💠 چرا امام هشتم (علیه السلام)، «رضا»ست؟
🍀 هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمیشود، مگر به وساطت مقام امام هشتم؛ هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست نمی یابد و خوشحال نمی شود، مگر به وساطت مقام رضوان رضا (سلام الله علیه)؛
🍀 و هیچ نفس مطمئنه ای به مقام راضی و مَرضی بار نمییابد، مگر به وساطت مقام امام رضا! او نه چون به مقام رضا رسیده است، به این لقب ملقّب شده است! بلکه چون دیگران را به این مقام میرساند، ملقّب به رضا شد.
🍀 ممکن است در بین آحاد امّت کسانی باشند که به مقام رضوان راه پیدا کنند؛ چون پایان بخش سورة مبارکة فجر که فرمود:
🍀 یا أیَّتُهَا النَّفسُ المُطمَئِنَهُ ارْجِعِی إلی رَبِّکِ راضِیَهً مَرضِیَّه (1)مخصوص ائمه (ع) نیست، شامل سائر انسانهای ملکوتیمنش هم میشود.
🍀 ممکن است در بین امّت کسانی باشند که دارای نفس مطمئنه و نائل به مقام راضِیَهً مَرضِیَّهً بشوند، امّا رضا نخواهند بود! آنها جزء امّتاند، ولی امام رضا (ع) واسطه است که چنین افرادی در بین امّت به مقام راضِیَهً مَرضِیَّهً راه پیدا می کنند.
📚قرآن حکیم از منظر امام رضا علیه السلام📚
#قرآن_حکیم_از_منظر_امام_رضا علیه السلام
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📱 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
السلام علیک یاعلی بن موسی الرضا #ویدئو حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی نعمتی به هیچ کس نمیرسد،که
السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا علیه السلام
✅ مادر، مجرای فیض الهی
🔸اين «يَخْلُقُكُمْ في بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ» درست است كه صُلب پدر سهمي دارد اما سهم تعيين كننده در تَكَوُّن فرزند، همان نفس مادر است كه زن اگر به عظمت خود پي ببرد، ميفهمد او مجراي «أحسن المخلوقين» شدن است ...
🔸اگر مخلوقي برتر و زيباتر و بهتر از انسان بود، خداي سبحان در آفرينش آن مخلوق ميفرمود «فَتَبارَكَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ»، چون مخلوقي أحسنِ از انسان نيست؛ لذا «فَتَبارَكَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ» را درباره آفرينش هيچ موجودي نفرمود.
🔸اين «أحسن المخلوقين» در پرورشگاهِ مادر ظهور ميكند نه پدر!
🔸و مادر (يعني زن)، آن قدرت را دارد كه مَظهر و مَجرا و مسير فيض «أحسن المخلوقين» شود.
🔸اينكه نظير سلول هاي بنيادي و مانند آن نيست؛ نظير يك قفسه نيست؛ نظير يك شيشه نيست كه در آن شيشه يا آن قفسه سلول هاي بنيادي را بگذارند و انسان پيدا شود.
🔸همه فيوضاتي كه ذات اقدس الهي نسبت به اين نطقه و علقه و مضغه و جنين و عِظام و جامه ی گوشت در بر كردن، «ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ» را آوردن، همه اينها از مسير نفس مادر ميگذرد.
🔸اين زن است كه عظمت و مقام او با اين روشن ميشود؛ آن وقت اين خودش را هدر بدهد و به امور ديگر بپردازد؟!
پرورش «احسن المخلوقين» به دست زن است، از نفس مادر سامان ميپذيرد.
🔹درس تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره مبارکه «زمر»، آیات 6 الی 7
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ١٠٧ . كسي كه در فرض عدم شناخت قبله مي خواهد در نمازهاي
ترتيبي, مانند نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشاء, به احتياط عمل كند، نماز
اول را به چهار طرف يا به اطرافي كه قبله بودن آن محتمل است، انجام ميدهد;
آن گاه نماز دوم را به همان اطراف مي خواند، هرچند انجام دادن هر دو نماز به
يك طرف و تكرار آن ها با هم، به اطراف ديگر كافي است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
☑️ عده ای تمام زندگی آن ها غصب است❗️
▪️خدای سبحان از مؤمنین، جان و مالشان را خرید.
▪️وقتی مؤمن جانش را به خدا فروخت، مالش را به خدا فروخت، دیگر در جان و مال، غاصبانه تصرّف نمی کند؛ مال اگر مال خداست، در مال خدا به اذن خدا تصرّف می کند؛ جان اگر مال خداست، در مال خدا به اذن خدا تصرّف می کند.
▪️اگر کسی در جان و مالش به غیر اذن خدا تصرّف کند، این یا بیعت نکرد (یعنی بیع نکرد)، مسلمان نشد، إشترى نداشت و نفروخت؛ یا فروخت ولی غاصبانه تصرّف می کند.
▪️عده ای تمام زندگی آن ها غصب است؛ یعنی نشستن آن ها غصب است؛ برخاستن آن ها غصب است؛ نفس کشیدن آن ها غصب است.
▪️غصب تنها در مسایل مالی نظیر زمین و فرش نیست؛ آنکه در زمان جنگ باید در جبهه نفس بکشد اگر در پشت جبهه آزادانه به عنوان یک سرباز فراری نفس بکشد، این زندگی او غصب است؛ او در نفس کشیدن غاصب است؛ در غذا خوردن غاصب است؛ در استراحت غاصب است.
▪️زیرا بیعت کرد، بیع کرد، جانش را به خدا فروخت، برابر نظام اسلامی در زمان جنگ حق فرار ندارد.
▪️بعضی تمام حیات آن ها غصب است [و] بعضی تمام حیات آن ها امانت است و حلّیت است و مانند آن.
▪️اگر کسی جانش را و مالش را به خدای سبحان فروخت، باید در امری صرف کند که خدا اجازه بدهد.
▪️خدا فرمود يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ
🔹#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/ تحلیل نهضت سیدالشهداء (علیه السلام) با کلام حضرت
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ١٠٨ . كسي كه توان شناخت قبله را ندارد و مي خواهد حيواني را ذبح
كند كه تأخير آن تا وقت شناخت قبله, ضرر يا حرج دارد, بايد برابر گمان خود
عمل كند و اگر به هيچ طرف گمان ندارد, به هر طرف انجام دهد, صحيح است
و اگر بعداً معلوم شد كه سر بريدن رو به قبله نبوده, گوشت آن حيوان در مورد
يادشده, حلال است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ شرک خفی و ناسپاسی اکثر مردم
🔸یک شرک مستوری در درون خیلی ها هست ... در سوره مبارکه «یوسف» فرمود «وَ ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاّ وَ هُمْ مُشْرِکُونَ» (1) که یک شرک ظریف و دقیق و ضعیفی در اکثر مردم هست ...
🔸در ذیل آیه این روایات نقل شده است که از امام (سلام الله علیه) سؤال کردند، چگونه مؤمن مشرک میشود؟
🔸فرمود: همین که میگویند «لَو لا فَلانٌ لَهَلَکتُ»، اگر فلان کس نبود کار ما حل نمیشد.
🔸یا تعبیرات عرفی که میگویند اول خدا دوم طبیب؛ و حال آنکه خدا اولی نیست که ثانی داشته باشد، همه اشیا و اشخاصی که در نظام الهی هستند، سربازان الهی هستند که «لِلّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ» (2)
🔸به حضرت عرض کردند پس چه بگوییم؟ فرمود خدا را شکر که از این راه به وسیله فلان شخص مشکل ما را حل کرد، نه اینکه اول خدا دوم فلان شخص، یا «لَو لا فَلانٌ لَهَلَکتُ». (3)
🔸آن شرک مستور و مرموز که در اکثری مردم هست، همین است.
🔸فرمود «وَ إِذا مَسَّ اْلإِنْسانَ ضُرُّ» اگر یک بیماری یا فقری و یا مشکلی دامنگیر او شود، «دَعا رَبَّهُ مُنیباً إِلَیْهِ» ... با اخلاص میخواند؛ یعنی کسی که مریض شد یا در سفر، در کشتی یا غیر کشتی، در سفر دریایی گرفتار شد، «دَعَوُا اللّهَ مُخْلِصینَ» این طور نیست که انسانی که احساس خطر و غرق شدن کرده است با ریا خدا را بخواند، نه، واقعاً با تمام وجود خدا را میخواند، قرآن امضا کرده است که این مشرکین در حال خطر «إِذا رَکِبُوا فِی الْفُلْکِ دَعَوُا اللّهَ مُخْلِصینَ لَهُ الدِّینَ» (4)، اینجا هم دارد که «دَعا رَبَّهُ مُنیباً إِلَیْهِ».
🔸اما اگر «تخویل» کرد، عطایی خدا به او داد، مشکل او را حل کرد، فقر او را حل کرد، خطر را از او برداشت ... به جای اینکه شکرگزار باشد، «نَسِیَ ما کانَ یَدْعُوا إِلَیْهِ» آن قبلی را فراموش میکند که به چه کسی مراجعه کرده است.
🔸میگوید من خودم زحمت کشیدم، یا فلان کس باعث شد؛ این فیض خدا را فراموش میکند «نَسِیَ ما کانَ یَدْعُوا إِلَیْهِ مِنْ قَبْلُ»
🔸بعد از او سؤال کنی که به هر حال چه کسی مشکل شما را حل کرد؟ میگوید خودم تلاش و کوشش کردم، یا فلان کس باعث شد ... «وَ جَعَلَ لِلّهِ أَنْداداً» ...
🔸آن وقت برای خدا شرک قائل میشود، اگر فلان کس نبود ما دچار مشکل می شدیم؛ اگر باد نیامده بود، اگر فلان ناوخدا به داد ما نرسیده بود، ما از بین رفته بودیم.
🔸اینها همه ابزار و وسایل هستند «لِلّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ» کسی از ابزار که تشکر نمیکند، بلکه از صاحب ابزار تشکر میکند؛ میگوید خدا را شکر که به وسیله این افراد، مشکل ما را حل کرد.
🔸پس این شرک مرموز در اکثری مردم هست «ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاّ وَ هُمْ مُشْرِکُونَ».
◀️پرسش: استاد، پس اینکه می گویند هر کس مخلوق را شکر نکند خدا را هم شکر نکرده، چه می شود؟
🔸پاسخ: بله، «مخلوق بما أنه مخلوق» نشان میدهد که فیض خدا را میرساند، نه «من لم یشکر زیداً و لم یشکر عمروا» ... یعنی از خدای سبحان به وسیله این شخص فیضی به او رسید.
🔸لذا این روایت را مرحوم صاحب وسائل(رضوان الله علیه) در همان کتاب جهاد نفس ذکر کرده، روایت خوبی هم است که اگر کسی شکرگزار مخلوق نباشد، شکرگزار خالق نیست (5)
🔸این ادب اجتماعی است، «وسیله» را محترم شمردن هست، خدا را شکر میکند که از این راه خیری به او رساند.
🔹درس تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره مبارکه «زمر»، آیات 7 الی 9
↙️پی نوشت ها:
1- سوره یوسف، آیه106
2- سوره فتح، آیه4 و 7
3- تفسیر العیاشی، ج2، ص200
4- سوره عنکبوت، آیه65
5- وسائل الشیعه، ج16، ص313؛ «مَنْ لَمْ یَشْکُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ لَمْ یَشْکُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ».
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
پوشانيدن بدن در نماز
مسأله ١٠٩ . مرد بايد در حال نماز هرچند كسي او را نبيند يا در تاريكي
كامل باشد عورت هاي جلو و پشت را بپوشاند و بهتر است كه از ناف تا زانو
را بپوشاند. البته نماز اقتضا دارد كه انسان با جامهٴ كامل به حضور معبود برود.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
تشریح برنامه های دفتر به جهت ارتباط بیشتر مردم /راه اندازی سامانه های جدید / معرفی سامانه های آموزش
@daftar_ayatollah_javadi_amoli