eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
17.3هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.5هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ می‌دانید شدیدترین حالی كه باید از دنیا پرهیز كنید چه وقت است؟(بیان امیرالمومنین علیه السلام) 🔶ایام سوگ و ماتم را به پیشگاه ولی عصر (عج)و عموم علاقه‌مندان قرآن و عترت و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی تعزیت عرض می‌كنیم، حضرت امیر علیه السلام (نامه 68 نهج البلاغه ) این نامه را برای نوشته و برای قبل از حكومت آن حضرت است که وجود مبارك حضرت در این نامه به معرفی دنیا می‌پردازد. 🔶«دنیا» به معنی آسمان و زمین، دریا و صحرا نیست، اینها آیات الهی‌اند، همین شئون اعتباری است كه هر یک از ما دارای عناوینی اعتباری هستیم، این «من» و «ما» می‌شود دنیا، آن وقت این دنیا را اهل بیت(ع) شناختند و لذا فرمودند ♦️كسانی كه به این مشغول هستند دینشان دینِ آدامسی است!♦️ 🔶 وجود مبارك (ع) فرمود اكثری مردم اسلامشان اسلامِ آدامسی است! تا در دهان اینها هست و مَزه دارد داعیه اسلام دارند، اما همین كه مزه خود را برای آنها از دست داد آن را دورمی‌اندازند. 🔶اما بعضی‌ها در دنیا زندگی نمی‌كنند، وجود مبارك حضرت امیر و ائمه(ع) این‌طور بودند، اینها اصلاً در دنیا زندگی نمی‌كردند و به آن نداشتند چراکه وجود مبارك حضرت امیر كاملاً دنیا را شناخت و آن را مطابق بیان به ما نیز معرفی كرد كه دنیا پنج مرحله دارد و همه‌اش بازی است؛ «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَینَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ». ♦️حضرت امیر علیه السلام در این نامه می‌فرماید، دنیا مانند سمی است! پشت مار خیلی نَرم است اما لمس كردن همین قسمت نَرم مار كُشنده است، این می‌شود معرفی دنیا! ♦️ از روی برگردان چرا که اولاً این سمّی است، ثانیاً این مَس كردن بسیار زودگذر و اندك است در نتیجه باید از آن كرد. بعد فرمود ⁉️می‌دانید شدیدترین حالی كه باید از دنیا پرهیز كنید چه وقت است؟ 🔸 آن وقتی كه خیلی به او بستی!، چون وقتی خیلی به او دل بستی اصرار داری بیشتر با آن تماس بگیری و هر چه بیشتر با آن بیشتر تماس بگیری مسموم‌تر می‌شوی؛ كسی كه این مار سمّی در دست اوست هر اندازه با او بیشتر بازی كند مسموم‌تر می‌شود. 🔶شناخت دنیا صرف تحصیل در و به دست نمی آید، بلکه این شناخت با و به برکت دیگر عبادات به دست می‌آید لذا اگر کسی می خواهد دنیا را بشناسد و گرفتار آن نشود همین نماز شب و امثال ذلك است. 📱 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
✅فاصله گرفتن از عاطفی مادری، عامل مشکلات جامعه/2️⃣ ✅ گم کردن عاطفه مادری و ده ـ دوازده میلیون پرونده
✅فاصله گرفتن از عاطفی مادری، عامل مشکلات جامعه/3️⃣ ✅عاطفه مادری و دفع خطرات از جامعه 🔸این بیان نورانی امام رضا (سلام الله علیه) که بارها شنیدید ملاحظه بفرمایید. 🔸حضرت فرمود «تَزَاوَرُوا» به زیارت یکدیگر بروید، فاصله نگیرید، «فَإِنَّ فِی زِیَارَتِکُمْ إِحْیَاءً لِقُلُوبِکُمْ» شما شیعه‌های ما هستید، وقتی به سراغ یکدیگر می‌روید، جلساتی دارید ولو هفته‌ای یک بار، دور هم جمع می شوید شیعه ما هستید حرف های ما را نقل کنید «تَزَاوَرُوا فَإِنَّ فِی زِیَارَتِکُمْ إِحْیَاءً لِقُلُوبِکُمْ وَ ذِکْراً لِأَحَادِیثِنَا وَ أَحَادِیثُنَا تُعَطِّفُ بَعْضَکُمْ عَلَى بَعْضٍ»(1) احادیث ما عاطفه ایجاد می‌کند، محبت ایجاد می‌کند، دوستی ایجاد می‌کند. 🔸اینکه می‌گویند سنگ روی سنگ بند نمی‌شود، سخنی است حق؛ الآن این برج میلاد و امثال میلاد، همه‌ آن که با سنگ و آهن ساخته نشد، سنگ هرگز روی سنگ بند نمی‌شود، یک ملاط نرمی لازم است که برج ساخته شود. 🔸فرمود سخنان ما، دستورات ما، روحانیت ما، رهبری ما مانند آن ملاط نرم است که جامعه را بالا می‌برد، اگر شما اینها را بردارید، بله سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. 🔸الآن این عاطفه و ملاط کم‌رنگ شده است؛ لذا ده ـ دوازده میلیون پرونده است، این تعداد پرونده برای امثال ماهاست که اهل مسجد هستیم، بیگانه که نیست؛ ظهر می‌رود نمازش را می‌خواند، بعد قبل و بعدش هم کار خودش را انجام می دهد. 🔸جامعه را نه بانک ربوی اداره می‌کند که قرض الحسنه را انسان بردارد، به فکر «یَمْحَقُ اللّهُ الرِّبا»(2) نباشد، نه این خشونت ها و مدال‌گیری های زنانه! 🔸جامعه را زن اداره می‌کند، عاطفه اداره می‌کند، هزینه‌ها هم تأمین است. 🔸وقتی ده ـ دوازده میلیون پرونده در دستگاه قضایی باشد هر پرونده بالأخره برای یک خانواده سه چهار نفری است چهل پنجاه میلیون نفر همه‌ درگیر پرونده در دستگاه قضا هستند، هزینه‌های آن هم قابل بررسی جدّی است، آن استرس و بیماری‌های آن هست که هزینه‌های دیگر است... 🔸اما کار عاطفه برای جلوگیری و دفع این خطرات و خشونت است، نه رفع؛ برای رفع البته دستگاه قضایی هست «لَکُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاةٌ»(3) هست و مانند آن؛ اما آنچه جامعه را روشن می‌کند، موفق می‌کند به تکامل می‌رساند، دفع خطر است که آن به وسیله مادر است. 🔹درس تفسیر / منبع پیشین ↙️پی نوشت ها: 1- الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج2، ص186 2- سوره بقره، آیه276 3- سوره بقره، آیه179 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٠٢ . نماز مستحب را در حال اختيار مي توان در حالت راه رفتن يا سوار شدن بر اتومبيل، كشتي، قطار و هواپيما خواند و قبلهٴ خاص ندارد؛ ولي نماز واجب را فقط در حال ضرورت و عدم امكان انجام آن تا پايان وقت، مي توان در حالت سواري انجام داد و رعايت قبلهٴ معروف, لازم نيست @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
✅فاصله گرفتن از عاطفی مادری، عامل مشکلات جامعه/3️⃣ ✅عاطفه مادری و دفع خطرات از جامعه 🔸این بیان نورا
فاصله گرفتن از عاطفی مادری، عامل مشکلات جامعه/4️⃣ ✅مگر مهدکودک عاطفه می آورد؟ 🔸الآن شما این خانه سالمندان را که می‌بینید، بیچاره‌ها یک مرگ تدریجی دارند، سالی یک بار بچه‌ها یک شاخه گل برایشان می‌برند، این یک مرگ تدریجی است، این با «إِمّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ کِلاهُما» که سازگار نیست. 🔸فرمود «وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ»، نه بینداز در خانه سالمندان!؛ این چرا می‌اندازد در خانه سالمندان؟ برای اینکه عاطفه نچشید، این خودش در مهدکودک تربیت شد، مگر مهدکودک عاطفه می‌آورد؟ 🔸این آدم خلأ دارد که این خلأ هفت ساله را هیچ چیز حتّی با موعظه با نصیحت پر نمی‌کند، این با شیر باید بیاید، این با آغوش مادر باید بیاید، راه آن فقط همین است. 🔸چرا گفتند «حقُّ الحِضانه» برای مادر است ولو طلاق گرفته باشد؟ برای اینکه این بچه باید در آغوش مادر این دوره هفت ساله دانشگاه مهر و عاطفه را طی کند؛ آن وقت جامعه، جامعه عطوف خواهد بود ... 🔸آن قسمت های عقلانیت و مدیریت را به پدر داد و این عاطفه را به مادر، تا نظام سامان بپذیرد. 🔸چون بشر، هم عاطفه هم مدیریت و هم جهاد می‌خواهد. 🔹درس تفسیر / منبع پیشین @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٠٣ . براي انجام دادن نماز يا كاري كه بايد قبله در آن مراعات شود، بايد به جهت قبله علم داشته باشد, نيز مي تواند به شهادت دو عادل كه از روي حسّ نه حدس شهادت مي دهند, عمل كند; همچنين به قول منجّم و رياضي- دانِ ماهر و موّثق كه از گفتهٴ او اطمينان حاصل مي شود, مي توان عمل كرد. در آن, بدون ميل به طرف راست يا چپ, نماز گزارده  محرابي كه معصوم كه به همان وضع اول  و هيچ تغييري در آن پديد نيامده، نيز قبر معصوم مانده باشد, همچنين قبله نماهاي دقيق در صورت اطلاع كامل از كيفيت استفاده از آن ها مي توانند معيار قبله شناسي باشند و در غير صورت هاي ياد شده, مي شود به محراب مساجد مسلمانان و قبور اموات آنان, در حالت عدم علم به تسامح آن ها در رعايت قبله، اكتفا نمود. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش ملی «نهج‌البلاغه و انقلاب اسلامی» در بندرعباس پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم اختتامیه دومین همایش ملی «نهج‌البلاغه و انقلاب اسلامی» با قرائت پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سالن آمفی‌تئاتر حوزه علمیه خواهران بندر عباس برگزار گردید. آيت الله العظمی جوادی آملی در بخشی از این پیام بیان داشتند: كسي كه مانند علي‌ بن ‌ابيطالب است، اين هم توان آن را دارد كه جهان را به خوبي ترسيم كند؛ يعني جهان تكوين را، آسمانها را، زمينها را، درياها را، صحراها را، جماد و نبات و حيوان و گياه و فرشته‌ها را خوب تبيين كند و هم جوامع انساني را از نظر دين و مكتب و هدايت، خوب تبيين كند معظم له ادامه دادند: كلّ جهان را علی بن ابیطالب، با شهود ادراك كرده است و ايمان آورد. چنين انسان كاملي مشهود ماست و در كتابش تجلّي كرده كه ما اميدواريم همگان به جايي برسند كه معارف وحياني را در نهج‌البلاغه كاملاً مشاهده بكنند تا برسد به آن منافع اخلاقي يا كشورداري و مانند آن كه اينها منافع اجتماعي و منافعي است كه نسبت به آن مطالب معقول درجه اوّل، در درجهٴ دوّم و سوّم قرار دارد. متن کامل پیام👇👇👇 https://b2n.ir/043486 news.esra.ir @daftar_ayatollah_javadi_amoli
معرفت رسول.mp3
511K
🔹معرفت رسول حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
غیردینی فرض ندارد ! 🔸در سوره «اعراف» به ما فرمود «أَ وَ لَمْ یَنْظُرُوا فی مَلَکُوتِ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ» (1) 🔸یعنی شما در عین حال که مُلک را یک علم تجربی می‌شناسید، بدانید که این آسمان و زمین در تحت تدبیر کسی هست. 🔸لذا فرض ندارد که ما زمین شناسی داشته باشیم، دریاشناسی داشته باشیم، شیمی داشته باشیم، فیزیک داشته باشیم و اینها دینی نباشد. 🔸چون گذشته از اینکه اینها مخلوق‌ هستند، خدای سبحان هم فرمود «أَفَلا یَنْظُرُونَ إِلَی اْلإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ» (2) ... 🔸همه اشیاء همین طور است، فیزیک و شیمی نظر به اشیاء است (کَیْفَ خُلِقَتْ)؛ لذا فرض ندارد که ما علم غیر دینی داشته باشیم؛ منتها پیشانی هر چیزی به دست خداست، اگر کسی او را ببیند، یقیناً موحّد خواهد بود. 🔹درس تفسیر قرآن /سوره مبارکه «زمر»، آیات 6 الی 7 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٠٤ . گزارش صاحبخانه، مدير هتل و مانند آن, حجّت شرعي نيست, مگر آنكه مايه ٴ اطمينان باشد و اگر به قو ل آن ها گمان حاصل شد , نه طمأنينه و بتوان به گمان قوي تر رسيد , بايد به آن گمان قوي تر نائل آمد و برابر آن عمل نمود. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔵به مناسبت روز وقف: وقف عبادت ويژه‌ای كه مايۀ تصديق ايمان واقف است قصد قربت، مایه پایداری وقف است حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی وقف‌ را از برجسته‌ترین آموزه‌های دینی دانستند و اظهار داشتند: 🔶وجود مبارک پیامبر اسلام صلوات الله علیه صحابه را پروراند و پیامبر «یعلمهم الکتاب والحکمه» بودند که این صحابه را عالم کردند و اینها نیز فهمیدند که سنت حسنه وقف ماندگار است، بنابراین هر صحابه ای که تمکن مختصری داشت، بخشی از آن را وقف می کرد برای اینکه فهمیده بود وقف صدقه نیست بلکه صدقه جاریه است. 🔶وقف، صدقه جاریه و پویاست نه جامد و ایستا. تعبیر «جریان» همانند فصل مقوّم وقف است كه آن را از سایر صدقات جدا می‌كند همانند كلمه «ناطق» كه انسان را از سایر موجودات زنده امتیاز می‌دهد. واقفان محترم كوشا باشند كه آنچه قوام وقف به آن است كه همان جریان و پویایی باشد محفوظ بماند و در انشای صیغه وقف كاربری خاصی را در نظر نگیرند كه متولیان بعدی مجبور شوند در مدار بسته و جامد حركت كنند بلكه نحوۀ بهره ‌برداری از آن را مطلق و آزاد قرار دهند چون آنچه باید از طلق بودن به در آید و مقید و بسته شود خود عین است نه بیش از آن؛ 🔶 غرض آنكه جوهر وقف، حبس اصل زمین است نه حبس آن و حبس صورت ساختاری معین (عرصه)، چنانكه جوهر دیگر وقف صرف درآمد آن در كار خیر است نه خیر معین. خلاصه آنكه؛ 🔸 1ـ وقف عبادت ویژه‌ای است كه مایۀ تصدیق ایمان واقف است لذا از آن به صدقه یاد می‌شود. 🔸 2ـ وقف، جاری است نه جامد لذا تحبیس اصل (عین)، كافی است و تحبیس عرصه لازم نیست. 🔸 3ـ مصرف آن، خیرِ مطلق است نه معین، هر چند تعیین آن صحیح است. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli