تفسير و نشر معارف قرآن و أهل بيت، مهمترين رسالت امام جواد(ع)
به مناسبت دهم رجب ولادت امام محمد تقی جواد الائمه (علیه السلام) فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با محوریت مقام و شخصیت آن امام همام را از نظر می گذرانیم.
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به دوران کودکی امام جواد )علیه السلام( و انتقال علوم الهی از سوی پدر بزرگوارشان بیان داشتند: وقتی وجود مبارك امام جواد به دنیا آمده است وجود مبارك امام رضا(سلام الله علیهما) خیلی به این نوزاد علاقمند بود آن طوری كه مسعودی در مروج الذهب خود نقل میكند «كان ینادیه فی المهد طول لیلته» در بسیاری از شب وجود مبارك امام رضا(سلام الله علیه) تا سحر كنار این گهواره ذكر خواب میگفت مناجات میكند مناقات میكرد با او گفتگو میكرد. به امام رضا(سلام الله علیه) عرض كردند شایسته نیست پدری همچون شما كنار گهواره كودك ذكر خواب بگویید كه كودك بخوابد فرمود: نه من ذكر خواب میگویم نه او به خواب میرود، من دارم معارف الهی را به او منتقل میكنم و با علم، او را عزیز میكنم «انما اعزّه بالعلم عزّا»؛ این كار آن پدر و آن پسر(سلام الله علیهما) بود.
معظم له ادامه دادند: وقتی وجود مبارك امام جواد(سلام الله علیه) در دوران كودكی به مقام شامخ امامت رسید به او عرض كردند كه مگر كودك به مقام شامخی میرسد مثل نبوت یا امامت؟ فرمود: ﴿وَ آتَیناهُ الْحُكْمَ صَبِیاً﴾ كه در قرآن میخوانید این سند آن است كه اگر كسی از علم لدنی برخوردار باشد ذات اقدس الهی چنین سمتی را به او عطا میكند. بعد وقتی وارد فضای جامعه شدند مهمترین كارشان تفسیر قرآن و نشر معارف قرآن و اهل بیت بود.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به تفسیر آیه ای از قرآن کریم در رابطه با بررسی آراء مختلف مکتب های گوناگون از لسان نورانی امام نهم(ع) پرداختند و ابراز داشتند: خدای سبحان در قرآن كریم در سوره «زمر» به همه ما امر كرد و بشارت داد و فرمود: آنها كه مكتب های گوناگون آراء مختلف را بررسی میكنند و بهترینش را برمیگزینند به آنها مژده بده ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ ٭ الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾ وجود مبارك امام جواد(ع) برای تبیین این گونه از آیات به همه ما فرمود: هر كس گوش به حرف گویندهای میدهد دارد او را عبادت میكند! منظور از این گفتن، تنها گفتن در قبال نوشتن یا رفتن و مانند آن نیست، بلکه اعمال و نوشته دیگران را نیز شامل می شود؛ فرمود اگر كسی گوش به حرف كسی بدهد، مقاله كسی را نگاه كند، روزنامه كسی را، سخن كسی را گوش بدهد، نوار كسی را گوش بدهد كه بخواهد آن را بپذیرد باید بداند دارد او را عبادت میكند اگر او انشاءالله از خدا و پیغمبر بگوید، این كار او عبادت خداست و اطاعت پیغمبر، اگر خدای ناكرده او باطل میگوید او دارد شیطان را عبادت میكند. لذا این حدیث نورانی به این نكته اشاره دارد كه هرگز نباید هیچ نوشتار و گفتار و سخنی را بدون تحقیق و تفحّص بپذیریم.
معظم له به یکی از توصیه های اخلاقی آن امام نهم(علیه السلام) اشاره داشتند که دنیا را محل صبر و بردباری در برابر مشکلات معرفی نموده و گفتند: كسی از وجود مبارك امام جواد(سلام الله علیه) توصیه اخلاقی خواست عرض كرد كه ما را سفارش كنید. حضرت فرمود: قبول میكنید یا فقط میخواهید گوش بدهید؟ عرض كرد نه قبول میكنم. فرمود: اگر قبول میكنید این مسائل را بدان، اینجا جای امتحان و جای بردباری است اصلاً كسی خیال بكند كه اینجا بخواهد راحتی و راحت به سر ببرد راحتی نصیبش بشود اشتباه است؛ آنكه این نظام را ساخت این جهان را ساخت فرمود: اینجا جای آسایش نیست خودش هم كه ﴿وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ قیلاً﴾ دیگر از خدا راستگوتر كیست ؟ ولی معذلك قسم یاد كرد فرمود: ﴿لَقَدْ خَلَقْنَا اْلإِنْسانَ فی كَبَدٍ﴾ انسان در فشار و رنج و درد و زحمت و سختی قرار داده شد، اصلاً ساختار اینجا این است؛ این لام لام قسم است، كبَد یعنی درد و رنج و فشار و مشكلات؛ حالا یكی فشار مالی دارد، دیگری فشار خانوادگی دارد، یكی فشار سیاسی دارد و یكی فشار اجتماعی دارد هیچ كس بیدرد و رنج نیست؛ مستحضرید آنها كه وضع مالیشان خوب است با قرص خواب میخوابند این طور نیست كه مثلاً راحت باشند، حالا كسی خیال بكند این هفتاد هشتاد سال آسوده باشد نه، آسایش جای دیگر است آنجا كه ﴿لا لَغْوٌ فیها وَ لا تَأْثیمٌ﴾ از یك سو ﴿الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ﴾ از سوی دیگر.
آیت الله العظمی جوادی آملی همچنین رسیدن به درجات عالی دردنیا و آخرت را برای انسان، ممکن دانستند و بیان داشتند: وجود مبارك امام جواد(سلام الله علیه) فرمود: «الثِّقَةُ بِاللّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ و سُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ» رسیدن به درجات عالی، درجات بهشت، درجات علمی و عملی و تقوا در دنیا و درجات بهشت در آخرت البته سخت است;
ولی اعتماد و اطمینان به لطف خدا، بهای هر كالای گرانی است. امام جواد علیه السلام می فرماید: نِیل به درجات عالی و رسیدن به مقاماتی مانند مقام سلمان، مقام اباذر، مقام مقداد در دسترس است، شما نردبان رسیدن به این مقامات را دارید، نگویید سلمان و مقداد به آن مقامات رسیده اند ما نمیتوانیم، اگر بگویید یك مقامی خیلی بالاست، نردبانش را دارید و آن اطمینان به خداست.
منبع: آرشیو جلسه درس اخلاق معظم له
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
J-2747 1397-11-04 s.mp3آیت الله جوادی آملی
زمان:
حجم:
5.34M
💠 صوت #درس_اخلاق
🔸 موضوع: #خطبه 202 نهج البلاغه
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
P2 - درس اخلاق 04-11-97.pdf
حجم:
199.1K
💠 متن #درس_اخلاق
🔸 موضوع: #خطبه 202 نهج البلاغه
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
عاقبت گناه.mp3آیت الله جوادی آملی
زمان:
حجم:
501.8K
💠 بیانات
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
🔹 عاقبت گناه
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
#آیت_الله_جوادی_العظمی_آملی :
⭕️ #امتحان
💠 و مستحضريد هر حادثه ای كه برای ما پيش بيايد امتحان الهی است؛ مثل كنكورها در اين دانشگاه ها و حوزه ها، گاهی امتحان سالانه است, گاهی نيم سال است، گاهی امتحان در کلاس هست. در بخشی از آيات قرآن كريم فرمود گرچه انسان در معرض آزمون هست؛ ولی آن امتحان های مهم، سالی يكی دو بار است (يُفْتَنُونَ في كُلِّ عامٍ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَيْنِ)، حالا در صدر اسلام مربوط به غزوه بود، سالی يک يا دو مرتبه جنگ رسمی شروع می شد، اين آيه که مطلق هست و آن مورد هم که مخصص نيست. فرمود آن امتحان های مهم يا يك بار يا دو بار امتحان مهم است; ما موظف هستيم هر لحظه آزمون را خوب پس بدهيم.
💠 پس راه باز است و در همه موارد ذات اقدس الهی در كمين ماست كه دستِ ما را بگيرد: (إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ) آن شيطان در كمين است كه پاي ما را بگيرد: (لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقيمَ)؛ خيلي فرق است. اگر خدا مرتب در كمين است كه ما نيفتيم و اگر شيطان مرتب در كمين است كه ما را بياندازد؛ خدا پيروز است، چرا ما آن طرف نرويم؟! هم (إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ) است، هم (لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقيمَ) است كه ما اميدواريم به بركت قرآن و عترت جوامع بشری، جامعه ايران اسلامی و همه شما برادران و خواهران اسلامی مشمول دعای خير ولیّ عصر باشيد!
🌀 #درس_اخلاق
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی :
⭕️ فرمود شما #فرزندان ماييد ...
⭕️ آن گاه اگر بيراهه برويم، حضرت فرمود: برای ما خيلی غُصّه است ...
💠 بعد هم (امام باقر (ع)) فرمود: «بَلِيَّةُ النَّاسِ عَلَيْنَا عَظِيمَة ٌ إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ يُجِيبُونَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ يَهْتَدُوا بِغَيْرِنَا»؛ آزمون ما با اين مردم بسيار دشوار است، براي اينكه ما اينها را دعوت كنيم نمی آيند، رها كه كنيم راه غير از اين نيست! ما نمی توانيم بگوييم «بگذار تا بيفتد و ببيند جزاي خويش»، اين حرف ما نيست! چرا كيفر تلخ كار خودش را ببيند؟ «بَلِيَّةُ النَّاسِ عَلَيْنَا عَظِيمَة ٌ إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ يُجِيبُونَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ يَهْتَدُوا بِغَيْرِنَا»، راه غير از اين نيست! اين است كه ما خيلی برايمان سخت و دشوار است، ما نميتوانيم بگوييم ما به وظيفه مان عمل كرديم و تمام شد و رفت، ما غُصه می خوريم!
💠 بسياری از حالات خود وجود مبارك پيغمبر(ص) اميرالمؤمنين (س) به حال ما غُصّه می خوردند! الآن هم وجود مبارك حضرت به حال ما غُصّه می خورد! آدم يك فرزندی داشته باشد و بيراهه برود كه نمی تواند بگويد «بگذار تا بيفتد و بيند جزاي خويش».
💠 فرمود شما فرزندان ماييد: «أَنَا وَ عَليٌّ أَبَوَا هَذَهِ الاُمَّة». ما كه وقتی تشيّع را قبول كرديم، اينها را به امامت قبول كرديم، اينها را به عصمت قبول كرديم و اينها را به حجّت قبول كرديم، شديم فرزند اينها! اگر فرمود: «أَنَا وَ عَليٌّ أَبَوَا هَذَهِ الاُمَّة» و ما هم اينها را به عنوان امامت قبول كرديم، فرزندان آنهاييم! آن گاه اگر بيراهه برويم، حضرت فرمود: براي ما خيلی غُصّه است، «بَلِيَّةُ النَّاسِ عَلَيْنَا عَظِيمَة ٌ إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ يُجِيبُونَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ يَهْتَدُوا بِغَيْرِنَا». هيچ پدری حاضر نيست كه بگويد «بگذار تا بيفتد و بيند جزاي خويش»، اينچنين نيست! هيچ پدری و هيچ مادری حاضر نيست. الآن وجود مبارك حضرت هم همينطور است! اگر خدای ناكرده بيراهه برويم براي ما غُصّه می خورند، رنج می برند كه چرا ما به اين صورتيم.
🌀 #درس_اخلاق
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
غرق در توحید.mp3آیت الله جوادی آملی
زمان:
حجم:
643.1K
🔹 غرق در توحید
بیانات
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
◀️ برخى آثار نیكى به پدر و مادر
🔺 نشانهٔ تشیّع:
🔹 امام صادق (ع) فرمودند:
🔸 اى جابر! شیعیان ما شناخته نمىشوند مگر با... نیكى به پدر و مادر.
📚 #مفاتیح_الحیات
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ، برگرفته از کتاب ارزشمند "حکمت نظری و عملی در نهج البلاغه : در خطبه 192 از نهجالبلاغه ، علی (ع) نیز می فرماید: من هنگام نزول وحی بر پیامبر، صدای ناله شیطان را میشنیدم. به رسول اکرم (ص) عرض کردم: این ناله و فریاد چیست؟ فرمود: این افسوس شیطان است که فهمید دیگر پرستش نمیشود، چون جایی که وحدت و نبوت و رسالت حکومت کند، آنجا شیطان عبادت نمیشود، "ولقد سمعت رنه الشیطان حین نزل الوحی علیه (ص) فقلت: یا رسولالله ما هذه الرنه؟ فقال: هذا الشیطان قد ایس من عبادته". آنگاه فرمود: ای علی هر چه را من میبینم تو نیز میبینی و هر چه را من میشنوم، تو نیز میشنوی، جز آن که تو پیامبر نیستی، لیکن وزیر من هستی و تو بر پایه خیر استواری: "انک تسمع ما اسمع و تری ما اری الا انک لست بنبی و لکنک لوزیر و انک علی خیر"آن شامه غیبی که نسیم غیبی را استشمام میکند و در انبیا (ع) وجود داشت، در علی (ع) نیز بود. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
شامهای که از غیب میبوید، شامهای ملکی و مادی نیست، چنان که نبوت نیز مربوط به عالم طبیعت و ملک نیست و تنها با حس بویایی ملکوتی میتوان نبوت را که امری غیبی است، تشخیص داد.آن شامه غیبی که نسیم غیبی را استشمام میکند و در انبیا (ع) وجود داشت، در علی (ع) نیز بود. در خطبه 192 از نهجالبلاغه ، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli