را زيارت کنيد اينچنين بگوييد.
ايشان با اشاره به قسمتي از زيارتنامهي مأثوره آن بانوي باعظمت، حفظ عطيههاي ولايي و ايماني از محضر آن كريمه را مورد توجه قرار داده و بيان داشتند:
اين زيارتي كه در حرم مطهر حضرت معصومه (عليها سلام) انسان انجام ميدهد وميگويد به اينكه «فلا تسلب مني ما أنا فيه» يعني آنچه را كه دادي از ما نگير.يعني اين ولايت را، ايمان را، اين مرحلهاي كه دادي را از ما نگير. اين همان درخواست تثبيت موجوديت است و اعطاي آنچه تاكنون ندادي. هر كسي به هر مرحله رسيد نسبت به آن مرحله بيناست و نسبت به مراحلي كه در پيش دارد نابيناست. لذا صرف فهم كافي نيست. چون انسان با اينکه مطلبي را ميداند باز دست به گناه ميزند اما اگر ببيند آتش است دست به آتش نميزند.
حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در تبيين مقام شفاعت کريمه اهلبيت حضرت فاطمه ي معصومه (سلام الله عليها) نيز ابراز داشتند:
اين بخش از زيارت حضرت فاطمه ي معصومه(س)که مي خوانيم؛«يا فاطمة إشفَعي ليّ في الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، فرمودند: کسي حق شفاعت دارد که در کنار عدالت الهي از مظاهر اسماي حسناي خدا باشد. خداوند اگر با عدل خودش با ما رفتار بکند بسياري از انسان ها آسيب خواهند ديد، ولي اگر رحمت او ضميمه ي عدل او گردد در اين صورت به اين کار «شفاعت» مي گويند.
لذا اگر حضرت فاطمه معصومه (س)به اين مقام رسيده است که همه بزرگان، همه علما، همه مراجع، در کنار بارگاه ملکوتي او عرض ميکنند: «يا فاطمة إشفَعي ليّ في الجنة..» معلوم ميشود که حقّ شفاعت دارد، شما ميبينيد همه ي مراجع بزرگ در کنار قبر کريمه ي اهل بيت(س)ميگويند از ما شفاعت نما، زيرا در قيامت همگان به شفاعت خاندان پيغمبر(عليهم الصلاة و عليهم السلام) نيازمندند.
آنها که اهل بهشتاند به برکت شفاعت درجاتشان رفيع ميشود، همه شيعيان و کساني که دينشان مورد رضايت خداوند است نيازمند به شفاعتاند، يا در نجات از جهنّم يا در تخفيف از عذاب و ورود به بهشت يا ترفيع درجات بهشت، به هر تقدير در همه ي اين مراحل و درجات به شفاعت نيازمندند.
اينکه همه بزرگان در پيشگاه اين کريمه عرض ميکنند «..إشفَعي ليّ في الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، معلوم ميشود که وجود مبارک اين کريمه از ولايت الهي برخوردار است و با قرآن همراه است و از قرآن جدا نميشود، چنين مقامي را اگر کسي بشناسد و آن حضرت را با اين معرفت زيارت کند استحقاق بهشت را خواهد داشت.
همه ي اين امور نشان ميدهد که حضرت فاطمه معصومه(س) به چه جايگاهي رسيده است که امام هشتم و امام نهم(سلام الله عليهما) هم ترغيب کردهاند که آن حضرت را زيارت کنيد به نحوي که وجود مبارک امام رضا (سلام الله عليه) زيارتنامه خاصي مقرر کرده است، و هم در اين زيارتنامه جملههايي را تعبيه نمودند که نشانه ي مقام و منزلت والاي حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها) است.
منبع:
(تفسير سوره حمد ج23،سال82
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
⚫️ویژه وفات حضرت معصومه سلام الله علیها؛
◾️مقام و منزلت والای حضرت فاطمه معصومه (س)
◾️وجود مبارک اين کريمه از ولايت الهي برخوردار است
حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در تبيين مقام شفاعت کريمه اهلبيت حضرت فاطمه ي معصومه (سلام الله عليها) ابراز داشتند: اين بخش از زيارت حضرت فاطمه ي معصومه(س)که مي خوانيم؛«يا فاطمة إشفَعي ليّ في الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، فرمودند: کسي حق شفاعت دارد که در کنار عدالت الهي از مظاهر اسماي حسناي خدا باشد. خداوند اگر با عدل خودش با ما رفتار بکند بسياري از انسان ها آسيب خواهند ديد، ولي اگر رحمت او ضميمه ي عدل او گردد در اين صورت به اين کار «شفاعت» مي گويند.
لذا اگر حضرت فاطمه معصومه (س)به اين مقام رسيده است که همه بزرگان، همه علما، همه مراجع، در کنار بارگاه ملکوتي او عرض ميکنند: «يا فاطمة إشفَعي ليّ في الجنة..» معلوم ميشود که حقّ شفاعت دارد، شما ميبينيد همه ي مراجع بزرگ در کنار قبر کريمه ي اهل بيت(س)ميگويند از ما شفاعت نما، زيرا در قيامت همگان به شفاعت خاندان پيغمبر(عليهم الصلاة و عليهم السلام) نيازمندند.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
https://t.me/joinchat/AAAAAFVyBKnJUt7BixwEpA
💢 #شانزدهم_آذر ماه به نام روز #دانشجو مزین شده است، به این مناسبت فرازهایی از بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) خطاب به این قشر مهم جامعه را از نظر می گذرانیم:
✅ #دانشجويان عزيز، فقط با كسي پيوند اعتقادي برقرار كنيد كه در عين نزاهت از تزمُّن و برائت از تمكّن و قداست از توجّه، در هر زمان و هر مكان و هر جهت حضور دارد.
✅ براي تحكيم ارتباط با چنين موجودي، يعني ذات اقدس خداي سبحان، طيران از زمان و زمين و جهت لازم است و چنين پروازي از باز مردارخوار بر نمي آيد. زيرا قلمرو قدرت طائرانِ مُلكي پرواز به سوي چيزي و به سمت و جهت است، و آن چه در اينجا براي زائر كوي قدس لازم است، پرواز از اصل سمت و جهت است؛ يعني بي سمت و سو شدن، و چنين طيراني از عقل و قلب ساخته است.
✅ عزيزان، همه ناقصان، در روز و در جَلْوَت شرمنده اند، ليكن تبهكاران و ناخالصان در شَب و در خَلْوت. سحرگاه كه بندگان سَرَه و عابدان خالص به راز و نياز ميپردازند و پرواز دارند، ناسَرَهها ميگويند: چون كسي ما را نميبيند، چرا عبادت كنيم. اين گروه در تاريكي و تنهايي رسوايند، و هر گونه لذت كاذبي كه در ظاهر بهره آنان شود، چون بيدار گردند، چيزي از آن ها را احساس نميكنند.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
👇جهت دریافت متن کامل بیانات معظم له در این خصوص به لینک زیر مراجعه فرمایید👇
http://l1l.ir/ogg
4_517995879353811592.mp3
4.14M
🔊 بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته)
🚩اسلامی شدن #دانشگاه ها
🚩آنچه #دانشجو را خاضع میکند دانش است
👇عضویت👇
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
https://t.me/joinchat/AAAAAFVyBKnJUt7BixwEpA
دهان طیّب.mp3
560.8K
💠 روز یازدهم ماه #ربیع_الثانی
🔹دهان طیّب
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 برخی از شیوه های درمان (بخش دوم)
🌱امام هادی (سلام الله علیه) می فرماید: بهترین چیز برای تب مالاریا این است که فالوده (حلوا) ساخته شده با عسل و زعفران زیاد بخورد و در آن روز جز آن چیزی نخورد.
🌱رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: هرگاه فشار خون زیاد شد حجامت کنید ، زیرا فشار خون چه بسا کشنده است.
🌱امیر مومنان (سلام الله علیه) می فرماید: حجامت، مایه سلامتی بدن و تقویت عقل است.
🌱امام باقر (سلام الله علیه) می فرماید: وسیله طبابت عرب سه چیز است : تیغ حجامت، تنقیه و واپسین درمان که داغ کردن است.
🌱امام صادق (سلام الله علیه) می فرماید: درمان با چهار چیز است: قطره بینی ، حجامت، نوره و تنقیه؛ همچنین می فرماید: بهترین درمان، حجامت، قطره در بینی ریختن، حمام رفتن و تنقیه است و نیز می فرماید: از جمله درمان های پیامبران ، حجامت کردن، نوره کشیدن و قطره چکانی در بینی است .
🌱امام کاظم (سلام الله علیه) می فرماید: گلابی نرم و تر و تازه حرارت بدن را خاموش می کند.
🌱امام رضا (سلام الله علیه) می فرماید: هر که میخواهد در طول زمستان زکام نگیرد هر روز سه لقمه انگبین(عسل با موم) بخورد.
🌱امیر مومنان (سلام الله علیه) می فرماید: هرگاه مسلمان ضعیف شد گوشت را به همراه شیر بخورد، چرا که خدا درآن دو، قوت نهاده است.
🌱به فرموده امام صادق (سلام الله علیه) :حنا بوی بد بدن را برطرف و چهره را شاداب و دهان را خوش بو و فرزند را زیبا می کند.
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
#سبک_زندگی_اسلامی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ ما #علم غیر دینی نداریم
🔸این که می بینید غرب زیر این بار نمی رود، و غرب زده زیر این بار نمی رود که علم الهی است، ما علم غیرالهی نداریم، این ها خیال می کنند در علوم فیزیک و شیمی و امثال و ذالک طبیعت محل بحث است و می گویند فیزیک اسلامی و غیراسلامی نداریم، زمین شناسی اسلامی و غیراسلامی نداریم.
🔸خوب، شما آمدید این زمینی که فعل خداست و خلقت است، این خلقت را از او خلع کردید، لباس غصبی طبیعت را بر پیکر او پوشاندید! خوب معلوم است طبیعت شناسی دینی و غیردینی ندارد.
🔸وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) فرمود اگر کسی حرفی دارد ولی به ما ارتباط نداد یسمّی سارقاً؛ چقدر زیباست این حرف!
🔸فرمود درست است یک کسی چهار تا مطلب یاد گرفت، ولی اصلش مال ما بود؛ ما گفتیم، حالا به ما اسناد نمی دهد به فلان زید و به ابوحنیفه و ... این می شود سارق دیگر! ...
🔸در خانه ما را بستید، به دیگری اسناد دادید، می گویید قال کذا قال کذا ... شما سوابقتان که جای دیگر است، تا دیروز هم که داشتید بت پرستی می کردید ... شما این حرف ها را بلد نبودید، حالا از ما گرفتید و نقل کردید.
🔸الان دانشگاه ها خلقت را کردند طبیعت؛ خوب بله، طبیعت که دینی و غیردینی ندارد! شما اول را گرفتید، آخر را گرفتید، فعل را گرفتید، طبیعت را جایش گذاشتید.
🔸الان معاذ الله اگر قال الله را بگیرید، أنزل الله را بگیرید، نزّل الله را بگیرید، این کتاب می شود عربی! خوب،کتاب عربی که دیگر قرآن نیست!
🔸 آن وقت شما بگویید تفسیر قرآن که دینی نیست! خوب بله دیگر! شما همه چیزش را گرفتید... می شود کتاب عربی دیگر! این به درد نحو و صرف می خورد.
🔸شما خلقت را گرفتید، کار خدا را گرفتید، تسخیر خدا را گرفتید، گفتید طبیعت یعنی زمین لخت! خوب، زمین لخت که دینی رو غیردینی ندارد.
🔸اما اگر گفتید این فعل خداست
🔸چطور در حوزه اگر بگویند بحث در قول معصوم است، بحث دینی است؛ بحث در فعل معصوم است، دینی است؛ یعنی یک کسی بحث بکند که «امام صادق(سلام الله علیه) چه فرمود؟»، می شود دینی؛ «امام صادق(سلام الله علیه) چه کار کرد؟»، می شود دینی ...
🔸حالا بحث در قول خدا دینی است، بحث در فعل خدا دینی نیست؟!
🔸فرض ندارد کسی بخواهد فعل خدا را تفسیر کند و دینی نباشد؛ ما دانش غیردینی نداریم؛ علم غیردینی نداریم.
🔸این ها آمدند خلقت را طرد کردند، طبیعت را به جای او آوردند، خوب البته یسمّی سارقاً !
🔸مال مسروقه را در میدان مسروقه می خرند ولی مال شناس که نمی خرد!
🔸آیت بودن معنایش همین است.
🔸اگر کسی کاری را که خدا کرده به نام خودش اسناد داد، داعیه أنا الله دارد وگرنه آن چه را که انسان انجام می دهد بر اساس َمَا بِكُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ مربوط ذات اقداس اله است.
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره شعراء، آیات 214 تا 217/
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
همزمان با هفته پژوهش، مراسم رونمایی از کتاب گرانسنگ «سلونی قبل ان تفقدونی» تحریر نهج البلاغه؛ تالیف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می گردد.
این مراسم روز یکشنبه 24 آذرماه 1398 ساعت 14 تا 16 در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی به آدرس تهران، خیابان بزرگراه حقانی(غرب به شرق)، بعد از ایستگاه مترو حقانی، بلوار کتابخانه ملی، سالن قلم برگزار خواهد شد.
در این مراسم آیت الله مقتدایی، دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیت الله محقق داماد سخنرانی خواهند نمود.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
دیدار پروفسور پیرونه اسلام شناس مشهور ایتالیایی با آیت الله العظمی جوادی آملی پروفسور پیرونه، اسلا
✳پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به پروفسور پیرونه در خصوص «آموزه های پیامبر اسلام و صلح جهانی»
🔷آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در پاسخ به پرسش پروفسور پیرونه در خصوص «ارتباط آموزه های پیامبر اسلام و صلح جهانی»، بیان داشتند: اسلام با دیگر ادیان، مشترکات فراوانی دارد و پیامبر اسلام با دیگر انبیاء، هدف واحد و مشترکات فراوانی در راه و روش دارند؛ زیرا انبیاء آمدند که انسان را به خود معرفی کنند، جهان را به انسان بشناسانند و ارتباط انسان و جهان را برای انسان تبیین نمایند.
🔷 وقتی هدف همه انبیاء یکی است و جهان همان جهانی است که همه انبیاء او را معرفی می کنند و انسان همان انسانی است که همه انبیاء درصدد تعلیم و تربیت او هستند، لذا هم راه و هم هدف انبیاء یکی است، چه اینکه کل جهان یک واقعیت دارد و اجزایش با هم هماهنگ هستند و انسان نیز یک حقیقت است و نه دو حقیقت و این انسان و این جهان، جز وفاق، صلح و صفا چیزی را نمی پذیرد و با آن سازگار نیست.
🔷معظم له در توضیح مطلب ارائه شده اظهار داشتند: تمام اجزای نظام سپهری با هم هماهنگ هستند چه اینکه تمام اعضای بدن انسان با هم هم آوای هستند؛ اگر گوشه ای از بدن انسان آسیب ببیند، تمام اعضای بدن می کوشند آن زخم را درمان کنند، این طور نیست که اعضای دیگر عضو زخم شده را به حال خود رها کنند و بی تفاوت باشند بلکه همه سعی می کنند در کوتاه ترین مدت آن زخم را درمان کنند و هیچ عضوی نمی گوید زخم عضو دیگر به من ربطی ندارد!
🔷در طبیعت نیز، اگر یک درخت آسیب ببیند تمام اجزای آن درخت می کوشند تا قسمت آسیب دیده را ترمیم کنند در واقع کل نظام هستی اینگونه است و بر اساس صلح بنا شده است ، تعبیر لطیف قرآن کریم این است که «ما تَري في خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ».
🔷در صدر و ذیلِ ساختار خلقت، یک جای خالی، وجود ندارد و هر چیزی در جای خود قرار دارد پس در اینجا دو مطلب وجود دارد؛ اول اینکه، هیچ خلاء و خالی بودنی در ساختار جهانی هستی وجود ندارد و دوم اینکه هر چیزی در جای خود قرار دارد، لذا برخی از حکمای اسلام گفته اند که ساختار نظام خلقت مثل سلسله اعداد ریاضی است؛ شما اگر از 1 تا بی نهایت بروید هرگز جای خالی پیدا نمی کنید، همچنین هر عددی در جای خود قرار دارد مثلاً اگر 6 را از بین 7 و 8 بردارید هیچ جای دیگری در هستی نمی توانید برای او پیدا کنید در نتیجه آنقدر روی دست شما می ماند تا شما را رسوا کند چون این عدد را هیچ جایی جز جای خود نمی توانید بگذارید چرا که هیچ جای دیگری در نظام هستی ندارد، لذا اگر کسی کار خلافی مانند اختلاس یا دزدی انجام دهد، تا رسوا نشود، این اختلاس او را رها نمی کند!
🔷برخی دیگر از حکمای ما از ساختار نظام خلقت به جریان موسیقی تعبیر کرده اند، ابوریحان بیرونی می گوید نغمه عالم مانند نغمه موسیقی است؛ هر نُتی در جای خود قرار دارد و در عین حال با بقیه نُت ها هماهنگ است، در نتیجه ساختار کل نظام هستی و ساختار وجودی انسان و پیوند انسان و جهان مانند ریاضی و موسیقی است با ویژگی هایی که بیان شد. انسان و جهان هستی با چنین ساختاری هرگز «جنگ» و آدم کشی را نمی پذیرد.
🔷 انبیاء آمدند به ما بگویند جامعه انسانی جز با صلح و صفا و محبت اداره نمی شود لذا تعبیرات قرآنی در سه بخش خلاصه شده است؛ بخش «محلی»، که به ارتباط مسلمانان با یکدیگر مربوط می شود، بخش «منطقه ای» که به ارتباط بین مسلمانان با سایر موحدان عالم می پردازد و بخش سوم بخش «بین المللی» که به انسانیت انسان مربوط است و متعلق به کل بشر، چه موحد و چه غیر موحد است، چرا که «انسانیت» اصلی است که در همه انسانها یکسان است، انسان تنها یک حقیقت دارد، لذا خدای سبحان همه ما را فرزند یک نفر می داند و می فرماید «یا ابن آدم» یعنی شما شناسنامه عمیق علمی دارید، پدرتان مسجود فرشتگان بود، خودتان را ارزان نفروشید، نه بیراهه بروید و نه راه کسی را ببندید، معارفی مانند عقل و عدل نیز مانند انسانیت برای همه انسانها یکسان و برای همه مورد پذیرش و مقبول است.
🔷 این گوشه ای از صلح دوستی همه انبیاء به خصوص پیامبر گرامی اسلام است لذا وقتی حضرت مکه را فتح کرد، با وجود همه آسیب هایی که از مردم مکه دیده بود، فرمود اسلحه ها را کنار بگذارید، مشت های گره کرده را باز کنید و با هم مصافحه کنید، حرف جهانی اسلام همین است و بس! و از این زیباتر و دلپذیرتر وجود ندارد. که امیدواریم این آموزه ها به دست شما و دوستانتان به سراسر جهان منتقل شود.
پروفسور پیرونه، پس از استماع سخنان آیت الله العظمی جوادی آملی با ابراز خرسندی از دیدار با معظم له، گفت: به عنوان یک مسیحی از خداوند می خواهم وجود حضرتعالی را برای همه موحدان جهان مستدام بدارد.
🆔 https://t.me/joinchat/AAAAAFVyBKnJUt7BixwEpA
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
حكمت الهی.mp3
995.3K
💠 روز دوازدهم ماه #ربیع_الثانی
🔹حكمت الهی
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ #ذکر خدا یک قرنطینه است.
🔸فرمود إِلَّا الَّذينَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ ذَكَرُوا اللَّهَ كَثيرًا
🔸اعمال و مناسک و مراسم عبادی هر کدام مشخص است که در شبانه روز چقدر نماز بخواند، چقدر روزه بگیرد، در سال مناسک حج و عمره و ... مشخص است؛ اما ذکر خدا مشخص نیست. اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثِیراً ...
🔸در غیر معصوم دائم الذّکر بودن بسیار سخت است.
🔸گاهی ممکن است انسان غفلت بکند ولی ذکر کثیر داشته باشد اهل نجات است.
🔸منظور نام خدا نیست، منظور یاد خداست.
🔸این ذکر خدا که می گویند هر کاری می کنید به یاد خدا باشید تا آن کار ابتر نباشد، یک قرنطینه است.
🔸انسان هر غذایی می خواهد بخورد، هر لباسی می خواهد بپوشد، هر حرفی می خواهد بزند، هر کاری که می خواهد بکند، باید رویش بشود بگوید «خدایا به نام تو!»
🔸این کار یا واجب است یا مستحب؛ آدم حرام یا مکروه را که نمی تواند بگوید «خدایا به نام تو!»
🔸این بهترین قرنطینه است و بهترین مراقبت است.
🔸کاری که آدم نمی تواند بگوید «خدایا به نام تو !» خوب، نکند!
🔸اگر به ما گفتند هر امری که با بسم الله شروع نشود ابتر و بی نتیجه است این راهش است.
🔸نه معنایش این است که انسان هر کاری که می خواهد بکند بگوید بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ و آن کار چه حلال باشد چه غیرحلال چه مشکوک! کار مشکوک را چجور می شود گفت «خدایا به نام تو!»؟ ...
🔸البته ثواب دارد اگر کسی بسم الله بگوید. حالا اگر نگفته آن ثواب را نمی برد اما به دستور عمل کرده؛ یعنی بررسی کرده، مطالعه کرده این کاری که می خواهد وارد شود، این غذایی که می خواهد بخورد، این پولی که می خواهد بگیرد، این جایی که می خواهد برود می تواند بگوید «خدایا به نام تو!» یا نه؟
🔸اگر شک دارد خوب نمی رود دیگر!
🔸این راهش است . خوب، یک مقداری که این راه را برویم برای ما عادی می شود.
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره شعراء، آیات 215 تا آخر
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
✳️هر خیری که به امت اسلامی رسیده به سبب اتحاد و احترام متقابل بوده است جمعی از اعضای مرکز فعالیت های
✳️هر خیری که به امت اسلامی رسیده به سبب اتحاد و احترام متقابل بوده است
جمعی از اعضای مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند.
آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بیان داشتند: الان به لطف الهی و برکت خون های پاک شهدا هم راه تطهیر و هم راه تهذیب در اختیار امت اسلامی است؛ به برکت خون شهداء هم موانع رشد و رسیدن به کمال برداشته شد و هم زمینه شکوفایی نیروهای معنوی برای همه فراهم آمد.
ایشان ادامه دادند: دین، آداب زیارت کردن را به ما آموزش داده است، در فرهنگ دین قبرستان به مثابه یک مدرسه است؛ در زیارت قبور، ائمه به ما فرمودند با مردگان گفتگو کنید و این زیارت نامه را بخوانید « یا اَهْلَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، بِحَقِّ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، کَیْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ » شما را به حق «لا اِلـهَ اِلاَّ الله» قسم می دهیم به ما بگوید آنجا چه خبر است؟! معلوم می شود غیر از این حوزه ها و مدارس دنیوی، مدرسه دیگری هم هست که می توان معارف عمیق را از آنجا آموخت و این راه بر اساس ظرفیت هر کسی برای همه باز است .
معظم له تصریح داشتند: اما زیارت قبور شهداء علاوه بر آنچه انسان از زیارت دیگر قبور می آموزد، یک درس سیاسی نیز به ما می دهد؛ در زیارت نامه های شهداء می خوانیم «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ»، باران و آفتاب که از مطهرات هستند فقط این توان را دارند که آلودگی هایی همچون خون و بول را پاک کنند اما آلودگی هایی مانند استعمار، داعش و استکبار را فقط و فقط خون شهید می تواند پاک کند، چه اینکه در دفع حمله ارتش شوروی سابق به افغانستان همین اتفاق افتاد و برادران شما با دست خالی و نثار خون خود، افغانستان را از وجود آنها پاک کردند.
آیت الله العظمی جوادی آملی خاطرنشان کردند: اینکه می فرماید «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ» به این معنا نیست که این کشور از آلودگی های ظاهری پاک شده است، بلکه آلودگی هایی همچون استعمار و استکبار منظور است و چون قرآن و عترت عِدل هم هستند قرآن در تکمیل این فرمایش ائمه علیهم السلام می فرماید «وَ الْبَلَدُ الطّیبُ یخْرُجُ نَبَاتُهُ بأذنِ ربّهِ»؛ این جمله خبری است که به داعیه انشاء القاء شده است، یعنی بکوشید تا از این زمین پاک، میوه طیب و طاهر به دست بیاورید، والا از هیچ زمینی خود به خود میوه پاک به دست نمی آید، یک کشاورز مسئول می خواهد که بتواند از زمین پاک، میوه پاک به دست بیاورد و میوه پاک همان استقلال، خودکفایی و عدم وابستگی به بیگانه است.
معظم له در توصیه ای به علماء افغانستان بیان داشتند: همه تلاش و کوشش شما این باشد که ملت افغانستان ارباً اربا نشود، همه تلاش شما در جهت ایجاد وحدت و عدم تفرق باشد، علماء در این مسیر مسئولیت اصلی را بر عهده دارند، آبرو و عزت دنیا و آخرت همه مسلمانان در گرو اتحاد است، هر خیری که به امت اسلامی رسیده به سبب اتحاد و احترام متقابل بوده است، اگر ایمان داشته باشیم که هر چه هستیم و هر چه داریم ابتلای الهی است و در قبال آن مسئول هستیم و باید پاسخگو باشیم آنگاه دیگر اختلاف و تفرقه و خودبرتر بینی و تفاخر معنایی نخواهد داشت، آنگاه افغانستان به آن جلال و شکوه گذشته که مردان بزرگی همچون آخوند خراسانی را پروراند باز خواهد گشت.
در ابتدای این دیدار گزارشی از برنامه های آموزشی، رسانه ای و تبلیغی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان، خدمت معظم له ارائه گردید.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
برکات صلوات.mp3
434.2K
💠 روز سیزدهم ماه #ربیع_الثانی
🔹برکات صلوات
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅#هنر مسؤولیّت آور است.
✅خدا ین حنجره را نداد که برای پفک نمکی تبلیغ کند!
✅حیف نیست که خط میرخانی صرف تبلیغ کالا شود؟
✅توقعات سیاسی و اجتماعی قرآن کریم از هنرمندان
🔸وانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا
🔸ذات اقدس إله به این شعرا یک قدرتی داد، این ها می توانند انگیزه ایجاد کنند.
🔸در برابر هر نعمتی یک مسؤولیتی است. اگر کسی بیان خوبی دارد، بنان خوبی دارد، خوش قلم است، خوش بیان است، خوش حنجره است، به این کسی که خوش حنجره است خدا این حنجره را نداد که او برای پفک نمکی تبلیغ کند، او باید چیز دیگری بگوید؛ این در واقع حیف است.
🔸حالا خط میرخانی را خدا به شما داد، شما چه می خواهی بنویسی؟ این حیف نیست که حرف های مبتذل انسان بنویسد؟ در فلان بنر برای فلان کالا این خط زیبا را انسان مصرف بکند!
🔸فرمود وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا؛ اگر کسی شاعر شد، هنر شعر دارد، باید انتقام بگیرد از بیگانه ها
🔸این همه قصائد محرّمی که علیه پیغمبر سرودند، خوب شما هم مثل حسّان باش دفاع بکن!
🔸این پیام آیه است. انتصار یعنی انتقام
🔸هنرمند باید انتقام بگیرد، فیلمساز باید انتقام بگیرد؛ از کی انتقام بگیرد؟ از تحریم انتقام بگیرد، از تروریست انتقام بگیرد، از بیگانه باید انتقام بگیرد، از منافق باید انتقام بگیرد.
🔸هنری را که ذات اقدس إله به انسان داد، در برابر این هنر یک مسؤولیتی می خواهد ...
🔸فرمود شما چهار تا شعر بگو آبروی پیغمبر را حفظ بکن! این همه شعر گفتند علیه پیغمبر حرف زدند، شما هم چهار تا شعر بگو!
🔸خدا غریق رحمت کند علامه امینی را ... این اشعاری که ایشان در الغدیر جمع کرده این ها آمده اند برای حمایت از ولایت دیگر؛ قسمت مهم الغدیر را ادبیات فراهم کرده
🔸انتصار یعنی انتصار! سخن از نصرت نیست؛ یک وقت سخن از اینکه شما شعر ابتدائاً بگویید دین را یاری کنید، بله این نصرت دین است؛ اما حالا آمدند علیه دین شعر گفتند، فیلم ساختند، تئاتر راه انداختند، نمایشگاه راه انداختند؛ این هنرمندان وظیفه شان انتصار است.
🔸انتصار یعنی انتقام؛ خوب، این ها هم چهار تا فیلم بسازند؛ بیگانه نسبت به وجود مبارک پیغمبر دهن کجی کرده، این ها هم چهار تا فیلم بسازند در مدح پیغمبر، جلال پیغمبر، جمال پیغمبر.
🔸فرمود شعرا که هنرمندان این کشورند یا کشورهای دیگر ما این نعمتی که به این ها دادیم، از این ها توقع داریم
🔸آن توقعات شخصی که سر جای خودش محفوظ است که یاد خدا باشند، معصیت نکنند، اما توقعات سیاسی و اجتماعی هم داریم از این ها وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا
🔸خوب، این ها که آمدند پیغمبر را هجو کردند، ملت اسلامی را هجو کردند دیگر! آبروی مسلمانان را بردند دیگر!
🔸وقتی حسّان بن ثابت آن شعر را گفت پیغمبر چه فرمود؟ فرمود فرشته وحی تو را تأیید کند! چه دعایی بالا تر این؟!
🔸به پیغمبر عرض کردند شعر بگوییم یا نگوییم؟ فرمود این مثل تیر اثر می کند، چرا نگویید؟!
🔸اگر کسی نویسنده خوبی است، اگر کسی سراینده خوبی است، اگر کسی خواننده خوبی است، خوب، حیف نیست انسان این شعر را درباره چیزهایی مصرف کند که نه خیر دنیا دارد نه خیر آخرت؟!
🔸گاهی ممکن است انسان عمری این هنر را پای چهار تا دختر جوان و چهار تا پسر جوان بریزد بعد با حسرت بمیرد؛ مگر مرگ چیز آسانی است؟
🔸فرمود ما این نعمت را به هر کس ندادیم، به هر کسی هم نمی دهیم؛ شما ببینید صدها نفر می آیند و می روند بخواهند خودشان را با فشار چماله و مچاله کنند یک بیت بگویند نمی آید، امّا یک عده راه می روند شعر می گویند، این نعمت خاصی است.
🔸مگر جمال یوسف را کسی با مشاطه گری می تواند حاصل کند؟ یا این حنجره زیبا که برخی ها دارند مگر کسی می تواند با تقلید به دست بیاورد؟ ... طرزی تار صوت حنجره ها را ذات اقدس إله آفرید که این دلپذیر و گوشنواز است.
🔸فرمود من این نعمت را که دادم شما از دین دفاع کنید دیگر! وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره شعراء، آیات 215 تا آخر
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️چگونه مشمول عنایت حضرت ولی عصر (عج) باشیم؟!
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: برخيها تلاش و كوشش آنها اين است كه با عبادت, با زهد، با جهاد درون و بيرون كه مشمول عنايت حضرت باشند اين يك راه است, بعضي ميگويند
«چرا دست يازم چرا پاي كوبم٭٭٭ مرا خواجه بي دست و پا ميپسندد»
اينها با قلب شكسته در جايي نشستهاند؛
بالأخره انسان ميخواهد پشت پرده را ببيند دو راه دارد يا با تلاش و كوشش, سعي ميكند دست خود را به پرده نزديك كند اين پرده را كنار بزند پشت پرده را ببيند اين راه علم و دانش و حوزه و دانشگاه است.
يك وقت است جانبازي, قطع نخاعي, ساليان متمادي در آن بستر افتاده، اهل حوزه نيست, اهل دانشگاه نيست، ولي با قلب شكسته با خدا راز و نياز ميكند؛ اين پشت پرده نشسته است آن توان را ندارد كه برود پرده را كنار بزند; ولي دفعتاً ميبيند نسيمي ميوزد اين پرده را كنار ميزند او پشت پرده را ميبيند.
دو راه هست اينها «مانعةالخلو» است نه «مانعةالجمع»؛ اما كسي كه نه راه اول را برود نه راه دوم را برود فقط منتظر باشد كه حضرت را ببيند اين چنان سودآور نيست.
درباره مستخلفعنه درباره ذات اقدس الهي هم همينطور است و اگر كسي خواست با خدا مناجات كند دو راه هست، يا راه حوزه و دانشگاه است كه از راه علم و معرفت خدا را بشناسد يا قلب شكسته ميطلبد «چرا دست يازم چرا پاي كوبم».
بالأخره همانطوري كه فرمود شما اگر به سرزمين وحي رسيديد, به حرم امن الهي رسيديد آنجا جزء «ضيوفالرحمان» هستيد آن زمين, زمين ضيافت است و اگر ماه مبارك رمضان روزه گرفتيد آن زمان, زمان ضيافت است اگر قلب شكسته هم پيدا كرديد آن دل, ظرف ضيافت است «أنا عند المنكسرة قلوبهم» انسان يا مهمان خداست، حج و عمره ميرود, ماه مبارك رمضان را درك ميكند يا ميزبان لطف خداست كه فرمود: «أنا عند المنكسرة قلوبهم»
ميزبانيِ خدا هم كمال است مهماني خدا هم كمال; طوبا با كسي كه هر دو فضيلت را ادراك كرده است درباره وجود مبارك وليّ عصر هم همين است.
#در_محضر_استاد
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
دکتر اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و هیئت همراه با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیا
✳️ترویج «امید»، از موانع مهم گرایش جوانان به مواد مخدر است/
حمایت از نخبگان علمی و تولید محصولات فخرآور، امید در جامعه را گسترش می دهد
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار دکتر اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و هیئت همراه، در سخنانی اظهار داشتند: کشور ما و افغانستان مشترکات فرهنگی بسیاری با یکدیگر دارند، امروز چشم بسیاری از مردم افغانستان به ایران است، ما باید یک کشور نمونه داشته باشیم تا آنها ناامید نشوند.
ایشان ادامه دادند: افغانستان دارای یک فرهنگ غنی و قوی است ما می توانیم با اتکا به مشترکات فرهنگی و کمک گرفتن از فرهنگ مشترک، غده بدخیم مواد مخدر را از منطقه ریشه کن کنیم.
معظم له تصریح داشتند: ما باید به تجارت و رونق اقتصادی افغانستان کمک کنیم، با انعقاد قراردادهای تجاری و رعایت منافع مشترک می توانیم به رفع بیکاری و کاهش گرایش مردم افغانستان به تولید مواد مخدر کمک قابل توجهی کنیم چرا که هدف آنها از تولید مواد مخدر در نهایت کسب درآمد، رفع معیشت و فرار از فقر است و چه بهتر که این مساله از طریق تولید محصولات کشاورزی مفید یا ایجاد صنایع و تولیدات صنعتی باشد و قطعاً آنها نیز به این راه گرایش بیشتری خواهند داشت.
آیت الله العظمی جوادی آملی ابراز داشتند: در این مسیر می توانید از ظرفیت علماء، اندیشمندان و مسئولین فرهنگی افغانستان نیز بهره ببرید و زمینه را برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی تام و همه جانبه با این کشور بیش از گذشته مهیا نمایید.
ایشان ترویج «امید» را از موانع مهم گرایش جوانان به مواد مخدر برشمردند و بیان داشتند: اگر سرمایه های کشور به مسیر درست مانند حمایت از نخبگان علمی و تولید محصولات فخرآور اختصاص پیدا كند، امید در جامعه گسترش بیشتری می يابد، فقر فرهنگی ناامیدی به بار می آورد و انسان ناامید دست به خودکشی دفعی یا تدریجی می زند.
معظم له خاطرنشان کردند: افراد معتاد یا دیگر افرادی که به سمت اعتیاد کشیده می شوند مشکل علمی ندارند، همه آنها از عاقبت و سرنوشت شوم خود آگاه هستند و به آن علم دارند لکن مشکل این افراد «انگیزه و اراده» است که باید این بخش در جامعه تقویت شود که از مهمترین عوامل، تقویت نیروی انگیزه، ترویج خداباوری و توحید و نیز اعتقاد به معاد است.
در ابتدای این دیدار دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به ارائه گزارشی در خصوص انهدام باندهای بزرگ تهیه و توزیع مواد مخدر و ضربه به بنیانهای اقتصادی قاچاقچیان مواد مخدر در کشور، خدمت معظم له ارائه نمود..
وی بیان داشت: استفاده از همه ظرفیتهای پیشگیری در کشور از جمله استفاده از حوزههای علمیه، نهادهای فرهنگساز و آموزشوپرورش، در دستور کار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته است.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
خون خواهان حق.mp3
927.7K
💠 روز چهاردهم ماه #ربیع_الثانی
🔹خون خواهان حق
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅نیش وسوسه و مرهم موعظه
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
🔸سرّ اينكه موعظه تكرارپذير است و خستهكننده نيست و مطلب علمي خستهكننده است چيست؟
🔸مطلب علمي براي اين است كه آدم يك مطلب را عالِم بشود؛ خُب عالِم شد، شد ديگر!
🔸شما روزي كه تدريس كرديد همان مطلب را روز دوم براي شنوندههايتان بگوييد ميبينيد اينها احساس خستگي ميكنند.
🔸اما مطلب موعظه؛ شما مجالس وعظ ميرويد يا خودتان يا ديگران وعظ ميكنند، انسان يك موعظه را ده جا هم بشنود باز حاضر است بشنود.
🔸موعظه تكرارپذير است؛ چرا؟ براي اينكه آن فشار، آن آسيب تكرارپذير است؛ هر روز هر لحظه دارد يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ ٭ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ.
خُب اين موعظه دارد آن را مرهم ميگذارد ديگر؛ اين وسوسه يك نيش است ديگر؛ خُب آن هم مرهمي است.
🔸لذا انسان در تمام اين روضهخواني ها ميرود، در تمام اين مجالس ميرود، نام اهل بيت هست، اين تكرارپذير است؛ موعظه، دستور تقوا تكرارپذير است، براي اينكه از آن طرف دارد نيش ميخورد، از اين طرف يك مرهم لازم است ديگر...
🔸وجود مبارك حضرت امير هر شب بعد از نماز عشاء وقتي نمازگزارها ميخواستند بروند اين جمله را ميفرمود: آقايان!بارهايتان را ببنديد! «تَجهّزوا رَحِمَكم الله»
🔸اين «تجهّزوا» را هر شب بعد از نماز عشاء ميفرمود؛ «تَجهّزوا رَحِمَكم الله» براي اينكه اين مشكل را حل ميكند.
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره شعراء، آیات 1 تا6 سوره نمل
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️گناه باعث قساوت قلب و مانع سير وسلوک الی الله
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی : بسياري از شما از كنار اين دامنههاي كوهي كه چشمه رسوبي دارد گذشتيد، اين چشمهاي كه با املاح و رسوبات ميجوشد، چون آب آن شفاف و صاف نيست اوّلين كاري كه ميكند راه خودش را ميبندد چون با رسوبات همراه است و چون راه آن بسته شد در درون خفه ميشود، بعد از مدتي ميبينيد که تلّي از سنگ اينجاست، اين سنگ كه قبلاً نبود! اين چشمهِ با رسوب و املاح، نفس و راه خودش را بست؛
🔷قيام آدم, حركت آدم, سکون آدم، درس و بحث آدم اگر رسوب داشته باشد راه خود آدم را ميبندد
🔷﴿فَهِيَ كَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً﴾. چقدر اين كتاب شيرين است! اينكه آدم اين را ميبوسد و بالاي سر ميگذارد، برای اين است که همه اسرار را باز كرده است.
🔷فرمود بعضي از دلها مثل سنگ هستند و بعضي از دلها از سنگ سختتر میباشند و برهان مسئله هم اين است كه چرا ﴿أَشَدُّ قَسْوَةً﴾، براي اينكه ﴿إِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ﴾ بسياري از چشمهسنگها هستند كه از درون آنها چشمه ميجوشد، اين است كه در سوره «بقره» و مانند آن فرمود بعضي از انسانها هستند كه از سنگ پستتر میباشند. اين سنگ است كه از درون آن چشمه جوشيده و اين انسان تبهكار است كه از درون او هيچ خيري نميجوشد.
🔷 واقعاً اگر كسي بيراهه رفت راه خودش را ميبندد، رسوب به جايي نميرسد و شفاف بودن به جايي ميرسد! اين همان است كه از آن به اخلاص ياد كردند!
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
#در_محضر_استاد
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 بنیان مرصوص
🔹 این نظام به بركت قیام امام و خون های پاك شهیدان [پابرجاست]، آنقدر خون های پاك ریخته شد كه خدا میداند! وقتی تاریخ جنگ به دو هزارمین روز رسید، هزار تا روحانی شهید شده بود آن وقت كه حساب كردند؛ یعنی هر یك روز در میان یك اهل لباس شهید شد، از شهدای محراب هفتاد ـ هشتاد ساله مثل آیت الله شهید اشرفی، آیت الله صدوقی، آیت الله دستغیب، آیت الله قاضی تا شهدای هفت تیر تا شهدای نخست وزیری تا شهدای كوی و برزن، هزار روحانی در ظرف دو هزار روز جنگ شهید شد، از آن به بعد هم كه ادامه داشت. از بسیاری از شماها كه خانوادههای متدین هستید عزیزترین فرزندانتان یا برادران و پدرانتان شهید شدند، خیلی خون پاك به پای این نهال رفته است! بنابراین اینچنین نیست كه خدا این نظام را رها كند و خدای ناکرده این نظام آسیب ببیند، این شده بنیان مرصوص.
🔹 در بخش هایی صریح قرآن كریم فرمود شما نشد دیگری، مواظب خود و آبرویتان باشید ﴿إِنْ تَتَوَلَّوْا یسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیرَكُمْ ثُمَّ لا یكُونُوا أَمْثالَكُمْ﴾؛[1] فرمود وقتی جریان شهادت شد و خون شد و عده زیادی شربت شهادت نوشیدند، خدای سبحان دست از این نظام برنمیدارد، مواظب باشید این دین و این نظام به دست شما عملی بشود، دیر بجنبید شما را میگذاریم جای دیگر یك عده را روی كار میآوریم ﴿وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا یسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیرَكُمْ ثُمَّ لا یكُونُوا أَمْثالَكُمْ﴾.
🔹 خودتان را دریابید! فرصت، فرصت كوتاهی است و سفر سفر ابد است، هیچ نگذارید در كارتان غیر خدا دخالت كند؛ اگر خدای ناكرده ذرهای من و ما در این كار دخالت كرد، این را خدا نمیپذیرد، چون ﴿أَلا لِلّهِ الدِّینُ الْخالِصُ﴾،[2] او فقط صد درصد قبول میكند. اینچنین نیست كه بگویند كه حالا اگر كسی نود درصد برای رضای خدا كرد و ده درصدش ریا بود این قبول بشود، خیر! كاری را كه خدا قبول میكند و روی آثار میگذارد كار صد درصد است.
[1]. سوره محمد, آیه38.
[2]. سوره زمر, آیه3.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1386/04/21
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️ائمه جماعت و جمعه باید هر روز در جهت رشد معنوی خود بکوشند
✳️نماز جمعه یک نماز سیاسی ـ عبادی است اما این بدین معنا نیست که ائمه جمعه گرایشات و سلایق سیاسی خود را در نماز جمعه مطرح کنند!
حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد.
آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بیان داشتند: یکی از میوه های طیب و طاهری که به برکت خون پاک شهدا در این کشور به ثمر نشست، نماز جمعه است.
ایشان ادامه دادند: نماز جمعه سوای از دیگر نمازها، یک صبغه سیاسی نیز دارد و یک عمل سیاسی ـ عبادی محسوب می شود و در اینجا چون سیاست که امری دنیوی است در کنار نماز قرار گرفته، اگر لحظه ای در خصوص اهمیت نماز جمعه غفلت شود، خطرات فراوانی را در پی خواهد داشت.
معظم له تصریح داشتند: نزاهت اخلاقی و دیانت باید در حد اعلای آن در ائمه نماز جمعه وجود داشته باشد و در مسائل دینی جای هیچ گونه سهل انگاری برای ائمه جمعه وجود ندارد.
آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: نماز، عمود دین است، اگر برای این عمود مشکلی پیش بیاید کل دین آسیب می بیند در نتیجه ائمه جماعت و جمعه باید هر روز در جهت رشد معنوی خود بکوشند.
ایشان ابراز داشتند: در موارد خطیر، احتیاط از استحباب می گذرد و واجب می شود، معنای احتیاط طبق بیان حضرت امیر که به کمیل فرمودند این است که، دور دینت یک دیوار محافظ بکش تا دینت از هر خطری مصون و محفوظ بماند، این نکته باید جزء سبک زندگی ائمه جمعه باشد.
معظم له اذعان داشتند: وقتی خیمه ای باشد که عمود محکم و سالمی داشته باشد، ناگزیر همه مردم برای پناه بردن از آسیب های مختلف به آنجا پناه خواهند برد و حول این عمود و زیر آن خیمه جمع خواهند شد چرا که می بینند هر کس به این خیمه آمد جز خیر چیزی ندید.
آیت الله العظمی جوادی آملی در توصیه ای به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بیان داشتند: از وجود ائمه جمعه ای که به دلیل کهولت سن، جای خود را به جوانان می دهند، باید استفاده شود، آنها وارد عرصه بازرسی شوند، به مناطق مختلف سرکشی کنند، با ائمه جمعه جوان دیدار کنند و تجربیات خود را در اختیار آنها بگذارند و در بین ائمه جمعه همدلی ایجاد کنند.
ایشان ادامه دادند: نکته دیگر این است که گرچه نماز جمعه یک نماز سیاسی ـ عبادی است اما این بدین معنا نیست که ائمه جمعه گرایشات و سلایق سیاسی خود را در نماز جمعه مطرح کنند! ابراز این نوع گرایشات سیاسی از سوی ائمه جمعه حتی در حد اشاره، باعث عدم حضور طرفداران جریان مقابل در نماز جمعه می شود و در جامعه، ایجاد شقاق و تفرقه می نماید لذا باید ائمه جمعه در این خصوص هوشیار باشند.
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری گزارشی از برنامه ها و اقدامات صورت گرفته در تقویت جایگاه نماز جمعه خدمت معظم له ارائه نمود.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli