eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
17.1هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
02_solok elahi ms ss.mp3
3M
💠 صوت ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 فصل سوم جلسه 2 سال 1394 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
02 p2.pdf
159.6K
💠 متن ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 فصل سوم جلسه 2 سال 1394 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسافران مسئله ۱۷۹۹. مسافری که نمازهای چهار رکعتی را باید دو رکعت به‌جا آورد، نمی‌تواند روزه بگیرد و در جایی که باید نمازهای چهار رکعتی را تمام به‌جا آورد ـ مانند آن که شغل او مسافرت یا سفر او معصیت است، یا در محلی قصد ماندن ده روز کرده ـ باید روزه بگیرد. مسئله ۱۸۰۰. قانون كلّی این است كه هرجا نماز شكسته باشد، روزه باطل است، جز در سه مورد: ۱. كسی که بعد از ظهر و پیش از اقامهٔ نماز، از وطن یا محل اقامت خود به سفر غیرشغلی رود، روزهٔ او صحیح؛ ولی نمازش در سفر شكسته است. ۲. مسافری كه بعد از ظهر به وطن یا محل اقامت خود برسد، هرچند قبلاً چیزی نخورده باشد، نمی‌تواند روزه بگیرد؛ ولی نماز او تمام است. ۳. مسافر در مكان‌های مقدس چهارگانهٔ مسجد حرام، مسجد نبی (ص)، مسجد جامع كوفه و حائر امام حسین (ع)بین قصر و اتمام مخیّر است؛ ولی نمی‌تواند روزهٔ واجب بگیرد. البته در مدینه اگر مسافر حاجتی دارد، می‌تواند سه روز روزهٔ مستحبی بگیرد و افضل این است كه چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه باشد. مسئله ۱۸۰۱. مسافری که نداند روزه در سفر باطل است و جهل او تا پایان روز باقی باشد و روزه بگیرد، روزهٔ او صحیح است؛ ولی اگر در بین روز، حتی یک لحظه مانده به غروب، بفهمد که روزهٔ مسافر مشروع نیست، روزه او باطل است. مسئله ۱۸۰۲. مسافری كه فراموش کند که در ماه رمضان، روزه در سفر باطل است و قصد روزه كند، روزهٔ او صحیح نیست. مسئله ۱۸۰۳. مسافرت در ماه رمضان برای انجام دادن کارهای مورد نیاز، اشکالی ندارد. چنانچه برای فرار از روزه در شرایط سخت باشد، كراهت دارد و اگر پس از روز ۲۳ ماه رمضان باشد، كراهتش کمتر است. مسئله ۱۸۰۴. كسی که در شب ماه رمضان قصد سفر كرده و پیش از طلوع فجر یا پیش از ظهر حركت كرده، روزه را باید بعد از حد ترخّص افطار كند؛ چنانچه بعد از ظهر به سفر رفت، باید روزه بگیرد. مسئله ۱۸۰۵. كسی که در شب ماه رمضان قصد سفر نداشته و روز تصمیم به سفر گرفت و پیش از ظهر حركت كرد، مخیّر است كه روزه را بگیرد؛ یا افطار كند؛ ولی اگر بعد از ظهر حركت كند، باید روزه بگیرد. مسئله ۱۸۰۶. كسی که شب قصد سفر كرد و صبح آماده سفر شد، اما بر اثر مانعی حركتش تا بعد از ظهر به تأخیر افتاد، باید روزهٔ آن روز و به احتیاط واجب، قضای آن روز را بگیرد. مسئله ۱۸۰۷. مسافری که پیش از ظهر به وطن خود یا به جایی رسیده كه قصد دارد ده روز در آنجا بماند و چیزی که روزه را باطل می‌کند انجام نداده، باید با نیّت روزه بگیرد. مسئله ۱۸۰۸. كسی كه پیش از ظهر ماه رمضان به سفر غیرشغلی می‌رود، باید روزه را پس از حدّ ترخّص افطار كند و اگر بعد از ظهر به سفر رود، باید روزه را ادامه دهد. مسئله ۱۸۰۹. كسی كه پیش از ظهر برای سفر غیرشغلی از شهر خارج شده؛ ولی بر اثر موانع در محدودهٔ شهر معطّل شده و تا رسیدن به حدّ ترخص، اذان ظهر را گفتند و او بعد از ظهر از حد ترخص خارج شده، روزهٔ او افطار شده است و پس از ماه رمضان باید آن را قضا کند؛ ولی احتیاط مستحب این است كه روزهٔ آن روز را هم بگیرد. مسئله ۱۸۱۰. مسافری که در سفر، چیزی که روزه را باطل می‌کند انجام نداده و پیش از ظهر به محدوده شهر(حدّ ترخّص) رسیده، ولی پیش از رسیدن به شهر، اذان ظهر فرا می‌رسد، باید قبل از ظهر نیّت كند و روزه را بگیرد و به احتیاط مستحب، قضا هم به جا آورد. مسئله ۱۸۱۱. كسی كه در احرام حج، در روز عرفه در عرفات باشد، باید تا مغرب روز نهم در عرفات بماند. اگر پیش از مغربِ روز نهم به مشعر برود، باید ۱ شتر به عنوان كفّاره قربانی كند. چنانچه در تهیّهٔ این شتر قدرت ندارد باید ۱۸ روز روزه بگیرد. این روزه‌ها را اگر در مكه یا در بین راه ـ که در سفر است ـ بگیرد، صحیح است. مسئله ۱۸۱۲. اگر حاجی در حج تمتع، قربانی نداشته باشد، باید بَدَل آن ۱۰ روز روزه بگیرد؛ ۳ روز در همان سفر حج ـ پیش از روز ترویه(روز هشتم) یا پس از آن ـ و ۷ روز را بعد از آن، در غیر سفر بگیرد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
: 🔹ريخت و پاش سفره شب قدر ... | 🔸اگر قرآن به سر مى گذاريم، هدف تنها اين نباشد كه خدا گناهان ما را بيامرزد، ما را به جهنم نبرد، ما را به بهشت ببرد. اينها ريخت و پاش سفره شب قدر است. وقتى يك دوستى سفره اى پهن مى كند، مائده الهى و مَأدبة الهى مى چيند، مهمان هاى خود را به بهترين وجه پذيرايى مى كند. وقتى مهمان ها برخاستند، سفره برچيده مى شود، آن ريزه هاى سفره را مى ريزند؛ مرغ ها آن ريزه هاى سفره را مى چينند. 🔸ريزه سفره شب قدر اين است كه كسى نسوزد، به جهنم نرود. اينها شب قدر نيست. شب قدر آن است كه انسان طيّار گونه دست هزارها نفر را بگيرد و به بهشت ببرد. در دنيا رفتار او، گفتار او، سيرت او، سريرت او، سنّت او آموزنده باشد. هزارها نفر را زنده كند و در آخرت هم هزارها نفر را به همراه خود به بهشت ببرد. اگر ما بتوانيم در كنار سفره الهى و دولت قرآن بنشينيم، چرا در ته صفوف و صَفُّ النِعال قرار بگيريم به دنبال آن ريزه هاى سفره تكان ها باشيم كه از سفره تكانده شده چيزى به ما برسد. 🔹 (منبع : حرم جضرت معصمومه (س) ۸۵/۷/۲۱) _____________ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
: 🔹اين محصول شب قدر ... | 🔸اين مشكلات دولت و ملت نه از قبيل مشكلات و شبهات ابن كمونه است كه حكيم حل كند، نه از قبيل مشكلات ترتب است كه اصولي حل كند، نه شبيه مشكل شرط متأخر است كه فقيه حل كند! 🔸مشكلات ۸ ميليون پرونده روي الفباي دين است. اين نماز شب ها، اين نماز وترها، اين نماز مستحبي ها، اين قرآن به سرها، اين توسل ها، اين دعاها، اين زيارت ها براي اينكه ما را بيدار كند، ما باطل را حق ننگريم! 🔸در قرآن كريم فرمود: يك عده مرده اند، آنها كافرند؛ يك عده بيمارند. آنكه به نامحرم مي نگرد، بيمار است؛ فيطمع الذي في قلبه مرض. و فرمود: فتري الذين في قلوبهم مرض يسارعون فيهم. قرآن براي آن است كه اين بيماري هاي سياسي، اخلاقي، رواني و مانند آن را حل كند. اگر جامعه اين بيماري ها را حل كرد و سالم شد، جامعه امام زماني است. بنابراين شبي كه قرآن نازل مي شود، شب يهدي للتي هي اقوم است. ما چرا خود قائم به قسط نشويم؟! چرا ما قلبمان را قرآني نكنيم و نگوئيم ما كنت افسر قراناً لم اره، ما كنت اتولي اماماً لم اره؟ 🔸اينكه مي بينيد وقتي امام سجاد يا ائمه ديگر(ع) دستشان را به دعا برمي داشتند، وقتي پايين مي آوردند، اين دست را يا بر بالاي سر مي گذاشتند، يا مي بوئيدند، يا مي بوسيدند، يا به صورت مي كشيدند، مي گفتند: اين دست ما به دست بي دستي خدا رسيده است. اين از مجاز به حقيقت رسيدن است، نه از مجاز به مقصد رسيدن. 🔸اگر وجود مبارك امام سجاد مالي را به سائل مي داد، اين دست را مي بوئيد و مي بوسيد و بر سر مي گذاشت، مي گفت: گيرنده اين صدقه خدائي است كه در سوره توبه فرمود: «هو الذي يقبل التوبه عن عباده و ياخذ الصدقات . اين كجا، آن كجا! هم مجازي است در برابر هدف، هم مجاز است در قبال حقيقت. 🔸اگر فرصت كرديد اعتكاف دهه سوم را از دست ندهيد. ممكن است شما ۳۰ سال درس بخوانيد، مجتهد مسلم بشويد، اما راه شب قدر شب ديگر است! آن ليله القدر خير من الف شهر به شما شامه مي دهد كه بوي بد سياست بازي ها را، حزب بازي ها را، باند بازي ها را استشمام كنيد. در متن سياستيد مثل امام راحل و سيد حسن مدرس، نه بيراهه مي رويد، نه راه كسي را مي بنديد. در متن انتخاباتيد، اما نه فريب مي دهيد، نه فريب مي خوريد. اين بو كشيدن با درس و بحث حوزه و دانشگاه حاصل نمي شود! اين محصول شب قدر است و محصول اعتكاف است و محصول آن چشم باطني است. 🔹(منبع : حرم حضرت معصمومه (س) ۸۵/۷/۲۱) _________ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
03_solok elahi ms ss.mp3
1.68M
💠 صوت ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 فصل سوم جلسه 3 سال 1394 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
03 p2.pdf
170.7K
💠 متن ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 فصل سوم جلسه 3 سال 1394 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی بيماران مسئله ۱۸۱۳. بیماری كه علم یا اطمینان عقلایی داشته باشد كه روزه برای او ضرر دارد، یا خوف دارد که از راه روزه‌داری تلف یا ضرر مهم یا شدّت مرض برای او پدید آید، به گونه‌ای که تحمّل چنین ضرر حرام باشد، روزه برای او مشروع نیست و اگر بگیرد، صحیح نیست و بر وی واجب تكلیفی است که به قدر ضرورت افطار کند؛ ولی اگر فقط گمان دارد، یا احتمال بدهد که روزه برای او ضرری است و علم یا اطمینان ندارد، نباید روزه را افطار كند. تشخیص مرض و ضرر در این موارد، بر عهدهٔ خود شخص است؛ اما پس از بهبودی و رفع ضرر باید روزه را قضا کند. مسئله ۱۸۱۴. اگر بیمار ضرر‌ِ روزه را تشخیص نداد و خوف از ضرر هم نداشت، یا بی‌توجه به ضرر آن، روزه گرفت، روزهٔ او صحیح است و قضا ندارد. مسئله ۱۸۱۵. اگر بیماری روزه گرفت و سپس معلوم شد روزه برای او ضرر داشت، روزهٔ او صحیح است. مسئله ۱۸۱۶. اگر طبیب به مریض بگوید كه روزه برای شما ضرر دارد، ولی به تشخیص بیمار، روزه برای او ضرر ندارد، باید روزه بگیرد و چنانچه طبیب بگوید كه روزه برای شما ضرر ندارد، ولی به تشخیص بیمار، روزه برای او ضرر دارد، نباید روزه بگیرد. مسئله ۱۸۱۷. عِطاش، نوعی بیماری علاج‌نشدنی است که شخص مبتلای به آن باید پی در پی آب بنوشد و چنین شخصی معذور است و روزه بر او واجب نیست؛ ولی برای هر روز باید ۱ چارک طعام، فدیه پرداخت كند. مسئله ۱۸۱۸. اگر بیمار پیش از ظهر از بیماری خوب شود و تا آن وقت، غذا و دارویی نخورده باشد و نیت روزه كند، روزه او صحیح است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅صيانت از نفس غير از تقوي و عدالت است. 🔸مي‌بينيد مردان الهي هم در جامعه زندگي مي‌كنند اما كسي آنها را بازي نمي‌دهد براي اينكه آنها طوري فكر مي‌كنند و چيزهايي مي‌خواهند و به دنبال چيزهايي هستند كه در دسترس بازيگران نيست. 🔸بازيگران ابزاري دارند كه آنها به آن اعتنا نمي‌كنند لذا مصون‌اند مي‌شوند مخلَص، «وصائناً لنفسه» و مانند آن. 🔸اينكه درباره فقيه و مرجع گفته شد «صائناً لنفسه» باشد يعني همين. 🔸«صائناً لنفسه» به معني عادل نيست، به معني باتقوا نيست؛ خُب معني عادل و باتقوا را كه در جمله‌هاي ديگر گفته كه «مطيعاً لأمر مولاه» باشد، «مخالفاً لهواه» باشد، اين معناي خاصّ خودش را دارد، باتقوا باشد، عادل باشد؛ اينها را با آن جمله‌هاي ديگر بيان كردند. 🔸صيانت نفس يعني بازيگرها را بشناسد، نه كسي را بازي دهد، نه بازي كسي در او اثر كند؛ نه راه كسي را ببندد، نه بيراهه برود... 🔸گفتند مرجع، طبق آن بيان منسوب به وجود مبارك امام عسكري(سلام الله عليه) «مطيعاً لأمر مولاه» باشد، «مخالفاً لهواه» باشد، واجبات را انجام مي‌دهد، محرّمات را ترك مي‌كند و اهل تقوا و عدالت است براي اينكه فرمود مطيع امر مولاست، تارك هواست و امثال ذلك. 🔸اما «صائناً لنفسه» يك مطلب ديگر است. 🔸اگر كسي بخواهد زمام اموري را يا امور عده‌اي را به عهده بگيرد بايد عزيز باشد، يعني نفوذناپذير باشد و اين صيانت نفس از همان عزّت سرچشمه مي‌گيرد. 🔸فرمود اگر اين شد، هيچ كسي نمي‌تواند در اينها اثر بگذارد براي اينكه اينها در دسترس كسي نيستند، در تيررس كسي نيستند، إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ. 🔸آن‌گاه خداي سبحان براي اينها عزّت را مقرّر كرده است و كسي نمي‌تواند در برابر عزّت عطاشده ی الهي كسي را ذليل كند. 🔹گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره فاطر، آیات 9 الی 11 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
04_solok elahi ms ss.mp3
1.98M
💠 صوت ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 فصل سوم جلسه 4 سال 1394 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli