eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
26.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.8هزار ویدیو
211 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
ديني با سبيل الله در عالم تکوين 🔸ما الآن وقتي داريم درباره قرآ‌ن و درباره فقه بحث مي‌كنيم اينها همه «سبيل الله» است. 🔸ما اگر بخواهيم راه خدا را طي كنيم كه فرمود صراط مستقيم هست و ما هم از خدا مي‌خواهيم «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ»، مي‌خواهيم اين صراط مستقيم را بشناسيم چه كار مي‌كنيم؟ با آيات و روايات و به كمك عقل مي‌فهميم كه خداي سبحان چه چيزي را دستور داد، چه چيزي را حلال كرد و چه چيزي را حرام كرد، اينها «سبيل الله» است. 🔸همين «سبيل الله» كه در نظام تشريع، خدا به وسيله فقه و اصول و تفسير و حديث يادمان مي‌دهد، همين «سبيل الله» را در نظام تكوين به اين موجودات ياد مي‌دهد؛ فرمود: «وَ أَوْحي‏ رَبُّكَ إِلَي النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذي مِنَ الْجِبالِ بُيُوتاً وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمَّا يَعْرِشُونَ ? ثُمَّ كُلي‏ مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ فَاسْلُكي‏ سُبُلَ رَبِّكِ»(1) 🔸صبح كه اينها از كندو بيرون مي‌آيند براي اينكه گل‌ها را شناسايي كنند و مواد آن را تغذيه کنند اين «سبيل الله» است. 🔸آن كندوشناس، آ‌ن عسل‌شناس، آن زنبورشناس دارد در «سبيل الله» حركت مي‌كند كه بفهمد چگونه اين زنبور، عسل را توليد مي‌كند. 🔸قبل از همين جريان «سبيل‌اللّه»ي «نحل»، جريان دامداري را ذكر كرده است ... فرمود شما اين گوسفندها را مي‌بينيد، اين گاوها را مي‌بينيد، اين دام‌ها را شما مي‌بينيد يك طرفش «روث» است و يك طرفش «دم»، ما بين «روث» و «دم» اين «لبن» خالص را تحويل شما مي‌دهيم، اين‌جا كه لوله‌كشي نيست، آن‌جا كه جدول‌بندي نيست، «مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَ دَمٍ لَبَناً خالِصاً»(2) اين «سبيل الله» است. 🔸اگر كسي بخواهد بحث كند اين شير چگونه توليد مي‌شود، خاصيّت اين شير چيست؟ از كجا مي‌جوشد؟ در چه راه بايد صرف شود؟ اين درباره «سبيل الله» دارد بحث مي‌كند ... 🔸الآن جانورشناسي و جانورشناسان و اين دقايق فنّي جفت‌گيري موجودات و اينها را كه دارند ذكر مي‌كنند اينها «محيّرالعقول» است؛ منتها چون درباره عسل چون پايانش ديگر «شِفاءٌ لِلنَّاسِ»(3) است از اين جهت درباره «نحل» ياد كرده است. 🔸چيزي در عالم نيست كه «سبيل الله» نباشد، فرمود «فَاسْلُكي‏ سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلاً»(4) ... 🔸آن گُل را چه كسي به اين صورت در آورده كه غذاي زنبور قرار داده؟ زنبور را چه كسي راهنمايي كرده كه از آن گل بِمَكد؟ اينها «سبيل الله» است. 🔸اگر مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَ دَمٍ، لَبَناً خالِصاً در مي‌آيد اين «سبيل الله» است. 🔸ما كه در فقه و اصول بحث مي‌كنيم، در «سبيل الله» است که اين علم ديني مي‌شود. 🔸آن زنبورشناس هم كه دارد بحث مي‌كند كه چگونه اين زنبور حركت مي‌كند و اين گل‌ها را شناسايي مي‌كند، توليد مي‌كند، اين هم «سبيل الله» است. 🔸منتها بعضي علوم تعبّدي و بعضي توصّلي هستند، علم غير ديني ما نخواهيم داشت؛ اما معنايش اين نيست كه هر كسي هر چه گفت درست است؛ مثل فقه ماست، مثل تفسير ماست و مثل اصول ماست. ↙️ پی نوشت ها: 1- سوره نحل, آيات68 و 69 2- سوره نحل, آيه66 3-سوره نحل, آيه69 4- همان 🔹درس تفسير قرآن /سوره صافات، آيات 1 الي 10 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٦٥ . اگر وقت نماز به انداز ه اي تنگ است كه با انجام دادن بعضي از ذكرها يا كارهاي مستحب، بعضي از امور واجب پس از وقت واقع مي شود، بايد آن امور مستحب را انجام ندهد و اگر تنگي وقت بر اثر تأخيرِ عمدي نبوده و با خواندن بعضي از ذكرهاي مستحب , مانند ذكر قنوت يا اذان، برخي از امور واجب در خارج از وقت واقع مي شوند، در صورتي كه يك ركعت آن در وقت واقع شود، مي تواند آن ذكر يا كار مستحب را انجام دهد و نماز او صحيح است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
غير ديني محال است و محال است و محال! 🔸تمام بحث‌ها اين است كه ما علم ديني داريم و علم غير ديني محال است مثل دو دوتا پنج‌تا ... 🔸هر كس مديريت هر جايي را به عهده گرفت اول بايد نقشه جامع آن را ترسيم كند، اگر نقشه جامع در دست او نباشد و شروع به اقدامي كند، بازسازي كند، نوسازي كند طولي نمي‌كشد كه آن بازسازي و نوسازيِ او به صورت بافت فرسوده در مي‌آيد. 🔸تا آدم نقشه جامع نداشته باشد نمي‌تواند درباره زواياي حوزه تدبيرش تصميم بگيرد. 🔸ما اگر درباره علوم بحث مي‌كنيم، بايد يك قدّ بلند هندسي‌شده جهاني داشته باشيم؛ يعني جهاني فكر كنيم، چون علم است و علم ديگر بومي نيست، شرقي نيست، غربي نيست. 🔸ما وقتي از استقلال و امنيت و مذهبِ مملكت حرف مي‌زنيم، اعتقاد ما و شعار رسمي ما اين است «لا شرقي و لا غربي»؛ نه شرقي نه غربي. 🔸اما وقتي از علم و دانش حرف مي‌زنيم؛ می‌گوييم اگر علم شد، استدلال شد، برهان شد، چه شرقي چه غربي، هر دو هم ديني است؛ يعني هم آن شعار ديني است و هم اين شعار ديني است. 🔸شعار ‌نه شرقي و نه غربي براي استقلال مملكت است و استقلال ديني ماست. 🔸شعار چه شرقي و چه غربي در بحث‌هاي علمي است، علم اگر علم شد، استدلال شد، برهان شد، در داروسازي، در پزشكي، كشاورزي، دامداري، سپهري، درياشناسي، صحراشناسي، چه شرقي و چه غربي، اسلامي است، ما علم غير اسلامي نداريم. 🔸اين دو شعار هر دو ديني است؛ اگر راجع به استقلال مملكت است شعار رسمي ما اين است «نه شرقي نه غربي»، اگر درباره علم و دانش است مي‌گوييم «چه شرقي چه غربي»، علم اگر علم شد الاّ و لابد ديني است، براي اينكه ما علم غير ديني نداريم. 🔸اين‌گونه حرف زدن و اين تصميم، يك قدّ بلند جهاني مي‌خواهد؛ يعني نقشه جامع جهاني ـ نه كشوري و نه قارّه‌اي ـ جهاني مي‌خواهد تا ثابت كند كه علم غير ديني محال است و محال است و محال! 🔹درس تفسير /سوره صافات، آيات 1 الي 10 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٦٦ . تأخير عمدي نماز , به گونه اي كه فقط يك ركعت آن در وقت واقع شود، حرام است و نمي تواند نيت ادا بكند و چنانچه بر اثر ضرورتي مانند سهو و اشتباه, فقط يك ركعت آن در وقت و بقيهٴ آن در خارج وقت واقع مي شود، نماز او صحيح و اداست و بايد آن را به همين وضع بخواند. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ به داد مظلوم برسید، چه برادرتان باشد و چه برادرتان نباشد! 🔸شعار رسمي جاهليت اين بود «انْصُرْ أَخَاكَ‏ ظَالِماً أَوْ مَظْلُوماً» 🔸به فکر برادرت، به فکر قبیله‌ات، به فکر باندت، به فکر حزبت، به فکر هم‌فکرت باش چه ظالم چه مظلوم ... 🔸وقتی اسلام آمد وجود مبارک حضرت این شعار رسمی را به دو صورت تغییر داد و فرمود نگویید «انْصُرْ أَخَاکَ‏ ظَالِماً أَوْ مَظْلُوماً»، بلکه بگویید «انْصُرْ المَظلُوم سَواءٌ کَانَ أخَاکَ أَوْ غیرِ أخَاک». 🔸به داد مظلوم برسید، چه برادرتان باشد و چه برادرتان نباشد و اگر خواستید همین شعار را بدهید بگویید «انْصُرْ أَخَاکَ‏ ظَالِماً أَوْ مَظْلُوماً»(🔺) معنایش را عوض کنید. 🔸یعنی به فکر برادرت باش برادرت را کمک کن؛ برادرت، هم‌حزبت، هم قبیله‌ات را کمک کن اگر مظلوم است به داد او برس و اگر ظالم است دستش را بگیر که ظلم نکند، این کمک به اوست. 🔸این‌طور پیغمبر شعار را عوض کرد، فرمود یا الفاظتان را عوض کنید یا معانی را عوض کنید یا بگویید «انْصُرْ المَظلُوم» چه برادر چه غیر برادر، یا بگویید «انْصُرْ أَخَاک» برادرت را کمک کن، اگر مظلوم است دستگیری کن و اگر ظالم است دستش را بگیر که ظلم نکند. 🔸«أحد الأمرین» را وجود مبارک پیغمبر دستور داد که انجام دهید. ↙️پي نوشت: 🔺مفردات الفاظ القرآن، ص564؛ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ سَلَّمَ: «انْصُرْ أَخَاکَ‏ ظَالِماً أَوْ مَظْلُوماً، قَالَ: أَنْصُرُهُ مَظْلُوماً فَکَیْفَ أَنْصُرُهُ ظَالِماً؟ فَقَالَ: کُفَّهُ عَنِ الظُّلْمِ». 🔹درس خارج تفسیر /سوره صافات، آیات 21 الی 34 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠تدبر در امور💠 در کلام امام محمدتقی (ع) به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت جوادالائمه(ع) : 🔰[فاش كردن چيزي پيش از استحكام آن باعث فسادش مي گردد.](۱) 📚برگرفته از کتاب شریف مفاتیح الحیات اثر ارزشمند آیت الله العظمی جوادی آملی . (۱) تحف العقول ص ۴۵۷ ✅ @daftar_ayatollah_javadi_amoli