eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
moredi- 3578 eslah2.pdf
115.8K
💠 متن #پیام_موضوعی ▪️ موضوع: پیام به همایش ملی بررسی آراء و اندیشه‌ های تفسیری آیت‌ الله جوادی‌ آملی ▪️ تاریخ: 1398/09/14 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
پخش زنده همایش ملی «بررسی آراء و اندیشه های تفسیری آیت الله العظمی جوادی آملی» از تلویزیون اینترنتی اسراء اولین همایش ملی «بررسی آراء و اندیشه های تفسیری آیت الله العظمی جوادی آملی» که امروز 14 آذر ماه از ساعت 8 الی 16:30 در تالار خیام دانشگاه حضرت ولیعصر (عج) شهرستان رفسنجان برگزار می گردد به صورت مستقیم از تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir پخش می گردد. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
وحدت در پرتو علم دينی.mp3
718.3K
💠 روز نهم ماه #ربیع_الثانی 🔹وحدت در پرتو علم دينی حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
97-09-22_3400 p2 درس اخلاق.pdf
236.7K
💠 متن #درس_اخلاق 🔹 تاریخ: 1397/09/22 حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_3400 ss.mp3
5.05M
💠 صوت #درس_اخلاق 🔹 تاریخ: 1397/09/22 حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️جامعه را دو بال علم و اخلاق حفظ می کند حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: 💠خدا در آیات ارسال شده در ابتدای بعثت، به علم و اخلاق اشاره کرده و فرموده است جامعه را همین دو بال حفظ می کند. 🔰علم به تنهایی، مطلوب نیست! 🔷علم به تنهايي خودش مطلوب نيست علم، نردبان است علم مثل يك شمشيری است كه انسان بايد با اين شمشير دشمن را از پا در بياورد؛ بدترين دشمن همان غرور و هواي نفس و اينهاست، اگر بعد از يادگيري علم، در ما يك تواضعی، يك تقوايی، يك وارستگی، يك بزرگواری، يك فرشته‌منشی ايجاد كرد خدا را شاكر باشيم كه علم را فهميديم، اصلاً علم آن است كه انسان را شبيه فرشته كند. 🔷همانطور که در طرح مباحث علمی، باید عالمانه سخن بگوییم نه اینکه از موضع علم سخن بگوییم اما سخن ما غیر علمی باشد، در کرسی اخلاق هم باید متخلقانه سخن بگوییم و دست به قلم ببریم نه اینکه دم از اخلاق بزنیم اما اخلاقی حرف نزنیم. 🔷هرگز نباید به وسیله کلماتی که می نویسیم کسی را برنجانیم و به وسیله قلم خود به او نیش بزنیم، خداوند به قلم قسم یاد کرده و این تقدیس قلم را می رساند در نتیجه رعایت این نکات و حفظ حرمت قلم یک توجه دقیقی می خواهد. ممکن نیست با نیش حتی با نیش قلم فضایل اخلاقی را بتوان در جامعه زنده کرد. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
کریمه اهل بیت.mp3
1.1M
💠 روز دهم ماه #ربیع_الثانی 🔹کریمه اهل بیت حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
وجود مبارك حضرت معصومه از ولايت الهي برخوردار است اگر حضرت فاطمه معصومه (س)به اين مقام رسيده است كه همه ي بزرگان،علما و مراجع، در كنار بارگاه ملکوتي او عرض مي‌کنند: «يا فاطمة إشفَعي لي في الجنة..» معلوم مي‌شود که اين بانو حقّ شفاعت دارد؛ شما مي‌بينيد همه ي مراجع بزرگ در کنار قبر کريمه ي اهل بيت(س)مي‌گويند از ما شفاعت نما. وجود مبارك حضرت معصومه از ولايت الهي برخوردار است حضرت فاطمه معصومه(سلام الله عليها) پس از ورود به شهر قم، تنها هفده روز در قيد حيات بودند و سپس دعوت حق را لبيك و به سوي بهشت برين پرواز كرد. اين حادثه در سال 201 هجري رخ داد و قلوب شيعيان و محبين خصوصا أهل قم را جريحه دار نمود. سلام بر اين بانوي بزرگوار اسلام از روز طلوع تا لحظه غروب. درود بر روح تابناكش كه اينک آفتاب حرم باصفايش، زمين قم را نوراني کرده است. استفاده از آراء و انديشه هاي مفسر بزرگ قرآن کريم حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي مي تواند نکات ارزشمندي را از جايگاه والاي حضرت فاطمه ي معصومه(س) در نزد امامان معصومين(ع) براي تشنگان به معارف اهل بيت(ع) به ويژه زائران و مجاوران آن حضرت به ارمغان داشته باشد. حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي با تأكيد بر حفظ تقوا به سنّت الهي در رابطه با منشأ خير و رحمت بودن قبور بزرگان خصوصاً كريمه اهل بيت(عليهم السلام) اشاره كرده و فرمودند:  تقواي الهي را فراموش نكنيم كه بهترين ره‌توشه آخرت است. وقتي كه من خواستم از حوزه تهران به حوزه قم بيايم رفتم حضور استادمان مرحوم آقاي آملي بزرگ؛ به آقاي شيخ محمدتقي آملي رضوان الله عليه) عرض كردم عازم قم هستم چه بخوانم و چطور درس بخوانم، فرمود: يك فقه يك اصول ويك معقول و بدان كه آن كريمه اهل بيت كه آنجاست بزرگواراني را شمع‌گونه در كنار خود جمع كرده است و بدان قم با شهرهاي ديگر فرق دارد، بعد اين حرف را نقل كرد ـ كه بعد آن حرف را ما در قبسات مرحوم ميرداماد ديديم ـ ايشان گفتند: اين سنت الهي ا‌ست كه قبور بزرگان منشأ خير و رحمت و بركت است؛ كساني كه در امت اسلامي به ‌سر مي‌برند، خود پيغمبر (عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) علي‌بن‌ابي‌طالب (ع) و همچنين ساير ذوات مقدسه عصمت و طهارت، اينها حياً و ميتاً منشأ فيض هاي ملكوتي‌اند و قبل از اسلام نيز اين‌چنين بود قبل از ميلاد مسيح هم اين‌چنين بود كه قبل از ميلاد مسيح هم حكماي بزرگ موحد وقتي مشكل علمي داشتند كنار قبر مشايخشان مي‌رفتند و بحث مي‌كردند و از بركت آن قبور بهره مي‌بردند. اين حرف را اين بزرگوار در هنگام توديع و دستور كار ورود به قم به ما فرمودند. مفسّر بزرگ قرآن با اشاره به ارزش والاي زيارت حضرت معصومه(سلام الله عليها) و درك شناخت و معرفت آن حضرت بيان داشتند: امام رضا(عليه السلام) در حقّ خواهر گرانقدرشان حضرت معصومه(سلام الله عليها) فرمودند: «من زارها عارفا بحقّها وجبت له الجنّة» آن كسي كه فاطمه(سلام الله عليها) را زيارت كند و در حال زيارت، معرفت و شناختي نسبت به مقام و جايگاه و سهم مؤثر او داشته باشد چنين زيارتي موجب ورود به بهشت و جنّت الهي خواهد بود. يکي از ويژگيهاي حضرت معصومه (س)، ورود زيارتنامه اي از سوي معصومان (س) درباره ايشان است که پس از حضرت فاطمه زهرا (عليها سلام)، او تنها بانوي بزرگواري است که زيارت مأثور از سوي امام معصوم(عليه السلام) دارد. استاد برجسته ي حوزه ي علميه در تبيين ريشه ي تاريخي متن زيارت حضرت معصومه (س) فرمودند: برخلاف برخي از زيارت نامه هايي که توسط علما و بزرگان ديني براي معصوم‌ زادگان و امام‌ زادگان انشاء گرديد، درباره ي فاطمه ي معصومه (سلام الله عليها) اين نکته حائز اهميت است که زيارت نامه اش ازناحيه ي امام رضا(ع) نقل شده است، از يکي از محدّثين بزرگ قم به نام سعد اشعري که توفيق تشرّف به محضر امام زمانش يعني وجود مبارک امام رضا(ع) را پيدا نمود، نقل شده است که وجود مبارک امام رضا (ع) به من فرمود: يا سعد! قبري از ما در خاک شماست. عرض کردم: منظور قبر کريمه ي اهل‌بيت فاطمه ي معصومه(سلام الله عليها) است؟ فرمود: آري. سپس فرمود: شما آن بزرگوار را با اين وضع زيارت بکنيد. لذا اين زيارتنامه‌اي که در کُتب زيارات و ادعيه آمده است جزء مُنشئات وجود مبارک امام هشتم(سلام الله عليه) است که امام رضا(عليه السلام) فرمود: وقتي خواستيد فاطمه ي معصومه(سلام الله عليها)
را زيارت کنيد اين‌چنين بگوييد. ايشان با اشاره به قسمتي از زيارتنامه‌ي مأثوره آن بانوي باعظمت، حفظ عطيه‌هاي ولايي و ايماني از محضر آن كريمه را مورد توجه قرار داده و بيان داشتند: اين زيارتي كه در حرم مطهر حضرت معصومه (عليها سلام) انسان انجام مي‌دهد ومي‌گويد به اينكه «فلا تسلب مني ما أنا فيه» يعني آنچه را كه دادي از ما نگير.يعني اين ولايت را، ايمان را، اين مرحله‌اي كه دادي را از ما نگير. اين همان درخواست تثبيت موجوديت است و اعطاي آنچه تاكنون ندادي. هر كسي به هر مرحله رسيد نسبت به آن مرحله بيناست و نسبت به مراحلي كه در پيش دارد نابيناست. لذا صرف فهم كافي نيست. چون انسان با اينکه مطلبي را مي‌داند باز دست به گناه مي‌زند اما اگر ببيند آتش است دست به آتش نمي‌زند. حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در تبيين مقام شفاعت کريمه اهل‌بيت حضرت فاطمه ي معصومه (سلام الله عليها) نيز ابراز داشتند: اين بخش از زيارت حضرت فاطمه ي معصومه(س)که مي خوانيم؛«يا فاطمة إشفَعي ليّ في الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، فرمودند: کسي حق شفاعت دارد که در کنار عدالت الهي از مظاهر اسماي حسناي خدا باشد. خداوند اگر با عدل خودش با ما رفتار بکند بسياري از انسان ها آسيب خواهند ديد، ولي اگر رحمت او ضميمه ي عدل او گردد در اين صورت به اين کار «شفاعت» مي گويند. لذا اگر حضرت فاطمه معصومه (س)به اين مقام رسيده است که همه بزرگان، همه علما، همه مراجع، در کنار بارگاه ملکوتي او عرض مي‌کنند: «يا فاطمة إشفَعي ليّ في الجنة..» معلوم مي‌شود که حقّ شفاعت دارد، شما مي‌بينيد همه ي مراجع بزرگ در کنار قبر کريمه ي اهل بيت(س)مي‌گويند از ما شفاعت نما، زيرا در قيامت همگان به شفاعت خاندان پيغمبر(عليهم الصلاة و عليهم السلام) نيازمندند. آنها که اهل بهشت‌اند به برکت شفاعت درجاتشان رفيع مي‌شود، همه شيعيان و کساني که دينشان مورد رضايت خداوند است نيازمند به شفاعت‌اند، يا در نجات از جهنّم يا در تخفيف از عذاب و ورود به بهشت يا ترفيع درجات بهشت، به هر تقدير در همه ي اين مراحل و درجات به شفاعت نيازمندند. اينکه همه بزرگان در پيشگاه اين کريمه عرض مي‌کنند «..إشفَعي ليّ في الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، معلوم مي‌شود که وجود مبارک اين کريمه از ولايت الهي برخوردار است و با قرآن همراه است و از قرآن جدا نمي‌شود، چنين مقامي را اگر کسي بشناسد و آن حضرت را با اين معرفت زيارت کند استحقاق بهشت را خواهد داشت. همه ي اين امور نشان مي‌دهد که حضرت فاطمه معصومه(س) به چه جايگاهي رسيده است که امام هشتم و امام نهم(سلام الله عليهما) هم ترغيب کرده‌اند که آن حضرت را زيارت کنيد به نحوي که وجود مبارک امام رضا (سلام الله عليه) زيارتنامه خاصي مقرر کرده است، و هم در اين زيارتنامه جمله‌هايي را تعبيه نمودند که نشانه ي مقام و منزلت والاي حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها) است. منبع: (تفسير سوره حمد ج23،سال82 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
⚫️ویژه وفات حضرت معصومه سلام الله علیها؛ ◾️مقام و منزلت والای حضرت فاطمه معصومه (س) ◾️وجود مبارک اين کريمه از ولايت الهي برخوردار است حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در تبيين مقام شفاعت کريمه اهل‌بيت حضرت فاطمه ي معصومه (سلام الله عليها) ابراز داشتند: اين بخش از زيارت حضرت فاطمه ي معصومه(س)که مي خوانيم؛«يا فاطمة إشفَعي ليّ في الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، فرمودند: کسي حق شفاعت دارد که در کنار عدالت الهي از مظاهر اسماي حسناي خدا باشد. خداوند اگر با عدل خودش با ما رفتار بکند بسياري از انسان ها آسيب خواهند ديد، ولي اگر رحمت او ضميمه ي عدل او گردد در اين صورت به اين کار «شفاعت» مي گويند. لذا اگر حضرت فاطمه معصومه (س)به اين مقام رسيده است که همه بزرگان، همه علما، همه مراجع، در کنار بارگاه ملکوتي او عرض مي‌کنند: «يا فاطمة إشفَعي ليّ في الجنة..» معلوم مي‌شود که حقّ شفاعت دارد، شما مي‌بينيد همه ي مراجع بزرگ در کنار قبر کريمه ي اهل بيت(س)مي‌گويند از ما شفاعت نما، زيرا در قيامت همگان به شفاعت خاندان پيغمبر(عليهم الصلاة و عليهم السلام) نيازمندند. @daftar_ayatollah_javadi_amoli https://t.me/joinchat/AAAAAFVyBKnJUt7BixwEpA
💢 ماه به نام روز مزین شده است، به این مناسبت فرازهایی از بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) خطاب به این قشر مهم جامعه را از نظر می گذرانیم: ✅ عزيز، فقط با كسي پيوند اعتقادي برقرار كنيد كه در عين نزاهت از تزمُّن و برائت از تمكّن و قداست از توجّه، در هر زمان و هر مكان و هر جهت حضور دارد. ✅ براي تحكيم ارتباط با چنين موجودي، يعني ذات اقدس خداي سبحان، طيران از زمان و زمين و جهت لازم است و چنين پروازي از باز مردارخوار بر نمي آيد. زيرا قلمرو قدرت طائرانِ مُلكي پرواز به سوي چيزي و به سمت و جهت است، و آن چه در اينجا براي زائر كوي قدس لازم است، پرواز از اصل سمت و جهت است؛ يعني بي سمت و سو شدن، و چنين طيراني از عقل و قلب ساخته است. ✅ عزيزان، همه ناقصان، در روز و در جَلْوَت شرمنده اند، ليكن تبهكاران و ناخالصان در شَب و در خَلْوت. سحرگاه كه بندگان سَرَه و عابدان خالص به راز و نياز ميپردازند و پرواز دارند، ناسَرَهها ميگويند: چون كسي ما را نميبيند، چرا عبادت كنيم. اين گروه در تاريكي و تنهايي رسوايند، و هر گونه لذت كاذبي كه در ظاهر بهره آنان شود، چون بيدار گردند، چيزي از آن ها را احساس نميكنند. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli 👇جهت دریافت متن کامل بیانات معظم له در این خصوص به لینک زیر مراجعه فرمایید👇 http://l1l.ir/ogg
4_517995879353811592.mp3
4.14M
🔊 بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) 🚩اسلامی شدن ها 🚩آنچه را خاضع میکند دانش است 👇عضویت👇 @daftar_ayatollah_javadi_amoli https://t.me/joinchat/AAAAAFVyBKnJUt7BixwEpA
دهان طیّب.mp3
560.8K
💠 روز یازدهم ماه #ربیع_الثانی 🔹دهان طیّب حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 برخی از شیوه های درمان (بخش دوم) 🌱امام هادی (سلام الله علیه) می فرماید: بهترین چیز برای تب مالاریا این است که فالوده (حلوا) ساخته شده با عسل و زعفران زیاد بخورد و در آن روز جز آن چیزی نخورد. 🌱رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: هرگاه فشار خون زیاد شد حجامت کنید ، زیرا فشار خون چه بسا کشنده است. 🌱امیر مومنان (سلام الله علیه) می فرماید: حجامت، مایه سلامتی بدن و تقویت عقل است. 🌱امام باقر (سلام الله علیه) می فرماید: وسیله طبابت عرب سه چیز است : تیغ حجامت، تنقیه و واپسین درمان که داغ کردن است. 🌱امام صادق (سلام الله علیه) می فرماید: درمان با چهار چیز است: قطره بینی ، حجامت، نوره و تنقیه؛ همچنین می فرماید: بهترین درمان، حجامت، قطره در بینی ریختن، حمام رفتن و تنقیه است و نیز می فرماید: از جمله درمان های پیامبران ، حجامت کردن، نوره کشیدن و قطره چکانی در بینی است . 🌱امام کاظم (سلام الله علیه) می فرماید: گلابی نرم و تر و تازه حرارت بدن را خاموش می کند. 🌱امام رضا (سلام الله علیه) می فرماید: هر که میخواهد در طول زمستان زکام نگیرد هر روز سه لقمه انگبین(عسل با موم) بخورد. 🌱امیر مومنان (سلام الله علیه) می فرماید: هرگاه مسلمان ضعیف شد گوشت را به همراه شیر بخورد، چرا که خدا درآن دو، قوت نهاده است. 🌱به فرموده امام صادق (سلام الله علیه) :حنا بوی بد بدن را برطرف و چهره را شاداب و دهان را خوش بو و فرزند را زیبا می کند. حضرت آیت الله العظمی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ ما غیر دینی نداریم 🔸این که می بینید غرب زیر این بار نمی رود، و غرب زده زیر این بار نمی رود که علم الهی است، ما علم غیرالهی نداریم، این ها خیال می کنند در علوم فیزیک و شیمی و امثال و ذالک طبیعت محل بحث است و می گویند فیزیک اسلامی و غیراسلامی نداریم، زمین شناسی اسلامی و غیراسلامی نداریم. 🔸خوب، شما آمدید این زمینی که فعل خداست و خلقت است، این خلقت را از او خلع کردید، لباس غصبی طبیعت را بر پیکر او پوشاندید! خوب معلوم است طبیعت شناسی دینی و غیردینی ندارد. 🔸وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) فرمود اگر کسی حرفی دارد ولی به ما ارتباط نداد یسمّی سارقاً؛ چقدر زیباست این حرف! 🔸فرمود درست است یک کسی چهار تا مطلب یاد گرفت، ولی اصلش مال ما بود؛ ما گفتیم، حالا به ما اسناد نمی دهد به فلان زید و به ابوحنیفه و ... این می شود سارق دیگر! ... 🔸در خانه ما را بستید، به دیگری اسناد دادید، می گویید قال کذا قال کذا ... شما سوابقتان که جای دیگر است، تا دیروز هم که داشتید بت پرستی می کردید ... شما این حرف ها را بلد نبودید، حالا از ما گرفتید و نقل کردید. 🔸الان دانشگاه ها خلقت را کردند طبیعت؛ خوب بله، طبیعت که دینی و غیردینی ندارد! شما اول را گرفتید، آخر را گرفتید، فعل را گرفتید، طبیعت را جایش گذاشتید. 🔸الان معاذ الله اگر قال الله را بگیرید، أنزل الله را بگیرید، نزّل الله را بگیرید، این کتاب می شود عربی! خوب،کتاب عربی که دیگر قرآن نیست! 🔸 آن وقت شما بگویید تفسیر قرآن که دینی نیست! خوب بله دیگر! شما همه چیزش را گرفتید... می شود کتاب عربی دیگر! این به درد نحو و صرف می خورد. 🔸شما خلقت را گرفتید، کار خدا را گرفتید، تسخیر خدا را گرفتید، گفتید طبیعت یعنی زمین لخت! خوب، زمین لخت که دینی رو غیردینی ندارد. 🔸اما اگر گفتید این فعل خداست 🔸چطور در حوزه اگر بگویند بحث در قول معصوم است، بحث دینی است؛ بحث در فعل معصوم است، دینی است؛ یعنی یک کسی بحث بکند که «امام صادق(سلام الله علیه) چه فرمود؟»، می شود دینی؛ «امام صادق(سلام الله علیه) چه کار کرد؟»، می شود دینی ... 🔸حالا بحث در قول خدا دینی است، بحث در فعل خدا دینی نیست؟! 🔸فرض ندارد کسی بخواهد فعل خدا را تفسیر کند و دینی نباشد؛ ما دانش غیردینی نداریم؛ علم غیردینی نداریم. 🔸این ها آمدند خلقت را طرد کردند، طبیعت را به جای او آوردند، خوب البته یسمّی سارقاً ! 🔸مال مسروقه را در میدان مسروقه می خرند ولی مال شناس که نمی خرد! 🔸آیت بودن معنایش همین است. 🔸اگر کسی کاری را که خدا کرده به نام خودش اسناد داد، داعیه أنا الله دارد وگرنه آن چه را که انسان انجام می دهد بر اساس َمَا بِكُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ مربوط ذات اقداس اله است. 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره شعراء، آیات 214 تا 217/ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
همزمان با هفته پژوهش، مراسم رونمایی از کتاب گرانسنگ «سلونی قبل ان تفقدونی» تحریر نهج البلاغه؛ تالیف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می گردد. این مراسم روز یکشنبه 24 آذرماه 1398 ساعت 14 تا 16 در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی به آدرس تهران، خیابان بزرگراه حقانی(غرب به شرق)، بعد از ایستگاه مترو حقانی، بلوار کتابخانه ملی، سالن قلم برگزار خواهد شد. در این مراسم آیت الله مقتدایی، دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیت الله محقق داماد سخنرانی خواهند نمود. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
دیدار پروفسور پیرونه اسلام شناس مشهور ایتالیایی با آیت الله العظمی جوادی آملی پروفسور پیرونه، اسلام شناس مشهور ایتالیایی با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
دیدار پروفسور پیرونه اسلام شناس مشهور ایتالیایی با آیت الله العظمی جوادی آملی پروفسور پیرونه، اسلا
✳پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به پروفسور پیرونه در خصوص «آموزه های پیامبر اسلام و صلح جهانی» 🔷آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در پاسخ به پرسش پروفسور پیرونه در خصوص «ارتباط آموزه های پیامبر اسلام و صلح جهانی»، بیان داشتند: اسلام با دیگر ادیان، مشترکات فراوانی دارد و پیامبر اسلام با دیگر انبیاء، هدف واحد و مشترکات فراوانی در راه و روش دارند؛ زیرا انبیاء آمدند که انسان را به خود معرفی کنند، جهان را به انسان بشناسانند و ارتباط انسان و جهان را برای انسان تبیین نمایند. 🔷 وقتی هدف همه انبیاء یکی است و جهان همان جهانی است که همه انبیاء او را معرفی می کنند و انسان همان انسانی است که همه انبیاء درصدد تعلیم و تربیت او هستند، لذا هم راه و هم هدف انبیاء یکی است، چه اینکه کل جهان یک واقعیت دارد و اجزایش با هم هماهنگ هستند و انسان نیز یک حقیقت است و نه دو حقیقت و این انسان و این جهان، جز وفاق، صلح و صفا چیزی را نمی پذیرد و با آن سازگار نیست. 🔷معظم له در توضیح مطلب ارائه شده اظهار داشتند: تمام اجزای نظام سپهری با هم هماهنگ هستند چه اینکه تمام اعضای بدن انسان با هم هم آوای هستند؛ اگر گوشه ای از بدن انسان آسیب ببیند، تمام اعضای بدن می کوشند آن زخم را درمان کنند، این طور نیست که اعضای دیگر عضو زخم شده را به حال خود رها کنند و بی تفاوت باشند بلکه همه سعی می کنند در کوتاه ترین مدت آن زخم را درمان کنند و هیچ عضوی نمی گوید زخم عضو دیگر به من ربطی ندارد! 🔷در طبیعت نیز، اگر یک درخت آسیب ببیند تمام اجزای آن درخت می کوشند تا قسمت آسیب دیده را ترمیم کنند در واقع کل نظام هستی اینگونه است و بر اساس صلح بنا شده است ، تعبیر لطیف قرآن کریم این است که «ما تَري‏ في‏ خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ». 🔷در صدر و ذیلِ ساختار خلقت، یک جای خالی، وجود ندارد و هر چیزی در جای خود قرار دارد پس در اینجا دو مطلب وجود دارد؛ اول اینکه، هیچ خلاء و خالی بودنی در ساختار جهانی هستی وجود ندارد و دوم اینکه هر چیزی در جای خود قرار دارد، لذا برخی از حکمای اسلام گفته اند که ساختار نظام خلقت مثل سلسله اعداد ریاضی است؛ شما اگر از 1 تا بی نهایت بروید هرگز جای خالی پیدا نمی کنید، همچنین هر عددی در جای خود قرار دارد مثلاً اگر 6 را از بین 7 و 8 بردارید هیچ جای دیگری در هستی نمی توانید برای او پیدا کنید در نتیجه آنقدر روی دست شما می ماند تا شما را رسوا کند چون این عدد را هیچ جایی جز جای خود نمی توانید بگذارید چرا که هیچ جای دیگری در نظام هستی ندارد، لذا اگر کسی کار خلافی مانند اختلاس یا دزدی انجام دهد، تا رسوا نشود، این اختلاس او را رها نمی کند! 🔷برخی دیگر از حکمای ما از ساختار نظام خلقت به جریان موسیقی تعبیر کرده اند، ابوریحان بیرونی می گوید نغمه عالم مانند نغمه موسیقی است؛ هر نُتی در جای خود قرار دارد و در عین حال با بقیه نُت ها هماهنگ است، در نتیجه ساختار کل نظام هستی و ساختار وجودی انسان و پیوند انسان و جهان مانند ریاضی و موسیقی است با ویژگی هایی که بیان شد. انسان و جهان هستی با چنین ساختاری هرگز «جنگ» و آدم کشی را نمی پذیرد. 🔷 انبیاء آمدند به ما بگویند جامعه انسانی جز با صلح و صفا و محبت اداره نمی شود لذا تعبیرات قرآنی در سه بخش خلاصه شده است؛ بخش «محلی»، که به ارتباط مسلمانان با یکدیگر مربوط می شود، بخش «منطقه ای» که به ارتباط بین مسلمانان با سایر موحدان عالم می پردازد و بخش سوم بخش «بین المللی» که به انسانیت انسان مربوط است و متعلق به کل بشر، چه موحد و چه غیر موحد است، چرا که «انسانیت» اصلی است که در همه انسانها یکسان است، انسان تنها یک حقیقت دارد، لذا خدای سبحان همه ما را فرزند یک نفر می داند و می فرماید «یا ابن آدم» یعنی شما شناسنامه عمیق علمی دارید، پدرتان مسجود فرشتگان بود، خودتان را ارزان نفروشید، نه بیراهه بروید و نه راه کسی را ببندید، معارفی مانند عقل و عدل نیز مانند انسانیت برای همه انسانها یکسان و برای همه مورد پذیرش و مقبول است. 🔷 این گوشه ای از صلح دوستی همه انبیاء به خصوص پیامبر گرامی اسلام است لذا وقتی حضرت مکه را فتح کرد، با وجود همه آسیب هایی که از مردم مکه دیده بود، فرمود اسلحه ها را کنار بگذارید، مشت های گره کرده را باز کنید و با هم مصافحه کنید، حرف جهانی اسلام همین است و بس! و از این زیباتر و دلپذیرتر وجود ندارد. که امیدواریم این آموزه ها به دست شما و دوستانتان به سراسر جهان منتقل شود. پروفسور پیرونه، پس از استماع سخنان آیت الله العظمی جوادی آملی با ابراز خرسندی از دیدار با معظم له، گفت: به عنوان یک مسیحی از خداوند می خواهم وجود حضرتعالی را برای همه موحدان جهان مستدام بدارد. 🆔 https://t.me/joinchat/AAAAAFVyBKnJUt7BixwEpA @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حكمت الهی.mp3
995.3K
💠 روز دوازدهم ماه #ربیع_الثانی 🔹حكمت الهی حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
خدا یک قرنطینه است. 🔸فرمود إِلَّا الَّذينَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ ذَكَرُوا اللَّهَ كَثيرًا 🔸اعمال و مناسک و مراسم عبادی هر کدام مشخص است که در شبانه روز چقدر نماز بخواند، چقدر روزه بگیرد، در سال مناسک حج و عمره و ... مشخص است؛ اما ذکر خدا مشخص نیست. اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثِیراً ... 🔸در غیر معصوم دائم الذّکر بودن بسیار سخت است. 🔸گاهی ممکن است انسان غفلت بکند ولی ذکر کثیر داشته باشد اهل نجات است. 🔸منظور نام خدا نیست، منظور یاد خداست. 🔸این ذکر خدا که می گویند هر کاری می کنید به یاد خدا باشید تا آن کار ابتر نباشد، یک قرنطینه است. 🔸انسان هر غذایی می خواهد بخورد، هر لباسی می خواهد بپوشد، هر حرفی می خواهد بزند، هر کاری که می خواهد بکند، باید رویش بشود بگوید «خدایا به نام تو!» 🔸این کار یا واجب است یا مستحب؛ آدم حرام یا مکروه را که نمی تواند بگوید «خدایا به نام تو!» 🔸این بهترین قرنطینه است و بهترین مراقبت است. 🔸کاری که آدم نمی تواند بگوید «خدایا به نام تو !» خوب، نکند! 🔸اگر به ما گفتند هر امری که با بسم الله شروع نشود ابتر و بی نتیجه است این راهش است. 🔸نه معنایش این است که انسان هر کاری که می خواهد بکند بگوید بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ و آن کار چه حلال باشد چه غیرحلال چه مشکوک! کار مشکوک را چجور می شود گفت «خدایا به نام تو!»؟ ... 🔸البته ثواب دارد اگر کسی بسم الله بگوید. حالا اگر نگفته آن ثواب را نمی برد اما به دستور عمل کرده؛ یعنی بررسی کرده، مطالعه کرده این کاری که می خواهد وارد شود، این غذایی که می خواهد بخورد، این پولی که می خواهد بگیرد، این جایی که می خواهد برود می تواند بگوید «خدایا به نام تو!» یا نه؟ 🔸اگر شک دارد خوب نمی رود دیگر! 🔸این راهش است . خوب، یک مقداری که این راه را برویم برای ما عادی می شود. 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره شعراء، آیات 215 تا آخر @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️هر خیری که به امت اسلامی رسیده به سبب اتحاد و احترام متقابل بوده است جمعی از اعضای مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
✳️هر خیری که به امت اسلامی رسیده به سبب اتحاد و احترام متقابل بوده است جمعی از اعضای مرکز فعالیت های
✳️هر خیری که به امت اسلامی رسیده به سبب اتحاد و احترام متقابل بوده است جمعی از اعضای مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بیان داشتند: الان به لطف الهی و برکت خون های پاک شهدا هم راه تطهیر و هم راه تهذیب در اختیار امت اسلامی است؛ به برکت خون شهداء هم موانع رشد و رسیدن به کمال برداشته شد و هم زمینه شکوفایی نیروهای معنوی برای همه فراهم آمد. ایشان ادامه دادند: دین، آداب زیارت کردن را به ما آموزش داده است، در فرهنگ دین قبرستان به مثابه یک مدرسه است؛ در زیارت قبور، ائمه به ما فرمودند با مردگان گفتگو کنید و این زیارت نامه را بخوانید « یا اَهْلَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، بِحَقِّ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، کَیْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ » شما را به حق «لا اِلـهَ اِلاَّ الله» قسم می دهیم به ما بگوید آنجا چه خبر است؟! معلوم می شود غیر از این حوزه ها و مدارس دنیوی، مدرسه دیگری هم هست که می توان معارف عمیق را از آنجا آموخت و این راه بر اساس ظرفیت هر کسی برای همه باز است . معظم له تصریح داشتند: اما زیارت قبور شهداء علاوه بر آنچه انسان از زیارت دیگر قبور می آموزد، یک درس سیاسی نیز به ما می دهد؛ در زیارت نامه های شهداء می خوانیم «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ»، باران و آفتاب که از مطهرات هستند فقط این توان را دارند که آلودگی هایی همچون خون و بول را پاک کنند اما آلودگی هایی مانند استعمار، داعش و استکبار را فقط و فقط خون شهید می تواند پاک کند، چه اینکه در دفع حمله ارتش شوروی سابق به افغانستان همین اتفاق افتاد و برادران شما با دست خالی و نثار خون خود، افغانستان را از وجود آنها پاک کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی خاطرنشان کردند: اینکه می فرماید «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ» به این معنا نیست که این کشور از آلودگی های ظاهری پاک شده است، بلکه آلودگی هایی همچون استعمار و استکبار منظور است و چون قرآن و عترت عِدل هم هستند قرآن در تکمیل این فرمایش ائمه علیهم السلام می فرماید «وَ الْبَلَدُ الطّیبُ یخْرُجُ نَبَاتُهُ بأذنِ ربّهِ»؛ این جمله خبری است که به داعیه انشاء القاء شده است، یعنی بکوشید تا از این زمین پاک، میوه طیب و طاهر به دست بیاورید، والا از هیچ زمینی خود به خود میوه پاک به دست نمی آید، یک کشاورز مسئول می خواهد که بتواند از زمین پاک، میوه پاک به دست بیاورد و میوه پاک همان استقلال، خودکفایی و عدم وابستگی به بیگانه است. معظم له در توصیه ای به علماء افغانستان بیان داشتند: همه تلاش و کوشش شما این باشد که ملت افغانستان ارباً اربا نشود، همه تلاش شما در جهت ایجاد وحدت و عدم تفرق باشد، علماء در این مسیر مسئولیت اصلی را بر عهده دارند، آبرو و عزت دنیا و آخرت همه مسلمانان در گرو اتحاد است، هر خیری که به امت اسلامی رسیده به سبب اتحاد و احترام متقابل بوده است، اگر ایمان داشته باشیم که هر چه هستیم و هر چه داریم ابتلای الهی است و در قبال آن مسئول هستیم و باید پاسخگو باشیم آنگاه دیگر اختلاف و تفرقه و خودبرتر بینی و تفاخر معنایی نخواهد داشت، آنگاه افغانستان به آن جلال و شکوه گذشته که مردان بزرگی همچون آخوند خراسانی را پروراند باز خواهد گشت. در ابتدای این دیدار گزارشی از برنامه های آموزشی، رسانه ای و تبلیغی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان، خدمت معظم له ارائه گردید. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
برکات صلوات.mp3
434.2K
💠 روز سیزدهم ماه #ربیع_الثانی 🔹برکات صلوات حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
مسؤولیّت آور است. ✅خدا ین حنجره را نداد که برای پفک نمکی تبلیغ کند! ✅حیف نیست که خط میرخانی صرف تبلیغ کالا شود؟ ✅توقعات سیاسی و اجتماعی قرآن کریم از هنرمندان 🔸وانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا 🔸ذات اقدس إله به این شعرا یک قدرتی داد، این ها می توانند انگیزه ایجاد کنند. 🔸در برابر هر نعمتی یک مسؤولیتی است. اگر کسی بیان خوبی دارد، بنان خوبی دارد، خوش قلم است، خوش بیان است، خوش حنجره است، به این کسی که خوش حنجره است خدا این حنجره را نداد که او برای پفک نمکی تبلیغ کند، او باید چیز دیگری بگوید؛ این در واقع حیف است. 🔸حالا خط میرخانی را خدا به شما داد، شما چه می خواهی بنویسی؟ این حیف نیست که حرف های مبتذل انسان بنویسد؟ در فلان بنر برای فلان کالا این خط زیبا را انسان مصرف بکند! 🔸فرمود وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا؛ اگر کسی شاعر شد، هنر شعر دارد، باید انتقام بگیرد از بیگانه ها 🔸این همه قصائد محرّمی که علیه پیغمبر سرودند، خوب شما هم مثل حسّان باش دفاع بکن! 🔸این پیام آیه است. انتصار یعنی انتقام 🔸هنرمند باید انتقام بگیرد، فیلمساز باید انتقام بگیرد؛ از کی انتقام بگیرد؟ از تحریم انتقام بگیرد، از تروریست انتقام بگیرد، از بیگانه باید انتقام بگیرد، از منافق باید انتقام بگیرد. 🔸هنری را که ذات اقدس إله به انسان داد، در برابر این هنر یک مسؤولیتی می خواهد ... 🔸فرمود شما چهار تا شعر بگو آبروی پیغمبر را حفظ بکن! این همه شعر گفتند علیه پیغمبر حرف زدند، شما هم چهار تا شعر بگو! 🔸خدا غریق رحمت کند علامه امینی را ... این اشعاری که ایشان در الغدیر جمع کرده این ها آمده اند برای حمایت از ولایت دیگر؛ قسمت مهم الغدیر را ادبیات فراهم کرده 🔸انتصار یعنی انتصار! سخن از نصرت نیست؛ یک وقت سخن از اینکه شما شعر ابتدائاً بگویید دین را یاری کنید، بله این نصرت دین است؛ اما حالا آمدند علیه دین شعر گفتند، فیلم ساختند، تئاتر راه انداختند، نمایشگاه راه انداختند؛ این هنرمندان وظیفه شان انتصار است. 🔸انتصار یعنی انتقام؛ خوب، این ها هم چهار تا فیلم بسازند؛ بیگانه نسبت به وجود مبارک پیغمبر دهن کجی کرده، این ها هم چهار تا فیلم بسازند در مدح پیغمبر، جلال پیغمبر، جمال پیغمبر. 🔸فرمود شعرا که هنرمندان این کشورند یا کشورهای دیگر ما این نعمتی که به این ها دادیم، از این ها توقع داریم 🔸آن توقعات شخصی که سر جای خودش محفوظ است که یاد خدا باشند، معصیت نکنند، اما توقعات سیاسی و اجتماعی هم داریم از این ها وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا 🔸خوب، این ها که آمدند پیغمبر را هجو کردند، ملت اسلامی را هجو کردند دیگر! آبروی مسلمانان را بردند دیگر! 🔸وقتی حسّان بن ثابت آن شعر را گفت پیغمبر چه فرمود؟ فرمود فرشته وحی تو را تأیید کند! چه دعایی بالا تر این؟! 🔸به پیغمبر عرض کردند شعر بگوییم یا نگوییم؟ فرمود این مثل تیر اثر می کند، چرا نگویید؟! 🔸اگر کسی نویسنده خوبی است، اگر کسی سراینده خوبی است، اگر کسی خواننده خوبی است، خوب، حیف نیست انسان این شعر را درباره چیزهایی مصرف کند که نه خیر دنیا دارد نه خیر آخرت؟! 🔸گاهی ممکن است انسان عمری این هنر را پای چهار تا دختر جوان و چهار تا پسر جوان بریزد بعد با حسرت بمیرد؛ مگر مرگ چیز آسانی است؟ 🔸فرمود ما این نعمت را به هر کس ندادیم، به هر کسی هم نمی دهیم؛ شما ببینید صدها نفر می آیند و می روند بخواهند خودشان را با فشار چماله و مچاله کنند یک بیت بگویند نمی آید، امّا یک عده راه می روند شعر می گویند، این نعمت خاصی است. 🔸مگر جمال یوسف را کسی با مشاطه گری می تواند حاصل کند؟ یا این حنجره زیبا که برخی ها دارند مگر کسی می تواند با تقلید به دست بیاورد؟ ... طرزی تار صوت حنجره ها را ذات اقدس إله آفرید که این دلپذیر و گوشنواز است. 🔸فرمود من این نعمت را که دادم شما از دین دفاع کنید دیگر! وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره شعراء، آیات 215 تا آخر @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️چگونه مشمول عنایت حضرت ولی عصر (عج) باشیم؟! حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: برخي‌ها تلاش و كوشش آنها اين است كه با عبادت, با زهد، با جهاد درون و بيرون كه مشمول عنايت حضرت باشند اين يك راه است, بعضي مي‌گويند «چرا دست يازم چرا پاي كوبم٭٭٭ مرا خواجه بي دست و پا مي‌پسندد» اينها با قلب شكسته در جايي نشسته‌اند؛ بالأخره انسان مي‌خواهد پشت پرده را ببيند دو راه دارد يا با تلاش و كوشش, سعي مي‌كند دست خود را به پرده نزديك كند اين پرده را كنار بزند پشت پرده را ببيند اين راه علم و دانش و حوزه و دانشگاه است. يك وقت است جانبازي, قطع نخاعي, ساليان متمادي در آن بستر افتاده، اهل حوزه نيست, اهل دانشگاه نيست، ولي با قلب شكسته با خدا راز و نياز مي‌كند؛ اين پشت پرده نشسته است آن توان را ندارد كه برود پرده را كنار بزند; ولي دفعتاً مي‌بيند نسيمي مي‌وزد اين پرده را كنار مي‌زند او پشت پرده را مي‌بيند. دو راه هست اينها «مانعةالخلو» است نه «مانعةالجمع»؛ اما كسي كه نه راه اول را برود نه راه دوم را برود فقط منتظر باشد كه حضرت را ببيند اين چنان سودآور نيست. درباره مستخلف‌عنه درباره ذات اقدس الهي هم همين‌طور است و اگر كسي خواست با خدا مناجات كند دو راه هست، يا راه حوزه و دانشگاه است كه از راه علم و معرفت خدا را بشناسد يا قلب شكسته مي‌طلبد «چرا دست يازم چرا پاي كوبم». بالأخره همان‌طوري كه فرمود شما اگر به سرزمين وحي رسيديد, به حرم امن الهي رسيديد آن‌جا جزء «ضيوف‌الرحمان» هستيد آن زمين, زمين ضيافت است و اگر ماه مبارك رمضان روزه گرفتيد آن زمان, زمان ضيافت است اگر قلب شكسته هم پيدا كرديد آن دل, ظرف ضيافت است «أنا عند المنكسرة قلوبهم» انسان يا مهمان خداست، حج و عمره مي‌رود, ماه مبارك رمضان را درك مي‌كند يا ميزبان لطف خداست كه فرمود: «أنا عند المنكسرة قلوبهم» ميزبانيِ خدا هم كمال است مهماني خدا هم كمال; طوبا با كسي كه هر دو فضيلت را ادراك كرده است درباره وجود مبارك وليّ عصر هم همين است. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli