eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
26.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.8هزار ویدیو
211 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
شهود قرآنی.mp3آیت الله جوادی آملی
زمان: حجم: 561.2K
💠 روز بیست و یکم ماه #ربیع_الثانی 🔹شهود قرآنی حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠مهم‌ترین عاملی که حوزه و دانشگاه را یکی می‌کند همان علم دینی است 🔶باید بدانیم که حوزه و دانشگاه در سایه است؛ یعنی حوزه می‌گوید خدا چنین گفت، دانشگاه می‌گوید خدا چنین کرد، و هر دو دینی هستند. 🔶 دانشگاه ما غرق در است منتها خیال می‌کند علم، است، مثل اینکه یک ماهی از سایر ماهی‌ها سؤال کرد اینکه می‌گویند آب، آب چیست؟ به او گفت تو غرق در آبی نمی‌دانی آب چیست، مگر می‌شود ، ، استاد دانشگاه حرفش غیر دینی باشد!؟ ♦️یعنی الآن اگر کسی در قم بحث بکند که امام صادق(ع) چه کارهایی کرد یا امیرالمؤمنین چه کارهایی کرد این می‌شود علم دینی؛ ولی استاد دانشگاه که در می‌گوید خدا چنین کرد این دینی نیست!؟ 🔶در حال حاضر فیزیکدان، شیمیدان و طبیب در دانشگاه را تدریس کرده و موضوع علم قرار داده‌اند و کسی از خالق عالم و این که چرا خلق کرد؛ بحث نمی‌کند و بیشتر می‌گویند «این چنین است و بعد این چنین می‌شود» اما از فاعل اصلی کسی نمی‌گوید و مبدأ و مقصد را کنار گذاشته‌اند. 🔶 وجود مبارک علیه السلام فرمود تنها چیزی که را اصلاح می‌کند گفتار خاندان عصمت و طهارت است شما دور هم جمع می‌شوید حرف‌های ما را مطرح می‌کنید «تزاوروا فانّ فی زیارتکم احیاء لأحادیثنا» شما فرزندان مایید وقتی که در کنار هم نشستید حرف‌های ما را نقل می‌کنید حرف ما قصه و افسانه و فسون و فسانه نیست حرف ما در شما عاطفه ایجاد می‌کند. ♦️ راه اصلاح جامعه ،عمل به گفتار (ع) است. همه ما شنیدیم و گفتیم که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و درست شنیدیم و درست هم گفتیم اگر کسی بخواهد برج بسازد همه‌اش سنگ باشد هرگز بالا نمی‌رود بین دو سنگِ سخت یک ملات نرم و رقیق لازم است، گفتار ائمه(ع)، یعنی ، ، ، ، ، و اینها ملات زندگی است و در جامعه نقش آن ملات نرم را دارد. ♦️جامعه را با بی‌مهری و و نمی‌شود اداره کرد و اگر جامعه‌ای به این صفات ناپسند مبتلا شد نتیجه‌اش عصبانیت، تعداد زیاد پرونده‌های زد و خورد در دستگاه قضا، مرگ زود رس، اضطراب و افزایش بیماری‌ است. 🔶مهم‌ترین عاملی که را یکی می‌کند همان است و اگر سخنان نورانی امام رضا(ع) که فرمود ما عاطفه آوردیم، ما مِهر و وفا و صفا آوردیم، ما ملات آوردیم زمینه این بشود هم حوزه و دانشگاه می‌شود هم نظام متحد می‌شود هم و با هم متحد می‌شوند و هم این نظام، سرافراز می‌تواند تا زمان ظهور صاحب اصلی‌اش از هر گزندی محفوظ بماند. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
بصیرت.mp3آیت الله جوادی آملی
زمان: حجم: 832K
💠 روز بیست و دوم ماه #ربیع_الثانی 🔹بصیرت حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
را مي‌ميرانيم و براي ابد زنده‌ايم ✅انسان در مصاف با مرگ، مرگ را مي‌ميراند 🔸اين حرف چقدر حرف بلند است! 🔸شما الآن در تمام زير اين آسمان فقط اين حرف را از وحي مي‌دانيد كه انسان است كه مرگ را مي‌ميراند. 🔸اين بيان نوراني امام(سلام الله عليه) كه مرحوم كليني نقل كرده فرمود: ... مشرق برويد، مغرب برويد، اين حرف‌هاي ما حرف‌هاي تازه است. 🔸آنها (ائمه اطهار) هم از قرآن دارند؛ شما وقتي اين حرف را مطرح مي‌كنيد كه انسان، مرگ را مي‌ميراند اينها گيج مي‌شوند، نگاه مي‌كنند اين حرف چيست؟ انسان مرگ را مي‌ميراند، چيست؟ 🔸قرآن كه نگفته «كلّ نفس يذوقها الموت» فرمود: كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ 🔸نفرمود مرگ همه را مي‌چشد، فرمود همه مرگ را مي‌چشند؛ هر ذائقي مذوق را هضم مي‌كند و جذب مي‌كند. 🔸مرگ را مي‌ميرانيم و براي ابد زنده‌ايم و خواهيم بود؛ مرگي ديگر در كار نيست. 🔸اين حرف، حرف وحي است كه انسان در مصاف با مرگ، مرگ را مي‌ميراند. 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره نمل، آیات 74 تا 81 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
طریق کمال.mp3آیت الله جوادی آملی
زمان: حجم: 520.2K
💠 روز بیست و سوم ماه #ربیع_الثانی 🔹طریق کمال حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ کمک به فقیر خیلی محبوب دین نیست، فقرزدایی مهم است 🔸اين بيان نوراني علي(صلوات الله و سلامه عليه) است ... فرمود: «لو تَمثّل لِي الفقر رجلاً لَقَتلتُهُ» من اگر فقر را ببينم، گردن مي‌زنم. 🔸كمك كردن به فقير يك كار عاطفي است. 🔸ما بارها به اين مسؤولين كميته امداد در ديدارها همين را عرض مي‌كرديم: در روي كُره زمين كدام كشور است كه كميته امداد در آن نيست؟ آن ملحد دارد، آن مشرك دارد، آن يهودي دارد، آن مسيحي دارد، همه به فقرا كمك مي‌كنند. 🔸كمك كردن به فقير يك امر عاطفي است، اين خيلي محبوب دين نيست؛ فقرزدايي مهم است. 🔸فرمود من اگر ببينم فقر كجاست، فقر را گردن مي‌زنم تا فقري نباشد. 🔸يعني ايجاد اشتغال مي‌كنم، بيكاري را برطرف مي‌كنم ... اين علي است! 🔸خيلي فرق است كسي بگويد من با فقر درگيرم، من فقر را اعدام مي‌كنم، تا كَسي به فقير كمك كند. 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره نمل، آیات 74 تا 81 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_3413 ss.mp3آیت الله جوادی آملی
زمان: حجم: 5.35M
💠 صوت #درس_اخلاق 🔹 تاریخ: 1397/09/29 حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
97-09-29_3413 درس اخلاق -p2.pdf
حجم: 183.4K
💠 متن #درس_اخلاق 🔹 تاریخ: 1397/09/29 حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فرشته درست است که کليات را درک مي‎کند معارف غيبي را درک مي‎کند و رسول بين ذات اقدس الهي و انبيا و مرسلين و ائمه(عليهم السلام) است و اما نمي‎تواند عالمِ «بالاسماء» بشود بلاواسطه وگرنه ذات اقدس الهي که فرمود: ﴿إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً﴾، رازش همين بود که ﴿وَ عَلَّمَ آدَمَ الأسْماءَ﴾، اگر تعلّم مقدور فرشته‎ها بود فرشته‎ها که ياد مي‎گرفتند و ذات اقدس الهي هم که ﴿بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ بَصِيرٌ﴾ و ﴿عَليمٌ﴾ است و بُخلي در دستگاه او نيست. اگر ملائکه در آن حدّ بودند که اسمای الهي را ياد بگيرند، ذات اقدس الهي ياد مي‎داد. اينها نمي‎توانند شاگرد بلاواسطه خدا باشند، اوّلاً؛ و اگر هم شاگرد مع الواسطه هستند در حدّ إنباء شاگرد هستند نه در حدّ تعليم، ثانياً؛ لذا ذات اقدس الهي به آدم(سلام الله عليه) نفرمود «يا آدم علّمهم باسماء هؤلاء»، فرمود: ﴿يَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ﴾  در حدّ گزارش! مقام انسان کامل کجاست و اهل بيت کجا، مقام ملائکه کجا! آنها درست است حاملان عرش‎اند؛ اما کسي که به مقام ولايت مطلقه اهل بيت(عليهم السلام) برسد او خليفة الله است، او به تعليم الهي عالم به اسماي الهي است، او معلم ملائکه است، آن هم در حدّ إنباء نه در حدّ تعليم. حضرت آیت الله العظمی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
صلای توحيد.mp3آیت الله جوادی آملی
زمان: حجم: 592.8K
💠 روز بیست و چهارم ماه #ربیع_الثانی 🔹صلای توحيد حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ کار خیر کردن مهم نیست، آوردن کار خیر مهم است ✅در قیامت هم معیار حال فعلی افراد است ✅با چهارتا کار خلاف دیگران که انسان نمی گوید «چرا انقلاب کردیم؟» 🔸عمده در آيه محلّ بحث اين است كه مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ ... 🔸نفرمود كسي كار خوب بكند؛ كار خوب كردن مهم نيست. 🔸آن قدر بايد اين كار خوب را حفظ بكند كه در قيامت در دستش باشد نه «مَن فعل الحسنة»، «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ» اينكه امام(رضوان الله عليه) فرمود معيار، حال فعلي است در قيامت هم مي‌گويند معيار، حال فعلي است. 🔸«چه چيزي آوردي؟» نه «چه كار كردي؟» 🔸خيلي‌ها هستند كار خوب كردند بعد بدّلوها كذا و كذا. اما وقتي در قيامت سخن از عَرض اعمال شد مي‌گويند «چه چيزي آوردي؟» نه «چه كردي؟». 🔸«مَن فعل الحسنة» را در قيامت به حساب نمي‌آورند ... يعني وقتي وارد صحنه اعمال مي‌شود در دستش باشد؛ اين معيار است. 🔸اين كار، كار آساني نيست؛ همه اعمال را انسان بايد لِلّه انجام دهد و مواظب باشد كه چيزي كم نياورد؛ مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْهَا. حالا دستش هست مي‌گويد من اين كارها را كردم... 🔸اين طور نباشد كه به وسيله سيّئات بعدي يا ندامت‌هاي بعدي بگوييم «ما حالا چرا اين كار را كرديم؟» 🔸بسيار خُب، چهارتا كار خلاف انسان ديد، چهارتا ضعف ديد، اينكه نمي‌گويد «ما چرا براي جبهه زحمت كشيديم يا براي انقلاب زحمت كشيديم؟» ... 🔸خُب آن كارها براي رضاي خدا بود؛ كاري كه براي رضاي خداست اگر ديگري خلاف كرده، بد كرده، كه آدم پشيمان نمي‌شود! ... 🔸حالا چهار نفر چهارتا حرف زدند، چهارتا حادثه پيش آمد، دنيا هم غير از اين نيست؛ دنيا يعني مجموعه همين تلخي و شيريني‌ها، امتحان‌ها، فراز و فرودها. به تعبير شيخ عطار، اگر كسي كار خير كرد و اين كار خير را نگه داشت و ذخيره كرد و نگذاشت آسيب ببيند و نگفت اين در دستش است، يك وقت است كسي باغبان خوبي است، ميوه خوبي، گُل خوبي تحصيل مي‌كند، اما مرتب اين ميوه را دست مي‌زند، مرتب اين گل را دست مي‌زند، اين است كه پلاسيده مي‌شود. 🔸كار خوبي را كه انسان براي رضاي خدا انجام داده هر باري كه اين كار را براي ديگران گفته مثل آن است كه يك بار به اين برگ گل دست بزند. 🔸خُب ده بار كه انسان بگويد اين ديگر پژمرده مي‌شود؛ وقتي انسان كار را براي رضاي خدا كرد ديگران مي‌گويند، ديگران مي‌گويند، اين را معطّرتر مي‌كند؛ ولي خود انسان كه بگويد، هر بار كه گفته مثل اين است كه يك بار به اين برگ گل دست بزند. 🔸اصلاً برگ گُل براي آن است كه دست به آن نزنند؛ اگر گفتند كه «در كار گلاب و گل حكم ازلي اين بود/كاين شاهد بازاري وان پرده‌نشين باشد ... 🔸به هر تقدير اگر كسي كار خيري كرده، هر باري كه اين كار را گفته، مثل آن است كه يك بار به اين برگ گل دست زده؛ خُب اين كم كم پژمرده مي‌شود؛ ولي اگر اين راز را نگه داشت و لِلّه بود، اين در قيامت با گل معطّر مي‌آيد، مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ، آن‌گاه فَلَهُ خَيْرٌ مِنْهَا ... 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره نمل، آیات 89 و 90 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با ایشان دیدار کردند و در جریان آخرین وضعیت سلامتی ایشان قرار گرفتند. حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli