اعلام ساعات پاسخگویی به سؤالات دینی و شرعی در ماه مبارک رمضان هم‌زمان با آغاز ماه مبارک رمضان، بخش پاسخگویی دفتر آیت‌الله العظمی جوادی آملی، ساعات پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی را اعلام نمود. جهت دریافت پاسخ سؤالات شرعی یا مشاوره دینی مذهبی می‌توانید به روش های ذیل اقدام فرمایید 🔷مراجعه حضوری و مکاتبه: قم - خیابان صفائیه ـ کوچه ۱۹ـ پلاک ۷ ؛ دفتر معظم له 🔷تماس تلفنی: (43-42-41) 37841840 -025 🔷 ساعات پاسخگویی 🔸 صبح : 9 الی 13 🔸عصر : 14 الی 19:30 🔸 شب : 1 ساعت بعد از اذان مغرب 🔷سامانه پیام کوتاه: 10007233 🔷پاسخگویی خواهران: همچنین بانوان محترم می توانند همه روزه، صبح ها ساعت 11 الی 13 و عصر ساعت 17 الی 19 از طریق شماره تماس 09334889220 سوالات شرعی خود را مطرح و پاسخ خود را دریافت نمایند. http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
حضرت آیت الله العظمی وقت نيّت مسئله ۱۶۴۴. وقت اختیاری نیّت روزهٔ واجب معیّن ـ مثل ماه رمضان و نذر معیّن ـ تا پیش از اذان صبح است، به گونه‌ای که آغاز روزه از طلوع فجر، با نیّت همراه باشد و برای حصول اطمینان، مقداری پیش از طلوع صبح یا از هنگام شب، نیّت روزه كند و از اذان صبح تأخیر نیندازد که تأخیر از آن جایز نیست. مسئله ۱۶۴۵. اگر نداند یا فراموش کند که ماه رمضان است و پیش از ظهر متوجه شود، چنانچه کاری که روزه را باطل می‌کند انجام نداده باشد، باید نیّت كند و روزهٔ او صحیح است و اگر مُفطری انجام داده، یا بعد از ظهر متوجه شود که ماه رمضان است، روزهٔ او باطل است و قضا دارد؛ ولی باید تا مغرب از کاری که روزه را باطل می‌کند، خودداری نماید. مسئله ۱۶۴۶. اقوا آن است كه انسان در هر شـب از مـاه رمضان، برای روزهٔ فردای آن، نیّت كند و اگرچه از آغاز ماه، نیّت روزهٔ همهٔ ماه را نموده و آن را به صورت استمراری داشته باشد، صحیح است. در روزهٔ غیر ماه رمضان ـ مانند روزهٔ كفاره، نذر یا بدل هَدی ـ هم باید برای هر روز به صورت جداگانه نیّت كند و اگر بنا دارد مثلاً یک هفته روزه بگیرد، چنانچه در آغاز آن، نیّت همهٔ آن ایام را نموده و آن قصد را به صورت پیاپی داشته باشد، کافی است. مسئله ۱۶۴۷. در روزهٔ واجبی که وقت آن معیّن نیست ـ همچون روزهٔ قضا، کفاره و نذر مطلق ـ، وقت اختیاری و اضطراری نیّت، تا اوّل ظهر است، بنابراین كسی كه نیّت كرده روزهٔ واجب غیرمعیّنی ـ مثل قضا یا كفاره ـ بگیرد و سپس منصرف شود و قصد افطار كند و بدون آنكه مفطری انجام دهد، دوباره تصمیم بر روزه بگیرد، می‌تواند پیش از ظهر دوباره نیّت كند و روزهٔ او صحیح است، مگر اینكه قصد ریا کرده باشد كه قابل اصلاح نبوده و تجدید نیّت اثری ندارد. مسئله ۱۶۴۸. وقت نیّت روزه مستحبی از آغاز شب است تا موقعی كه به اندازه نیت كردن، به مغرب مانده باشد، بنابراین اگر تا این وقت كاری كه روزه را باطل می‌كند انجام نداده باشد و در آن زمان، نیّت روزهٔ مستحبی كند، روزهٔ او صحیح است. مسئله ۱۶۴۹. اگر کسی نذر کرده که روز معیّنی روزه بگیرد و آن را فراموش کند و پیش از ظهر متوجه شود، چنانچه کاری که روزه را باطل می‌کند انجام نداده باشد و نیّت كند، روزهٔ او صحیح است؛ وگرنه باطل است. مسئله ۱۶۵۰. كسی که روز خاصّی را نذر روزه كرده و در آن روز بدون نیت نذر، روزه گرفته، روزهٔ او برای نیّتی كه كرده صحیح است؛ اما برای نذر او کافی نیست. مسئله ۱۶۵۱. عدول و تغییر نیّت از روزه‌ای به روزه دیگر درست نیست؛ چه هر دو واجب، یا هر دو مستحب، یا یكی واجب و دیگری مستحب باشد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅كارگري يعني مُزدوري! ✅ اسلام در درجه اول به توليدِ كار دستور داده است، نه مُزدوري! 🔸مستحضريد بيگاري نه تنها بد است، مزدوري هم در اسلام بد است. 🔸اينكه مي‌گويند نظام اسلامي به همه كار مي‌دهد نه يعني همه را به كار يك كارخانه دعوت مي‌كند اينها را كارگر مي‌كند. 🔸كارگري يعني مزدوري در اسلام مَنهي است منتها بزرگان فقهي ما اين نهي را بر تنزيه حمل كردند. 🔸مگر آدم را با مُزدوري اداره مي‌كنند؟! با كاري كه براي خودش كار بكند[اداره مي کنند]-حالا يا تعاوني است يا بخش خصوصي است- چه رسد به بيگاري! 🔸اگر وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) دست كارگر را مي‌بوسيد، نه يعني دست مزدور را! [بلکه] كسي كه خودش باغي دارد كار مي‌كند، كسي دامدار است كار مي‌كند... 🔸چند روايت است كه نهي شده در اسلام ... بعد جريان حضرت موسي و شعيب (سلام الله عليهما) را دليل تجويز گرفتند و گفتند به شهادت اينكه أَن تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ معلوم مي‌شود كه مزدوري در اسلام حرام نيست، لذا حمل بر كراهت كردند... 🔸بنابراين اگر كسي ديگري را به بيگاري بگيرد در مرحله سوم است و اگر كسي به مردم كار بدهد(مزدوري) در مرحله دوم است. 🔸اگر كسي كار و اشتغال ايجاد كند- حالا يا تعاوني است يا بخش خصوصي است- آن در مرحله اول است. 🔸يعني اسلام در درجه اول به توليدِ كار دستور داده است، نه مزدوري! 🔹گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره سبأ، آیات 12 الی 17 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
05.pdf
195.2K
💠 متن ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 فصل اول جلسه 5 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
05_solok 92 ss.mp3
3.36M
💠 صوت ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 فصل اول جلسه 5 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی خوردن و آشاميدن مسئله ۱۶۶۰. اگر روزه‌دار عمداً چیزی بخورد یا بیاشامد، روزهٔ او باطل می‌شود؛ چه آن چیز خوراکی باشد؛ یا غیرخوراكی ـ مثل خاک ـ و چه كم باشد یا بسیار؛ حتی اگر از راه غیر متعارف به حلق برسد ـ مثل شرب از راه بینی یا دیگر منافذ سَر ـ روزه را باطل می‌كند. معیار، صدق اكل و شرب است، به گونه‌ای كه به بخش پایانی حلق كه وصل به جوف است، برسد. مسئله ۱۶۶۱. اگر روزه‌دار چیزی را كه لای دندان مانده است، با علم و عمد فرو برد، روزه‌اش باطل می‌شود؛ ولی اگر بی‌اختیار یا از روی فراموشی به حلق فرو رود، روزه باطل نمی‌شود. مسئله ۱۶۶۲. كسی كه می‌خواهد روزه بگیرد، لازم نیست پیش از اذان صبح دندان‌هایش را خلال كند؛ ولی اگر بداند غذای لای‌دندان در روز بیرون می‌آید و به حلق فرو می‌رود، خلال كردن آن واجب است و اگر عمداً به این واجب عمل نكرد و در بین روز به حلق فرو رفت، روزه باطل می‌شود و قضا دارد؛ ولی کفّاره ندارد؛ همچنین اگر به حلق فرو نرود، روزه او باطل است و قضا دارد، چون اخلال به نیت کرده است. مسئله ۱۶۶۳. فرو بردن آب دهانی كه با اختیار یا بی‌اختیار در دهان جمع شده، گرچه بسیار و ترش مزه باشد، روزه را باطل نمی‌كند، اگرچه احتیاط در اجتناب از فرو بردن آن است. مسئله ۱۶۶۴. بلعیدن خلط سر و سینه برای روزه‌دار، تا وقتی كه به فضای دهان نرسد، روزه را باطل نمی‌كند و احتیاط واجب، آن است زمانی که به فضای دهان رسید، از فرو بردن آن به حلق خودداری کند؛ ولی چون مُبطل بودن آن قطعی نیست، اگر فرو رود، روزه او صحیح است. مسئله ۱۶۶۵. اگر روزه‌دار مسواک آغشته به آب دهان را بیرون بیاورد و دوباره در دهان بگذارد و رطوبتش در آب دهان مستهلک شود، روزه او صحیح است؛ ولی اگر در آب دهان مستهلک نشود و آن را فرو ببرد، روزه را باطل می‌كند. مسئله ۱۶۶۶. با جویدن آدامس، اگر ذرات آن در آب دهان متفرق و مخلوط شود و همراه با آب دهان به حلق فرو رود، روزه باطل می‌شود. مسئله ۱۶۶۷. اگر روزه‌دار فراموش کند که روزه است و چیزی بخورد، روزه او باطل نمی‌شود. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅فرق موعظه با سخنرانی 🔸وعظ هم اصطلاحاً «جذب الخَلق إلي الحق» است. 🔸سخن‌خواني، كسي مقاله‌اي بنويسد، بخواند، اين را نمي‌گويند موعظه. 🔸سخنراني منبر برود سخنراني بكند نمي‌گويند موعظه، اگر عُرضه داشت مخاطب خود را جذب إلي الحق كرد اين مي‌شود وَعظ. 🔸«الوعظ جذب الخلق إلي الحق» نه سخنراني كردن!؛ اگر آدم بتواند جاذبه ايجاد كند، بله موعظه است. 🔸خدا واعظ است (يَعِظُكُمُ اللَّهُ)؛ به وجود مبارك پيامبر فرمود قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم. 🔸اينكه مي‌بينيد كم اثر دارد براي اينكه ما چيزي را حفظ كرديم داريم مي‌خوانيم و براي مردم مي‌گوييم، اين [موعظه] نيست! 🔸قلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ همين‌ها را جذب كرد، اين همه خواص و حارثةبن‌مالك پيدا شد، ابوذر پيدا شد، مقداد پيدا شد، عمار پيدا شد، اينها سابقه شرك و بت‌پرستي داشتند، اين همه افراد و شهدايي كه در بدر و حنين و خيبر جان‌نثاري و جان‌فشاني كردند سابقه بت‌پرستي داشتند، اينها را جذب كرد. 🔸فرمود إِنَّمَا أَعِظُكُم، من شما را به طرف خدا جذب مي‌كنم (بِوَاحِدَةٍ) به يك كلمه، به اصل واحد، به كلمه واحد، به خلصت واحد ... أَن تَقُومُوا لِلَّهِ، بالأخره خدايي هست، فكر كنيد ببينيد از شما چه چيزي خواست، با او چگونه بايد رابطه داشته باشيد؛ ما كه علف خودرو و هرز نيستيم كه روئيده بشويم... 🔸منظور از قيام هم ايستادگي است نه ايستادنِ فيزيكي، آن‌كه دارد عمر را به بطالت مي‌گذارند يك جا ايستاده است او در حقيقت نشسته است؛ او كه «جهاني است بنشسته در گوشه‌اي»(*) او در حقيقت ايستاده است. ↙️پي نوشت: *- ديوان ابن يمين 🔹گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره سبأ، آیات 43 الی 46 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
06.pdf
180.5K
💠 متن ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 فصل اول جلسه 6 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
06_solok 92 ss.mp3
3.41M
💠 صوت ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 فصل اول جلسه 6 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli