آیت الله العظمی جوادی آملی
✳️هر خیری که به امت اسلامی رسیده به سبب اتحاد و احترام متقابل بوده است جمعی از اعضای مرکز فعالیت های
✳️هر خیری که به امت اسلامی رسیده به سبب اتحاد و احترام متقابل بوده است
جمعی از اعضای مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند.
آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بیان داشتند: الان به لطف الهی و برکت خون های پاک شهدا هم راه تطهیر و هم راه تهذیب در اختیار امت اسلامی است؛ به برکت خون شهداء هم موانع رشد و رسیدن به کمال برداشته شد و هم زمینه شکوفایی نیروهای معنوی برای همه فراهم آمد.
ایشان ادامه دادند: دین، آداب زیارت کردن را به ما آموزش داده است، در فرهنگ دین قبرستان به مثابه یک مدرسه است؛ در زیارت قبور، ائمه به ما فرمودند با مردگان گفتگو کنید و این زیارت نامه را بخوانید « یا اَهْلَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، بِحَقِّ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، کَیْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ » شما را به حق «لا اِلـهَ اِلاَّ الله» قسم می دهیم به ما بگوید آنجا چه خبر است؟! معلوم می شود غیر از این حوزه ها و مدارس دنیوی، مدرسه دیگری هم هست که می توان معارف عمیق را از آنجا آموخت و این راه بر اساس ظرفیت هر کسی برای همه باز است .
معظم له تصریح داشتند: اما زیارت قبور شهداء علاوه بر آنچه انسان از زیارت دیگر قبور می آموزد، یک درس سیاسی نیز به ما می دهد؛ در زیارت نامه های شهداء می خوانیم «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ»، باران و آفتاب که از مطهرات هستند فقط این توان را دارند که آلودگی هایی همچون خون و بول را پاک کنند اما آلودگی هایی مانند استعمار، داعش و استکبار را فقط و فقط خون شهید می تواند پاک کند، چه اینکه در دفع حمله ارتش شوروی سابق به افغانستان همین اتفاق افتاد و برادران شما با دست خالی و نثار خون خود، افغانستان را از وجود آنها پاک کردند.
آیت الله العظمی جوادی آملی خاطرنشان کردند: اینکه می فرماید «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ» به این معنا نیست که این کشور از آلودگی های ظاهری پاک شده است، بلکه آلودگی هایی همچون استعمار و استکبار منظور است و چون قرآن و عترت عِدل هم هستند قرآن در تکمیل این فرمایش ائمه علیهم السلام می فرماید «وَ الْبَلَدُ الطّیبُ یخْرُجُ نَبَاتُهُ بأذنِ ربّهِ»؛ این جمله خبری است که به داعیه انشاء القاء شده است، یعنی بکوشید تا از این زمین پاک، میوه طیب و طاهر به دست بیاورید، والا از هیچ زمینی خود به خود میوه پاک به دست نمی آید، یک کشاورز مسئول می خواهد که بتواند از زمین پاک، میوه پاک به دست بیاورد و میوه پاک همان استقلال، خودکفایی و عدم وابستگی به بیگانه است.
معظم له در توصیه ای به علماء افغانستان بیان داشتند: همه تلاش و کوشش شما این باشد که ملت افغانستان ارباً اربا نشود، همه تلاش شما در جهت ایجاد وحدت و عدم تفرق باشد، علماء در این مسیر مسئولیت اصلی را بر عهده دارند، آبرو و عزت دنیا و آخرت همه مسلمانان در گرو اتحاد است، هر خیری که به امت اسلامی رسیده به سبب اتحاد و احترام متقابل بوده است، اگر ایمان داشته باشیم که هر چه هستیم و هر چه داریم ابتلای الهی است و در قبال آن مسئول هستیم و باید پاسخگو باشیم آنگاه دیگر اختلاف و تفرقه و خودبرتر بینی و تفاخر معنایی نخواهد داشت، آنگاه افغانستان به آن جلال و شکوه گذشته که مردان بزرگی همچون آخوند خراسانی را پروراند باز خواهد گشت.
در ابتدای این دیدار گزارشی از برنامه های آموزشی، رسانه ای و تبلیغی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان، خدمت معظم له ارائه گردید.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
برکات صلوات.mp3آیت الله جوادی آملی
زمان:
حجم:
434.2K
💠 روز سیزدهم ماه #ربیع_الثانی
🔹برکات صلوات
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅#هنر مسؤولیّت آور است.
✅خدا ین حنجره را نداد که برای پفک نمکی تبلیغ کند!
✅حیف نیست که خط میرخانی صرف تبلیغ کالا شود؟
✅توقعات سیاسی و اجتماعی قرآن کریم از هنرمندان
🔸وانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا
🔸ذات اقدس إله به این شعرا یک قدرتی داد، این ها می توانند انگیزه ایجاد کنند.
🔸در برابر هر نعمتی یک مسؤولیتی است. اگر کسی بیان خوبی دارد، بنان خوبی دارد، خوش قلم است، خوش بیان است، خوش حنجره است، به این کسی که خوش حنجره است خدا این حنجره را نداد که او برای پفک نمکی تبلیغ کند، او باید چیز دیگری بگوید؛ این در واقع حیف است.
🔸حالا خط میرخانی را خدا به شما داد، شما چه می خواهی بنویسی؟ این حیف نیست که حرف های مبتذل انسان بنویسد؟ در فلان بنر برای فلان کالا این خط زیبا را انسان مصرف بکند!
🔸فرمود وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا؛ اگر کسی شاعر شد، هنر شعر دارد، باید انتقام بگیرد از بیگانه ها
🔸این همه قصائد محرّمی که علیه پیغمبر سرودند، خوب شما هم مثل حسّان باش دفاع بکن!
🔸این پیام آیه است. انتصار یعنی انتقام
🔸هنرمند باید انتقام بگیرد، فیلمساز باید انتقام بگیرد؛ از کی انتقام بگیرد؟ از تحریم انتقام بگیرد، از تروریست انتقام بگیرد، از بیگانه باید انتقام بگیرد، از منافق باید انتقام بگیرد.
🔸هنری را که ذات اقدس إله به انسان داد، در برابر این هنر یک مسؤولیتی می خواهد ...
🔸فرمود شما چهار تا شعر بگو آبروی پیغمبر را حفظ بکن! این همه شعر گفتند علیه پیغمبر حرف زدند، شما هم چهار تا شعر بگو!
🔸خدا غریق رحمت کند علامه امینی را ... این اشعاری که ایشان در الغدیر جمع کرده این ها آمده اند برای حمایت از ولایت دیگر؛ قسمت مهم الغدیر را ادبیات فراهم کرده
🔸انتصار یعنی انتصار! سخن از نصرت نیست؛ یک وقت سخن از اینکه شما شعر ابتدائاً بگویید دین را یاری کنید، بله این نصرت دین است؛ اما حالا آمدند علیه دین شعر گفتند، فیلم ساختند، تئاتر راه انداختند، نمایشگاه راه انداختند؛ این هنرمندان وظیفه شان انتصار است.
🔸انتصار یعنی انتقام؛ خوب، این ها هم چهار تا فیلم بسازند؛ بیگانه نسبت به وجود مبارک پیغمبر دهن کجی کرده، این ها هم چهار تا فیلم بسازند در مدح پیغمبر، جلال پیغمبر، جمال پیغمبر.
🔸فرمود شعرا که هنرمندان این کشورند یا کشورهای دیگر ما این نعمتی که به این ها دادیم، از این ها توقع داریم
🔸آن توقعات شخصی که سر جای خودش محفوظ است که یاد خدا باشند، معصیت نکنند، اما توقعات سیاسی و اجتماعی هم داریم از این ها وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا
🔸خوب، این ها که آمدند پیغمبر را هجو کردند، ملت اسلامی را هجو کردند دیگر! آبروی مسلمانان را بردند دیگر!
🔸وقتی حسّان بن ثابت آن شعر را گفت پیغمبر چه فرمود؟ فرمود فرشته وحی تو را تأیید کند! چه دعایی بالا تر این؟!
🔸به پیغمبر عرض کردند شعر بگوییم یا نگوییم؟ فرمود این مثل تیر اثر می کند، چرا نگویید؟!
🔸اگر کسی نویسنده خوبی است، اگر کسی سراینده خوبی است، اگر کسی خواننده خوبی است، خوب، حیف نیست انسان این شعر را درباره چیزهایی مصرف کند که نه خیر دنیا دارد نه خیر آخرت؟!
🔸گاهی ممکن است انسان عمری این هنر را پای چهار تا دختر جوان و چهار تا پسر جوان بریزد بعد با حسرت بمیرد؛ مگر مرگ چیز آسانی است؟
🔸فرمود ما این نعمت را به هر کس ندادیم، به هر کسی هم نمی دهیم؛ شما ببینید صدها نفر می آیند و می روند بخواهند خودشان را با فشار چماله و مچاله کنند یک بیت بگویند نمی آید، امّا یک عده راه می روند شعر می گویند، این نعمت خاصی است.
🔸مگر جمال یوسف را کسی با مشاطه گری می تواند حاصل کند؟ یا این حنجره زیبا که برخی ها دارند مگر کسی می تواند با تقلید به دست بیاورد؟ ... طرزی تار صوت حنجره ها را ذات اقدس إله آفرید که این دلپذیر و گوشنواز است.
🔸فرمود من این نعمت را که دادم شما از دین دفاع کنید دیگر! وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره شعراء، آیات 215 تا آخر
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️چگونه مشمول عنایت حضرت ولی عصر (عج) باشیم؟!
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: برخيها تلاش و كوشش آنها اين است كه با عبادت, با زهد، با جهاد درون و بيرون كه مشمول عنايت حضرت باشند اين يك راه است, بعضي ميگويند
«چرا دست يازم چرا پاي كوبم٭٭٭ مرا خواجه بي دست و پا ميپسندد»
اينها با قلب شكسته در جايي نشستهاند؛
بالأخره انسان ميخواهد پشت پرده را ببيند دو راه دارد يا با تلاش و كوشش, سعي ميكند دست خود را به پرده نزديك كند اين پرده را كنار بزند پشت پرده را ببيند اين راه علم و دانش و حوزه و دانشگاه است.
يك وقت است جانبازي, قطع نخاعي, ساليان متمادي در آن بستر افتاده، اهل حوزه نيست, اهل دانشگاه نيست، ولي با قلب شكسته با خدا راز و نياز ميكند؛ اين پشت پرده نشسته است آن توان را ندارد كه برود پرده را كنار بزند; ولي دفعتاً ميبيند نسيمي ميوزد اين پرده را كنار ميزند او پشت پرده را ميبيند.
دو راه هست اينها «مانعةالخلو» است نه «مانعةالجمع»؛ اما كسي كه نه راه اول را برود نه راه دوم را برود فقط منتظر باشد كه حضرت را ببيند اين چنان سودآور نيست.
درباره مستخلفعنه درباره ذات اقدس الهي هم همينطور است و اگر كسي خواست با خدا مناجات كند دو راه هست، يا راه حوزه و دانشگاه است كه از راه علم و معرفت خدا را بشناسد يا قلب شكسته ميطلبد «چرا دست يازم چرا پاي كوبم».
بالأخره همانطوري كه فرمود شما اگر به سرزمين وحي رسيديد, به حرم امن الهي رسيديد آنجا جزء «ضيوفالرحمان» هستيد آن زمين, زمين ضيافت است و اگر ماه مبارك رمضان روزه گرفتيد آن زمان, زمان ضيافت است اگر قلب شكسته هم پيدا كرديد آن دل, ظرف ضيافت است «أنا عند المنكسرة قلوبهم» انسان يا مهمان خداست، حج و عمره ميرود, ماه مبارك رمضان را درك ميكند يا ميزبان لطف خداست كه فرمود: «أنا عند المنكسرة قلوبهم»
ميزبانيِ خدا هم كمال است مهماني خدا هم كمال; طوبا با كسي كه هر دو فضيلت را ادراك كرده است درباره وجود مبارك وليّ عصر هم همين است.
#در_محضر_استاد
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
دکتر اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و هیئت همراه با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیا
✳️ترویج «امید»، از موانع مهم گرایش جوانان به مواد مخدر است/
حمایت از نخبگان علمی و تولید محصولات فخرآور، امید در جامعه را گسترش می دهد
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار دکتر اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و هیئت همراه، در سخنانی اظهار داشتند: کشور ما و افغانستان مشترکات فرهنگی بسیاری با یکدیگر دارند، امروز چشم بسیاری از مردم افغانستان به ایران است، ما باید یک کشور نمونه داشته باشیم تا آنها ناامید نشوند.
ایشان ادامه دادند: افغانستان دارای یک فرهنگ غنی و قوی است ما می توانیم با اتکا به مشترکات فرهنگی و کمک گرفتن از فرهنگ مشترک، غده بدخیم مواد مخدر را از منطقه ریشه کن کنیم.
معظم له تصریح داشتند: ما باید به تجارت و رونق اقتصادی افغانستان کمک کنیم، با انعقاد قراردادهای تجاری و رعایت منافع مشترک می توانیم به رفع بیکاری و کاهش گرایش مردم افغانستان به تولید مواد مخدر کمک قابل توجهی کنیم چرا که هدف آنها از تولید مواد مخدر در نهایت کسب درآمد، رفع معیشت و فرار از فقر است و چه بهتر که این مساله از طریق تولید محصولات کشاورزی مفید یا ایجاد صنایع و تولیدات صنعتی باشد و قطعاً آنها نیز به این راه گرایش بیشتری خواهند داشت.
آیت الله العظمی جوادی آملی ابراز داشتند: در این مسیر می توانید از ظرفیت علماء، اندیشمندان و مسئولین فرهنگی افغانستان نیز بهره ببرید و زمینه را برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی تام و همه جانبه با این کشور بیش از گذشته مهیا نمایید.
ایشان ترویج «امید» را از موانع مهم گرایش جوانان به مواد مخدر برشمردند و بیان داشتند: اگر سرمایه های کشور به مسیر درست مانند حمایت از نخبگان علمی و تولید محصولات فخرآور اختصاص پیدا كند، امید در جامعه گسترش بیشتری می يابد، فقر فرهنگی ناامیدی به بار می آورد و انسان ناامید دست به خودکشی دفعی یا تدریجی می زند.
معظم له خاطرنشان کردند: افراد معتاد یا دیگر افرادی که به سمت اعتیاد کشیده می شوند مشکل علمی ندارند، همه آنها از عاقبت و سرنوشت شوم خود آگاه هستند و به آن علم دارند لکن مشکل این افراد «انگیزه و اراده» است که باید این بخش در جامعه تقویت شود که از مهمترین عوامل، تقویت نیروی انگیزه، ترویج خداباوری و توحید و نیز اعتقاد به معاد است.
در ابتدای این دیدار دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به ارائه گزارشی در خصوص انهدام باندهای بزرگ تهیه و توزیع مواد مخدر و ضربه به بنیانهای اقتصادی قاچاقچیان مواد مخدر در کشور، خدمت معظم له ارائه نمود..
وی بیان داشت: استفاده از همه ظرفیتهای پیشگیری در کشور از جمله استفاده از حوزههای علمیه، نهادهای فرهنگساز و آموزشوپرورش، در دستور کار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته است.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
خون خواهان حق.mp3آیت الله جوادی آملی
زمان:
حجم:
927.7K
💠 روز چهاردهم ماه #ربیع_الثانی
🔹خون خواهان حق
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅نیش وسوسه و مرهم موعظه
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
🔸سرّ اينكه موعظه تكرارپذير است و خستهكننده نيست و مطلب علمي خستهكننده است چيست؟
🔸مطلب علمي براي اين است كه آدم يك مطلب را عالِم بشود؛ خُب عالِم شد، شد ديگر!
🔸شما روزي كه تدريس كرديد همان مطلب را روز دوم براي شنوندههايتان بگوييد ميبينيد اينها احساس خستگي ميكنند.
🔸اما مطلب موعظه؛ شما مجالس وعظ ميرويد يا خودتان يا ديگران وعظ ميكنند، انسان يك موعظه را ده جا هم بشنود باز حاضر است بشنود.
🔸موعظه تكرارپذير است؛ چرا؟ براي اينكه آن فشار، آن آسيب تكرارپذير است؛ هر روز هر لحظه دارد يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ ٭ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ.
خُب اين موعظه دارد آن را مرهم ميگذارد ديگر؛ اين وسوسه يك نيش است ديگر؛ خُب آن هم مرهمي است.
🔸لذا انسان در تمام اين روضهخواني ها ميرود، در تمام اين مجالس ميرود، نام اهل بيت هست، اين تكرارپذير است؛ موعظه، دستور تقوا تكرارپذير است، براي اينكه از آن طرف دارد نيش ميخورد، از اين طرف يك مرهم لازم است ديگر...
🔸وجود مبارك حضرت امير هر شب بعد از نماز عشاء وقتي نمازگزارها ميخواستند بروند اين جمله را ميفرمود: آقايان!بارهايتان را ببنديد! «تَجهّزوا رَحِمَكم الله»
🔸اين «تجهّزوا» را هر شب بعد از نماز عشاء ميفرمود؛ «تَجهّزوا رَحِمَكم الله» براي اينكه اين مشكل را حل ميكند.
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره شعراء، آیات 1 تا6 سوره نمل
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️گناه باعث قساوت قلب و مانع سير وسلوک الی الله
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی : بسياري از شما از كنار اين دامنههاي كوهي كه چشمه رسوبي دارد گذشتيد، اين چشمهاي كه با املاح و رسوبات ميجوشد، چون آب آن شفاف و صاف نيست اوّلين كاري كه ميكند راه خودش را ميبندد چون با رسوبات همراه است و چون راه آن بسته شد در درون خفه ميشود، بعد از مدتي ميبينيد که تلّي از سنگ اينجاست، اين سنگ كه قبلاً نبود! اين چشمهِ با رسوب و املاح، نفس و راه خودش را بست؛
🔷قيام آدم, حركت آدم, سکون آدم، درس و بحث آدم اگر رسوب داشته باشد راه خود آدم را ميبندد
🔷﴿فَهِيَ كَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً﴾. چقدر اين كتاب شيرين است! اينكه آدم اين را ميبوسد و بالاي سر ميگذارد، برای اين است که همه اسرار را باز كرده است.
🔷فرمود بعضي از دلها مثل سنگ هستند و بعضي از دلها از سنگ سختتر میباشند و برهان مسئله هم اين است كه چرا ﴿أَشَدُّ قَسْوَةً﴾، براي اينكه ﴿إِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ﴾ بسياري از چشمهسنگها هستند كه از درون آنها چشمه ميجوشد، اين است كه در سوره «بقره» و مانند آن فرمود بعضي از انسانها هستند كه از سنگ پستتر میباشند. اين سنگ است كه از درون آن چشمه جوشيده و اين انسان تبهكار است كه از درون او هيچ خيري نميجوشد.
🔷 واقعاً اگر كسي بيراهه رفت راه خودش را ميبندد، رسوب به جايي نميرسد و شفاف بودن به جايي ميرسد! اين همان است كه از آن به اخلاص ياد كردند!
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
#در_محضر_استاد
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 بنیان مرصوص
🔹 این نظام به بركت قیام امام و خون های پاك شهیدان [پابرجاست]، آنقدر خون های پاك ریخته شد كه خدا میداند! وقتی تاریخ جنگ به دو هزارمین روز رسید، هزار تا روحانی شهید شده بود آن وقت كه حساب كردند؛ یعنی هر یك روز در میان یك اهل لباس شهید شد، از شهدای محراب هفتاد ـ هشتاد ساله مثل آیت الله شهید اشرفی، آیت الله صدوقی، آیت الله دستغیب، آیت الله قاضی تا شهدای هفت تیر تا شهدای نخست وزیری تا شهدای كوی و برزن، هزار روحانی در ظرف دو هزار روز جنگ شهید شد، از آن به بعد هم كه ادامه داشت. از بسیاری از شماها كه خانوادههای متدین هستید عزیزترین فرزندانتان یا برادران و پدرانتان شهید شدند، خیلی خون پاك به پای این نهال رفته است! بنابراین اینچنین نیست كه خدا این نظام را رها كند و خدای ناکرده این نظام آسیب ببیند، این شده بنیان مرصوص.
🔹 در بخش هایی صریح قرآن كریم فرمود شما نشد دیگری، مواظب خود و آبرویتان باشید ﴿إِنْ تَتَوَلَّوْا یسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیرَكُمْ ثُمَّ لا یكُونُوا أَمْثالَكُمْ﴾؛[1] فرمود وقتی جریان شهادت شد و خون شد و عده زیادی شربت شهادت نوشیدند، خدای سبحان دست از این نظام برنمیدارد، مواظب باشید این دین و این نظام به دست شما عملی بشود، دیر بجنبید شما را میگذاریم جای دیگر یك عده را روی كار میآوریم ﴿وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا یسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیرَكُمْ ثُمَّ لا یكُونُوا أَمْثالَكُمْ﴾.
🔹 خودتان را دریابید! فرصت، فرصت كوتاهی است و سفر سفر ابد است، هیچ نگذارید در كارتان غیر خدا دخالت كند؛ اگر خدای ناكرده ذرهای من و ما در این كار دخالت كرد، این را خدا نمیپذیرد، چون ﴿أَلا لِلّهِ الدِّینُ الْخالِصُ﴾،[2] او فقط صد درصد قبول میكند. اینچنین نیست كه بگویند كه حالا اگر كسی نود درصد برای رضای خدا كرد و ده درصدش ریا بود این قبول بشود، خیر! كاری را كه خدا قبول میكند و روی آثار میگذارد كار صد درصد است.
[1]. سوره محمد, آیه38.
[2]. سوره زمر, آیه3.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1386/04/21
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️ائمه جماعت و جمعه باید هر روز در جهت رشد معنوی خود بکوشند
✳️نماز جمعه یک نماز سیاسی ـ عبادی است اما این بدین معنا نیست که ائمه جمعه گرایشات و سلایق سیاسی خود را در نماز جمعه مطرح کنند!
حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد.
آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بیان داشتند: یکی از میوه های طیب و طاهری که به برکت خون پاک شهدا در این کشور به ثمر نشست، نماز جمعه است.
ایشان ادامه دادند: نماز جمعه سوای از دیگر نمازها، یک صبغه سیاسی نیز دارد و یک عمل سیاسی ـ عبادی محسوب می شود و در اینجا چون سیاست که امری دنیوی است در کنار نماز قرار گرفته، اگر لحظه ای در خصوص اهمیت نماز جمعه غفلت شود، خطرات فراوانی را در پی خواهد داشت.
معظم له تصریح داشتند: نزاهت اخلاقی و دیانت باید در حد اعلای آن در ائمه نماز جمعه وجود داشته باشد و در مسائل دینی جای هیچ گونه سهل انگاری برای ائمه جمعه وجود ندارد.
آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: نماز، عمود دین است، اگر برای این عمود مشکلی پیش بیاید کل دین آسیب می بیند در نتیجه ائمه جماعت و جمعه باید هر روز در جهت رشد معنوی خود بکوشند.
ایشان ابراز داشتند: در موارد خطیر، احتیاط از استحباب می گذرد و واجب می شود، معنای احتیاط طبق بیان حضرت امیر که به کمیل فرمودند این است که، دور دینت یک دیوار محافظ بکش تا دینت از هر خطری مصون و محفوظ بماند، این نکته باید جزء سبک زندگی ائمه جمعه باشد.
معظم له اذعان داشتند: وقتی خیمه ای باشد که عمود محکم و سالمی داشته باشد، ناگزیر همه مردم برای پناه بردن از آسیب های مختلف به آنجا پناه خواهند برد و حول این عمود و زیر آن خیمه جمع خواهند شد چرا که می بینند هر کس به این خیمه آمد جز خیر چیزی ندید.
آیت الله العظمی جوادی آملی در توصیه ای به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بیان داشتند: از وجود ائمه جمعه ای که به دلیل کهولت سن، جای خود را به جوانان می دهند، باید استفاده شود، آنها وارد عرصه بازرسی شوند، به مناطق مختلف سرکشی کنند، با ائمه جمعه جوان دیدار کنند و تجربیات خود را در اختیار آنها بگذارند و در بین ائمه جمعه همدلی ایجاد کنند.
ایشان ادامه دادند: نکته دیگر این است که گرچه نماز جمعه یک نماز سیاسی ـ عبادی است اما این بدین معنا نیست که ائمه جمعه گرایشات و سلایق سیاسی خود را در نماز جمعه مطرح کنند! ابراز این نوع گرایشات سیاسی از سوی ائمه جمعه حتی در حد اشاره، باعث عدم حضور طرفداران جریان مقابل در نماز جمعه می شود و در جامعه، ایجاد شقاق و تفرقه می نماید لذا باید ائمه جمعه در این خصوص هوشیار باشند.
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری گزارشی از برنامه ها و اقدامات صورت گرفته در تقویت جایگاه نماز جمعه خدمت معظم له ارائه نمود.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli