eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.3هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
10_solok elahi ms ss.mp3
4.07M
💠 صوت ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 فصل سوم جلسه 10 ـ بخش پایانی سال 1394 🆔‌ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
10 p2.pdf
172.7K
💠 متن ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 فصل سوم جلسه 10 ـ بخش پایانی سال 1394 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٣٠ . اگر آب جاري با شيء نجس برخورد كند و مقداري از آن متغير شود و سمت متصل به ماده متغيّر نشود، فقط همان مقدارِ متغيّر شده نجس مي شود و طرف متصل به ماده كه متغيّر نشده, پاك است, هرچند كمتر از كر باشد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٣١ . آب چشمه اي كه جريان ندارد, ولي اگر از آن بردارند, باز مي جوشد، با برخورد شيء نجس، نجس نمي شود, مگر آنكه در يكي از اوصاف (بو، رنگ و مزه) متغيّر شود . @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅چرا عده ای روزانه تغییر جهت می‌دهند؟ 🔸ما معمّايي داريم گِره‌خورده است، نمي‌دانيم اين گِره‌اش از كجا باز مي‌شود، قرآن آمده بگويد اين چيزي كه براي شما روشن است و به دنبال گِره آن مي‌گرديد من براي شما گره‌گشايي مي‌كنم. 🔸شما كه فقير هستيد، فقرتان كه مشخص است اما نمي‌دانيد به چه كسي بايد تكيه كنيد. 🔸اگر سخن از بت و بت‌كده باشد از آ‌نها كاري ساخته نيست؛ اگر سخن از زيد و عمرو باشد از آنها كاري ساخته نيست. 🔸اينكه فرمود «وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَهُم مُشْرِكُونَ» همين است؛ بسياري از مردم فقرشان را مي‌دانند، مشهود است اما خيال مي‌كنند با فلان مسأله حل مي‌شود. 🔸اينكه مي‌بينيد روزانه تغيير مسير مي‌دهند، تغيير خط مي‌دهند، تغيير جهت مي‌دهند براي آن است كه خيال مي‌كنند اگر قدرت به دست زيد رسيد زيد مشكل را حل مي‌كند، اگر قدرت به دست عمرو باشد عمرو مشكل را حل مي‌كند. 🔸اكثر اهل ايمان گرفتار اين شرك رقيق‌اند (وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَهُم مُشْرِكُونَ) [در حالی که] همه را او دارد تدبير مي‌كند، وقتي همه را او دارد تدبير مي‌كند بنابراين ما به همه احترام مي‌كنيم چون بندگان خدا هستند و از هيچ كس كار نمي‌خواهيم چون همه اينها نيازمند الهي‌اند. 🔸و به خداي خود مرتبطيم و خداي سبحان «مقلّب‌القلوب» است، دل‌هاي آنها را گرايش مي‌دهد مشكل ما هم حل مي‌شود ما هم مشكل ديگران را حل مي‌كنيم... 🔸تمام مشكل ما اين است كه ما نمي‌دانيم به چه كسي بايد مراجعه كنيم. 🔸ما غالباً مي‌گوييم خدا هست ولي ...، خدا هست اما ...؛ اين «اما» و «ولي» مي‌شود «وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَهُم مُشْرِكُونَ» 🔸اين است كه آن بزرگواران مي‌گويند ما اگر به جاي اشك، خون جاري بكنيم جا دارد براي اينكه عمري را بيراهه رفتيم خيال كرديم از زيد كاري ساخته است، از او تعريف كرديم، خيال كرديم چيزي كه عمرو به ما نداد كار دست او بود، از او گلايه داريم. 🔸اين قبول و نكول، اين مدح و قدح، اين مدح و هجو، اينها براي همان است كه ما نمي‌دانيم به چه كسي تكيه كنيم. 🔹گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره فاطر، آیات 10 الی 12 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٣٢ . آبي كه كنار آب جاري بدون حركت ايستاده است و با آب جاري اتصال دارد، آب جاري به حساب مي آيد و با برخورد به شيء نجس، نجاست نمي پذيرد, مگر آنكه در يكي از اوصاف سه گانهٴ يادشده، متغيّر شود . @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅عطر تقوی، لازمه ی اداره شهر و کشور ✅بالأخره آدم بايد بويي، خاصيّتي داشته باشد! 🔸يك سواد متوسط براي يك شهر كافي است اما با يك تقواي صد درصد. 🔸مردم وقتي طهارت تقوا، بوي تقوا، عطر تقوا را از يك امام جمعه، امام جماعت، از يك واعظ، از يك مدرّس استشمام كنند شيفته او هستند. 🔸هر كس بخواهد شهري را اداره كند لازم نيست حالا علامه طباطبايي بشود؛ بر فرض حالا اگر كسي علامه طباطبايي شد اين فقط بايد در حوزه بنشيند و كتاب بنويسد، اين ديگر به درد مردم نمي‌خورد. 🔸يك سواد متوسط و يك تقواي صد درصد، شهري را، كشوري را اداره مي‌كند. 🔸مگر ممكن است به مردم بگويند آقا شما از اين گُل استفاده كنيد، از عطر استفاده كنيد؟!؛ خود عطر، جاذبه‌اي دارد كه تمام شامّه‌ها را جذب مي‌كند. 🔸بالأخره اگر ما در حدّ گياهان هم بخواهيم زندگي كنيم يا بايد عود باشيد يا عبير؛ و اگر در حدّ حيوانات است يا بايد مُشك باشيم يا عنبر. 🔸بالأخره آدم بايد بويي، خاصيّتي داشته باشد؛ بعضي از چوب‌ها هستند كه فقط به درد هيزم شدن مي‌خورند، اما مي‌بينيد بعضي از چوب‌ها هستند كه مي‌شود عود. 🔸اين عود، چوبي بيش نيست اما فضايي را معطّر مي‌كند؛ عَبير هم فضايي را معطّر مي‌كند؛ آن نافه آهو هم بالأخره گوشه‌اي از بدن آهوست، آن عنبر هم گوشه‌اي از بدن ماهي‌ است. 🔸بالأخره انسان اگر در حدّ حيات حيواني هم زندگي بكند بايد فضا را معطّر كند؛ اگر در حدّ گياهي هم زندگي بكند بايد فضا را معطّر كند. 🔸تقوا واقعاً معطّر است، عدل واقعاً معطّر است، ادب واقعاً معطّر است. 🔸اين با عقل عملي حل مي‌شود؛ اين‌كه شده آقاي بهجت، آن‌كه شده آقاي خوانساري، آن‌كه شده آقاي قاضي. 🔸مردم شيفته آن طهارت و طيب‌اند كه «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ» ... وقتي مي‌بينند اين راه معطّر است ... اگر فهميدند فقير الي الله‌اند به طرف الله مي‌روند. 🔸خُب كدام راه مي‌روند؟ كدام جادّه مي‌روند؟ ... آ‌ن جادّه‌اي كه كَلِم طيّب مي‌رود؛ آن تقوا، آن عدل، كَلِم طيّبي است كه به سرعت، انسان را به لقاي الهي مي‌رساند و راحت مي‌كند كه «رزقنا الله و إيّاكم ان‌شاءالله». 🔹فراز پایانی درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره فاطر، آیات 12 الی 17 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٣٣ . چشمه يا برف انبوه كه گاهي مي جوشند يا آب مي شوند و گاهي خشك مي شوند و مقداري آب در محل آن ها جمع شده و حركت مي كند، اين مقدار از آب، حكم جاري را ندارد و اگر كُر نباشد، با برخورد شيء نجس، نجاست مي پذيرد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅توشه ی پس از رسیدن به مقصد 🔸این بارها به عرضتان رسید که انسان زاد و توشه که می‌خواهد برای اینکه به مقصد و منزل برسد. 🔸این «تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی»، این عبادات، این اعمال، اینها برای آن است که ما را به مقصد برساند. 🔸اما وقتی به مقصد رسیدیم با مقصود چه کار بکنیم؟ با او چگونه برخورد کنیم؟ او به ما چه می‌دهد؟ 🔸آن دیگر با این اعمال عبادی حل نمی‌شود، آن با اعتقادات حل می‌شود، آن با شهود حل می‌شود، آن با معارف حل می‌شود. 🔹گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /منبع پیشین @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٣٤ . آب استخر، حوضِ حمام و مانند آن، اگر متصل به جاري باشند, حكم آب جاري را دارند و اگر متصل به كُر باشند، گرچه كمتر از آن, باشند حكم آب كُر را دارند. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅هر عالمي عاقل نيست ! 🔸هر عالمي عاقل نيست و هر عاقلي هم اهل خشيت نيست ... 🔸 رسمي و اسميِ حوزه و دانشگاه، اين اصلاً در تقسيم نيست؛ اين را مي‌گويند علم رسمي و اسمي، آن علمي كه به عمل بنشيند اين در تقسيم است... 🔸در سوره مباركه «عنكبوت» فرمود علم يك نردبان است، اين نردبان را شما به دست چه كسي مي‌خواهيد بدهيد؟ اگر به دست يك مقنّي چاه‌كن بدهيد اين با اين نردبان مي‌رود ته چاه! اگر به دست يك مهندس فنّان بدهيد با اين مي‌رود سقف و تزيين مي‌كند ... 🔸فرمود «وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا يَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ» يعني عالم بايد اين نردبان را به دست عقل بدهد تا عقل روي دوش علم پا بگذارد بالا برود ... و اگر علم شده نردبان، به دست مغنّي نيفتاد، به دست مهندس افتاد و انسان مصداق «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ» شد، بالا آمد مي‌شود عاقل. 🔸وقتي عاقل شد «عُبد به الرحمن» مي‌شود، وقتي «عُبد به الرحمن» شد اهل خشيت مي‌شود، ناله مي‌شود، گريه مي‌شود، «و سلاحه البكاء» مي‌شود، آن وقت هم از خدا راضي است هم خدا از او راضي است... 🔸اينها زمينه‌اش علم توحيدي است؛ علم توحيدي نردبان خوبي است كه انسان را عاقل مي‌كند؛ علامت عقل هم خشيت است، وقتي خشيت شد به رضوان بار مي‌يابد، راضيه مي‌شود، مرضيه مي‌شود، مطمئنه مي‌شود، بعد شايسته خطاب است كه بيا بالا! (يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ٭ ارْجِعِي إِلَي رَبِّكِ) ... 🔸ما در همه امور موظّفيم موحّد باشيم حتي در هراس و اميد؛ اگر مي‌ترسيم فقط از خدا بترسيم و اگر اميدواريم فقط به خدا اميدوار باشيم. 🔸ديگر «خدا و خلق خدا»، «از خدا و از خلق خدا» اين ديگر با توحيد سازگار نيست. 🔹گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره فاطر، آیات 27 الی 30 @daftar_ayatollah_javadi_amoli