eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
26.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.8هزار ویدیو
211 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
دهان طیّب.mp3آیت الله جوادی آملی
زمان: حجم: 560.8K
💠 روز یازدهم ماه #ربیع_الثانی 🔹دهان طیّب حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 برخی از شیوه های درمان (بخش دوم) 🌱امام هادی (سلام الله علیه) می فرماید: بهترین چیز برای تب مالاریا این است که فالوده (حلوا) ساخته شده با عسل و زعفران زیاد بخورد و در آن روز جز آن چیزی نخورد. 🌱رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: هرگاه فشار خون زیاد شد حجامت کنید ، زیرا فشار خون چه بسا کشنده است. 🌱امیر مومنان (سلام الله علیه) می فرماید: حجامت، مایه سلامتی بدن و تقویت عقل است. 🌱امام باقر (سلام الله علیه) می فرماید: وسیله طبابت عرب سه چیز است : تیغ حجامت، تنقیه و واپسین درمان که داغ کردن است. 🌱امام صادق (سلام الله علیه) می فرماید: درمان با چهار چیز است: قطره بینی ، حجامت، نوره و تنقیه؛ همچنین می فرماید: بهترین درمان، حجامت، قطره در بینی ریختن، حمام رفتن و تنقیه است و نیز می فرماید: از جمله درمان های پیامبران ، حجامت کردن، نوره کشیدن و قطره چکانی در بینی است . 🌱امام کاظم (سلام الله علیه) می فرماید: گلابی نرم و تر و تازه حرارت بدن را خاموش می کند. 🌱امام رضا (سلام الله علیه) می فرماید: هر که میخواهد در طول زمستان زکام نگیرد هر روز سه لقمه انگبین(عسل با موم) بخورد. 🌱امیر مومنان (سلام الله علیه) می فرماید: هرگاه مسلمان ضعیف شد گوشت را به همراه شیر بخورد، چرا که خدا درآن دو، قوت نهاده است. 🌱به فرموده امام صادق (سلام الله علیه) :حنا بوی بد بدن را برطرف و چهره را شاداب و دهان را خوش بو و فرزند را زیبا می کند. حضرت آیت الله العظمی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ ما غیر دینی نداریم 🔸این که می بینید غرب زیر این بار نمی رود، و غرب زده زیر این بار نمی رود که علم الهی است، ما علم غیرالهی نداریم، این ها خیال می کنند در علوم فیزیک و شیمی و امثال و ذالک طبیعت محل بحث است و می گویند فیزیک اسلامی و غیراسلامی نداریم، زمین شناسی اسلامی و غیراسلامی نداریم. 🔸خوب، شما آمدید این زمینی که فعل خداست و خلقت است، این خلقت را از او خلع کردید، لباس غصبی طبیعت را بر پیکر او پوشاندید! خوب معلوم است طبیعت شناسی دینی و غیردینی ندارد. 🔸وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) فرمود اگر کسی حرفی دارد ولی به ما ارتباط نداد یسمّی سارقاً؛ چقدر زیباست این حرف! 🔸فرمود درست است یک کسی چهار تا مطلب یاد گرفت، ولی اصلش مال ما بود؛ ما گفتیم، حالا به ما اسناد نمی دهد به فلان زید و به ابوحنیفه و ... این می شود سارق دیگر! ... 🔸در خانه ما را بستید، به دیگری اسناد دادید، می گویید قال کذا قال کذا ... شما سوابقتان که جای دیگر است، تا دیروز هم که داشتید بت پرستی می کردید ... شما این حرف ها را بلد نبودید، حالا از ما گرفتید و نقل کردید. 🔸الان دانشگاه ها خلقت را کردند طبیعت؛ خوب بله، طبیعت که دینی و غیردینی ندارد! شما اول را گرفتید، آخر را گرفتید، فعل را گرفتید، طبیعت را جایش گذاشتید. 🔸الان معاذ الله اگر قال الله را بگیرید، أنزل الله را بگیرید، نزّل الله را بگیرید، این کتاب می شود عربی! خوب،کتاب عربی که دیگر قرآن نیست! 🔸 آن وقت شما بگویید تفسیر قرآن که دینی نیست! خوب بله دیگر! شما همه چیزش را گرفتید... می شود کتاب عربی دیگر! این به درد نحو و صرف می خورد. 🔸شما خلقت را گرفتید، کار خدا را گرفتید، تسخیر خدا را گرفتید، گفتید طبیعت یعنی زمین لخت! خوب، زمین لخت که دینی رو غیردینی ندارد. 🔸اما اگر گفتید این فعل خداست 🔸چطور در حوزه اگر بگویند بحث در قول معصوم است، بحث دینی است؛ بحث در فعل معصوم است، دینی است؛ یعنی یک کسی بحث بکند که «امام صادق(سلام الله علیه) چه فرمود؟»، می شود دینی؛ «امام صادق(سلام الله علیه) چه کار کرد؟»، می شود دینی ... 🔸حالا بحث در قول خدا دینی است، بحث در فعل خدا دینی نیست؟! 🔸فرض ندارد کسی بخواهد فعل خدا را تفسیر کند و دینی نباشد؛ ما دانش غیردینی نداریم؛ علم غیردینی نداریم. 🔸این ها آمدند خلقت را طرد کردند، طبیعت را به جای او آوردند، خوب البته یسمّی سارقاً ! 🔸مال مسروقه را در میدان مسروقه می خرند ولی مال شناس که نمی خرد! 🔸آیت بودن معنایش همین است. 🔸اگر کسی کاری را که خدا کرده به نام خودش اسناد داد، داعیه أنا الله دارد وگرنه آن چه را که انسان انجام می دهد بر اساس َمَا بِكُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ مربوط ذات اقداس اله است. 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره شعراء، آیات 214 تا 217/ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
همزمان با هفته پژوهش، مراسم رونمایی از کتاب گرانسنگ «سلونی قبل ان تفقدونی» تحریر نهج البلاغه؛ تالیف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می گردد. این مراسم روز یکشنبه 24 آذرماه 1398 ساعت 14 تا 16 در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی به آدرس تهران، خیابان بزرگراه حقانی(غرب به شرق)، بعد از ایستگاه مترو حقانی، بلوار کتابخانه ملی، سالن قلم برگزار خواهد شد. در این مراسم آیت الله مقتدایی، دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیت الله محقق داماد سخنرانی خواهند نمود. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
دیدار پروفسور پیرونه اسلام شناس مشهور ایتالیایی با آیت الله العظمی جوادی آملی پروفسور پیرونه، اسلام شناس مشهور ایتالیایی با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
دیدار پروفسور پیرونه اسلام شناس مشهور ایتالیایی با آیت الله العظمی جوادی آملی پروفسور پیرونه، اسلا
✳پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به پروفسور پیرونه در خصوص «آموزه های پیامبر اسلام و صلح جهانی» 🔷آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در پاسخ به پرسش پروفسور پیرونه در خصوص «ارتباط آموزه های پیامبر اسلام و صلح جهانی»، بیان داشتند: اسلام با دیگر ادیان، مشترکات فراوانی دارد و پیامبر اسلام با دیگر انبیاء، هدف واحد و مشترکات فراوانی در راه و روش دارند؛ زیرا انبیاء آمدند که انسان را به خود معرفی کنند، جهان را به انسان بشناسانند و ارتباط انسان و جهان را برای انسان تبیین نمایند. 🔷 وقتی هدف همه انبیاء یکی است و جهان همان جهانی است که همه انبیاء او را معرفی می کنند و انسان همان انسانی است که همه انبیاء درصدد تعلیم و تربیت او هستند، لذا هم راه و هم هدف انبیاء یکی است، چه اینکه کل جهان یک واقعیت دارد و اجزایش با هم هماهنگ هستند و انسان نیز یک حقیقت است و نه دو حقیقت و این انسان و این جهان، جز وفاق، صلح و صفا چیزی را نمی پذیرد و با آن سازگار نیست. 🔷معظم له در توضیح مطلب ارائه شده اظهار داشتند: تمام اجزای نظام سپهری با هم هماهنگ هستند چه اینکه تمام اعضای بدن انسان با هم هم آوای هستند؛ اگر گوشه ای از بدن انسان آسیب ببیند، تمام اعضای بدن می کوشند آن زخم را درمان کنند، این طور نیست که اعضای دیگر عضو زخم شده را به حال خود رها کنند و بی تفاوت باشند بلکه همه سعی می کنند در کوتاه ترین مدت آن زخم را درمان کنند و هیچ عضوی نمی گوید زخم عضو دیگر به من ربطی ندارد! 🔷در طبیعت نیز، اگر یک درخت آسیب ببیند تمام اجزای آن درخت می کوشند تا قسمت آسیب دیده را ترمیم کنند در واقع کل نظام هستی اینگونه است و بر اساس صلح بنا شده است ، تعبیر لطیف قرآن کریم این است که «ما تَري‏ في‏ خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ». 🔷در صدر و ذیلِ ساختار خلقت، یک جای خالی، وجود ندارد و هر چیزی در جای خود قرار دارد پس در اینجا دو مطلب وجود دارد؛ اول اینکه، هیچ خلاء و خالی بودنی در ساختار جهانی هستی وجود ندارد و دوم اینکه هر چیزی در جای خود قرار دارد، لذا برخی از حکمای اسلام گفته اند که ساختار نظام خلقت مثل سلسله اعداد ریاضی است؛ شما اگر از 1 تا بی نهایت بروید هرگز جای خالی پیدا نمی کنید، همچنین هر عددی در جای خود قرار دارد مثلاً اگر 6 را از بین 7 و 8 بردارید هیچ جای دیگری در هستی نمی توانید برای او پیدا کنید در نتیجه آنقدر روی دست شما می ماند تا شما را رسوا کند چون این عدد را هیچ جایی جز جای خود نمی توانید بگذارید چرا که هیچ جای دیگری در نظام هستی ندارد، لذا اگر کسی کار خلافی مانند اختلاس یا دزدی انجام دهد، تا رسوا نشود، این اختلاس او را رها نمی کند! 🔷برخی دیگر از حکمای ما از ساختار نظام خلقت به جریان موسیقی تعبیر کرده اند، ابوریحان بیرونی می گوید نغمه عالم مانند نغمه موسیقی است؛ هر نُتی در جای خود قرار دارد و در عین حال با بقیه نُت ها هماهنگ است، در نتیجه ساختار کل نظام هستی و ساختار وجودی انسان و پیوند انسان و جهان مانند ریاضی و موسیقی است با ویژگی هایی که بیان شد. انسان و جهان هستی با چنین ساختاری هرگز «جنگ» و آدم کشی را نمی پذیرد. 🔷 انبیاء آمدند به ما بگویند جامعه انسانی جز با صلح و صفا و محبت اداره نمی شود لذا تعبیرات قرآنی در سه بخش خلاصه شده است؛ بخش «محلی»، که به ارتباط مسلمانان با یکدیگر مربوط می شود، بخش «منطقه ای» که به ارتباط بین مسلمانان با سایر موحدان عالم می پردازد و بخش سوم بخش «بین المللی» که به انسانیت انسان مربوط است و متعلق به کل بشر، چه موحد و چه غیر موحد است، چرا که «انسانیت» اصلی است که در همه انسانها یکسان است، انسان تنها یک حقیقت دارد، لذا خدای سبحان همه ما را فرزند یک نفر می داند و می فرماید «یا ابن آدم» یعنی شما شناسنامه عمیق علمی دارید، پدرتان مسجود فرشتگان بود، خودتان را ارزان نفروشید، نه بیراهه بروید و نه راه کسی را ببندید، معارفی مانند عقل و عدل نیز مانند انسانیت برای همه انسانها یکسان و برای همه مورد پذیرش و مقبول است. 🔷 این گوشه ای از صلح دوستی همه انبیاء به خصوص پیامبر گرامی اسلام است لذا وقتی حضرت مکه را فتح کرد، با وجود همه آسیب هایی که از مردم مکه دیده بود، فرمود اسلحه ها را کنار بگذارید، مشت های گره کرده را باز کنید و با هم مصافحه کنید، حرف جهانی اسلام همین است و بس! و از این زیباتر و دلپذیرتر وجود ندارد. که امیدواریم این آموزه ها به دست شما و دوستانتان به سراسر جهان منتقل شود. پروفسور پیرونه، پس از استماع سخنان آیت الله العظمی جوادی آملی با ابراز خرسندی از دیدار با معظم له، گفت: به عنوان یک مسیحی از خداوند می خواهم وجود حضرتعالی را برای همه موحدان جهان مستدام بدارد. 🆔 https://t.me/joinchat/AAAAAFVyBKnJUt7BixwEpA @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حكمت الهی.mp3آیت الله جوادی آملی
زمان: حجم: 995.3K
💠 روز دوازدهم ماه #ربیع_الثانی 🔹حكمت الهی حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
خدا یک قرنطینه است. 🔸فرمود إِلَّا الَّذينَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ ذَكَرُوا اللَّهَ كَثيرًا 🔸اعمال و مناسک و مراسم عبادی هر کدام مشخص است که در شبانه روز چقدر نماز بخواند، چقدر روزه بگیرد، در سال مناسک حج و عمره و ... مشخص است؛ اما ذکر خدا مشخص نیست. اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثِیراً ... 🔸در غیر معصوم دائم الذّکر بودن بسیار سخت است. 🔸گاهی ممکن است انسان غفلت بکند ولی ذکر کثیر داشته باشد اهل نجات است. 🔸منظور نام خدا نیست، منظور یاد خداست. 🔸این ذکر خدا که می گویند هر کاری می کنید به یاد خدا باشید تا آن کار ابتر نباشد، یک قرنطینه است. 🔸انسان هر غذایی می خواهد بخورد، هر لباسی می خواهد بپوشد، هر حرفی می خواهد بزند، هر کاری که می خواهد بکند، باید رویش بشود بگوید «خدایا به نام تو!» 🔸این کار یا واجب است یا مستحب؛ آدم حرام یا مکروه را که نمی تواند بگوید «خدایا به نام تو!» 🔸این بهترین قرنطینه است و بهترین مراقبت است. 🔸کاری که آدم نمی تواند بگوید «خدایا به نام تو !» خوب، نکند! 🔸اگر به ما گفتند هر امری که با بسم الله شروع نشود ابتر و بی نتیجه است این راهش است. 🔸نه معنایش این است که انسان هر کاری که می خواهد بکند بگوید بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ و آن کار چه حلال باشد چه غیرحلال چه مشکوک! کار مشکوک را چجور می شود گفت «خدایا به نام تو!»؟ ... 🔸البته ثواب دارد اگر کسی بسم الله بگوید. حالا اگر نگفته آن ثواب را نمی برد اما به دستور عمل کرده؛ یعنی بررسی کرده، مطالعه کرده این کاری که می خواهد وارد شود، این غذایی که می خواهد بخورد، این پولی که می خواهد بگیرد، این جایی که می خواهد برود می تواند بگوید «خدایا به نام تو!» یا نه؟ 🔸اگر شک دارد خوب نمی رود دیگر! 🔸این راهش است . خوب، یک مقداری که این راه را برویم برای ما عادی می شود. 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره شعراء، آیات 215 تا آخر @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️هر خیری که به امت اسلامی رسیده به سبب اتحاد و احترام متقابل بوده است جمعی از اعضای مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
✳️هر خیری که به امت اسلامی رسیده به سبب اتحاد و احترام متقابل بوده است جمعی از اعضای مرکز فعالیت های
✳️هر خیری که به امت اسلامی رسیده به سبب اتحاد و احترام متقابل بوده است جمعی از اعضای مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بیان داشتند: الان به لطف الهی و برکت خون های پاک شهدا هم راه تطهیر و هم راه تهذیب در اختیار امت اسلامی است؛ به برکت خون شهداء هم موانع رشد و رسیدن به کمال برداشته شد و هم زمینه شکوفایی نیروهای معنوی برای همه فراهم آمد. ایشان ادامه دادند: دین، آداب زیارت کردن را به ما آموزش داده است، در فرهنگ دین قبرستان به مثابه یک مدرسه است؛ در زیارت قبور، ائمه به ما فرمودند با مردگان گفتگو کنید و این زیارت نامه را بخوانید « یا اَهْلَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، بِحَقِّ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، کَیْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ » شما را به حق «لا اِلـهَ اِلاَّ الله» قسم می دهیم به ما بگوید آنجا چه خبر است؟! معلوم می شود غیر از این حوزه ها و مدارس دنیوی، مدرسه دیگری هم هست که می توان معارف عمیق را از آنجا آموخت و این راه بر اساس ظرفیت هر کسی برای همه باز است . معظم له تصریح داشتند: اما زیارت قبور شهداء علاوه بر آنچه انسان از زیارت دیگر قبور می آموزد، یک درس سیاسی نیز به ما می دهد؛ در زیارت نامه های شهداء می خوانیم «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ»، باران و آفتاب که از مطهرات هستند فقط این توان را دارند که آلودگی هایی همچون خون و بول را پاک کنند اما آلودگی هایی مانند استعمار، داعش و استکبار را فقط و فقط خون شهید می تواند پاک کند، چه اینکه در دفع حمله ارتش شوروی سابق به افغانستان همین اتفاق افتاد و برادران شما با دست خالی و نثار خون خود، افغانستان را از وجود آنها پاک کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی خاطرنشان کردند: اینکه می فرماید «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ» به این معنا نیست که این کشور از آلودگی های ظاهری پاک شده است، بلکه آلودگی هایی همچون استعمار و استکبار منظور است و چون قرآن و عترت عِدل هم هستند قرآن در تکمیل این فرمایش ائمه علیهم السلام می فرماید «وَ الْبَلَدُ الطّیبُ یخْرُجُ نَبَاتُهُ بأذنِ ربّهِ»؛ این جمله خبری است که به داعیه انشاء القاء شده است، یعنی بکوشید تا از این زمین پاک، میوه طیب و طاهر به دست بیاورید، والا از هیچ زمینی خود به خود میوه پاک به دست نمی آید، یک کشاورز مسئول می خواهد که بتواند از زمین پاک، میوه پاک به دست بیاورد و میوه پاک همان استقلال، خودکفایی و عدم وابستگی به بیگانه است. معظم له در توصیه ای به علماء افغانستان بیان داشتند: همه تلاش و کوشش شما این باشد که ملت افغانستان ارباً اربا نشود، همه تلاش شما در جهت ایجاد وحدت و عدم تفرق باشد، علماء در این مسیر مسئولیت اصلی را بر عهده دارند، آبرو و عزت دنیا و آخرت همه مسلمانان در گرو اتحاد است، هر خیری که به امت اسلامی رسیده به سبب اتحاد و احترام متقابل بوده است، اگر ایمان داشته باشیم که هر چه هستیم و هر چه داریم ابتلای الهی است و در قبال آن مسئول هستیم و باید پاسخگو باشیم آنگاه دیگر اختلاف و تفرقه و خودبرتر بینی و تفاخر معنایی نخواهد داشت، آنگاه افغانستان به آن جلال و شکوه گذشته که مردان بزرگی همچون آخوند خراسانی را پروراند باز خواهد گشت. در ابتدای این دیدار گزارشی از برنامه های آموزشی، رسانه ای و تبلیغی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان، خدمت معظم له ارائه گردید. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
برکات صلوات.mp3آیت الله جوادی آملی
زمان: حجم: 434.2K
💠 روز سیزدهم ماه #ربیع_الثانی 🔹برکات صلوات حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
مسؤولیّت آور است. ✅خدا ین حنجره را نداد که برای پفک نمکی تبلیغ کند! ✅حیف نیست که خط میرخانی صرف تبلیغ کالا شود؟ ✅توقعات سیاسی و اجتماعی قرآن کریم از هنرمندان 🔸وانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا 🔸ذات اقدس إله به این شعرا یک قدرتی داد، این ها می توانند انگیزه ایجاد کنند. 🔸در برابر هر نعمتی یک مسؤولیتی است. اگر کسی بیان خوبی دارد، بنان خوبی دارد، خوش قلم است، خوش بیان است، خوش حنجره است، به این کسی که خوش حنجره است خدا این حنجره را نداد که او برای پفک نمکی تبلیغ کند، او باید چیز دیگری بگوید؛ این در واقع حیف است. 🔸حالا خط میرخانی را خدا به شما داد، شما چه می خواهی بنویسی؟ این حیف نیست که حرف های مبتذل انسان بنویسد؟ در فلان بنر برای فلان کالا این خط زیبا را انسان مصرف بکند! 🔸فرمود وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا؛ اگر کسی شاعر شد، هنر شعر دارد، باید انتقام بگیرد از بیگانه ها 🔸این همه قصائد محرّمی که علیه پیغمبر سرودند، خوب شما هم مثل حسّان باش دفاع بکن! 🔸این پیام آیه است. انتصار یعنی انتقام 🔸هنرمند باید انتقام بگیرد، فیلمساز باید انتقام بگیرد؛ از کی انتقام بگیرد؟ از تحریم انتقام بگیرد، از تروریست انتقام بگیرد، از بیگانه باید انتقام بگیرد، از منافق باید انتقام بگیرد. 🔸هنری را که ذات اقدس إله به انسان داد، در برابر این هنر یک مسؤولیتی می خواهد ... 🔸فرمود شما چهار تا شعر بگو آبروی پیغمبر را حفظ بکن! این همه شعر گفتند علیه پیغمبر حرف زدند، شما هم چهار تا شعر بگو! 🔸خدا غریق رحمت کند علامه امینی را ... این اشعاری که ایشان در الغدیر جمع کرده این ها آمده اند برای حمایت از ولایت دیگر؛ قسمت مهم الغدیر را ادبیات فراهم کرده 🔸انتصار یعنی انتصار! سخن از نصرت نیست؛ یک وقت سخن از اینکه شما شعر ابتدائاً بگویید دین را یاری کنید، بله این نصرت دین است؛ اما حالا آمدند علیه دین شعر گفتند، فیلم ساختند، تئاتر راه انداختند، نمایشگاه راه انداختند؛ این هنرمندان وظیفه شان انتصار است. 🔸انتصار یعنی انتقام؛ خوب، این ها هم چهار تا فیلم بسازند؛ بیگانه نسبت به وجود مبارک پیغمبر دهن کجی کرده، این ها هم چهار تا فیلم بسازند در مدح پیغمبر، جلال پیغمبر، جمال پیغمبر. 🔸فرمود شعرا که هنرمندان این کشورند یا کشورهای دیگر ما این نعمتی که به این ها دادیم، از این ها توقع داریم 🔸آن توقعات شخصی که سر جای خودش محفوظ است که یاد خدا باشند، معصیت نکنند، اما توقعات سیاسی و اجتماعی هم داریم از این ها وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا 🔸خوب، این ها که آمدند پیغمبر را هجو کردند، ملت اسلامی را هجو کردند دیگر! آبروی مسلمانان را بردند دیگر! 🔸وقتی حسّان بن ثابت آن شعر را گفت پیغمبر چه فرمود؟ فرمود فرشته وحی تو را تأیید کند! چه دعایی بالا تر این؟! 🔸به پیغمبر عرض کردند شعر بگوییم یا نگوییم؟ فرمود این مثل تیر اثر می کند، چرا نگویید؟! 🔸اگر کسی نویسنده خوبی است، اگر کسی سراینده خوبی است، اگر کسی خواننده خوبی است، خوب، حیف نیست انسان این شعر را درباره چیزهایی مصرف کند که نه خیر دنیا دارد نه خیر آخرت؟! 🔸گاهی ممکن است انسان عمری این هنر را پای چهار تا دختر جوان و چهار تا پسر جوان بریزد بعد با حسرت بمیرد؛ مگر مرگ چیز آسانی است؟ 🔸فرمود ما این نعمت را به هر کس ندادیم، به هر کسی هم نمی دهیم؛ شما ببینید صدها نفر می آیند و می روند بخواهند خودشان را با فشار چماله و مچاله کنند یک بیت بگویند نمی آید، امّا یک عده راه می روند شعر می گویند، این نعمت خاصی است. 🔸مگر جمال یوسف را کسی با مشاطه گری می تواند حاصل کند؟ یا این حنجره زیبا که برخی ها دارند مگر کسی می تواند با تقلید به دست بیاورد؟ ... طرزی تار صوت حنجره ها را ذات اقدس إله آفرید که این دلپذیر و گوشنواز است. 🔸فرمود من این نعمت را که دادم شما از دین دفاع کنید دیگر! وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره شعراء، آیات 215 تا آخر @daftar_ayatollah_javadi_amoli