وجود مبارك حضرت معصومه از ولايت الهي برخوردار است
اگر حضرت فاطمه معصومه (س)به اين مقام رسيده است كه همه ي بزرگان،علما و مراجع، در كنار بارگاه ملکوتي او عرض ميکنند: «يا فاطمة إشفَعي لي في الجنة..» معلوم ميشود که اين بانو حقّ شفاعت دارد؛ شما ميبينيد همه ي مراجع بزرگ در کنار قبر کريمه ي اهل بيت(س)ميگويند از ما شفاعت نما.
وجود مبارك حضرت معصومه از ولايت الهي برخوردار است
حضرت فاطمه معصومه(سلام الله عليها) پس از ورود به شهر قم، تنها هفده روز در قيد حيات بودند و سپس دعوت حق را لبيك و به سوي بهشت برين پرواز كرد. اين حادثه در سال 201 هجري رخ داد و قلوب شيعيان و محبين خصوصا أهل قم را جريحه دار نمود. سلام بر اين بانوي بزرگوار اسلام از روز طلوع تا لحظه غروب. درود بر روح تابناكش كه اينک آفتاب حرم باصفايش، زمين قم را نوراني کرده است.
استفاده از آراء و انديشه هاي مفسر بزرگ قرآن کريم حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي مي تواند نکات ارزشمندي را از جايگاه والاي حضرت فاطمه ي معصومه(س) در نزد امامان معصومين(ع) براي تشنگان به معارف اهل بيت(ع) به ويژه زائران و مجاوران آن حضرت به ارمغان داشته باشد.
حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي با تأكيد بر حفظ تقوا به سنّت الهي در رابطه با منشأ خير و رحمت بودن قبور بزرگان خصوصاً كريمه اهل بيت(عليهم السلام) اشاره كرده و فرمودند:
تقواي الهي را فراموش نكنيم كه بهترين رهتوشه آخرت است. وقتي كه من خواستم از حوزه تهران به حوزه قم بيايم رفتم حضور استادمان مرحوم آقاي آملي بزرگ؛ به آقاي شيخ محمدتقي آملي رضوان الله عليه) عرض كردم عازم قم هستم چه بخوانم و چطور درس بخوانم، فرمود: يك فقه يك اصول ويك معقول و بدان كه آن كريمه اهل بيت كه آنجاست بزرگواراني را شمعگونه در كنار خود جمع كرده است و بدان قم با شهرهاي ديگر فرق دارد، بعد اين حرف را نقل كرد ـ كه بعد آن حرف را ما در قبسات مرحوم ميرداماد ديديم ـ ايشان گفتند: اين سنت الهي است كه قبور بزرگان منشأ خير و رحمت و بركت است؛ كساني كه در امت اسلامي به سر ميبرند، خود پيغمبر (عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) عليبنابيطالب (ع) و همچنين ساير ذوات مقدسه عصمت و طهارت، اينها حياً و ميتاً منشأ فيض هاي ملكوتياند و قبل از اسلام نيز اينچنين بود قبل از ميلاد مسيح هم اينچنين بود كه قبل از ميلاد مسيح هم حكماي بزرگ موحد وقتي مشكل علمي داشتند كنار قبر مشايخشان ميرفتند و بحث ميكردند و از بركت آن قبور بهره ميبردند. اين حرف را اين بزرگوار در هنگام توديع و دستور كار ورود به قم به ما فرمودند.
مفسّر بزرگ قرآن با اشاره به ارزش والاي زيارت حضرت معصومه(سلام الله عليها) و درك شناخت و معرفت آن حضرت بيان داشتند:
امام رضا(عليه السلام) در حقّ خواهر گرانقدرشان حضرت معصومه(سلام الله عليها) فرمودند: «من زارها عارفا بحقّها وجبت له الجنّة» آن كسي كه فاطمه(سلام الله عليها) را زيارت كند و در حال زيارت، معرفت و شناختي نسبت به مقام و جايگاه و سهم مؤثر او داشته باشد چنين زيارتي موجب ورود به بهشت و جنّت الهي خواهد بود.
يکي از ويژگيهاي حضرت معصومه (س)، ورود زيارتنامه اي از سوي معصومان (س) درباره ايشان است که پس از حضرت فاطمه زهرا (عليها سلام)، او تنها بانوي بزرگواري است که زيارت مأثور از سوي امام معصوم(عليه السلام) دارد.
استاد برجسته ي حوزه ي علميه در تبيين ريشه ي تاريخي متن زيارت حضرت معصومه (س) فرمودند:
برخلاف برخي از زيارت نامه هايي که توسط علما و بزرگان ديني براي معصوم زادگان و امام زادگان انشاء گرديد، درباره ي فاطمه ي معصومه (سلام الله عليها) اين نکته حائز اهميت است که زيارت نامه اش ازناحيه ي امام رضا(ع) نقل شده است، از يکي از محدّثين بزرگ قم به نام سعد اشعري که توفيق تشرّف به محضر امام زمانش يعني وجود مبارک امام رضا(ع) را پيدا نمود، نقل شده است که وجود مبارک امام رضا (ع) به من فرمود: يا سعد! قبري از ما در خاک شماست. عرض کردم: منظور قبر کريمه ي اهلبيت فاطمه ي معصومه(سلام الله عليها) است؟ فرمود: آري. سپس فرمود: شما آن بزرگوار را با اين وضع زيارت بکنيد. لذا اين زيارتنامهاي که در کُتب زيارات و ادعيه آمده است جزء مُنشئات وجود مبارک امام هشتم(سلام الله عليه) است که امام رضا(عليه السلام) فرمود: وقتي خواستيد فاطمه ي معصومه(سلام الله عليها)
را زيارت کنيد اينچنين بگوييد.
ايشان با اشاره به قسمتي از زيارتنامهي مأثوره آن بانوي باعظمت، حفظ عطيههاي ولايي و ايماني از محضر آن كريمه را مورد توجه قرار داده و بيان داشتند:
اين زيارتي كه در حرم مطهر حضرت معصومه (عليها سلام) انسان انجام ميدهد وميگويد به اينكه «فلا تسلب مني ما أنا فيه» يعني آنچه را كه دادي از ما نگير.يعني اين ولايت را، ايمان را، اين مرحلهاي كه دادي را از ما نگير. اين همان درخواست تثبيت موجوديت است و اعطاي آنچه تاكنون ندادي. هر كسي به هر مرحله رسيد نسبت به آن مرحله بيناست و نسبت به مراحلي كه در پيش دارد نابيناست. لذا صرف فهم كافي نيست. چون انسان با اينکه مطلبي را ميداند باز دست به گناه ميزند اما اگر ببيند آتش است دست به آتش نميزند.
حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در تبيين مقام شفاعت کريمه اهلبيت حضرت فاطمه ي معصومه (سلام الله عليها) نيز ابراز داشتند:
اين بخش از زيارت حضرت فاطمه ي معصومه(س)که مي خوانيم؛«يا فاطمة إشفَعي ليّ في الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، فرمودند: کسي حق شفاعت دارد که در کنار عدالت الهي از مظاهر اسماي حسناي خدا باشد. خداوند اگر با عدل خودش با ما رفتار بکند بسياري از انسان ها آسيب خواهند ديد، ولي اگر رحمت او ضميمه ي عدل او گردد در اين صورت به اين کار «شفاعت» مي گويند.
لذا اگر حضرت فاطمه معصومه (س)به اين مقام رسيده است که همه بزرگان، همه علما، همه مراجع، در کنار بارگاه ملکوتي او عرض ميکنند: «يا فاطمة إشفَعي ليّ في الجنة..» معلوم ميشود که حقّ شفاعت دارد، شما ميبينيد همه ي مراجع بزرگ در کنار قبر کريمه ي اهل بيت(س)ميگويند از ما شفاعت نما، زيرا در قيامت همگان به شفاعت خاندان پيغمبر(عليهم الصلاة و عليهم السلام) نيازمندند.
آنها که اهل بهشتاند به برکت شفاعت درجاتشان رفيع ميشود، همه شيعيان و کساني که دينشان مورد رضايت خداوند است نيازمند به شفاعتاند، يا در نجات از جهنّم يا در تخفيف از عذاب و ورود به بهشت يا ترفيع درجات بهشت، به هر تقدير در همه ي اين مراحل و درجات به شفاعت نيازمندند.
اينکه همه بزرگان در پيشگاه اين کريمه عرض ميکنند «..إشفَعي ليّ في الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، معلوم ميشود که وجود مبارک اين کريمه از ولايت الهي برخوردار است و با قرآن همراه است و از قرآن جدا نميشود، چنين مقامي را اگر کسي بشناسد و آن حضرت را با اين معرفت زيارت کند استحقاق بهشت را خواهد داشت.
همه ي اين امور نشان ميدهد که حضرت فاطمه معصومه(س) به چه جايگاهي رسيده است که امام هشتم و امام نهم(سلام الله عليهما) هم ترغيب کردهاند که آن حضرت را زيارت کنيد به نحوي که وجود مبارک امام رضا (سلام الله عليه) زيارتنامه خاصي مقرر کرده است، و هم در اين زيارتنامه جملههايي را تعبيه نمودند که نشانه ي مقام و منزلت والاي حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها) است.
منبع:
(تفسير سوره حمد ج23،سال82
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
⚫️ویژه وفات حضرت معصومه سلام الله علیها؛
◾️مقام و منزلت والای حضرت فاطمه معصومه (س)
◾️وجود مبارک اين کريمه از ولايت الهي برخوردار است
حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در تبيين مقام شفاعت کريمه اهلبيت حضرت فاطمه ي معصومه (سلام الله عليها) ابراز داشتند: اين بخش از زيارت حضرت فاطمه ي معصومه(س)که مي خوانيم؛«يا فاطمة إشفَعي ليّ في الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، فرمودند: کسي حق شفاعت دارد که در کنار عدالت الهي از مظاهر اسماي حسناي خدا باشد. خداوند اگر با عدل خودش با ما رفتار بکند بسياري از انسان ها آسيب خواهند ديد، ولي اگر رحمت او ضميمه ي عدل او گردد در اين صورت به اين کار «شفاعت» مي گويند.
لذا اگر حضرت فاطمه معصومه (س)به اين مقام رسيده است که همه بزرگان، همه علما، همه مراجع، در کنار بارگاه ملکوتي او عرض ميکنند: «يا فاطمة إشفَعي ليّ في الجنة..» معلوم ميشود که حقّ شفاعت دارد، شما ميبينيد همه ي مراجع بزرگ در کنار قبر کريمه ي اهل بيت(س)ميگويند از ما شفاعت نما، زيرا در قيامت همگان به شفاعت خاندان پيغمبر(عليهم الصلاة و عليهم السلام) نيازمندند.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
https://t.me/joinchat/AAAAAFVyBKnJUt7BixwEpA
💢 #شانزدهم_آذر ماه به نام روز #دانشجو مزین شده است، به این مناسبت فرازهایی از بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) خطاب به این قشر مهم جامعه را از نظر می گذرانیم:
✅ #دانشجويان عزيز، فقط با كسي پيوند اعتقادي برقرار كنيد كه در عين نزاهت از تزمُّن و برائت از تمكّن و قداست از توجّه، در هر زمان و هر مكان و هر جهت حضور دارد.
✅ براي تحكيم ارتباط با چنين موجودي، يعني ذات اقدس خداي سبحان، طيران از زمان و زمين و جهت لازم است و چنين پروازي از باز مردارخوار بر نمي آيد. زيرا قلمرو قدرت طائرانِ مُلكي پرواز به سوي چيزي و به سمت و جهت است، و آن چه در اينجا براي زائر كوي قدس لازم است، پرواز از اصل سمت و جهت است؛ يعني بي سمت و سو شدن، و چنين طيراني از عقل و قلب ساخته است.
✅ عزيزان، همه ناقصان، در روز و در جَلْوَت شرمنده اند، ليكن تبهكاران و ناخالصان در شَب و در خَلْوت. سحرگاه كه بندگان سَرَه و عابدان خالص به راز و نياز ميپردازند و پرواز دارند، ناسَرَهها ميگويند: چون كسي ما را نميبيند، چرا عبادت كنيم. اين گروه در تاريكي و تنهايي رسوايند، و هر گونه لذت كاذبي كه در ظاهر بهره آنان شود، چون بيدار گردند، چيزي از آن ها را احساس نميكنند.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
👇جهت دریافت متن کامل بیانات معظم له در این خصوص به لینک زیر مراجعه فرمایید👇
http://l1l.ir/ogg
4_517995879353811592.mp3
زمان:
حجم:
4.14M
🔊 بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته)
🚩اسلامی شدن #دانشگاه ها
🚩آنچه #دانشجو را خاضع میکند دانش است
👇عضویت👇
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
https://t.me/joinchat/AAAAAFVyBKnJUt7BixwEpA
دهان طیّب.mp3آیت الله جوادی آملی
زمان:
حجم:
560.8K
💠 روز یازدهم ماه #ربیع_الثانی
🔹دهان طیّب
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 برخی از شیوه های درمان (بخش دوم)
🌱امام هادی (سلام الله علیه) می فرماید: بهترین چیز برای تب مالاریا این است که فالوده (حلوا) ساخته شده با عسل و زعفران زیاد بخورد و در آن روز جز آن چیزی نخورد.
🌱رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: هرگاه فشار خون زیاد شد حجامت کنید ، زیرا فشار خون چه بسا کشنده است.
🌱امیر مومنان (سلام الله علیه) می فرماید: حجامت، مایه سلامتی بدن و تقویت عقل است.
🌱امام باقر (سلام الله علیه) می فرماید: وسیله طبابت عرب سه چیز است : تیغ حجامت، تنقیه و واپسین درمان که داغ کردن است.
🌱امام صادق (سلام الله علیه) می فرماید: درمان با چهار چیز است: قطره بینی ، حجامت، نوره و تنقیه؛ همچنین می فرماید: بهترین درمان، حجامت، قطره در بینی ریختن، حمام رفتن و تنقیه است و نیز می فرماید: از جمله درمان های پیامبران ، حجامت کردن، نوره کشیدن و قطره چکانی در بینی است .
🌱امام کاظم (سلام الله علیه) می فرماید: گلابی نرم و تر و تازه حرارت بدن را خاموش می کند.
🌱امام رضا (سلام الله علیه) می فرماید: هر که میخواهد در طول زمستان زکام نگیرد هر روز سه لقمه انگبین(عسل با موم) بخورد.
🌱امیر مومنان (سلام الله علیه) می فرماید: هرگاه مسلمان ضعیف شد گوشت را به همراه شیر بخورد، چرا که خدا درآن دو، قوت نهاده است.
🌱به فرموده امام صادق (سلام الله علیه) :حنا بوی بد بدن را برطرف و چهره را شاداب و دهان را خوش بو و فرزند را زیبا می کند.
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
#سبک_زندگی_اسلامی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ ما #علم غیر دینی نداریم
🔸این که می بینید غرب زیر این بار نمی رود، و غرب زده زیر این بار نمی رود که علم الهی است، ما علم غیرالهی نداریم، این ها خیال می کنند در علوم فیزیک و شیمی و امثال و ذالک طبیعت محل بحث است و می گویند فیزیک اسلامی و غیراسلامی نداریم، زمین شناسی اسلامی و غیراسلامی نداریم.
🔸خوب، شما آمدید این زمینی که فعل خداست و خلقت است، این خلقت را از او خلع کردید، لباس غصبی طبیعت را بر پیکر او پوشاندید! خوب معلوم است طبیعت شناسی دینی و غیردینی ندارد.
🔸وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) فرمود اگر کسی حرفی دارد ولی به ما ارتباط نداد یسمّی سارقاً؛ چقدر زیباست این حرف!
🔸فرمود درست است یک کسی چهار تا مطلب یاد گرفت، ولی اصلش مال ما بود؛ ما گفتیم، حالا به ما اسناد نمی دهد به فلان زید و به ابوحنیفه و ... این می شود سارق دیگر! ...
🔸در خانه ما را بستید، به دیگری اسناد دادید، می گویید قال کذا قال کذا ... شما سوابقتان که جای دیگر است، تا دیروز هم که داشتید بت پرستی می کردید ... شما این حرف ها را بلد نبودید، حالا از ما گرفتید و نقل کردید.
🔸الان دانشگاه ها خلقت را کردند طبیعت؛ خوب بله، طبیعت که دینی و غیردینی ندارد! شما اول را گرفتید، آخر را گرفتید، فعل را گرفتید، طبیعت را جایش گذاشتید.
🔸الان معاذ الله اگر قال الله را بگیرید، أنزل الله را بگیرید، نزّل الله را بگیرید، این کتاب می شود عربی! خوب،کتاب عربی که دیگر قرآن نیست!
🔸 آن وقت شما بگویید تفسیر قرآن که دینی نیست! خوب بله دیگر! شما همه چیزش را گرفتید... می شود کتاب عربی دیگر! این به درد نحو و صرف می خورد.
🔸شما خلقت را گرفتید، کار خدا را گرفتید، تسخیر خدا را گرفتید، گفتید طبیعت یعنی زمین لخت! خوب، زمین لخت که دینی رو غیردینی ندارد.
🔸اما اگر گفتید این فعل خداست
🔸چطور در حوزه اگر بگویند بحث در قول معصوم است، بحث دینی است؛ بحث در فعل معصوم است، دینی است؛ یعنی یک کسی بحث بکند که «امام صادق(سلام الله علیه) چه فرمود؟»، می شود دینی؛ «امام صادق(سلام الله علیه) چه کار کرد؟»، می شود دینی ...
🔸حالا بحث در قول خدا دینی است، بحث در فعل خدا دینی نیست؟!
🔸فرض ندارد کسی بخواهد فعل خدا را تفسیر کند و دینی نباشد؛ ما دانش غیردینی نداریم؛ علم غیردینی نداریم.
🔸این ها آمدند خلقت را طرد کردند، طبیعت را به جای او آوردند، خوب البته یسمّی سارقاً !
🔸مال مسروقه را در میدان مسروقه می خرند ولی مال شناس که نمی خرد!
🔸آیت بودن معنایش همین است.
🔸اگر کسی کاری را که خدا کرده به نام خودش اسناد داد، داعیه أنا الله دارد وگرنه آن چه را که انسان انجام می دهد بر اساس َمَا بِكُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ مربوط ذات اقداس اله است.
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره شعراء، آیات 214 تا 217/
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
همزمان با هفته پژوهش، مراسم رونمایی از کتاب گرانسنگ «سلونی قبل ان تفقدونی» تحریر نهج البلاغه؛ تالیف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می گردد.
این مراسم روز یکشنبه 24 آذرماه 1398 ساعت 14 تا 16 در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی به آدرس تهران، خیابان بزرگراه حقانی(غرب به شرق)، بعد از ایستگاه مترو حقانی، بلوار کتابخانه ملی، سالن قلم برگزار خواهد شد.
در این مراسم آیت الله مقتدایی، دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیت الله محقق داماد سخنرانی خواهند نمود.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
دیدار پروفسور پیرونه اسلام شناس مشهور ایتالیایی با آیت الله العظمی جوادی آملی پروفسور پیرونه، اسلا
✳پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به پروفسور پیرونه در خصوص «آموزه های پیامبر اسلام و صلح جهانی»
🔷آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در پاسخ به پرسش پروفسور پیرونه در خصوص «ارتباط آموزه های پیامبر اسلام و صلح جهانی»، بیان داشتند: اسلام با دیگر ادیان، مشترکات فراوانی دارد و پیامبر اسلام با دیگر انبیاء، هدف واحد و مشترکات فراوانی در راه و روش دارند؛ زیرا انبیاء آمدند که انسان را به خود معرفی کنند، جهان را به انسان بشناسانند و ارتباط انسان و جهان را برای انسان تبیین نمایند.
🔷 وقتی هدف همه انبیاء یکی است و جهان همان جهانی است که همه انبیاء او را معرفی می کنند و انسان همان انسانی است که همه انبیاء درصدد تعلیم و تربیت او هستند، لذا هم راه و هم هدف انبیاء یکی است، چه اینکه کل جهان یک واقعیت دارد و اجزایش با هم هماهنگ هستند و انسان نیز یک حقیقت است و نه دو حقیقت و این انسان و این جهان، جز وفاق، صلح و صفا چیزی را نمی پذیرد و با آن سازگار نیست.
🔷معظم له در توضیح مطلب ارائه شده اظهار داشتند: تمام اجزای نظام سپهری با هم هماهنگ هستند چه اینکه تمام اعضای بدن انسان با هم هم آوای هستند؛ اگر گوشه ای از بدن انسان آسیب ببیند، تمام اعضای بدن می کوشند آن زخم را درمان کنند، این طور نیست که اعضای دیگر عضو زخم شده را به حال خود رها کنند و بی تفاوت باشند بلکه همه سعی می کنند در کوتاه ترین مدت آن زخم را درمان کنند و هیچ عضوی نمی گوید زخم عضو دیگر به من ربطی ندارد!
🔷در طبیعت نیز، اگر یک درخت آسیب ببیند تمام اجزای آن درخت می کوشند تا قسمت آسیب دیده را ترمیم کنند در واقع کل نظام هستی اینگونه است و بر اساس صلح بنا شده است ، تعبیر لطیف قرآن کریم این است که «ما تَري في خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ».
🔷در صدر و ذیلِ ساختار خلقت، یک جای خالی، وجود ندارد و هر چیزی در جای خود قرار دارد پس در اینجا دو مطلب وجود دارد؛ اول اینکه، هیچ خلاء و خالی بودنی در ساختار جهانی هستی وجود ندارد و دوم اینکه هر چیزی در جای خود قرار دارد، لذا برخی از حکمای اسلام گفته اند که ساختار نظام خلقت مثل سلسله اعداد ریاضی است؛ شما اگر از 1 تا بی نهایت بروید هرگز جای خالی پیدا نمی کنید، همچنین هر عددی در جای خود قرار دارد مثلاً اگر 6 را از بین 7 و 8 بردارید هیچ جای دیگری در هستی نمی توانید برای او پیدا کنید در نتیجه آنقدر روی دست شما می ماند تا شما را رسوا کند چون این عدد را هیچ جایی جز جای خود نمی توانید بگذارید چرا که هیچ جای دیگری در نظام هستی ندارد، لذا اگر کسی کار خلافی مانند اختلاس یا دزدی انجام دهد، تا رسوا نشود، این اختلاس او را رها نمی کند!
🔷برخی دیگر از حکمای ما از ساختار نظام خلقت به جریان موسیقی تعبیر کرده اند، ابوریحان بیرونی می گوید نغمه عالم مانند نغمه موسیقی است؛ هر نُتی در جای خود قرار دارد و در عین حال با بقیه نُت ها هماهنگ است، در نتیجه ساختار کل نظام هستی و ساختار وجودی انسان و پیوند انسان و جهان مانند ریاضی و موسیقی است با ویژگی هایی که بیان شد. انسان و جهان هستی با چنین ساختاری هرگز «جنگ» و آدم کشی را نمی پذیرد.
🔷 انبیاء آمدند به ما بگویند جامعه انسانی جز با صلح و صفا و محبت اداره نمی شود لذا تعبیرات قرآنی در سه بخش خلاصه شده است؛ بخش «محلی»، که به ارتباط مسلمانان با یکدیگر مربوط می شود، بخش «منطقه ای» که به ارتباط بین مسلمانان با سایر موحدان عالم می پردازد و بخش سوم بخش «بین المللی» که به انسانیت انسان مربوط است و متعلق به کل بشر، چه موحد و چه غیر موحد است، چرا که «انسانیت» اصلی است که در همه انسانها یکسان است، انسان تنها یک حقیقت دارد، لذا خدای سبحان همه ما را فرزند یک نفر می داند و می فرماید «یا ابن آدم» یعنی شما شناسنامه عمیق علمی دارید، پدرتان مسجود فرشتگان بود، خودتان را ارزان نفروشید، نه بیراهه بروید و نه راه کسی را ببندید، معارفی مانند عقل و عدل نیز مانند انسانیت برای همه انسانها یکسان و برای همه مورد پذیرش و مقبول است.
🔷 این گوشه ای از صلح دوستی همه انبیاء به خصوص پیامبر گرامی اسلام است لذا وقتی حضرت مکه را فتح کرد، با وجود همه آسیب هایی که از مردم مکه دیده بود، فرمود اسلحه ها را کنار بگذارید، مشت های گره کرده را باز کنید و با هم مصافحه کنید، حرف جهانی اسلام همین است و بس! و از این زیباتر و دلپذیرتر وجود ندارد. که امیدواریم این آموزه ها به دست شما و دوستانتان به سراسر جهان منتقل شود.
پروفسور پیرونه، پس از استماع سخنان آیت الله العظمی جوادی آملی با ابراز خرسندی از دیدار با معظم له، گفت: به عنوان یک مسیحی از خداوند می خواهم وجود حضرتعالی را برای همه موحدان جهان مستدام بدارد.
🆔 https://t.me/joinchat/AAAAAFVyBKnJUt7BixwEpA
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
حكمت الهی.mp3آیت الله جوادی آملی
زمان:
حجم:
995.3K
💠 روز دوازدهم ماه #ربیع_الثانی
🔹حكمت الهی
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli