eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.3هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 بیداری ملل ▪️ وجود مبارك سیدالشهداء (سلام الله علیه) از همان اول قصد عمره مفرده داشت. در مقتل‌ ها گاهی نوشته می ‌شود كه حضرت حج را تبدیل به عمره كرد یا حجّ إفراد كرد و مانند آن؛ اما آنچه در بحث‌ های فقهی و روایات فقهی ماست، ائمه(علیهم السلام) فرمودند که حضرت از همان اول قصد عمره مفرده داشت، از اول قصد حجّ نداشت، این طور نبود كه حجّ خود را تبدیل به حجّ عمره یا إفراد كند و از مكه خارج شود، اصلاً به احرامِ حجّ مُحرم نشده بود! قصد داشت و می ‌دانست که چگونه می شود. اما چطور این راه را انتخاب كرده و قیام كرده و فرزندان خودش را برده؟ او می‌ خواهد خاورمیانه را احیا كند! ▪️ آ‌ن روز هیچ راهی برای احیای خاورمیانه نبود، خاورمیانه آن روز مكه و مدینه و شام و عراق بود، این محدوده بود كه خاورمیانه اسلامی بود. وجود مبارك سیدالشهداء بخشی را شخصاً تشریف بردند، بخشی را پیام دادند، بخشی را مذاكره كردند، بخشی را با سر رفتند، بخشی را با اسرا اداره كردند؛ یعنی مكه، مدینه، فاصله مكه و مدینه، فاصله مكه و عراق، فاصله عراق و شام را اهل بیت رفتند، پیام دادند، سخنرانی كردند، نامه دادند، نامه گرفتند و خاورمیانه را بیدار كردند كه بعد جریان مختار اثر كرد. بدون برنامه و بدون تصمیم كه نبود؛ لذا هر كس خواست برود فرمود بروید ولی بچه‌ های من باشند، با اینكه یقین داشت اینها به اسارت می‌ روند، فرمود اینها باید باشند شما خواستید بروید، بروید، بیعت را از شما برداشتم اما بچه ‌های من باید باشند، اینها پیام دارند، اینها باید كوفه را اداره كنند، شام را اداره كنند، برگشت از شام تا مدینه را اداره كنند. حضرت نامه ‌ها نوشت، مصاحبه ‌ها كرد قدم به قدم اتمام حجّت كرد. در مكه آن سخنرانی رسمی را اعلام كرد، با ابن‌زبیر یك طور مصاحبه كرد، با ابن‌ عباس یك طور مصاحبه كرد، همه را از وضع شام روشن كرد، مردم خوابیده بودند و همه اینها را بیدار كرد؛ لذا وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) با آن وصف اسیرانه كه از كربلا به شام آمد، در دم دروازه شام به حضرت عرض كردند، در این صحنه چه كسی پیروز شد؟ فرمود ما «وأَوْدَاجُهُ‏ تَشْخُبُ دَماً»؛[1] فرمود: ما پیروز شدیم، ما رفتیم نام مبارك پیغمبر و دین را زنده كنیم از اسارت در بیاوریم و در آوردیم: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ، فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِمْ»[2] این دین اسیر بود ما این را آزاد كردیم، این زنجیر را از گردن دین برداشتیم به گردن خودمان گذاشتیم دین باید آزاد باشد، این كار را كردیم، ما پیروز شدیم. ▪️ اصل بعدی آن است كه وجود مبارك سالار شهیدان (سلام الله علیه) فرمود: انسان آزادی ‌اش به معنای رهایی نیست، این آزادی از دشمن درون و بیرون است؛ لذا با عزّت و جلال و شكوه باید همراه باشد، این «هَیهَات مِنَّا الذِّلَّة»[3] شعار رسمی آن حضرت بود فرمود ما انسان را به كرامت اصلی ‌اش برگرداندیم، جامعه را كریم كردیم، آزاد كردیم هر كس از ماست عزیز است «هَیهَات مِنَّا الذِّلَّة»، با این اصل آزاد كردیم. [1] . الکافی(ط ـ الاسلامیة)، ج7، ص272. [2] . الامالی (شیخ طوسی)، ص677. [3] . ألإحتجاج علی أهل اللجاج(للطبرسی)، ج2، ص300. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/07/30 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
02.mp3
8.99M
💠 صوتی ▪️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه 2 ▪️ تاریخ: 1382/12/04 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٧٤ . اگر به نيّت نماز ظهر يا نماز مغرب وارد نماز شده و در بين نماز آگاه شود كه قبلاً نماز ظهر يا نماز مغرب را به جا آورده است، نمي تواند نيّت را به نماز عصر يا نماز عشاء برگرداند, بلكه بايد نماز را بشكند و دوباره به قصد نماز عصر يا نماز عشاء انجام دهد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
بخشی از بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) : این خون شهادت حسین(ع) در انسان شهامت می آفریند امیرالمومنین به حسین ابن علی(علیهماالسلام) میفرماید: تو مایه ریزش اشک هر مؤمنى آن قدر ثوابی که برای زیارت حسین ابن علی (ع)آمده است برای سایر ائمه (ع) نیامده است . @daftar_ayatollah_javadi_amoli
42.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ذکر مصیبت حضرت مسلم ابن عقیل(ع) توسط ؛ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه سوم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه چهارم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه پنجم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه ششم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه هفتم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه هشتم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
▪️ سخنرانی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دام ظله در محرم 1399 ▫️ شنبه و یک شنبه به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی ▫️ ساعت پخش: 10:00 صبح از شبکه قرآن و معارف سیما 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه نهم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_3666 ss 24 bit.mp3
10.11M
🏴 سخنرانی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دام ظله ▪️ به مناسبت تاسوعای حسینی ▪️ تاریخ: 1399/06/6 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
30.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه دهم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
39.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 سخنرانی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دام ظله ▪️ به مناسبت عاشورای حسینی ▪️ تاریخ: 1399/06/07 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
28.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه یازدهم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٧٥ . اگر در بين نماز عصر اطمينان حاصل شود كه نماز ظهر را نخوانده است و نیّتت را از نماز عصر به نماز ظهر برگرداند و مقداري از نماز را به نيّت ظهر به جا آورد، آن گاه به يادش بيايد كه نماز ظهر را خوانده بود، مي تواند نيّت را به نماز عصر برگرداند و آن را به پايان برساند و چون معناي صحّت عدول آن است كه تمام اجزاي گذشته, اعم از ركن و غير آن ، به حساب نماز دوم (عدول يافته) شمرده مي شود، زيادهٴ ركن يا غير آن لازم نمي آيد, هرچند احتياط مستحب, اعاده بعد از اتمام نماز است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅دنیا فریبکار نیست! 🔸در بيانات نوراني حضرت امير(سلام الله عليه) است كسي دنيا را مذمّت كرده، فرمود «أَيُّهَا الذَّامُ‏ لِلدُّنْيَا»(1) اي كسي كه داري دنيا را مذمّت مي‌كني! چه عالَمي زيباتر از دنيا؟! چه عالمي راستگوتر از دنيا؟! كجاي آن بد است؟ 🔸او اگر چهارتا جمال را به شما نشان داد، بيمارستان و گورستان را هم به شما نشان داد، او كه كار بدي نكرده است؛ اين «مَتْجر» اوليای خداست، هر كس به هر جايي که رسيد در همين دنيا رسيد؛ ذرّه‌اي خلاف و دروغ و فتنه در دنيا نيست. 🔸بله، او اگر پارك را نشان دهد و گورستان را نشان ندهد و اتاق سالمندان را به شما نشان ندهد، مي‌گوييد او فريبكار است؛ لذا فرمود «مَا الدُّنْيَا غَرَّتْكَ‏ وَ لَكِنْ‏ بِهَا اغْتَرَرْتَ»(2)، او شما را فريب نداد، او راستگوترين راستگوهاي اين نشئه است، شما فريب خورديد. 🔸اگر او غدّه‌هاي سرطاني را به شما نشان نداده بود، بيماري‌هاي «صعب‌‌العلاج» را به شما نشان نداده بود، مي‌گفتيد فريبكاري كرده، اما دارد همه را به شما نشان مي‌دهد. 🔸اين‌طور نيست كه فقط مدرسه و پارك را نشان دهد و بيمارستان و گورستان را نشان ندهد؛ همه را به شما نشان داد فرمود: «مَا الدُّنْيَا غَرَّتْكَ‏ وَ لَكِنْ‏ بِهَا اغْتَرَرْتَ» اين «مَتْجر» اولياست. ↙️پی نوشت ها: 1- نهج البلاغه، حکمت131 2- نهج البلاغه، خطبه223 🔹🔹درس خارج تفسیر /سوره صافات، آیات 21 الی 34 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٧٦ . اگر در بين نماز عصر شك كند نماز ظهر را خوانده يا نه، در صورتي كه در وقت مشترك باشد، بايد نيّت را به ظهر برگر داند و پس از آن، نماز عصر را بخواند و اگر در وقت مخت ّ ص عصر باشد، مي تواند نماز را به نيّت عصر تمام كند و قضاي ظهر, لازم نيست. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ انسان مجبور است كه آزاد باشد 🔸فرمود من بشر را آزاد گذاشتم، این آزادی راه کمال اوست، «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ»(1) هیچ کس در دین مجبور نیست؛ یعنی تکویناً آزاد است، چون هر راهی را که انتخاب کند به اختیار خودش باشد و کمال او هم در همین است. 🔸امّا این ـ معاذ الله ـ به معنای اباحه‌گری نیست که هر کسی هر حرفی خواست بزند و هر کاری خواست انجام دهد که این به عنوان آزادی بیان یا آزادی قلم باشد، وگرنه «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحیمَ صَلُّوهُ»(2) بگیر و ببند الهی برای چیست؟ 🔸همین خدایی که می‌فرماید «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ»، می‌گوید بگیرید و ببندید و بزنید! 🔸پس این «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» یعنی بشر را من آزاد خلق کردم یا به طرف حق یا به طرف باطل؛ هیچ جبری نیست، انسان مجبور است که آزاد باشد، این از بهترین نعمت‌های الهی است. 🔸فرمود آزادیِ او در اختیار او نیست، ما او را مجبور کردیم که آزاد باشد، ما او را این‌طور خلق کردیم. هیچ کس نمی‌تواند جلوی آزادی خود را بگیرد؛ یعنی یک کار بدون اراده انجام دهد. 🔸همان‌طوری که دو دوتا پنج‌تا مستحیل است، اگر کسی بخواهد کارِ بی‌اراده انجام دهد مقدورش نیست ... 🔸انسان «خُلِقَ مُختارا»؛ این اختیار کمالی است که ذات اقدس الهی به او داد؛ فرمود در مسئله خلقت ما شما را آزاد آفریدیم، قبول یا نکول هر راهی را که انتخاب کنید، آزادانه انتخاب کردید. 🔸ولی ما هدایتتان می‌کنیم، راهنمایی می‌کنیم که راه بهشت حق است، راه انبیا حق است، راه اولیا حق است، دنیا در آن هست، آخرت در آن هست، حسنات در دنیا هست، حسنات در آخرت هست. 🔸اگر کسی با قیام حجّت عقلی و نقلی بیراهه رفت، آن‌گاه این بگیر و ببند الهی شروع می‌شود «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ* ثُمَّ الْجَحیمَ صَلُّوهُ» 🔸این «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» ـ معاذ الله ـ که نمی‌خواهد اباحه‌گری را ترویج کند؛ این می‌خواهد بگوید در ساختار خلقت، بشر تکویناً آزاد است، اما تشریعاً راه آن مشخص است که الاّ و لابد باید راه انبیاء را برود. 🔸اگر ـ معاذ الله ـ «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» معنای آن این بود که انسان رهاست، این بگیر و ببند برای چیست؟ 🔸بنابراین فرمود ما راه‌ها را مشخص کردیم و انسان هر راهی را بخواهد برود مختار است؛ ولی الاّ و لابد باید راه خوب را انتخاب کند. ↙️پي نوشت ها: 1- سوره بقره، آیه256 2- سوره حاقه، آیات30 و31 🔹درس خارج تفسیر /سوره صافات، آیات 22 الی 40 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
03.mp3
8.79M
💠 صوتی ▪️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه 3 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli